Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Valtioneuvoston asetusta työvälineiden turvallisesta käytöstä ja tarkastamisesta muutettiin

Valtioneuvoston asetus työvälineiden turvallisesta käytöstä ja tarkastamisesta annetun valtioneuvoston asetuksen muuttamisesta 1101/2011

Asetuksella siirrettiin henkilönostoista nosturilla ja haarukkatrukilla annetun valtioneuvoston päätöksen (793/1999) olennaiset vaatimukset työvälineiden turvallisesta käytöstä ja tarkastamisesta annettuun valtioneuvoston asetukseen lisättävään 3 a-lukuun. Vastaavasti henkilönostoista nosturilla ja haarukkatrukilla annettu valtioneuvoston päätös kumottiin.

Luvussa säädetään niistä erityisistä turvallisuustoimenpiteistä, joita noudattamalla tavaran nostoon tarkoitettua nosturia ja trukkia voidaan poikkeuksellisesti käyttää henkilönostoihin. Lisäksi asetukseen tehtiin aluehallintouudistuksesta johtuvia ja eräitä muita säädösteknisiä muutoksia.

 

Valtioneuvoston päätöksen mukaisesti, joka on tehty sosiaali- ja terveysministeriön esittelystä, muutetaan työvälineiden turvallisesta käytöstä ja tarkastamisesta annetun valtioneuvoston asetuksen (403/2008) 14 §, 20 §:n 3 momentti ja 25 § sekä lisätään asetukseen uusi 3 a luku seuraavasti:

14 §
Erityiset pätevyysvaatimukset

Ajoneuvonosturin, jonka nostokyky on yli 5 tonnia, ja torninosturin kuljettajalla on oltava asianmukainen ammattitutkinto tai suoritettuna sen soveltuva osa.

Jos kuormausnosturin kuormamomentti on yli 25 tonnimetriä ja se on tarkoitettu pääasiassa muuhun käyttöön kuin ajoneuvon kuormaamiseen, sen kuljettajalla on oltava asianmukainen ammattitutkinto tai suoritettuna sen soveltuva osa.

Trukin ja henkilönostimen kuljettajalla on oltava sen käyttöön työnantajan kirjallinen lupa. Työnantajan on ennen luvan antamista varmistettava, että kuljettajalla on riittävät kyvyt ja taidot työvälineen turvalliseen käyttämiseen.

Aluehallintovirasto voi erityisistä syistä myöntää työpaikkakohtaisen luvan käyttää tietyn nosturin kuljettajana sitä, jolla ei ole 1 tai 2 momentin mukaista pätevyyttä, jos hänellä on siihen muulla tavoin osoitettu kyky ja taito ja työntekijöiden turvallisuus on varmistettu.

Selostus:

Vanha 4 momentti siirrettiin 3 momentiksi. Momenttia tarkennettiin siten, että kuljettajan pätevyyden arviointi kohdistuu nimenomaan työvälineen turvalliseen käyttöön. Vanha 3 momentti siirrettiin 4 momentiksi. Siihen tehtiin aluehallintouudistuksesta johtuvat muutokset. Työsuojelupiirien työsuojelutoimiston tehtävät ovat 1.1.2010 voimaan tulleella aluehallintolainsäädännöllä siirtyneet toimivaltaiselle
aluehallintovirastolle.

Viranomaisen muuttumisen lisäksi momentin sanamuotoa muutettiin muutenkin vastaamaan paremmin käyttötarkoitusta. Työmaakohtaisen luvan sijasta puhutaan työpaikkakohtaisesta luvasta, koska lupa voi koskea muutakin työpaikkaa kuin rakennustyömaata. Pykälän 5 momentissa Uudenmaan työsuojelupiirin työsuojelutoimistolle säädetty tehtävä ulkomaisten tutkintojen hyväksymisestä on siirtynyt Etelä-Suomen aluehallintoviraston työsuojelun vastuualueen tehtäväksi. Näin ollen vanha 5 momentti kumottiin siten tarpeettomana. Pykälän 6 momentin viittaussäännös työnantajan velvollisuudesta järjestää työterveyshuolto sekä siitä, että työterveyshuollon sisällöstä ja toteuttamisesta säädetään työterveyshuoltolaissa, on tarpeeton. Kun asia on muutenkin selvä, myös 6 momentti kumottiin.

