Verovapaus
- Uutiset
10.12.2020 8.26
Keskusverolautakunta: Säätiön hallinnoimaa urheilijarahastoa ei COVID-19-pandemiasta johtuvan sääntömuutoksen jälkeen voitu pitää TVL 20 §:n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitettuna urheilijarahastonaHakemuksen mukaan hakijana ollut säätiö suunnitteli yhteydessään toimivan urheilijarahaston sääntöjen muuttamista määräaikaisesti siten, että COVID-19-pandemiasta aiheutuva urheilijan tulotason oleellinen lasku voisi oikeuttaa hänet nostamaan rahastoituja varoja toimeentulonsa turvaamiseksi. (Ei lainvoim. 10.12.2020) - Uutiset
9.12.2020 6.27
Neuvostolta vihreää valoa covid-19-rokotteiden ja -testaussarjojen tilapäiselle alv-vapautukselleNeuvosto hyväksyi maanantaina (7.12.) muutoksia arvonlisäverodirektiiviin, jotta jäsenmaat voisivat tilapäisesti vapauttaa alv:sta covid-19-rokotteet ja -testaussarjat sekä niihin läheisesti liittyvät palvelut. Toimenpiteitä sovelletaan 31. joulukuuta 2022 asti. - Uutiset
2.12.2020 10.33
Hallinto-oikeus: Tuliko avoimen yhtiön yhtiömiehen yksityistilin ylisuurista otoista johtuva negatiivinen saldo verottaa luovutusvoittoon lisättävänä eränä, kun yhtiömiehen osuus oli luovutettu osituksessaHAO katsoi, että osituksen verokohtelua oli lähtökohtaisesti perusteltua tarkastella kokonaisuutena, vaikka ositettavaan varallisuuteen sisältyikin avoin yhtiö. Osituskirja ja muu selvitys huomioon ottaen asiassa ei ollut tullut ilmi seikkoja, joista olisi voitu perustellusti epäillä, että osituksessa olisi käytetty muitakin kuin ositettavaan varallisuuteen kuuluneita varoja. Lisäksi kun otettiin huomioon, miten avoimen yhtiön osuudet ja vastuut oli osituksessa jaettu, A:n ei voitu katsoa saaneen osituksessa avoimen yhtiön osaltakaan B:ltä veronalaista rahanarvoista etuutta. Osituksessa tapahtunutta yhtiöosuuden luovutusta oli tässä tilanteessa pidettävä vastikkeettomana, eikä asiassa ollut perusteita lisätä yksityisotoista johtuvaa yksityistilin negatiivista saldoa A:n pääomatuloihin. Oikaisulautakunnan päätöksen muuttamiseen ei ollut syytä. (Ei lainvoim. 2.12.2020) - Uutiset
30.10.2020 7.37
Hallituksen esitys: Ahvenanmaan mediamaksun voi vähentää yritysten ja maatalouden harjoittajien verotuksessa ja eräät luonnonsuojelun sekä vesien- ja merenhoidon tuet säädetään verovapaiksiAhvenanmaan mediamaksua ehdotetaan vähennyskelpoiseksi elinkeinotoiminnan ja maatalouden tuloverotuksessa verovuodesta 2021 alkaen. Lisäksi eräät luonnonsuojelussa sekä vesien- ja merenhoidossa käytettävät tukitoimenpiteet, joissa tuki saadaan muuna kuin rahana, ehdotetaan säädettävän verovapaiksi. - Uutiset
22.10.2020 8.11
Työnantaja voi järjestää pikkujoulut ja muuta virkistystoimintaa verovapaasti myös virtuaalisestiKoronatilanne rajoittaa perinteisten pikkujoulujen ja muiden tilaisuuksien järjestämistä. Verohallinnolle on tullut paljon kysymyksiä siitä, voiko pikkujouluja ja muuta virkistystoimintaa järjestää verovapaasti, jos osallistujat ovat etänä. Verohallinnon mukaan työnantaja voi järjestää pikkujoulut ja muuta virkistystoimintaa verovapaasti myös virtuaalisesti. - Uutiset
