Luontodirektiivi
- Säädökset > EU-lainsäädäntö NDir 92/43/ETY NDir 92/43/ETY luontotyyppien sekä luonnonvaraisen eläimistön ja kasviston suojelusta 21.5.1992 (luontodirektiivi)
- Lakikirjasto > YmpäristöjuridiikkaLohilahti, Hanne: Mistä puhumme, kun puhumme yhteisvaikutusten arvioinnista? – Yhteisvaikutusten arviointi ympäristövaikutusten hallintakeinonaYmpäristöjuridiikka 3–4/2020 s. 46 – 71, Asiantuntija-artikkeli
- EHS-säädösseurantaKolkanaukon luonnonsuojelualueen pinta-alaa muutettiinSäädösnumero: 717/2019
Julkaisupäivä: 25.6.2019 - Lakikirjasto > YmpäristöjuridiikkaPölönen, Ismo: Mikä riittää vai riittääkö mikään? Natura-arvioinnille asetetut vaatimukset unionin tuomioistuimen linjan mukaanYmpäristöjuridiikka 2/2019 s. 10 – 31, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > ArtikkelitWähä, Susanna: KHO:2017:161 – luonnonsuojelu – suojelusta poikkeaminen – puutarhakylähanke – viitasammakko21.12.2017, OikeustapauskommenttiKirjoittaja käsittelee ratkaisua KHO:2017:161. Tapauksessa kunta oli hakenut lupaa viitasammakon lisääntymispaikan suojelusta poikkeamiselle siirtolapuutarhatyyppisen vapaa-ajanasuntoalueen rakentamiseksi. Vaikka hanketta, jonka tarkoituksena oli kunnan elinvoimaisuuden säilyttäminen, voitiin sinänsä pitää erittäin tärkeän yleisen edun kannalta hyödyllisenä, ei viitasammakon lisääntymispaikan suojelusta poikkeamiselle ollut luontodirektiivin 16 artiklan 1 kohdan c alakohdassa...
- Lakikirjasto > ArtikkelitJääskeläinen, Lauri: KHO 9.11.2015 Taltio 3201 - Lepakot - Hävittämis- ja heikentämiskielto - Poikkeaminen - Luonnonsuojelulaki19.1.2016, OikeustapauskommenttiTapauksessa oli kysymys luvan myöntämisestä Helsingin kaupungin rakennusvirastolle poiketa luonnonsuojelulain 49.1 §:n mukaisesta lepakoiden lisääntymis- ja levähdyspaikkoja koskevasta hävittämis- ja heikentämiskiellosta tietyin ehdoin. Uudenmaan ELY-keskus myönsi (7.3.2014) ehdoilla, jotka koskivat mm. korkean puuston säilyttämistä Koirasaarentien uuden tielinjan molemmin puolin mahdollisimman paljon; tien valaistuksen rajoittamista ainakin lepakoiden lisääntymisaikana; lepakonpönttöjen...
