-
- Talousrikos
- Arvopaperimarkkinoita koskeva tiedottamisrikos
- Avustuksen väärinkäyttö
- Avustuspetos
- Avustusrikkomus
- Kilpailumenettelyrikos
- Kirjanpitorikos
- Kuluttajaluottorikos
- Kurssin vääristäminen
- Markkinoiden manipulointi
- Matkapalvelurikos
- Rahanpesu
- Sisäpiirintiedon ilmaiseminen
- Sisäpiirintiedon väärinkäyttö
- Säännöstelyrikos
- Tapaturmavakuutusmaksupetos
- Tilintarkastusrikos
- Työeläkevakuutusmaksupetos
- Velallisen epärehellisyys
- Velallisen petos
- Velallisen rikos
- Velallisen vilpillisyys
- Velallisrikkomus
- Velkojansuosinta
- Veronkierto
- Veropetos
- Verorikkomus
- Yrityssalaisuuden rikkominen
- Yrityssalaisuuden väärinkäyttö
- Yritysvakoilu
- Talousrikos
Talousrikos
- Lakikirjasto > Oikeustiede-JurisprudentiaKoponen, Pekka: Tahallisuudesta talousrikoksissaOikeustiede - Jurisprudentia XXXV:2002 s. 235 – 342, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > OikeustietoTapani, Jussi: KKO 2001:86: Rikosvastuun kohdentaminen kirjanpitorikoksessaOikeustieto 5a/2001 s. 2 – 5, Oikeustapauskommentti
- Lakikirjasto > LakimiesLahti, Raimo: Rikosvastuun kohdentamisesta yhteisössä ja sen sääntelystäLakimies 8/1998 s. 1271 – 1284, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > LakimiesVento, Harri: Kielletty ja sallittu menettely pankkitoiminnassaLakimies 4/1998 s. 539 – 567, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > LakimiesSalila, Jari: Menetetyksi tuomittavan taloudellisen hyödyn määrittämisestä vesirikoksissaLakimies 8/1997 s. 1233 – 1249, Asiantuntija-artikkeli
- Uutiset
19.3.2024 12.15
Harmaan talouden ja talousrikollisuuden torjunnan toimenpideohjelman 2020–2023 hankkeiden vaikutusarviointi on saatu päätökseenToimenpideohjelman vaikutusarvioinneissa hankevastaavat arvioivat vastuullaan olleiden hankkeiden tuloksia ja vaikutusta sekä miten hankkeiden on nähty toteuttavan harmaan talouden ja talousrikostorjunnan strategiaa. Sen lisäksi raportoitiin hankkeiden yhteydessä syntyneet toimenpidesuositukset ja mahdolliset uudet toimenpide-ehdotukset. Näitä kirjattiin yhteensä 33 hankkeessa. - Uutiset
19.3.2024 11.00
Verohallinto: Rikostaustatiedon käyttömahdollisuus parantaisi rikosten torjuntaaVilpillisten tai rikollisten toimijoiden tunnistaminen sekä mahdollisuus puuttua kilpailua vääristävään toimintaan ovat keskeinen osa harmaan talouden ja talousrikollisuuden torjuntaa. Rikostaustaa koskeva tieto osaltaan tehostaisi valvontatoimien kohdentamista ja niiden osuvuutta. - Uutiset
19.3.2024 9.55
Kuittikauppa tekee miljoonien loven valtion kassaanKuittikaupalla ja vääränsisältöisillä tositteilla vältellään veroja miljoonien eurojen edestä. Kansainvälisyys korostuu nykyään niin kuittikaupassa kuin vääränsisältöisillä tositteilla tehtävässä verovilpissä. Kuittikauppatapauksista yli puolessa yritys on irrottanut varoja pimeisiin palkkoihin tai varoja on siirretty osakkaalle ilman verojen maksua. Vilpit havaitaan käytännössä verotarkastuksilla. - Uutiset
8.3.2024 10.33
Viranomaisten kyselyt tilitapahtumista halutaan keskittää yhteen järjestelmäänSisäministeriö on asettanut lainsäädäntöhankkeen tilitapahtumatietojen kyselymahdollisuuden lisäämisestä pankki- ja maksutilien valvontajärjestelmään. Tarkoitus on kehittää viranomaisten sähköistä tiedonsaantia pankki- ja maksutileistä. Hallituksen esitys on määrä antaa eduskunnalle keväällä 2025. - Uutiset
23.1.2024 14.22
