-
Kilpailu
- Kilpailunrajoitus
- Sopimaton menettely elinkeinotoiminnassa
Sopimaton menettely elinkeinotoiminnassa
- Uutiset
10.3.2015 13.00
Markkinaoikeus kielsi kahta yhtiötä jatkamasta menettelyä, jossa markkinoidaan jääkairoja jotka ovat sekoitettavissa Rapala UR -jääkairoihinMarkkinaoikeus kielsi Konsaku Oy:tä ja OPM International Oy:tä jatkamasta tai uudistamasta menettelyä, jossa
- markkinoidaan jääkairoja, jotka ovat ulkomuodon, värityksen, nimien ja tuotemerkkien antaman kokonaisvaikutelman vuoksi sekoitettavissa Rapala UR -jääkairoihin, ellei markkinointia toteuteta niin, että tuotteet selvästi eroavat Rapala UR -jääkairoista
- esitetään, että Heinola-jääkaira on entinen Rapala UR jääkaira tai annetaan muuten virheellisesti ymmärtää Heinola-kairojen korvanneen Rapala UR -kairat.
Kieltoa on noudatettava 100.000 euron sakon uhalla 1.6.2015 lukien. (Vailla lainvoimaa 10.3.2015) - Uutiset
9.3.2015 9.03
Markkinaoikeuden ratkaisu toiminimen loukkauksesta Google-markkinoinnissaMarkkinaoikeus katsoi muun muassa, että kantajan toiminimi, tosin osaksi pienillä alkukirjaimilla kirjoitettuna ja ilman Oy-päätettä, oli ollut avainsanana vastaajayhtiön Google AdWords -mainonnassa siten, että toiminimi oli tullut näkyviin myös itse mainoksessa. Siten oli selvää, että toiminimilain 3 §:n 1 momentissa asetettu sekoitettavuusedellytys täyttyi. Kantaja vaati rekisteröidyn toiminimen loukkauksesta hyvitystä toiminimilain 23 §:n 2 momentin nojalla 45.000 euroa. Markkinaoikeus arvioi kohtuulliseksi hyvitykseksi kantajan toiminimen käyttämisestä 1.000 euroa. (Vailla lainvoimaa 9.3.2015) - Uutiset
2.12.2014 14.22
Markkinaoikeuden ratkaisu sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa verkkotunnuksen käytössäMarkkinaoikeus katsoi, että X Oy oli menetellyt sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa annetun lain 1 §:n 1 momentin vastaisesti, kun se oli tietoisena hakijan aiemmista tunnusmerkeistä rekisteröinyt verkkotunnuksen nordpeis.fi ja käyttänyt sitä siten oikeudettomasti liiketoiminnassaan. Kieltovaatimus oli siten hyväksyttävä. Kieltoa on noudatettava heti 50.000 euron sakon uhalla. (Vailla lainvoimaa 2.12.2014) - Uutiset
19.11.2014 8.41
Markkinaoikeus: Bungen menettely sanan "riini" käytössä ei ollut norkkimistaMarkkinaoikeus katsoi, että Bunge ei ollut, sen markkinointia kokonaisuutena arvioiden, käyttämällä tunnusta KEIJURIINI tai sanaa "riini" luonut mielikuvaa Valion tunnetuista tavaramerkeistä OIVARIINI tai VOIMARIINI taikka mielleyhtymää näihin. Bunge ei siten ollut oikeudettomasti käyttänyt hyväkseen Valion tavaramerkkeihin liittyvää mainetta ja tunnettuutta. - Uutiset
8.7.2014 11.52