- Lakikirjasto > OpinnäytetyötBorgström, Suvi: Iso paha susi vai hyödyllinen hukka? Ekologis-juridinen näkökulma suden suojelun yhteiskunnalliseen hyväksyttävyyteen19.9.2011, Väitöskirja
- Lakikirjasto > OpinnäytetyötJuvalainen, Ulpu: Metsäluontotyyppien suojelu vesien käytössä7.6.2010, Maisteritutkielma
- Lakikirjasto > OpinnäytetyötSuvantola, Leila: Huominen ei koskaan kuole – Luonnonsuojelun ja ympäristönkäytön kilpailutilanteen ratkaisemisesta22.12.2008, Väitöskirja
- Lakikirjasto > OikeusNygren, Nina – Littunen, Kaisa: Dialogiset työpajat – maankäytön konflikteista suunnitteluvaran avartumiseenOikeus 4/2008 s. 478 – 484, Lyhyempi kirjoitus
- Lakikirjasto > YmpäristöjuridiikkaBorgström, Suvi: Suden suojelusta poikkeaminen – luontodirektiivin 16 artiklan poikkeamisperusteet EY- tuomioistuimen ratkaisun C–342/05 valossaYmpäristöjuridiikka 2–3/2008 s. 127 – 150, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > YmpäristöjuridiikkaBelinskij, Antti – Mehling, Michael: Natura 2000 -verkoston suojelu Suomessa ja Saksassa EY-oikeuden näkökulmastaYmpäristöjuridiikka 2–3/2008 s. 8 – 52, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > YmpäristöjuridiikkaBelinskij, Antti: Natura 2000 -kohteiden valinta Suomessa EY-oikeuden näkökulmastaYmpäristöjuridiikka 1/2008 s. 58 – 85, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > YmpäristöjuridiikkaNordberg, Lauri: Vuosaaren satamahanke EU:n yhteisöoikeuden valossa: Luonto- ja lintudirektiivien tulkinta Vuosaaren satamahankkeen päätöksenteossaYmpäristöjuridiikka 1/2007 s. 43 – 69, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > LakimiesSuvantola, Leila: Kuoleman katse – ympäristönkäytön luontovaikutusten selvittämisvelvollisuusLakimies 4/2006 s. 560 – 585, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > YmpäristöjuridiikkaReunanen, Pasi: Liito-orava lainsäädännössä – ekologis-juridinen näkökulma lajisuojeluunYmpäristöjuridiikka 1/2006 s. 34 – 63, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > YmpäristöjuridiikkaKallio, Pasi: Terve, ja kiitos simpukoista – luontodirektiivin 6 artiklan tulkintaa EY-tuomioistuimen ratkaisun C-127/02 valossaYmpäristöjuridiikka 1/2006 s. 7 – 33, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > YmpäristöjuridiikkaSuvantola, Leila: Kun maailma ei riitä – luonnon monimuotoisuudelle aiheutettavien haittojen kompensointiYmpäristöjuridiikka 3–4/2005 s. 30 – 80, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > YmpäristöjuridiikkaNyman, Jaana: Luontotyyppien suojelu ja edunvalvonnallinen osallistuminenYmpäristöjuridiikka 2/2005 s. 76 – 112, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > YmpäristöjuridiikkaSuvantola, Leila: Älä kieltäydy kahdesti – luonnonsuojelulain 53.1 §:n mukaisista korvauksistaYmpäristöjuridiikka 2/2005 s. 49 – 75, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > ArtikkelitWallgren, Matias: KHO:n vuosikirjaratkaisu 2002:86 (Vuotos)10.2.2003, OikeustapauskommenttiOikeustapauskommentin kirjoittaja jakaa käsiteltävän asian kahteen pääkysymykseen: ensinnäkin vesilain säännösten tulkinnassa huomioon otettaviin seikkoihin ja toiseksi hankkeen vaikutuksiin vesilain 2 luvun 5 §:ssä tarkoitettuna ehdottomana luvanmyöntämisesteenä. Näiden kysymysten osalta kirjoittaja vertailee laajasti eri oikeusasteiden päätösten perusteluja. Lisäksi kirjoittaja kommentoi lyhyesti vesilain 2 luvun 5 §:n ja 6 §:n suhdetta ja Euroopan yhteisön oikeuden merkitystä. Vaikka...
- Lakikirjasto > ArtikkelitWallgren, Matias: KHO:n vuosikirjaratkaisu 2002:78 (Liito-orava ja yleiskaavoitus)5.2.2003, OikeustapauskommenttiKHO katsoi, ettei alueita voitu osoittaa yleiskaavalla asuntorakentamiseen, kun alueilla oli tehty liito-oravahavaintoja eikä liito-oravan kulkureittejä ja liito-oravan suojeluun liittyviä kysymyksiä ollut selvitetty riittävästi. Oikeustapauskommentin kirjoittajan mukaan KHO:n päätös osoittaa, että luontodirektiivistä seuraava ja luonnonsuojelulain 49 §:stä ilmenevä lajisuojelu on tietyissä tilanteissa otettava huomioon myös yleiskaavoituksessa, eikä sitä voida sivuuttaa vedoten...