16.7.2020 10.00
Unionin yleinen tuomioistuin kumosi komission päätöksen, jonka mukaan Irlannin olisi perittävä takaisin 13 miljardia euroa maksamatta olevia veroja AppleltaUnionin yleinen tuomioistuin kumosi riidanalaisen päätöksen, koska komissio ei ollut onnistunut osoittamaan oikeudellisesti riittävällä tavalla SEUT 107 artiklan 1 kohdassa tarkoitettua etua. EU:n kilpailuasioista vastaava komissaari Margrethe Vestager ilmoitti keskiviikkona (15.7.) komission pohtivan nyt asian mahdollisia seiraavia vaiheita. - Uutiset
3.2.2020 11.00
KHO: Sveitsiläinen sopimusperusteinen kiinteistösijoitusrahasto oli suomalaisista kiinteistöistä tai kiinteistöyhtiöiden osakkeista saamansa tulon osalta vapaa Suomessa tulon perusteella suoritettavasta verosta - KVL:n ennakkoratkaisu kumottiinKHO hyväksyi sveitsiläisen kiinteistösijoitusrahaston valituksen. KVL:n päätös kumottiin ja uutena ennakkoratkaisuna lausuttiin, että sveitsiläinen A on suomalaisista kiinteistöistä tai kiinteistöyhtiöiden osakkeista saamansa tulon osalta vapaa Suomessa tulon perusteella suoritettavasta verosta. Vaatimus ennakkoratkaisupyynnön esittämisestä hylättiin. Asian laatuun nähden ja kun otettiin huomioon hallintolainkäyttölain 74 §, A-rahastolle ei ollut velvoitettava maksettavaksi korvausta oikeudenkäyntikuluista KHO:ssa. (Julkaisematon 3.2.2020) - Uutiset
20.12.2019 10.30
Satasen palkinnot ovat verovapaita, eikä niitä ilmoiteta enää tulorekisteriin - lait vahvistettuTasavallan Presidentti vahvisti torstaina (19.12.) lain tulotietojärjestelmästä annetun lain muuttamisesta, lain tuloverolain muuttamisesta ja lain verotusmenettelystä annetun lain 15 §:n muuttamisesta sekä määräsi lait tulemaan voimaan 1. tammikuuta 2020. - Uutiset
9.12.2019 9.26
Keskusverolautakunnan ennakkoratkaisu saksalaisen avoimen (open-ended) julkisen kiinteistörahaston tuloverosta vapauttamisen edellytyksistäKVL katsoi, että hakija oli vapautettu TVL 20 a §:n 4 momentin perusteella tuloverosta, kun se rahaston säännöistä riippumatta tosiasiallisesti jakoi vähintään kolme neljäsosaa tilikauden voitostaan pois lukien realisoitumattomat arvonnousut. Hakijan oli verovuosittain osoitettava verovapauden edellytysten täyttymiseksi, että se jakaa tai on jakanut vähintään TVL 20 a §:n 4 momentin mukaisen voiton. Tilikauden voitolla tarkoitettiin määrää, joka on vastaava kuin vastaavanlaiselle suomalaiselle kiinteistösijoitusrahastolle laskettu voitto, josta jaettavan voiton määrä lasketaan. Suomen lainsäädännön mukaan lasketusta tilikauden voitosta ei voitu enää vähentää sellaisia määriä, joita ei ollut mahdollista jakaa toisen valtion rahastoon sovellettavan lainsäädännön tai viranomaisohjeiden mukaisesti. (Ei lainvoim. 9.12.2019 - Uutiset
