Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Pakkauksista ja pakkausjätteistä annettua asetusta muutettiin SUP-direktiivin vaatimusten mukaisesti

Valtioneuvoston asetus pakkauksista ja pakkausjätteistä annetun valtioneuvoston asetuksen muuttamisesta 1321/2022

Selostettavalla asetuksella on saatettu voimaan tiettyjen muovituotteiden ympäristövaikutuksen vähentämisestä annettuun direktiiviin (EU 2019/904, "SUP-direktiivi") lisätyt pakkauksia ja juomamukeja koskevat uudet säännökset. SUP-direktiivin tavoitteena on ehkäistä ja vähentää tiettyjen muovituotteiden vaikutusta ympäristöön ja ihmisten terveyteen, edistää siirtymistä kiertotalouteen ja edistää sisämarkkinoiden tehokasta toimintaa. Selostettavalla asetuksella pakkauksista ja pakkausjätteistä annettua kansallisen asetuksen (1029/2021) soveltamisalaa laajennettiin ja asetukseen lisättiin SUP-direktiivin täytäntöönpanon kannalta keskeiset määritelmät ja SUP-direktiivissä säädetyt juomapakkauksia koskevat vaatimukset. Asetukseen lisättiiin myös juomapulloja koskeva erilliskeräysvelvoite, joka vastaa SUP-direktiivissä säädettyjä vaatimuksia. Lisäksi täsmennettiin tuottajan tiedottamisvelvollisuutta, tuottajarekisterin hyväksymiseksi tehtävää hakemusta, seurantatietojen ilmoittamista sekä tuottajan omavalvontaa koskevia säännöksiä. Asetukseen lisättiin myös säännös, joka keventää pienten yritysten raportointivelvoitetta.

Samanaikaisesti selostettavan asetuksen kanssa tulivat voimaan SUP-direktiivin täytäntöönpanoon liittyvät muutokset panttijärjestelmäasetukseen (valtioneuvoston asetus juomapakkausten palautusjärjestelmästä 526/2013), uusi eräistä muovituotteista annettu valtioneuvoston asetus (1318/2022), uusi muovia sisältäviä kalastusvälineitä koskeva valtioneuvoston asetus (1319/2022) ja uusi eräiden muovituotteiden tuottajien kunnille maksamista korvauksista annettu valtioneuvoston asetus (1320/2022).

Asetus tuli voimaan 1.1.2023.

Valtioneuvoston päätöksen mukaisesti

kumotaan pakkauksista ja pakkausjätteistä annetun valtioneuvoston asetuksen (1029/2021) 4 § sekä liite 2,

muutetaan 1 ja 2 §, 3 §:n 6 kohta, 6 § 3 momentti, 9 §:n 4 momentti, 14, 16, 17, 19, 20 ja 22 § sekä 23 §:n 1 momentti, sekä

lisätään 3 §:ään uusi 7 kohta, asetukseen uusi 4 a–4 e, 6 a ja 10 a §, 12 §:ään uusi 4 momentti sekä asetukseen uusi 19 a § seuraavasti:

1 §
Soveltamisala

Tässä asetuksessa säädetään käytettyjen pakkausten ja kertakäyttöisten muovisten juomamukien erilliskeräystä, uudelleenkäyttöä, kierrätystä ja muuta jätehuoltoa sekä Suomen markkinoille saatettavien pakkausten ominaisuuksia ja merkitsemistä koskevista vaatimuksista.

Selostus:

Pykälän soveltamisalaan lisättiin pakkausten lisäksi kertakäyttöiset juomamukit myös siltä osin, kun niitä ei katsota pakkauksiksi. Jätelain (646/2011) 62 §:ään tehdyn muutoksen mukaisesti pakkausten tuottajayhteisön toimialan on katettava myös 48 §:n 1 momentin 7 kohdassa tarkoitetut tyhjänä myytävät juomamukit, joten on tarkoituksenmukaista, että niistä säädetään samassa asetuksessa vastaavien pakkauksiksi katsottavien juomamukien kanssa.

2 §
Soveltamisalan rajaukset

Tämän asetuksen 10, 11–13 sekä 16–19, 19 a, 20 ja 21 §:ää ei sovelleta juomapakkausten tuottajaan, joka huolehtii juomapakkausten tuottajavastuuta koskevista velvollisuuksistaan perustamalla jätelaissa (646/2011) tarkoitetun juomapakkausten palautusjärjestelmän tai liittymällä tällaiseen järjestelmään.

Asetuksen 10 §:ää ei sovelleta jätteistä annetun valtioneuvoston asetuksen (978/2021), jäljempänä jäteasetus, 4 §:ssä tarkoitetun jäteluettelon nimikkeessä 1501 10 tarkoitettuun vaaralliseen jätteeseen.

Mitä tässä asetuksessa säädetään pakkauksesta, koskee myös jätelain 48 § 1 momentin 7 kohdassa tarkoitettua kertakäyttöistä muovista juomamukia, lukuun ottamatta asetuksen 4 a–4 e §:ää.

Selostus:

Soveltamisalan rajausta muutettiin siten, että myöskään pakkausjäteasetuksen tuottajien maksuosuuksia koskevaa 12 §:ää ei sovellettaisi juomapakkausten palautusjärjestelmään liittyneeseen tuottajaan, ja vastaava muutos lisättiin panttijärjestelmäasetukseen. Pykälän 2 momentti vastaa aiempaa asetusta ja aiempi 3 momentti poistettiin. Muutos oli tarpeen jätelain 48 §:n 2 momenttiin tehtävän muutoksen takia, sillä jätelaista poistui pakkausten tuottajavastuuta aiemmin rajannut 1 000 000 euron liikevaihtoraja.

Uusi 3 momentti sisältää säännöksen, joka laajentaa pakkausjäteasetuksen soveltamisalan kattamaan myös sellaiset kertakäyttöiset muoviset juomamukit, jotka eivät kuulu pakkauksiin. Muutos on tarpeen, koska tyhjänä myytävät juomamukit lisättiin myös jätelain tuottajavastuusäännöksiin 48 §:n 1 momentin 7 kohtaan sekä jätelain 62 §:ään. Siirtymäsäännöksen mukaan jätelain 6 luvun tuottajavastuuta koskevia säännöksiä sovelletaan tyhjänä myytävien juomamukien tuottajaan 1.1.2024 lähtien, mutta jätelain 46 §:n mukaista velvollisuutta järjestää mainittujen juomamukien jätehuolto sekä vastata siitä aiheutuvista kustannuksia sekä mainittuja juomamukeja koskevaa 48 b §:n mukaista tuottajan kustannusvastuuta sovelletaan kuitenkin vasta 1.1.2025 lähtien. Pakkausten valmistusta ja koostumusta koskevia pakkauksista ja pakkausjätteistä annetun asetuksen 4 a - 4 e §:ää ei kuitenkaan sovelleta tyhjänä myytäviin kertakäyttöisiin muovisiin juomamukeihin.

