Vaarallisten aineiden kuljetus
- EHS-säädösseurantaVaarallisten aineiden kuljetuksesta rautatiellä annetun asetuksen liitteeseen laajoja muutoksiaSäädösnumero: 313/2005
Julkaisupäivä: 22.6.2005 - EHS-säädösseurantaVaarallisten aineiden kuljetuksesta tiellä annettuun asetukseen ADR- ja VAK-määräysten kokonaisuudistuksesta johtuvia muutoksiaSäädösnumero: 312/2005
Julkaisupäivä: 22.6.2005 - EHS-säädösseurantaVaarallisten aineiden maakuljetusten turvallisuusneuvonantajasta annettuun asetukseen VAK-kokonaisuudistuksesta johtuvia muutoksiaSäädösnumero: 295/2005
Julkaisupäivä: 22.6.2005 - EHS-säädösseurantaVaarallisten aineiden kuljettajien ajoluvasta annettuun asetukseen VAK-kokonaisuudistuksesta johtuvia muutoksiaSäädösnumero: 294/2005
Julkaisupäivä: 22.6.2005 - EHS-säädösseurantaVaarallisten aineiden kuljetuksesta rautatiellä annettuun asetukseen VAK-kokonaisuudistuksesta johtuvia muutoksiaSäädösnumero: 275/2005
Julkaisupäivä: 31.5.2005 - EHS-säädösseurantaVaarallisten aineiden kuljetuksesta ja tilapäisestä säilytyksestä satama-alueella annettuun asetukseen VAK-laista ja -asetuksesta johtuvia muutoksiaSäädösnumero: 251/2005
Julkaisupäivä: 4.5.2005 - EHS-säädösseurantaVaarallisten aineiden kuljetuksesta tiellä annettuun asetukseen kansainvälisistä sopimuksista johtuvia muutoksiaSäädösnumero: 250/2005
Julkaisupäivä: 4.5.2005 - EHS-säädösseurantaLakiin vaarallisten aineiden kuljetuksesta merkittäviä muutoksiaSäädösnumero: 215/2005
Julkaisupäivä: 4.5.2005 - EHS-säädösseurantaVaarallisten tai merta pilaavien aineiden aluskuljetuksiin liittyvistä ilmoitusvelvollisuuksista annettuun asetukseen kansainvälisistä sopimuksista johtuvia muutoksiaSäädösnumero: 65/2004
Julkaisupäivä: 23.2.2004 - EHS-säädösseurantaAsetus vaarallisten aineiden maakuljetusten turvallisuusneuvonantajastaSäädösnumero: 274/2002
Julkaisupäivä: 16.4.2002 - EHS-säädösseurantaAsetus vaarallisten aineiden kuljetuksesta rautatielläSäädösnumero: 195/2002
Julkaisupäivä: 11.4.2002 - EHS-säädösseurantaAsetus vaarallisten aineiden kuljetuksesta tielläSäädösnumero: 194/2002
Julkaisupäivä: 11.4.2002 - EHS-säädösseurantaSuomen ja Venäjän välinen sopimus vaarallisten aineiden kuljetuksista maiden välisessä rautatieliikenteessä astunut voimaanSäädösnumero: 695/2014
- Uutiset
8.2.2024 13.38
Traficom: Selvitys vaarallisten aineiden kuljetuksista on julkaistuVaarallisia aineita kuljetettiin eri liikennemuodoissa noin 57 miljoonaa tonnia vuonna 2022. Kokonaismäärä on pienentynyt 4 % vuodesta 2017. Tiedot selviävät Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin selvityksestä. Selvitys jatkaa vuonna 1987 alkanutta vaarallisten aineiden kuljetustilastojen sarjaa. Tiedonkeruu on toteutettu viiden vuoden välein. Alusliikenteen ja rautatieliikenteen osalta hyödynnettiin viranomaisten tietoaineistoja. Tieliikenteen ja ilmailun osalta tietoa kerättiin yrittäjille kohdistetuilla kyselyillä, minkä vuoksi tiedoissa on huomattavaa epävarmuutta. - Uutiset
29.8.2023 8.21
Uusi laki vaarallisten aineiden kuljetuksesta tulee voimaan 1. syyskuuta 2023 – toimijoille uusia velvoitteitaTarkoituksena on selkeyttää vaarallisten aineiden kuljetuksen (VAK) vastuita ja edistää kuljetusturvallisuutta sekä tehostaa valvontaa. Laki tuo mukanaan uusia hyväksyntä- ja valvontatehtäviä Liikenne ja viestintävirasto Traficomille ja asettaa vaatimuksia VAK-toimijoille kaikissa liikennemuodoissa, kuten sisäisen pelastussuunnitelman laatimisen tilapäisen säilytyksen paikalle ja turvallisuusneuvonantajasta ilmoittamisen. - Uutiset
18.4.2023 13.05
Vaarallisten aineiden ADR-ajolupakokeeseen ja turvallisuusneuvonantajan kokeeseen valmistelluista muutoksista voi lausua 13. kesäkuuta 2023 saakkaLiikenne- ja viestintävirasto Traficom valmistelee vaarallisten aineiden kuljetuksesta annetun lain uudistamisesta johtuvia muutoksia ja pyytää lausuntoja vaarallisten aineiden ADR-ajolupakokeesta ja turvallisuusneuvonantajan kokeista annettavasta määräyksestä. Muun muassa koeohjeesta tulisi oikeudellisesti sitova määräys. - Uutiset
