Pakolainen
- Uutiset
11.12.2018 10.22
KHO:n ratkaisu pakolaisaseman peruuttamisestaUNHCR:n tunnustama pakolaisasema ei sinänsä sido Suomen viranomaisia. Maahanmuuttovirasto voi peruuttaa myös kiintiöpakolaisena Suomeen tulleen henkilön pakolaisaseman ulkomaalaislain 108 §:n 1 momentissa säädettyjen edellytysten täyttyessä. Kansainvälisen suojelun tarve, ja siten myös suojeluaseman peruuttaminen, oli kuitenkin tutkittava suhteessa henkilön kansalaisuusvaltioon. Pakolaisasemaa ei siten voinut peruuttaa sillä perusteella, että henkilö oli antanut vääriä tietoja olosuhteistaan turvapaikkamaassa, ellei samalla osoitettu, että hän oli myös kansainvälistä suojelua hakiessaan mainitussa säännöksessä tarkoitetulla tavalla antanut itsestään vääriä tietoja tai salannut tietoja. Asiassa ilmeni, että A ei edelleenkään voi asettua kotialueelleen siellä vallitsevan heikon turvallisuustilanteen vuoksi. - Uutiset
22.11.2018 8.20
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu: Kansallinen säännöstö, että jäsenvaltiossa määräaikaisen oleskeluoikeuden saaneille pakolaisille myönnetään määrältään pienemmät sosiaalihuoltoetuudet kuin jäsenvaltion kansalaisille on ristiriidassa EU-oikeuden kanssaUnionin tuomioistuimen mukaan vaatimuksista kolmansien maiden kansalaisten ja kansalaisuudettomien henkilöiden määrittelemiseksi kansainvälistä suojelua saaviksi henkilöiksi, pakolaisten ja henkilöiden, jotka voivat saada toissijaista suojelua, yhdenmukaiselle asemalle sekä myönnetyn suojelun sisällölle 13.12.2011 annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2011/95/EU 29 artiklaa on tulkittava siten, että se on esteenä pääasiassa kyseessä olevalle kansalliselle säännöstölle, jossa säädetään, että jäsenvaltiossa määräaikaisen oleskeluoikeuden saaneille pakolaisille myönnetään määrältään pienemmät sosiaalihuoltoetuudet kuin kyseisen jäsenvaltion kansalaisille ja mainitussa jäsenvaltiossa pysyvän oleskeluoikeuden saaneille pakolaisille. - Uutiset
22.10.2018 8.45
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu kansainvälisen suojelun myöntämistä tai poistamista koskevan menettelydirektiivin tulkintaa koskeneessa asiassaEnnakkoratkaisupyyntö – Yhteinen eurooppalainen turvapaikkajärjestelmä – Direktiivi 2013/32/EU – 46 artiklan 2 kohta – Muutoksenhaku päätöksestä, jolla evätään pakolaisaseman myöntäminen mutta myönnetään toissijainen suojeluasema – Tutkittavaksi ottaminen – Riittävän edun puuttuminen, jos jäsenvaltion myöntämä toissijainen suojeluasema tarjoaa samat oikeudet ja edut kuin pakolaisasema unionin ja kansallisen lainsäädännön nojalla – Hakijan yksilöllisen tilanteen merkitys arvioitaessa sitä, ovatko mainitut oikeudet ja edut samoja - Uutiset
18.10.2018 9.15
EIT:n jaostoratkaisu kansallisten oikeussuojakeinojen käyttämisvaatimuksesta perheen maasta poistamista koskevassa asiassaAsia koski afganistanilaista perhettä, joka oli jättänyt noudattamatta Norjan viranomaisten maastapoistumismääräystä ja joka sijoitettiin sittemmin Poliisin säilöönottokeskukseen (Trandum) maastapoistamista varten. Kysymys siitä, rikottiinko vapaudenriistolla EIS 3 artiklassa määrättyä epäinhimillisen kohtelun kieltoa ja loukattiinko EIS 8 artiklaan perustuvaa oikeutta perhe-elämään. EIT katsoi, ettei kaikkia kansallisia oikeussuojakeinoja ollut tapauksessa käytetty ja että asia oli jätettävä tutkimatta EIS 35 artiklan 1 ja 4 kappaleen nojalla. - Uutiset