20 §
Nostotyön suunnittelu ja nostolaitteen valinta


Mitä 1 ja 2 momentissa säädetään nostoista, koskee myös henkilöiden nostamista sekä siirtoja ja kuljetuksia nostolaitteella.

Selostus:

Nostolaitteita koskevista täydentävistä vaatimuksista säädetään 3 luvussa. Uuden 3 a luvun tarkoittamia henkilönostoja koskevat soveltuvin osin myös tämän luvun säännökset. Nostotyön
suunnittelua ja nostolaitteen valintaa koskevassa 20 §:n 3 momentissa säädetään nimenomaisesti, että tämä velvollisuus koskee nostojen lisäksi soveltuvin osin myös siirtoja ja kuljetuksia. Momenttia täydennettiin viittauksella henkilöiden nostamiseen.

25 §
Henkilönostot

Henkilöiden nostaminen on sallittua 3 a luvussa säädetyin poikkeuksin vain siihen tarkoitukseen valmistetulla henkilönostolaitteella.

Teleskooppi- ja nivelpuominostimen henkilönostokorissa työntekijän on käytettävä henkilökohtaisia putoamissuojia.

Ennen riipputelinetyön aloittamista riipputelineen kannatusköysien kiinnitysmahdollisuudet ja -tavat sekä köysien sijoitukset on selvitettävä. Riipputelineen kiinnityksen kelpoisuus rakennukseen tai muuhun rakenteeseen on osoitettava luotettavasti.

Selostus:

Pykälän 1 momenttia muutettiin siten, että poikkeusmahdollisuutena viitataan 3a lukuun. Vanhan 2 momentin vaatimukset koskevat 1 momentin tarkoittaman henkilönostimen suunnittelua ja valmistusta, josta säädetään erikseen eräiden teknisten laitteiden vaatimusten mukaisuudesta annetun lain (1016/2004) nojalla. Työnantajaa koskevilta osin vaatimukset otetaan huomioon 3 a luvussa. Näin ollen vanha 2 momentti kumottiin.Vanha 3 momentti siirtyi siten 2 momentiksi. Momentin sanamuotoa tarkennettiin koskemaan nivelpuominosturin sijasta nivelpuominostinta. Vanha 4 momentti siirtyi vastaavasti 3 momentiksi.

3 a luku
Nosturin ja haarukkatrukin käyttö henkilönostoihin

Selostus:

Tässä luvussa säädetään niistä edellytyksistä, joiden toteutuessa muullakin, kuin nimenomaisesti siihen tarkoitukseen valmistetulla henkilönostolaitteella voidaan nostaa henkilöitä työssä. Säännökset vastaavat henkilönostoista nosturilla ja haarukkatrukilla annetun valtioneuvoston päätöksen vastaavia säännöksiä eräin tarkennuksin ja täydennyksin. Uudessa 3 a luvussa ei säädetä enää erikseen nostotyön suunnittelusta eikä nostotyön valvonnasta. Suunnittelua ja valvontaa koskevat menettelyt määräytyvät yleisten säännösten perusteella tapauskohtaisesti.

25 a §
Poikkeus henkilönostolaitteen käytöstä

Jos henkilöiden nostamiseen valmistetun laitteen tai muun vastaavan työmenetelmän käyttö ei ole suunnitellussa työssä tarkoituksenmukaista tai turvallista, henkilöiden nostamiseen voidaan poikkeuksellisesti käyttää tavaroiden nostamiseen valmistettua nosturia tai oman voimakoneen avulla liikkuvaa haarukkatrukkia tässä luvussa säädetyin lisäedellytyksin.

Selostus:

Henkilönosto on ensi sijassa sallittua vain tähän tarkoitukseen valmistetulla nostolaitteella. Asetuksessa tarkoitetun tavaroiden nostoon valmistetun nosturin ja trukin käyttäminen henkilönostoon on kuitenkin
poikkeustapauksissa mahdollista, jos työn vaarojen selvittely ja arviointi osoittaa, ettei kyseisen henkilönostolaitteen tai muun työmenetelmän käyttö ole suunnitellussa työssä tarkoituksenmukaista tai turvallista. Esimerkiksi isoja satamanostureita käytetään tällä perusteella ahtaustyössä vakiintuneesti henkilöiden nostamiseen. Asetuksella ei ole tarkoitus muuttaa tätä käytäntöä. Poikkeussäännöstä
tulee kuitenkin tulkita suppeasti.

