Pikahaku
Hakusana puuttuu
Valtioneuvoston asetusta työvälineiden turvallisesta käytöstä ja tarkastamisesta muutettiin
Valtioneuvoston asetus työvälineiden turvallisesta käytöstä ja tarkastamisesta annetun valtioneuvoston asetuksen muuttamisesta 1101/2011
Asetuksella siirrettiin henkilönostoista nosturilla ja haarukkatrukilla annetun valtioneuvoston päätöksen (793/1999) olennaiset vaatimukset työvälineiden turvallisesta käytöstä ja tarkastamisesta annettuun valtioneuvoston asetukseen lisättävään 3 a-lukuun. Vastaavasti henkilönostoista nosturilla ja haarukkatrukilla annettu valtioneuvoston päätös kumottiin.
Luvussa säädetään niistä erityisistä turvallisuustoimenpiteistä, joita noudattamalla tavaran nostoon tarkoitettua nosturia ja trukkia voidaan poikkeuksellisesti käyttää henkilönostoihin. Lisäksi asetukseen tehtiin aluehallintouudistuksesta johtuvia ja eräitä muita säädösteknisiä muutoksia.
Valtioneuvoston päätöksen mukaisesti, joka on tehty sosiaali- ja terveysministeriön esittelystä, muutetaan työvälineiden turvallisesta käytöstä ja tarkastamisesta annetun valtioneuvoston asetuksen (403/2008) 14 §, 20 §:n 3 momentti ja 25 § sekä lisätään asetukseen uusi 3 a luku seuraavasti:
14 §
Erityiset pätevyysvaatimukset
Ajoneuvonosturin, jonka nostokyky on yli 5 tonnia, ja torninosturin kuljettajalla on oltava asianmukainen ammattitutkinto tai suoritettuna sen soveltuva osa.
Jos kuormausnosturin kuormamomentti on yli 25 tonnimetriä ja se on tarkoitettu pääasiassa muuhun käyttöön kuin ajoneuvon kuormaamiseen, sen kuljettajalla on oltava asianmukainen ammattitutkinto tai suoritettuna sen soveltuva osa.
Trukin ja henkilönostimen kuljettajalla on oltava sen käyttöön työnantajan kirjallinen lupa. Työnantajan on ennen luvan antamista varmistettava, että kuljettajalla on riittävät kyvyt ja taidot työvälineen turvalliseen käyttämiseen.
Aluehallintovirasto voi erityisistä syistä myöntää työpaikkakohtaisen luvan käyttää tietyn nosturin kuljettajana sitä, jolla ei ole 1 tai 2 momentin mukaista pätevyyttä, jos hänellä on siihen muulla tavoin osoitettu kyky ja taito ja työntekijöiden turvallisuus on varmistettu.
Selostus:
Vanha 4 momentti siirrettiin 3 momentiksi. Momenttia tarkennettiin siten,
että kuljettajan pätevyyden arviointi kohdistuu nimenomaan työvälineen turvalliseen
käyttöön. Vanha 3 momentti siirrettiin 4 momentiksi. Siihen tehtiin aluehallintouudistuksesta
johtuvat muutokset. Työsuojelupiirien työsuojelutoimiston tehtävät ovat
1.1.2010 voimaan tulleella aluehallintolainsäädännöllä siirtyneet toimivaltaiselle
aluehallintovirastolle.
Viranomaisen muuttumisen lisäksi momentin sanamuotoa muutettiin muutenkin vastaamaan paremmin käyttötarkoitusta. Työmaakohtaisen luvan sijasta puhutaan työpaikkakohtaisesta luvasta, koska lupa voi koskea muutakin työpaikkaa kuin rakennustyömaata. Pykälän 5 momentissa Uudenmaan työsuojelupiirin työsuojelutoimistolle säädetty tehtävä ulkomaisten tutkintojen hyväksymisestä on siirtynyt Etelä-Suomen aluehallintoviraston työsuojelun vastuualueen tehtäväksi. Näin ollen vanha 5 momentti kumottiin siten tarpeettomana. Pykälän 6 momentin viittaussäännös työnantajan velvollisuudesta järjestää työterveyshuolto sekä siitä, että työterveyshuollon sisällöstä ja toteuttamisesta säädetään työterveyshuoltolaissa, on tarpeeton. Kun asia on muutenkin selvä, myös 6 momentti kumottiin.
