Tavarakuljetus
- Säädökset > Lainsäädäntö 23.3.2023/541 Laki vaarallisten aineiden kuljetuksesta
- Säädökset > EU-lainsäädäntö EPNDir (EU) 2022/2561 EPNDir (EU) 2022/2561 maanteiden tavara- ja henkilöliikenteeseen tarkoitettujen tiettyjen ajoneuvojen kuljettajien perustason ammattipätevyydestä ja jatkokoulutuksesta (kodifikaatio) 14.12.2022 (tieliikenteen ammattipätevyysdirektiivi)
- Säädökset > Lainsäädäntö320/2017Laki liikenteen palveluista
- Säädökset > EU-lainsäädäntö KAs (EU) N:o 1225/2011 KAs (EU) N:o 1225/2011 yhteisön tullittomuusjärjestelmän luomisesta annetun neuvoston asetuksen (EY) N:o 1186/2009 42–52 sekä 57 ja 58 artiklan soveltamissäännösten vahvistamisesta 28.11.2011
- Säädökset > EU-lainsäädäntö KAs (EU) N:o 1224/2011 KAs (EU) N:o 1224/2011 yhteisön tullittomuusjärjestelmän luomisesta annetun neuvoston asetuksen (EY) N:o 1186/2009 66–73 artiklan soveltamissäännösten vahvistamisesta 28.11.2011
- Säädökset > Lainsäädäntö1668/2009Liikenne- ja viestintäministeriön asetus luotettavasta todisteesta eräissä Suomen sisäisissä tavaran tiekuljetuksissa
- Säädökset > EU-lainsäädäntö NAs (EY) N:o 1186/2009 NAs (EY) N:o 1186/2009 yhteisön tullittomuusjärjestelmän luomisesta (tullittomuusasetus) 16.11.2009
- Säädökset > EU-lainsäädäntö EPNAs (EY) N:o 1072/2009 EPNAs (EY) N:o 1072/2009 maanteiden kansainvälisen tavaraliikenteen markkinoille pääsyä koskevista yhteisistä säännöistä 21.10.2009 (EU:n tavaraliikennelupa-asetus)
- Säädökset > Lainsäädäntö693/2006Laki kaupallisista tavarankuljetuksista tiellä (kumottu)
- Säädökset > Lainsäädäntö440/2000Laki eräistä kansainvälisistä yhdistetyistä kuljetuksista (kumottu)
- Säädökset > EU-lainsäädäntö EPNDir 1999/62/EY EPNDir 1999/62/EY verojen ja maksujen kantamisesta ajoneuvoilta tieinfrastruktuurien käytöstä 17.6.1999 (vinjettidirektiivi)
- Säädökset > Lainsäädäntö95/1997Liikenneministeriön päätös tavarankuljetuksesta takseissa
- Säädökset > EU-lainsäädäntö NAs (EY) N:o 1356/96 NAs (EY) N:o 1356/96 jäsenvaltioiden väliseen sisävesiväylien tavara- ja matkustajaliikenteeseen sovellettavista yhteisistä säännöistä palvelujen tarjoamisen vapauden toteuttamiseksi tällaisessa liikenteessä 8.7.1996
- Säädökset > EU-lainsäädäntö NDir 96/53/EY NDir 96/53/EY tiettyjen yhteisössä liikkuvien tieliikenteen ajoneuvojen suurimmista kansallisessa ja kansainvälisessä liikenteessä sallituista mitoista ja suurimmista kansainvälisessä liikenteessä sallituista painoista 25.7.1996
- Säädökset > Lainsäädäntö719/1994Laki vaarallisten aineiden kuljetuksesta (pääosin kumottu)
- Säädökset > Lainsäädäntö674/1994Merilaki