3 §
Määritelmät

Tässä asetuksessa tarkoitetaan:


6) juomapulloilla juomien säilyttämiseen käytettäviä kapeakaulaisia tai -suisia pulloja korkkeineen ja kansineen;

7) juomamukeilla tavanomaisesti pyöreitä ja yleensä kulhon muotoisia juoma-astioita korkkeineen ja kansineen, joita myydään tyhjänä tai juomalla täytettynä.

Selostus:

Pykälässä määritellään sellaiset asetuksen soveltamisen kannalta keskeiset käsitteet, joita ei ole määritelty jätelaissa. Pykälään lisättiin uudet määritelmät juomapullolle ja juomamukille, sillä ne ovat tarpeen SUP-direktiivin täytäntöönpanemiseksi. Määritelmät vastaavat tiettyjen muovituotteiden ympäristövaikutuksen vähentämisestä annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin (EU 2019/904) mukaisista komission kertakäyttöisiä muovituotteita koskevista suuntaviivoista annetussa komission tiedonannossa esitettyjä näiden tuotteiden määritelmiä.

4 a §
Pakkauksen valmistusta ja koostumusta koskevat vaatimukset

Pakkaus on valmistettava siten, että sen koko ja paino rajoitetaan mahdollisimman pieneksi. Pakkauksen riittävästä turvallisuus- ja hygieniatasosta on kuitenkin varmistuttava sekä pakatun tuotteen että kuluttajan kannalta.

Pakkaus on suunniteltava, valmistettava ja pidettävä kaupan siten, että sen uudelleenkäyttö, kierrätys tai muu hyödyntäminen on jätelain 8 §:ssä tarkoitetun etusijajärjestyksen mukaisesti mahdollista ja että pakkausjätteen tai sen käsittelyssä syntyvien jäännösten loppukäsittelystä aiheutuvat haitalliset vaikutukset ympäristöön jäävät mahdollisimman vähäisiksi.

Pakkausta valmistettaessa on huolehdittava siitä, että haitallisten aineiden ja ainesten sekä muiden vaarallisten aineiden pitoisuudet pakkausmateriaalissa ja pakkauksen osissa ovat mahdollisimman vähäiset, jotta pakkausjätteen tai sen käsittelyssä syntyvien jäännösten sijoittamisesta kaatopaikalle tai polttamisesta ei aiheudu haittaa ympäristölle.

Selostus:

Aiempi 4 § sekä liite 2 korvattiin jätelain 10 §:n nojalla säädettävillä uusilla 4 a-4 c §:llä sekä 4 e §:llä. Muutos on lähinnä lakitekninen ja sen tarkoituksena on säätää tuotteita koskevista vaatimuksista asetuksen pykälissä eikä liitteessä, kuten aiemmin. Pakkausten valmistusta, koostumusta, uudelleenkäytettävyyttä ja hyödynnettävyyttä koskevat perusvaatimukset siirrettiin siten asiasisällöllisesti uusiin 4 a– c §:iin. Pakkauksen hyödynnettävyyttä koskevan 4 c §:n 3 momentista poistettiin oxo-hajoavaa muovoipakkausta koskeva kohta, koska SUP-asetuksen mukaan oxo-hajoavaa muovia sisältävien tuotteiden markkinoille saattaminen on kielletty. Lisäksi aiemman 4 §:n 2 momentti siirrettiin asiasisällöllisesti uuteen 4 e §:ään, johon lisättiin pakkausjätedirektiivin mukaisten standardien lisäksi myös SUP-direktiivin mukaisesti komissiolle ilmoitetut standardit. Näiden standardien mukaisten pakkausten katsotaan täyttävän pakkauksien perusvaatimuksia koskevat 4 a–4 d §:ssä säädettävät vaatimukset.

4 d §
Juomapakkausta koskevat vaatimukset

Tilavuudeltaan enintään kolmen litran kertakäyttöinen muovinen juomapakkaus, jonka korkki tai kansi on valmistettu muovista, voidaan saattaa markkinoille ainoastaan, jos korkki tai kansi pysyy kiinni juomapakkauksessa tuotteen suunnitellun käyttövaiheen ajan.

Korkin tai kannen ei tarvitse kuitenkaan pysyä kiinni juomapakkauksessa tuotteen suunnitellun käyttövaiheen ajan, jos kyseessä on:

1) lasista tai metallista valmistettua juomapakkaus, jossa on muovikorkki tai -kansi;

2) juomapakkaus, joka on tarkoitettu ja jota käytetään imeväisille ja pikkulapsille tarkoitetuista ruoista, erityisiin lääkinnällisiin tarkoituksiin tarkoitetuista elintarvikkeista ja painonhallintaan tarkoitetuista ruokavalionkorvikkeista ja neuvoston direktiivin 92/52/ETY, komission direktiivien 96/8/EY, 1999/21/EY, 2006/125/EY ja 2006/141/EY, Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2009/39/EY sekä komission asetusten (EY) N:o 41/2009 ja (EY) N:o 953/2009 kumoamisesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) 609/2013 2 artiklan 2 kohdan g alakohdassa määriteltyihin nestemäisiin elintarvikkeisiin, joilla on erityinen lääkinnällinen tarkoitus;

3) metallikorkki tai -kansi, jossa on muovinen tiiviste.

Selostus:

Uudessa pykälässä säädetään jätelain 10 §:n nojalla, että tilavuudeltaan enintään kolmen litran kertakäyttöinen muovinen juomapakkaus, jonka korkki tai kansi on valmistettu muovista, voidaan saattaa markkinoille ainoastaan, jos korkki tai kansi pysyy kiinni tuotteen suunnitellun käyttövaiheen ajan. Muutos vastaa SUP-direktiivin 6 artiklan 1 kohtaa. Vaatimus on tuotekohtainen, ja sen noudattamista valvoo Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes). Säännös tulee sovellettavaksi siirtymäsäännöksen mukaan 3.7.2024 alkaen.

6 §
Pakkaukseen tehtävät merkinnät


— — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

Tiettyjen kertakäyttöisten muovituotteiden ja niiden myynti- ja ryhmäpakkausten merkintävaatimuksista säädetään eräistä muovituotteista annetussa valtioneuvoston asetuksessa (1318/2022).

