-
Talousrikos
- Arvopaperimarkkinoita koskeva tiedottamisrikos
- Avustuksen väärinkäyttö
- Avustuspetos
- Avustusrikkomus
- Kilpailumenettelyrikos
- Kirjanpitorikos
- Kuluttajaluottorikos
- Kurssin vääristäminen
- Markkinoiden manipulointi
- Matkapalvelurikos
- Rahanpesu
- Sisäpiirintiedon ilmaiseminen
- Sisäpiirintiedon väärinkäyttö
- Säännöstelyrikos
- Tapaturmavakuutusmaksupetos
- Tilintarkastusrikos
- Työeläkevakuutusmaksupetos
- Velallisen epärehellisyys
- Velallisen petos
- Velallisen rikos
- Velallisen vilpillisyys
- Velallisrikkomus
- Velkojansuosinta
- Veronkierto
- Veropetos
- Verorikkomus
- Yrityssalaisuuden rikkominen
- Yrityssalaisuuden väärinkäyttö
- Yritysvakoilu
Rahanpesu
- Säädökset > EU-lainsäädäntö EPNAs (EU) 2023/1113 EPNAs (EU) 2023/1113 varainsiirtojen ja tiettyjen kryptovarojen siirtojen mukana toimitettavista tiedoista ja direktiivin (EU) 2015/849 muuttamisesta 31.5.2023
- Säädökset > Lainsäädäntö 11.11.2021/929 Valtioneuvoston asetus menettelyistä asiakkaan tuntemiseksi ja riskitekijöistä rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisessä
- Säädökset > Lainsäädäntö432/2021Laki Euroopan unioniin saapuvien tai sieltä poistuvien käteisvarojen valvonnasta
- Säädökset > EU-lainsäädäntö EPNDir (EU) 2019/1153 EPNDir (EU) 2019/1153 säännöistä, joilla helpotetaan rahoitus- ja muiden tietojen käyttöä tiettyjen rikosten ennalta estämistä, paljastamista, tutkimista tai niihin liittyviä syytetoimia varten, ja neuvoston päätöksen 2000/642/YOS kumoamisesta 20.6.2019 (rahoitustietodirektiivi)
- Säädökset > Lainsäädäntö 9.5.2019/610 Valtioneuvoston asetus rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä annetussa laissa tarkoitetuista merkittävistä julkisista tehtävistä
- Säädökset > Lainsäädäntö 26.4.2019/571 Laki pankki- ja maksutilien valvontajärjestelmästä
- Säädökset > EU-lainsäädäntö EPNDir (EU) 2018/1673 EPNDir (EU) 2018/1673 rahanpesun torjumisesta rikosoikeudellisin keinoin 23.10.2018 (kuudes rahanpesudirektiivi)
- Säädökset > EU-lainsäädäntö EPNAs (EU) 2018/1672 EPNAs (EU) 2018/1672 unioniin saapuvien tai sieltä poistuvien käteisvarojen valvonnasta ja asetuksen (EY) N:o 1889/2005 kumoamisesta 23.10.2018
- Säädökset > Lainsäädäntö 27.6.2018/500 Tasavallan presidentin asetus eräiden rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä annetun lain mukaisten tehtävien hoitamisesta Ahvenanmaalla
- Säädökset > Lainsäädäntö 6.10.2017/678 Valtiovarainministeriön asetus rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä annetussa laissa tarkoitetusta vähäisestä taloudellisesta toiminnasta
- Säädökset > Lainsäädäntö445/2017Laki rahanpesun selvittelykeskuksesta
- Säädökset > Lainsäädäntö444/2017Laki rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä
- Säädökset > Lainsäädäntö610/2016Sisäministeriön päätös Euroopan talousalueeseen kuulumattomista valtioista ja alueista, joiden rahanpesun ja terrorismin rahoituksen estämistä ja selvittämistä koskevat säännökset täyttävät rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä ja selvittämisestä annetussa laissa säädetyt edellytykset, annetun sisäasiainministeriön päätöksen kumoamisesta
- Säädökset > Lainsäädäntö604/2016Valtioneuvoston päätös valtioista ja alueista, joiden rahanpesun ja terrorismin rahoituksen estämistä ja selvittämistä koskevat säännökset eivät vastaa rahanpesun ja terrorismin rahoituksen estämisestä ja selvittämisestä annetussa laissa tarkoitettuja kansainvälisiä velvoitteita, annetun valtioneuvoston päätöksen kumoamisesta
- Säädökset > EU-lainsäädäntö EPNDir (EU) 2015/849 EPNDir (EU) 2015/849 rahoitusjärjestelmän käytön estämisestä rahanpesuun tai terrorismin rahoitukseen, Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 648/2012 muuttamisesta sekä Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2005/60/EY ja komission direktiivin 2006/70/EY kumoamisesta 20.5.2015 (neljäs rahanpesudirektiivi)
- Säädökset > EU-lainsäädäntö EPNAs (EU) 2015/847 EPNAs (EU) 2015/847 varainsiirtojen mukana toimitettavista tiedoista ja asetuksen (EY) N:o 1781/2006 kumoamisesta 20.5.2015 (toinen maksajan tiedot -asetus)
- Säädökset > Lainsäädäntö1204/2011Valtioneuvoston asetus eräisiin rahoitussopimuksiin liittyvästä yksinkertaistetusta asiakkaan tuntemismenettelystä rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisessä ja selvittämisessä
- Säädökset > Lainsäädäntö554/2011Valtiovarainministeriön asetus maksulaitoksen toimilupahakemukseen liitettävistä selvityksistä (kumottu)
- Säädökset > Lainsäädäntö1022/2010Valtioneuvoston päätös valtioista ja alueista, joiden rahanpesun ja terrorismin rahoituksen estämistä ja selvittämistä koskevat säännökset eivät vastaa rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä ja selvittämisestä annetussa laissa tarkoitettuja kansainvälisiä velvoitteita
- Säädökset > Lainsäädäntö492/2010Valtioneuvoston päätös valtioista ja alueista, joiden rahanpesun ja terrorismin rahoituksen estämistä ja selvittämistä koskevat säännökset eivät vastaa rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä ja selvittämisestä annetussa laissa tarkoitettuja kansainvälisiä velvoitteita
- Säädökset > Lainsäädäntö123/2009Valtioneuvoston päätös valtioista ja alueista, joiden rahanpesun ja terrorismin rahoituksen estämistä ja selvittämistä koskevat säännökset eivät vastaa rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä ja selvittämisestä annetussa laissa tarkoitettuja kansainvälisiä velvoitteita
- Säädökset > Lainsäädäntö616/2008Valtioneuvoston asetus rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä ja selvittämisestä (kumoutunut)
- Säädökset > Lainsäädäntö503/2008Laki rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä ja selvittämisestä (kumottu)
- Säädökset > Lainsäädäntö653/2007Laki Euroopan yhteisön rajan yli kuljetettavan käteisrahan valvonnasta (kumottu)
- Säädökset > Lainsäädäntö 11.5.2007/527 Luottotietolaki
- henkilötietojen luovuttamisen ja käyttämisen yleiset edellytykset 19 § 2 mom. 7 k.
