Merenkulku
- Uutiset
16.9.2011 7.55
Valtioneuvosto hyväksyy meriliikenteen päästöjä koskevan rikkidirektiivinValtioneuvosto hyväksyi torstaina 15. syyskuuta kirjelmän EU:n rikkidirektiivistä. Euroopan komissio on arvioinut, että uudet päästövaatimukset vähentävät rikkidioksidipäästöjä Itämerellä ja muilla rikkipäästöjen valvonta-alueilla yli 90 prosenttia ja hiukkaspäästöjä yli 60 prosenttia. Ehdotuksen on pelätty nostavan merikuljetusten kustannuksia. - Uutiset
30.8.2011 12.36
Suomi ja Ruotsi sopivat taksi- ja jäänmurtoavustaSuomi ja Ruotsi ovat sopineet taksiliikenteen järjestämisestä maiden rajan ylittävässä liikenteessä. Maat allekirjoittivat taksiliikenteen vapauttavan sopimuksen 29. elokuuta Islannissa. Suomen puolesta sopimuksen allekirjoitti liikenneministeri Merja Kyllönen ja Ruotsin allekirjoittaja oli infrastruktuuriministeri Catharina Elmsäter-Svärd. - Uutiset
15.7.2011 15.00
Komissio ehdottaa meriliikenteen rikkidioksidipäästöjen vähentämistä 90 prosentillaMeriliikenteen polttoaineiden rikkipitoisuuden alentamista koskevien Euroopan komission ehdotuksilla on tarkoitus vähentää meriliikenteen rikkidioksidipäästöjä jopa 90 prosentilla ja hiukkaspäästöjä 80 prosentilla. Tästä kansanterveydelle koituva etu on 15–34 miljardia euroa, mikä ylittää huomattavasti arvioidut 2,6–11 miljardin euron kustannukset. Koska lähes puolet Euroopan väestöstä elää alueilla, joilla ei ole vieläkään päästy ilmalaatua koskeviin EU:n tavoitteisiin, ilman pilaantuminen on yksi kansalaisten suurimpia ympäristöön liittyviä huolenaiheita. - Uutiset
14.7.2011 9.34
Pohjoismaiden neuvosto huolissaan: Tanska, Suomi ja Islanti viivästyttävät vaarallisten vieraslajien leviämisen estämiseen merialueilla tähtäävän YK-sopimuksen ratifiointiaUuden YK-sopimuksen tavoitteena on estää vaarallisten vieraslajien leviäminen merialueilla. Painolastivesisopimus ei kuitenkaan voi tulla voimaan, ennen kuin vähintään kaksi maata on sen vielä ratifioinut. Tanska, Suomi ja Islanti ovat tähän saakka lykänneet sopimuksen ratifiointia, mikä huolestuttaa Pohjoismaiden neuvostoa. - Uutiset
11.7.2011 16.45
Suomen kanta: Merenkulun kasvihuonekaasujen vähentämisestä tulisi sopia IMO:ssa - suojelukomitea kokoontuuKansainvälisen merenkulkujärjestö IMO:n merellisen ympäristön suojelukomitea kokoontuu Lontoossa 11.-15. heinäkuuta. Kokouksen asialistalla ovat muun muassa merenkulun energiatehokkuus, meriliikenteen kasvihuonekaasupäästöt ja risteilyalusten päästöt Itämerellä. Kokousvaltuuskuntaan kuuluu edustajia viranomaisista ja elinkeinoelämästä. Suomi katsoo, että merenkulun kasvihuonekaasujen vähentämisestä tulisi sopia kansainvälisellä tasolla IMO:ssa ja että ratkaisu taloudellisten ohjauskeinojen käyttöön olisi löydettävä myös kansainvälisesti. Kansainvälinen ratkaisu edistää parhaiten ympäristötavoitteita, vähentää hiilivuotoa ja kilpailun vääristymiä. - Uutiset
11.7.2011 6.36
Elinkeinoelämä ja palkansaajakeskusjärjestöt huolissaan: Rikkidirektiivi uhkaa vakavasti Suomen kilpailukykyä ja työllisyyttäKansainvälinen merenkulkujärjestö IMO teki lokakuussa 2008 päätöksen, jonka mukaan laivojen rikkipäästöjä vähennetään merkittävästi. IMO:n päätökset viedään EU-lainsäädäntöön muuttamalla nykyistä rikkidirektiiviä, josta komissio antanee aloitteen heinäkuun puolivälissä. Esityksen pelätään uhkaavan vakavasti suomalaista kauppamerenkulkua ja vientiteollisuuden työpaikkoja. - Uutiset
17.6.2011 14.34
Uusi merityösopimuslaki voimaan 1. elokuutaTärkeimmät sisällölliset muutokset koskevat epätyypillisessä työsuhteessa olevia työntekijöitä, työntekijöiden kotimatkaoikeuksia ja työnantajan velvollisuutta korvata työntekijän sairaanhoitokustannuksia. Myös vahingonkorvausta koskevia säännöksiä on täsmennetty. - Uutiset