14.9.2018 10.10
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu pakolaisasemasta tai toissijaisesta suojeluasemasta kun suojelua hakeva oli tuomittu törkeästä rikoksestaVaatimuksista kolmansien maiden kansalaisten ja kansalaisuudettomien henkilöiden määrittelemiseksi kansainvälistä suojelua saaviksi henkilöiksi, pakolaisten ja henkilöiden, jotka voivat saada toissijaista suojelua, yhdenmukaiselle asemalle sekä myönnetyn suojelun sisällölle 13.12.2011 annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2011/95/EU 17 artiklan 1 kohdan b alakohtaa on tulkittava siten, että se on esteenä jäsenvaltion lainsäädännölle, jonka mukaan toissijaista suojelua hakevan katsotaan ”tehneen” tässä säännöksessä tarkoitetulla tavalla ”törkeän rikoksen”, joka voi sulkea pois oikeuden toissijaiseen suojeluun, yksinomaan tietystä rikoksesta kyseisen jäsenvaltion oikeudessa säädetyn rangaistuksen perusteella. Toimivaltaisen kansallisen viranomaisen tai tuomioistuimen, joka antaa ratkaisun toissijaista suojelua koskevasta hakemuksesta, on arvioitava kyseessä olevan lainvastaisen teon vakavuusaste tutkimalla kattavasti kaikki kullekin yksittäistapaukselle ominaiset olosuhteet. - Uutiset
10.8.2018 13.37
Hallinto-oikeuden äänestyspäätös kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneen hakijan oikeudesta perustoimeentulotukeenHAO katsoi, että Kansaneläkelaitos oli tapauksen olosuhteissa, hakemuksen sisältö ja tarkoitus huomioon ottaen, voinut hylätä hakemuksen, joka oli koskenut toimeentulotuen hakemusta tulevalle kahdelle kuukaudelle. Vähemmistö ja asian esittelijä puolestaan katsoivat, että niin kauan kuin kansainvälistä suojelua hakeneen henkilön turvapaikka-asiaa ei ole lainvoimaisesti ratkaistu, hakijan oleskeluun Suomessa on edelleen olemassa laillinen peruste, eikä hänen voida edellyttää hakeutuvan vapaaehtoisen paluun järjestelmään turvatakseen toimeentulonsa. Siltä osin kuin asiassa oli ollut kysymys toimeentulotuen myöntämisestä ajalle, jolloin X:n turvapaikka-asiaa ei vielä ollut lainvoimaisesti ratkaistu, Kansaneläkelaitos ei siten ollut voinut hylätä X:n hakemusta yksinomaan hänen Suomessa oleskelunsa tilapäisyyden perusteella arvioimatta hakijan tarvetta toimeentulotukeen hänen kokonaistilanteensa huomioon ottaen. (Ään. 7-5 ja esittelijän eriävä mielipide) - Uutiset
24.4.2018 13.56