- Säädökset > Lainsäädäntö1219/2003Valtioneuvoston päätös valtioista, joiden rahanpesun estämis- ja selvittämisjärjestelmät eivät täytä kansainvälisiä vaatimuksia
- Säädökset > Lainsäädäntö890/2003Sisäasiainministeriön asetus rahanpesun estämisestä ja selvittämisestä
- Säädökset > Lainsäädäntö878/2003Valtioneuvoston päätös valtioista, joiden rahanpesun estämis- ja selvittämisjärjestelmät eivät täytä kansainvälisiä vaatimuksia
- Säädökset > Valtiosopimukset SopS 107-108/2002 Lahjontaa koskeva Euroopan neuvoston rikosoikeudellinen yleissopimus
- Säädökset > Lainsäädäntö57/2002Sisäasiainministeriön asetus rahanpesun estämiseen ja selvittämiseen liittyvästä tehostetusta tunnistamisvelvollisuudesta, huolellisuusvelvollisuudesta ja ilmoitusvelvollisuudesta (kumottu)
- Säädökset > Lainsäädäntö68/1998Laki rahanpesun estämisestä ja selvittämisestä (kumottu)
- Säädökset > Valtiosopimukset SopS 53/1994 Rikoksen tuottaman hyödyn rahanpesua, etsintää, takavarikkoa ja menetetyksi tuomitsemista koskeva yleissopimus
- Säädökset > Lainsäädäntö 17.5.1991/826 Laki arvo-osuusjärjestelmästä (kumottu)
- asiakkaiden tunteminen 29 b §
- Säädökset > Lainsäädäntö39/1889Rikoslaki
- 32 luku 6 §
- törkeä rahanpesu 32 luku 7 §
- salahanke törkeän rahanpesun tekemiseksi 32 luku 8 §
- tuottamuksellinen rahanpesu 32 luku 9 §
- rahanpesurikkomus 32 luku 10 §
- Lakikirjasto > OpinnäytetyötAaltonen, Satu: Rahanpesua perhepiirissä15.2.2023, Maisteritutkielma
- Lakikirjasto > OpinnäytetyötPeräaho, Saara: Onko rahanpesulla asianomistajaa?24.3.2022, Maisteritutkielma
- Lakikirjasto > Defensor Legis* Paasonen, Laura – Paasonen, Jyri – Aaltonen, Mikko: Velallisen epärehellisyys, rahanpesu ja kavallukset tuomioistuimissaDefensor Legis 4/2022 s. 942 – 961, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > LakimiesPiippo, Jenna: Itsepesukriminalisoinnin suhde myötärangaistuja tekoja koskevaan oppiinLakimies 7–8/2021 s. 1242 – 1268, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > LakimiesSahavirta, Ritva: Kattava yleisesitys rahanpesusta – kirja-arvostelu Tatu Hyttisen teoksesta Rahanpesu ja rikosvastuu. Teoria ja käytäntöLakimies 6/2021 s. 1096 – 1101, Kirja-arvostelu
- Lakikirjasto > Helsinki Law ReviewPiippo, Jenna: Rahanpesijän tietoisuus varojen laittomasta alkuperästä tahallisuusvaatimuksenaHelsinki Law Review 1/2019 s. 10 – 33, Opiskelijakirjoitus
- Lakikirjasto > ArtikkelitMäättä, Kalle – Hirvonen, Markku: Viranomaisten tietojenvaihtosäännösten kehitys harmaan talouden ja talousrikollisuuden torjunnassa14.6.2018, Asiantuntija-artikkeliTutkimuksessa käydään läpi harmaan talouden torjumisen kannalta olennaisen viranomaisten välisen tietojenvaihdon kehitystä viimeisen 30 vuoden ajalta. Tarkastelussa on sekä tietojenvaihtoa koskeva lainsäädäntö että sen käytännön soveltaminen viranomaistoiminnassa. Lainsäädännöllisiä muutoksia on pyritty täydentämään haastattelemalla useita eri viranomaistahoja, jotka ovat tekemisissä harmaan talouden torjuntaan tähtäävän tietojenvaihdon kanssa. Harmaata taloutta on pyritty...