Pykälän sanamuoto vastaa lähtökohdiltaan voimassa olevan valtioneuvoston päätöksen 4 §:ää. Luvun säännökset koskevat siten henkilön nostamiseen käytettävää torninosturia, kuormausnosturia ja ajoneuvonosturia sekä muuta tavaroiden nostoon suunniteltua ja valmistettua nosturia ja haarukkatrukkia. Voimassa olevassa valtioneuvoston päätöksessä haarukkatrukki
määritellään oman voimakoneen avulla liikkuvaksi nosto- ja siirtolaitteeksi, jossa on nostohaarukka kuormien nostamista, laskemista ja siirtämistä varten. Tässä tarkoitettuna haarukkatrukkina ei ole käytännössä pidetty kurottajaa eikä pyöräkuormaajaan. Käytäntöä voidaan pitää vakiintuneena. Nosturilla tarkoitetaan tässä luvussa voimassa olevan valtioneuvoston päätöksen mukaisesti torninosturin, kuormausnosturin ja ajoneuvonosturin lisäksi muuta konekäyttöistä nostolaitetta, jota käytetään kuorman nostamiseen, laskemiseen ja siirtämiseen ja jossa kuorma liikkuu ainoastaan nostoköyden, -ketjujen tai vastaavan rakenteen ohjaamana. Nosturina pidetään myös sellaista nostolaitetta, jossa kuorman heiluntaa rajoitetaan nosturin mukana siirtyvillä laitteilla. Nosturin ja trukin käyttöön sovelletaan työturvallisuuslakia ja sen nojalla annettuja säädöksiä, nuorista työntekijöistä annettuja säädöksiä ja muita asianomaisia säädöksiä.

25 b §
Käytettävän nosturin ja trukin vaatimukset

Henkilöiden nostamiseen käytettävän nosturin ja trukin tulee olla vakavuudeltaan ja nostokyvyltään turvallinen käyttää. Nosturin suurimman sallitun kuorman tulee olla vähintään kaksinkertainen ja trukin vähintään viisinkertainen henkilönostoissa syntyvään kuormitukseen nähden.

Nosturin nosto- ja laskuliike saa olla enintään 0,5 metriä sekunnissa ja trukin enintään 0,3 metriä sekunnissa.

Nosturin kuormaa kantavissa sylintereissä tulee olla turvalaite, joka paineletkun tai putken rikkoutuessa estää puomin hallitsemattoman liikkeen ja puomiston vaarallisen laskeutumisen. Trukissa on hydrauliikassa tapahtuvan häiriön tai vikaantumisen varalta oltava turvalaite, joka estää nostokorin putoamisen tai rajoittaa putoamisnopeuden riittävän hitaaksi.

Selostus:

Pykälän 1 ja 2 momentti vastaa voimassa olevan valtioneuvoston päätöksen 5 §:n 1 momentin, 3 momentti 5 §:n 3 momentin ja 4 momentti 7 §:n vaatimuksia.

25 c §
Henkilönostokoria koskevat vaatimukset

Henkilönostokorin tulee olla suunniteltu ja valmistettu henkilönostoihin.

Nostokorin kiinnityksen käytettävään nosturiin tai trukkiin tulee olla luotettava. Kuormausnosturissa nostokori on kiinnitettävä nostopuomiin. Yksinomaan nosturin nostoköyden varassa olevan nostokorin kannatus on varmistettava erillisellä nostokoneistolla tai turvalaitteella.

Nostokoriin tulee olla turvallinen pääsy. Tarvittaessa koriin ja korista nousemista varten on oltava askelmat ja kädensijat. Korissa on oltava merkityt kiinnityspisteet henkilökohtaisten putoamissuojainten kiinnitykseen. Putoamissuojainten valinnasta ja käytöstä säädetään erikseen.

Nosturin nostopuomiin ja nostokorkeudeltaan yli kuuden metrin trukkiin kiinnitettävässä henkilönostokorissa tulee olla hätäpysäytin.

Nostokorissa on oltava selvä merkintä nostokorin suurimmasta sallitusta kuormituksesta ja henkilömäärästä.

