-
ValmisteverotusVero
- Ajoneuvovero
- Alkoholi- ja alkoholijuomavero
- Arpajaisvero
- Arvonlisävero
- Autovero
- Elinkeinotulovero
- Jätevero
- Kaivosvero
- Kiinteistövero
- Kirkollisvero
- Koiravero
- Kunnallisvero
- Luovutusvoittovero
- Lähdevero
- Maatilatalouden tulovero
- Pankkivero
- Perintö- ja lahjavero
- Polttoainevero
- Rakennusvero
- Ratavero
- Tonnistovero
- Tulovero
- Tupakkavero
- Varainsiirtovero
- Varallisuusvero
- Virvoitusjuomavero
- Voimalaitosvero
- Yhteisövero
- Yleisradiovero
- Ympäristövero
Tupakkavero
- Säädökset > Lainsäädäntö 22.2.2023/259 Verohallinnon päätös sääntöjen vastaisesti tai muuta kuin kaupallista myyntiä varten maahantuotujen tupakkatuotteiden verotusarvoista
- Säädökset > Lainsäädäntö1058/2022Verohallinnon päätös sääntöjen vastaisesti tai muuta kuin kaupallista myyntiä varten maahantuodun muun tupakkaa sisältävän tuotteen verotusarvosta (kumottu)
- Säädökset > Lainsäädäntö143/2022Verohallinnon päätös sääntöjen vastaisesti tai muuta kuin kaupallista myyntiä varten maahantuotujen tupakkatuotteiden verotusarvoista
- Säädökset > Lainsäädäntö 10.12.2021/1106 Verohallinnon päätös sääntöjen vastaisesti tai muuta kuin kaupallista myyntiä varten maahantuodun muun tupakkaa sisältävän tuotteen verotusarvosta
- Säädökset > Lainsäädäntö 11.2.2021/131 Verohallinnon päätös sääntöjen vastaisesti tai muuta kuin kaupallista myyntiä varten maahantuotujen tupakkatuotteiden verotusarvoista
- Säädökset > Lainsäädäntö1095/2020Verohallinnon päätös sääntöjen vastaisesti tai muuta kuin kaupallista myyntiä varten maahantuodun muun tupakkaa sisältävän tuotteen verotusarvosta
- Säädökset > Lainsäädäntö891/2020Verohallinnon päätös kulutukseen luovutetuista tupakkatuotteista Euroopan komissiolle toimitettavia tilastoja varten annettavista tiedoista
- Säädökset > Lainsäädäntö890/2020Verohallinnon päätös sääntöjen vastaisesti tai muuta kuin kaupallista myyntiä varten maahantuotujen tupakkatuotteiden verotusarvoista
- Säädökset > Lainsäädäntö280/2020Verohallinnon päätös sääntöjen vastaisesti tai muuta kuin kaupallista myyntiä varten maahantuotujen tupakkatuotteiden verotusarvoista
- Säädökset > Lainsäädäntö 21.2.2020/84 Verohallinnon päätös sääntöjen vastaisesti tai muuta kuin kaupallista myyntiä varten maahantuotujen tupakkatuotteiden verotusarvoista
- Säädökset > Lainsäädäntö1275/2019Verohallinnon päätös sääntöjen vastaisesti tai muuta kuin kaupallista myyntiä varten maahantuodun muun tupakkaa sisältävän tuotteen verotusarvosta
- Säädökset > Lainsäädäntö 21.2.2019/249 Verohallinnon päätös sääntöjen vastaisesti tai muuta kuin kaupallista myyntiä varten maahantuotujen tupakkatuotteiden verotusarvoista
- Säädökset > Lainsäädäntö1106/2018Verohallinnon päätös sääntöjen vastaisesti tai muuta kuin kaupallista myyntiä varten maahantuodun muun tupakkaa sisältävän tuotteen verotusarvosta
- Säädökset > Lainsäädäntö 26.2.2018/155 Verohallinnon päätös sääntöjen vastaisesti tai muuta kuin kaupallista myyntiä varten maahantuodun muun tupakkaa sisältävän tuotteen verotusarvosta
- Säädökset > Lainsäädäntö 26.2.2018/154 Verohallinnon päätös sääntöjen vastaisesti tai muuta kuin kaupallista myyntiä varten maahantuotujen tupakkatuotteiden verotusarvoista
- Säädökset > Lainsäädäntö410/2017Verohallinnon päätös sääntöjen vastaisesti tai muuta kuin kaupallista myyntiä varten maahantuotujen tupakkatuotteiden verotusarvoista
- Säädökset > Lainsäädäntö 21.12.2016/1391 Verohallinnon päätös kulutukseen luovutetuista tupakkatuotteista Euroopan komissiolle toimitettavia tilastoja varten annettavista tiedoista
- Säädökset > EU-lainsäädäntö NDir 2011/64/EU NDir 2011/64/EU valmistettuun tupakkaan sovellettavan valmisteveron rakenteesta ja verokannoista 21.6.2011 (tupakkaverodirektiivi)
- Säädökset > Lainsäädäntö182/2010Valmisteverotuslaki
- Säädökset > Lainsäädäntö 29.12.1994/1470 Laki tupakkaverosta
- Lakikirjasto > Verotus* Linnakangas, Esko: Elintarvikkeiden ja muiden suuhunpantavien verot hallitusohjelmissaVerotus 4/2023 s. 478 – 483, Lyhyempi kirjoitus
- Lakikirjasto > Verotus* Juanto, Leila – Linnakangas, Esko: Kolmen suuren historia: alkoholi-, tupakka- ja energiaverotVerotus 5/2016 s. 465 – 474, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > Verotus* Määttä, Kalle: Terveysverot. Terveyden vai verotulojen tähdenVerotus 5/2012 s. 506 – 515, Asiantuntija-artikkeli
- Uutiset
26.4.2024 9.16
KHO: Sähkösavukkeiden erikoisliikkeissä myytävien tuotteiden tupakkaveroValmisteverotus – Tupakkavero – Veronalaisuus – Sähkösavukeneste – Höyrystettäväksi tarkoitettu nikotiiniton neste – Aromitiiviste – Pohjaneste – Elintarvikevalmiste – Myyntipaikka
Asiassa oli ratkaistavana, olivatko yhtiön ennakkoratkaisuhakemuksessa yksilöidyt aromitiivisteet ja propyleeniglykoli- ja kasvisglyseriinivalmisteet tupakkaverolain soveltamisalaan kuuluvia höyrystettäväksi tarkoitettuja nikotiinittomia sähkösavukenesteitä. - Uutiset
29.11.2023 9.00
Eduskunta päätti ottaa savuttomat nikotiinituotteet tupakkaveron piiriinTyypillisten savuttomien nikotiinituotteiden vähittäismyyntihintojen arvioidaan nousevan veron seurauksena noin 2,5 euroa rasialta. - Uutiset
29.8.2023 10.00
Savuttomat nikotiinituotteet tulossa tupakkaveron piiriinVM pyytää lausuntoa luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi tupakkaverosta annetun lain muuttamisesta. Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi tupakkaverosta annettua lakia siten, että savuttomat nikotiinituotteet tulisivat veron piiriin. Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1. tammikuuta 2024. - Uutiset
20.6.2023 10.50
Hovioikeus: Kyseessä oli sallittu syytteen tarkistaminen - vastaajan katsottiin jättäneen ilmoittamatta vesipiipputupakan maahantuonnista veron välttämistarkoituksessaRikoslain ajallinen ulottuvuus - Syytteen tarkistaminen - Verovelvollisuuden arvioinnin lähtökohdat - Onko vesipiipputupakka hankittu kaupallisessa tarkoituksessa - Etämyyntiä koskevat säännökset ja niiden tulkinta - Veroilmoituksen antamisen laiminlyönti - Vältetyn veron määrä - Tahallisuus - Rangaistusseuraamukset (Vailla lainvoimaa 20.6.2023) - Uutiset
5.4.2023 9.00
Tulli: Nikotiinipusseja ei enää luokitella lääkkeiksiLääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimean uuden arvioinnin mukaan muuhun kuin lääkinnälliseen käyttöön tarkoitettuja nikotiinipusseja ei enää luokitella lääkkeiksi. Tulli ottaa Fimean uuden arvioinnin heti käyttöön nikotiinipussien maahantuonnin valvonnassa ja esitutkinnassa. Uusi linjaus koskee nikotiinipussien maahantuontia 4. huhtikuuta 2023 alkaen. Uusi linjaus koskee ainoastaan nikotiinipussien maahantuontia – muutoksella ei ole vaikutusta nuuskan maahantuontisäädöksiin. - Uutiset
