Maastoliikenne
- Säädökset > Lainsäädäntö1512/2016Laki tie- ja maastoliikenneonnettomuuksien tutkinnasta
- Säädökset > Lainsäädäntö274/2006Liikenne- ja viestintäministeriön asetus traktorien, moottorityökoneiden ja maastoajoneuvojen, niiden perävaunujen sekä hinattavien laitteiden rakenteesta ja varusteista (kumottu)
- Säädökset > Lainsäädäntö1251/2002Liikenne- ja viestintäministeriön asetus traktorien, moottorityökoneiden ja maastoajoneuvojen, niiden perävaunujen sekä hinattavien laitteiden rakenteesta ja varusteista (kumottu)
- Säädökset > Lainsäädäntö808/2001Valtioneuvoston asetus tie- ja maastoliikenneonnettomuuksien tutkinnassa tutkijalautakunnan työstä maksettavien palkkioiden ja korvausten yleisistä perusteista
- Säädökset > Lainsäädäntö740/2001Valtioneuvoston asetus tie- ja maastoliikenneonnettomuuksien tutkinnasta
- Säädökset > Lainsäädäntö24/2001Laki tie- ja maastoliikenneonnettomuuksien tutkinnasta (kumottu)
- Säädökset > Lainsäädäntö10/1996Maastoliikenneasetus
- Säädökset > Lainsäädäntö1710/1995Maastoliikennelaki
- Uutiset
27.2.2023 14.30
Metsähallitus muistuttaa moottorikelkkailun säännöistä: Vastuullinen kelkkailija ajaa lupa taskussaKelkkakausi on täydessä vauhdissa ja keväthanget houkuttelevat maastoon. Moottorikelkkailu ei kuitenkaan ole jokamiehenoikeus eli kelkan nokkaa ei saa kääntää minne vain nenä näyttää. Kuljettajan on otettava ennen ajoa selvää, missä saa ajaa ja mitä lupia kelkkailu tarvittaessa vaatii. Maastossa moottorikäyttöisellä ajoneuvolla kulkemiseen tarvitaan aina maanomistajan tai -haltijan lupa. - Uutiset
2.6.2021 9.16
KHO: Metsähallituksen päätös hylätä hakemus kiinteistöön kuuluvan erityisperusteisen kalastusoikeuden käytön edellyttämään liikkumiseen moottorikelkalla vapaa-ajan kalastusta varten ei ollut hallinnon oikeusperiaatteiden vastainenMaastoliikenne – Maastoliikennelupa – Metsähallitus – Julkinen hallintotehtävä –Erityisperusteinen kalastusoikeus – Erämaa-alue – Poronhoito – Maastoliikenteestä aiheutuva haitta – Yhdenvertaisuus – Hallinnon oikeusperiaatteet – Maastoliikenneperiaatteet - Uutiset
2.10.2020 14.35
Uusi ohje moottorikelkkailureittien soveltuvuuden arviointiin raskaille moottorikelkoilleMoottorikelkkareittien pitäjille on tehty ohjeet, joiden avulla he voivat arvioida reittien soveltuvuutta raskaille moottorikelkoille. Moottorikelkkailureitin pitäjän on ilmoitettava valvontaviranomaiselle viimeistään 31. joulukuuta 2021, onko sen ylläpitämän moottorikelkkailureitin soveltuvuus raskaille moottorikelkoille arvioitu ja onko kyseisellä reitillä sallittua ajaa raskaalla moottorikelkalla. - Uutiset
22.7.2020 15.15
ELY muistuttaa: Mönkijöillä ja muilla moottoriajoneuvoilla ajaminen luonnonsuojelukohteilla on kiellettyäPohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus luonnonsuojelulain valvontaviranomaisena muistuttaa marjastajia ja muita maastossa liikkujia siitä, että moottoriajoneuvoilla ajaminen sulan maan aikaan on pääsääntöisesti kielletty luonnonsuojelukohteilla. Kiellolla on tarkoitus suojella esimerkiksi herkkiä suoluontotyyppejä ja hiekkaranta-alueita moottoriajoneuvojen aiheuttamilta vahingoilta maaperälle ja kasvillisuudelle sekä estää häiriöt linnuille ja muille eläimille. - Uutiset
31.1.2020 12.10
KHO:n lyhyt ratkaisuseloste valitusoikeudesta yksityisen luonnonsuojelualueen perustamisessaKorkein hallinto-oikeus kumosi hallinto-oikeuden päätöksen siltä osin kuin hallinto-oikeus oli jättänyt Korson Kaiku ry:n valituksen tutkimatta ja palautti asian tältä osin hallinto-oikeudelle uudelleen käsiteltäväksi yhdistyksen valituksen tutkimista varten. - Uutiset
20.9.2019 12.05
Hallinto-oikeus: Enduropyörien harjoitusradalle voitiin myöntää lupa kun luontovaikutukset oli riittävästi selvitettyHallinto-oikeus totesi, että hankkeen luontovaikutuksista oli esitetty selvitystä ja selvitystä oli pidettävä riittävänä. Hanke ei sijoitu luokitellulle pohjavesialueelle. Kun otettiin huomioon lupamääräysten mukaiset ajoradan toteuttamista ja ajoaikoja koskevat määräykset ja rajoitukset sekä hakijalle asetetut lupamääräykset valvonnasta sekä tiedotus- ja ilmoitusvelvollisuudesta, toiminnasta ei voitu katsoa aiheutuvan kohtuutonta haittaa ympäristölle, asutukselle tai yleiselle edulle taikka muutakaan maastoliikennelain 30 §:n 3 momentissa tarkoitettua haittaa. Tapahtuma täytti riittävät turvallisuuden vaatimukset ja hakemuksen mukaiselle käytölle oli maanomistajan lupa. Ympäristövalvontapäällikkö oli voinut vahvistamillaan lupamääräyksillä myöntää haetun luvan. (Vailla lainvoimaa 20.9.2019) - Uutiset