Selostus:

Pykälän 3 momenttiin päivitettiin uusitun eräistä muovituotteista annetun valtioneuvoston asetuksen nimi.

6 a §
Kierrätetyn muovin vähimmäispitoisuus juomapulloissa

Pakkausten tuottajien ja juomapakkausten palautusjärjestelmän jäsenten on huolehdittava siitä, että kierrätetyn muovin pitoisuus on:

1) 1 päivästä tammikuuta 2025 keskiarvona laskettuna vähintään 25 painoprosenttia kaikista vuosittain Suomen markkinoille saatetuista tilavuudeltaan enintään kolmen litran kertakäyttöisistä muovisista juomapulloista, joiden valmistuksessa pääasiallisena materiaalina on käytetty polyeteenitereftalaattia (PET-juomapullot);

2) 1 päivästä tammikuuta 2030 keskiarvona laskettuna vähintään 30 painoprosenttia kaikista vuosittain Suomen markkinoille saatetuista tilavuudeltaan enintään kolmen litran kertakäyttöisistä muovisista juomapulloista.

Edellä 1 momentissa tarkoitetut vaatimukset eivät koske:

1) lasista tai metallista valmistettua juomapulloa, joissa on muovikorkki tai -kansi;

2) juomapulloa, joka on tarkoitettu ja jota käytetään 4 d §:n 2 momentin 2 kohdassa mainitun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen 2 artiklan 2 kohdan g alakohdassa määriteltyihin nestemäisiin elintarvikkeisiin, joilla on erityinen lääkinnällinen tarkoitus.

Selostus:

SUP-direktiivin 6 artiklan 5 kohdassa asetetaan vaatimuksia kierrätetyn muovin vähimmäispitoisuudelle juomapulloissa, ja tämä vaatimus pannaan täytäntöön asetuksen 6 a §:llä. Vaatimus ei ole tuotekohtainen, vaan koskee yleisesti kaikkia Suomessa markkinoille saatettuja muovisia juomapulloja. Kierrätetyn muovin pitoisuus lasketaan kaikkien Suomen markkinoille saatettujen juomapullojen sisältämän kierrätetyn muovin keskiarvona. Tuottajien tulee raportoida markkinoille saattamiensa muovipullojen kierrätetyn muovin pitoisuus eriteltyinä PET-juomapulloihin ja muihin muovisiin juomapulloihin osana 19 §:n mukaista seurantatietojen vuosittaista raportointiaan Pirkanmaan ELY-keskukselle. Vastaava vaatimus säädetään panttijärjestelmäasetuksen seurantatietojen ilmoittamista koskevassa 7 §:ssä. Kierrätetyn muovin pitoisuutta koskevaa raportointivaatimusta sovelletaan ensimmäisen kerran vuoden 2023 seurantatietojen raportoinnissa, ja kierrätetyn muovin pitoisuusvaatimuksen täyttymistä valvoisi Pirkanmaan ELY-keskus osana tuottajavastuuvalvontaa.

9 §
Kierrätysasteen laskenta


— — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

Kierrätysasteen laskennassa on lisäksi noudatettava pakkauksista ja pakkausjätteistä annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 94/62/EY 6 a artiklassa sekä tietokantajärjestelmään liittyvien taulukoiden vahvistamisesta pakkauksista ja pakkausjätteistä annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 94/62/EY mukaisesti annetussa komission päätöksessä 2005/270/EY, jäljempänä tietokantataulukoista annettu komission päätös, säädettyjä laskentasääntöjä.

Selostus:

Pykälän 4 momenttiin on tehty lakitekninen muutos poistamalla viittaus aiemman 4 §:n 2 momentissa mainittuun direktiiviin, ja lisätty vastaavasti pakkausjätedirektiivin nimi tähän pykälään.

10 a §
Juomapullojen erilliskeräysvelvoite

Tuottajien on järjestettävä tilavuudeltaan enintään kolmen litran kertakäyttöisten muovisten juomapullojen ja niiden korkkien ja kansien erilliskeräys kierrätystä varten siten, että vuosittainen keräysaste on 1 päivästä tammikuuta 2025 vähintään 77 painoprosenttia ja 1 päivästä tammikuuta 2029 vähintään 90 painoprosenttia kyseisenä vuonna markkinoille saatetusta määrästä. Erilliskeräysvelvoite ei koske lasista ja metallista juomapulloa, jossa on muovikorkki tai -kansi eikä juomapulloa, joka on tarkoitettu ja jota käytetään 4 d §:n 2 momentin 2 kohdassa mainitun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen 2 artiklan 2 kohdan g alakohdassa määriteltyihin nestemäisiin elintarvikkeisiin, joilla on erityinen lääkinnällinen tarkoitus.

Erilliskerätyiksi juomapulloiksi voidaan laskea tuottajien kierrätystä varten erilliskeräämien juomapullojen yhteenlaskettu määrä. Erilliskeräysastetta laskettaessa on noudatettava Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin (EU) 2019/904 soveltamista koskevista säännöistä kertakäyttöisistä muovisista juomapulloista syntyvän jätteen erilliskeräystä koskevien tietojen laskemisen, todentamisen ja toimittamisen osalta annetussa komission täytäntöönpanopäätöksessä (EU) 2021/1752 säädettyjä laskentamenetelmiä.

Jätelain 68 §:ssä tarkoitetun juomapakkausten palautusjärjestelmän ylläpitäjän katsotaan täyttävän 1 momentissa asetetut tavoitteet, jos se täyttää juomapakkausten palautusjärjestelmästä annetussa valtioneuvoston asetuksessa säädetyt uudelleenkäyttö- ja kierrätysvelvollisuudet. Muiden kuin juomapakkausten palautusjärjestelmään kuuluvien juomapullojen tuottajien on osaltaan huolehdittava siitä, että asetetut erilliskeräysvelvoitteet saavutetaan.

Selostus:

Jätelain 15 §:n 3 momentin nojalla annetussa uudessa pykälässä säädetään enintään kolmen litran kertakäyttöisille muovisille juomapulloille erilliskeräysvelvoite. Erilliskeräysvelvoite kohdentuu yhteisesti kaikkiin mainittuihin muovisiin juomapulloihin. Erilliskeräystavoite on 77 % vuonna 2025 ja 90 % vuonna 2029. Säännöksellä pannaan täytäntöön SUP-direktiivin erilliskeräystä koskeva 9 artikla, ja myös tavoitteet ovat yhteneväiset SUP-direktiivin tavoitteiden kanssa. Pykälän 1 momentissa on säädetty myös lasisia, metallisia ja lääkinnällisiin tarkoituksiin tarkoitettuja pulloja koskevista poikkeuksista erilliskeräysvelvoitteeseen. Koska yhdistelmämateriaalista valmistetut juomapakkaukset eivät myöskään ole 1 momentissa tarkoitettuja muovisia juomapulloja, ei erilliskeräysvelvoite koske myöskään niitä.