Markkinaoikeuden ratkaisu maineen norkkimisesta Plussamaito-asiassaOttaen huomioon muun muassa asiassa esitetyt markkinatutkimus ja seurantaraportti sekä se, ettei sanaa PLUS voitu pitää omaperäisenä tunnuksena tuotteelle, asiassa ei voitu katsoa näytetyksi, että pelkkä sana PLUS olisi saanut Valion tunnuksena sellaista mainetta ja tunnettuutta, jota olisi suojattava. Myöskään Satamaidon maitotuotteen myynnistä ja markkinoinnista esitetyn selvityksen perusteella yhtiön oman kaupallisen tunnuksen selkeästi sisältävän tuotteen nimen SataMaito RASVATON PLUSSA MAITO ei voitu katsoa synnyttäneen norkkimisen edellyttämää mielleyhtymää Valioon. Satamaidon menettelyssä ei ollut kysymys Valion väittämästä goodwill-arvon hyväksikäyttämisestä. Tämän vuoksi Valion hakemus kieltää Satamaitoa 150.000 euron sakon uhalla käyttämästä ilmaisuja PLUSSA, PLUSSA MAITO tai oleellisesti samankaltaisia PLUSSA-tunnuksen sisältäviä ilmaisuja erikoismaitotuotteiden markkinoinnissa oli hylättävä. - Uutiset
20.5.2014 8.15
Markkinaoikeuden ratkaisu sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassaPeikko Finland Oy ei näyttänyt, että Linterm Oy olisi menetellyt kieltovaatimuksissa esitetyllä tavalla sopimattomasti. Sen vuoksi kieltovaatimukset oli hylättävä. Näin ollen myös vaatimus kieltopäätöksen julkaisemisesta Linterm Oy:n kustannuksella oli hylättävä. (Vailla lainvoimaa 20.5.2014) - Uutiset
7.5.2014 13.31
Markkinaoikeus ei tutkinut kannetta jossa oli vaadittu korvattavaksi vahinkoa jonka toisen yhtiön väitettiin aiheuttaneen osapuolten välisen sopimuksen vastaisella menettelylläAutokorjaamo oli vuokrannut toiselta yhtiöltä 17.1.2011 alkaen rahallista vastiketta vastaan liikehuoneiston käytettäväksi autokorjaamotoiminnassa. Kanteen mukaan yhtiö oli irtisanonut vuokrasopimuksen 3.9.2013 päivätyllä irtisanomisilmoituksella ilman liikehuoneiston vuokrasta annetun lain mukaista perustetta ja mainitun lain mukaisen hyvän tavan vastaisesti. Autokorjaamo vaati yhtiön velvoittamista korvaamaan sille sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa annetun lain vastaisella menettelyllään aiheuttamansa vahingon 15 000 eurolla. Koska markkinaoikeudella ei ollut kanteessa esitetty asian luonne huomioon ottaen toimivaltaa asiassa, kanne jätettiin tutkimatta. - Uutiset
7.4.2014 11.47
EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisu pyramidimyyntijärjestelmästä ja kuluttajalta vaadittavan ˮsuorituksenˮ tulkinnastaSopimattomia kaupallisia menettelyjä koskevan direktiivin liitteessä I olevaa 14 kohtaa on tulkittava siten, että pyramidimyyntijärjestelmä on kaikissa olosuhteissa sopimaton kaupallinen menettely vain silloin, kun tällainen järjestelmä edellyttää kuluttajalta minkä tahansa suuruista taloudellista suoritusta, jonka vastineena kuluttajalla on mahdollisuus saada korvausta etupäässä muiden kuluttajien värväämisestä järjestelmään eikä tuotteiden myynnistä tai kulutuksesta. - Uutiset
18.12.2013 15.03
Markkinaoikeuden ratkaisu totuudenvastaisesta ja harhaanjohtavasta markkinoinnistaMarkkinaoikeus kielsi Suomen Työsuojelupalvelut Oy:tä jatkamasta tai uudistamasta menettelyä, jossa se Purell-käsienpuhdistustuotteita markkinoidessaan jättää korjaamatta asiakkaalle syntyneen virheellisen käsityksen siitä, että Suomen Työsuojelupalvelut Oy:n edustajat olisivat asiakkaan nykyisen desinfiointilaite- ja täyttöainetoimittajan SP Hygiene Innovations Oy:n palveluksessa. Kieltoa oli noudatettava heti 30 000 euron sakon uhalla. - Uutiset