8.11.2019 15.17
Markus Saarinen ja Katriina Pankakoski: Kotimaisten ja ulkomaisten sijoitusrahastojen ja erikoissijoitusrahastojen verovapauden edellytyksiä koskevaa täsmennettyä sääntelyä sovelletaan 1.1.2020 ja sen jälkeen toimitettavassa verotuksessaLainsäädäntöuudistuksella on täsmennetty kotimaisten ja ulkomaisten sopimusperusteisten sijoitusrahastojen ja erikoissijoitusrahastojen verovapauden edellytyksiä. Sijoitusrahastojen ja erikoissijoitusrahastojen verokohtelusta säännellään tuloverolain ( 1535/1992) 20 a §:ssä. Lainsäädäntömuutoksen yhteydessä erikoissijoitusrahastot on lisätty tuloverolain 3 §:n 4 kohdan (528/2019) yhteisöjen luetteloon, jolloin sijoitusrahaston käsite erotettiin erikoissijoitusrahaston käsitteestä. Samalla rajoitetusti veroverovelvollisen verottamisesta annetun lain 3 §:n 10 momenttiin sisällytettiin säännös ulkomaisten sijoitusrahastojen saamien osinkojen lähdeverovapaudesta sekä TVL 20 a §:n verovapauden edellytysten selvittämisvelvollisuudesta. Verolainsäädäntöä koskevilla muutoksilla on yhteys sijoitusrahastolain (213/2019) ja vaihtoehtorahastojen hoitajista annetun lain (162/2014) muutokseen. KTM Markus Saarinen ja KTT Katriina Pankakoski selvittävät sääntelyn muutoksia ja vaikutuksia Edilexin Lakikirjastossa 8.11. julkaistussa artikkelissa. - Uutiset
28.10.2019 9.15
Unionin tuomioistuin: lainsäädäntö, jossa suljetaan verovapauden ulkopuolelle sellaiset vammaisille henkilöille tarkoitetut korvaukset, jotka maksaa jokin muu jäsenvaltio on vastoin työntekijöiden vapaata liikkumistaSEUT 45 artiklaa on tulkittava siten, että se on esteenä pääasiassa kyseessä olevan kaltaiselle jäsenvaltion lainsäädännölle, jossa säädetään – tähän oikeuttamisperusteita liittämättä, mikä ennakkoratkaisua pyytäneen tuomioistuimen on kuitenkin tarkistettava –, että vammaisille henkilöille tarkoitettuihin korvauksiin sovellettavan verovapautuksen edellytyksenä on, että nämä korvaukset maksaa jokin asianomaisen jäsenvaltion elin, ja jolla verovapautuksen ulkopuolelle siis suljetaan luonteeltaan samanlaiset, jonkin muun jäsenvaltion maksamat korvaukset, vaikka korvausten saaja asuu asianomaisessa jäsenvaltiossa. - Uutiset
6.5.2019 9.13
KHO:n ratkaisu yhtiöiden välisen osakekaupan verovapaudesta – hallinto-oikeuden ja verotuksen oikaisulautakunnan päätökset sekä Verohallinnon toimittama verotus kumottiinA Oy oli pääosin kustannusalalla toimineen A-konsernin emoyhtiö. Yhtiö oli verovuonna 2014 myynyt vuodesta 1986 omistamansa noin 27 prosentin omistusosuuden B Oy:n osakekannasta. B Oy oli harjoittanut messutoimintaa. Osakkeiden hankkimisen tarkoituksena oli ollut A Oy:n kotimaakunnan elinkeinoelämän tukeminen. Lisäksi osakkeiden hankkiminen oli liittynyt tytäryhtiöiden liiketoiminnan edistämiseen erityisesti B Oy:n järjestämien kustannusalan messujen yhteydessä.