Erilliskeräysasteen laskennassa huomioidaan sekä panttijärjestelmään kuuluvat että sen ulkopuolella olevat juomapullot. Laskennassa noudatetaan SUP-direktiivin soveltamista koskevassa täytäntöönpanopäätöksessä (EU 2021/1752) säädettyjä laskentamenetelmiä. Täytäntöönpanopäätöksen 2 artiklan 4 kohdan b alakohdan iii alakohta edellyttää, että laskettaessa ja arvioitaessa muun muovipakkausjätteen mukana erilliskerättyjen pullojen määrää, tulee jätehuoltotoimijoiden perustaa laadunvarmistusjärjestelmät, joilla varmistetaan, että täytäntöönpanopäätöksessä säädetyt edellytykset täyttyvät.

Pykälän 3 momentin mukaan panttijärjestelmä täyttää juomapullojen erilliskeräystä koskevan tavoitteen, jos se täyttää panttijärjestelmäasetuksessa säädetyt uudelleenkäyttö- ja kierrätysvelvollisuudet. Panttijärjestelmille on mainitussa asetuksessa säädetty 90 %:n kierrätystavoite. Panttijärjestelmään kuulumattomien juomapullojen tuottajien tulee osaltaan vastata siitä, että asetetut erilliskeräystavoitteet saavutetaan kaikkien pullojen yhteenlaskettuna erilliskeräysasteena. Vastaavanlainen säännös panttijärjestelmään kuuluvien ja kuulumattomien pakkausten osalta on pakkausten uudelleenkäyttöä ja kierrätystä koskevien kokonaistavoitteiden laskentaa koskevassa pakkausjäteasetuksen 7 §:n 2 momentissa.

12 §
Tuottajien maksuosuudet

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

Tuottajan kustannusvastuusta tietyistä kuntien toteuttamista jätehuolto- ja siivoustoimista säädetään jätelain 48 b §:ssä.

Selostus:

Pykälän uusi 4 momentti sisltää informatiivisen viittauksen jätelain 48 b §:ään, jossa säädetään tuottajan kustannusvastuusta tietyistä kuntien jätehuolto- ja siivoustoimista.

14 §
Valtuutetun edustajan velvollisuus tiedottaa

Valtuutetun edustajan, joka on saanut valtuutuksensa sellaiselta toiseen valtioon sijoittautuneelta toimijalta, joka toimittaa pakattuja tuotteita, palvelupakkauksia tai viljelijäpakkauksia Suomen markkinoille muutoin kuin etäkaupalla suoraan loppukäyttäjälle, on viivytyksettä tiedotettava saamastaan valtuutuksesta ja hyväksymisestään tuottajarekisteriin tai liittymisestään tuottajayhteisöön sekä valtuutuksen tai hyväksymisen muuttamisesta tai peruuttamisesta sellaiselle tuottajalle, joka ilman saatua valtuutusta vastaisi näiden pakkausten tuottajavastuuvelvoitteista. Jos edellä mainittu tuottaja, jonka sijasta valtuutettu edustaja hoitaa kyseisten pakkausten tuottajavastuuvelvoitteet, on tuottajayhteisön jäsen, valtuutetun edustajan on lisäksi viipymättä tiedotettava saamastaan valtuutuksesta ja valtuutuksen ajankohdasta kyseiselle tuottajayhteisölle.

Edellä 1 momentissa tarkoitetun tiedottamisen on sisällettävä tiedot valtuutuksen antajasta, markkinoille toimitettujen tuotteiden lajista, laadusta ja määrästä sekä siitä, miten tuottajavastuuvelvoitteiden täyttäminen on järjestetty. Tuottajayhteisölle on lisäksi tiedotettava, kuka olisi ilman saatua valtuutusta vastannut tuottajavastuuvelvoitteista mainittujen tuotteiden osalta.

Selostus:

Pykälään on lisätty jätelain 48 § 1 momentin 6 kohdan pakkausten tuottajan määritelmään tehdyn muutoksen mukaisesti myös palvelupakkaukset ja viljelijäpakaukset tuotteiksi, joiden tuottajavastuusta valtuutettu edustaja vastaa. Pykälään on lisätty valtuutetun edustajan velvollisuus ilmoittaa tuottajalle, joka ilman saatua valtuutusta vastaa kyseisten pakkausten tuottajavastuusta, myös valtuutuksen antaja, jos tämä on toiseen valtioon sijoittautunut toimija, joka toimittaa tuottajavastuun alaisia pakkauksia Suomen markkinoille muutoin kuin etäkaupalla. Etäkauppiaan valtuuttamalla edustajalla ei ole vastaavaa velvollisuutta, koska etäkauppias on itse tuottajavastuussa, eikä tuotteilla ole Suomessa tuottajavastuullista tahoa. Valtuutetun edustajan on annettava pykälässä mainitut tiedot tuottajalle, joka ilman saatua valtuutusta hoitaa tuottajavastuuvelvoitteet, eli käytännössä kyseisten pakkausten Suomeen sijoittautuneelle maahantuojalle. Mikäli edellä mainittu tuottaja on tuottajayhteisön jäsen, kuten jätelain 62 §:n 1 momentin mukaan on pääsääntönä, tulee valtuutetun edustajan ilmoittaa vastaavat tiedot tuottajayhteisölle. Tieto on tarpeen tuottajavastuun valvonnan ja läpinäkyvyyden kannalta.