- Lakikirjasto > Defensor LegisSuvantola, Leila: Lupa tappaa – poikkeaminen luonnonsuojelulain säännöksistäDefensor Legis 4/2003 s. 668 – 696, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > LakimiesHollo, Erkki J.: KHO 2002:86 (Vuotos)Lakimies 2/2003 s. 295 – 326, Oikeustapauskommentti
- Lakikirjasto > ArtikkelitWallgren, Matias: KHO:n vuosikirjaratkaisu 2002:64 (Vuosaaren sataman vesilain mukainen lupa)27.11.2002, OikeustapauskommenttiOikeustapauskommentissa käsitellään seuraavia asiassa keskeisiksi nousseita kysymyksiä: 1) vaatimus koskien ennakkoratkaisun pyytämistä EY-tuomioistuimelta, 2) vesioikeuden jäsenten väitetty esteellisyys, 3) menettelyvirheitä koskevat valitusperusteet, 4) vesiasian suhde ympäristönsuojelulainsäädäntöön, 5) ympäristövaikutusten arviointimenettelyä ja selvitysten riittävyyttä koskevat valitusperusteet, 6) vaatimus vesilain mukaisen katselmustoimituksen toimittamisesta ja asian määrääminen...
- Lakikirjasto > ArtikkelitWallgren, Matias: KHO:n ennakkopäätös 2002:48 (Vuosaari)16.9.2002, OikeustapauskommenttiVuosaaren satama-alue oli ehdotettu otettavaksi Natura 2000 -verkostoon luontodirektiivin mukaisena SCI-alueena ja ilmoitettu lintudirektiivin mukaiseksi SPA-alueeksi. Uudenmaan liiton maakuntavaltuusto hyväksyi 28.12.1999 §:n 32 kohdalla Vuosaaren satamaa ja sen liikenneyhteyksiä koskevan seutukaavan ja seutukaavan muutoksen ja alisti päätöksen ympäristöministeriön vahvistettavaksi. Ympäristöministeriö hylkäsi 24.1.2002 päätöksellään asiaa koskevat valitukset ja vahvisti...
- Uutiset
14.3.2024 12.46
KHO kumosi hallinto-oikeuden päätöksen: Pyhäjoen kunnanvaltuuston päätös Matinsaaren asemakaavasta ei ollut lainvastainenAsiassa oli Pyhäjoen kunnanhallituksen valituksesta ensin ratkaistavana, oliko asemakaava lainvastainen niillä hallinto-oikeuden päätöksestä ilmenevillä perusteilla, jotka liittyvät kaavan keltakurjenmiekkaa koskevien selvitysten riittävyyteen. Hallinto-oikeus oli päätöksessään katsonut, että keltakurjenmiekkaa koskevien selvitysten perusteella ei voitu arvioida luotettavasti, oliko asemakaavassa osoitettu maankäyttö sovitettavissa yhteen asemakaavan luonnonympäristön vaalimista koskevan sisältövaatimuksen kanssa ja rikotaanko luonnonsuojelulaissa säädettyä rauhoitetun kasvilajin hävittämiskieltoa. Mikäli selvitysten katsottiin olevan riittäviä, oli tämän jälkeen arvioitava, täyttyivätkö asemakaavan sisältövaatimukset.