- Säädökset > Lainsäädäntö1257/1992Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä (kumoutunut)
- ajoneuvon kuormitus 6 luku
- Säädökset > Lainsäädäntö342/1991Laki luvanvaraisesta tavaraliikenteestä tiellä (kumottu)
- Säädökset > Lainsäädäntö916/1986Asetus tiekuljetussopimuslain nojalla suoritettavan korvauksen määrästä
- Säädökset > Valtiosopimukset SopS 64/1985 Tavaroiden rajatarkastusten yhdenmukaistamista koskeva kansainvälinen yleissopimus
- Säädökset > Lainsäädäntö345/1979Tiekuljetussopimuslaki
- Säädökset > Valtiosopimukset SopS 23/1979 Sopimus vaarallisten tavaroiden kansainvälisistä tiekuljetuksista (ADR)
- Säädökset > Valtiosopimukset SopS 48–50/1973 Yleissopimus tavaran kansainvälisessä tiekuljetuksessa käytettävästä rahtisopimuksesta (CMR)
- Säädökset > Valtiosopimukset SopS 10/1971 Puolan kanssa tavaroiden ja matkustajien kuljetuksista suoritettavien verojen ja maksujen vastavuoroisesta täydellisestä vapauttamisesta tehty sopimus
- EHS-säädösseurantaUusi asetus vaarallisten tavaroiden kansainvälisistä tiekuljetuksista tehdyn sopimuksen (ADR) liitteen A 1.5 mukaisesta monenkeskisestä sopimuksesta M353Säädösnumero: 138/2024
Julkaisupäivä: 11.4.2024 - EHS-säädösseurantaUusi laki vaarallisten aineiden kuljetuksestaSäädösnumero: 541/2023
Julkaisupäivä: 16.6.2023 - Lakikirjasto > Defensor Legis* Viinikka, Tuija: Informaatio ja lojaliteettiperiaate tavaroiden tiekuljetuksissaDefensor Legis 4/2023 s. 489 – 512, Asiantuntija-artikkeli
- EHS-säädösseurantaUusi asetus ADR-erillissopimuksen M347 voimaansaattamisestaSäädösnumero: 873/2022
Julkaisupäivä: 23.11.2022 - EHS-säädösseurantaValtioneuvosto antoi asetuksen koskien vaarallisten tavaroiden kansainvälisistä tiekuljetuksista tehdyn sopimuksen nimen muutostaSäädösnumero: 1174/2020
Julkaisupäivä: 27.1.2021 - EHS-säädösseurantaValtioneuvosto antoi 26.11.2020 asetuksen liittyen vaarallisten tavaroiden kansainvälisistä tiekuljetuksista tehdyn eurooppalaisen sopimuksen liitteen A mukaisesta monenkeskisestä sopimuksesta M330Säädösnumero: 837/2020
Julkaisupäivä: 18.12.2020 - Lakikirjasto > OikeustietoLindsröm, Niklas: Merioikeus ja sopimusten tulkintaOikeustieto 2/2005 s. 6 – 8, Oikeustapauskommentti
- Lakikirjasto > Defensor LegisTakki, Tapio: Huolitsija varastonpitäjänäDefensor Legis 3/1996 s. 381 – 384, Lyhyempi kirjoitus
- Lakikirjasto > Defensor LegisJakushev, Valeri: Legal Framework for the Carriage of Goods in Russia after the Adoption of the new Civil CodeDefensor Legis 3/1996 s. 359 – 374, Asiantuntija-artikkeli
- Uutiset
21.9.2023 13.13
