Työ- ja elinkeinotoimisto
- Säädökset > Lainsäädäntö 23.3.2023/383 Laki työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain ja eräiden siihen liittyvien lakien voimaanpanosta
- Säädökset > Lainsäädäntö 9.9.2022/822 Työ- ja elinkeinoministeriön asetus ulkomaalaislain nojalla säädettyihin tehtäviin toimivaltaisista työ- ja elinkeinotoimistoista
- Säädökset > Lainsäädäntö 30.12.2020/1272 Valtioneuvoston asetus elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten, työ- ja elinkeinotoimistojen sekä kehittämis- ja hallintokeskuksen maksullisista suoritteista vuonna 2021 (voimassa 1.1.2021-31.12.2021)
- Säädökset > Lainsäädäntö1372/2018Valtioneuvoston asetus elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten, työ- ja elinkeinotoimistojen sekä kehittämis- ja hallintokeskuksen maksullisista suoritteista vuosina 2019 ja 2020
- Säädökset > Lainsäädäntö1066/2017Valtioneuvoston asetus elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten, työ- ja elinkeinotoimistojen sekä kehittämis- ja hallintokeskuksen maksullisista suoritteista vuonna 2018 (voimassa 31.12.2018 saakka)
- Säädökset > Lainsäädäntö 27.11.2017/835 Työ- ja elinkeinoministeriön asetus ulkomaalaislain nojalla säädettyihin tehtäviin toimivaltaisista työ- ja elinkeinotoimistoista (kumottu)
- Säädökset > Lainsäädäntö1554/2016Valtioneuvoston asetus elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten, työ- ja elinkeinotoimistojen sekä kehittämis- ja hallintokeskuksen maksullisista suoritteista vuonna 2017 (voimassa 31.12.2017 saakka)
- Säädökset > Lainsäädäntö 30.12.2015/1731 Valtioneuvoston asetus elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten, työ- ja elinkeinotoimistojen sekä kehittämis- ja hallintokeskuksen maksullisista suoritteista vuonna 2016
- Säädökset > Lainsäädäntö 30.12.2014/1397 Valtioneuvoston asetus elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten, työ- ja elinkeinotoimistojen sekä kehittämis- ja hallintokeskuksen maksullisista suoritteista vuonna 2015
- Säädökset > Lainsäädäntö 30.12.2014/1369 Laki työllistymistä edistävästä monialaisesta yhteispalvelusta (voimassa 31.12.2024 saakka)
- Säädökset > Lainsäädäntö 9.1.2014/3 Valtioneuvoston asetus elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten sekä työ- ja elinkeinotoimistojen maksullisista suoritteista vuonna 2014
- Säädökset > Lainsäädäntö1233/2013Laki yhteistoiminnasta valtion virastoissa ja laitoksissa
- Säädökset > Lainsäädäntö916/2012Laki julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta (voimassa 31.12.2024 saakka)
- Säädökset > Lainsäädäntö 27.12.2012/907 Valtioneuvoston asetus elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten sekä työ- ja elinkeinotoimistojen maksullisista suoritteista vuonna 2013
- Säädökset > Lainsäädäntö648/2012Työ- ja elinkeinoministeriön asetus ulkomaalaislain nojalla säädettyihin tehtäviin toimivaltaisista työ- ja elinkeinotoimistoista (kumottu)
- Säädökset > Lainsäädäntö1538/2011Valtioneuvoston asetus elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten sekä työ- ja elinkeinotoimistojen maksullisista suoritteista vuonna 2012
- Säädökset > Lainsäädäntö1394/2010Valtioneuvoston asetus elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten sekä työ- ja elinkeinotoimistojen maksullisista suoritteista vuonna 2011