Pyhäjoen kunnanvaltuuston päätös ei KHO:n päätöksessä todetut seikat huomioon ottaen ollut lainvastainen hallinto-oikeuden päätöksessä esitetyllä perusteella. Hallinto-oikeuden päätös kaavan hyväksymistä koskevan päätöksen kumoamisesta oli tämän vuoksi kumottava, ja Pyhäjokialueen luonnonsuojeluyhdistys ry:n hallinto-oikeudelle tekemä valitus hylättävä. - Uutiset
27.2.2024 14.14
Myös Itä-Suomen hallinto-oikeus kumosi ilveksen metsästystä koskevat riistakeskuksen poikkeuslupapäätöksetItä-Suomen hallinto-oikeus on 27.2.2024 antamillaan 57 päätöksellä kumonnut Suomen riistakeskuksen tekemät ilveksen kannanhoidollista metsästystä koskevat päätökset, joista Suomen luonnonsuojeluliiton alueelliset piirit valittivat hallinto-oikeuteen. Suomen riistakeskus oli myöntänyt luvanhakijoille poikkeusluvat yhteensä 125 ilveksen tappamiseen Etelä-Savossa, Kymenlaaksossa, Pohjois-Karjalassa ja Pohjois-Savossa ajalla 1.12.2023–29.2.2024. Hallinto-oikeus kielsi marraskuussa 2023 annetuilla välipäätöksillään riistakeskuksen päätösten täytäntöönpanon. - Uutiset
30.10.2023 9.53
KHO:n kaksi ratkaisua karhun kannanhoidollisesta metsästyksestä: Riistakeskuksen päätökset poikkeuslupien myöntämisestä olivat lainvastaisiaKorkein hallinto-oikeus totesi molemmissa tapauksissa, etteivät luontodirektiivin mukaan tiukasti suojeltavaan lajiin kohdistuva kannanhoidollinen metsästys itsessään tai metsästyskulttuurin säilyttäminen voineet muodostaa metsästyslain 41 a §:n 3 momentin, sellaisena kuin sitä oli tulkittava luontodirektiivin 16 artiklan 1 kohdan valossa, soveltamisen edellytyksenä olevaa hyväksyttävää päämäärää tiukasta suojelusta poikkeamiselle. Suomen riistakeskuksen päätöksestä ei käynyt selkeästi ja täsmällisesti ilmi, mihin luontodirektiivin mukaiseen hyväksyttävään päämäärään karhun kannanhoidollista metsästystä koskevalla poikkeuslupapäätöksellä oli kyseisellä hakemusalueella pyritty. Päätös poikkeusluvan myöntämisestä oli siten lainvastainen. - Uutiset
17.7.2023 7.55
Hallinto-oikeus: Töölönlahden lepakot ja liito-oravatELY-keskus oli ennen päätöksensä tekemistä huolehtinut asian riittävästä selvittämisestä hallintolain 31 §:n 1 momentissa edellytetyllä tavalla. ELY-keskus oli hankkimansa selvityksen perusteella voinut olla ryhtymättä luonnonsuojelulain 57 §:n mukaisiin pakkokeinoihin vireillepanon johdosta. (Vailla lainvoimaa 14.7.2023) - Uutiset
14.7.2023 15.55
Hallinto-oikeus: Malmin lentokentän lepakotELY-keskus oli voinut myöntää luonnonsuojelulain 49 §:n 3 momentin mukaisen poikkeamisluvan. Valituksenalaista päätöstä ei ollut syytä muuttaa. (Vailla lainvoimaa 14.7.2023) - Uutiset
4.7.2023 7.07
KHO: Susihavaintojen merkitys tuulivoimayleiskaavan laatimisessaMaankäyttö ja rakentaminen – Yleiskaava – Tuulivoima – Vaikutusten arviointi – Selvitysten riittävyys – Luontodirektiivin liitteessä IV (a) tarkoitettu laji – Susi - Uutiset
19.9.2022 13.31