- EHS-säädösseurantaPäästökauppalakiin lisättiin Energiavirastolle rahanpesulain edellyttämä tiedonsaantioikeusSäädösnumero: 466/2017
Julkaisupäivä: 3.10.2017 - Lakikirjasto > Defensor LegisHyttinen, Tatu: Rahanpesun esirikoksen toteennäyttämiskynnysDefensor Legis 6/2017 s. 833 – 851, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > OpinnäytetyötKoskinen, Elisa: Kaksoislaskutus oikeudellisena ongelmana24.2.2014, Maisteritutkielma
- Lakikirjasto > LakimiesTapani, Jussi: Kirja-arvostelu teoksesta Koistinen, Jarmo: Talousrikos Venäjällä. Oikeusvertaileva tutkimus yritystoiminnan talousrikosten rangaistavuuden alasta historiallisessa ja yhteiskunnallisessa kontekstissa Venäjällä ja SuomessaLakimies 4/2012 s. 619 – 627, Kirja-arvostelu
- Lakikirjasto > LakimiesTapani, Jussi: Kiskontarikokset: luottokiskontaLakimies 4/2010 s. 517 – 536, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > OpinnäytetyötLilja, Jenni: Valeoikeustoimin velkojan ulottumattomiin saatetun omaisuuden takaisinsaaminen – erityisesti valeoikeustoimien suhteesta rikosoikeuteen5.1.2009, Maisteritutkielma
- Lakikirjasto > Defensor LegisLiukku, Jari – Vasara, Pekka: Tehostuva rahanpesun torjunta ja lakimiesammatin harjoittajatDefensor Legis 4/2000 s. 632 – 651, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > LakimiesHuhtamäki, Ari: Asianajajan ilmoitusvelvollisuus rahanpesuepäilyistäLakimies 4/2000 s. 487 – 505, Asiantuntija-artikkeli
- Uutiset
26.4.2024 10.10
Euroopan parlamentti hyväksyi rahanpesun torjuntaa koskevan lakipaketin Myös neuvoston on vielä hyväksyttävät lait, joista on päästy alustavaan sopuun. Sen jälkeen ne voidaan julkaista EU:n virallisessa lehdessä, minkä jälkeen ne tulevat voimaan.
Uudet säännöt ja uusi viranomainen auttavat EU:ta puuttumaan laittomiin rahavirtoihin.
- Viranomaiset, toimittajat ja järjestöt saavat pääsyn omistusrekistereihin
- Käteismaksuille 10 000 euron katto
- Ammattijalkapalloseuroille huolellisuusvelvoite maksutapahtumien yhteydessä
- Uusi EU-viranomainen valvomaan riskialttiimpia toimijoita. - Uutiset
2.4.2024 15.10
Hallinto-oikeus puolitti rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä annetun lain mukaisen rikemaksunKaikkea päätöksessä sanottua kokonaisuutena arvioiden hallinto-oikeus katsoi, että oikeansuuruisena ja kohtuullisena rikemaksuna yhtiön laiminlyönneistä voitiin pitää yhteensä 6.000 euroa. Mahdollisesti liikaa maksettu rikemaksu on siten palautettava yhtiölle, ja aluehallintoviraston on rahanpesulain 8 luvun 8 §:n 1 momentin mukaisesti julkistettava tieto hallinto-oikeuden päätöksestä vastaavalla tavalla kuin seuraamuksen määrääminen on julkistettu. (Vailla lainvoimaa 2.4.2024) - Uutiset
8.3.2024 10.33
Viranomaisten kyselyt tilitapahtumista halutaan keskittää yhteen järjestelmäänSisäministeriö on asettanut lainsäädäntöhankkeen tilitapahtumatietojen kyselymahdollisuuden lisäämisestä pankki- ja maksutilien valvontajärjestelmään. Tarkoitus on kehittää viranomaisten sähköistä tiedonsaantia pankki- ja maksutileistä. Hallituksen esitys on määrä antaa eduskunnalle keväällä 2025. - Uutiset
27.2.2024 13.33
Vuosikertomus: Rahanpesun selvittelykeskuksen 25. toimintavuotta leimasivat toimintaympäristön muutokset ja kehityshankkeetKeskusrikospoliisin Rahanpesun selvittelykeskuksen vuoden 2023 vuosikertomus on julkaistu. Vuoden aikana selvittelykeskusta työllisti ilmoitusmäärien kasvu ja rikoksista erityisesti tietoverkkoavusteiset petokset. Keskusrikospoliisiin 1.3.1998 perustetun Rahanpesun selvittelykeskuksen 25. toimintavuonna epäilyttäviä liiketoimia koskevien ilmoitusten määrä kasvoi edelleen. Vuonna 2023 selvittelykeskus vastaanotti 347.012 ilmoitusta epäilyttävistä liiketoimista. Kasvu edellisvuoteen verrattuna oli huomattava, sillä vuonna 2022 vastaanotettiin 230.171 ilmoitusta. Pankkien tekemät ilmoitukset kasvoivat 49 % verrattuna vuoteen 2022. Eniten ilmoituksia tekivät yleistä maksujenvälitystä tarjoavat ilmoitusvelvolliset. - Uutiset
21.2.2024 14.19
AVI: Auto-Suni Oy:lle 110.000 euron seuraamusmaksu rahanpesulain noudattamisen laiminlyönneistäLaiminlyönnit koskevat käytännössä kaikkia rahanpesulain velvoitteita. Etelä-Suomen aluehallintovirasto on määrännyt 110.000 euron seuraamusmaksun lappeenrantalaiselle autoliikkeelle, koska se on laiminlyönyt rahanpesulain velvoitteiden noudattamisen järjestelmällisesti ja kauttaaltaan. - Uutiset
9.2.2024 14.40
Valtioneuvoston periaatepäätös ja päivitys arvioon rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen riskeistäEpäviralliseen kansainväliseen rahanvälitykseen sisältyy erittäin merkittävä rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen riski. Lisäksi riski on merkittävä virtuaalivaluutan tarjoajilla, pankeilla ja maksupalvelujen tarjoajilla, arvioivat kansalliset rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisen viranomaiset ja muut keskeiset toimijat. Valtiovarainministeriö ja sisäministeriö ovat päivittäneet osittain rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen riskiarviota, jonka ne laativat vuonna 2021. - Uutiset