31.1.2023 14.00
Työryhmä esittää, kuinka Suomesta saadaan savuton vuoteen 2030 mennessäSTM:n asettama työryhmä ehdottaa keinoja, joiden avulla tupakka- ja nikotiinituotteiden käyttö loppuisi Suomessa vuoteen 2030 mennessä. Mietintö luovutettiin valtiosihteeri Eila Mäkipäälle tiistaina 31.1.2023. - Uutiset
9.3.2022 9.22
KKO: EU:n ulkopuolelta salakuljetettuja savukkeita toisesta EU:n jäsenvaltiosta tuonut vastaaja syyllistyi törkeään veropetokseen myös vältetyn arvonlisäveron osaltaA oli tuonut Suomeen toisesta EU:n jäsenvaltiosta savukkeita, jotka oli salakuljetettu sinne unionin tulli- ja veroalueen ulkopuolelta. Savukkeet oli veron välttämistarkoituksessa jätetty Tullille ilmoittamatta. Hovioikeus oli tuominnut A:n törkeästä veropetoksesta vältetyn valmisteveron ja tullivelan osalta mutta hylännyt syytteen arvonlisäveron osalta sillä perusteella, että Suomen valtio ei ollut toimivaltainen kantamaan arvonlisäveroa. Korkeimman oikeuden tuomiosta ilmenevillä perusteilla katsottiin, että savukkeet olivat olleet tulossa taloudelliseen vaihdantaan ja kulutuksen kohteeksi Suomessa ja että Suomen valtio oli toimivaltainen kantamaan arvonlisäveron. A oli siten menettelyllään syyllistynyt törkeään veropetokseen myös vältetyn arvonlisäveron osalta. - Uutiset
26.11.2021 15.33
Laittomasti maahantuotuja savukekartonkeja ostanut tuomittiin lievästä laittomaan tuontitavaraan ryhtymisestä 25 päiväsakon rangaistukseenHO katsoi vastaajan ottaneen huostaansa useissa erissä 1.1.–29.10.2018 B:ltä yhteensä noin 25 savukekartonkia, vaikka oli tiennyt niiden olleen laittomasti ilman asianmukaisia ilmoituksia ja tullausmenettelyjä maahantuotuja. Savukkeita maahantuotaessa vältettyjen verojen määrä oli ollut 1.484 euroa. Laiton tuontitavaraan ryhtyminen oli omaisuuden arvo huomioon ottaen kokonaisuutena arvostellen vähäinen. (Vailla lainvoimaa 26.11.2021) - Uutiset
27.9.2021 14.22
Hallitus esittää muutoksia muun muassa ansiotulojen verotukseen, kotitalousvähennyksen enimmäismäärään sekä tupakkaveroonHallitus esittää talousarvioesityksen yhteydessä muutoksia muun muassa ansiotulojen verotukseen, kotitalousvähennyksen enimmäismäärään sekä tupakkaveroon. - Uutiset
21.7.2021 15.00
Hovioikeus: Kolmesta veropetoksesta tuomitulle voitiin tuomita 20 päivän vankeuden asemasta yhdyskuntapalvelua 20 tuntiaVastaaja oli veron välttämistarkoituksessa Venäjältä Vaalimaan tullin kautta saapuessaan tahallaan laiminlyönyt veron määräämistä varten säädetyt velvollisuutensa ilmoittaa tulliviranomaiselle maahantuomansa savukkeet. KO:n tuomiota muutettiin. (Vailla lainvoimaa 21.7.2021) - Uutiset
8.7.2021 13.30
Valmisteverotuslain, tupakkaverolain, alkoholiverolain ja sähköverolain muutosesitykset lausunnoille - Uutiset
9.6.2021 13.00
Tupakkaveron neljäs korotus heinäkuussa 2021Korotus koskee savukkeiden, sikareiden ja pikkusikareiden, piippu- ja savuketupakan sekä savukkeiksi käärittävän hienoksi leikatun tupakan veroa. - Uutiset
17.2.2021 11.00
Erimielinen hovioikeus katsoi nuuskaa maahan tuoneiden miesten toimineen RL 5 luvun 3 §:ssä tarkoitetulla tavalla yhdessäSe seikka, että Verohallinto tietoisena KO:n ratkaisusta erikseen syyksi luetuista teoista oli oman toimivaltansa nojalla määrännyt kunkin vastaajan osalta erikseen tupakkaveron maksun tämän maksaman nuuskan määrän perusteella, ei antanut aihetta arvioida asiaa toisin. Maahan tuodun nuuskan määrä 53 882 grammaa ja vältetyn veron määrä 17 986,93 euroa huomioon ottaen A, B ja C olivat syyllistyneet asiassa yhdessä tehtyyn salakuljetukseen ja veropetokseen. Oikeudenmukainen rangaistusseuraamus A:n, B:n ja C:n teoista oli 6 kuukautta vankeutta. Estettä rangaistuksen tuomitsemiselle ehdollisena A:n ja C:n osalta ei ollut. B:n rikosrekisterinotteelta ilmenevä tämän aikaisempi rikollisuus edellytti rangaistuksen tuomitsemista ehdottomana, jonka sijasta B voitiin tuomita yhdyskuntapalveluun. KO:n tuomiota muutettiin. Ään. (Vailla lainvoimaa 17.2.2021. Valituslupa myönnetty) - Uutiset
15.2.2021 12.43
Hovioikeuskin katsoi vastaajan tuoneen Suomeen nuuskaa 58 kg yli sallitun tuontirajanKO oli katsonut selvitetyksi, että vastaaja oli tupakkalain vastaisesti tuonut maahan savuttomia tupakkatuotteita eli nuuskaa yhteensä 58 000 grammaa yli sallitun tuontirajan, joka oli omaa käyttöä varten 1 000 grammaa henkilöä kohti kalenterivuorokaudessa. Vastaaja oli ostanut nuuskat Ruotsista Haaparannasta ainakin 15 eri kerralla ja tuonut ne Suomeen ajoneuvolla. Vastaaja oli menettelyllään syyllistynyt syytekohdassa 1 salakuljetukseen. Vastaaja oli menettelyllään välttänyt kyseisistä tuotteista maahantuonnin yhteydessä aiheutuneiden valmisteverotuslain ja tupakkaverosta annetun lain mukaisten, määrältään yhteensä 21 438,34 euron suuruisten verojen maksun. Teolla oli tavoiteltu huomattavaa taloudellista hyötyä ja se oli myös kokonaisuutena arvostellen törkeä mm. nuuskan haitalliset terveysvaikutukset huomioiden. Vastaaja oli näin syytekohdassa 2 syyllistynyt törkeään veropetokseen. Vastaaja oli velvoitettu korvaamaan Verohallinnolle välttämiensä verojen määrän 8 418 euroa viivästyskorkoineen. Vastaaja tuomittiin RL 10 luvun 2 §:n nojalla menettämään valtiolle rikoksen tuottamana taloudellisena hyötynä 2 505,10 euroa. Asiassa mainituilla lisäyksillä HO hyväksyi KO:n tuomion ja sen perustelut syyksilukemisen, rangaistuksen mittaamisen sekä asianomistajan korvausvaatimuksen osalta. (Vailla lainvoimaa 15.2.2021) - Uutiset
14.12.2020 14.00
Oliko törkeästä veropetoksesta tuomittu antanut uskottavan selityksen esitutkinnassa antamansa kertomuksen perumiselle - hovioikeus arvioiVastaajan mukaan hän oli ensimmäisessä kuulustelussa myöntänyt tekoja, joita hän ei ollut tehnyt, koska hän oli kuvitellut, että on parempi myöntää enemmän, jolloin hän pääsisi vähemmällä rangaistuksella. Lisäksi vastaaja oli ollut shokkitilassa kuulusteluihin mennessään eikä hänellä ollut ollut ensimmäisessä kuulustelussa avustajaa. Vastaajan mukaan asiassa ei ollut voitu yksilöidä, että vastaajan aiemmat väitetyt, mutta sittemmin kiistämät salakuljetukset olisivat tapahtuneet. Vastaaja oli käynyt Venäjällä usein tankkaamassa ja ostoksilla sekä tapaamassa tuttaviaan. Asiassa oli HO:ssa kysymys siitä oliko vastaaja antanut uskottavan selityksen esitutkinnassa antamansa kertomuksen perumiselle. Asiassa oli lisäksi kysymys syyksilukemisesta ja vahingonkorvauksista. Asiassa mainittujen seikkojen perusteella HO katsoi, että vastaajan esitutkinnassa antamalla kertomuksella oli merkittävä näyttöarvo asiaa arvioitaessa. Kirjallinen todistelu tuki osaltaan vastaajan antamaa kertomusta. HO totesi, että kokonaisuutena arvostellen asiassa ei jäänyt varteenotettavaa epäilyä vastaajan syyllisyydestä. (Vailla lainvoimaa 14.12.2020) - Uutiset