Luke on kehittänyt työkaluja susikannan suotuisan suojelutason viitearvojen määrittelyynLuonnonvarakeskus (Luke) on julkaissut Suomen susikannan suotuisan suojelutason viitearvojen määrittelyä käsittelevän loppuraportin. Raportti sisältää uutta tietoa susikannasta ja työkaluja viitearvon määrittelyyn. Työ on tehty kaksivuotisessa (2021−2022) hankkeessa maa- ja metsätalousministeriön toimeksiannosta. - Uutiset
12.9.2022 13.25
EUT:n ennakkoratkaisu luonnonvaraisten eläinten ja kasvien suojelusta niiden kauppaa sääntelemällä (Tšekki) - Uutiset
1.11.2021 15.15
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu luontodirektiivin tulkinnasta suojellun eläimen levähdys- ja lisääntymispaikkojen osalta (Itävalta)Ennakkoratkaisupyyntö – Luontotyyppien sekä luonnonvaraisen eläimistön ja kasviston suojelu – Direktiivi 92/43/ETY – 12 artiklan 1 kohta – Eläinlajeja koskeva tiukka suojelujärjestelmä – Liitteessä IV oleva a kohta – Cricetus cricetus (eurooppalainen hamsteri) – Levähdys- ja lisääntymispaikat – Heikentäminen tai hävittäminen - Uutiset
5.3.2021 13.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu lintudirektiivin ja luontodirektiivin soveltamisesta metsätaloudessa (Ruotsi)Ennakkoratkaisupyyntö – Ympäristö – Direktiivi 92/43/ETY – Luontotyyppien sekä luonnonvaraisen eläimistön ja kasviston suojelu – 12 artiklan 1 kohta – Direktiivi 2009/147/EY – Luonnonvaraisten lintujen suojelu – 5 artikla – Metsätalous – Kiellot suojeltujen lajien suojelemiseksi – Suunniteltu päätehakkuu – Alue, jolla esiintyy suojeltuja lajeja - Uutiset
30.10.2020 9.26
KHO: Asemakaava ei lepakoiden lisääntymis- ja levähdyspaikkojen osalta perustunut maankäyttö- ja rakennuslain 9 §:n mukaisiin riittäviin selvityksiin ja vaikutusten arviointeihinKun muun muassa otettiin huomioon, ettei kortteleiden asemakaavan nojalla myönnettävien rakennuslupien yhteydessä ollut mahdollista asettaa lepakoiden tärkeän siirtymäreitin huomioimista koskevia ehtoja rakennustontin ulkopuolella, asemakaavaa varten ei ollut laadittu sellaisia selvityksiä ja vaikutusten arviointeja, joiden nojalla olisi ollut mahdollista luotettavasti arvioida sitä, oliko kaavassa osoitettu rakentaminen asemakaavan luonnonarvojen vaalimista koskevan sisältövaatimuksen mukaista. Myöskään luonnonsuojelulain 49 §:n 1 momentissa kiellettyjen vaikutusten aiheutumista ei ollut laadittujen selvitysten perusteella mahdollista poissulkea. Asemakaava ei tältä osin perustunut maankäyttö- ja rakennuslain 9 §:n mukaisiin riittäviin selvityksiin ja vaikutusten arviointeihin. Kaupunginvaltuuston päätös oli kuntalain 135 §:ssä tarkoitetulla tavalla lainvastainen. Hallinto-oikeuden ja kaupunginvaltuuston päätökset kumottiin kahden asuinkorttelin osalta. - Uutiset
21.7.2020 8.10
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu luontodirektiivin tulkinnasta tien rakentamisessa erityisen tärkeän yleisen edun kannalta pakottavista syistäEnnakkoratkaisupyyntö – Ympäristö – Direktiivi 92/43/ETY – 6 artikla – Luontotyyppien sekä luonnonvaraisen eläimistön ja kasviston suojelu – Erityisten suojelutoimien alueet – Tieosuuden rakentaminen – Kyseisen hankkeen erityisten suojelutoimien alueeseen aiheuttamien vaikutusten arviointi – Hyväksyntä – Erittäin tärkeän yleisen edun kannalta pakottavat syyt - Uutiset