16 §
Tuottajan hakemus tuottajarekisteriin hyväksymiseksi

Tuottajan hakemuksessa tuottajarekisteriin hyväksymiseksi on oltava:

1) tuottajan nimi, yhteystiedot sekä yritys- ja yhteisötunnus;

2) yhteyshenkilön nimi ja yhteystiedot;

3) tiedot tuottajan markkinoille saattamista pakkauksista sekä arvio niiden määrästä tonneina vuodessa eriteltynä pakkausmateriaaleittain;

4) tiedot tuottajan markkinoille saattamista kertakäyttöisistä muovisista juomamukeista ja jätelain liitteessä tarkoitetuista kertakäyttöisistä muovisista pakkauksista sekä arvio niiden määrästä tonneina;

5) tiedot tuottajan järjestämästä käytettyjen pakkausten erilliskeräys- ja vastaanottopaikkaverkostosta, kuljetuksesta, esikäsittelystä, uudelleenkäytöstä, kierrätyksestä ja muusta hyödyntämisestä sekä loppukäsittelystä pakkausmateriaaleittain;

6) tiedot tuottajan järjestämästä 10 a §:ssä tarkoitetusta juomapullojen erilliskeräyksestä;

7) arvio tuottajan järjestämän uudelleenkäytön ja jätehuollon piiriin vuosittain tulevien käytettyjen pakkausten määrästä tonneina pakkausmateriaaleittain tietokantataulukoista annetun komission päätöksen mukaisesti;

8) selvitys pakkauksia ja käytettyjä pakkauksia koskevasta tiedottamisesta;

9) selvitys uudelleenkäytön ja jätehuollon järjestämiseen liittyvistä sopimuksista sekä sopimuskumppaneiden ympäristöluvista ja mahdollisista ympäristöasioiden hallintajärjestelmistä;

10) luettelo niistä jäsenvaltioista, joihin tuottaja myy pakattuja tuotteita etäkaupalla suoraan käyttäjille sekä mahdollisen valtuutetun edustajan nimi kyseisissä jäsenvaltioissa;

11) omavalvontaa koskeva suunnitelma;

12) päivämäärä, jolloin hakemus on tehty;

13) vakuutus annettujen tietojen paikkansapitävyydestä.

Valtuutetun edustajan hakemuksessa on 1 momentissa tarkoitettujen tietojen lisäksi oltava tiedot valtuutuksen antajasta sekä niistä tuottajista, jotka ilman valtuutusta vastaisivat tuottajavastuuvelvoitteista valtuutusta koskevien tuotteiden osalta. Hakemuksessa tulee lisäksi olla vakuutus siitä, että valtuutettu edustaja on nimetty kirjallisella valtuutuksella jätelain 66 b §:n 1 momentissa säädetyn mukaisesti.

Selostus:

Pykälässä säädetään jätelain 101 §:n 3 momentin nojalla tuottajarekisteriin hyväksymiseksi tehtävän hakemuksen sisältövaatimuksista. Pykälään on lisätty uusi 4 kohta, jonka mukaan hakemukseen on sisällytettävä tiedot tuottajan markkinoille saattamista SUP-pakkauksista ja juomamukeista sekä arvio niiden määristä tonneina. Tieto on tarpeen jätelain 48 b §:ssä säädetyn tuottajan kustannusvastuun toteutumisen arvioimiseksi. Lisäksi pykälään on lisätty uusi 6 kohta, joka edellyttää tiedot tuottajan järjestämästä 10 a §:ssä tarkoitetusta juomapullojen erilliskeräyksestä. Tiedot olvat tarpeen tuottajan erilliskeräystä koskevan vastuun toteutumisen arvioimiseksi. Pykälään lisättiin myös uusi 2 momentti, joka edellyttää valtuutetun edustajan ilmoittavan hakemuksessa 1 momentissa tarkoitettujen tietojen lisäksi tiedot valtuutuksen antajasta sekä niistä tuottajista, jotka muutoin vastaisivat tuottajavastuuvelvoitteista valtuutusta koskevien tuotteiden osalta. Tiedot ovat tarpeeen jätelain 142 b §:n 2 momentin 3 kohdassa tarkoitetun tuottajarekisteriä koskevan tietopalvelun edellyttämien tietojen saamiseksi sekä järjestelmän läpinäkyvyyden parantamiseksi ja vapaamatkustajavalvonnan tehostamiseksi. Valtuutetun edustajan hakemuksessa tulee lisäksi olla vakuutus siitä, että valtuutettu edustaja on nimetty kirjallisella valtuutuksella jätelain 66 b §:n 1 momentissa säädetyn mukaisesti.

17 §
Tuottajayhteisön hakemus tuottajarekisteriin hyväksymiseksi

Tuottajayhteisön hakemuksessa tuottajarekisteriin hyväksymiseksi on oltava:

1) 16 §:n 1 momentin 1 ja 2 sekä 5–13 kohtaa vastaavat tiedot tuottajayhteisöstä ja tämän toiminnasta;

2) tiedot tuottajayhteisöön kuuluvien tuottajien markkinoille saattamista pakkauksista sekä arvio niiden määrästä tonneina vuodessa eriteltynä pakkausmateriaaleittain;

3) tiedot tuottajayhteisöön kuuluvien tuottajien markkinoille saattamista kertakäyttöisistä muovisista juomamukeista ja jätelain liitteessä tarkoitetuista kertakäyttöisistä muovisista pakkauksista sekä arvio niiden määrästä tonneina;

4) tuottajayhteisön kunkin perustajan nimi, yritys- ja yhteisötunnus sekä toimiala;

5) tuottajayhteisöön kuuluvien tuottajien nimi, yritys- ja yhteisötunnus sekä tuottajayhteisöön liittymispäivämäärä;

6) tuottajayhteisöön kuuluvien valtuutettujen edustajien nimi, yritys- ja yhteisötunnus sekä tuottajayhteisöön liittymispäivämäärä sekä tiedot valtuutuksen antajasta ja niistä tuottajista, jotka ilman valtuutusta vastaisivat tuottajavastuuvelvoitteista valtuutusta koskevien tuotteiden osalta;

7) selvitys siitä, miten velvoitteet jaetaan tuottajien kesken ja miten uusi tuottaja voi sopia tuottajavastuun hoitamisesta tuottajayhteisön kanssa;

8) 15 §:ssä tarkoitettu selvitys tuottajayhteisön riittävistä taloudellisista järjestelyistä toimintansa asianmukaiseksi järjestämiseksi.

Selostus:

Pykälässä säädetään jätelain 101 §:n 3 momentin ja 105 §:n nojalla tuottajarekisteriin hyväksymiseksi tehtävän hakemuksen sisältövaatimuksista silloin, kun hakemuksen tekee tuottajayhteisö edustamiensa tuottajien puolesta. Vaatimukset ovat suurelta osin yhdenmukaiset 16 §:ssä säädettyjen tuottajan hakemusta koskevien vaatimusten kanssa. Pykälään tehdään 16 §:n muutoksia vastaavat täsmennykset tuottajayhteisöön kuuluvien tuottajien markkinoille saattamista SUP-pakkauksista ja juomamukeista sekä arvio niiden määristä tonneina sekä tiedot tuottajayhteisön jäsenistä ja valtuutetuista edustajista, jotka tuottajayhteisön tulee toimittaa hakemuksessaan tuottajarekisteriin hyväksymiseksi. Jätelain 105 § edellyttää, että tuottajarekisteriin hyväksytyn tuottajayhteisön on ilmoitettava tuottajayhteisöön kuuluvien valtuutettujen edustajien osalta myös valtuutuksen antaja ja tuottaja, joka muutoin vastaisi valtuutusta koskevien tuotteiden tuottajavastuuvelvoitteista. Tiedot ovat lisäksi tarpeen jätelain 142 b §:n 2 momentin 3 kohdassa tarkoitetun tuottajarekisteriä koskevan tietopalvelun edellyttämien tietojen saamiseksi sekä järjestelmän läpinäkyvyyden parantamiseksi ja vapaamatkustajavalvonnan tehostamiseksi.