17.11.2020 9.35
KHO arvioi oliko nuuskan salakuljetukseen osallistunut henkilö verovelvollinen Ruotsissa kulutukseen luovutetusta ja Suomeen kaupallista tarkoitusta varten tuodusta nuuskasta valmisteverotuslain 12, 72 tai 75 §:n perusteellaA oli ostanut nuuskaa Ruotsin Haaparannasta kaupallista tarkoitusta varten. Nuuska oli Ruotsin puolella siirretty A:n käyttämästä ajoneuvosta C:n kuljettamaan pakettiautoon Suomeen tapahtuvaa kuljetusta varten. Tulli oli takavarikoinut nuuskan C:n kuljettamasta pakettiautosta pian sen tultua Suomeen. Koska kysymys oli A:n ostamasta nuuskasta, joka oli luovutettu C:n haltuun yksinomaan nuuskan kuljettamista varten, KHO katsoi, että nuuska oli osoitettu luovutettavaksi kuljetuksen jälkeen A:lle Suomessa. Kun valmisteverotuslain 75 §:n 2 momenttia tulkittiin yhdenmukaisesti valmisteverodirektiivin 33 artiklan ja vuoden 1992 valmisteverodirektiivin 7 artiklan kanssa, A:ta oli pidettävä valmisteverotuslain 75 §:ssä tarkoitettuna henkilönä, jolle tuotteet luovutetaan Suomessa, ja siten verovelvollisena. - Uutiset
13.11.2020 13.00
Finanssioikeuden emeritusprofessori Esko Linnakangas: Synti- ja haittaverot ennen ja nytVerotus-lehden 70. vuotisjuhlanumerossa (5/2020) julkaistussa artikkelissa "Synti- ja haittaverot 1950-luvulla ja 2020-luvulla" tutustutaan hupien ja syntien 70. vuotiseen sääntelytaipaleeseen. - Uutiset
5.10.2020 13.30
Tulo- ja valmisteverotukseen esitetään muutoksia - arvonlisäverovelvollisuuden alarajaa korotetaanHallitus esittää talousarvioesityksen yhteydessä muutoksia muun muassa ansiotulojen verotukseen, työsuhde-etujen verotukseen, tupakkaveroon ja alkoholiveroon. Lisäksi arvonlisäverovelvollisuuden alarajaa korotetaan 10 000 eurosta 15 000 euroon vuoden 2021 alusta lukien. - Uutiset
17.9.2020 10.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu vesipiipputupakan valmisteverostaEUT katsoo liettualaisessa ennakkoratkaisuasiassa, että valmistettuun tupakkaan sovellettavan valmisteveron rakenteesta ja verokannoista annetun direktiivin 2011/64/EU 2 ja 5 artiklaa on tulkittava siten, että vesipiipputupakka, joka koostuu tupakasta, jonka osuus seoksessa on korkeintaan 24 prosenttia, ja muista aineksista, kuten sokerisiirapista, glyseriinistä, aromaattisista aineista ja säilöntäaineesta, on luokiteltava näissä säännöksissä tarkoitetuksi ”tuotteeksi, joka koostuu osittain muista aineksista kuin tupakasta” ja ”piippu- ja savuketupakaksi” ja sitä on näin ollen pidettävä kokonaisuudessaan ja riippumatta siihen sisältyvistä muista aineksista, jotka eivät ole tupakkaa, piippu- ja savuketupakkana, josta on suoritettava tupakan valmisteveroa. - Uutiset
3.6.2020 10.57
Neuvosto hyväksyi päätelmät tulevasta hallinnollisesta yhteistyöstä ja tupakan valmisteverostaNeuvosto hyväksyi tiistaina (2.6.) päätelmät, joissa asetetaan poliittiset suuntaviivat ja prioriteetit EU:n veropolitiikan kahdella keskeisellä alalla toteutettavia lisäuudistuksia varten. Päätelmissä korostetaan, että pyrkimykset parantaa hallinnollista yhteistyötä veropetosten ja veronkierron torjumiseksi ovat erityisen tärkeitä, kun otetaan huomioon tarve toipua covid-19-pandemian aiheuttamasta kriisistä. Päätelmissä korostetaan erityisesti myös sitä, että sovellettavat säännöt tupakan valmisteverosta ovat menettäneet tehoaan, koska joko ne eivät enää riitä tai ne ovat liian suppeita vastaamaan nykyisiin ja tuleviin haasteisiin, jotka liittyvät tiettyihin markkinoille tuleviin tuotteisiin, kuten sähkösavukkeissa käytettäviin nesteisiin, kuumennettaviin tupakkatuotteisiin ja muuntyyppisiin seuraavan sukupolven tuotteisiin. - Uutiset
5.5.2020 10.00
Nuuskaa 13,4 kiloa yli sallitun tuontirajan maahantuoneen katsottiin tuoneen savuttomia tupakkatuotteita muuhun kuin omaan käyttöönsä - 100 päiväsakkoa salakuljetuksesta ja veropetoksestaOikeuskäytännössä on vakiintuneesti katsottu, että tekijä on tuonut savuttomia tupakkatuotteita muuhun kuin omaan käyttöönsä silloin, kun hän on tuonut Suomeen savuttomia tupakkatuotteita 10 000 grammaa yli sallitun tuontirajan. Nyt kysymyksessä olevassa asiassa vastaaja oli tuonut Suomeen savuttomia tupakkatuotteita 13 400 grammaa yli sallitun tuontirajan, mikä ylitti selvästi oikeuskäytännössä vakiintuneen omaan käyttöön tuotujen savuttomien tupakkatuotteiden määrän. Tämän vuoksi vastaaja oli syyllistynyt asiassa salakuljetuksen lisäksi myös veropetokseen. HO hyväksyi KO:n tuomion perustelut syyksilukemisen ja rangaistuksen mittaamisen osalta. (Vailla lainvoimaa 5.5.2020) - Uutiset
17.4.2020 10.41
Pakettiautosta löydettiin 94 500 Valko-Venäjän veromerkein varustettua savuketta kätkettyinä pakettiauton rakenteisiin - hovioikeuden tuomio törkeästä veropetoksestaHO tutki Suomen valtion / Tullin HO:ssa esittämän rangaistusvaatimuksen sekä oikeudenkäyntikuluvaatimuksen. Pääasian osalta asiassa oli ensin ratkaistava, oliko Suomi toimivaltainen jäsenvaltio kantamaan tuontitullin, valmisteveron ja arvonlisäveron vastaajan kuljettamista savukkeista. Tämän jälkeen ratkaistavana oli, oliko vastaajan menettely ollut tahallista ja mikäli oli, oliko asiassa kysymys veropetoksesta vai törkeästä veropetoksesta. HO katsoi, että Suomi oli asiassa toimivaltainen unionin jäsenvaltio tullivelan osalta, joten syyte voitiin tältä osin tutkia. Suomen katsottiin olevan olevan toimivaltainen jäsenvaltio kantamaan myös valmisteveron savukkeista. Arvonlisäveroa Suomi ei ollut toimivaltainen kantamaan. Näin ollen Suomen valtion / Tullin esittämä rangaistusvaatimus arvonlisäveron osalta hylättiin. Vastaaja oli ollut tietoinen savukkeista ja siitä, että ne olivat laittomasti EU:n tulli- ja veroalueen ulkopuolelta tuotuja. Vastaaja oli pitänyt savukkeita hallussaan Suomessa. Vastaaja oli ollut tällä perusteella tullikoodeksin 79 artiklan 3 kohdan nojalla velvollinen suorittamaan savukkeista tullivelan ja valmisteverotuslain 12 §:n 1 momentin 4 kohdan nojalla velvollinen suorittamaan niistä valmisteveron. Laiminlyödessään nämä velvollisuudet vastaaja oli syyllistynyt veropetokseen. HO katsoi vastaajan yrittäneen välttää tullivelkaa ja valmisteveroa yhteensä 25.666,76 euroa. KO:n tuomiota teon törkeysarvioinnin osalta ei ollut aihetta muuttaa. Oikeudenmukainen seuraamus vastaajan syyksi luetusta teosta oli 6 kk vankeutta (ehdollinen). Rangaistusta oli siten alennettava. (Ks. KKO:2022:12: Tuomiosta ilmenevillä perusteilla katsottiin, että savukkeet olivat olleet tulossa taloudelliseen vaihdantaan ja kulutuksen kohteeksi Suomessa ja että Suomen valtio oli toimivaltainen kantamaan arvonlisäveron. A oli siten menettelyllään syyllistynyt törkeään veropetokseen myös vältetyn arvonlisäveron osalta) - Uutiset