18.6.2020 11.30
KHO: Tuulivoimayleiskaavan hyväksymisharkinnassa oli riittävästi huomioitu suurpetojen elin- ja pesimäalueetAsiassa tuli arvioitavaksi valituksen myötä, oliko tuulivoimayleiskaavan hyväksynnässä arvioitu riittävästi valituksen mukaista susien elinaluetta. KHO katsoi, että annetut selvitykset osoittivat, ettei alueella ollut susien tai muidenkaan suurpetojen keskeistä elin- tai pesimäaluetta, ja että selvitys asiassa oli ollut riittävää. Hallinto-oikeuden päätöstä ei näin ollut tarpeen muuttaa. - Uutiset
17.4.2018 13.23
Puolan suorittamat metsänhoitotoimenpiteet Puszcza Białowieskan Natura 2000 -alueella ovat ristiriidassa unionin oikeuden kanssa – näiden toimenpiteiden täytäntöönpano aiheuttaa tosiasiassa kyseisen alueen osan häviämisenUnionin tuomioistuin totesi, että kyseessä olevien aktiivisten metsänhoitotoimenpiteiden täytäntöönpano on johtanut Puszcza Biełowieskan Natura 2000 -alueen tietyn osan häviämiseen. Tällaiset toimenpiteet eivät siis – toisin kuin Puola väittää – voi olla kyseisen alueen suojelemisen varmistavia toimenpiteitä. Unionin tuomioistuin korosti tässä yhteydessä, että kirjanpainajakantaa ei mitenkään ole yksilöity vuoden 2015 käyttösuunnitelmassa mahdolliseksi vaaraksi Puszcza Biełowieskan Natura 2000 -alueen koskemattomuudelle vaan että sitä vastoin tässä suunnitelmassa esitettiin tällaisena mahdollisena vaarana kirjanpainajakannan valloittamien 100-vuotiaiden kuusien ja mäntyjen poistaminen. - Uutiset
28.11.2017 9.19
KHO hakee ennakkoratkaisua unionin tuomioistuimelta suden rauhoitusta koskevassa asiassaKorkeimmassa hallinto-oikeudessa on luonnonsuojeluyhdistyksen valituksesta ratkaistavana kysymys siitä, ovatko metsästyslaissa ja luontodirektiivissä säädetyt edellytykset suden rauhoituksesta poikkeamiselle täyttyneet. Kysymys on tapauksista, joissa kahdella erillisellä poikkeusluvalla oli sallittu yhteensä seitsemän suden tappaminen Pohjois-Savossa. Välipäätöksessään korkein hallinto-oikeus päätti pyytää unionin tuomioistuimelta ennakkoratkaisua asiassa. - Uutiset
17.10.2017 9.45
KHO ei pitänyt siirtolapuutarhatyyppisen vapaa-ajanasuntoalueen rakentamista erittäin tärkeän yleisen edun kannalta pakottavana syynä viitasammakon lisääntymispaikan suojelusta poikkeamiselleKunta oli hakenut lupaa viitasammakon lisääntymispaikan suojelusta poikkeamiselle siirtolapuutarhatyyppisen vapaa-ajanasuntoalueen rakentamiseksi. Vaikka hanketta, jonka tarkoituksena oli kunnan elinvoimaisuuden säilyttäminen, voitiin sinänsä pitää erittäin tärkeän yleisen edun kannalta hyödyllisenä, ei viitasammakon lisääntymispaikan suojelusta poikkeamiselle ollut luontodirektiivin 16 artiklan 1 kohdan c alakohdassa tarkoitettua erittäin tärkeän yleisen edun kannalta pakottavaa syytä. Näin ollen lupaa suojelusta poikkeamiseen ei voitu myöntää. - Uutiset
12.4.2017 10.30
