Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Muutoksia vaarallisten aineiden maakuljetusten turvallisuusneuvonantajasta annettuun valtioneuvoston asetukseen

Valtioneuvoston asetus vaarallisten aineiden maakuljetusten turvallisuusneuvonantajasta annetun valtioneuvoston asetuksen muuttamisesta 476/2013

Asetusmuutos liittyy laajempaan vaarallisten aineiden maakuljetusta koskevan sääntelyn uudistuskokonaisuuteen. Samassa yhteydessä muutetaan valtioneuvoston asetusta vaarallisten aineiden kuljetuksesta tiellä (369/2011) ja valtioneuvoston asetusta vaarallisten aineiden kuljetuksesta rautatiellä (195/2002).

Uudistuksen taustalla on kansainvälisen sääntelyn muutos: vaarallisten tavaroiden kansainvälisistä tiekuljetuksista tehdyn eurooppalaisen sopimuksen (SopS 23/1979, ADR-sopimus) liitteitä ja kansainvälisiä rautatiekuljetuksia koskevan yleissopimuksen (SopS 52/2006, COTIF) vaarallisten aineiden rautatiekuljetuksia koskevaa liitettä C (RID, RID-määräykset) on muutettu. Vastaavasti vaarallisten aineiden sisämaankuljetuksista annettun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2008/68/EY (VAK-direktiivi) liitteisiin on tehty näistä sopimusmuutoksista johtuvat sopeutukset. Vuoden 2013 VAK-direktiivin muutokset on ollut saatettava kansallisesti voimaan viimeistään 30.6.2013.

Sopimuksiin ja direktiiviin tehdyt muutokset koskevat muun muassa säiliön, irtotavara-ajoneuvon ja kontin täyttäjän tarkistusvelvollisuuksia sulkimen ja merkintöjen osalta, sitä, kuinka lähettäjän on toimitettava tiedot ja asiakirjat, kuljetuksen suorittajan velvollisuuksia lähtöpaikan tarkastusten osalta sekä VAK onnettomuusraporttia.

Turvallisuusneuvonantajasta määrätään ADR-sopimuksessa ja RID-määräyksissä sekä VAK-direktiivin liitteissä I ja II. Asetusmuutoksella valtioneuvoston asetukseen vaarallisten aineiden maakuljetusten turvallisuusneuvonantajasta (274/2002) pannaan täytäntöön vuoden 2013 VAK-direktiivin muutokset.

Asetus tuli voimaan 1.7.2013.

Valtioneuvoston päätöksen mukaisesti muutetaan vaarallisten aineiden maakuljetusten turvallisuusneuvonantajasta annetun valtioneuvoston asetuksen (274/2002) 3 §:n 2 momentin 3 ja 4 kohta, 7 §:n 5 momentti, 10, 11 ja 13 § sekä liitteen 1 kohta 4 ja liitteen 2 kohdan 2 c–e, m, n ja r alakohta, sellaisina kuin niistä ovat 3 §:n 2 momentin 3 ja 4 kohta asetuksessa 264/2009 ja 10 § osaksi asetuksessa 264/2009 sekä liitteen 1 kohta 4 asetuksessa 295/2005, seuraavasti:

3 §
Turvallisuusneuvonantajan nimeämisvelvollisuus

Turvallisuusneuvonantajaa ei kuitenkaan tarvitse nimetä, jos:



3) toiminnanharjoittajan vaarallisten aineiden kuljetukset:
a) täyttävät vaarallisten aineiden kuljetuksesta tiellä annetun liikenne- ja viestintäministeriön asetuksen (369/2011) liitteen A kohdassa 1.1.3 tai 1.7.1.4 taikka luvussa 3.4 tai 3.5 säädetyt ehdot;
b) ovat a alakohdassa mainitun asetuksen liitteessä C tarkoitettuja kuljetuksia;

4) toiminnanharjoittajan vaarallisten aineiden kuljetukset täyttävät vaarallisten aineiden kuljetuksesta rautatiellä annetun liikenne- ja viestintäministeriön asetuksen (370/2011) liitteen kohdassa 1.1.3 tai 1.7.1.4 taikka luvussa 3.4 tai 3.5 säädetyt ehdot; tai


Selostus:

Pykälän kohdissa 3 ja 4 on päivitetty asetusviittaukset vaarallisten aineiden kuljetuksesta tiellä annettuun asetukseen ja vaarallisten aineiden kuljetuksesta rautatiellä annettuun asetukseen viittaamaan voimassaoleviin asetuksiin.

7 §
Turvallisuusneuvonantajan kokeet


Turvallisuusneuvonantajan kokeet ottaa vastaan Liikenteen turvallisuusvirasto.