17.6.2011 14.16
Komissio patistelee jäsenvaltioita noudattamaan ympäristörikoksia koskevia sääntöjä - myös Suomella puutteita laivaliikenteen päästöjen osaltaEuroopan komissio on antanut 12 jäsenvaltiolle kaksi kuukautta aikaa ottaa lainsäädäntöönsä merten saastuttamisesta ja muista ympäristörikoksista langetettavia rangaistuksia koskevat EU:n säännöt. Ympäristönsuojelusta rikosoikeudellisin keinoin annettu direktiivi 2008/99/EY olisi pitänyt saattaa osaksi kansallista lainsäädäntöä 26. joulukuuta 2010 mennessä. Jäsenvaltioista 10 (Kypros, Tšekki, Saksa, Kreikka, Italia, Liettua, Malta, Portugali, Romania ja Slovenia) ei kuitenkaan ole tätä tehnyt. Kahdeksan valtiota (Tšekki, Suomi, Kreikka, Italia, Liettua, Portugali, Romania ja Slovakia) ei ole pannut täytäntöön erillisiä sääntöjä laivaliikenteen aiheuttamasta saastumisesta. Sitä koskeva direktiivi (2009/123/EY) olisi pitänyt panna täytäntöön 16. marraskuuta 2010 mennessä. Jos nämä jäsenvaltiot eivät ilmoita komissiolle korjanneensa asiaa kahden kuukauden kuluessa, komissio saattaa viedä asian EU:n tuomioistuimeen. - Uutiset
21.12.2010 12.00
Komission yhteinen tutkimuskeskus esittää vaihtoehtoja merenkulun päästöjen vähentämiseksiMerenkulun osuus kaikista ihmisten toiminnasta aiheutuvista hiilidioksidipäästöistä on noin neljä prosenttia, mikä tarkoittaa, että sen hiilijalanjälki on yhtä suuri kuin Saksan. Kansainvälisen merenkulun päästöistä ei ole vielä olemassa lainsäädäntöä, mutta asiasta keskustellaan parhaillaan Kansainvälisessä merenkulkujärjestössä (IMO) ja YK:n ilmastonmuutossopimuksen (UNFCCC) puitteissa. Kasvihuonekaasupäästöjen kannalta meriliikenne on ympäristöystävällisin liikennemuoto. Silläkin alalla on kuitenkin ryhdyttävä toimiin, koska laivojen päästöjen arvellaan lisääntyvän vuoteen 2050 mennessä 150–200 prosenttia. - Uutiset
15.12.2010 15.15
Liikenteen turvallisuusviraston perimiin maksuihin rajuja hinnankorotuksiaLiikenteenturvallisuusviraston perimiin maksuihin tulee keskimäärin yhdeksän prosentin korotus vuoden 2011 alussa. Suurimmat korotukset tulevat merenkulun maksuihin (12-13 %) ja tieliikenteen kuljettajantutkinnosta perittäviin maksuihin (keskimäärin 40 %). Valtaosin muut tieliikenteen maksut säilyvät nykyisellä tasolla. - Uutiset
9.2.2010 16.00
Havaittujen öljypäästöjen määrä laskussa - Merenkulun ympäristönsuojelulaki voimaan vuoden alustaSuomen merialueilla havaittiin vuonna 2009 yhteensä 68 öljypäästöä, joista Rajavartiolaitoksen lentokoneet ja helikopterit havaitsivat 32. Lisäksi Rajavartiolaitos sai useita ilmoituksia muilta viranomaisilta ja yksityishenkilöiltä mahdollisista öljypäästöistä, joista 36 varmennettiin öljypitoisiksi päästöiksi. Laajin Suomen merialueilla havaittu päästö ulottui Ahvenanmaalta Naantaliin. - Uutiset
4.12.2009 9.38
Merityöaikalailla parannetaan kauppamerenkulun toimintaedellytyksiäValtio osallistuu takautuvasti 1. tammikuuta 2009 lukien kauppamerenkulussa syntyneisiin miehistönvaihtokustannuksiin. Valtio korvaa työnantajalle puolet Suomen ulkopuolella tapahtuvasta miehistön vaihdosta aiheutuvista matkakustannuksista aluksen ja EU:n jäsenvaltion tai Euroopan talousalueeseen kuuluvan valtion välillä. - Uutiset
16.10.2009 6.17
Oikeuskanslerin ratkaisujaOikeuskanslerinvirasto on julkaissut verkossa ratkaisulyhennelmät, joissa on ollut kysymys muun muassa tuomarin asianmukaisesta prosessinjohdosta, tuomarin huolellisuudesta salassapitomerkintöjen tekemisessä, tuomarin antamasta väliaikaismääräyksestä, hoitajan rikoksista ilmoittamisesta TEOlle, lastensuojeluilmoituksen tekijän henkilötietojen luovuttamisesta ilmoitusten kohteena olleelle perheelle, viranomaisen vastaamisvelvollisuudesta, lasten päivähoidon turvallisuudesta ja opetushallituksen kriisiohjeistuksesta. - Uutiset