- Säädökset > Lainsäädäntö 17.9.2010/809 Tasavallan presidentin asetus ulkomaalaislain nojalla työ- ja elinkeinotoimistoille säädettyjen tehtävien hoitamisesta Ahvenanmaan maakunnassa
- Säädökset > Lainsäädäntö832/2008Valtioneuvoston asetus työ- ja elinkeinokeskuksista sekä työ- ja elinkeinotoimistoista
- Säädökset > Lainsäädäntö796/2008Laki työ- ja elinkeinokeskuksista sekä työ- ja elinkeinotoimistoista (kumottu)
- Säädökset > Lainsäädäntö421/2006Työministeriön asetus ulkomaalaislain nojalla säädettyihin tehtäviin toimivaltaisista työvoimatoimistoista
- Säädökset > Lainsäädäntö1348/2002Valtioneuvoston asetus julkisesta työvoimapalvelusta annetun lain 3 luvun 10 §:n mukaisen ilmoitusvelvollisuuden toimeenpanosta valtion virastoissa ja laitoksissa
- Säädökset > Lainsäädäntö 30.12.2002/1344 Valtioneuvoston asetus julkisesta työvoimapalvelusta
- Säädökset > Lainsäädäntö1295/2002Laki julkisesta työvoimapalvelusta (kumottu)
- Säädökset > Lainsäädäntö 19.6.1997/567 Asetus työvoimatoimistosta
- Säädökset > Lainsäädäntö23/1997Laki työvoima- ja elinkeinokeskuksista (kumottu)
- Lakikirjasto > LakimiesHusa, Jaakko: KHO 2000:16. Toimeentulotuki. Perusosan alentaminen. Laiminlyönti.Lakimies 6–7/2001 s. 1143 – 1150, Oikeustapauskommentti
- Uutiset
23.2.2024 10.00
TE-palvelut 2024 -uudistus: Suomeen tulossa 45 työllisyysaluettaValtioneuvosto päätti torstaina (22.2.) neljästä työllisyysalueesta. Kaikki tulevat työllisyysalueet ovat nyt selvillä. - Uutiset
8.1.2024 15.30
Apulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti Helsingin kaupungin työllisyyspalveluiden huomiota viranomaisen neuvontavelvollisuuden toteuttamiseen ja tiedusteluihin vastaamiseenApulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti Helsingin kaupungin työllisyyspalveluiden huomiota viranomaisen neuvontavelvollisuuden toteuttamiseen ja tiedusteluihin vastaamiseen hyvän hallinnon ja hallintolain edellyttämällä tavalla. Hän kiinnitti lisäksi Uudenmaan TE-toimiston huomiota asioiden asianmukaiseen ja huolelliseen käsittelyyn sekä saattoi sen tietoon ratkaisussaan työvoimapoliittisten lausuntojen sisällöstä ja perustelemisesta esittämänsä näkemykset. - Uutiset
20.10.2023 12.50
Apulaisoikeuskansleri: Koronapandemian vaikutukset TE-toimistoihinApulaisoikeuskansleri otti omana aloitteenaan tutkittavaksi varautumisen asiamäärien merkittävään lisääntymiseen TE-toimistoissa koronapandemian ja poikkeusolojen vuoksi. - Uutiset
14.9.2023 11.30
Hallinto-oikeus: Olivatko TE-toimiston nimityksen valmistelussa käytetyt haastattelumenetelmät olleet tasapuolisia ja oliko nimitysmenettely ollut valittajan esittämiltä osin muutoin lainmukainenHallinto-oikeus hylkäsi valituksen. (Ei lainvoim. 14.9.2023) - Uutiset
22.9.2022 13.00
Apulaisoikeuskansleri kiinnitti TE-toimiston huomiota huolellisuuteen työttömyysturva-asian käsittelyssä ja työvoimapoliittista lausuntoa annettaessaKantelija oli ilmoittautunut palkkatukijakson jälkeen työttömäksi työnhakijaksi. Saadun selvityksen mukaan TE-toimisto ei ollut toimittanut tietoa palkkatukityöstä työttömyyskassalle antamassaan työvoimapoliittisessa lausunnossa. - Uutiset
3.5.2022 12.10
Apulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti Uudenmaan TE-toimiston huomiota asioiden huolelliseen käsittelyynApulaisoikeuskanslerin sijainen saattoi lisäksi TE-toimiston tietoon päätöksessään esittämänsä käsityksen viranomaisen neuvontavelvollisuuden asianmukaisesta toteuttamisesta. - Uutiset
12.8.2021 10.00
Apulaisoikeusasiamies: Luottamuksensuoja edellyttää, että TE-hallinto tiedottaa avoimesti asiakkailleen, milloin heidän asiansa on käsitelty automaattisessa päätöksentekomenettelyssäApulaisoikeusasiamiehen näkemyksen mukaan hyvän hallinnon perusteisiin kuuluva luottamuksensuoja edellyttää, että TE-hallinto tiedottaa avoimesti asiakkailleen, milloin heidän asiansa on käsitelty automaattisessa päätöksentekomenettelyssä. TE-hallinnon asiakaspalvelun asianmukaista toteutumista edistäisi se, että TE-hallinnon kanssa asioivilla olisi asianmukainen tieto siitä, että asia on ratkaistu automaattisessa päätöksentekomenettelyssä. - Uutiset
24.11.2020 10.35
Hallinto-oikeus: Siivous- ja pesulatyötä Suomeen tekemään tulevien Ukrainan kansalaisten hakemukset oli voitu hylätäHAO totesi kahdessa päätöksessään, että TE-toimiston käyttämien, työvoiman saatavuutta Satakunnan alueella kuvaavien lähteiden mukaan kyseisellä alueella on saatavilla työvoimaa hakemuksessa ilmoitettuun työtehtävään. Sillä, että työnantajalla oli kertomansa perusteella ollut vaikeuksia löytää sopivaa ja motivoitunutta työntekijää, joka sitoutuisi tarjottuun työtehtävään, ei ollut merkitystä suoritettaessa 73 §:n 1 momentin mukaista harkintaa. Työnantajan vastauksesta TE-toimiston selvityspyyntöön ei lisäksi ilmennyt, oliko yrityksessä työskenteleville osa-aikaisille työntekijöille tarjottu kokoaikatyötä. TE-toimisto oli mainitsemillaan perusteilla voinut tehdä asiassa kielteisen osapäätöksen. Koska osapäätös oli ollut kielteinen, Maahanmuuttoviraston oli tullut hylätä hakemus. Valitusvaiheessa ei ollut esitetty sellaisia seikkoja, joiden vuoksi asiaa olisi syytä arvioida toisin. (Ei lainvoim. 24.11.2020) - Uutiset
31.3.2020 12.30
Apulaisoikeuskansleri: TE-toimiston neuvonnan oltava oikeasisältöistä ja asiat käsiteltävä huolellisestiTE-toimisto oli antanut kantelijalle virheellistä tietoa hänen oikeudestaan vuorotteluvapaan sijaisuuteen. Oikea tieto oli annettu seuraavana päivänä. Apulaisoikeuskanslerin ratkaisun mukaan perustuslain takaama hallinnon palveluiden asianmukaisuus edellyttää, että viranomaisen antama tieto ja neuvonta on ajantasaista ja oikeansisältöistä. - Uutiset
3.3.2020 15.30
Apulaisoikeusasiamies: TE-toimisto laiminlöi työttömyysturva-asian asianmukaisen ja huolellisen käsittelyn, kun se ei välittömästi selvittänyt kantelijan opiskelun vaikutusta työttömyysetuuteenKantelija arvosteli kirjoituksessaan työ- ja elinkeinotoimiston toimipisteen menettelyä hänen asiassaan. Kantelija kertoi kysyneensä toimistosta loppuvuodesta 2011, miten merkonomin opintojen aloittaminen vaikuttaisi hänen työttömyysturvaansa. Toimiston virkailija oli tuolloin kantelijan kertoman mukaan ilmoittanut, että työttömyysturvaan ei ole oikeutta niiltä päiviltä, jolloin kantelija olisi opiskelemassa.Puolitoista vuotta myöhemmin toimisto tutki kantelijan asian tarkemmin ja piti hänen opiskelujaan päätoimisina. Kela päätti periä kantelijalta takaisin lähes 9 000 euroa maksamaansa työmarkkinatukea. Kantelija kertoi hakeneensa päätökseen muutosta, mutta muutoksenhakuasteet ovat hylänneet hänen valituksensa. Apulaisoikeusasiamies Pasi Pölönen katsoi, että TE-toimisto oli menetellyt lainvastaisesti, kun se ei ollut välittömästi loppuvuodesta 2011 selvittänyt kantelijan opiskelujen päätoimisuutta ja niiden vaikutusta työttömyysturvaan. Apulaisoikeusasiamies totesi ratkaisussaan myös, että että kysymys opintojen aloittamisen vaikutuksesta työttömyysturvaan on niin tärkeä kysymys, että sitä koskevista keskusteluista tulisi lähtökohtaisesti tehdä merkintä asiakirjoihin. - Uutiset
