Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Työntekijöiden lähettämisestä annettiin laki

Laki työntekijöiden lähettämisestä annetun lain muuttamisesta 62/2022

Työntekijöiden lähettämisestä annetun lain (447/2016) muuttamisesta annettiin laki (62/2022). Muutoslailla pantiin täytäntöön, liikenteen palveluista annetun lain muuttamisen ohella, niin sanotun EU:n tieliikenteen liikkuvuuspaketin sosiaali- ja markkinalainsäädäntöön liittyvät asetukset ja direktiivit. Tavoitteena on ollut tieliikenteen sosiaali- ja markkinalainsäädännön yhdenmukaistaminen, reilun ja tasapuolisen kilpailun edistäminen sekä valvontaviranomaisten toimintaedellytysten ja liikenneturvallisuuden parantaminen.

Lakimuutoksella ennen kaikkea saatettiin lain säännökset sovellettavaksi myös tiekuljetusalalle, jolloin tiekuljetusalan lähetetyt työntekijät on asetettu yhdenvertaiseen asemaan muiden lähetettyjen työntekijöiden kanssa työehtojen ja palkan määräytymisessä. Lisäksi alihankintana toteutettaviin kuljetuspalveluihin säädettiin erityissääntelyä.

Suomeen 1.2.2022 alkaen lähetettyihin työntekijöihin sovelletaan muutoslain säännöksiä. Suomessa tiekuljetusalalla työssä oleviin lähetettyihin työntekijöihin sovelletaan kuitenkin ennen 1.2.2022 voimassa olleita säännöksiä kuuden kuukauden siirtymäajalla. Sen sijaan siirtymäaikaa ei sovelleta lain 4 a §:ään ja näin ollen työnteon kestoa koskevaa sääntelyä sovelletaan jo 1.2.2022 lähtien. Tällä pyritään edistämään direktiivin tarkoituksen toteutumista, koska lähetetyn työntekijän työnteon kesto Suomessa huomioidaan myös tilanteissa, joissa työntekijä on lähetetty Suomeen jo ennen lakimuutoksen voimaantuloa.

Laki tuli voimaan 1.2.2022.

Ks. myös hallituksen esitys 194/2021 vp.

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

muutetaan työntekijöiden lähettämisestä annetun lain (447/2016) 1 §, 2 §:n 9 kohta, 4 a §:n 1 momentti, 7 §:n 1 momentti, 8 §:n 2 momentti, 18 §:n 3 momentti ja 35 §:n 1 momentti, sellaisina kuin niistä ovat 4 a §:n 1 momentti ja 7 §:n 1 momentti laissa 743/2020, sekä

lisätään 2 §:ään, sellaisena kuin se on osaksi laissa 743/2020, uusi 10 ja 11 kohta, lakiin uusi 7 b §, 10 §:ään uusi 5 momentti sekä lakiin uusi 10 a ja 10 b § seuraavasti:

1 §
Soveltamisala

Tätä lakia sovelletaan työsopimuslain (55/2001) 1 luvun 1 §:ssä tarkoitetun työsopimuksen perusteella tehtävään työhön, jota muusta valtiosta lähetetty työntekijä tekee Suomessa työnantajan valtioiden rajat ylittävää palveluntarjontaa koskevan sopimuksen perusteella alihankintana, yritysryhmän sisäisenä siirtona tai vuokratyössä rajoitetun ajan.

Tätä lakia ei sovelleta kauppamerenkulkua harjoittavien yritysten aluksilla työskentelevään henkilökuntaan.

Tätä lakia ei sovelleta tieliikenteen kuljetuksia harjoittavien yritysten seuraaviin alihankintana tehtäviin tieliikenteen kuljetuspalveluihin eikä kuljettajiin, jotka ajavat:

1) kahdenvälistä tavaroiden tai matkustajien kuljetutusta, jossa sallitaan 4–6 momentin mukaiset lisätoimet;

2) Suomen alueen halki kuormaamatta tai purkamatta rahtia ja ottamatta kyytiin tai laskematta kyydistä matkustajia;

3) tietynlaisia jäsenvaltioiden välisiä tavaroiden yhdistettyjä kuljetuksia koskevista yhteisistä säännöistä annetussa neuvoston direktiivissä 92/106/ETY määritellyn yhdistetyn kuljetuksen aloittavan tai lopettavan tieosuuden, jos kuljettaja on aloittanut kuljetuksen kuljetusyrityksen sijoittautumisjäsenvaltiossa ja kuljettajan tiekuljetuksen tieosuus muodostaa yhtenäisen kahdenvälisen kuljetuksen.