25.1.2024 9.03
Etelä-Suomen AVI: Rahanpesulain mukainen aluehallintoviraston valvojakohtainen riskiarvio on päivitetty ja julkinen yhteenveto riskiarviosta julkaistuRahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä annetun lain (444/2017, rahanpesulaki) mukaan toimivaltaisen valvontaviranomaisen on laadittava riskiarvio siitä, millaisia rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen riskejä sen valvonnan piiriin kuuluvilla ilmoitusvelvollisilla on. Riskiarvion yhteenveto pitää julkaista. - Uutiset
15.1.2024 13.30
Finanssivalvonnan kannanotto ‒ rahastoyhtiön rahanpesulain mukainen asiakasmääritelmäFinanssivalvonta on julkaissut kannanoton koskien rahastoyhtiöiden rahanpesulain mukaista asiakkaan määritelmää. - Uutiset
11.1.2024 12.41
Finanssivalvonta: IMF:n raportti Suomen rahanpesun torjunnasta on julkaistuKansainvälisen valuuttarahaston (IMF) analyysi rahanpesun estämisestä Suomessa on julkaistu. IMF analysoi Pohjoismaiden ja Baltian maiden pyynnöstä rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen aiheuttamia uhkia ja haavoittuvuuksia alueella. Raportin tuloksista tiedotettiin jo aiemmin. - Uutiset
3.1.2024 8.02
Arviomuistio: Kansallinen tietojärjestelmä parantaisi tiedonsaantia poliittisesti vaikutusvaltaisista henkilöistä – asiasta voi lausua 13. helmikuuta 2024 saakkaRahanpesulain mukaiset ilmoitusvelvolliset saisivat nykyistä paremmin tietoja poliittisesti vaikutusvaltaisista henkilöistä, jos tietoja käsiteltäisiin kansallisessa keskitetyssä tietojärjestelmässä. Valtiovarainministeriö on valmistellut asiasta arviomuistion ja pyytää siitä lausuntoja. Rahanpesulain mukaan poliittisesti vaikutusvaltainen henkilö (PEP, politically exposed person) on ihminen, joka toimii merkittävässä julkisessa tehtävässä. Lain mukaan ilmoitusvelvollisella pitää olla asianmukaiset menettelyt sen toteamiseksi, onko asiakas poliittisesti vaikutusvaltainen henkilö tai sellaisen perheenjäsen tai yhtiökumppani. Tarkoituksena on muun muassa ehkäistä julkisen vallan väärinkäyttöä. - Uutiset
21.11.2023 14.33
Rahanpesun estämistä ja pakotteita koskevan Finanssivalvonnan seminaarin 15.11.2023 tallenne on saatavilla - Uutiset
3.11.2023 8.40
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus katsoi että syyllisyydestä törkeään rahanpesuun jäi varteenotettava epäily – oikeudenkäynnin viivästymisestä 3.000 euron hyvitysHovioikeus totesi yhteenvetona tuomiossa selostetusta, että T:n esittämä vaihtoehtoinen tapahtumienkulku oli olennaisilta osiltaan mahdollinen ja siinä määrin todennäköinen, ettei sen olemassaoloa voitu riittävällä varmuudella poissulkea. Näyttöä kokonaisuutena arvioituaan hovioikeus päätyi siihen, että T:n syyllisyydestä törkeään rahanpesuun jäi varteenotettava epäily. Näin ollen syyte ja siihen liittyvät korvausvaatimukset oli hylättävä. Oikeudenkäynti oli viivästynyt kaksi vuotta valtion vastuulla olevasta syystä. Lopputulokseen nähden T oli oikeutettu viivästystä vastaavaan rahamääräiseen hyvitykseen kahdelta vuodelta. (Vailla lainvoimaa 3.11.2023) - Uutiset
2.11.2023 12.46
Finanssivalvonta: Euroopan pankkiviranomaisen EBAn ohjeet rahanpesun ja terrorismin rahoituksen riskien tehokkaaksi hallitsemiseksi tarjottaessa pääsy rahoituspalveluihin – soveltaminen alkaa 3.11.2023Euroopan pankkiviranomainen (EBA) on antanut 31.3.2023 ohjeet (EBA/GL/2023/04) toimintaperiaatteista ja valvontatoimenpiteistä rahanpesun ja terrorismin rahoituksen riskien tehokkaaksi hallitsemiseksi tarjottaessa pääsy rahoituspalveluihin. Finanssivalvonta on ilmoittanut EBAlle noudattavansa ohjeita soveltuvin osin. EBA-asetuksen ((EU) N:o 1093/2010) 16 artiklan 3 kohdan mukaan luotto- ja finanssilaitosten on kaikin tavoin pyrittävä noudattamaan EBAn ohjeita. - Uutiset
24.10.2023 13.31
Rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen vastainen toimintaryhmä FATF: Suomi on vahvistanut rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämistä, joten tehostettu seuranta lopetetaanKansainvälinen rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen vastainen toimintaryhmä (FATF) lopettaa Suomen tehostetun seurannan. Suomi vahvistaa estämistyötä edelleen muun muassa tehostamalla tietojenvaihtoa toimijoiden välillä. FATF osoitti Suomelle lukuisia kehityskohteita vuonna 2019, kun se antoi maa-arvionsa rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä. Suomi on raportoinut omasta edistymisestään vuosittain. - Uutiset
5.10.2023 11.47
Hovioikeus elektroniikan ja kodinkoneiden välittämisestä Venäjälle: Tahallisuus rahanpesurikoksessaAsiassa oli kysymys siitä, oliko R tiennyt vastaanottamiensa ja välittämiensä omaisuuden olleen laittomasti eli maksuvälinepetoksilla haltuun saatuja ja jos oli, oliko hän toiminnallaan tarkoittanut hankkia itselleen tai toiselle taloudellista hyötyä. Asiassa oli kysymys myös siitä, oliko R ollut tahallisuuden edellyttämällä tavalla tietoinen vastaanottamansa ja välittämänsä omaisuuden arvosta. Vielä kysymys oli siitä, oliko kyseessä ollut yhteisarvoltaan erittäin arvokas omaisuus sekä siitä, täyttikö R:n menettely toteennäytettynä tuottamuksellisen rahanpesun, rahanpesun vai törkeän rahanpesun tunnusmerkistön. (Vailla lainvoimaa 5.10.2023) - Uutiset