20 §
Nostotyön suunnittelu ja nostolaitteen valinta
Mitä 1 ja 2 momentissa säädetään nostoista, koskee myös henkilöiden nostamista sekä siirtoja ja kuljetuksia nostolaitteella.
Selostus:
Nostolaitteita koskevista täydentävistä vaatimuksista säädetään 3 luvussa.
Uuden 3 a luvun tarkoittamia henkilönostoja koskevat soveltuvin osin myös
tämän luvun säännökset. Nostotyön
suunnittelua ja nostolaitteen valintaa koskevassa 20 §:n 3 momentissa säädetään
nimenomaisesti, että tämä velvollisuus koskee nostojen lisäksi soveltuvin
osin myös siirtoja ja kuljetuksia. Momenttia täydennettiin viittauksella
henkilöiden nostamiseen.
25 §
Henkilönostot
Henkilöiden nostaminen on sallittua 3 a luvussa säädetyin poikkeuksin vain siihen tarkoitukseen valmistetulla henkilönostolaitteella.
Teleskooppi- ja nivelpuominostimen henkilönostokorissa työntekijän on käytettävä henkilökohtaisia putoamissuojia.
Ennen riipputelinetyön aloittamista riipputelineen kannatusköysien kiinnitysmahdollisuudet ja -tavat sekä köysien sijoitukset on selvitettävä. Riipputelineen kiinnityksen kelpoisuus rakennukseen tai muuhun rakenteeseen on osoitettava luotettavasti.
Selostus:
Pykälän 1 momenttia muutettiin siten, että poikkeusmahdollisuutena viitataan 3a lukuun. Vanhan 2 momentin vaatimukset koskevat 1 momentin tarkoittaman henkilönostimen suunnittelua ja valmistusta, josta säädetään erikseen eräiden teknisten laitteiden vaatimusten mukaisuudesta annetun lain (1016/2004) nojalla. Työnantajaa koskevilta osin vaatimukset otetaan huomioon 3 a luvussa. Näin ollen vanha 2 momentti kumottiin.Vanha 3 momentti siirtyi siten 2 momentiksi. Momentin sanamuotoa tarkennettiin koskemaan nivelpuominosturin sijasta nivelpuominostinta. Vanha 4 momentti siirtyi vastaavasti 3 momentiksi.
3 a luku
Nosturin ja haarukkatrukin käyttö henkilönostoihin
Selostus:
Tässä luvussa säädetään niistä edellytyksistä, joiden toteutuessa muullakin, kuin nimenomaisesti siihen tarkoitukseen valmistetulla henkilönostolaitteella voidaan nostaa henkilöitä työssä. Säännökset vastaavat henkilönostoista nosturilla ja haarukkatrukilla annetun valtioneuvoston päätöksen vastaavia säännöksiä eräin tarkennuksin ja täydennyksin. Uudessa 3 a luvussa ei säädetä enää erikseen nostotyön suunnittelusta eikä nostotyön valvonnasta. Suunnittelua ja valvontaa koskevat menettelyt määräytyvät yleisten säännösten perusteella tapauskohtaisesti.
25 a §
Poikkeus henkilönostolaitteen käytöstä
Jos henkilöiden nostamiseen valmistetun laitteen tai muun vastaavan työmenetelmän käyttö ei ole suunnitellussa työssä tarkoituksenmukaista tai turvallista, henkilöiden nostamiseen voidaan poikkeuksellisesti käyttää tavaroiden nostamiseen valmistettua nosturia tai oman voimakoneen avulla liikkuvaa haarukkatrukkia tässä luvussa säädetyin lisäedellytyksin.
Selostus:
Henkilönosto on ensi sijassa sallittua vain tähän tarkoitukseen valmistetulla
nostolaitteella. Asetuksessa tarkoitetun tavaroiden nostoon valmistetun
nosturin ja trukin käyttäminen henkilönostoon on kuitenkin
poikkeustapauksissa mahdollista, jos työn vaarojen selvittely ja arviointi
osoittaa, ettei kyseisen henkilönostolaitteen tai muun työmenetelmän käyttö
ole suunnitellussa työssä tarkoituksenmukaista tai turvallista. Esimerkiksi
isoja satamanostureita käytetään tällä perusteella ahtaustyössä vakiintuneesti
henkilöiden nostamiseen. Asetuksella ei ole tarkoitus muuttaa tätä käytäntöä.