25.2.2020 13.00
Hovioikeus muutti käräjäoikeuden tuomitsemat salakuljetuksen ja veropetoksen lieviksi nuuskan maahantuonnissaA:n salakuljetusrikos oli ollut kokonaisuutena arvostellen vähäinen. Salakuljetusrikos oli siten luettava A:n syyksi lievänä tekomuotona. Hovioikeus katsoi, että A oli veron välttämistarkoituksessa laiminlyömällä ilmoittaa tuomansa nuuskan veroviranomaiselle yrittänyt aiheuttaa arvonlisäveron määräämättä jättämisen ja hänen menettelynsä siten täytti veropetoksen tunnusmerkistön. Ottaen kuitenkin huomioon tavoitellun taloudellisen hyödyn vähäinen määrä ja se seikka, että kysymys oli ollut tuonnista omaan käyttöön, A:n veropetosrikos oli kokonaisuutena arvostellen vähäinen. Veropetosrikos oli siten luettava A:n syyksi lievänä tekomuotona. Rangaistukseksi oli mitattava 30 päiväsakkoa. (Vailla lainvoimaa 25.2.2020) - Uutiset
19.12.2019 15.00
Verotuksen muutoksia 2020- Muutoksia tuloverotukseen
- Kotitalousvähennys pienenee
- Asuntovelan koron vähennysoikeus pienenee asteittain
- Työnantajan maksamien muuttokustannuksien veronalainen osuus laskee
- Erityissäännökset ulkomailta tulevan palkansaajan lähdeverotuksesta muuttuvat pysyviksi
- Helpotuksia tulorekisteri-ilmoittamiseen
- Osakesäästötilit käyttöön
- Yrityksille korotetut poistot kone- ja laitehankinnoista
- Muutoksia yritysten varojen arvonnousun verotukseen maasta poistuttaessa
- Hybridijärjestelyjen verotus estää verosuunnittelua
- Tupakkavero nousee
- Virvoitusjuomavero nousee
- Öljyjätemaksusta annettu laki kumotaan
- Yhteisöjen tulolähdejako poistuu
- Ks. 30.12.2019 vahvistetut verolait uutisen lopussa - Uutiset
19.12.2019 9.30
Valmisteverotuksen muutoksia 2020Eduskunta on hyväksynyt hallituksen esitykset virvoitusjuomaveron ja tupakkaveron muuttamisesta, pientuotantorajan nostamisesta sekä öljyjätemaksusta luopumisesta. Muutokset tulevat voimaan 1. tammikuuta 2020. Tupakkavero muuttuu neljä kertaa seuraavan kahden vuoden aikana. Tupakkaveron korotus on keskimäärin 14 prosenttia. Virvoitusjuomaveron korotus kohdistuu kaikkiin virvoitusjuomiin, mutta painottuu sokeripitoisiin juomiin. - Uutiset
5.12.2019 10.28
Hovioikeus: 12 kiloa laitonta nuuskaa 18-vuotiaana hankkineen korvausvastuun sovittelulle ei ollut erityisiä syitäOikeuskirjallisuudessa on katsottu, että säännösten tarkoittamina erityisinä syinä sovittelulle tahallisuustilanteessa voinevat olla tahallisuuden aste, tahallisuuden paikallistuminen varsinaisesti muuhun kuin juuri vahinkoseurauksen aikaansaamiseen ja mahdollisesti vahingonaiheuttajan mahdollisuudet sopeutua yhteiskuntaan, jos korvausvelvollisuus johtaisi vahingonaiheuttajan talouden romahtamiseen. Myös korvausvastuun lopullinen kohdentuminen voi olla erityinen syy ja vaikuttaa arviointiin. Ne muut olosuhteet, joihin varallisuusaseman lisäksi VahL 2 luvun 1 §:n 2 momentin ensimmäisessä virkkeessä viitataan, saattavat lain sanamuodon perusteella olla mitä hyvänsä perusteltuja seikkoja, joiden vuoksi ratkaisija harkitsee täyden korvauksen kohtuuttoman raskaaksi lähinnä taloudellisesta näkökulmasta. (Vailla lainvoimaa 5.12.2019) - Uutiset
2.12.2019 13.17
Tupakkaveroa korotetaan kahden vuoden aikana neljässä vaiheessaSavukkeiden, sikareiden ja pikkusikareiden, piippu- ja savuketupakan sekä savukkeiksi käärittävän hienoksi leikatun tupakan veroa korotetaan keskimäärin 14 prosenttia. Korotukset kohdistuvat tupakkatuotteiden yksikköveroon. Korotukset toteutetaan kahden vuoden aikana neljässä vaiheessa siten, että ensimmäinen korotus tehdään vuoden 2020 alusta, toinen heinäkuun 2020 alusta, kolmas vuoden 2021 alusta ja neljäs korotus heinäkuun 2021 alusta. Korotukset ovat euromääräisesti yhtä suuria kaikissa vaiheissa. - Uutiset
16.10.2019 10.30
Verohallinto: Myös nikotiinittomista pohja- ja makunesteistä pitää maksaa tupakkaveroaSähkösavukenesteitä on verotettu vuodesta 2017 alkaen. Nesteiden veronalaisuudesta on esiintynyt epäselvyyttä, koska nikotiinittomia pohja- ja makunesteitä on käytetty sähkösavukkeiden lisäksi myös esimerkiksi elintarvikkeissa. Verohallinto on julkaissut ohjeistuksen nikotiinittomien sähkösavukenesteiden veronalaisuudesta. - Uutiset
7.10.2019 14.06
Budjettiesitys tuo muutoksia tulo- ja valmisteverotukseen- Ansiotuloveroperusteisiin ehdotetaan tehtäväksi indeksitarkistus kaikilla tulotasoilla
- Solidaarisuusveroa jatketaan hallituskauden loppuun
- Kunnallisverotuksen perusvähennyksen enimmäismäärä nousee
- Työtulovähennyksen enimmäismäärää korotetaan
- Eläketulovähennyksiä muutetaan
- Kotitalousvähennystä kavennetaan
- Asuntovelan koron vähennysoikeutta pienennetään asteittain siten, että koroista on vähennyskelpoista 15 prosenttia verovuonna 2020, 10 prosenttia verovuonna 2021 ja 5 prosenttia verovuonna 2022. Vuodesta 2023 alkaen vähennysoikeus poistuu kokonaan
- Työnantajan maksamien muuttokustannuksien veronalaista osuutta huojennetaan
- Ulkomailta tulevan palkansaajan lähdeverotusta koskeva laki pysyväksi
- Tupakkaveroa ja virvoitusjuomaveroa korotetaan
- Öljyjätemaksusta annettu laki kumotaan - Uutiset
12.4.2019 10.00
Unionin tuomioistuin tulkitsi sikareiden ja pikkusikareiden käsitettäValmistettuun tupakkaan sovellettavan valmisteveron rakenteesta ja verokannoista annetun neuvoston direktiivin 2011/64/EU 4 artiklan 1 kohdan a alakohtaa on tulkittava siten, että pääasiassa kyseessä olevan kaltaiset tupakkatuotteet, joiden luonnontupakasta valmistettua peitelehteä peittää osittain paperinen lisäkerros suodattimen kohdalla, minkä vuoksi kyseiset tuotteet voivat muistuttaa ulkoasultaan savukkeita, kuuluvat kyseisessä säännöksessä tarkoitettuun sikareiden tai pikkusikareiden luokkaan. - Uutiset
27.2.2019 12.30
Verohallinnon päätös sääntöjen vastaisesti tai muuta kuin kaupallista myyntiä varten maahantuotujen tupakkatuotteiden verotusarvoistaMaaliskuun 1 päivästä 2019 lukien käytettävät sääntöjen vastaisesti tai muuta kuin kaupallista myyntiä varten maahan tuotujen tupakkatuotteiden vähittäismyyntihintojen painotetut keskiarvot eli verotusarvot on vahvistettu. - Uutiset
11.2.2019 14.02