29.3.2023 14.28
Vaarallisten aineiden kuljetukseen Puolustusvoimissa ja Rajavartiolaitoksessa esitetään uutta sääntelyäTyöryhmä esittää uutta lakia torjumaan entistä tehokkaammin Puolustusvoimien ja Rajavartiolaitoksen vaarallisten aineiden kuljetuksista mahdollisesti ihmisille, ympäristölle ja omaisuudelle aiheutuvia riskejä. Uuden lain on tarkoitus myös entistä laajemmin ja yksityiskohtaisemmin ottaa huomioon Suomen turvallisuusympäristössä tapahtuneet muutokset ja niihin varautumiskeinot. - Uutiset
19.11.2021 10.15
Hallitus esittää kokonaisuudistusta: Vaarallisten aineiden kuljetuksia koskeva lakiuudistus keskittyy vahinkojen torjuntaanHallitus esittää, että vaarallisten aineiden kuljetuksia (VAK) koskeva laki uudistetaan kokonaisuudessaan. Tarkoituksena on luoda yhtenäinen kokonaisuus vaarallisten aineiden tie-, rautatie-, alus- ja ilmakuljetusten vaatimuksista sekä sujuvoittaa sääntelyä. Tavoitteena on parantaa kuljetusten turvallisuutta ja erityisesti torjua mahdollisia ympäristövahinkoja. Voimassa oleva laki vaarallisten aineiden kuljetuksesta on vuodelta 1994. Lakia on muutettu useaan kertaan sen voimaantulon jälkeen, minkä lisäksi kuljetusalan toimintaympäristö on muuttunut vuosikymmenten kuluessa huomattavasti. Uuden lain on tarkoitus tulla voimaan vuoden 2023 alussa. - Uutiset
11.10.2021 15.41
Lainsäädännön arviointineuvosto: Vaarallisten aineiden kuljetusta koskeva esitys on hyvin valmisteltu – puutteitakin löytyiLainsäädännön arviointineuvosto kiittelee vaarallisten aineiden kuljetusta koskevaa hallituksen esitystä havainnolliseksi ja ymmärrettäväksi. Hyvätasoisesta esityksestä jäi kuitenkin uupumaan ympäristövaikutusten arviointi. Arviointineuvosto pitää myönteisenä, että melko teknistä esitystä vaarallisten aineiden kuljetuksesta on havainnollistettu esimerkeillä ja tilastotiedoilla, jolloin asia konkretisoituu myös asiaa vähemmän tunteville. Esitys on kauttaaltaan hyvin valmisteltu ja vastaa pääosin lainvalmistelun ohjeistuksia. - Uutiset
12.10.2020 16.00
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus hylkäsi syytteet räjähderikoksesta ja vaarallisten aineiden kuljetusrikoksesta - Virossa asuvan vastaajan avustajalla oli oikeus palkkioon matka-ajalta ja matkakuluistaVarsinaiset räjäytystyöt oli aloitettu päivää ennen ilmoitettua ajankohtaa. Räjäytystyötä koskevan ilmoituksen osalta HO katsoi, että vastaajan huolimattomuuden törkeyttä osoittavat seikat olivat siinä määrin vähäisiä, ettei huolimattomuus ollut ollut törkeää ja syyte oli tämän osateon osalta hylättävä. Asiassa oli myös jäänyt näyttämättä, että noin 200 kiloa räjähdettä sisältänyt pakettiauto olisi syytteessä kuvatulla tavalla ollut noin metrin päässä panostuspaikasta ja ensimmäisestä panostetusta reiästä. Syyte oli siten hylättävä myös räjähteiden säilytykseen liittyvien osatekojen osalta. Syytteen tueksi esitetty näyttö ei myöskään osoittanut riittävällä varmuudella, ettei räjäytyssuunnitelma olisi vastannut räjäytettäviä kenttiä reikämäärältään ja räjähdysainemäärältään. Asiassa oli ollut riidatonta, että työmaa-aluetta ei ollut aidattu eikä työmaalla ollut ollut muita vaaraa osoittavia merkintöjä kuin kaupungin järjestämät kyltit. Tältä osin HO totesi mm., ettei räjäytys- ja louhintatyön turvallisuudesta annetun VN:n asetuksen 16 §:ssä ole tarkempia määräyksiä siitä, millä tavalla räjäytyskohteen vaarallinen alue on osoitettava. Koska vastaaja oli näin ollen pyrkinyt varmistamaan, ettei vaarallisella alueella liiku ihmisiä, ei hänen huolimattomuuttaan voitu pitää tältä osin törkeänä. Kysymys myös avustajan oikeudesta palkkioon matka-ajalta ja matkakuluista. (Vailla lainvoimaa 12.10.2020)