Poikkeussäännöstä
tulee kuitenkin tulkita suppeasti.
Pykälän sanamuoto vastaa lähtökohdiltaan voimassa olevan valtioneuvoston
päätöksen 4 §:ää. Luvun säännökset koskevat siten henkilön nostamiseen käytettävää
torninosturia, kuormausnosturia ja ajoneuvonosturia sekä muuta tavaroiden
nostoon suunniteltua ja valmistettua nosturia ja haarukkatrukkia. Voimassa
olevassa valtioneuvoston päätöksessä haarukkatrukki
määritellään oman voimakoneen avulla liikkuvaksi nosto- ja siirtolaitteeksi,
jossa on nostohaarukka kuormien nostamista, laskemista ja siirtämistä varten.
Tässä tarkoitettuna haarukkatrukkina ei ole käytännössä pidetty kurottajaa
eikä pyöräkuormaajaan. Käytäntöä voidaan pitää vakiintuneena. Nosturilla
tarkoitetaan tässä luvussa voimassa olevan valtioneuvoston päätöksen mukaisesti
torninosturin, kuormausnosturin ja ajoneuvonosturin lisäksi muuta konekäyttöistä
nostolaitetta, jota käytetään kuorman nostamiseen, laskemiseen ja siirtämiseen
ja jossa kuorma liikkuu ainoastaan nostoköyden, -ketjujen tai vastaavan
rakenteen ohjaamana. Nosturina pidetään myös sellaista nostolaitetta, jossa
kuorman heiluntaa rajoitetaan nosturin mukana siirtyvillä laitteilla. Nosturin
ja trukin käyttöön sovelletaan työturvallisuuslakia ja sen nojalla annettuja
säädöksiä, nuorista työntekijöistä annettuja säädöksiä ja muita asianomaisia
säädöksiä.
25 b §
Käytettävän nosturin ja trukin vaatimukset
Henkilöiden nostamiseen käytettävän nosturin ja trukin tulee olla vakavuudeltaan ja nostokyvyltään turvallinen käyttää. Nosturin suurimman sallitun kuorman tulee olla vähintään kaksinkertainen ja trukin vähintään viisinkertainen henkilönostoissa syntyvään kuormitukseen nähden.
Nosturin nosto- ja laskuliike saa olla enintään 0,5 metriä sekunnissa ja trukin enintään 0,3 metriä sekunnissa.
Nosturin kuormaa kantavissa sylintereissä tulee olla turvalaite, joka paineletkun tai putken rikkoutuessa estää puomin hallitsemattoman liikkeen ja puomiston vaarallisen laskeutumisen. Trukissa on hydrauliikassa tapahtuvan häiriön tai vikaantumisen varalta oltava turvalaite, joka estää nostokorin putoamisen tai rajoittaa putoamisnopeuden riittävän hitaaksi.
Selostus:
Pykälän 1 ja 2 momentti vastaa voimassa olevan valtioneuvoston päätöksen 5 §:n 1 momentin, 3 momentti 5 §:n 3 momentin ja 4 momentti 7 §:n vaatimuksia.
25 c §
Henkilönostokoria koskevat vaatimukset
Henkilönostokorin tulee olla suunniteltu ja valmistettu henkilönostoihin.
Nostokorin kiinnityksen käytettävään nosturiin tai trukkiin tulee olla luotettava. Kuormausnosturissa nostokori on kiinnitettävä nostopuomiin. Yksinomaan nosturin nostoköyden varassa olevan nostokorin kannatus on varmistettava erillisellä nostokoneistolla tai turvalaitteella.
Nostokoriin tulee olla turvallinen pääsy. Tarvittaessa koriin ja korista nousemista varten on oltava askelmat ja kädensijat. Korissa on oltava merkityt kiinnityspisteet henkilökohtaisten putoamissuojainten kiinnitykseen. Putoamissuojainten valinnasta ja käytöstä säädetään erikseen.