KKV on selvittänyt mahdollisuuksia lisätä kilpailua rautateiden tavaraliikennemarkkinallaKKV:n tutkimusraportissa on tarkasteltu kahta tapaa, joilla kilpailua voitaisiin pyrkiä lisäämään rautateiden tavaraliikenteeseen. Ensimmäinen tarkasteltu keino on mahdollistaa jatkossakin eri standardien mukaisen kaluston käyttö rataverkolla. Toisena keinona tarkasteltiin julkisen kalustoyhtiön perustamista. Toimenpiteen tarkempi arviointi vaatii kuitenkin jatkotutkimusta. - Uutiset
17.5.2021 12.25
HTL Kaija Mötön väitös 21.5.2021: Vastuullisuus ja turvallisuus ovat kilpailukykyisen tavarankuljetustoiminnan edellytys”Vastuullisuus on taitolaji.” Näin toteavat tieliikenteen tavarankuljetustoimintaa harjoittavat HTL Kaija Mötön väitöskirjatutkimuksen kohdeyritykset. Vastuullisuuden keskeiset periaatteet ja toimintatavat sekä turvallisen toiminnan varmistaminen ovat perusedellytyksiä tieliikenteen tavarankuljetustoiminnalle. Tutkimus osoittaa, että vastuullisuuteen liittyvät vaatimukset ovat viime vuosien aikana lisääntyneet. Paineita tulee asiakkailta, lainsäätäjiltä sekä aiempaa enemmän myös omistajilta. Eri sidosryhmät haluavat, että yritys toimii vastuullisesti ja omaksuu vastuullisuuteen liittyviä asioita liiketoiminnassaan. - Uutiset
15.2.2019 8.42
Laki sähköisistä rahtikirjoista voimaan 11. huhtikuuta 2019Suomi liittyy huhtikuussa kansainväliseen sopimukseen sähköisistä rahtikirjoista. Sopimukseen liittyminen toteutetaan tiekuljetussopimuslain muutoksella. Laki tiekuljetussopimuslain muuttamisesta (1124/2018) tulee voimaan 11 päivänä huhtikuuta 2019. Tämä tarkoittaa sitä, että jatkossa sähköistä rahtikirjaa voidaan käyttää kansainvälisissä kuljetuksissa sopimukseen liittyneiden maiden välillä. Samoin muu kuljetukseen liittyvät asiakirjat voivat olla sähköisessä muodossa. - Uutiset
23.1.2019 15.00
Hovioikeuden ratkaisu liikennelupa-asiassa – 27.000 euron menettämisseuraamus pidettiin voimassaHovioikeus katsoi käräjäoikeuden mainitsemilla perusteilla, että A:n oli täytynyt tietää, että hänellä itsellään oli tullut olla liikennelupa ja että hän ei ollut voinut käyttää T Oy:n liikennelupaa. (Vailla lainvoimaa 23.1.2019) - Uutiset
28.11.2018 10.11
KKO: Matkustaja ei ollut menettänyt kannevaltaansa Finnairia vastaan matkalaukusta kadonneita tavaroita koskevassa asiassaLentomatkustaja oli lennon saapumispäivänä tehnyt lentoyhtiölle puhelimitse ilmoituksen matkalaukustaan kadonneista tavaroista. Lentoyhtiön edustaja oli kirjannut ilmoituksen yhtiön sähköiseen tietojärjestelmään. Matkustajan pyynnöstä lentoyhtiö oli toimittanut tälle vakuutuskorvauksen hakemista varten kirjallisen todistuksen lentoyhtiölle tehdystä ilmoituksesta.