Konkurssiasiamies selvitti kyselyllä pesänhoitajien tekemien tutkintapyyntöjen laatuaKonkurssiasiamies kartoitti pesänhoitajien tutkintapyyntöjen laatua talousrikostutkinnasta valtakunnallisella tasolla. Marraskuussa 2023 kerättiin talousrikosyksiköistä kyselyllä havaintoja pesänhoitajien tekemistä tutkintapyynnöistä. Kysely toteutettiin yhteistyössä Poliisihallituksen kanssa. - Uutiset
15.12.2023 9.40
Rovaniemen hovioikeuden tuomiot laajassa ravintolatoimintaa koskevassa talousrikosjutussaOulun käräjäoikeus oli 23.6.2022 antamallaan tuomiolla tuominnut vuonna 1985 syntyneen vastaajan (G.S) vuosina 2010 - 2014 tehdyistä talousrikoksista yhteiseen 3 vuoden 9 kuukauden vankeusrangaistukseen sekä vuonna 1993 syntyneen vastaajan (A.S) kolmesta rekisterimerkintärikoksesta sakkorangaistukseen. Muiden asiassa mukana olleiden vastaajien osalta käräjäoikeuden tuomioon ei ollut haettu muutosta eli heidän osaltaan käräjäoikeuden tuomio on lainvoimainen. Hovioikeus ei muuttanut käräjäoikeuden tuomioita. (Vailla lainvoimaa 15.12.2023) - Uutiset
29.11.2023 15.15
HTL Laura Paasosen väitös 15.12.2023: Talousrikosprosessit ovat liian pitkiä ja talousrikoksista saadut rangaistukset ”kevyitä”Kriminologian alan väitöskirja tarkastetaan Itä-Suomen yliopiston yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunnassa Joensuun kampuksella. - Uutiset
20.11.2023 10.30
536.175,39 euron velkamäärästä pääosa rikosperusteista - toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus myönsi velkajärjestelyn (10 a §)VJL 10 a §:n mukaisista arviointiperusteista hakijan toimet velkojen maksamiseksi, velkaantumisesta kulunut aika ja velkajärjestelyn merkitys hakijalle puhuivat velkajärjestelyn puolesta. Velkajärjestelyä vastaan puhuvia seikkoja ei voitu pitää erityisen painavina. Näissä oloissa HO katsoi asiaa kokonaisuutena harkittuaan, että velkajärjestely oli aihetta myöntää VJL 10 §:n mukaisista esteistä huolimatta. KO:n päätös kumottiin. - Uutiset
29.9.2023 10.20
Törkeä velallisen epärehellisyys - hovioikeus arvioi omistajayrittäjän palkan hyväksyttävää määrää, ylisuuren palkan yhteyttä yhtiön maksukyvyttömyyteen ja omistajayrittäjän tahallisuutta- Vastaajalle maksetun hyväksyttävän palkan nettomäärä ei voinut olla enempää kuin syyttäjän esittämä 48.000 euroa vuodessa
- Se, että yhtiön taloudellisen tilanteen heikentymiseen olivat voineet vaikuttaa muutkin seikat kuin vastaajalle maksettu ylisuuri palkka, ei poistanut syy-yhteyttä ylisuuren palkan ja yhtiön maksukyvyttömyyden tai maksukyvyttömyyden oleellisen pahentumisen väliltä
- Vastaajan oli täytynyt olla tietoinen myös ylisuuren palkan maksamisen vaikutuksesta yhtiön taloudelliseen asemaan ja maksukykyyn (Vailla lainvoimaa 29.9.2023) - Uutiset
14.6.2023 10.30
Lakimies 3–4/2023 on julkaistu EdilexissäLehden aiheita ovat muun muassa julkisten hankintojen muutoksenhakujärjestelmän tehokkuuden parantaminen, edunvalvonta, rangaistuksen mittaaminen talousrikostuomioissa sekä uuden seksuaalirikoslain vapaaehtoisuuskriteerin tulkitseminen ja toisaalta käsittely tuomioistuimissa. Lisäksi lehdessä kommentoidaan kolmea tuoretta korkeimman oikeuden ennakkopäätöstä. - Uutiset
23.3.2023 11.20