Hallinto-oikeus: Tulli sai määrätä nuuskaa maahantuoneet yhteisvastuullisiksi verovelvollisiksi yhteisillä hankintamatkoilla hankituista nuuskistaA:n ja B:n epäiltiin syyllistyneen törkeään veropetokseen ja salakuljetukseen tuomalla maahan suuren määrän nuuskaa vuosina 2013-2015. Tulli määräsi A:n ja B:n yhteisvastuullisiksi verovelvollisiksi yhteisillä hankintamatkoilla hankituista nuuskista. Molemmat olivat ostaneet matkoilla omat nuuskansa. A vaati valituksessaan, että häntä ei määrätä verovelvolliseksi B:n hankkimien nuuskien osalta. HAO hylkäsi valituksen. (Ään 2-1) - Uutiset
17.12.2018 14.22
Verohallinnon päätös sääntöjen vastaisesti tai muuta kuin kaupallista myyntiä varten maahantuodun muun tupakkaa sisältävän tuotteen verotusarvostaTammikuun 1 päivästä 2019 lukien käytettävä sääntöjen vastaisesti tai muuta kuin kaupallista myyntiä varten maahan tuodun ja tupakkaverolain liitteenä olevan verotaulukon tuoteryhmään 6. kuuluvan muun tupakkaa sisältävän tuotteen keskimääräinen vähittäismyyntihinta eli verotusarvo on 0,62 €/g. - Uutiset
26.10.2018 13.00
Hallinto-oikeuden kolme ratkaisua maahantuodun nuuskan verottamisestaHelsingin hallinto-oikeus on antanut kolme valmisteveroa koskevaa ratkaisua nuuskan maahantuonnista. (Ei lainvoim. 26.10.2018) - Uutiset
13.9.2018 9.00
Nuuskaa 37,688 kiloa yli sallitun tuontirajan Ruotsista Suomeen tuonut ja aikaisemmin samankaltaisisiin rikoksiin syyllistynyt tuomittiin salakuljetuksesta ja veropetoksesta yhteiseen 4 kuukauden ehdottomaan vankeusrangaistukseenVastaaja oli tuomittu Helsingin KO:ssa 8.6.2017 muun muassa törkeästä veropetoksesta. Vastaaja oli syyllistynyt reilun kuukauden päästä, 19.7.2017, tietoisena kesäkuussa annetusta tuomiosta, nyt käsiteltävinä oleviin rikoksiin, jolloin rangaistukseen oli suhtauduttava ankarammin. Teko oli ollut suunniteltu. Lisäksi, kun huomioitiin aikaisempien rikosten samankaltaisuus mm. neljä törkeää veropetosta ja yksi avunanto veropetokseen ja yksi avunanto törkeään veropetokseen, nyt käsiteltävänä olevasta veropetoksesta oli tuomittava ehdoton vankeusrangaistus aikaisemman rikollisuuden ja rikollisen toiminnan jatkamisen vuoksi. Kaikille rikoksille oli yhteistä oma taloudellisen hyödyn tavoittelu verovelvollisuutta rikkoen. Vastaajan esittämä pienituloisuus ja lisätulojen hankkiminen ei olut rikosten tekemisen oikeuttamisperuste eikä toiminta ollut hyväksyttävää. Yhdyskuntapalvelu on pääsääntö silloin, kun sen tuomitsemisen edellytykset täyttyvät. Vastaajan yhdyskuntapalvelun esteen muodostivat ehdoton vankeusrangaistus, rikosten laatu ja rikollisen toiminnan jatkaminen. Myöskään valvontarangaistus ei tullut edellä mainituin perusteluin kyseeseen. HO ei myöntänyt jatkokäsittelylupaa. (Vailla lainvoimaa 13.9.2018) - Uutiset
22.8.2018 7.00
Saadaanko tupakka- ja muiden nikotiinituotteiden käyttö Suomessa loppumaan vuoteen 2030 mennessä?Tupakka- ja nikotiinipolitiikan kehittämistyöryhmän ehdotuksista voi antaa lausuntoja 19. lokakuuta saakka. Työryhmän keinovalikoimaan tavoitteen saavuttamiseksi kuuluu muun muassa muutoksia lainsäädäntöön ja verotukseen, lisää savuttomia ympäristöjä, tukea tupakoinnin lopettamiseen, ikärajojen nostamista, laajennettuja tupakointikieltoja, matkustajatuonnin rajoituksia sekä tehokkaampaa tupakka- ja nikotiinituotteiden käytön seurantaa. - Uutiset
31.5.2018 8.27
Työryhmä: tupakka- ja nikotiinipolitiikkaa kehittämällä Suomi savuttomaksiSosiaali- ja terveysministeriön asettama työryhmä esittää tiekarttaa, jonka toimia järjestelmällisesti toteuttamalla tupakka- ja muiden nikotiinituotteiden käyttö Suomessa loppuisi vuoteen 2030 mennessä. Tällöin niitä käyttäisi päivittäin alle 5 prosenttia aikuisväestöstä. Tämän tupakkalakiin kirjatun tavoitteen saavuttamiseksi pitäisi jokaisella hallituskaudella seurata ja arvioida tupakkapolitiikkaa sekä kehittää uusia toimenpiteitä. Työryhmä luovutti mietintönsä perhe- ja peruspalveluministeri Annika Saarikolle Maailman tupakattomana päivänä 31. toukokuuta. - Uutiset
23.4.2018 10.27
KHO:n äänestysratkaisu Ruotsista Suomeen tuodun nuuskan jälkiverotuksestaA saapui Ruotsin Haaparannalta Tornioon ajoneuvolla, josta rajanylityksen yhteydessä suoritetussa tullitarkastuksessa takavarikoitiin yhteensä 73 728 grammaa nuuskaa. Tulli velvoitti jälkiverotuspäätöksellään A:n maksamaan tupakkaveroa ja veronlisäystä. A:n hallusta takavarikoitu nuuska oli laskettu kulutukseen Ruotsissa. Takavarikoidun nuuskan suuri määrä ja asiassa A:n toiminnasta muutoin esitetty selvitys huomioon ottaen KHO katsoi, että A oli pitänyt tuotteita Suomessa hallussaan kaupallisessa tarkoituksessa. Toisessa jäsenmaassa kulutukseen laskettujen, Suomeen kuljetettujen tuotteiden verottaminen täällä ei edellyttänyt, että tuotteet olisivat päätyneet Suomessa kulutukseen siinä merkityksessä kuin kulutuksella yleiskielessä tarkoitetaan, vaan tuotteiden hallussa pitäminen Suomen alueella kaupallisessa tarkoituksessa synnytti veron suorittamisvelvollisuuden. Sillä, että Tulli oli takavarikoinut nuuskan heti Suomen rajan ylittämisen jälkeen, ei ollut merkitystä A:n verovelvollisuuden kannalta. KHO kumosi HAO:päätöksen, jolla jälkiverotus oli kumottu, ja saattoi toimitetun jälkiverotuksen voimaan. (Ään.4–1.) - Uutiset
20.2.2018 15.41
Hovioikeus: Savukkeita toistuvasti maahantuoneen tekoja ei voitu pitää kokonaisuutena arvostellen vähäisinä - syyllistyi 13 veropetokseenVastaaja oli syytteessä sanotun noin 9 kuukauden aikana 13 eri kerralla tuonut autolla maahan savukkeita yhteensä 111,9 kartonkia. KO oli tuominnut vastaajan 13 veropetoksesta (6.4.-28.12.2016) 5 kk ehdolliseen vankeusrangaistukseen. Syyttäjän ilmoituksen mukaan vastaajalle oli annettu lukuisia rangaistusmääräyksiä savukkeiden maahantuontia koskevista verorikoksista. Savukkeiden tuontimäärästä kokonaisuudessaan sanotussa ajassa oli pääteltävissä, ettei kaikkia savukkeita ollut voitu tuoda omaan käyttöön. Aikaisempien ja nyt kysymyksessä olevien tekojen lukuisuus ja todennäköinen taloudellisen hyödyn tavoittelu osoittivat muuta kuin satunnaista rikokseen syyllistymistä. Yksittäisten tekojen toteuttaminen ei ollut edellyttänyt suunnitelmallisuutta. Tekokokonaisuus kuitenkin osoitti ammattimaisuuden piirteitä ja niihin sisältyvää suunnitelmallisuutta. Punnitessaan asiassa sanottuja tekijöitä HO päätyi siihen, ettei tekoja voitu pitää kokonaisuutena arvostellen vähäisinä. Vastaaja oli siten syyllistynyt kullakin teolla veropetokseen. Kun otettiin huomioon tekojen vahingollisuus ja vaarallisuus, vaikuttimet, niistä ilmenevä muu vastaajan syyllisyys, tekojen lukuisuus ja rangaistuksen koventamisperusteen soveltaminen sekä oikeuskäytäntö, HO piti KO:n tuomitsemaa 5 kk vankeusrangaistusta (ehdollinen) liian ankarana. Oikeudenmukaisena yhteisenä rangaistuksena pidettiin 75 pv vankeutta (ehdollinen). (Vailla lainvoimaa 20.2.2018) - Uutiset