Nosturin nostopuomiin ja nostokorkeudeltaan yli kuuden metrin trukkiin kiinnitettävässä henkilönostokorissa tulee olla hätäpysäytin.
Nostokorissa on oltava selvä merkintä nostokorin suurimmasta sallitusta kuormituksesta ja henkilömäärästä.
Selostus:
Pykälän 1 momentti vastaa voimassa olevan valtioneuvoston päätöksen 5 §:n
1 momentin ja 2 momentti 5 §:n 2 momentin ja 6 §:n asianomaisia vaatimuksia.
Pykälän 2 momenttiin lisättiin korin kiinnitystä ja 3 momenttiin koriin
ja sieltä nousemisen teknistä turvallisuutta koskevat nimenomaiset säännökset.
Lisäykset vastaavat vakiintunutta käytäntöä. Pykälän 4 momentti vastaa valtioneuvoston
päätöksen 8 §:ää.
Pykälän 5 momentin mukaan työnantajan on huolehdittava, että nostokorissa
on selvä merkintä nostokorin suurimmasta sallitusta kuormituksesta ja henkilömäärästä.
25 d §
Nostotyötä koskevat vaatimukset
Jos kuljettajan ja nostokorissa työskentelevän henkilön välillä ei ole jatkuvasti riittävää näköyhteyttä, yhteydenpito on varmistettava viestintävälineillä. Torninosturin ohjaamo on tällöin varustettava nosturikameralaitteistolla. Nostotyön ohjauksessa käytettävän radiopuhelimen kanavat tulee olla suljettu muulta radioliikenteeltä.
Nosturilla tai trukilla ei saa henkilönoston aikana nostaa muuta kuormaa. Henkilönostokorissa saa työntekijän mukana olla kuitenkin henkilökohtaiset työvälineet ja tarvikkeet, joista ei aiheudu vaaraa nostotyön turvallisuudelle.
Ajoneuvo- ja kuormausnosturin tukijalat on noston ajan oltava tukiasennossa.
Jos nostokorissa on henkilö, trukkia saa siirtää alustallaan vain nostokorin ollessa ala-asennossa. Siltä osin kuin työn tarkoituksenmukainen tai turvallinen tekeminen edellyttää trukkia voidaan kuitenkin vähäisessä määrin siirtää myös korin ollessa ylhäällä, jos voidaan varmistaa, ettei korissa oleva henkilö voi siirron aikana pudota, joutua puristuksiin tai muuhun tapaturman vaaraan. Koriin ei saa nousta tai siitä poistua korin ollessa ylhäällä, ellei se ole työn turvallisen suorittamisen kannalta välttämätöntä.
Selostus:
Pykälässä säädetääin nostotyötä koskevista lisävaatimuksista. Pykälän 1
momentin yhteydenpitovaatimus sekä 2 ja 3 momentti perustuu lähtökohdiltaan
voimassa olevan valtioneuvoston päätöksen
12 §: ään. Torninosturi on varustettava muussakin kuin rakennustyön turvallisuudesta
annetun valtioneuvoston asetuksen mukaisessa työssä nosturikameralaitteistolla,
jos kuljettajan ja nostokorissa työskentelevän henkilön välillä ei ole muuten
jatkuvasti riittävää näköyhteyttä. Vastaavasti tulee radiopuhelimen kanavat
olla suljettu muulta radioliikenteeltä, jos nostojen ohjauksessa käytetään
radiopuhelinta.