13.9.2023 8.25
AVI: A.R. Investments Oy:lle 6.000 euron seuraamusmaksu rahanpesulain noudattamisen laiminlyönneistäLaiminlyönnit koskevat puutteita ilmoitusvelvollisen riskiarviossa ja asiakassuhteisiin liittyvässä riskien arvioinnissa sekä asiakkaiden tuntemisessa. Etelä-Suomen aluehallintovirasto on määrännyt 6.000 euron seuraamusmaksun taide-esineiden kauppaa harjoittavalle A.R. Investments Oy:lle, koska se ei ole laatinut rahanpesulain edellyttämää riskiarviota ja asiakkaan tunteminen on ollut puutteellista. (Vailla lainvoimaa 13.9.2023) - Uutiset
4.9.2023 15.35
Finanssivalvonta: IMF julkaisi arvion Pohjoismaiden ja Baltian maiden rahanpesun torjunnasta – valvontaa mahdollista tehostaa lisäämällä rajat ylittävää tiedonvaihtoaKansainvälinen valuuttarahasto (IMF) on analysoinut Pohjoismaiden ja Baltian maiden pyynnöstä rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen aiheuttamia uhkia ja haavoittuvuuksia alueella. IMF ehdottaa kansallisen riskiarvion ja valvojien riskiarvion kehittämistä pääosin uudistamalla rajat ylittävien maksujen analyysiä. Lisäksi eri tietolähteitä voitaisiin käyttää nykyistä tehokkaammin rahanpesun kannalta korkeariskisten maiden tunnistamisessa. - Uutiset
25.8.2023 11.33
Hovioikeuden tuomio laajassa dopingrikosjutussa: Oikeudenkäynnin viivästyminen, näytön arviointi, olosuhdetahallisuus, syyksilukeminen sekä rangaistus- ja menettämisseuraamukset - Uutiset
24.7.2023 11.15
AVI määrännyt Pades Oy:lle 12 000 euron rikemaksun rahanpesulain noudattamisen laiminlyönneistäLaiminlyönnit koskevat puutteita ilmoitusvelvollisen riskiarviossa ja asiakassuhteisiin liittyvässä riskien arvioinnissa, asiakkaiden tuntemisessa, tuntemistietojen säilyttämisessä sekä ilmoitusvelvollisuudessa. - Uutiset
17.7.2023 8.23
Rikkomispäätökset: Komissiolta Suomelle muistutuksia puutteista EU:n lainsäädännön noudattamisessaEuroopan komissio on julkaissut rikkomusmenettelyjä koskevan heinäkuun koosteen, joka sisältää komission oikeudelliset toimenpiteet niitä EU:n jäsenvaltioita vastaan, jotka eivät ole noudattaneet EU:n lainsäädännön mukaisia velvoitteitaan. Suomelle annettiin muistutuksia asioissa, jotka koskevat rahanpesun torjuntaa, eurooppalaista pidätysmääräystä, ilma- ja tieliikennettä sekä liikenneturvallisuutta. - Uutiset
4.7.2023 15.32
Hovioikeus mittasi rahanpesujen rangaistusta KKO:n niukan oikeuskäytännön valossaKorkeimman oikeuden oikeuskäytäntö huomioon ottaen kohdan 4 törkeästä rahanpesusta mitattava pohjarangaistus oli 10 kuukautta vankeutta. Perusmuotoisista rahanpesuista tuomittava rangaistus olisi kummastakin erikseen mitattuna noin 7–8 kuukautta vankeutta, ja ne lisäsivät yhteistä rangaistusta yhteensä viidellä kuukaudella. Mainituilla perusteilla käräjäoikeuden tuomitsemaa rangaistusta, 1 vuosi 3 kuukautta ehdollista vankeutta, ei ollut syytä alentaa. (Vailla lainvoimaa 4.7.2023) - Uutiset
3.7.2023 10.20
Työryhmä: Tietojenvaihtoa pitää parantaa rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisessäValtiovarainministeriön työryhmä ehdottaa muutoksia lainsäädäntöön, jotta tietojenvaihto tehostuisi rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisessä. - Uutiset
30.6.2023 11.50
Heinäkuussa 2023 voimaan tulevia säädöksiä ja säädösmuutoksiaHeinäkuussa 2023 voimaantulevia säädöksiä ja säädösmuutoksia ovat muun muassa:
- Finanssivalvonnasta annetun lain muutokset
- julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain muutokset
- palkkatuen uudistus
- uudistunut kirkkolaki ja siihen liittyvät lait
- EU-sopimus rajat ylittävästä etätyöstä. - Uutiset
16.6.2023 15.00
Työryhmä keskittäisi viranomaisten tilitietokyselyt pankki- ja maksutilien valvontajärjestelmäänEsiselvitys tarkastelee tilitapahtumatietojen kyselymahdollisuuden lisäämistä pankki- ja maksutilien valvontajärjestelmään. Työryhmä ehdottaa, että tietojärjestelmää kehitettäisiin niin, että viranomaiset voisivat kysyä tilitapahtumatietoja keskitetysti sen kautta. Pankki- ja maksutilien valvontajärjestelmä on tekninen järjestelmä, jonka kautta viranomaiset saavat tietoja muun muassa luottolaitoksilta. Järjestelmä sisältää nykyisin asiakkuutta koskevat tiedot, mutta ei tilitapahtumatietoja. - Uutiset
9.6.2023 11.00
AVI: Eversheds Asianajotoimisto Oy:n toimitusjohtajalle 5 000 euron rikemaksu rahanpesulain noudattamisen laiminlyönneistäLaiminlyönnit koskevat puutteita ilmoitusvelvollisen riskiarviossa ja henkilöstön koulutuksessa. - Uutiset
24.5.2023 15.28
Rahanpesulain mukainen Etelä-Suomen aluehallintoviraston valvojakohtainen riskiarvio – julkinen yhteenvetoRahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä annetun lain (444/2017, rahanpesulaki) mukaan toimivaltaisen valvontaviranomaisen on laadittava riskiarvio siitä, millaisia rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen riskejä sen valvonnan piiriin kuuluvilla ilmoitusvelvollisilla on. Riskiarvion yhteenveto pitää julkaista. - Uutiset