Edellä 3 momentin 1 kohdan soveltamisalarajausta lisätoimista sovelletaan ainoastaan siihen päivään saakka, josta alkaen älykkäät ajopiirturit, jotka täyttävät tieliikenteessä käytettävistä ajopiirtureista, tieliikenteen valvontalaitteista annetun neuvoston asetuksen (ETY) N:o 3821/85 kumoamisesta sekä tieliikenteen sosiaalilainsäädännön yhdenmukaistamisesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 561/2006 muuttamisesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 165/2014 8 artiklan 1 kohdan ensimmäisessä alakohdassa tarkoitetun rajanylitysten ja lisätoimien kirjaamisvaatimuksen, on asennettava ensimmäistä kertaa jäsenvaltiossa rekisteröityihin ajoneuvoihin mainitun asetuksen 8 artiklan 1 kohdan neljännen alakohdan mukaisesti. Edellä tarkoitetusta päivästä alkaen mahdollisuutta 2 §:n 10 ja 11 kohdassa tarkoitettuihin lisätoimiin sovelletaan ainoastaan kuljettajiin, jotka käyttävät ajoneuvoja, joihin on asennettu älykäs ajopiirturi, josta säädetään mainitun asetuksen 8–10 artiklassa.

Edellä 3 momentin 1 kohdassa tarkoitetussa kahdenvälisessä henkilökuljetuksessa kuljettajan on kyseisen kuljetuksen aikana mahdollista ottaa matkustajia kerran kyytiin ja jättää matkustajia kerran kyydistä taikka ottaa matkustajia kerran kyytiin tai jättää matkustajia kerran kyydistä toisessa valtiossa, joiden kautta kuljettaja ajaa, edellyttäen ettei kuljettaja tarjoa matkustajaliikennepalveluja läpikulkujäsenvaltion kahden sijaintipaikan välillä. Samaa sovelletaan paluumatkaan.

Edellä 3 momentin 1 kohdassa tarkoitetun kahdenvälisen tavarankuljetuksen aikana on mahdollista suorittaa lisätoimena yksi kuorman lastaaminen ja purkaminen taikka yksi kuorman lastaaminen tai purkaminen toisessa valtiossa, joiden kautta kuljetus ajetaan, edellyttäen ettei kuljettaja ole lastannut ja purkanut kuormaa samassa Euroopan unionin jäsenvaltiossa. Jos sijoittautumisjäsenvaltiosta alkavaa kahdenvälistä kuljetusta, jonka aikana ei ole suoritettu edellä tarkoitettuja lisätoimia, seuraa kahdenvälinen kuljetus sijoittautumisjäsenvaltioon, on kuljetuksen aikana mahdollista suorittaa enintään kaksi kuorman lastaamista ja purkamista taikka enintään kaksi kuorman lastaamista tai purkamista edellyttäen, että kuljettaja ei ole kuormannut ja purkanut kuormaa samassa Euroopan unionin jäsenvaltiossa.

Tätä lakia sovelletaan lähetettyjä työntekijöitä koskevan lainsäädännön noudattamisen valvonnassa tehtävään Euroopan unionin jäsenvaltioiden viranomaisten väliseen hallinnolliseen yhteistyöhön sekä taloudellisten hallinnollisten seuraamusten ja sakkojen täytäntöönpanoon, joka perustuu palvelujen tarjoamisen yhteydessä tapahtuvasta työntekijöiden lähettämisestä työhön toiseen jäsenvaltioon annetun direktiivin 96/71/EY täytäntöönpanosta sekä hallinnollisesta yhteistyöstä sisämarkkinoiden tietojenvaihtojärjestelmässä annetun asetuksen (EU) N:o 1024/2012 (IMI-asetus) muuttamisesta annettuun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiiviin 2014/67/EU, jäljempänä täytäntöönpanodirektiivi.

Selostus:

Pykälässä säädetään lain soveltamisalasta. Pykälän 1, 2 ja 7 momentti vastaavat säännöksen aiempaa sanamuotoa ja momentit 3–6 ovat uusia.

Pykälän 3 momentissa säädetään lain soveltamisen rajoituksesta, kun kyse on tieliikenteen kuljetuspalvelujen alihankintatilanteista. Lakia ei sovelleta tieliikenteen kuljetuksia harjoittavien yritysten alihankintana tehtäviin tieliikenteen kuljetuspalveluihin ja kuljettajiin, jotka ajavat momentissa erikseen lueteltuja kuljetuksia. Soveltamisalan rajoitukset koskevat 1) sellaista kahdenvälistä tavaroiden tai matkustajien kuljetusta, jossa sallitaan 4–6 momentin mukaiset lisätoimet, 2) tilannetta, jossa kuljettaja ajaa Suomen alueen halki kuormaamatta tai purkamatta rahtia ja ottamatta kyytiin tai laskematta kyydistä matkustajia sekä 3) kahdenvälisiä kuljetuksia, kun kuljettaja suorittaa yhdistettyjen kuljetusten direktiivissä määritellyn yhdistetyn kuljetuksen aloittavan tai lopettavan maantieosuuden ja tilannetta, jossa kuljettaja on aloittanut kuljetuksen lähtömaassa ja kuljettajan tiekuljetuksen tieosuus muodostaa yhtenäisen kahdenvälisen kuljetuksen.