11.9.2009 14.03
EU:n strategia meripolitiikan hallintotapojen parantamiseksi VälimerelläEuroopan komissio esitti 11. syyskuuta 2009 strategian mereen liittyvien haasteiden voittamiseksi Välimeren alueella. Meriasioiden hallinnon tehostamisen uskotaan edistävän merkittävästi kestävämpää talouskasvua alueella samalla kun se auttaa ratkaisemaan yhteisiä ongelmia. Kilpailu merialueiden käytöstä, meriturvallisuuteen kohdistuvat uhkat, ympäristön pilaantuminen ja ilmastonmuutoksen kielteiset vaikutukset edellyttävät koordinoidumpaa meriasioiden hallinnointia alueella – myös yhteistyössä EU:n ulkopuolisten Välimeren kumppanimaiden kanssa. - Uutiset
13.7.2009 16.56
Kansainvälisen tuomioistuimen tuomio koskien Costa Rican vapaata kauppamerenkulkua Nicaraguan vesilläHaagin kansainvälisen tuomioistuimen ratkaisemassa tapauksessa oli kyse Costa Rican ja Nicaraguan välisestä erimielisyydestä koskien maiden rajalla sijaitsevalla San Juan –joella tapahtuvaa meriliikennettä. Joki kuuluu Nicaraguaan, mutta Costa Rica nauttii alueella vapaan merenkulun oikeudesta sen mukaisesti, mitä on määrätty maiden välisessä rajasopimuksessa vuodelta 1858. Suvereenina valtiona Nicaragualla on oikeus säädellä merenkulkua, kunhan sitä ei oleellisesti estetä. - Uutiset
4.6.2009 15.45
Kaksi uutta valtionyhtiötä merenkulkuunTalouspoliittinen ministerivaliokunta puolsi liikenne- ja viestintäministeriön esityksiä Varustamoliikelaitos Finstashipin yhtiöittämisestä ja aiemmin päätetyn Merenkulkulaitoksen sisäisen tuotannon yhtiöittämisen järjestelyistä. Molemmat yhtiöt aloittavat toimintansa 1.1.2010. Perustettavien osakeyhtiöiden omistajaohjaus säilyy liikenne- ja viestintäministeriössä. - Uutiset
5.5.2009 15.01
Tarkastusvirasto: Vesiväylien korjausvelka tulisi eritellä tasoa säilyttäviin ja tasoa parantaviin töihinValtiontalouden tarkastusviraston mukaan vesiväylien kunnossapitoon vaikuttavat ratkaisut tulisi saattaa eduskunnan päätettäviksi nykyistä selkeämmässä muodossa. Väylien alkuperäistä tasoa säilyttävät työt ja tätä tasoa selvästi parantavat työt tulisi eritellä kunnossapito- tai korjausvelasta puhuttaessa. - Uutiset
12.2.2009 6.52
EYTI:n ennakkoratkaisu tuomioistuimen oikeudesta kieltää asianosaista aloittamasta oikeudenkäyntiä toisessa jäsenvaltiossaEYTI:n mukaan se, että jäsenvaltion tuomioistuin antaa määräyksen (ns. anti-suit injunction -määräys), jonka tarkoitus on kieltää henkilöä aloittamasta tai jatkamasta oikeudenkäyntiä toisen jäsenvaltion tuomioistuimissa, sillä perusteella, että tällainen oikeudenkäynti on vastoin välityssopimusta, on tuomioistuimen toimivallasta sekä tuomioiden tunnustamisesta ja täytäntöönpanosta siviili- ja kauppaoikeuden alalla annetun neuvoston asetuksen (EY) N:o 44/2001 vastaista. - Uutiset
29.10.2008 9.15
Liikennehallinnon virastouudistuksesta yksimielinen esitysLiikennehallinnon virastojen uudelleen järjestämisestä on syntynyt yksimielinen esitys. Virastouudistusta valmisteleva johtoryhmä allekirjoitti 13. lokakuuta väliraportin, jossa ehdotetaan Merenkulkulaitoksen väylätoimintojen, Tiehallinnon ja Ratahallintokeskuksen yhdistämistä uudeksi väylävirastoksi ja Ajoneuvohallintokeskuksen, Rautatieviraston, Ilmailuhallinnon sekä Merenkulkulaitoksen meriturvallisuustoiminnon yhdistämistä uudeksi liikenteen turvallisuusvirastoksi. - Uutiset
2.7.2008 9.12
Komissio antoi suuntaviivat kilpailusääntöjen soveltamisesta meriliikennepalveluihinEuroopan komissio on antanut ohjeet siitä, miten EY:n perustamissopimuksen 81 artiklassa vahvistettua, kilpailua rajoittavien liiketapojen kieltoa on sovellettava meriliikennepalveluihin.