14.1.2020 8.27
Pääosa TE-toimistojen nykyisistä työttömyysturva- ja vuorotteluvapaatehtävistä on tarkoitus siirtää Kelan ja työttömyyskassojen hoidettavaksiTEM lähetti maanantaina (13.1.) lausuntokierrokselle luonnoksen hallituksen esitykseksi työttömyysturva- ja vuorotteluvapaajärjestelmien toimeenpanon järjestämistä koskevaksi lainsäädännöksi. Lain esitysluonnoksesta voi antaa lausunnon 6. maaliskuuta 2020 asti. Hallituksen esitys on tarkoitus antaa eduskunnalle kevätistuntokaudella 2020. - Uutiset
15.11.2019 8.00
Työntekijän oleskeluluvan käsittely viivästyi TE-toimistossaApulaisoikeuskanslerin sijaisen ratkaistavana olleessa kanteluasiassa oleskelulupahakemuksen käsittely oli kestänyt runsaat 8 kuukautta. - Uutiset
30.10.2019 10.14
Apulaisoikeuskansleri: TE-toimiston tuli varata riittävä aika työtarjoukseen vastaamiselleApulaisoikeuskansleri saattoi esittämänsä näkemykset työtarjouksiin vastaamiselle varatun määräajan riittävästä pituudesta ja yhteydenottotavasta työ- ja elinkeinotoimiston tietoon. - Uutiset
29.8.2019 12.00
Apulaisoikeusasiamies: TE-toimiston asiantuntijan tehtävän täyttäminen, valtion rekrytointijärjestelmän toimivuus ja TE-toimiston asiakaspalveluApulaisoikeusasiamies katsoi TE-toimiston palveluesimiehen menetelleen hyvän hallinnon perusteiden vastaisesti antaessaan kantelijalle hakuajan päättymisen jälkeen ohjeen hakemuksen lähettämisestä ja sen huomioon ottamisesta rekrytoinnissa. Koska hakemus tuli toimittaa KEHA-keskuksen kirjaamoon, TE-toimiston olisi tullut apulaisoikeusasiamiehen näkemyksen mukaan ennen hakemuksen lähettämistä koskevaan kantelijan tiedusteluun vastaamista kysyä KEHA-keskukselta, voidaanko myöhässä saapuva hakemus ottaa huomioon TE-toimiston asiantuntijan paikkaa täytettäessä. Työtarjouksen osalta apulaisoikeusasiamies katsoi, ettei asiassa tältä osin ollut ilmennyt aihetta epäillä lainvastaista tai virheellistä menettelyä, ja että TE-toimisto oli tehnyt työtarjouksen sille laissa säädetyn harkintavallan puitteissa. - Uutiset
8.8.2019 10.15
Verohallinnon kannanotto: RekryKoulutus tuloverotuksessa ja ennakkoperinnässäMiten työnantajan ja TE-toimiston yhdessä toteuttamaa RekryKoulutus-järjestelyä käsitellään koulutukseen osallistuvan henkilön tuloverotuksessa ja ennakkoperinnässä sekä työnantajan tuloverotuksessa? - Uutiset
12.4.2019 13.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu kaksi viikkoa jäsenvaltiossa työskennelleen työntekijän oikeudesta säilyttää työntekijän asema ja oikeudesta työnhakijan tukeenEUT katsoo irlantilaisessa ennakkoratkaisuasiassa, että oikeuttaan vapaaseen liikkuvuuteen käyttänyt jäsenvaltion kansalainen, joka on saanut toisessa jäsenvaltiossa työntekijän aseman työskenneltyään siellä kahden viikon ajan muuten kuin määräaikaisella työsopimuksella ennen joutumistaan työttömäksi tahtomattaan, säilyttää