21.12.2017 11.30
Veromuutoksia 2018Muutoksia tulee ansiotulojen verotukseen, kiinteistöveroprosenttien ylärajoihin, tupakkaveroon, lämmityspolttoaineiden verotukseen, yhteisöveron jako-osuuksiin, varainsiirtoveroon, arvonlisäverotukseen ja alkoholiverotukseen. Vakuutuskorvauksen vapaaosat poistuvat perintöverotuksesta. - Uutiset
18.12.2017 10.00
EU:n laajuisella seuranta- ja jäljitysjärjestelmällä torjutaan tupakkatuotteiden laitonta kauppaaEU:ssa on hyväksytty uusi EU:n laajuinen seuranta- ja jäljitysjärjestelmä, jolla varmistetaan, että tupakkatuotteet ovat helposti jäljitettävissä kunkin tuotteen yksilöllisen tunnisteen avulla. Lisäksi jokaisessa pakkauksessa on oltava vähintään viisi erilaista aitoustekijää, joilla varmistetaan, että tupakkatuotteet täyttävät määritetyt turvavaatimukset. Seuranta- ja jäljitysjärjestelmän ja turvaominaisuuksien on määrä olla valmiina 20. toukokuuta 2019 mennessä savukkeiden ja kääretupakan osalta ja 20. toukokuuta 2024 mennessä kaikkien muiden tupakkatuotteiden osalta (esim. sikarit, pikkusikarit ja savuttomat tupakkatuotteet). - Uutiset
1.12.2017 14.00
Hovioikeuden tuomio Tullin vahvistaman nuuskan verotusarvon ja sen perusteiden oikeellisuudestaTullin katsottiin osoittaneen kantamattomien verojen määrän ja sen laskentaperusteen pätevästi. Kun lisäksi otettiin huomioon rikosten tekoajankohtana laissa Tullille annettu valtuutus määrätä tämä verotusarvo ja KO:n lausumat perustelut, ei aihetta KO:n ratkaisun muuttamiseen ollut. (Vailla lainvoimaa 1.12.2017) - Uutiset
1.12.2017 9.00
Tupakkavero kiristyy neljässä vaiheessaSavukkeiden, sikareiden ja pikkusikareiden, piippu- ja savuketupakan sekä savukkeiksi käärittävän hienoksi leikatun tupakan veroa korotetaan keskimäärin 21 prosenttia. Korotukset toteutetaan kahden vuoden aikana neljässä vaiheessa siten, että ensimmäinen korotus tehdään vuoden 2018 alusta, toinen heinäkuun 2018 alusta, kolmas vuoden 2019 alusta ja neljäs korotus heinäkuun 2019 alusta. - Uutiset
29.9.2017 14.05
Hovioikeuden tuomio tekijäkumppanuudesta savukkeiden salakuljetusketjussaAsiassa oli kyse siitä, olivatko A ja B osallistuneet tullien ja verojen määräämättä jättämiseen johtaneeseen savukkeiden laittomaan maahantuontiin siten, että heille oli syntynyt tekijänvastuu veropetoksesta. HO katsoi, että A:lle ja B:lle oli syntynyt tekijänvastuu veropetoksesta. Maksamatta jätettyjen tullin ja verojen yhteismäärä oli ollut 90 130,04 euroa. Salakuljetustoiminta oli ollut suunnitelmallista eikä teossa ollut ilmennyt motiivin taikka olosuhteiden perusteella kokonaisharkinnan kannalta lieventäviä seikkoja. Veropetosta oli pidettävä myös kokonaisuutena arvostellen törkeänä. Oikeudenmukainen seuraamus A:n ja B:n syyksi luetusta törkeästä veropetoksesta oli 1 vuoden vankeusrangaistus. Vankeusrangaistus voitiin tuomita ehdollisena. (Vailla lainvoimaa 29.9.2017) - Uutiset
13.9.2017 9.50
KHO: Omaan käyttöön tuoduista nuuskista ei tullut määrätä maksettavaksi valmisteveroaA oli tuonut Ruotsista Suomeen tuontirajoituksenalaista nuuskaa. Tulli oli määrännyt nuuskasta A:n maksettavaksi tupakkaveroa ja veronlisäystä siltä osin kuin määrä oli ylittänyt tupakkalain mukaisen omaan käyttöön sallitun tuonnin määrän. Asiassa ei ollut esitettykään, että A olisi pitänyt kyseisiä Ruotsissa kulutukseen luovutettuja tuotteita hallussaan valmisteverotuslain 72 §:ssä ja 75 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla kaupallisessa tarkoituksessa. Valmisteveron kantamiseen Suomessa ei näin ollen ollut perusteita. HAO:n päätöksen lopputulos, jolla Tullin jälkiverotuspäätös oli kumottu, pysytettiin. - Uutiset
7.4.2017 12.30
EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisu tupakan valmisteverosta - käsite ”piippu- ja savuketupakka”Valmistettuun tupakkaan sovellettavan valmisteveron rakenteesta ja verokannoista annetun direktiivin 2011/64/EU 2 artiklan 1 kohdan c alakohtaa ja 5 artiklan 1 kohtaa on tulkittava siten, että kuivattu, litteä, epäsäännöllinen ja osittain ruodittu lehtitupakka, joka on esikuivattu ja hiostettu valvotusti, jossa on glyseriiniä ja jota voidaan polttaa sellaisen yksinkertaisen valmistuksen jälkeen, jossa se silputaan tai leikataan käsin, kuuluu kyseisissä säännöksissä tarkoitetun käsitteen ”piippu- ja savuketupakka” piiriin. - Uutiset
15.9.2016 14.36
Hallitus esittää muutoksia mm. ansiotulojen verotukseen, tupakkaveroon ja energiaverotukseenKeskituloisen palkansaajan verotuksen arvioidaan kevenevän ensi vuonna noin 250 euroa, pienituloisen noin 140 euroa ja suurituloisen noin 550 euroa. Kotitalousvähennyksen vähennysprosentteja ehdotetaan korotettavaksi viidellä prosenttiyksiköllä. Vähennykseen oikeuttavasta työkorvauksesta voisi vähentää nykyisen 45 prosentin sijasta 50 prosenttia. Työnantajan entiselle työntekijälleen 6 kuukauden ajan työsuhteen päättymisen jälkeen järjestämä terveydenhuolto säädettäisiin verovapaaksi eduksi. Sähkösavukkeissa käytettäväksi tarkoitetut nesteet ehdotetaan sisällytettäväksi tupakkaveron piiriin. Makeisten ja jäätelön valmisteverosta ehdotetaan luovuttavan. Yrityksille, joiden tilikauden liikevaihto on enintään 500 000 euroa, annettaisiin mahdollisuus tilittää myynnistä suoritettava arvonlisävero ja ostoista vähennettävä arvonlisävero maksuperusteisesti. - Uutiset
31.12.2015 8.15
Tupakkavero kiristyy kahden vuoden aikana neljässä vaiheessaEnsimmäinen korotus tehdään vuoden 2016 alusta, toinen heinäkuun 2016 alusta, kolmas vuoden 2017 alusta ja neljäs korotus heinäkuun 2017 alusta. Savukkeiden hintojen arvioidaan nousevan ensi vuonna 9,6 prosenttia. - Uutiset
22.12.2015 11.10
Vuodenvaihteen veromuutokset 2016Useisiin verolakeihin tulee muutoksia 1. tammikuuta 2016. - Uutiset
29.10.2015 9.48
Hovioikeus: Lähes 90 kiloa nuuskaa yhdeksällä eri kerralla laivan tax free -myymälöistä ostanut syyllistyi törkeään veropetokseenVastaaja oli ostanut lähes 90 kilogrammaa nuuskaa yhdeksällä eri kerralla siten, että yksittäisten matkojen osalta määrät olivat vaihdelleet 600 grammasta 23,4 kilogrammaan. HO katsoi, ettei vastaajan syyllisyydestä jäänyt varteenotettavaa epäilyä. Näin ollen syytä KO:n tuomion muuttamiseen syyksilukemisen osalta ei ollut. Vastaajan rikoksellaan tavoittelema hyöty oli ollut noin 20 000 euroa, jollaista määrää on oikeuskäytännössä vakiintuneesti pidetty törkeää veropetosta koskevassa lainkohdassa tarkoitetuin tavoin huomattavana. Tekoa oli myös osatekojen lukuisuus ja vastaajan menettelyn ilmentämä suunnitelmallisuus huomioon ottaen pidettävä törkeänä. (Vailla lainvoimaa 29.10.2015) - Uutiset