Vakuutusyhtiö oli korvannut matkatavaravahingon matkustajalle ja vaati kanteessaan lentoyhtiöltä korvausta vahingosta. Lentoyhtiö kiisti vaatimuksen katsoen, ettei vahinkoa koskevaa muistutusta ollut tehty ilmakuljetuksia koskevan Montrealin yleissopimuksen 31 artiklan mukaisesti kirjallisesti seitsemän päivän määräajassa. Korkeimman oikeuden tuomiosta ilmenevillä perusteilla matkustaja ei ollut menettänyt kannevaltaansa rahdinkuljettajaa vastaan. - Uutiset
23.8.2017 14.15
KHO: Edellytykset täyttävä henkilö voi toimia liikenteestä vastaavana henkilönä myös yhtymän muissa yrityksissäEU:n liikenteenharjoittaja-asetuksessa ei ollut rajoitettu asetuksen 4 artiklan 1 kohdassa tarkoitetun liikenteestä vastaavan henkilön oikeutta toimia liikenteestä vastaavana henkilönä useammassa kuin yhdessä yrityksessä. Tällaista rajoitusta ei ollut myöskään kaupallisista tavarankuljetuksista annetussa laissa. Korkein hallinto-oikeus katsoi, toisin kuin ELY-keskus, että kaupallisista tavarankuljetuksista annetun lain 15 §:n 3 momentin säännöstä oli tulkittava siten, että liikenteenharjoittaja-asetuksessa ja kansallisessa laissa säädetyt edellytykset täyttävä henkilö voi toimia liikenteestä vastaavana henkilönä myös niissä konserniin tai vastaavaan yhtymään kuuluvissa yrityksissä, joihin henkilöllä ei ole liikenteenharjoittaja-asetuksen 4 artiklan 1 kohdan b alakohdassa säädettyä yhteyttä. - Uutiset
7.12.2016 16.05
Keskuskauppakamari: Mitä muutoksia liikennekaari tuo liikennetoimijoille?Hallituksen ensimmäinen liikennekaaripaketti on parhaillaan eduskunnan käsittelyssä. Liikennekaaressa liikenne nähdään palveluna ja matkaketju palvelukokonaisuutena. Asiakaslähtöisellä ajattelulla ja mahdollistavalla sääntelyllä tavoitellaan tehokkuutta liikennejärjestelmään ja kasvua liikennealalle. Mikäli liikennekaaren toteutuksessa onnistutaan, liikennekaari tuo alalle uutta yritystoimintaa ja kauan kaivattua piristystä talouteen, Keskuskauppakamarista todetaan. - Uutiset
23.9.2016 16.00
Valtio luopuu omistuksestaan Waltti-lippujärjestelmässäValtio luopuu omistajuudesta Waltti-järjestelmää hallinnoivassa TVV lippu- ja maksujärjestelmä Oy:ssä 1. heinäkuuta 2018. Liikennekaaren voimaantulon myötä yhteentoimivuus ei enää edellytä valtion osallistumista Waltin kaltaiseen lippujärjestelmäyhteistyöhön. Omistuksesta luopumiselle on varattu reilusti aikaa, jotta se tapahtuu hallitusti ja mahdollisimman pienin taloudellisin vaikutuksin. - Uutiset
21.9.2016 10.14
Liikennekaaresta ratkaisuLiikennemarkkinoiden sääntely kootaan yhtenäiseksi laiksi, liikennekaareksi. Sen keskeisenä tavoitteena on luoda edellytykset liikennepalvelujen tarjoamiselle asiakaslähtöisesti sekä luoda edellytykset liikenteen digitalisaatiolle ja uusille liiketoimintamalleille ja yrittäjyydelle. Liikennekaari pyrkii edistämään kilpailun tasapuolisuutta henkilöliikennemarkkinoilla sekä henkilö- ja tavaraliikenteen palveluntarjoajien kilpailukykyä. - Uutiset
5.8.2014 14.00