Selostus:

Pykälässä on muutettu toimivaltaisen viraston nimi Ajoneuvohallintokeskuksesta Liikenteen turvallisuusvirastoksi. Muutos liittyy vuonna 2010 liikennehallinnon alalla tapahtuneeseen virastouudistukseen.

10 §
Todistus turvallisuusneuvonantajan kokeesta

Liikenteen turvallisuusvirasto antaa liitteessä 3 olevan mallin mukaisen todistuksen turvallisuusneuvonantajan kokeen hyväksytysti suorittaneelle. Jos suoritettu koe on 4 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla rajoitettu tiettyjen vaarallisten aineiden kuljetukseen, todistuksen rajoitetusta kelpoisuudesta tehdään merkintä todistuksen otsikkoon. Todistus on voimassa viisi vuotta todistuksen myöntämisestä.

Liikenteen turvallisuusvirasto pidentää todistuksen voimassaoloaikaa viidellä vuodella, jos henkilö suorittaa hyväksytysti turvallisuusneuvonantajan täydennyskokeen todistuksen viimeisen voimassaolovuoden aikana.

Muualla kuin Suomessa asianmukaisesti annettu turvallisuusneuvonantajan todistus oikeuttaa toimimaan tässä asetuksessa tarkoitettuna turvallisuusneuvonantajana todistuksen osoittamassa laajuudessa, jos todistus on annettu vaarallisten tavaroiden kansainvälisistä tiekuljetuksista (ADR) tehtyyn eurooppalaiseen sopimukseen (SopS 23/1979) liittyneessä valtiossa tai sellaisessa kansainvälisiä rautatiekuljetuksia koskevaan yleissopimukseen (COTIF) (SopS 52/2006) liittyneessä valtiossa, joka ei ole antanut yleissopimuksen 42 artiklan 1 §:ssä tarkoitettua selitystä, jonka mukaan se ei sovella liitettä C.

Selostus:

Pykälän 1 ja 2 momentissa on muutettu toimivaltaisen viraston nimi Ajoneuvohallintokeskuksesta Liikenteen turvallisuusvirastoksi. Muutos liittyy vuonna 2010 liikennehallinnon alalla tapahtuneeseen virastouudistukseen.

Pykälän 3 momenttia on täsmennetty COTIF-yleissopimuksen osalta. Aiemman 3 momentin mukaan muussa COTIF-yleissopimukseen liittyneessä valtiossa kuin Suomessa asianmukaisesti annettu turvallisuusneuvonantajan todistus oikeuttaa toimimaan asetuksessa tarkoitettuna turvallisuusneuvonantajana todistuksen osoittamassa laajuudessa. COTIF-yleissopimuksen 42 artiklan 1 §:n 1 virkkeen mukaan kuitenkin jokainen jäsenvaltio voi milloin tahansa antaa selityksen, jonka mukaan se ei sovella tiettyjä yleissopimuksen liitteitä kokonaisuudessaan. Tämä koskee myös RIDmääräyksiä, jotka muodostavat yleissopimuksen liitteen C. Venäjä on antanut tällaisen selityksen, jonka mukaan se ei sovella RID-määräyksiä.

Näiden seikkojen vuoksi asetuksen 3 momenttia on täsmennetty siten, että muussa COTIF-yleissopimukseen liittyneessä valtiossa kuin Suomessa asianmukaisesti annettu turvallisuusneuvonantajan todistus oikeuttaa toimimaan asetuksessa tarkoitettuna turvallisuusneuvonantajana, jos kyseinen valtio ei ole antanut yleissopimuksen liitteen C soveltamista koskevaa selitystä.

Myös tällaisessa tapauksessa, jossa ulkomailla todistuksen saanut henkilö toimii Suomessa turvallisuusneuvonantajana, hänen tulee täyttää asetuksessa turvallisuusneuvonantajalle asetut edellytykset. Näin ollen hänellä tulee olla esimerkiksi asetuksen 4 §:n 4 momentin mukaan tosiasialliset edellytykset hoitaa hänelle säädetyt tehtävät.

11 §
Todistuksen muuttaminen

Liikenteen turvallisuusvirasto voi hakemuksesta muuttaa turvallisuusneuvonantajan todistusta, jos hakija täyttää todistuksen antamiselle säädetyt edellytykset. Jos hakija haluaa laajentaa 4 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla rajoitetun todistuksensa kelpoisuutta, hänen on suoritettava uudestaan turvallisuusneuvonantajan koe koko siinä laajuudessa, josta hän haluaa todistuksen.

Selostus:

Pykälässä on muutettu toimivaltaisen viraston nimi Ajoneuvohallintokeskuksesta Liikenteen turvallisuusvirastoksi. Muutos liittyy vuonna 2010 liikennehallinnon alalla tapahtuneeseen virastouudistukseen.