Pykälän momentteihin 4, 5 ja 6 lisättiin säännökset oikeudesta 3 momentin 1 kohdan soveltamisalarajauksen soveltamisajasta kohdassa tarkoitettujen kuljetusten lisätoimiin. Soveltamisalarajausta sovelletaan kuljetuksen aikana tehtäviin lisätoimiin ainoastaan siihen päivään saakka, josta alkaen älykkäät ajopiirturit, jotka täyttävät ajopiirturiasetuksessa tarkoitetun rajanylitysten ja lisätoimien kirjaamisvaatimuksen, on asennettava ensimmäistä kertaa jäsenvaltiossa rekisteröityihin ajoneuvoihin kyseisen asetuksen mukaisesti.

Pykälän 5 momenttiin lisättiin säännös lisätoimista, joita voidaan tehdä 3 momentin 1 kohdassa tarkoitetussa kahdenvälisessä henkilökuljetuksessa. Kuljettaja voi kuljetuksen aikana ottaa matkustajia kerran kyytiin ja jättää matkustajia kerran kyydistä, tai ottaa matkustajia kerran kyytiin tai jättää matkustajia kerran kyydistä toisessa valtiossa, jonka kautta kuljettaja ajaa. Tämä edellyttää, ettei kuljettaja tarjoa matkustajaliikennepalveluja läpikulkujäsenvaltion kahden sijaintipaikan välillä. Samaa sovelletaan paluumatkaan.

Pykälän 6 momenttiin lisättiin säännös lisätoimista, joita voi tehdä 3 momentin 1 kohdassa tarkoitetun kahdenvälisen tavarankuljetuksen yhteydessä. Kahdenvälisen tavarankuljetuksen aikana on mahdollista suorittaa lisätoimena yksi kuorman lastaaminen ja purkaminen taikka yksi kuorman lastaaminen tai purkaminen toisessa valtiossa, joiden kautta kuljetus ajetaan. Tämä edellyttää, että kuljettaja ei ole lastannut ja purkanut kuormaa samassa Euroopan unionin jäsenvaltiossa. Mikäli sijoittautumisjäsenvaltiosta alkavaa kahdenvälistä kuljetusta, jonka aikana ei suoriteta edellä mainittuja lisätoimia, seuraa kahdenvälinen kuljetus sijoittautumisjäsenvaltioon, niin kuljetuksen aikana voidaan suorittaa enintään kaksi kuorman lastaamista ja purkamista. Vaihtoehtoisesti on mahdollista suorittaa enintään kaksi kuorman lastaamista tai purkamista, mikäli kuljettaja ei ole kuormannut ja purkanut kuormaa samassa Euroopan unionin jäsenvaltiossa.

Pykälän 7 momentti on aiemman oikeustilan mukaisen pykälän 3 momentti. Momentti on säilynyt sanamuodoltaan ennallaan ja se sääntelee lain soveltamista viranomaisten väliseen hallinnolliseen yhteistyöhön sekä taloudellisten ja hallinnollisten seuraamusten ja sakkojen valtioiden rajat ylittävään täytäntöönpanoon.

2 §
Määritelmät

Tässä laissa tarkoitetaan:

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

9) pääurakoitsijalla rakennuttajaan sopimussuhteessa olevaa urakoitsijaa, joka on nimetty pääurakoitsijaksi ja jolle kuuluvat työmaan johtovelvoitteet;

10) kahdenvälisellä henkilökuljetuksella kansainvälisen linja-autoliikenteen markkinoille pääsyä koskevista yhteisistä säännöistä ja asetuksen (EY) N:o 561/2006 muuttamisesta annetussa Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EY) N:o 1073/2009 tarkoitettua kahdenvälistä kuljetusta kansainvälisessä satunnaisessa tai säännöllisessä henkilöliikenteessä, kun kuljettaja suorittaa jonkin seuraavista toimista:

a) ottaa matkustajia kyytiin Euroopan unionin sijoittautumisjäsenvaltiossa ja jättää heidät kyydistä toisessa valtiossa;

b) ottaa matkustajia kyytiin Euroopan unionin jäsenvaltiossa tai kolmannessa maassa ja jättää heidät kyydistä sijoittautumisjäsenvaltiossa; tai

c) ottaa matkustajia kyytiin ja jättää heidät kyydistä sijoittautumisjäsenvaltiossa johdantokappaleessa mainitun asetuksen mukaisesti paikallisten retkien tekemiseksi muualla kuin sijoittautumisjäsenvaltiossa.