29.11.2013 14.00
Markkinaoikeus kielsi toteennäyttämättömän vertailevan markkinoinninMarkkinaoikeus kielsi SLP Group OSK:ta jatkamasta tai uudistamasta menettelyä, jossa esitetään toteennäyttämättömästi, että SLP Group OSK:n Ukko.fi-laskutuspalvelu olisi Odeal Oy:n laskutuspalvelua edullisempi. Kieltoa oli noudatettava heti 50 000 euron sakon uhalla. - Uutiset
29.11.2013 13.26
DNA ja Elisa jälleen markkinaoikeudessa – oikeus hylkäsi DNA:n väitteet Elisan sopimattomasta menettelystä ja harhaanjohtavasta markkinoinnistaMarkkinaoikeus katsoi muun muassa, että toisin kuin DNA Oy oli esittänyt, kilpailijan hinnankorotuksesta ja sen mahdollistamasta irtisanomisoikeudesta kertomisessa, vaikka markkinoinnin ainoana viestinä, ei ollut kysymys asiankuulumattomia seikkoja sisältävästä menettelytavasta. Selvää oli myös, ettei tällaista DNA Oy:n vaatimaa vapaan kilpailun ja kuluttajien etujen vastaista markkinointikieltoa voitu asettaa muullakaan perusteella. - Uutiset
25.11.2013 16.04
Markkinaoikeus hylkäsi Abloyn kieltovaatimuksen maineen norkkimisestaMarkkinaoikeus katsoi muun muassa, ettei asiassa ole osoitettu, että kuluttajat tunnistaisivat Abloy Oy:n lukkorungot sen tuotteiksi Abloy Oy:n käyttämän numeroinnin perusteella. Näin ollen Multihela Oy:n lukkorungoissaan käyttämä tyyppinumerointi ei ole aiheuttanut Abloy Oy:n väittämää sekaannuksen vaaraa. Multihela Oy:n menettely ei myöskään ole ollut harhaanjohtavaa. - Uutiset
7.11.2013 13.03
Markkinaoikeus kielsi DNA Oy:tä käyttämästä harhaanjohtavaa markkinointia matkaviestinverkkonsa nopeudestaMarkkinaoikeus on kieltänyt DNA Oy:tä käyttämästä matkaviestinverkkonsa tai siinä tarjottavien hyödykkeiden markkinoinnissa ilmaisuja
- Suomen nopein liikkuva laajakaista
- Suomen nopein liikkuva laajakaista sinulle, joka haluat nettiin 4:n G:n nopeudella
tai muita näihin rinnastettavia ilmaisuja, joissa totuudenvastaisesti tai harhaanjohtavalla tavalla väitetään DNA Oy:n matkaviestinverkon olevan Suomen nopein tai sen matkaviestinverkossa tarjottavien tiedonsiirtopalvelujen olevan Suomen nopeimpia. Kieltoa on noudatettava heti 100 000 euron sakon uhalla. - Uutiset
23.10.2013 13.51
EU-tuomioistuin: Lehdiltä voidaan vaatia ”ilmoitus”-termin mainitsemista maksullisissa julkaisuissaSopimattomia kaupallisia menettelyjä koskeva direktiivi ei ole esteenä sellaisen kansallisen säännöksen soveltamiselle, jonka mukaan lehtikustantajien on esitettävä erityinen maininta – kuten saksalaisessa asiassa termi ”ilmoitus” (”Anzeige”) – aikakauslehdissään olevissa kaikissa sellaisissa julkaisuissa, joista ne saavat maksun, ellei julkaisuja voida jo sijaintinsa ja ulkoasunsa perusteella yleisesti tunnistaa ilmoituksiksi. - Uutiset
4.10.2013 8.45