13 §
Kysymysluettelo

Liikenteen turvallisuusvirasto pitää luetteloa turvallisuusneuvonantajan kokeissa esitettävistä kysymyksistä ja toimittaa luettelon säännöllisin väliajoin Euroopan komissiolle.

Selostus:

Pykälässä on muutettu toimivaltaisen viraston nimi Ajoneuvohallintokeskuksesta Liikenteen turvallisuusvirastoksi. Muutos liittyy vuonna 2010 liikennehallinnon alalla tapahtuneeseen virastouudistukseen.

Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä heinäkuuta 2013.

Liite 1

Turvallisuusneuvonantajan tehtävät:

Turvallisuusneuvonantajan tehtäviin kuuluu seurata:



4) että toiminnanharjoittajan henkilöstö on saanut asianmukaisen koulutuksen, joka sisältää
muun muassa tiedot lainsäädännön muutoksista ja josta on merkintä henkilöä koskevissa
asiakirjoissa.


Selostus:

Liitteen 1 momentin 4 kohtaa on muutettu aiemmasta sen varmistamiseksi, että koulutuksessa on otetaan huomioon myös lainsäädäntömuutokset. Aiempi säännös ei ole sisältänyt erillistä mainintaa lainsäädännön muutoksista.

Lainsäädäntömuutoksilla, joita tehdään vähintään kahden vuoden välein, pyritään parantamaan turvallisuutta. Kuljetusten tulee täyttää lainsäädännön vaatimukset. Tämän vuoksi on tärkeää, että turvallisuusneuvonantaja seuraa myös, että koulutuksessa on käsitelty myös lainsäädäntö- muutoksia. Näin henkilöstö on tietoinen muutoksista ja osaa toimia muuttuneen lainsäädännön mukaisesti.

Liite 2

Turvallisuusneuvonantajan kokeisiin kuuluvat aiheet:



2. Kuljetusmuotoa koskevat kansalliset ja Euroopan unionin säännökset sekä Suomea
sitovien kansainvälisten yleissopimusten ja muiden sopimusten määräykset, jotka koskevat:



c) vaaraa osoittavia merkintöjä ja varoituslipukkeita kuten:
– kollin merkitseminen
– suurlipukkeen ja oranssikilven kiinnittäminen ja poistaminen
– merkinnät ja lipukkeet;
d) rahtikirjamerkintöjä kuten:
– rahtikirjaan tulevat tiedot
e) lähetystapaa ja toimitusehtoja kuten:
– koko kuorma
– irtokuljetus
– kuljetus IBC-pakkauksessa
– konttikuljetukset
– kuljetus kiinteässä ja irrotettavassa säiliössä;



m) kuljetukseen liittyviä asiakirjoja kuten:
– rahtikirja
– kirjalliset turvallisuusohjeet
– ajoneuvon hyväksymistodistus
– ajoneuvon kuljettajan ajolupa
– jäljennös poikkeusluvista
– muut asiakirjat;
n) kirjallisia turvallisuusohjeita kuten:
– turvallisuusohjeiden sisältämien toimenpiteiden toteutus
– suojavarusteet;



r) kuljetusvälinettä koskevia säännöksiä ja määräyksiä.

Selostus:

Liitteen 2 toisen momentin alakohtia c), d), m), n) ja r) on päivitetty ADR-sopimuksessa ja RID-määräyksissä sekä VAK-direktiivin liitteisiin viime vuosina tehtyjen muutosten huomioimiseksi. Käytännössä turvallisuusneuvonantajakokeiden kysymykset vastaavat jo nykyisellään tehtyjä muutoksia. Muutoksella saatetaan liitteen teksti vastaamaan paremmin nykyisiä kansainvälisiä vaarallisten aineiden määräyksiä.

Lisäksi alakohdan e) kolmannessa luetelmakohdassa on teknisenä korjauksena muutettu maininta irtokuljetuksista suurkontissa koskemaan vaarallisten aineiden IBC-kuljetusta.

 

Johan Pråhl
Asianajaja
Asianajotoimisto Hammarström Puhakka Partners Oy
Puh. +358 9 474 2229
johan.prahl@hpplaw.fi

Dokumentin lukeminen vaatii sisäänkirjautumisen

 
 
 
 
 
 
 
 

Tilaaminen

Edilex on Suomen johtava ammattilaisten lakitietopalvelu. Edilex sisältää Suomen laajimman ajantasaisen säädöstietokannan erinomaisin linkityksin oikeustapauksiin, esitöihin ja muihin oikeudellisiin aineistoihin sekä juridisen uutispalvelun. Lakikanava-seurantapalvelussa voit valita aihealueet ja aineistot, joita haluat seurata päivittäin.

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.