Tavarakuljetus
- Säädökset > Lainsäädäntö345/1979Tiekuljetussopimuslaki
- Säädökset > Valtiosopimukset SopS 23/1979 Sopimus vaarallisten tavaroiden kansainvälisistä tiekuljetuksista (ADR)
- Säädökset > Valtiosopimukset SopS 48–50/1973 Yleissopimus tavaran kansainvälisessä tiekuljetuksessa käytettävästä rahtisopimuksesta (CMR)
- Säädökset > Valtiosopimukset SopS 10/1971 Puolan kanssa tavaroiden ja matkustajien kuljetuksista suoritettavien verojen ja maksujen vastavuoroisesta täydellisestä vapauttamisesta tehty sopimus
- EHS-säädösseurantaUusi asetus vaarallisten tavaroiden kansainvälisistä tiekuljetuksista tehdyn sopimuksen (ADR) liitteen A 1.5 mukaisesta monenkeskisestä sopimuksesta M353Säädösnumero: 138/2024
Julkaisupäivä: 11.4.2024 - EHS-säädösseurantaUusi laki vaarallisten aineiden kuljetuksestaSäädösnumero: 541/2023
Julkaisupäivä: 16.6.2023 - Lakikirjasto > Defensor Legis* Viinikka, Tuija: Informaatio ja lojaliteettiperiaate tavaroiden tiekuljetuksissaDefensor Legis 4/2023 s. 489 – 512, Asiantuntija-artikkeli
- EHS-säädösseurantaUusi asetus ADR-erillissopimuksen M347 voimaansaattamisestaSäädösnumero: 873/2022
Julkaisupäivä: 23.11.2022 - EHS-säädösseurantaValtioneuvosto antoi asetuksen koskien vaarallisten tavaroiden kansainvälisistä tiekuljetuksista tehdyn sopimuksen nimen muutostaSäädösnumero: 1174/2020
Julkaisupäivä: 27.1.2021 - EHS-säädösseurantaValtioneuvosto antoi 26.11.2020 asetuksen liittyen vaarallisten tavaroiden kansainvälisistä tiekuljetuksista tehdyn eurooppalaisen sopimuksen liitteen A mukaisesta monenkeskisestä sopimuksesta M330Säädösnumero: 837/2020
Julkaisupäivä: 18.12.2020 - Lakikirjasto > OikeustietoLindsröm, Niklas: Merioikeus ja sopimusten tulkintaOikeustieto 2/2005 s. 6 – 8, Oikeustapauskommentti
- Lakikirjasto > Defensor LegisTakki, Tapio: Huolitsija varastonpitäjänäDefensor Legis 3/1996 s. 381 – 384, Lyhyempi kirjoitus
- Lakikirjasto > Defensor LegisJakushev, Valeri: Legal Framework for the Carriage of Goods in Russia after the Adoption of the new Civil CodeDefensor Legis 3/1996 s. 359 – 374, Asiantuntija-artikkeli
- Uutiset
21.9.2023 13.13
KKV on selvittänyt mahdollisuuksia lisätä kilpailua rautateiden tavaraliikennemarkkinallaKKV:n tutkimusraportissa on tarkasteltu kahta tapaa, joilla kilpailua voitaisiin pyrkiä lisäämään rautateiden tavaraliikenteeseen. Ensimmäinen tarkasteltu keino on mahdollistaa jatkossakin eri standardien mukaisen kaluston käyttö rataverkolla. Toisena keinona tarkasteltiin julkisen kalustoyhtiön perustamista. Toimenpiteen tarkempi arviointi vaatii kuitenkin jatkotutkimusta. - Uutiset
17.5.2021 12.25
HTL Kaija Mötön väitös 21.5.2021: Vastuullisuus ja turvallisuus ovat kilpailukykyisen tavarankuljetustoiminnan edellytys”Vastuullisuus on taitolaji.” Näin toteavat tieliikenteen tavarankuljetustoimintaa harjoittavat HTL Kaija Mötön väitöskirjatutkimuksen kohdeyritykset. Vastuullisuuden keskeiset periaatteet ja toimintatavat sekä turvallisen toiminnan varmistaminen ovat perusedellytyksiä tieliikenteen tavarankuljetustoiminnalle. Tutkimus osoittaa, että vastuullisuuteen liittyvät vaatimukset ovat viime vuosien aikana lisääntyneet. Paineita tulee asiakkailta, lainsäätäjiltä sekä aiempaa enemmän myös omistajilta. Eri sidosryhmät haluavat, että yritys toimii vastuullisesti ja omaksuu vastuullisuuteen liittyviä asioita liiketoiminnassaan. - Uutiset
15.2.2019 8.42