28.9.2015 15.43
Hallitus esittää muutoksia verolakeihinHallitus esitti eduskunnalle maanantaina 28. syyskuuta muutoksia muun muassa tuloverotukseen, valmisteverotukseen, jäte- ja energiaverotukseen sekä autovero- ja ajoneuvoveroon talousarvioehdotuksen yhteydessä. - Uutiset
22.9.2015 15.30
Venäjältä Suomeen savukkeita salakuljettanut tuomittiin törkeästä veropetoksesta 1 vuoden 8 kuukauden ehdolliseen vankeusrangaistukseen ja lähes 615 000 euron vahingonkorvauksiin - käräjäoikeuden tuomiota ei muutettuHO ei muuttanut KO:n tuomiota, jossa vastaajan oli katsottu syyllistyneen törkeään veropetokseen. HO piti kanssavastaajan kertomusta tapahtumienkulusta uskottavana. Vastaajan roolia ja toiminnan aktiivisuutta savukekartonkien käsittelyssä tukivat lisäksi syyttäjän kirjallisena todisteena esittämät telekuuntelutallenteet. HO katsoi KO:n tavoin, että vastaajan osuudeksi savukekartonkien määrän osalta oli selvitetty syytteen mukainen 13 500 kappaletta. Vastaaja velvoitettiin maksamaan valtiolle vahingonkorvauksena kulutukseen päätyneistä 13 435 kartongista savukkeita vältetyt verot (tulli, tupakkavero ja arvonlisävero) 614 760,80 euroa. (Vailla lainvoimaa 22.9.2015) - Uutiset
20.8.2015 8.03
Hovioikeus: Tullin tekemät jälkiverotuspäätökset eivät estäneet nuuskaa tuoneiden henkilöiden veropetossyytteiden käsittelemistäTullin päätöksissä ei ollut mitään mainintaa veronkorotuksista eikä veronkorotusasioiden vireille jäämisestä. Sen sijaan niissä oli määrätty valmisteverolain 48 §:n nojalla maksun viivästymisen vuoksi veronlisäys, joka KO:n lausumin perustein oli viivästyskorkoon rinnastettava maksuerä eikä rangaistusluonteinen seuraamus. Näin ollen HO katsoi, ettei jälkiverotuspäätöksissä ollut edes käsitelty luonteeltaan rikosoikeudellista seuraamusta, eikä päätöksissä näin ollen ollut käytetty lopullista tuomiovaltaa. Oikeudenkäynnin viivästyminen otettiin huomioon rangaistuksia lieventävänä seikkana. (Vailla lainvoimaa 20.8.2015) - Uutiset
18.8.2015 8.02
Verovapaita savukkeita ja alkoholijuomia tullimääräysten ja ohjeiden vastaisesti maihin tuoneen aluksen päällikön ja luottamusmiehen työsopimus voitiin purkaaAluksen päällikkönä työskennelleen työntekijän menettelyä oli pidettävä erityisen vakavana ottaen huomioon hänen vastuullinen ja luottamusta edellyttävä asemansa aluksen päällikkönä. Työnantajalla oli työehtosopimuksessa ja laissa tarkoitettu tärkeä ja erittäin painava syy purkaa työntekijän työsopimus. - Uutiset
4.6.2015 12.35
Helsingin hovioikeudelta tuomio tupakkatuotteiden ja alkoholin salakuljetusta, veropetosta ynnä muuta koskevissa asioissaHelsingin HO antoi torstaina (4.6.) tuomion tupakkatuotteiden ja alkoholin salakuljetusta, veropetosta ynnä muuta koskevissa asioissa. Salakuljetetun tupakan, nuuskan ja alkoholin myynti oli pääasiassa tapahtunut Helsingissä sijainneelta kioskilta. (Vailla lainvoimaa 4.6.2015) - Uutiset
11.5.2015 10.00
Tulli ohjeistaa: Tarkista nettitilauksesi lähetysmaa – voit säästää aikaa ja rahaaEU:n tulli- ja veroalueelta toimitettavia tavaroita ei yleensä tulliselvitetä, eikä niistä makseta tullimaksua tai maahantuonnin arvonlisäveroa. Poikkeuksen muodostavat Suomessa valmisteverotettavat tuotteet, kuten alkoholi ja tupakka, sekä joissain tapauksissa uudet autot. Tilaajan kannattaa kuitenkin muistaa, että tavaran lähetysmaa vaikuttaa olennaisesti tulliselvitykseen ja maahantuontiverotukseen. Vaikka verkkokauppa sijaitsisi EU-alueella, mutta tavaran lähetysmaa on EU:n veroalueen ulkopuolella, tilatuista tavaroista voi joutua maksamaan maahantuontiverot tulliselvityksen perusteella. - Uutiset
9.1.2015 12.41
Ulkomailta – Ruotsi: Vuoden 2015 alussa voimaan tulevia uusia säädöksiä ja säädösmuutoksiaRuotsissa tulee vuodenvaihteen aikana voimaan uusia säädöksiä ja muutossäädöksiä, jotka koskevat muun muassa kansalaisuuden symbolisen merkityksen korostamista, ajoneuvoveron korotusta, osallistumisilmoitusta vaaleihin sekä matkustajan oikeuksien vahvistumista. - Uutiset
2.12.2014 14.59
Tupakkatuotteita ei saa myydä automaattisista myyntilaitteista enää vuonna 2015Kielto perustuu vuonna 2010 säädettyyn lakimuutokseen, joka tulee voimaan 1. tammikuuta 2015 alkaen. Tupakkatuotteiden myynti automaattisista myyntilaitteista saa jatkua vuoden 2014 loppuun, mutta tämän jälkeen tupakan myynti on järjestettävä muulla tavalla. - Uutiset
13.10.2014 14.55
EU-tuomioistuin: Italian tupakkatuotteiden vähimmäisvalmisteveroa koskevat säännökset vääristävät kilpailua ja ovat EU-oikeuden vastaisetValmistettuun tupakkaan sovellettavan valmisteveron rakenteesta ja verokannoista annetun direktiivin säännökset ovat esteenä Italian kaltaiselle kansalliselle säännökselle, jossa ei säädetä kaikkiin savukkeisiin samansuuruisena sovellettavasta vähimmäisvalmisteverosta vaan sellaisesta vähimmäisvalmisteverosta, jota sovelletaan ainoastaan savukkeisiin, joiden vähittäismyyntihinta on kysytyimmän hintaluokan savukkeiden vähittäismyyntihintaa alempi. - Uutiset
15.9.2014 12.42
Hallitus esittää useita muutoksia verolakeihinHallitus esittää muutoksia mm. tuloverotukseen, perintö- ja lahjaverotukseen sekä valmisteveroihin. Voimalaitosveroa ei toteuteta. Yritysten edustusmenojen määrästä 50 prosenttia olisi jatkossa vähennyskelpoista menoa elinkeinotoiminnan tulosta laskettaessa. Lapsivähennys otettaisiin käyttöön verovuosina 2015-2017. Asuntovelan korkovähennyksen määrään alentamista jatketaan. Taksien ja muuttoautojen veronalennus poistettaisiin. - Uutiset
17.6.2014 9.01
Hallinto-oikeus: Nuuskan verottomuus määräytyi arvonlisä- ja valmisteverotuslaissa olevien matkustajien verottomia tuomisia koskevien säännösten perusteella - tupakkalaki ei koskenut nuuskan verottamistaHelsingin hallinto-oikeus totesi tapauksessa, jossa henkilö oli vuonna 2011 viidellä eri kerralla tuonut Ruotsin ja Suomen välisessä liikenteessä olevalta laivalta ostettua nuuskaa yhteensä 470 rasiaa, nuuskan tuonnin omaan ja perheen käyttöön tai lahjaksi olevan verotonta tuonnin enimmäisarvon (laivatuonneissa 430 euroa) rajoissa. Nuuskan kaupallinen tuonti oli aina verollista. Tuotteen luovuttaminen eteenpäin hankintahintaan ilman voittoa oli myös kaupallista tuontia. - Uutiset
24.10.2013 11.58