11) kahdenvälisellä tavarankuljetuksella kuljetussopimuksen perusteella tehtävää tavaroiden siirtoa maantieliikenteen harjoittajan ammatin harjoittamisen edellytyksiä koskevista yhteisistä säännöistä ja neuvoston direktiivin 96/26/EY kumoamisesta annetussa Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EY) N:o 1071/2009 tarkoitetusta sijoittautumisjäsenvaltiosta toiseen valtioon tai toisesta valtiosta sijoittautumisjäsenvaltioon.

Selostus:

Pykälässä säädetään lain määritelmistä. Pykälään otettiin kaksi uutta määritelmää, kohdat 10 ja 11, uusien maantieliikenteen säännösten johdosta. Tarkoituksena on selkeyttää työntekijöiden lähettämisestä annetun lain soveltamista maantieliikenteen työhön ja kuljetuspalveluihin.

Pykälän kohdan 9 osalta oikeustila säilyi ennallaan.

Pykälän 10 kohdan mukaisesti kahdenvälisellä henkilökuljetuksella tarkoitetaan kansainvälistä linja-autoliikennettä koskevassa asetuksessa tarkoitettua kahdenvälistä kuljetusta kansainvälisessä satunnaisessa tai säännöllisessä henkilöliikenteessä. Kyse on kahdenvälisestä henkilökuljetuksesta, mikäli kuljettaja a) ottaa matkustajia kyytiin sijoittautumisjäsenvaltiossa ja jättää heidät kyydistä toisessa jäsenvaltiossa tai kolmannessa maassa, b) ottaa matkustajia kyytiin jäsenvaltiossa tai kolmannessa maassa ja jättää heidät kyydistä sijoittautumisjäsenvaltiossa tai c) ottaa matkustajia kyytiin ja jättää heidät kyydistä sijoittautumisjäsenvaltiossa asetuksen (EY) N:o 1073/2009 mukaisesti paikallisten retkien tekemiseksi toisessa jäsenvaltiossa tai kolmannessa maassa.

Pykälän 11 kohdan mukaisesti kahdenvälisellä tavarankuljetuksella tarkoitetaan kuljetussopimuksen perusteella tehtävää tavaroiden siirtoa EU:n liikenteenharjoittaja-asetuksessa määritellyn mukaisesta sijoittautumisjäsenvaltiosta toiseen jäsenvaltioon tai kolmanteen maahan tai toisesta jäsenvaltiosta tai kolmannesta maasta sijoittautumisjäsenvaltioon.

4 a §
Työsuhteen lisäehdot pitkäaikaisessa lähettämisessä

Lähetetyn työntekijän työsuhteeseen sovelletaan 2 momentissa tarkoitettuja työsuhteen lisäehtoja, kun lähetetyn työntekijän työnteko on kestänyt tosiasiallisesti yhdenjaksoisesti vähintään 12 kuukautta, ellei työnantaja ole esittänyt perusteltua pyyntöä ajan pidentämiseen 7 a §:ssä säädetyn mukaisesti. Työnteon aikarajaa laskettaessa on otettava huomioon työnantajan aikaisemmin lähettämän työntekijän työntekoaika samoissa tehtävissä, jos myöhemmin lähetetty työntekijä on lähetetty tekemään samoja tehtäviä aikaisemman työntekijän sijasta. Työnantajan tulee ilmoittaa lähetettävälle työntekijälle ennen työnteon aloittamista, että tämä korvaa aiemmin samaa työtä samassa paikassa tehneen lähetetyn työntekijän. Mitä tässä momentissa säädetään, ei sovelleta tieliikenteessä alihankintana tehtäviin kuljetuksiin ja niiden kuljettajiin.

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

Selostus:

Pykälässä säädetään työsuhteen lisäehdoista pitkäaikaisessa lähettämisessä. Muutoslailla muutettiin pykälän ensimmäistä momenttia.