SKAL: Logistisia kustannuksia alennettaisiin polttoaineveron palautusjärjestelmällä – esimerkkinä Romanian malliRomania otti heinäkuussa käyttöön järjestelmän, jolla se palauttaa neljä senttiä polttoainelitralta kuljetusyrityksille. Palautus myönnetään hakemuksesta EU-maassa rekisteröidyille tavaraliikenteen yrityksille ja se koskee kantavuudeltaan vähintään 7,5 tonnin kuorma-autojen käyttämää diesel-polttoainetta. SKAL on esittänyt vastaavaa järjestelmää jo vuosien ajan logistiikkakustannuksia alentamaan, mutta sitä on pidetty liian kalliina. SKAL:n mukaan on aika tarkistaa linjamme. - Uutiset
11.10.2013 11.10
Keskusverolautakunta: Tyhjien konttien kuljetuksista Suomessa ei ollut suoritettava arvonlisäveroaSuomalaisen yhtiön, joka myi yhteisön ulkopuolelle suuntautuviin tuonti- ja vientikuljetuksiin liittyviä Suomen osuuden kuljetuspalveluja, suorittamat tyhjien konttien kuljetukset Suomessa olivat AVL 71 §:n 1 kohdassa tarkoitettuja yhteisön ulkopuolelle kuljetettavaa tavaraa koskevaan kuljetukseen välittömästi liittyviä palveluja, joista ei ollut suoritettava arvonlisäveroa. (Vailla lainvoimaa) - Uutiset
12.4.2013 11.24
Tavarankuljetusyritysten lupaehtoihin tiukennuksia harmaan talouden estämiseksiTavaraliikennelakiin tulee muutoksia 25. huhtikuuta. Muutoksilla halutaan estää kuljetusalan harmaata taloutta. Uudistettu laki selkeyttää liikennelupapakkoa ja tasapuolistaa kilpailun edellytyksiä. Tarkoitus on, että valvontaviranomaisilla olisi aikaisempaa paremmat mahdollisuudet kuljetusalan harmaan talouden kitkemiseen. - Uutiset
7.12.2012 12.03
Rautateiden henkilöliikenteen kilpailuttamisen vaikutuksia arvioituRautateiden henkilöliikenteen avaamisesta kilpailulle tulisi kerätä lisäkokemuksia Suomessakin. Muiden maiden kokemuksien perusteella voidaan havainnollistaa sitä, kuinka suurista vaikutuksista Suomen kansantaloudessa voisi olla kysymys. Näin toteaa liikenne- ja viestintäministeriön selvitysmies, dosentti Juha Honkatukia Valtion taloudellisesta tutkimuskeskuksesta. - Uutiset
16.10.2012 14.04
Parempaa työterveyttä kuljetusalalla –tietopaketti saatavissa 24 EU-kielellä verkossaEuroopan työterveys- ja työturvallisuusviraston verkkotiedote E-fact 47, Parempaa työterveyttä kuljetusalalla, on nyt käännetty 24 viralliselle EU-kielelle. - Uutiset
17.8.2012 10.33
Liikkuva poliisi ja Tulli iskivät kuljetusrikollisuuteenLiikkuvan poliisin ja Tullin 15. elokuuta järjestämät valvontaiskut paljastivat muun muassa ajo-oikeudettomia kuljettajia, kuorman puutteellista sidontaa, ajo- ja lepoaikojen rikkomisia ja katsastamattomia ajoneuvoja. Yhdestä ajoneuvosta löydettiin voimakas magneetti joka oli tarkoitettu digitaalisen ajopiirturin manipulointiin. - Uutiset
26.7.2012 7.10
EU:n rajoilla pysäytettiin yli 100 miljoonaa tuoteväärennöstä - haltuunottojen määrä kasvoi 15 prosenttiaVuonna 2011 tulli pysäytti EU:n rajoilla lähes 115 miljoonaa tuotetta, joiden epäiltiin loukkaavan teollis- ja tekijänoikeuksia. Vuonna 2010 tällaisia tuotteita oli 103 miljoonaa. Suurin osa väärennöksistä oli peräisin Kiinasta. - Uutiset
15.12.2011 14.45
Kuljetustuen tukitasoja alennetaan 60 prosentillaValtioneuvosto on päättänyt alueellisesta kuljetustuesta annetun asetuksen muuttamisesta siten, että tukitasoja alennetaan 60 prosentilla nykyisestä. Tällä pyritään varmistamaan, että kuljetustukeen tarkoitetut määrärahat riittävät vuosien 2012 ja 2013 kuljetustukien maksamiseen.