24.5.2023 11.53
Vierashuoneessa OTM, KTT Jenni Laininen: Compliance-ohjelman tehokas rakentaminen edellyttää kaikkien osallistumistaCompliance-ohjelma on kokonaisvaltainen kehikko, jonka tarkoituksena on edistää tavoiteltua vaatimustenmukaista toimintaa yrityksessä. Tavoiteltu vaatimustenmukainen toiminta voi olla mitä tahansa yrityksen toimintaan soveltuvista vaatimuksista riippuen, käsittäen esimerkiksi ihmisoikeuksien kunnioittamisen, kilpailuoikeudellisten säännösten noudattamisen tai talousrikosten torjunnan. Asiasta kirjoittaa OTM, KTT, Master en sciences de gestion Jenni Laininen, jonka kirjoittama kirja "Compliance-ohjelman rakentaminen – Askeleet toimivaan ohjelmaan" on juuri ilmestynyt. - Uutiset
19.5.2023 8.00
Kansallisten veroviranomaisten välinen yhteistyö (DAC8): huomion kohteina kryptovarat ja varakkaat yksityishenkilötNeuvosto on päässyt yhteisymmärrykseen kannastaan (yleisnäkemys) ns. DAC8-ehdotukseen, jolla päivitetään hallinnollisesta yhteistyöstä verotuksen alalla annettua direktiiviä. Muutokset koskevat pääasiassa kryptovaroilla toteutettavista liiketoimista saatavien tulojen sekä varakkaiden yksityishenkilöiden rajatylittäviä tilanteita varten annettavien veropäätösten raportointia ja automaattista tietojenvaihtoa. Tavoitteena on vahvistaa nykyistä lainsäädäntökehystä siten, että laajennetaan rekisteröinti- ja raportointivelvoitteita sekä veroviranomaisten yleisen hallinnollisen yhteistyön soveltamisalaa. - Uutiset
16.5.2023 12.17
Aluehallintovirasto havaitsi puutteita rahanpesulain mukaisten riskiarvioiden lainmukaisuudessa vuonna 2022 – lähes puolet tarkastuksista johti sanktioharkintaanVuonna 2022 aluehallintovirasto valvoi erityisesti ilmoitusvelvollisten riskiarvioita ja teki myös tarkastuksia rahanpesulain mukaisiin ilmoitusvelvollisiin. Tarkastusten tavoitteena on selvittää, miten ilmoitusvelvollinen on toiminnassaan noudattanut rahanpesulakia. - Uutiset
12.5.2023 15.15
Apulaisvaltakunnansyyttäjän käsitys: Törkeä rahanpesu, pidätysmääräyksen antaminen - Uutiset
19.4.2023 13.03
Finanssivalvonta julkisti rahanpesun estämisen valvontastrategian – pakotevalvonta tehostuu lakiuudistuksen myötäFinanssivalvonta on julkistanut rahanpesun estämisen valvontastrategian. Strategian tavoitteena on vähentää rahanpesun, terrorismin rahoittamisen ja talouspakotteiden rikkomisen riskiä valvottavien toiminnassa. Eduskunta hyväksyi maaliskuussa 2023 rahanpesulain osittaisuudistuksen, jonka myötä Finanssivalvonta saa valtuuksia valvoa entistä tehokkaammin pakotteiden noudattamista finanssisektorilla. Vuoden alussa vahvistettu Finanssivalvonnan rahanpesun estämisen strategia korostaa riskiperusteisuutta ja vaikuttavuutta ja se kattaa myös terrorismin rahoittamisen estämisen ja pakotteiden noudattamisen valvonnan. - Uutiset
23.3.2023 9.45
Rahanpesun selvittelykeskuksen vuosikertomus 2022: Tietoverkkoavusteiset petokset ja muutokset toimintaympäristössä työllistävätKeskusrikospoliisin Rahanpesun selvittelykeskuksen vuoden 2022 vuosikertomus on julkaistu. Rikoslajeista erityisesti tietoverkkoavusteiset petokset näkyivät edellisten vuosien tapaan selvittelykeskuksen torjuntatyössä vuonna 2022. Rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen jatkuvasti muuttuvassa operatiivisessa toimintaympäristössä torjuntatyö on edellyttänyt myös perehtymistä uusiin tekotapoihin ja toimijoihin. Rahanpesun selvittelykeskus vastaanotti vuoden 2022 aikana yhteensä 230.171 ilmoitusta epäilyttävistä liiketoimista. Vuonna 2021 ilmoituksia vastaanotettiin ennätyslukemat, 3.692.641 kappaletta. Vuonna 2020 ilmoitusten kokonaismäärä oli 62.041. - Uutiset
8.2.2023 8.33
Finanssivalvonnan laatiman pääomamarkkinatoimijoiden rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen riskiarvion yhteenveto on julkaistu – rahanpesun kokonaisriski on melko merkittäväFinanssivalvonta on julkaissut yhteenvedon sijoituspalveluyritysten, rahastoyhtiöiden ja vaihtoehtorahaston hoitajien (jäljempänä yhtiöt) toimintaan liittyvistä rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen sektorikohtaisista riskeistä. Sektorikohtainen riskiarvio on jatkoa Finanssivalvonnan rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen ominaisriskiarvioon, joka julkaistiin huhtikuussa 2022. - Uutiset
10.1.2023 8.00
Hovioikeus: Käräjäoikeus ei ollut päätösvaltainen yhden tuomarin kokoonpanossa törkeää rahanpesua koskevassa asiassaVastaaja oli tuomittu rangaistukseen törkeästä rahanpesusta yhden tuomarin kokoonpanossa. KO:n tuomio poistettiin vastaajan osalta lukuunottamatta KO:n hänen avustajalleen maksettavaksi määräämää palkkiota. (Vailla lainvoimaa 10.1.2022) - Uutiset
9.12.2022 9.15