Pykälän 4 momentin vaatimus on uusi. Trukin siirtämisestä nostokorin ollessa
ylhäällä voi aiheutua erityistä vaaraa. Tähän on kiinnitetty huomiota työsuojelun
valvonnassa. Lähtökohtana on, että
trukkiin noustaan, sieltä poistutaan ja sitä siirretään vain henkilönostokorin
ollessa ala-asennossa. Trukin siirtäminen on kuitenkin vähäisessä määrin
mahdollista korin ollessa ylhäällä. Vähäisellä määrällä tarkoitetaan tässä,
että kysymys on suunniteltuun nostoon liittyvästä siirtämisestä eikä esimerkiksi
itsenäisestä henkilön kuljettamisesta. Toisekseen nostosuunnitelmassa siirrot
tulee rajata vain turvallisuuden kannalta tarkoituksenmukaisiin ja välttämättömiin
siirtoihin. Lisäksi tulee erityisesti varmistaa, ettei korissa oleva henkilö
voi siirron aikana joutua tapaturman vaaraan. Koriin nouseminen tai sieltä
poistuminen korin ollessa ylhäällä on poikkeuksellisesti kuitenkin sallittua
jos se on työntekijän turvallisuuden kannalta välttämätöntä. Yläasennossa
siirtyminen voi osoittautua turvallisuuden kannalta muita mahdollisia
menettelyjä olennaisesti turvallisemmaksi jo nostotyön suunnittelun ja nostolaitteen
valinnan yhteydessä. Käytännössä voi syntyä myös ennalta arvaamattomia tilanteita,
jossa korin laskeminen ala-asentoon ja sieltä siirtyminen toiseen paikkaan,
lisää vaaraa yläasennossa siirtymiseen verrattuna.
25 e §
Kuljettajaa koskevat vaatimukset
Kuljettajan on päivittäin ennen nostotyön aloittamista tarkistettava nostokorin kiinnitys ja nostolaitteen turvallinen toimintakunto.
Kuljettajan on nostotyön ajan oltava nosturin ja trukin ohjaamossa tai hallintalaitteiden välittömässä läheisyydessä. Hänen on jatkuvasti seurattava henkilönostokorin liikkeitä.
Siltä osin kuin kuljettajalta ei edellytetä 14 §:ssä säädettyä erityistä pätevyyttä, hänellä tulee olla tässä luvussa tarkoitetun nosturin käyttämiseen erillinen työnantajan kirjallinen lupa.
Selostus:
Pykälän 1 momentti vastaa voimassa olevan valtioneuvoston päätöksen 19
§:ä. Kuljettajan on päivittäin ennen nostotyön aloittamista varmistauduttava
nostokorin kiinnityksestä sekä toiminta - ja
käyttökokein nostolaitteen, nosturin tai trukin, sen jarrujen ja turvalaitteiden
toimintakunnosta. Toisen momentin vaatimukset vastaavat voimassa olevan
valtioneuvoston päätöksen 12 §:n 5) kohtaa. Kolmannessa momentissa säädetään
työnantajalle nimenomainen velvollisuus varmistaa kuljettajan osaaminen
henkilöiden turvalliseen nostamiseen. Eräiden nostureiden ja trukin kuljettamisen
pätevyysvaatimuksista säädetään 14 §:ssä. Työnantajan tulee antaa 14 §:n
3 momentissa tarkoitettu kirjallinen lupa muullekin tässä luvussa tarkoitetun
nostolaitteen kuljettajalle. Kykyjen ja taitojen
riittävyyttä arvioidaan työturvallisuuslain 10,11 ja 14 §:ien ja muiden
yleisten säännösten perusteella. Vuoden kokemusta ei sinänsä enää vaadita.
Henkilönostot ovat lähtökohtaisesti kiellettyjä alle
18-vuotiailta.
25 f §
Nostolaitteen ja nostokorin toimintakunnon varmistaminen
Työnantajan on tarkastettava ja varmistettava henkilönostoihin käytettävän trukin vakavuus ja käyttöturvallisuus ennen ensimmäistä käyttöönottoa ja turvallisuuteen vaikuttavan muutoksen jälkeen. Tarkastus on uusittava vähintään vuoden kuluessa edellisestä tarkastuksesta.
Työnantajan on tarkastettava henkilönostokori ja varmistettava nostokorin kiinnitys ennen ensimmäistä käyttöönottoa ja turvallisuuteen vaikuttavan muutoksen jälkeen. Tarkastus on uusittava vähintään vuoden kuluessa edellisestä tarkastuksesta.
Selostus:
Pykälän 1 ja 2 momentti vastaa ajanmukaistettuna tarkoitukseltaan voimassa olevan valtioneuvoston päätöksen 13–16 §: n vaatimuksia.
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2011.
Neuvoston direktiivi 95/63 EY; EYVL N:o L 335, 30.12.1995, s. 28
Johan Pråhl
Asianajaja
Asianajotoimisto Hammarström Puhakka Partners Oy
Puh. +358 40 559 5544
johan.prahl@hpplaw.fi