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu turvapaikkapolitiikasta kidutustapauksessaKolmansien maiden kansalaisten ja kansalaisuudettomien henkilöiden määrittelyä pakolaisiksi tai muuta kansainvälistä suojelua tarvitseviksi henkilöiksi koskevista vähimmäisvaatimuksista sekä myönnetyn suojelun sisällöstä 29.4.2004 annetun neuvoston direktiivin 2004/83/EY 2 artiklan e alakohtaa ja 15 artiklan b alakohtaa, luettuina Euroopan unionin perusoikeuskirjan 4 artiklan valossa, on tulkittava siten, että kolmannen maan kansalaiselle, jota hänen alkuperämaansa viranomaiset ovat aiemmin kiduttaneet ja johon ei enää kohdistu vaaraa kidutuksesta siinä tapauksessa, että hänet palautetaan kyseiseen maahan, mutta jonka fyysinen ja psyykkinen terveydentila saattaisi tällaisessa tapauksessa heikentyä vakavasti siten, että on olemassa vakava vaara, että kyseinen kansalainen tekee itsemurhan kärsimästään kidutuksesta aiheutuneen trauman johdosta, voidaan myöntää toissijainen suojeluasema, jos on olemassa todellinen vaara siitä, että häneltä evätään kyseisessä maassa tahallaan tästä kidutuksesta aiheutuneiden fyysisten tai psyykkisten jälkiseurauksien asianmukainen hoito, mistä varmistuminen on kansallisen tuomioistuimen tehtävä. - Uutiset
13.4.2018 12.10
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu oikeudesta perheenyhdistämiseen ja alaikäisyyden tulkinnastaOikeudesta perheenyhdistämiseen 22.9.2003 annetun neuvoston direktiivin 2003/86/EY 2 artiklan f alakohtaa, luettuna yhdessä sen 10 artiklan 3 kohdan a alakohdan kanssa, on tulkittava siten, että kolmannen maan kansalaista tai kansalaisuudetonta henkilöä, joka oli alle 18-vuotias saapuessaan jäsenvaltion alueelle ja jättäessään turvapaikkahakemuksen tässä valtiossa mutta joka turvapaikkamenettelyn kuluessa tulee täysi-ikäiseksi ja jolle myönnetään tämän jälkeen pakolaisasema, on pidettävä tässä säännöksessä tarkoitettuna alaikäisenä. - Uutiset
13.4.2018 10.40
KHO ei myöntänyt turvapaikkaa Bagdadista kotoisin olevalle joka oli hakenut kansainvälistä suojelua seksuaalisen suuntautumisensa perusteellaValittajalla ei ollut ulkomaalaislain 87 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla perustellusti aihetta pelätä joutuvansa vainotuksi kotimaassaan eikä turvapaikan myöntämiseen ollut edellytyksiä. Asiassa ei myöskään ollut ilmennyt perusteita toissijaisen suojelun myöntämiseen. Valitus hylättiin. - Uutiset
26.10.2017 12.42
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu kansainvälistä suojelua koskevassa asiassaUnionin tuomioistuimen suuri jaosto katsoi muun muassa, että kolmannen maan kansalaisen tai kansalaisuudettoman henkilön johonkin jäsenvaltioon jättämän kansainvälistä suojelua koskevan hakemuksen käsittelystä vastuussa olevan jäsenvaltion määrittämisperusteiden ja ‑menettelyjen vahvistamisesta 26.6.2013 annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 604/2013 29 artiklan 2 kohtaa on tulkittava siten, että jos siirtoa ei toteuteta kyseisen asetuksen 29 artiklan 1 ja 2 kohdassa tarkoitetussa kuuden kuukauden määräajassa, vastuu hakemuksen käsittelystä siirtyy suoraan lain nojalla pyynnön esittäneelle jäsenvaltiolle, eikä edellytyksenä ole se, että hakemuksen käsittelystä vastuussa oleva jäsenvaltio kieltäytyy ottamasta asianomaista henkilöä vastaan tai takaisin. - Uutiset
17.10.2017 16.00
Ihmisoikeuskeskuksen kansainvälinen katsaus 5/2017Ihmisoikeuskeskuksen kansainvälinen katsaus 5/2017 on ilmestynyt. - Uutiset
13.9.2017 16.00