Komission ehdotus: Palveluntarjoajien on vastedes ilmoitettava kryptovaroilla suoritetut liiketoimetEuroopan komissio ehdotti torstaina 8.12. kaikkia palveluntarjoajia koskevia uusia verotuksen läpinäkyvyyssääntöjä, joilla helpotetaan EU:ssa asuvien asiakkaiden kryptovaroilla suorittamia liiketoimia. - Uutiset
2.12.2022 13.59
Finanssivalvonta: Rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämiseen tähtäävät toimenpiteet kohdennettava todellisen riskin mukaan – valvonnassa painotetaan riskienhallintakeinojaFinanssivalvonnan arviossa rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen riskeistä suomalaisella pankkisektorilla on verrattu kunkin pankin tarjoamien palveluiden riskitasoja sen käyttämiin riskinhallintakeinoihin. Kokonaisarvion pohjalta rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen kokonaisriski pankkisektorilla on merkittävä*. Finanssivalvonta kiinnittää erityistä huomiota talletuspankkien käytäntöihin asiakkaiden riskiluokituksista ja asiakkaiden palveluiden käytön seurannasta. Näiden avulla rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämiseen tähtäävät toimenpiteet kohdentuvat todellisen riskin mukaan. - Uutiset
22.11.2022 11.41
EUT: Säännös, jonka mukaan jäsenvaltioiden alueelle perustettujen yhtiöiden tosiasiallisia omistajia ja edunsaajia koskevat tiedot ovat kaikissa tapauksissa suuren yleisön saatavilla, on pätemätönKyseisestä toimenpiteestä aiheutuva puuttuminen perusoikeuskirjassa taattuihin oikeuksiin ei rajoitu täysin välttämättömään, eikä se ole oikeassa suhteessa sillä tavoiteltuun päämäärään nähden. - Uutiset
1.11.2022 10.38
Hovioikeus mittasi rahanpesun rangaistusta: Ohjaava rangaistuskäytäntö on niukkaa - Uutiset
17.10.2022 13.25
Rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämiseen tähtäävät toimenpiteet kohdennettava todellisen riskin mukaan - valvonnassa painotetaan riskienhallintakeinojaFinanssivalvonnan arviossa rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen riskeistä suomalaisella pankkisektorilla on verrattu kunkin pankin tarjoamien palveluiden riskitasoja sen käyttämiin riskinhallintakeinoihin. Kokonaisarvion pohjalta rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen kokonaisriski pankkisektorilla on merkittävä. Finanssivalvonta kiinnittää erityistä huomiota talletuspankkien käytäntöihin asiakkaiden riskiluokituksista ja asiakkaiden palveluiden käytön seurannasta. Näiden avulla rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämiseen tähtäävät toimenpiteet kohdentuvat todellisen riskin mukaan. - Uutiset
5.10.2022 8.01
Suomi vahvistaa edelleen rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämistä – pysyy kuitenkin edelleen FATFin tehostetussa seurannassaSuomi on ryhtynyt lukuisiin toimiin vahvistaakseen rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämistä, arvioi kansainvälinen rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen vastainen toimintaryhmä (FATF). FATF osoitti Suomelle lukuisia kehityskohteita vuonna 2019, kun se antoi maa-arvionsa rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä. Suomi on raportoinut omasta edistymisestään vuosittain. - Uutiset
20.9.2022 11.37
EUT: Se, että sähköisten viestintäpalvelujen tarjoajat velvoitetaan ennaltaehkäisevästi markkinoiden väärinkäyttöön liittyvien rikosten, joihin sisäpiirikaupat kuuluvat, torjumiseksi säilyttämään tietoliikennetietoja yleisesti ja erotuksetta vuoden ajan niiden tallennuspäivästä, ei ole sallittuaKansallinen tuomioistuin ei voi myöskään rajoittaa ajallisesti pätemättömyyttä koskevan toteamuksen vaikutuksia sellaisen kansallisen lainsäädännön osalta, jossa säädetään tällaisesta säilyttämisestä. - Uutiset
15.9.2022 13.31
Tulli: Pankki- ja maksutilien valvontajärjestelmän uudistukset tehostavat rikosten torjuntaa ja mahdollistavat laajempaa viranomaisyhteistyötäMahdollisuudet rahanpesun torjumiseen ja terrorismin rahoittamisen estämiseen tehostuvat, kun pankki- ja maksutilien valvontajärjestelmän lainsäädäntö uudistuu 15.9.2022. Samalla myös lain käyttötarkoitus laajenee. Uudistuksen ansiosta pankki- ja maksutilien valvontajärjestelmää voivat jatkossa hyödyntää yhä useammat viranomaiset entistä tehokkaammin. - Uutiset
23.8.2022 10.00
Hovioikeus vapautti törkeästä kavalluksesta ja törkeästä rahanpesusta syytetyn velvollisuudesta suorittaa valtiolle puolustajalle maksetusta palkkiosta omavastuuosuutta vastaavan määränTapauksessa valittajaa vastaan ajetut syytteet törkeistä rikoksista oli hylätty ja hänen oli katsottu syyllistyneen selvästi vähäisempään ja lievemmin paheksuttavaan menettelyyn. Tähän nähden HO katsoi, että asiassa oli erityinen syy jättää valtion vahingoksi sen varoista maksetun puolustuksen kustannukset eikä valittajaa tullut osaksikaan velvoittaa korvaamaan niitä takaisin valtiolle. KO:n tuomiota muutettiin. (Vailla lainvoimaa 23.8.2022) - Uutiset
12.8.2022 12.27