Selostus:

Pykälän 1 momentti vastaa voimassa olevan valtioneuvoston päätöksen 5 §:n 1 momentin ja 2 momentti 5 §:n 2 momentin ja 6 §:n asianomaisia vaatimuksia. Pykälän 2 momenttiin lisättiin korin kiinnitystä ja 3 momenttiin koriin ja sieltä nousemisen teknistä turvallisuutta koskevat nimenomaiset säännökset. Lisäykset vastaavat vakiintunutta käytäntöä. Pykälän 4 momentti vastaa valtioneuvoston päätöksen 8 §:ää.
Pykälän 5 momentin mukaan työnantajan on huolehdittava, että nostokorissa on selvä merkintä nostokorin suurimmasta sallitusta kuormituksesta ja henkilömäärästä.

25 d §
Nostotyötä koskevat vaatimukset

Jos kuljettajan ja nostokorissa työskentelevän henkilön välillä ei ole jatkuvasti riittävää näköyhteyttä, yhteydenpito on varmistettava viestintävälineillä. Torninosturin ohjaamo on tällöin varustettava nosturikameralaitteistolla. Nostotyön ohjauksessa käytettävän radiopuhelimen kanavat tulee olla suljettu muulta radioliikenteeltä.

Nosturilla tai trukilla ei saa henkilönoston aikana nostaa muuta kuormaa. Henkilönostokorissa saa työntekijän mukana olla kuitenkin henkilökohtaiset työvälineet ja tarvikkeet, joista ei aiheudu vaaraa nostotyön turvallisuudelle.

Ajoneuvo- ja kuormausnosturin tukijalat on noston ajan oltava tukiasennossa.

Jos nostokorissa on henkilö, trukkia saa siirtää alustallaan vain nostokorin ollessa ala-asennossa. Siltä osin kuin työn tarkoituksenmukainen tai turvallinen tekeminen edellyttää trukkia voidaan kuitenkin vähäisessä määrin siirtää myös korin ollessa ylhäällä, jos voidaan varmistaa, ettei korissa oleva henkilö voi siirron aikana pudota, joutua puristuksiin tai muuhun tapaturman vaaraan. Koriin ei saa nousta tai siitä poistua korin ollessa ylhäällä, ellei se ole työn turvallisen suorittamisen kannalta välttämätöntä.

Selostus:

Pykälässä säädetääin nostotyötä koskevista lisävaatimuksista. Pykälän 1 momentin yhteydenpitovaatimus sekä 2 ja 3 momentti perustuu lähtökohdiltaan voimassa olevan valtioneuvoston päätöksen
12 §: ään. Torninosturi on varustettava muussakin kuin rakennustyön turvallisuudesta annetun valtioneuvoston asetuksen mukaisessa työssä nosturikameralaitteistolla, jos kuljettajan ja nostokorissa työskentelevän henkilön välillä ei ole muuten jatkuvasti riittävää näköyhteyttä. Vastaavasti tulee radiopuhelimen kanavat olla suljettu muulta radioliikenteeltä, jos nostojen ohjauksessa käytetään radiopuhelinta.

Pykälän 4 momentin vaatimus on uusi. Trukin siirtämisestä nostokorin ollessa ylhäällä voi aiheutua erityistä vaaraa. Tähän on kiinnitetty huomiota työsuojelun valvonnassa. Lähtökohtana on, että
trukkiin noustaan, sieltä poistutaan ja sitä siirretään vain henkilönostokorin ollessa ala-asennossa. Trukin siirtäminen on kuitenkin vähäisessä määrin mahdollista korin ollessa ylhäällä. Vähäisellä määrällä tarkoitetaan tässä, että kysymys on suunniteltuun nostoon liittyvästä siirtämisestä eikä esimerkiksi itsenäisestä henkilön kuljettamisesta. Toisekseen nostosuunnitelmassa siirrot tulee rajata vain turvallisuuden kannalta tarkoituksenmukaisiin ja välttämättömiin siirtoihin. Lisäksi tulee erityisesti varmistaa, ettei korissa oleva henkilö voi siirron aikana joutua tapaturman vaaraan. Koriin nouseminen tai sieltä poistuminen korin ollessa ylhäällä on poikkeuksellisesti kuitenkin sallittua jos se on työntekijän turvallisuuden kannalta välttämätöntä. Yläasennossa siirtyminen voi osoittautua turvallisuuden kannalta muita mahdollisia
menettelyjä olennaisesti turvallisemmaksi jo nostotyön suunnittelun ja nostolaitteen valinnan yhteydessä. Käytännössä voi syntyä myös ennalta arvaamattomia tilanteita, jossa korin laskeminen ala-asentoon ja sieltä siirtyminen toiseen paikkaan, lisää vaaraa yläasennossa siirtymiseen verrattuna.