Hallinto-oikeus: Kunnanvaltuusto oli harkintansa mukaan voinut päättää kuntapaikan antamisesta 20 kiintiöpakolaiselleVetelin kunnanvaltuusto oli valituksenalaisella päätöksellä ELY-keskuksen kyselyn johdosta muun muassa päättänyt, että Vetelin kunta antaa kuntapaikan 20 kiintiöpakolaiselle. Kunta oli 26.11.2015 järjestänyt kuntalaisille keskustelutilaisuuden asiaan liittyen. Asiassa saatu selvitys huomioon ottaen kunta oli näin tiedottanut asiasta kuntalaisille ja heille oli varattu osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet kuntalain 27 §:n ja 29 §:n edellyttämällä tavalla. Valtuuston harkinnassa oli ollut, järjestääkö se kuntalain 30 §:n 1 momentissa tarkoitetun kansanäänestyksen. Kunnanvaltuuston päätös ei ollut syntynyt virheellisessä järjestyksessä näistä valituksessa esitetyistä syistä. Se, että kunnanvaltuusto ei ollut talousarviossaan 2016 ja taloussuunnitelmassaan 2016-2018 huomioinut pakolaisten aiheuttamia kustannuksia, ei ollut esteenä päätökselle. - Uutiset
6.7.2017 12.50
KHO:n lyhyt ratkaisuseloste pakolaisaseman lakkauttamista ja oikeusapua koskienKHO:n 6.7.2017 antamassa lyhyessä ratkaisuselosteessa on kyse pakolaisaseman lakkauttamista koskevasta valituslupahakemuksesta. KHO katsoi, että ulkomaalaislain kansainvälistä suojelua koskevaan 6 lukuun sisältyvässä 107 §:ssä säädetyssä pakolaisaseman lakkauttamista koskevassa asiassa on kyse kansainvälistä suojelua koskevasta asiasta. Avustajalle määrättiin siten maksettavaksi asiakohtainen palkkio. - Uutiset
19.5.2017 9.50
Euroopan parlamentti kehottaa EU-maita nopeuttamaan pakolaisten sisäisiä siirtojaEU-maiden tulee noudattaa sitoumuksiaan ja ottaa vastaan turvapaikanhakijoita Kreikasta ja Italiasta, Euroopan parlamentin torstaina (18.5.) hyväksymässä päätöslauselmassa todetaan. Sisäisissä siirroissa etusijalle pitäisi asettaa ilman huoltajaa olevat alaikäiset. Parlamentin mukaan ainoastaan Suomi ja Malta näyttävät saavuttavan tavoitteensa. Parlamentin mielestä komission tulee harkita rikkomusmenettelyjä. Parlamentti vaatii, että sisäisiä siirtoja jatketaan, kunnes Dublin-järjestelmän uudistus on hyväksytty. - Uutiset
1.2.2017 14.59
EU-tuomioistuin: Terroristiryhmän toimintaan osallistuneen turvapaikkahakemus voidaan hylätäPakolaisaseman myöntämättä jättämisen perusteeseen vetoaminen ei edellytä sitä, että kansainvälisen suojelun hakija olisi tuomittu jostakin terrorismirikoksesta. Sellaiset teot, joilla osallistutaan terroristiryhmän toimintaan, kuten ne, joista pääasian vastapuoli on tuomittu, voivat olla pakolaisaseman myöntämättä jättämisen peruste, vaikka ei ole osoitettu, että kyseinen henkilö on tehnyt, yrittänyt tehdä tai uhannut tehdä YK:n turvallisuusneuvoston päätöslauselmissa täsmennetyn terroriteon. - Uutiset
1.2.2017 8.40
Kunnille suositukset laittomasti maassa oleskelevien kiireelliseen sosiaali- ja terveydenhuoltoonSTM:n valmistelemien suositusten tarkoituksena on selventää mihin julkisiin palveluihin laittomasti maassa oleskelevat ovat oikeutettuja, kenen vastuulla palvelujen järjestäminen on ja miten palveluista aiheutuneista kustannuksista voi saada korvausta. - Uutiset