Korkein hallinto-oikeus katsoi, että osakkeet olivat pääasiallisesti palvelleet yhtiön elinkeinotoimintaa välillisesti edistävää tarkoitusta. Ne oli siten tullut lukea yhtiön elinkeinotoiminnan tulolähteeseen. Koska A Oy:n ja B Oy:n välillä oli vallinnut toiminnallinen ja hallinnollinen yhteys, osakkeita oli pidettävä elinkeinotoiminnan käyttöomaisuutena. Osakkeiden luovutushinta oli A Oy:n verovapaata tuloa. Verovuosi 2014. - Uutiset
9.1.2019 11.33
Päivitetty ohje: Henkilöstörahastosta saatavien tulojen verotusVerohallinnon ohjeessa käsitellään henkilöstörahastoon maksettavien ja rahaston jäsenen sieltä saamien suoritusten verotusta. Ohjetta on päivitetty tulorekisterin käyttöönotosta aiheutuvien muutosten johdosta. Ohjeesta on poistettu vuosi-ilmoituksen antamista koskeva kohta. Ilmoittamiseen liittyvä ohjeistus maksajalle vuodesta 2019 alkaen löytyy sivustolta tulorekisteri.fi. Vuoden 2018 vuosi-ilmoituksen antamiseen sovelletaan aiempaa ohjetta. Ohje on voimassa 1. tammikuuta 2019 lukien toistaiseksi. - Uutiset
26.10.2017 11.30
Professori (ma) Pekka Nykänen: Maatilan kauppaan sisältyneiden rantatonttien luovutus ei ollut verovapaa sukupolvenvaihdosluovutus – KHO 2017:162Korkein hallinto-oikeus katsoi, että maatilalla sijainneet lohkomattomat ja vielä myymättä olevat rantatontit eivät olleet maa- ja metsätalouden käytössä, kun verovelvollinen oli jo aiemmin myynyt vastaavia ranta-asemakaavan mukaisia rantatontteja. Tämän vuoksi rantatonteista saatuun luovutusvoittoon ei sovellettu maatilakokonaisuuden luovutuksen yhteydessä TVL 48.1 §:n 3 kohdan mukaista sukupolvenvaihdosluovutuksen verovapautta. - Uutiset
16.6.2017 11.44
Keskusverolautakunta: Henkilökunnalle tarjotusta hierontaedusta ei muodostunut hakijan verotuksessa veronalaista etuaKun otettiin huomioon hakemuksessa kuvattua hierontapalvelua koskevat ehdot, KVL katsoi, että kyseistä palvelua voitiin pitää TVL 69 §:n 1 momentin 4 kohdassa tarkoitettuna työnantajan tarjoamana virkistyspalveluna ja että palvelun tarjoamisesta hakijalle muodostuva etu oli mainitussa lainkohdassa tarkoitetulla tavalla tavanomainen ja kohtuullinen. Siten kyseisen henkilökuntaedun tarjoamisesta ei muodostunut hakijan verotuksessa veronalaista etua. Ennakkoratkaisu verovuosille 2017 ja 2018. (Ei lainvoim. 16.6.2017) - Uutiset
27.4.2017 8.45
Työnantajan tarjoaman koulutuksen verovapautta selkeytetään ja laajennetaanHallitus päätti puolivälitarkastelussa edistää työntekijöiden koulutusmahdollisuuksia selkeyttämällä ja laajentamalla työnantajan tarjoaman koulutuksen verovapautta työntekijän verotuksessa. Asiasta käynnistetään lainvalmistelu ja muutokset on tarkoitus saattaa voimaan vuoden 2018 alusta. - Uutiset
11.4.2017 11.30
Yliopistonlehtori Pekka Nykänen: Vain osalle henkilökunnasta annettua henkilökunta-alennusta pidettiin verovapaana etuna – KHO 2017:50Tuloverolain 69.1 §:n mukaisten henkilökuntaetujen verovapauden edellytyksenä on muun muassa se, että näiden etujen tulee olla työnantajan koko henkilökunnan käytettävissä. Henkilökunta-alennuksen verovapautta koskevassa ratkaisussa KHO 2017:50 katsottiin, että kysymys oli lain sanamuodosta huolimatta verovapaasta edusta, kun työnantaja antoi alennuksen vain yhden liiketoiminta-alueensa työntekijöille. Muiden liiketoiminta-alueiden työntekijät eivät saaneet vastaavaa alennusta. - Uutiset