Hovioikeus arvioi oliko valittaja tuomittava menettämään valtiolle rahanpesun kohteena kiinteistöillä sijaitsevat rakennukset - kysymys myös ne bis in idem -kiellostaHO:ssa oli arvioitavana, oliko valittaja tuomittava menettämään valtiolle rahanpesun kohteena sanotuilla kiinteistöillä sijaitsevat rakennukset, toisin sanoen kiinteistöllä sijaitsevan ”vanha klubirakennuksen” sekä toisella kiinteistöllä sijaitsevan "vanhan saunarakennuksen”. Pääasian osalta oli arvioitava, oliko menettämisseuraamuksessa kyse rangaistuksenluontoisesta seuraamuksesta ja loukkasiko menettämisvaatimuksen tutkiminen ne bis in idem -kieltoa. Edelleen arvioitava oli estikö asianomistajalle tuomittu vahingonkorvaus menettämisseuraamuksen tuomitsemisen. KO:n tuomiolauselmaa ei muutettu. (Vailla lainvoimaa 12.8.2022) - Uutiset
18.7.2022 9.29
Aluehallintoviraston rahanpesulain valvonta vuonna 2021 paljasti puutteita riskiarvioiden laadinnassaEtelä-Suomen aluehallintovirasto havaitsi vuonna 2021 rahanpesulain noudattamisen valvonnassa toteuttamissaan valvontakampanjoissa ja tarkastuksissa lain velvoittamien ilmoitusvelvollisten toimijoiden laatimissa riskiarvioissa puutteita. Ilmenneiden puutteiden vuoksi aluehallintovirasto jatkaa valvontaa vuoden 2022 kuluessa. Vuonna 2021 aluehallintovirasto kohdisti valvontaa erityisesti välitysliikkeisiin, kirjanpitäjiin ja oikeudellisia palveluita tarjoaviin toimijoihin sekä taiteen myyjiin. Aluehallintovirasto lähestyi selvityspyynnöillä noin 50:tä ilmoitusvelvollista toimijaa jokaiselta alalta ja pyysi näitä toimittamaan riskiarvionsa. Valvonnan piiriin kuuluvilla toimijoilla täytyy lain mukaan olla laadittuna kirjallinen riskiarvio rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen riskien tunnistamiseksi ja arvioimiseksi. - Uutiset
4.7.2022 9.00
EU:ssa yhteisymmärrys kryptovarojen markkinoita koskevasta asetuksesta (MiCA)EU on luomassa ensimmäistä sääntelykehystä, jota sovelletaan kryptovaroihin, kryptovarojen liikkeeseenlaskijoihin ja kryptovarapalvelun tarjoajiin. Neuvoston puheenjohtajamaa ja Euroopan parlamentti pääsivät 30.6. alustavaan yhteisymmärrykseen kryptovarojen markkinoita (MiCA) koskevasta ehdotuksesta, joka kattaa vakuudettomien kryptovarojen ja niin kutsuttujen stablecoinien liikkeeseenlaskijat sekä kauppapaikat ja lompakot, joissa kryptovaroja säilytetään. Sääntelykehyksellä suojellaan sijoittajia ja säilytetään rahoitusvakaus samalla kun mahdollistetaan innovointi ja edistetään kryptovara-alan houkuttelevuutta. Tämä selkeyttää tilannetta EU:ssa, jossa osalla jäsenmaista on jo kryptovaroja koskevaa kansallista lainsäädäntöä, mutta EU:n tasolla erityistä sääntelykehystä ei ole aiemmin ollut. Alustava yhteisymmärrys edellyttää neuvoston ja Euroopan parlamentin hyväksyntää ennen virallista hyväksymismenettelyä. - Uutiset
10.5.2022 7.17
Finanssivalvonnalta Nada express osk:lle 25 000 euron seuraamusmaksu ja julkinen varoitus laiminlyönneistä rahanpesun estämisen sääntelyn noudattamisessaLaiminlyönnit koskevat useita rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisen sääntelyn velvoitteita. Kyse on ollut puutteista ilmoitusvelvollisen riskiarviossa, asiakassuhteisiin liittyvässä riskien arvioinnissa, asiakkaiden tuntemisessa, tuntemistietojen säilyttämisessä, tehostetussa tuntemisvelvollisuudessa ja jatkuvassa seurannassa sekä selonotto- ja ilmoitusvelvollisuudessa. - Uutiset
11.4.2022 10.28
Finanssivalvonnan laatiman rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen ominaisriskiarvion yhteenveto on julkaistuFinanssivalvonta on julkaissut yhteenvedon arviostaan sen valvonnan piiriin kuuluvien rahanpesulaissa tarkoitettujen ilmoitusvelvollisten rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen ominaisriskeistä. - Uutiset
7.4.2022 7.52
Syyte rahanpesusta ei menestynyt hovioikeudessakaanUlkomainen lainanantaja oli erehdyttänyt A:ta ja B:tä tekemään syytteessä tarkoitetut rahasiirrot käyttämällä hyväkseen heidän taloudellista ahdinkoaan. Vaikkakin A:n ja B:n menettelyä voitiin pitää huolimattomana heidän siirtäessään heille tuntemattomilta henkilöiltä tulleita varoja edelleen, olosuhteet kokonaisuutena arvioiden A:n ja B:n menettelyä ei voitu pitää rahanpesurikoksessa edellytetyin tavoin tahallisena tai törkeän huolimattomana. Näin ollen hovioikeus käräjäoikeuden tavoin katsoi, että syyte ja siihen perustuvat korvausvaatimukset oli hylättävä. (Vailla lainvoimaa 7.4.2022) - Uutiset
17.3.2022 12.21
Noin 135 miljoonan euron arvoisten Venäjältä peräisin olevien rahavarojen laiton alkuperä jäi selvittämättä – syyte törkeästä rahanpesusta hylättiin myös hovioikeudessa (Ään.)Helsingin hovioikeus on hylännyt äänestysratkaisussaan syytteen kahta vastaajaa vastaan rahanpesujutussa, joka koski tapahtuma-ajan 28.3.–7.8.2014 valuuttakurssilla laskettuna noin 135 miljoonan euron arvoisia Venäjältä peräisin olevia rahavaroja. - Uutiset
15.3.2022 8.33
Asianajajaliitto julkaisi rahanpesulain edellyttämän vuosikertomuksenAsianajajaliitolla on rahanpesulaissa todettu velvollisuus laatia vuosittain kertomus sen suorittamista rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisen toimista. Nyt julkaistu raportti koskee vuonna 2021 tehtyjä valvontahavaintoja.