12.12.2016 12.02
KHO:n ratkaisu pakolaisen oikeusaseman tulkinnastaKorkein hallinto-oikeus katsoi muun muassa, että olosuhteet, joiden vallitessa A:sta oli tullut pakolainen, olivat lakanneet olemasta. Olosuhteiden muutos oli merkittävä ja pysyvä. A ei enää ollut kansainvälisen suojelun tarpeessa, eikä käsillä ollut aiemmin koetusta vainosta tai vakavasta haitasta johtuvia pakottavia syitä, joiden perusteella A olisi voinut kieltäytyä turvautumasta kansalaisuusvaltionsa suojeluun. A:n pakolaisasema oli voitu lakkauttaa. - Uutiset
1.12.2016 11.00
Hallinto-oikeuden ratkaisu toimistorakennuksen käyttötarkoituksen muuttamisesta turvapaikanhakijoiden hätämajoitukseenHallinto-oikeus katsoi, että pelastuslaitoksen ja poliisin lausunnoissa esitetyt seikat muodostivat maankäyttö- ja rakennuslain kannalta hyväksyttävän perusteen rajoittaa rakennukseen sijoitettavaa henkilömäärää lupaehdoin. Rakennusvalvontaviranomainen oli maankäyttö- ja rakennuslain 176 §:n mukaisen harkintavaltansa puitteissa voinut asettaa käyttötarkoituksen muutokselle henkilöiden lukumäärää rajoittavan lupaehdon ja rajoittaa lupaehdon voimassaolon koskemaan tilannetta, jossa rakennus hakemuksen mukaisesti toimii vastaanottokeskuksena, koska vastaanottokeskustoiminnassa on mahdollista, että koko rakennuksen majoituskapasiteetti on kerralla käytössä ja majoittuminen on tavanomaista valittajan mainitsemaa hostellitasoista majoittumista huomattavasti pitkäaikaisempaa. Nämä seikat vaikuttavat muun muassa evakuointiin ja muihin pelastustoimiin suuronnettomuuden vaaraa aiheuttavien laitosten lähialueella sijaitsevassa hakemuskohteessa. Lupaehtoa ei voitu pitää yhdenvertaisuusperiaatteen tai muidenkaan hallinnon oikeusperiaatteiden vastaisena. (Vailla lainvoimaa 1.12.2016) - Uutiset
22.11.2016 12.35
KHO:n ratkaisu pakolaisaseman lakkauttamisesta – Maahanmuuttoviraston ja hallinto-oikeuden päätökset kumottiinKorkein hallinto-oikeus katsoi, ettei olemassa olevan passin käyttämistä voitu rinnastaa kansallisen passin hakemiseen ja saamiseen tai uusimiseen, jonka UNHCR:n pakolaiskäsikirjan mukaan voitaisiin muun selvityksen puuttuessa tulkita vapaaehtoiseksi tarkoitukseksi vedota uudelleen kansallisvaltion suojeluun. Tämän vuoksi ja muutoin korkeimman hallinto-oikeuden päätöksestä ilmenevillä perusteilla Maahanmuuttoviraston ja hallinto-oikeuden päätökset pakolaisaseman lakkauttamisesta kumottiin. - Uutiset
18.11.2016 9.53
JSN:ltä huomautukset Radio Suomipopille Mikki Hiiri merihädässä -lastenlaulun soittamisesta Välimereltä pelastetuista Eurooppaan pyrkijöistä kertovan uutissähkeen tehosteena ja päihtyneen ex-mäkihyppääjän haastattelustaRadio Suomipopin Aamulypsyn uutislähetyksessä kerrottiin Välimereltä pelastetuista Eurooppaan pyrkijöistä. Uutisen taustalle lisättiin Mikki Hiiri merihädässä -kappale. Juontajat naureskelivat ja pilailivat asialla. Tämä loukkasi Eurooppaan pyrkijöiden ihmisarvoa. JSN antoi Radio Suomipopille vakavan huomautuksen. Huomautus tuli myös siitä, kun Matti Nykänen esiintyi Radio Suomipopin suorassa haastattelussa vahvasti päihtyneenä.