Törkeä rattijuopumus: Yhdyskuntapalvelurangaistuksen tuomitsemisen puolesta puhuvat seikat olivat sitä vastaan puhuvia seikkoja painavampiaVastaaja oli rikosrekisteriotteen mukaan ennen kysymyksessä olevaa tekoa tuomittu vuosina 2012-2014 tehdyistä talousrikoksista hovioikeuden 12.4.2017 antamalla tuomiolla yhteiseen 3 vuoden ehdottomaan vankeusrangaistukseen. Kyseiset teot olivat siten tehty noin 8-10 vuotta ennen tässä asiassa kysymyksessä olevaa tekoa, ja hovioikeuden niitä koskeva tuomio oli annettu noin neljä vuotta ennen nyt kysymyksessä olevan rikoksen tekemistä. Mainitun otteen mukaan vastaaja ei ollut aikaisemmin tuomittu yhdyskuntapalveluun tai valvontarangaistukseen. KO:n tuomiota muutettiin. Vastaajalle tuomittiin 4 kk:n vankeusrangaistuksen sijasta yhdyskuntapalvelua 120 tuntia. (Vailla lainvoimaa 23.3.2023) - Uutiset
20.3.2023 12.45
Harmaa talous ja talousrikollisuus: Kansallisten viranomaisten yhteistyötä kansainvälisissä turvaamis- ja täytäntöönpanotoimissa on selvitettyPoikkihallinnollinen työryhmä selvitti kansallisten viranomaisten toimintaketjua tilanteissa, joissa verorikoksen taloudellisten seuraamusten - kuten rikoshyödyn menettämisseuraamuksen ja vahingonkorvauksen – turvaaminen ja täytäntöönpano edellyttää kansainvälistä oikeusapua. Selvitys koskee verorikoksia ja rikosnimikkeitä, joissa rikos kohdistuu julkiseen talouteen. Näiden aiheuttamasta vahingosta Verohallinto ja Tulli voivat vaatia vahingonkorvausta asianomistajina. - Uutiset
16.3.2023 8.55
Hovioikeus: Kiinteistönvälittäjän talousrikokset, rangaistuksen mittaaminen, rangaistuslajin valinta ja liiketoimintakieltoHovioikeus päätyi lajivalintaa koskevassa harkinnassaan siihen, että ehdotonta vankeusrangaistusta puoltavat seikat olivat painavampia ottaen huomioon tuomitun rangaistuksen pituus, lähes kaksi vuotta vankeutta, sekä tekojen vakavuus ja niistä ilmenevä M:n syyllisyys. Näin ollen M oli ensikertalaisuudestaan huolimatta tuomittava ehdottomaan vankeuteen. Liiketoimintakiellon hovioikeus lyhensi 5 vuodesta 3 vuoteen. (Vailla lainvoimaa 16.3.2023) - Uutiset
10.3.2023 8.50
Valtioneuvosto hyväksyi periaatepäätöksellä työperäisen hyväksikäytön ehkäisemisen ja torjumisen strategianStrategia vahvistaa pitkän aikavälin tavoitteet, joiden avulla Suomi voi vastata ulkomaisen työvoiman hyväksikäytön ilmiöihin yhä tehokkaammin. Tavoitteet tukevat myös viranomaisten välistä yhteistyötä ja maahan tulevien osallisuutta yhteiskuntaan. - Uutiset
8.3.2023 14.34
Hovioikeus: Velkajärjestelylle ei ollut VJL 10 §:n 1 kohdassa tarkoitettua rikosperusteista estettä - maksuohjelman kestoa oli muutettavaHakijan velkojen kokonaismäärä oli noin 46.000 euroa, josta rikosperusteisten velkojen osuus oli noin 27 prosenttia. Ainoana velkojana velkajärjestelyn myöntämistä KO:ssa vastustaneen Verohallinnon saatava oli noin 10 prosenttia kokonaisvelkamäärästä. Verohallinto ei ollut enää HO:ssa lausunut asiasta. Hakijan rikosperusteisten velkojen määrä ei ollut erityisen suuri, eikä sille tässä tapauksessa tullut antaa ratkaisevaa merkitystä esteperustetta arvioitaessa. Hakijan rikos ei ollut ollut laadultaan törkeä eikä se ollut kohdistunut esimerkiksi toisen henkeen tai terveyteen, vaan kysymys oli ollut siitä, että hakija oli ilmeisestikin nostanut yhtiöstä varoja lähinnä elantomenoihinsa. Nämä seikat huomioon ottaen hakijan menettelyä ei voitu pitää kovin moitittavana esteperusteen olemassaoloa arvioitaessa. Hakijan rikoksen perusteella vahinkoa olivat kärsineet vain oikeushenkilöt. Ottaen lisäksi huomioon rikosperusteisen velan määrä, velkajärjestelyllä ei ollut sanottavaa vaikutusta vahingon kärsijän asemaan (Vailla lainvoimaa 8.3.2023)