Pykälään viimeiseksi lauseeksi lisättiin täsmentävä säännös, jonka mukaan korvaavan työntekijän laskentasääntöä ei sovelleta tieliikenteen kuljetuspalvelujen alihankintatilanteissa eikä näitä kuljetuspalveluita suorittaviin kuljettajiin. Säännös koskee tilanteita, joissa arvioidaan lähetetyn työntekijän 12 kuukauden työnteon aikarajan täyttymistä. Tieliikenteen työssä tulee kuitenkin sovellettavaksi 12 kuukauden työnteon aikarajaa laskettaessa työnantajan aikaisemmin lähettämän lähetetyn työntekijän työntekoaika samoissa tehtävissä, jos myöhemmin lähetetty työntekijä olisi lähetetty tekemään samoja tehtäviä aikaisemman työntekijän sijasta. Tällöin tieliikenteen työssä on oltava kyse vuokratyöstä tai yritysryhmän sisäisestä siirrosta taikka kabotaasikuljetuksesta. Työnantajan tulee lisäksi ilmoittaa lähetettävälle työntekijälle ennen työnteon aloittamista, että lähetetty työntekijä korvaa aiemmin samaa työtä samassa paikassa tehneen lähetetyn työntekijän.

Pykälään tehtiin muutamia kielellisiä muutoksia. Pykälän ilmaus 'pyyntöä ajan pidentämiseen' oli aiemmin 'pyyntöä aikarajan pidentämisestä' ja ilmaus 'että tämä korvaa' oli aiemmin 'että edellä tarkoitettu lähetetty työntekijä korvaa'. Lisäksi ilmaus 'lähettämän työntekijän' oli aiemmin muodossa 'lähettämän lähetetyn työntekijän' ja ilmaus 'lähetettävälle työntekijälle ennen' oli muodossa 'lähetettävälle työntekijälle viimeistään ennen'.

7 §
Ilmoitus työntekijöiden lähettämisestä

Lähettävän yrityksen on ennen työnteon aloittamista tehtävä työsuojeluviranomaiselle ilmoitus työntekijän tai työntekijöiden lähettämisestä Suomeen valtioiden rajat ylittävää palveluntarjontaa koskevan sopimuksen perusteella. Tieliikenteen kuljetuspalveluissa alihankintaan sovelletaan 7 b §:ssä säädettyä.

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

Selostus:

Pykälässä säädetään lähettävän yrityksen ilmoitusvelvollisuudesta. Pykälän ensimmäistä momenttia muutettiin.

Lähettävän yrityksen on momentin mukaan ennen työnteon aloittamista tehtävä työsuojeluviranomaiselle ilmoitus työntekijän tai työntekijöiden lähettämisestä Suomeen valtioiden rajat ylittävää palveluntarjontaa koskevan sopimuksen perusteella. Tieliikenteen erityissääntelyn johdosta pykälään lisättiin maininta siitä, että tieliikenteen kuljetuspalveluissa alihankinnassa tulee sovellettavaksi 7 b §:n mukainen tiekuljetusalan erityinen ilmoitus alihankintatilanteissa IMI-järjestelmän kautta. Ilmoitusvaatimusta sovelletaan tiekuljetusalan työssä jatkossa yritysryhmän sisäisissä siirroissa, vuokratyössä ja kabotaasiliikenteessä.

Momenttiin tehtiin lisäksi pieni tekninen muutos, sillä ilmaus 'rajat ylittävää palveluntarjontaa' oli aiemmin muodossa 'rajat ylittävän palveluntarjontaa'.

7 b §
Ilmoitus työntekijöiden lähettämisestä tieliikennettä koskevan alihankintasopimuksen perusteella

Euroopan unionin jäsenvaltioon sijoittautuneen lähettävän yrityksen on ennen työnteon aloittamista tehtävä hallinnollisesta yhteistyöstä sisämarkkinoiden tietojenvaihtojärjestelmässä ja komission päätöksen 2008/49/EY kumoamisesta (IMI-asetus) annetulla Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksella (EU) N:o 1024/2012 perustetussa tietojenvaihtojärjestelmässä, jäljempänä IMI-järjestelmä, ilmoitus työntekijän tai työntekijöiden lähettämisestä Suomeen valtioiden rajat ylittävän tieliikenteen kuljetuspalvelujen tarjontaa koskevan alihankintasopimuksen perusteella.

Ilmoituksen tulee sisältää:

1) liikenteenharjoittajalle myönnetyn yhteisön liikenneluvan numero;

2) sen toimivaltaisen liikenteestä vastaavan henkilön tai muun yhteyshenkilön yhteystiedot sijoittautumisjäsenvaltiossa, jonka tehtävänä on vastata viranomaisten kyselyihin sekä vastaanottaa asiakirjoja tai ilmoituksia;

3) kuljettajan yksilöintiin tarvittavat henkilötiedot, henkilötunnus, asuinpaikan osoite ja ajokortin numero;

4) kuljettajan työsopimuksen alkamispäivä ja sopimukseen sovellettava lainsäädäntö;

5) lähettämisen suunniteltu alkamis- ja päättymispäivä;

6) tiedot käytettävien moottoriajoneuvojen rekisteritunnuksista;

7) tieto siitä, onko palvelu tavaroiden tai matkustajien kuljetusta, kansainvälistä kuljetusta vai kabotaasikuljetusta.