työntekijän aseman vielä vähintään kuuden kuukauden ajan kyseisissä säännöksissä tarkoitetulla tavalla, kunhan hän ilmoittautuu työnhakijaksi asianomaiseen työvoimatoimistoon. Ennakkoratkaisua pyytäneen tuomioistuimen asiana on selvittää, onko kyseisellä kansalaisella direktiivin 2004/38 24 artiklan 1 kohdassa taatun yhdenvertaisen kohtelun periaatteen mukaan siis oikeus saada sosiaalihuoltoavustuksia tai mahdollisesti sosiaaliturvaetuuksia ikään kuin hän olisi vastaanottavan jäsenvaltion kansalainen. - Uutiset
15.3.2019 14.00
Apulaisoikeuskansleri: TE-toimiston olisi tullut noudattaa määräaikalakia matkakustannusten korvaamisasiassaApulaisoikeuskansleri kiinnitti TE-toimiston huomiota määräaikalain noudattamiseen. - Uutiset
12.3.2019 12.10
Apulaisoikeuskansleri: TE-toimiston olisi tullut neuvoa työnhakijaaApulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti TE-toimiston huomiota hallintolain palvelun asianmukaisuutta ja neuvontaa koskevien säännösten noudattamiseen. - Uutiset
21.12.2018 10.00
Apulaisoikeusasiamies: TE-toimiston asiakaspalvelu ja työttömyysturvan aktiivimalliApulaisoikeusasiamies pitää epäjohdonmukaisena, että työnhakijan haastattelu tulee tehdä aina kolmen kuukauden yhdenjaksoisen työttömyyden jälkeen ja työllistymissuunnitelma on tarkistettava haastattelun yhteydessä, kun taas monialainen työllistymissuunnitelma on tarkistettava työttömän palvelutarpeen edellyttämällä tavalla, kuitenkin vähintään kuuden kuukauden välein, sekä työttömän sitä erikseen pyytäessä, jollei suunnitelman tarkistaminen asiakkaan tilanne huomioon ottaen ole ilmeisen tarpeetonta. - Uutiset
18.10.2018 12.45
Apulaisoikeuskansleri: TE-toimisto antoi virheellistä tietoaTE-toimisto myönsi antaneensa kantelijalle virheellistä tietoa rekrytointikokeilun aikaisesta ansiosidonnaisesta työttömyysturvasta ja kulukorvauksesta. - Uutiset
17.10.2018 9.00
Apulaisoikeuskansleri: Viranomaisen antaman neuvonnan on oltava ristiriidatontaApulaisoikeuskansleri kiinnitti työ- ja elinkeinotoimiston huomiota hallintolain säännöksiin sähköisessä asioinnissa. Kantelijalle oli työvoimahallinnon sähköisessä Oma asiointi -palvelussa annettu ristiriitaista tietoa siitä, tuleeko hänen olla määräpäivänä yhteydessä työ- ja elinkeinotoimistoon vai onko toimisto yhteydessä häneen. Menettely oli vastoin hallintolaissa säädettyjä asioinnin järjestämistä, neuvontaa ja viranomaisen kielenkäyttöön liittyvää sisällöllistä ymmärrettävyyttä koskevia vaatimuksia. - Uutiset
11.9.2018 8.38
Apulaisoikeuskanslerin sijainen: TE-toimiston menettely ei ollut säännösten mukaistaApulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti TE-toimiston huomiota velvollisuuteen selvittää asiat riittävästi, asianmukaisesti ja viivytyksettä hallintolain mukaisesti. Lisäksi hän kiinnitti TE-toimiston huomiota työvoimapoliittisen lausunnon antamiseen, työnhakijan ensimmäisen haastattelun järjestämiseen ja työllistymissuunnitelman laatimiseen niistä annettujen säännösten mukaisesti ja säädetyssä määräajassa. - Uutiset
23.10.2017 8.00
Apulaisoikeuskansleri: Työnhakijan toimittamien selvitysten käsittelyssä ja arvioinnissa oli puutteitaApulaisoikeuskansleri kiinnitti TE-toimiston huomiota seikkoihin, jotka liittyvät työnhakijan toimittamien selvitysten asianmukaiseen käsittelyyn ja arviointiin.