19 §
Seurantatietojen ilmoittaminen

Tuottajan tai tuottajayhteisön siihen kuuluvien tuottajien puolesta on vuosittain kesäkuun loppuun mennessä ilmoitettava Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle edellisen vuoden toimintaansa koskevat seuraavat tiedot:

1) Suomen markkinoille saatettujen pakkausten määrä tonneina eriteltyinä myyntipakkauksiin ja muihin pakkauksiin;

2) Suomen markkinoille saatettujen jätelain liitteen 2 ja 3 kohdassa tarkoitettujen kertakäyttöisten muovisten joustavasta materiaalista valmistettujen pakkausten ja kääreiden sekä tilavuudeltaan enintään kolmen litran kertakäyttöisten muovisten juomapakkausten määrä tonneina;

3) Suomen markkinoille saatettujen jätelain liitteen 1 ja 4 kohdassa tarkoitettujen kertakäyttöisten muovisten elintarvikepakkausten sekä kertakäyttöisten muovisten juomamukien määrä tonneina eriteltyinä näiden tuotteiden sisältämän muovin painoon ja tuotteen kokonaispanoon.

4) Suomessa erilliskerättyjen käytettyjen pakkausten määrä tonneina;

5) uudelleenkäytettyjen pakkausten määrä tonneina siten, että erikseen eritellään:

a) ensimmäistä kertaa markkinoille saatettujen uudelleenkäytettävien pakkausten määrä;

b) uudelleenkäytön käyttökerrat;

c) uudelleenkäytettävien myyntipakkausten määrä;

d) kaikkien uudelleenkäytettävien pakkausten määrä;

6) tuottajan järjestämään jätehuoltoon tuotujen käytöstä poistettujen pakkausten osalta 9 §:ssä säädetyn mukaisesti laskettujen kierrätettyjen ja muulla tavoin hyödynnettyjen sekä loppukäsiteltyjen käytettyjen pakkausten määrä tonneina pakkausmateriaaleittain eriteltynä käsittelylaitoksen mukaan sekä käsittelylaitoksen nimi ja sijaintipaikka;

7) saavutettu uudelleenkäyttö- ja kierrätysaste ja muu hyödyntämisaste sekä arvio käytöstä poistettujen myyntipakkausten kierrätysasteesta;

8) 1–7 kohdassa tarkoitettujen tietojen arviointi- ja laskentaperusteet sekä arvio tietojen luotettavuudesta;

9) pakkauksia ja käytettyjä pakkauksia koskeva tiedottaminen;

10) tiedot omavalvontaa koskevan suunnitelman edellyttämistä toimista ja tarkastuksista;

11) tiedot 10 §:n 1 ja 2 momentissa säädetyssä vastaanoton järjestämisessä tapahtuneista muu-toksista.

Muovisten kantokassien tuottajien tulee raportoida markkinoille saattamiensa kertakäyttöisten muovisten kantokassien määrät siten, että erikseen eritellään alle 15, 15–50 ja yli 50 mikronin paksuiset kassit. Tällaisiksi muovisiksi kantokasseiksi katsotaan kantokahvalliset ja kantokahvattomat muovista valmistetut kantokassit, joita tarjotaan kuluttajille tavaroiden tai tuotteiden myyntipisteessä.

Juomapullojen tuottajan tai tuottajayhteisön siihen kuuluvien tuottajien puolesta tulee vuosittain kesäkuun loppuun mennessä toimittaa Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle tiedot edellisenä vuonna markkinoille saattamiensa tilavuudeltaan enintään kolmen litran kertakäyttöisten muovisten juomapullojen painosta korkkeineen ja kansineen ja kierrätetyn muovin pitoisuudesta eriteltynä PET-juomapulloihin ja muihin muovisiin juomapulloihin sekä erilliskerättyjen käytöstä poistettujen muovisten juomapullojen määrästä. Edellä tarkoitettujen tietojen toimittamisen erittelystä ja tietojen laaduntarkastuksesta säädetään Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin (EU) 2019/904 soveltamista koskevista säännöistä kertakäyttöisistä muovisista juomapulloista syntyvän jätteen erilliskeräystä koskevien tietojen laskemisen, todentamisen ja toimittamisen osalta annetussa komission täytäntöönpanopäätöksessä (EU) 2021/1752.

Edellä 1 momentin 1, 4, 5, 7 ja 8 kohdassa tarkoitetut tiedot on eriteltävä pakkausmateriaaleittain. Lisäksi 1 ja 2 momentissa tarkoitetun raportoinnin erittelystä ja tietojen laaduntarkastuksesta säädetään tietokantataulukoista annetussa komission päätöksessä sekä 1 momentin 3 kohdassa tarkoitetun raportoinnin erittelystä ja tietojen laaduntarkastuksesta säädetään Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin (EU) 2019/904 soveltamissäännöistä siltä osin kuin on kyse tiettyjen kertakäyttöisten muovituotteiden kulutuksen vähenemisen laskemisesta, todentamisesta ja raportoinnista sekä jäsenvaltioiden toteuttamista toimenpiteistä tällaisen vähenemisen aikaansaamiseksi annetussa komission täytäntöönpanopäätöksessä (EU) 162/2022.

Selostus:

Pykälässä säädetään jätelain 54 §:n 3 momentin ja 51 §:n 4 momentin nojalla tuottajan velvollisuudesta antaa Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle vuosittain tietoja Suomen markkinoille saatetuista pakkauksista, erilliskerättyjen käytettyjen pakkausten uudelleenkäytön ja jätehuollon järjestämisestä sekä pakkauksia ja käytettyjä pakkauksia koskevasta tiedottamisesta. Tuottajayhteisö ilmoittaa kaikkien siihen liittyneiden tuottajien yhteenlasketut tiedot.