Jos 2 momentissa tarkoitetut tiedot muuttuvat, työn jatkamisen edellytyksenä on, että lähettävä yritys tekee täydennysilmoituksen IMI-järjestelmään välittömästi muutosten tapahtuessa.

Selostus:

Pykälään lisättiin uusi säännös. Uudessa 7 b §:ssä säädetään tieliikenteen kuljetuspalvelujen tarjontaa koskevissa alihankintatilanteissa tehtävästä ilmoituksesta.

Pykälän 1 momentin mukaisesti Euroopan unionin jäsenvaltioon sijoittautuneella lähettävällä yrityksellä on velvollisuus ennen työnteon aloittamista tehdä IMI-järjestelmässä ilmoitus työntekijän tai työntekijöiden lähettämisestä Suomeen valtioiden rajat ylittävän tieliikenteen kuljetuspalvelujen tarjontaa koskevan alihankintasopimuksen perusteella. Momentissa määritellään tarkemmin IMI-järjestelmä.

Pykälän 2 momentti sisältää luettelon niistä tiedoista, jotka edellä mainitun ilmoituksen tulee sisältää. Luettelon mukaisesti ilmoituksessa tulee olla 1) liikenteenharjoittajalle myönnetyn yhteisön liikenneluvan numero, 2) sen toimivaltaisen liikenteestä vastaavan henkilön tai muun yhteyshenkilön yhteystiedot sijoittautumisjäsenvaltiossa, jonka tehtävänä on vastata viranomaisten kyselyihin sekä vastaanottaa asiakirjoja tai ilmoituksia, 3) kuljettajan yksilöintiin tarvittavat henkilötiedot, henkilötunnus, asuinpaikan osoite ja ajokortin numero, 4) kuljettajan työsopimuksen alkamispäivä ja sopimukseen sovellettava lainsäädäntö, 5) lähettämisen suunniteltu alkamis- ja päättymispäivä, 6) tiedot käytettävien moottoriajoneuvojen rekisteritunnuksista, sekä 7) tieto siitä, onko palvelu tavaroiden tai matkustajien kuljetusta, kansainvälistä kuljetusta vai kabotaasikuljetusta.

Pykälän 3 momentissa on erillinen säännös tilanteesta, jossa 2 momentissa tarkoitetut tiedot muuttuvat. Momentin mukaisesti tällaisessa tilanteessa on välttämätöntä työn jatkumisen kannalta, että lähettävä yritys tekee täydennysilmoituksen IMI-järjestelmään välittömästi muutosten tapahtuessa.

8 §
Edustajan asettaminen

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

Lähettävällä yrityksellä ei tarvitse olla edustajaa, jos yritys lähettää työntekijöitä Suomeen enintään kymmeneksi työpäiväksi. Laskettaessa työntekijöiden lähettämisen kestoa otetaan huomioon kyseinen lähettämisjakso sekä sen päättymistä edeltävien neljän kuukauden ajalta kaikki muut jaksot, jolloin saman yrityksen työntekijä on tehnyt Suomessa työtä. Lähettävän yrityksen ei tarvitse asettaa edustajaa tieliikenteen kuljetuspalveluissa alihankinnassa, jos työnantajan tulee tehdä 7 b §:ssä säädetty ilmoitus kuljettajan lähettämisestä.

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

Selostus:

Pykälässä säädetään edustajan asettamisvaatimuksesta.

Pykälän 2 momenttiin lisättiin maininta siitä, että lähettävän yrityksen ei tarvitse asettaa edustajaa tieliikenteen kuljetuspalveluissa alihankinnassa, jos työnantajan tulee tehdä ilmoitus kuljettajan lähettämisestä 7 b §:n mukaisesti. Tämä koskee sanamuodon mukaisesti ainoastaan alihankintatilanteita ja näin ollen edustajavaatimusta sovelletaan vuokratyöhön ja yritysryhmän sisäisiin siirtoihin sekä kabotaasiliikenteeseen rajat ylittävissä lähettämisissä, kuten aiemminkin. Pykälään tehtiin lisäksi pieni teknisluonteinen muutos muuttamalla ilmaus 'päättymistä edeltävän neljän' muotoon 'päättymistä edeltävien neljän'.