KHO:n ratkaisu poikkeusluvasta liito-oravan lisääntymis- ja levähdyspaikka-alueen hävittämiseenTampereen kaupunki on 26.6.2015 toimittanut Pirkanmaan ELY-keskukselle hakemuksen poiketa luonnonsuojelulain 49 §:n 1 momentin mukaisesta kiellosta hävittää liito-oravan lisääntymis- ja levähdyspaikka-alue raitiotien varikon rakentamiseksi. ELY-keskus on päätöksellään 18.12.2015 myöntänyt Tampereen kaupungille luvan poiketa luonnonsuojelulain 49 §:n 1 momentin mukaisesta liito-oravan lisääntymis- ja levähdyspaikkoja koskevasta hävittämis- ja heikentämiskiellosta Kauhakorvenkadun varikkoalueella. Hämeenlinnan hallinto-oikeus on päätöksellään hylännyt Tampereen ympäristönsuojeluyhdistys ry:n valituksen ELY-keskuksen päätöksestä. Korkein hallinto-oikeus on tutkinut asian. Valitus hylätään. Hallinto-oikeuden päätöksen lopputulosta ei muuteta. - Uutiset
1.3.2017 13.10
Uusi tietopaketti luontodirektiivin lajeistaYmpäristöministeriö on julkaissut laajan tietopaketin, joka kattaa Suomessa esiintyvät Euroopan unionin luontodirektiivin liitteen IV lajit lepakoita lukuun ottamatta. Liitteeseen kuuluvat eläin- ja kasvilajit ovat tiukasti suojeltuja. Tiukkojen suojeluvaatimusten tavoitteena on lajien säilyminen EU:ssa pitkällä aikavälillä. Julkaisuun on koottu yhteen hajallaan olevaa ja osin vaikeasti löydettävissä olevaa tietoa. Asiantuntijoiden kirjoittamat tekstit sisältävät lajien ekologian ja esiintymisen perustiedot, tärkeimpiä lajien huomioimiseen liittyviä näkökohtia ja ohjeita lajien esiintymisen havaitsemiseksi. - Uutiset
7.2.2017 12.10
Ympäristöministeriöltä kirje liito-oravan huomioimisesta kaavoituksessaYmpäristöministeriö on lähettänyt kuntiin, maakunnan liittoihin ja ELY-keskuksiin kirjeen liito-oravan huomioon ottamisesta kaavoituksessa. Siinä annetaan tarpeellista tietoa liito-oravaa koskevasta lainsäädännöstä, elintavoista sekä kaavoitustyön yhteydessä tarpeellisista selvityksistä ja vaikutusarvioinneista. Kyseessä on päivitys vuonna 2005 annettuun vastaavanlaiseen kirjeeseen. - Uutiset
30.9.2016 10.10
KHO salli koulun rakentamisen liito-oravan lisääntymis- ja levähdyspaikalle HeinolassaELY-keskus oli myöntänyt kaupungille luonnonsuojelulain mukaisen luvan poiketa liito-oravan lisääntymis- ja levähdyspaikan suojelusta korttelialueen ottamiseksi käyttöön koulun rakennuspaikkana. Hallinto-oikeus oli kumonnut päätöksen katsoen, ettei kaupunki ollut esittänyt sellaisia syitä, jotka estäisivät pitämästä tarkasteltuja vaihtoehtoisia uuden koulun sijoituspaikkoja luontodirektiivin tarkoittamalla tavalla tyydyttävinä ratkaisuina. Korkein hallinto-oikeus kumosi hallinto-oikeuden päätöksen ja saattoi ELY-keskuksen päätöksen voimaan. Kaikkien luontodirektiivin 16 artiklan 1 kohdassa säädettyjen edellytysten tuli täyttyä, jotta poikkeus voitiin myöntää. Kaupungin esittämiä asutuksen sijoittumiseen ja yhdyskuntarakenteen kehitykseen erityisesti pitkällä aikavälillä liittyviä tekijöitä voitiin pitää sellaisina objektiivisesti osoitettavissa olevina seikkoina, joiden perusteella vaihtoehtojen tyydyttävyyttä tuli arvioida. Asiassa oli esitetty riittävä selvitys siitä, että uuden koulun rakentamiseen ei ollut olemassa muuta tyydyttävää ratkaisua. Kun kaikki luontodirektiivin edellytykset täyttyivät, oli ELY-keskus voinut myöntää kaupungille hakemuksen mukaisesti poikkeamisluvan. (Ään. 4–1 ja esittelijän eriävä mielipide) - Uutiset