25 e §
Kuljettajaa koskevat vaatimukset

Kuljettajan on päivittäin ennen nostotyön aloittamista tarkistettava nostokorin kiinnitys ja nostolaitteen turvallinen toimintakunto.

Kuljettajan on nostotyön ajan oltava nosturin ja trukin ohjaamossa tai hallintalaitteiden välittömässä läheisyydessä. Hänen on jatkuvasti seurattava henkilönostokorin liikkeitä.

Siltä osin kuin kuljettajalta ei edellytetä 14 §:ssä säädettyä erityistä pätevyyttä, hänellä tulee olla tässä luvussa tarkoitetun nosturin käyttämiseen erillinen työnantajan kirjallinen lupa.

Selostus:

Pykälän 1 momentti vastaa voimassa olevan valtioneuvoston päätöksen 19 §:ä. Kuljettajan on päivittäin ennen nostotyön aloittamista varmistauduttava nostokorin kiinnityksestä sekä toiminta - ja
käyttökokein nostolaitteen, nosturin tai trukin, sen jarrujen ja turvalaitteiden toimintakunnosta. Toisen momentin vaatimukset vastaavat voimassa olevan valtioneuvoston päätöksen 12 §:n 5) kohtaa. Kolmannessa momentissa säädetään työnantajalle nimenomainen velvollisuus varmistaa kuljettajan osaaminen henkilöiden turvalliseen nostamiseen. Eräiden nostureiden ja trukin kuljettamisen pätevyysvaatimuksista säädetään 14 §:ssä. Työnantajan tulee antaa 14 §:n 3 momentissa tarkoitettu kirjallinen lupa muullekin tässä luvussa tarkoitetun nostolaitteen kuljettajalle. Kykyjen ja taitojen
riittävyyttä arvioidaan työturvallisuuslain 10,11 ja 14 §:ien ja muiden yleisten säännösten perusteella. Vuoden kokemusta ei sinänsä enää vaadita. Henkilönostot ovat lähtökohtaisesti kiellettyjä alle
18-vuotiailta.

25 f §
Nostolaitteen ja nostokorin toimintakunnon varmistaminen

Työnantajan on tarkastettava ja varmistettava henkilönostoihin käytettävän trukin vakavuus ja käyttöturvallisuus ennen ensimmäistä käyttöönottoa ja turvallisuuteen vaikuttavan muutoksen jälkeen. Tarkastus on uusittava vähintään vuoden kuluessa edellisestä tarkastuksesta.

Työnantajan on tarkastettava henkilönostokori ja varmistettava nostokorin kiinnitys ennen ensimmäistä käyttöönottoa ja turvallisuuteen vaikuttavan muutoksen jälkeen. Tarkastus on uusittava vähintään vuoden kuluessa edellisestä tarkastuksesta.

Selostus:

Pykälän 1 ja 2 momentti vastaa ajanmukaistettuna tarkoitukseltaan voimassa olevan valtioneuvoston päätöksen 13–16 §: n vaatimuksia.


Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2011.

Neuvoston direktiivi 95/63 EY; EYVL N:o L 335, 30.12.1995, s. 28

 

Johan Pråhl
Asianajaja
Asianajotoimisto Hammarström Puhakka Partners Oy
Puh. +358 40 559 5544
johan.prahl@hpplaw.fi

Dokumentin lukeminen vaatii sisäänkirjautumisen

 
 
 
 
 
 
 
 

Tilaaminen

Edilex on Suomen johtava ammattilaisten lakitietopalvelu. Edilex sisältää Suomen laajimman ajantasaisen säädöstietokannan erinomaisin linkityksin oikeustapauksiin, esitöihin ja muihin oikeudellisiin aineistoihin sekä juridisen uutispalvelun. Lakikanava-seurantapalvelussa voit valita aihealueet ja aineistot, joita haluat seurata päivittäin.

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.