10 §
Velvollisuus pitää saatavilla tietoja lähetetyistä työntekijöistä Suomessa

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

Tieliikenteen kuljetuspalvelujen alihankintaan sovelletaan vain 1 momentin 4 kohtaa ja muutoin 10 b §:ssä säädettyä.

Selostus:

Pykälässä säädetään velvollisuudesta pitää saatavilla tietoja lähetetyistä työntekijöistä Suomessa.

Pykälään lisättiin 5 momentti, jossa säädetään tieliikenteen kuljetuspalveluiden alihankintaan sovellettavista säännöksistä. Momentin mukaisesti alihankintana suoritettaviin kuljetuksiin ja kuljettajiin sovelletaan vain työnteko-oikeutta koskevaa 1 momentin 4 kohtaa ja muutoin mitä 10 b §:ssä säädetään.

10 a §
Tienvarsitarkastuksissa vaadittavat asiakirjat alihankinnassa

Alihankintana suoritettavissa tieliikenteen kuljetuspalveluissa työnantajan tulee huolehtia kuljetusten valvontaa varten kuljetuksen aikana saataville paperilla tai sähköisessä muodossa seuraavat asiakirjat ja tiedot:

1) jäljennös 7 b §:ssä tarkoitetusta lähettämisilmoituksesta;

2) todisteet Suomessa toteutettavasta kuljetuspalvelusta;

3) ajopiirturin tiedot.

Kuljettajan tulee esittää 1 momentissa tarkoitetut asiakirjat ja selvitykset tienvarsitarkastuksessa, jos valvontaviranomainen sitä pyytää.

Selostus:

Pykälä on uusi ja siinä säädetään tienvarsitarkastuksissa vaadittavista asiakirjoista alihankinnassa.

Pykälän 1 momentissa säädetään työnantajan velvollisuudesta huolehtia alihankintana suoritettavista tieliikenteen kuljetuspalveluista. Työnantajan on huolehdittava siitä, että kuljetusten valvontaa varten tienvarsitarkastuksissa on saatavilla tietyt asiakirjat ja tiedot. Nämä asiakirjat ja tiedot ovat 1) jäljennös lähettämisilmoituksesta, josta säädetään 7 b §:ssä, 2) todisteet Suomessa toteutettavasta kuljetuspalvelusta sekä 3) ajopiirturin tiedot.

Pykälän 2 momentin mukaisesti kuljettajalla on velvollisuus esittää tienvarsitarkastuksessa 1 momentissa mainitut asiakirjat ja selvitykset, mikäli valvontaviranomainen tätä vaatii.

10 b §
Tietojen antaminen työsuojeluviranomaiselle

Alihankintana suoritettavissa tieliikenteen kuljetuspalveluissa työnantajan tulee antaa kuljetuksen päättymisen jälkeen työsuojeluviranomaisen pyynnöstä seuraavat tiedot:

1) työntekijän työaikakirjanpito Suomessa tehdystä työstä;

2) todistus palkanmaksusta;

3) tiedot työsuhteeseen sovellettavista työehdoista;

4) 10 a §:n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitetut tiedot kuljetuspalvelusta;

5) ajopiirturin tiedot.

Työnantajan tulee antaa 1 momentissa tarkoitetut tiedot IMI-järjestelmän kautta kahdeksan viikon kuluessa pyynnön esittämisestä.

Selostus:

Pykälä on uusi ja siinä säädetään tietojen antamisesta työsuojeluviranomaiselle.

Pykälän 1 momentissa säädetään työnantajan velvollisuudesta antaa työsuojeluviranomaiselle tietoja viranomaisen pyynnöstä silloin, kun lähettämiskausi on päättynyt. Näihin tietoihin luetaan 1) työntekijän työnkirjanpito Suomessa tehdystä työstä, 2) todistus palkanmaksusta, 3) tiedot työehdoista, joita sovelletaan työsuhteeseen, 4) tiedot kuljetuspalvelusta, joista säädetään 10 a §:n 1 momentin 2 kohdassa sekä 5) ajopiirturin tiedot.

Pykälän 2 momentissa säädetään aikataulusta, jonka sisällä 1 momentissa tarkoitetut tiedot on annettava. Työnantajan on annettava tiedot kahdeksan viikon kuluessa pyynnön esittämisestä. Tiedot on annettava IMI-järjestelmän kautta.

18 §
Hallinnollinen yhteistyö

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

Hallinnollisessa yhteistyössä jäsenvaltioiden viranomaisten välinen yhteydenpito tapahtuu sähköisesti IMI-järjestelmän kautta. Yhteydenpito voi myös tapahtua muulla tavalla, jos siitä on toisen jäsenvaltion kanssa erikseen sovittu.