28.5.2019 12.28
Liikennevakuutuskeskus: Uusi testi neuvoo, tuleeko ajoneuvollesi ottaa liikennevakuutusLiikennevakuutuskeskuksen (LVK) vakuutusasioiden asiakaspalvelusta kysytään usein saman tyyppisiä asioita. Tyypillisesti halutaan tietää, koskeeko vakuuttamisvelvollisuus esimerkiksi tietynlaista työkonetta tai tuleeko ajoneuvo vakuuttaa, jos sillä ajetaan metsässä eikä tieliikenteessä. LVK on nyt julkaissut uuden verkkotestin, joka neuvoo, tuleeko ajoneuvolle ottaa lakisääteinen liikennevakuutus. - Uutiset
24.4.2019 14.01
Hallinto-oikeus kumosi tie- ja lupajaoston sekä ympäristönsuojelutarkastajan päätökset motocross-ajoharjoitteluradan perustamisesta puutteellisen meluselvityksen vuoksiMeluselvitystä oli pidettävä siinä määrin puutteellisena, ettei sen perusteella voitu luotettavasti arvioida, ylittääkö luvan mukaisen motocross-ajoharjoittelun melutaso valtioneuvoston päätöksen 993/1992 2 §:n 1 momentin mukaisen päiväohjearvon ja aiheuttaako ajoharjoittelu maastoliikennelain 30 §:n 3 momentissa tarkoitettua kohtuutonta meluhaittaa läheiselle asutukselle. Lupamääräyksissä luvansaajalle asetettu velvoite melutason selvittämisestä luotettavin mittauksin, mikäli melu koetaan lähimmillä kiinteistöillä häiritseväksi, ei korvannut hallintolain 31 §:ssä edellytettyä asian riittävää ja asianmukaista selvittämistä ennen päätöksentekoa. Valituksenalainen päätös ja ympäristönsuojelutarkastajan päätös olivat siten perustuneet puutteelliseen selvitykseen, minkä vuoksi ne oli kumottava ja asia oli palautettava ympäristönsuojelutarkastajalle uudelleen käsiteltäväksi. (Vailla lainvoimaa 24.4.2019) - Uutiset
11.2.2019 15.00
Uusi opas safariyrittäjille moottorikelkkailun riskeistäOnnettomuustietoinstituutti (OTI) on yhteistyössä Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukesin kanssa laatinut moottorikelkkasafareita järjestäville yrityksille käytännölliset ohjeet moottorikelkkailun turvallisuuden parantamiseksi. Kelkkailussa ensikertalaisille tapahtuu paljon loukkaantumisiin johtavia onnettomuuksia. ”Näin vähennät moottorikelkkailun riskejä hyvällä valmistautumisella” -opas perustuu Lapin liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien vuosien aikana tutkimiin kelkkaonnettomuuksiin. Tutkinnan tuloksista oli löydettävissä kohteita, joita kehittämällä onnettomuuksia voidaan tehokkaasti ehkäistä. Tällaisia kohteita ovat esimerkiksi reittien suunnittelu ja safarioppaiden koulutus. - Uutiset
28.12.2018 14.21
Moottorikelkkojen sääntelyä kevennetäänNykyistä suurempien moottorikelkkojen käyttö mahdollistetaan tarkoitukseen soveltuvilla ja siihen erikseen osoitetuilla moottorikelkkailureiteillä. Tasavallan presidentti vahvisti ajoneuvolain, ajokorttilain, maastoliikennelain ja tieliikennelain muutokset 28.12.2018. - Uutiset
12.10.2018 15.18
Hallitus esittää muutoksia moottorikelkkasääntelyynHallitus esitti ajoneuvolain, ajokorttilain, maastoliikennelain ja tieliikennelain muuttamista 11. lokakuuta 2018. Hallitus esittää, että nykyistä suurempien moottorikelkkojen käyttö mahdollistettaisiin tarkoitukseen soveltuvilla ja siihen erikseen osoitetuilla moottorikelkkailureiteillä. Muutokset on tarkoitus saada voimaan 1. tammikuuta 2019. - Uutiset
24.5.2018 9.26
KKO:n ratkaisu moottorikelkkailureitin perustamisestaKunta oli hakenut lainvoimaisen reittisuunnitelman nojalla reittitoimitusta maastoliikennelain mukaista moottorikelkkailureittiä varten. Reittitoimituksessa ei tullut tutkia maastoliikennelain 16 §:n 2 ja 3 momentin mukaisia reitin perustamisedellytyksiä, jotka on otettava huomioon jo silloin, kun kunnan ympäristönsuojeluviranomainen tekee päätöksen reittisuunnitelman hyväksymisestä.