KKO: Veronkorotuspäätökset estivät veropetosta koskevan syytteen tutkimisen nuuskan salakuljetusta koskevassa asiassaA:n ja B:n osalta oli tehty neljä jälkiverotuspäätöstä ja määrätty jälkiverojen ohella veronkorotuksia. A:n ja B:n valitusten perusteella hallintotuomioistuin kumosi veronkorotuspäätökset ja palautti asian tullipiirille uudelleen käsiteltäväksi. Veronkorotuspäätökset estivät veropetosta koskevan syytteen tutkimisen. - Uutiset
16.9.2013 15.34
Hallitus esittää useita muutoksia verolakeihinAnsiotulon tuloveroasteikon esitetään säilytettävän vuoden 2013 tasolla. Kotitalousvähennyksen enimmäismäärää korotettaisiin 2 000 eurosta 2 400 euroon. Asuntovelan korkovähennyksen määrää ehdotetaan alennettavaksi siten, että vuonna 2015 vähennyskelpoinen määrä olisi 70 prosenttia. Yleisradioveroa, tupakkaveroa, virvoitusjuomaveroa ja energiaveroja korotettaisiin. Mittaluokaltaan merkittävin veropoliittinen ratkaisu on yhteisö- ja osinkoverouudistus. - Uutiset
1.3.2013 7.28
Kalle Määttä: Rahat tai henki - terveysverot veropoliittisesta näkökulmastaLainsäädäntötyössä olisi nykyistä selkeämmin otettava kantaa veron ohjaavuuteen tai fiskaalisuuteen, mikä tarjoaisi erityisesti veropoliittisen perustan verolakien toimivuuden arvioimiseksi ja kehittämiseksi, toteaa Kalle Määttä Edilexissä julkaistussa kirjassaan. - Uutiset
23.1.2013 11.50
KKO: Nuuskan salakuljettaja syyllistyi myös veropetokseenA oli tuonut Suomeen nuuskaa myydäkseen sitä edelleen. A oli syyllistynyt veropetokseen, koska maahantuodusta nuuskasta oli suoritettava tupakka- ja arvonlisäveroa, vaikka sen maahantuonti kaupallisiin tarkoituksiin oli kielletty. Kysymys myös siitä, oliko A lisäksi tuomittava salakuljetuksesta vai teon jälkeen voimaan tulleesta tupakkatuoterikkomuksesta. A tuomittiin salakuljetuksesta. (Ään.) - Uutiset
9.1.2013 6.51
Tupakkalainsäädäntö on koottu yksiin kansiinSTM on koonnut tupakkalainsäädännön ja sen valmisteluvaiheet yhteen julkaisuun. Julkaisu antaa kokonaiskuvan tupakkasäädöksistä ja niiden perusteluista sekä edistää niiden toimeenpanoa. - Uutiset
3.1.2013 10.11
Hallinto-oikeuden ratkaisu tupakkaveron perusteena käytettävästä sikareiden vähittäismyyntihinnastaHallinto-oikeus katsoi tapauksessa, jossa yhtiö oli tuonut vuosina 2005 ja 2006 A-merkkisiä sikareita EU-alueelta ja myynyt niitä pelkästään ravintoloille Suomessa, ettei yhtiön ilmoittama tukkumyyntihinta sellaisenaan ollut tupakkaverosta annetussa laissa tarkoitettu vähittäismyyntihinta. Yhtiön ilmoittamaa hintaa ei kuitenkaan tullut verrata ravintolatarjoilun yhteydessä käytettyyn hintaan vaan sellaiseen kauppaliikkeen vähittäismyyntihintaan, joka koski samaa sikarimerkkiä ja -laatua tai lähinnä vastaavaa sikarimerkkiä ja -laatua, vaikka maahantuoja olisi muukin kuin valittajayhtiö. - Uutiset
27.12.2012 12.30
KHO:n ratkaisu nuuskaerien verotuksestaA oli vastaanottanut ja pitänyt hallussaan Ruotsista Suomeen myyntitarkoituksessa tuotua nuuskaa. A:ta voitiin pitää verovelvollisena ja veroilmoitusvelvollisena itse vastaanottamistaan tai hallussa pitämistään nuuskaeristä. Verokaudet 2003-2006. Äänestys 4-1. - Uutiset
25.5.2012 16.09
Ulkomailta – Uusi-Seelanti: Tupakoinnista halutaan eroon veronkorotuksin ja tukitoiminUuden-Seelannin hallituksen tavoitteena on tehdä maasta savuton vuoteen 2025 mennessä. Tähän tavoitteeseen pyritään muun muassa veronkorotuksin, ja tupakka-askin hinta tulee nousemaan neljän vuoden kuluessa jopa 12 euroon. - Uutiset
11.5.2012 15.30
Veronkorotukset on tehokas keino vähentää tupakointiaVeronkorotukset on yksi parhaimmista keinoista vähentää tupakointia, tupakan aiheuttamia haittoja kansanterveydelle ja tupakoinnista johtuvia terveysmenoja, kertoo Eurooppalainen tutkimushanke. - Uutiset
22.2.2012 14.25
Ohje talvilomailijalle: EU:n ulkopuolelta saa tuoda tuotteita tullitta ja veroitta 430 euron arvostaMäärällisesti rajoitettujen tuotteiden lisäksi lento- ja meriliikenteen matkustaja saa tuoda muita tuotteita tullitta ja veroitta enintään 430 euron arvosta. Tuontioikeus on henkilökohtainen, eikä eri henkilöiden tuomisia voi yhdistää tai jakaa. - Uutiset
27.10.2011 13.54
Tupakkaveroa esitetään korotettavaksi keskimäärin 10 prosenttiaHallitus esittää, että savukkeiden, sikarien ja pikkusikarien sekä piippu- ja savuketupakan veroa korotetaan keskimäärin 10 prosenttia vuoden 2012 alusta lukien. Savukkeiksi käärittävän hienoksi leikatun tupakan veroa korotetaan keskimäärin 25 prosenttia. - Uutiset
28.7.2011 15.29
Komissio sai ennennäkemättömät 85 000 vastausta tupakkatuotedirektiivin tarkistusta koskevaan tiedusteluunsaTupakkatuotedirektiiviä koskevaan kuulemismenettelyn vastauksista valtaosa tuli yksittäisiltä kansalaisilta, mikä kertoo suuresta kiinnostuksesta EU:n tupakoinninvähentämispolitiikkaan. Muut vastaajat edustivat teollisuutta, kansalaisjärjestöjä, hallituksia ja viranomaisia. - Uutiset
6.7.2011 6.51
Direktiivi valmistettuun tupakkaan sovellettavan valmisteveron rakenteesta ja verokannoista on julkaistuNeuvoston 21. kesäkuuta 2011 antamassa direktiivissä 2011/64/EU vahvistetaan yleiset periaatteet jäsenvaltioiden valmistetusta tupakasta kantaman valmisteveron rakenteen ja verokantojen yhdenmukaistamiseksi. Direktiivi on tullut voimaan 1.1.2011 ja se on osoitettu kaikille jäsenvaltioille. - Uutiset
25.2.2011 7.36
Tupakkasopimus tutuksi -julkaisuTHL:n julkaisussa esitellään tupakoinnin torjuntaa koskevan puitesopimuksen sekä toimeenpanon tueksi laadittujen ohjeiden keskeinen sisältö. Lisäksi tarkastellaan sopimuksen kansallista toimeenpanoa. - Uutiset
28.1.2011 7.11
EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisu tupakan arvonlisäveron palauttamista koskevassa asiassaKuudes arvonlisäverodirektiivi ei ole esteenä Belgian kaltaiselle lainsäädännölle, jossa säätämällä arvonlisäveron kantamisen yksinkertaistamiseksi ja tupakkavalmisteita koskevien veropetosten tai veronkierron estämiseksi tämän veron kantamisesta veromerkkien avulla kertaluonteisesti lähteellä näiden tavaroiden valmistajalta tai maahantuojalta suljetaan pois peräkkäisten luovutusten ketjuun sen myöhemmissä vaiheissa osallistuvien väliportaan toimittajien oikeus saada palautus arvonlisäverosta siinä tilanteessa, että mainittujen tavaroiden ostaja laiminlyö kauppahinnan maksamisen. - Uutiset
22.12.2010 6.51
Vuodenvaihteessa voimaan tulevia uusia valmisteverolakeja julkaistuUusi jäteverolaki, laki makeisten, jäätelön ja virvoitusjuomien valmisteverosta, laki eräiden juomapakkausten valmisteverosta annetun lain muuttamisesta, laki alkoholi- ja alkoholijuomaverosta annetun lain muuttamisesta sekä laki tupakkaverosta annetun lain muuttamisesta julkaistiin säädöskokelmassa tiistaina 21. joulukuuta.