Listaan on lisätty vaatimus raportoida SUP-direktiivin soveltamisalaan kuuluvien pakkausten ja juomamukien seurantatiedot. Tuottajien tulee raportoida jätelain liitteen 2 ja 3 kohdassa tarkoitettujen kertakäyttöisten muovisten joustavasta materiaalista valmistettujen pakkausten ja kääreiden sekä tilavuudeltaan enintään kolmen litran muovisten juomapakkausten määrä tonneina. Lisäksi tuottajien tulee raportoida Suomen markkinoille saatettujen jätelain liitteen 1 ja 4 kohdassa tarkoitettujen kertakäyttöisten muovisten elintarvikepakkausten ja juomamukien määrä tonneina eriteltyinä näiden tuotteiden sisältämän muovin painoon ja tuotteen kokonaispainoon. Tiedot ovat tarpeen tuottajien kustannusvastuun arvioimiseksi sekä SUP-direktiivin 4 artiklassa säädettyjen tietojen toimittamiseksi komissiolle.

Pykälään lisättiin uusi kolmas momentti, jossa säädetään 4 d ja 10 a §:n toimenpanon seurannan kannalta tarpeellisten tietojen toimittaminen kertakäyttöisistä muovisista juomapulloista. Juomapullojen tuottajan tai panttijärjestelmän ylläpitäjän tulee toimittaa vuosittain kesäkuun loppuun mennessä valvovalle viranmaiselle eli Pirkanmaan ELY-keskukselle tiedot edellisenä vuonna markkinoille saattamiensa muovisten juomapullojen painosta, juomapullojen kierrätetyn muovin pitoisuudesta eriteltynä PET-juomapulloihin ja muihin muovisiin juomapulloihin sekä erilliskerättyjen muovisten juomapullojen määrästä. Raportointi tehdään tulisi komission täytäntöönpanopäätöksen (EU) 2021/1752 mukaisesti. Täytäntöönpanosäädöksen mukaisesti tiedot ilmoitetaan tyhjien pullojen painona. Markkinoille saatettujen kertakäyttöisten pullojen paino saa kuitenkin sisältää ainoastaan sellaisten pullojen painon, jotka on saatettu markkinoille juomalla täytettyinä. Komissio valmistelee lisäksi täytäntöönpanopäätöstä kierrätetyn muovin pitoisuutta koskevasta tietojen toimittamisesta. Kierrätetyn muovin pitoisuutta koskevat tiedot toimitetaan SUP-direktiivin mukaisesti ensimmäisen kerran vuotta 2023 koskevia seurantatietoja toimitettaessa.

Pykälän 4 momentti vastaa aiempaa 3 momenttia, johon on lisätty viittaus tiettyjen kertakäyttöisten muovituotteiden vähenemisestä annettuun komission täytäntöönpanosäädökseen.

19 a §
Kevennetty seurantatietojen raportointi

Tuottajayhteisön on sallittava seurantatietojen toimittaminen kevennettyinä sellaiselta pakkauksen tuottajalta, joka saattaa markkinoille vähemmän kuin 50 tonnia pakkauksia vuodessa. Tuottajan tulee tällöin raportoida tuottajayhteisölle edellisen vuoden toimintaansa koskevat seuraavat tiedot:

1) Suomen markkinoille saatettujen pakkausten määrä tonneina materiaaleittain;

2) Suomen markkinoille saatettujen jätelain liitteessä tarkoitettujen kertakäyttöisten muovituotteiden sekä kertakäyttöisten muovisten juomamukien määrä 19 §:n 1 momentin 2 ja 3 kohdan mukaisesti.

Poiketen 12 §:n 1 momentin 2–5 kohdassa säädetyistä maksuosuuksien perusteista, tuottajayhteisö voi periä 1 momentin 1 kohdassa tarkoitetun tuotteen tuottajan tuottajavastuumaksut vastaavista pakkausmateriaaleista valmistettujen tuotteiden keskimääräisen maksuosuuden perusteella. Kevennetystä seurantatietojen raportoinnista johtuva hallinnollisten kulujen väheneminen tulee ottaa huomioon alentavana tekijänä 12 §:ssä tarkoitettuja hallinnollisia maksuja määrättäessä.

Tuottajayhteisön on seurantatietojen raportoinnissaan arvioitava 1 momentissa tarkoitettujen tuottajien markkinoille saattamat pakkausmäärät 19 §:n mukaisesti. Arviointi voidaan tehdä laskennallisesti muiden tuottajien seurantatietojen perusteella.

Selostus:

Uusi 19 a § on säädetty jätelain 63 §:n 3 momentin nojalla. Jätelaista poistuu pakkauksen tuottajavastuuta raajava miljoonan euron liikevaihtoraja, joten uudella 19 a §:llä pyritään vähentää pienten tuottajaayritysten hallinnollista taakkaa.

Pykälän 1 momentissa säädetään tiedoista, jotka tuottajien tulee vähintään toimittaa tuottajayhteisölle.

Pykälän 2 momentissa säädetään tuottajayhteisölle mahdollisus poiketa 12 §:n 1 momentin 2-5 kohdissa säädetyistä maksuosuuksien perusteista, sillä tuottajayhteisöillä ei ole kevennettyjen raportointivaatimusten takia maksuosuuksien mukauttamiseen tarvittavia tietoja. Tuottajayhteisö voi periä tuottajavastuumaksun kyseisen pakkausmateriaalin keskimääräisten maksujen perusteella, mutta tuottaja voi halutessaan olla käyttämättä kevennettyä raportointimenettelyä ja siihen liittyviä tuottajavastuumaksuja esimerkiksi silloin, jos menettelystä aiheutuu tuottajalle taloudellista tai hallinnollista haittaa.

Pykälän 3 momentissa säädetään tuottajayhteisön velvollisuudeksi arvioida kevennetyn raportointimenettelyn piirissä olevien tuottajien markkinoille saattamien pakkausten määrä seurantatietojen ilmoittamista koskevan 19 §:n mukaisesti. Arvioinnissa tuottajayhteisö voi hyödyntää muiden kuin kevennetyn raportointimallin mukaisesti raportoivien yritysten raportoimia kattavampia tietoja markkinoille saatetuista pakkauksista ja suhteuttaa niiden tietoja kevennetyn raportoinnin piirissä olevien yritysten tietoihin.

Pykälässä säädettyjä tietojentoimittamisvelvollisuuskia sovelletaan ensimmäisen kerran vuoden 2023 seurantatietojen raportoinnissa.