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

Selostus:

Pykälän mukaisesti hallinnollisella yhteistyöllä tarkoitetaan jäsenvaltioiden viranomaisten välistä avunantoa lähetettyjä työntekijöitä koskevan lainsäädännön valvonnassa.

Pykälän 3 momentissa säädetään siitä, kuinka hallinnollinen yhteistyö tapahtuu jäsenvaltioiden viranomaisten välillä sähköisesti IMI-järjestelmän kautta. Aiemmin momentissa määriteltiin lyhenne 'IMI-järjestelmä', mutta muutoslain johdosta momentissa mainitaan vain lyhenne 'IMI-järjestelmä' ilman määrittelyä, sillä kyseisen lyhenteen merkitys avataan 7 b §:ssä.

35 §
Laiminlyöntimaksu

Lähettävä yritys on velvollinen maksamaan laiminlyöntimaksua, jos se on laiminlyönyt velvollisuutensa:

1) tehdä 7 tai 7 b §:ssä tarkoitettu ilmoitus työntekijöiden lähettämisestä;

2) asettaa 8 §:ssä tarkoitettu edustaja;

3) pitää saatavilla 10 §:n 1 ja 2 momentissa tarkoitettuja tietoja ja selvityksiä;

4) pitää saatavilla 10 a §:n 1 momentissa tarkoitettuja asiakirjoja ja tietoja; taikka

5) antaa 10 ja 10 b §:n mukaisesti tietoja työsuojeluviranomaiselle.

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

Selostus:

Pykälässä säädetään laiminlyöntimaksusta. Tieliikenteen erityissääntelyn johdosta tehtyjen muutosten vuoksi pykälän 1 momenttiin lisättiin tarpeelliset seuraamukset hallinnollisten velvollisuuksien rikkomisesta sekä laiminlyöntimaksun määräämistä koskevat muutokset, kun lähettävä yritys ei toimita tietoja työsuojeluviranomaisen pyynnöstä lähettämisen jo päätyttyä. Lisäksi momenttiin tehtiin pieni tekninen muutos muuttamalla sana 'tämä' sanaksi 'se'.

Momentin 1 kohtaan lisättiin 7 b §:ssä säädetyn ilmoituksen tekemisen laiminlyönti. Näin ollen tieliikenteen kuljetuspalveluiden alihankintatilanteissa IMI-järjestelmään tehtävän ilmoituksen laiminlyönnistä seuraa vastaava seuraamus kuin mitä on säädetty 7 §:n mukaisen ilmoituksen laiminlyönnistä. Laiminlyönti maksu voidaan määrätä, jos ilmoitusta ei ole tehty tai se on tehty puutteellisesti. Laiminlyöntimaksu voidaan määrätä myös, jos täydennysilmoitusta ei ole tehty muutoksista huolimatta.

Momentin 2 ja 3 kohta säilyivät ennallaan.

Momentin uuden 4 kohdan mukaisesti lähettävälle yritykselle, joka laiminlyö velvollisuutensa pitää saatavilla 10 a §:n 1 momentissa tarkoitettuja asiakirjoja ja tietoja, voidaan määrätä laiminlyöntimaksu hallinnollisena seuraamuksena.

Momentin uuden 5 kohdan mukaan edellä mainittu seuraamus voidaan myös määrätä, mikäli työnantaja laiminlyö velvollisuutensa antaa tietoja työsuojeluviranomaiselle 10 §:ssä ja 10 b §:ssä säädetyn mukaisesti. Kohdan tavoitteena on parantaa ja tehostaa työsuojeluviranomaisen valvontaedellytyksiä, koska tietojen toimittamisen laiminlyönti sanktioidaan kaikissa tapauksissa työntekijän lähettämisen päätyttyä. Muutoksen myötä työntekijöitä lähettävät yritykset saatetaan yhdenvertaiseen asemaan.


Tämä laki tuli voimaan 1 päivänä helmikuuta 2022.


Johan Pråhl
Asianajaja
HPP Asianajotoimisto Oy
Puh. +358 9 474 21
johan.prahl@hpp.fi

Dokumentin lukeminen vaatii sisäänkirjautumisen

 
 
 
 
 
 
 
 

Tilaaminen

Edilex on Suomen johtava ammattilaisten lakitietopalvelu. Edilex sisältää Suomen laajimman ajantasaisen säädöstietokannan erinomaisin linkityksin oikeustapauksiin, esitöihin ja muihin oikeudellisiin aineistoihin sekä juridisen uutispalvelun. Lakikanava-seurantapalvelussa voit valita aihealueet ja aineistot, joita haluat seurata päivittäin.

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.