11.9.2015 8.34
Ympäristöministeriö valmistelee luopumista liito-oravan lisääntymis- ja levähdyspaikkojen rajaamisesta ELY-keskusten työtaakan keventämiseksiYmpäristöministeriö selvittää mahdollisuutta luopua liito-oravan lisääntymis- ja levähdyspaikkojen rajaamismenettelystä. Muutoksella halutaan keventää ELY-keskusten työtaakkaa sekä sujuvoittaa hallintoa hallitusohjelman mukaisesti. Muutos ei kuitenkaan heikentäisi liito-oravan suojelua. Liito-orava pysyy EU:n tiukasti suojelemana lajina, jonka lisääntymis- ja levähdyspaikkojen hävittäminen ja heikentäminen on edelleen kielletty. - Uutiset
19.8.2014 11.00
KHO: Seitsemän poikkeuslupaa yhden ilveksen metsästykseen kullakin Pirkanmaalla ja Satakunnassa sijaitsevalla alueella eivät vaarantaneet suotuisaa suojelutasoaSuomen riistakeskus oli seitsemällä eri päätöksellä metsästyslain nojalla myöntänyt kullakin päätöksellä poikkeusluvan yhden ilveksen metsästykseen Pirkanmaalla ja Satakunnassa sijaitsevilla alueilla metsästysvuonna 2011–2012. Kun otettiin huomioon asiassa saatu ilveskantaa koskeva selvitys ja lisäksi se, että hoitosuunnitelman mukaan ilvesten siirtoistutuksia ei tehty, kannanhoidollisen tavoitteen saavuttamiseksi ei ollut käytettävissä muuta tyydyttävää ratkaisua kuin valikoiden ja rajoitetusti tapahtuva metsästys. Kaikki luontodirektiivin 16 artiklan 1 kohdassa ja metsästyslain 41 a §:ssä säädetyt edellytykset poikkeusluville täyttyivät. - Uutiset
16.5.2014 14.14
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu luontodirektiivin tulkinnastaLuontotyyppien sekä luonnonvaraisen eläimistön ja kasviston suojelusta 21.5.1992 annetun neuvoston direktiivin 92/43/ETY 6 artiklan 3 kohtaa on tulkittava siten, että suunnitelma tai hanke, joka ei liity suoraan yhteisön tärkeänä pitämän alueen käyttöön tai ole tarpeellinen sen käytön kannalta, jolla on haitallisia vaikutuksia tällä alueella olevaan luontotyyppiin ja jolla suunnitellaan toimenpiteitä tämän luontotyypin samankokoisen tai suuremman pinta-alan kehittämiseksi tällä alueella, vaikuttaa mainitun alueen koskemattomuuteen. Tällaiset toimenpiteet voidaan tarvittaessa katsoa tämän artiklan 4 kohdassa tarkoitetuiksi ˮkorvaaviksi toimenpiteiksiˮ vain, jos siinä vahvistetut edellytykset täyttyvät. - Uutiset
11.2.2014 14.38
Ympäristöministeriö pyytää lausuntoja luonnoksesta hallituksen esitykseksi luonnonsuojelulain muuttamiseksiLuonnonsuojelulain Natura 2000 -verkostoa koskevaa 10 lukua ehdotetaan muutettavaksi EU:n luontodirektiivin toimeenpanon täydentämiseksi. Lisäksi lakiin ehdotetaan eräitä muita muutoksia. Luonnonsuojelulainsäädäntöä uudistetaan vaiheittain. Nyt lausunnoille lähtevällä ensimmäisellä vaiheella on kiire, koska suuri osa Suomen Natura-alueista olisi tullut perustaa SAC-alueiksi jo vuonna 2011.