10.4.2017 13.15
KHO:n mukaan A Oy:n muille konserniyhtiöille suorittamia palveluja ei voitu vapauttaa verosta arvonlisäverolain 60 a §:n nojallaA Oy, joka oli pääasiassa arvonlisäverosta vapautettujen terveyden- ja sairaanhoitopalvelujen ja sosiaalihuoltopalvelujen myyntiä harjoittavien yhtiöiden emoyhtiö, aikoi keskittää itselleen erilaisia konsernihallinnon palveluja. A Oy:n tarkoituksena oli veloittaa näistä palveluista tytäryhtiöiltään palvelujen suorittamisesta aiheutuvien kustannusten määrä ilman katetta. Asiassa oli kysymys siitä, oliko A Oy:n tytäryhtiöilleen suorittamat palvelut vapautettava arvonlisäverosta arvonlisäverolain 60 a §:n ja arvonlisäverodirektiivin 2006/112/EY 132 artiklan 1 kohdan f alakohdan nojalla. Korkein hallinto-oikeus katsoi muun muassa unionin tuomioistuimen tuomioon asiassa C-407/07, Toetsing, viitaten, etteivät A Oy:n tytäryhtiöt olleet itsenäisesti päätyneet toimimaan sellaisen rakenteen kautta, joka on ottanut hoidettavakseen näiden yhtiöiden palvelujen toteuttamiselle tarkoitettuja toimintoja. Koska A Oy:n tytäryhtiöt olivat A Oy:n määräysvallassa, niitä ei ollut myöskään pidettävä edellä mainituissa arvonlisäverolain ja arvonlisäverodirektiivin säännöksissä tarkoitettuina yhteenliittymän jäseninä. Näin ollen A Oy:n palveluveloitukset konserniyhtiöiltä eivät olleet arvonlisäverolain 60 a §:n nojalla verottomia. - Uutiset
22.3.2017 13.00
KHO:n vuosikirjapäätös, joka koskee käyttöomaisuusosakkeiden luovutushinnan verovapauttaA Oy:n katsottiin perustaneen X Oy:n ja Y Oy:n, jotta yhtiö voisi myydä uusiutuviin energialähteisiin perustuvia osakeyhtiöiden muodossa harjoitettuja hankkeita. X Oy:n ja Y Oy:n osakkeet olivat siten olleet A Oy:n vaihto-omaisuutta. Osakkeiden omaisuuslajia A Oy:n verotuksessa ei ollut arvioitava toisin sen tähden, että A Oy:n toimitusjohtaja ja muut yhtiön johtoon kuuluvat henkilöt toimivat hankekehitysyhtiöiden hallinnossa. A Oy:n osakkeista saamat luovutushinnat olivat sen veronalaisia tuloja. Ennakkoratkaisu verovuosille 2014 ja 2015. - Uutiset
10.2.2017 10.40
EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisu yhteisöluovutuksen verovapautuksen edellytyksistäAlv-direktiivin 2006/112/EY 131 artiklaa ja 138 artiklan 1 kohtaa on tulkittava siten, että ne ovat esteenä sille, että jäsenvaltion verohallinto kieltäytyy vapauttamasta yhteisöluovutusta arvonlisäverosta yksinomaan sillä perusteella, että tämän luovutuksen toteuttamishetkellä hankkijaa, jolla oli kotipaikka määräjäsenvaltiossa ja tässä jäsenvaltiossa toteutettavia liiketoimia varten voimassa oleva arvonlisäverotunniste, ei ollut rekisteröity arvonlisäverotietojen vaihtojärjestelmään eikä se ollut yhteisöhankintoja koskevan verotusjärjestelmän alainen, jos ei ole mitään varteenotettavaa todistetta veropetoksesta ja jos on osoitettu, että vapautusta koskevat aineelliset edellytykset täyttyvä