Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Merenkulun ympäristönsuojelusta annettuun asetukseen polttoaineiden laatudirektiivistä johtuva muutos

Valtioneuvoston asetus merenkulun ympäristönsuojelusta annetun valtioneuvoston asetuksen muuttamisesta 1205/2010

Asetuksella pannaan täytäntöön polttoaineiden laatua koskevan Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi (2009/30/EY). Muutoksen myötä sisävesialuksissa ja huviveneissä käytettävien polttoaineiden laatua koskevat säännökset sisältyvät merenkulun ympäristönsuojeluasetukseen vain siltä osin, kun kyseiset alukset ovat merellä.

 

Valtioneuvoston päätöksen mukaisesti, joka on tehty ympäristöministeriön esittelystä muutetaan merenkulun ympäristönsuojelusta annetun asetuksen (76/2010) 6 luvun 6 §, seuraavasti:

6 luku
Aluksista aiheutuvan ilman pilaantumisen ehkäiseminen
6 §
Satamassa laiturissa olevassa aluksessa käytettävän polttoaineen rikkipitoisuus

Satamassa laiturissa olevassa aluksessa käytettävän polttoaineen rikkipitoisuus saa olla enintään 0,1 painoprosenttia. Runsasrikkisempää polttoainetta saa käyttää ainoastaan, jos laivahenkilökunnalla ei ole riittävästi aikaa toteuttaa tarvittavaa polttoaineen vaihtoa mahdollisimman pian laituriin saapumisen jälkeen ja mahdollisimman myöhään ennen lähtöä. Polttoaineen vaihtoajankohta on merkittävä aluksella pidettävään päiväkirjaan.

Edellä 1 momentissa säädettyä rikkipitoisuusvaatimusta ei sovelleta:

1) alukseen, jonka julkaistun aikataulun mukaisesti on määrä olla satamassa alle kaksi tuntia;

2) alukseen, joka sammuttaa kaikki moottorinsa ja käyttää maasähköä ollessaan laiturissa.

Selostus:

Pykälän otsikkoa muutettiin siten, että siitä poistettiin sanat ”Euroopan Unionin”, koska säännös koskee vain Suomessa satamassa laiturissa olevia aluksia.

Sisävesialuksissa käytettävien polttoaineiden rikkipitoisuutta koskeva 6 §:n 1 momentti poistettiin, jolloin vanha 2 momentti siirtyy 1 momentiksi ja 3 momentti 2 momentiksi. Uusi 1 momentti säilyi ennallaan ja uudesta 2 momentista poistettiin merellä olevia sisävesialuksia koskeva poikkeus tarpeettomana.

Muutosten jälkeen sisävesialuksissa, jotka voivat purjehtia myös merellä, merellä käytettävän kaasuöljyn enimmäisrikkipitoisuus säilyi 0,1 painoprosentissa asetuksen 6 luvun 5 §:n mukaisesti. Muiden meriliikenteessä käytettävien polttoaineiden eli asetuksen 2 §:ssä tarkoitetun polttoöljyn enimmäisrikkipitoisuus Itämerellä ja 3 §:ssä tarkoitetun dieselöljyn enimmäisrikkipitoisuus on edelleen 1,5 painoprosenttia. Sisävesialuksista, jotka eivät ole merellä säädetään jatkossa moottoribensiinin, dieselöljyn ja eräiden muiden nestemäisten polttoaineiden laatuvaatimuksia koskevassa valtioneuvoston asetuksessa.


Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2011.

Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 2009/30/EY EYVL (32009L0030); EUVL N:o L 140, 5.6.2009, s. 88

 

Suvi Marttinen
Asianajaja
Asianajotoimisto Hammarström Puhakka Partners Oy

Puh. +358 9 474 2217
suvi.marttinen@hpplaw.fi

Dokumentin lukeminen vaatii sisäänkirjautumisen

 
 
 
 
 
 
 
 

Tilaaminen

Edilex on Suomen johtava ammattilaisten lakitietopalvelu. Edilex sisältää Suomen laajimman ajantasaisen säädöstietokannan erinomaisin linkityksin oikeustapauksiin, esitöihin ja muihin oikeudellisiin aineistoihin sekä juridisen uutispalvelun. Lakikanava-seurantapalvelussa voit valita aihealueet ja aineistot, joita haluat seurata päivittäin.

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.