Laki sähköisistä rahtikirjoista voimaan 11. huhtikuuta 2019Suomi liittyy huhtikuussa kansainväliseen sopimukseen sähköisistä rahtikirjoista. Sopimukseen liittyminen toteutetaan tiekuljetussopimuslain muutoksella. Laki tiekuljetussopimuslain muuttamisesta (1124/2018) tulee voimaan 11 päivänä huhtikuuta 2019. Tämä tarkoittaa sitä, että jatkossa sähköistä rahtikirjaa voidaan käyttää kansainvälisissä kuljetuksissa sopimukseen liittyneiden maiden välillä. Samoin muu kuljetukseen liittyvät asiakirjat voivat olla sähköisessä muodossa. - Uutiset
23.1.2019 15.00
Hovioikeuden ratkaisu liikennelupa-asiassa – 27.000 euron menettämisseuraamus pidettiin voimassaHovioikeus katsoi käräjäoikeuden mainitsemilla perusteilla, että A:n oli täytynyt tietää, että hänellä itsellään oli tullut olla liikennelupa ja että hän ei ollut voinut käyttää T Oy:n liikennelupaa. (Vailla lainvoimaa 23.1.2019) - Uutiset
28.11.2018 10.11
KKO: Matkustaja ei ollut menettänyt kannevaltaansa Finnairia vastaan matkalaukusta kadonneita tavaroita koskevassa asiassaLentomatkustaja oli lennon saapumispäivänä tehnyt lentoyhtiölle puhelimitse ilmoituksen matkalaukustaan kadonneista tavaroista. Lentoyhtiön edustaja oli kirjannut ilmoituksen yhtiön sähköiseen tietojärjestelmään. Matkustajan pyynnöstä lentoyhtiö oli toimittanut tälle vakuutuskorvauksen hakemista varten kirjallisen todistuksen lentoyhtiölle tehdystä ilmoituksesta.
Vakuutusyhtiö oli korvannut matkatavaravahingon matkustajalle ja vaati kanteessaan lentoyhtiöltä korvausta vahingosta. Lentoyhtiö kiisti vaatimuksen katsoen, ettei vahinkoa koskevaa muistutusta ollut tehty ilmakuljetuksia koskevan Montrealin yleissopimuksen 31 artiklan mukaisesti kirjallisesti seitsemän päivän määräajassa. Korkeimman oikeuden tuomiosta ilmenevillä perusteilla matkustaja ei ollut menettänyt kannevaltaansa rahdinkuljettajaa vastaan. - Uutiset
23.8.2017 14.15
KHO: Edellytykset täyttävä henkilö voi toimia liikenteestä vastaavana henkilönä myös yhtymän muissa yrityksissäEU:n liikenteenharjoittaja-asetuksessa ei ollut rajoitettu asetuksen 4 artiklan 1 kohdassa tarkoitetun liikenteestä vastaavan henkilön oikeutta toimia liikenteestä vastaavana henkilönä useammassa kuin yhdessä yrityksessä. Tällaista rajoitusta ei ollut myöskään kaupallisista tavarankuljetuksista annetussa laissa. Korkein hallinto-oikeus katsoi, toisin kuin ELY-keskus, että kaupallisista tavarankuljetuksista annetun lain 15 §:n 3 momentin säännöstä oli tulkittava siten, että liikenteenharjoittaja-asetuksessa ja kansallisessa laissa säädetyt edellytykset täyttävä henkilö voi toimia liikenteestä vastaavana henkilönä myös niissä konserniin tai vastaavaan yhtymään kuuluvissa yrityksissä, joihin henkilöllä ei ole liikenteenharjoittaja-asetuksen 4 artiklan 1 kohdan b alakohdassa säädettyä yhteyttä. - Uutiset
7.12.2016 16.05
Keskuskauppakamari: Mitä muutoksia liikennekaari tuo liikennetoimijoille?Hallituksen ensimmäinen liikennekaaripaketti on parhaillaan eduskunnan käsittelyssä. Liikennekaaressa liikenne nähdään palveluna ja matkaketju palvelukokonaisuutena. Asiakaslähtöisellä ajattelulla ja mahdollistavalla sääntelyllä tavoitellaan tehokkuutta liikennejärjestelmään ja kasvua liikennealalle. Mikäli liikennekaaren toteutuksessa onnistutaan, liikennekaari tuo alalle uutta yritystoimintaa ja kauan kaivattua piristystä talouteen, Keskuskauppakamarista todetaan.