EU-tuomioistuin: Sopimattomia kaupallisia menettelyjä koskevan direktiivin määräyksiä voidaan soveltaa lakisääteiseen sosiaaliturvajärjestelmään kuuluvaan sairauskassaanEU-tuomioistuin katsoo saksalaisessa ennakkoratkaisuasiassa, että sopimattomia kaupallisia menettelyjä koskevaa direktiiviä on tulkittava siten, että julkisoikeudellinen laitos, joka hoitaa lakisääteisen sairausvakuutusjärjestelmän hallinnoinnin kaltaista yleishyödyllistä tehtävää, kuuluu sen henkilölliseen soveltamisalaan. - Uutiset
23.9.2013 15.01
EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisu sopimattomia kaupallisia menettelyjä koskevan direktiivin tulkinnasta kuluttajia harhaanjohtavien kaupallisten menettelyjen tapauksessaEU-tuomioistuin katsoo itävaltalaisessa ennakkoratkaisuasiassa, että kuluttajia harhaanjohtava kauppatapa on epäoikeudenmukaista ja siksi kiellettyjä, jolloin ei ole enää tarpeen osoittaa, että ammatinharjoittaja on toiminut vastoin huolellisen ammatinharjoittamisen vaatimuksia. - Uutiset
24.7.2013 12.02
EU-tuomioistuin: Yhdistetyt tarjoukset, joista vähintään yksi osa muodostuu rahoituspalvelusta voidaan kieltääCitroën oli myöntänyt Belgiassa kuuden kuukauden ilmaisen kaskovakuutuksen autonostajille. EU-tuomioistuin katsoi, että jäsenvaltio voi kieltää kuluttajalle esitetyt yhdistetyt tarjoukset, joista vähintään yksi osa muodostui rahoituspalvelusta. Kielto ei ollut sopimattomia kaupallisia menettelyjä koskevan direktiivin vastainen. - Uutiset
25.6.2013 8.26
Markkinaoikeus: Vertailevassa markkinoinnissa käytettyjen ilmaisujen tulee olla totuudenmukaisia ja ilmaisujen käyttäjän toteen näytettävissäMarkkinaoikeus katsoi muun muassa, etteivät Omnitelen suorittamat tutkimukset yleispätevällä tavalla osoita, että DNA:n verkko olisi Suomen nopein tai että DNA tarjoaisi kysymyksessä olevassa markkinoinnissa esitetyin tavoin 3G- tai 4G-verkossaan Suomen nopeimpia palveluja. DNA on siten perustanut markkinointinsa sellaisiin käsityksiin, jotka eivät saa riittävää tukea vertailututkimuksista. - Uutiset
8.5.2013 15.06
Markkinaoikeus: Kun yhtiö ei voinut näyttää tuotteidensa tulleen Suomessa tunnetuiksi, niiden orjalliseen jäljittelyyn perustuva kieltovaatimus ei voinut menestyäMarkkinaoikeus katsoi, että Froosh-tuotteiden etiketeissä käytetyt iskulauseet ovat omaperäisiä. Ne ovat kuitenkin samalla omiaan luomaan Froosh-tuotteista vastaajan Mehuiza-tuotteista selvästi poikkeavan kokonaisvaikutelman. Kun asiassa esitetty kieltovaatimus perustui väitettyyn Froosh-tuotteiden orjalliseen jäljittelyyn tai niiden maineen oikeudettomaan hyödyntämiseen, vaatimus ei voinut menestyä, jollei Froosh näyttänyt, että Froosh-tuotteet olisivat tulleet Suomessa tunnetuiksi. - Uutiset
27.3.2013 10.00
Markkinaoikeus kielsi tuloilmaikkunaventtiilien sopimattoman markkinoinnin 100 000 euron sakon uhallaMarkkinaoikeus totesi Biobe Oy:n menetelleen sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa annetun lain vastaisesti Biobe ThermoPlus -tuloilmaikkunaventtiiliensä markkinoinnissa. Todettu lainvastainen menettely oli kiellettävä. Markkinaoikeus katsoi myös, ettei asiassa ollut laissa tarkoitettuja erityisiä syitä olla asettamatta uhkasakkoa kiellon tehosteeksi.