20 §
Omavalvonta

Jätelain 53 a §:ssä tarkoitetussa omavalvontaa koskevassa suunnitelmassa on oltava:

1) selvitys tämän asetuksen 19 §:ssä tarkoitettujen seurantatietojen kokoamisesta pakkausmateriaaleittain ja arvio tietojen luotettavuudesta sekä suunnitelma tietojen luotettavuuden kehittämiseksi;

2) selvitys tämän asetuksen 10 a §:ssä tarkoitettujen juomapullojen erilliskeräystä koskevien seurantatietojen kokoamisesta ja arvio tietojen luotettavuudesta sekä selvitys tietoja toimittavien jätehuollon toimijoiden laadunvarmennusjärjestelmästä;

3) arvio jätelain 46 ja 49 b §:ssä tarkoitetun tuottajan kustannusvastuun täyttymisestä eriteltynä pakkausmateriaaleittain;

4) selvitys jätelain 48 b §:ssä tarkoitetun kustannusvastuun täyttymisestä tuoteryhmittäin eriteltynä sekä suunnitelma kustannusten seuraamisesta ja menettelyn kehittämisestä;

5) selvitys jätelain 63 a §:ssä ja tämän asetuksen 12 §:ssä tarkoitetuista tuottajan maksuosuuksista ja niiden mukauttamisen perusteista sekä niiden seurannasta;

6) menettelyt tämän momentin 5 kohdassa tarkoitettujen maksuosuuksien ja niiden mukauttamisen perusteiden säännönmukaisesta uudelleenarvioimisesta ja kehittämisestä;

7) suunnitelma omavalvonnan toteuttamisesta ja organisoinnista sekä omavalvonnan tueksi tehtävistä tarkastuksista.

Jätelain 53 a §:ssä tarkoitetun tarkastuksen tekijällä tulee olla tehtävän suorittamiseen tarvittavat tiedot, taidot ja muu pätevyys. Tarkastus voidaan suorittaa useammassa osassa tarkastajan erityisosaaminen huomioon ottaen tai liittää muuhun vastaavaan tuottajayhteisön toimintaan kohdistuvaan ulkopuoliseen tarkastukseen. Jos tuottajalla on käytössään sertifioitu hallintajärjestelmä, voidaan tarkastus kytkeä osaksi mainittua järjestelmää.

Selostus:

Pykälään on lisätty uudet 2 ja 4 kohdat omavalvontaa koskevan suunnitelman sisältövaatimuksiin. Sisältövaatimuksiin kuuluu jatkossa selvitys juomapullojen erilliskeräystä koskevien seurantatietojen kokoamisesta sekä arvio tietojen luotettavuudesta sekä selvitys tietoja toimittavien jätehuoltotoimijoiden laadunvarmennusjärjestelmästä. Tiedot ovat tarpeen 10 a §:ssä säädettyjen juomapullojen erilliskeräystavoitteiden toteutumisen arvioimiseksi ja SUP-direktiivin nojalla annetun muovisten juomapullojen erilliskeräystietojen toimittamista koskevan komission täytäntöönpanopäätöksen täytäntöönpanemiseksi. Täytäntöönpanopäätöksessä edellytetään, että jätehuoltotoimijat perustavat laadunvarmistusjärjestelmät, joilla varmistetaan, että päätöksessä säädetyt edellytykset täyttyvät. Omavalvontaa koskevan suunnitelman sisältövaatimuksiin lisätään myös selvitys jätelain 48 b §:ssä tarkoitetun tuottajan kustannusvastuun täyttymisestä. Tiedot ovat tarpeen jätelain 48 b–48 f §:ssä säädetyn kustannusvastuun täytäntöönpanemisen varmistamiseksi ja arvioimiseksi.

22 §
Seurantatietojen kokoaminen ja toimittaminen komissiolle

Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen on tässä asetuksessa säädettyjen velvoitteiden noudattamisen seuraamiseksi ja valvomiseksi vuosittain koottava ja tarkastettava 19 §:ssä tarkoitetut seurantatiedot sekä arvioitava Suomessa syntyvien käytettyjen pakkausten määrä ja saavutetut uudelleenkäyttö-, kierrätys- ja hyödyntämisasteet sekä enintään kolmen litran muovisten juomapullojen erilliskeräysaste ja kierrätetyn muovin pitoisuus suhteutettuina kaikkiin markkinoille saatettuihin tällaisiin juomapulloihin.

Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen on vuosittain toimitettava tietokantataulukoista annetun komission päätöksen sekä 10 a §:n 2 momentissa ja 19 §:n 4 momentissa mainittujen komission täytäntöönpanopäätösten mukaiset tiedot Euroopan komissiolle 18 kuukauden kuluessa sen kalenterivuoden päättymisestä, jolta tiedot on koottu.

Selostus:

Pykälää on täsmennetty SUP-direktiivin edellyttämien raportointien osalta. Aiemmin säädetyn lisäksi Pirkanmaan ELY-keskuksen tulee toimittaa vuosittain komissiolle muovisten juomapullojen erilliskeräystä ja kierrätetyn muovin pitoisuutta koskevat tiedot komission raportointia koskevien täytäntöönpanopäätösten mukaisesti.

23 §
Markkinavalvonta

Jätelain 24 a §:ssä tarkoitettu pakkausten markkinavalvontaviranomainen valvoo tämän asetuksen 4 a–4 e, 5 ja 6 §:n noudattamista.

Selostus:

Pykälä on päivitetty vastaamaan muutoksia, jotka tehtiin siirtämällä entisen 4 §:n ja 2 liitteen sisältö 4a-4c §:ään ja 4 e §:ään. Markkinavalvontaviranomainen on Turvallisuus- ja kemilaakivirasto (Tukes), jolle on lisätty myös velvollisuus valvoa 4 d §:n täytäntöönpanoa, joka tulee sovellettavaksi 3.7.2024 alkaen.


Tämä asetus tuli voimaan 1 päivänä tammikuuta 2023.


Suvi Marttinen
Asianajaja
HPP Asianajotoimisto Oy

Puh. +358 9 474 21
suvi.marttinen@hpp.fi

Dokumentin lukeminen vaatii sisäänkirjautumisen

 
 
 
 
 
 
 
 

Tilaaminen

Edilex on Suomen johtava ammattilaisten lakitietopalvelu. Edilex sisältää Suomen laajimman ajantasaisen säädöstietokannan erinomaisin linkityksin oikeustapauksiin, esitöihin ja muihin oikeudellisiin aineistoihin sekä juridisen uutispalvelun. Lakikanava-seurantapalvelussa voit valita aihealueet ja aineistot, joita haluat seurata päivittäin.

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.