Luontodirektiivi
- Uutiset
28.11.2017 9.19
KHO hakee ennakkoratkaisua unionin tuomioistuimelta suden rauhoitusta koskevassa asiassaKorkeimmassa hallinto-oikeudessa on luonnonsuojeluyhdistyksen valituksesta ratkaistavana kysymys siitä, ovatko metsästyslaissa ja luontodirektiivissä säädetyt edellytykset suden rauhoituksesta poikkeamiselle täyttyneet. Kysymys on tapauksista, joissa kahdella erillisellä poikkeusluvalla oli sallittu yhteensä seitsemän suden tappaminen Pohjois-Savossa. Välipäätöksessään korkein hallinto-oikeus päätti pyytää unionin tuomioistuimelta ennakkoratkaisua asiassa. - Uutiset
17.10.2017 9.45
KHO ei pitänyt siirtolapuutarhatyyppisen vapaa-ajanasuntoalueen rakentamista erittäin tärkeän yleisen edun kannalta pakottavana syynä viitasammakon lisääntymispaikan suojelusta poikkeamiselleKunta oli hakenut lupaa viitasammakon lisääntymispaikan suojelusta poikkeamiselle siirtolapuutarhatyyppisen vapaa-ajanasuntoalueen rakentamiseksi. Vaikka hanketta, jonka tarkoituksena oli kunnan elinvoimaisuuden säilyttäminen, voitiin sinänsä pitää erittäin tärkeän yleisen edun kannalta hyödyllisenä, ei viitasammakon lisääntymispaikan suojelusta poikkeamiselle ollut luontodirektiivin 16 artiklan 1 kohdan c alakohdassa tarkoitettua erittäin tärkeän yleisen edun kannalta pakottavaa syytä. Näin ollen lupaa suojelusta poikkeamiseen ei voitu myöntää. - Uutiset
12.4.2017 10.30
KHO:n ratkaisu poikkeusluvasta liito-oravan lisääntymis- ja levähdyspaikka-alueen hävittämiseenTampereen kaupunki on 26.6.2015 toimittanut Pirkanmaan ELY-keskukselle hakemuksen poiketa luonnonsuojelulain 49 §:n 1 momentin mukaisesta kiellosta hävittää liito-oravan lisääntymis- ja levähdyspaikka-alue raitiotien varikon rakentamiseksi. ELY-keskus on päätöksellään 18.12.2015 myöntänyt Tampereen kaupungille luvan poiketa luonnonsuojelulain 49 §:n 1 momentin mukaisesta liito-oravan lisääntymis- ja levähdyspaikkoja koskevasta hävittämis- ja heikentämiskiellosta Kauhakorvenkadun varikkoalueella. Hämeenlinnan hallinto-oikeus on päätöksellään hylännyt Tampereen ympäristönsuojeluyhdistys ry:n valituksen ELY-keskuksen päätöksestä. Korkein hallinto-oikeus on tutkinut asian. Valitus hylätään. Hallinto-oikeuden päätöksen lopputulosta ei muuteta. - Uutiset
1.3.2017 13.10
Uusi tietopaketti luontodirektiivin lajeistaYmpäristöministeriö on julkaissut laajan tietopaketin, joka kattaa Suomessa esiintyvät Euroopan unionin luontodirektiivin liitteen IV lajit lepakoita lukuun ottamatta. Liitteeseen kuuluvat eläin- ja kasvilajit ovat tiukasti suojeltuja. Tiukkojen suojeluvaatimusten tavoitteena on lajien säilyminen EU:ssa pitkällä aikavälillä. Julkaisuun on koottu yhteen hajallaan olevaa ja osin vaikeasti löydettävissä olevaa tietoa. Asiantuntijoiden kirjoittamat tekstit sisältävät lajien ekologian ja esiintymisen perustiedot, tärkeimpiä lajien huomioimiseen liittyviä näkökohtia ja ohjeita lajien esiintymisen havaitsemiseksi. - Uutiset
7.2.2017 12.10
Ympäristöministeriöltä kirje liito-oravan huomioimisesta kaavoituksessaYmpäristöministeriö on lähettänyt kuntiin, maakunnan liittoihin ja ELY-keskuksiin kirjeen liito-oravan huomioon ottamisesta kaavoituksessa. Siinä annetaan tarpeellista tietoa liito-oravaa koskevasta lainsäädännöstä, elintavoista sekä kaavoitustyön yhteydessä tarpeellisista selvityksistä ja vaikutusarvioinneista. Kyseessä on päivitys vuonna 2005 annettuun vastaavanlaiseen kirjeeseen. - Uutiset
30.9.2016 10.10
KHO salli koulun rakentamisen liito-oravan lisääntymis- ja levähdyspaikalle HeinolassaELY-keskus oli myöntänyt kaupungille luonnonsuojelulain mukaisen luvan poiketa liito-oravan lisääntymis- ja levähdyspaikan suojelusta korttelialueen ottamiseksi käyttöön koulun rakennuspaikkana. Hallinto-oikeus oli kumonnut päätöksen katsoen, ettei kaupunki ollut esittänyt sellaisia syitä, jotka estäisivät pitämästä tarkasteltuja vaihtoehtoisia uuden koulun sijoituspaikkoja luontodirektiivin tarkoittamalla tavalla tyydyttävinä ratkaisuina. Korkein hallinto-oikeus kumosi hallinto-oikeuden päätöksen ja saattoi ELY-keskuksen päätöksen voimaan. Kaikkien luontodirektiivin 16 artiklan 1 kohdassa säädettyjen edellytysten tuli täyttyä, jotta poikkeus voitiin myöntää. Kaupungin esittämiä asutuksen sijoittumiseen ja yhdyskuntarakenteen kehitykseen erityisesti pitkällä aikavälillä liittyviä tekijöitä voitiin pitää sellaisina objektiivisesti osoitettavissa olevina seikkoina, joiden perusteella vaihtoehtojen tyydyttävyyttä tuli arvioida. Asiassa oli esitetty riittävä selvitys siitä, että uuden koulun rakentamiseen ei ollut olemassa muuta tyydyttävää ratkaisua. Kun kaikki luontodirektiivin edellytykset täyttyivät, oli ELY-keskus voinut myöntää kaupungille hakemuksen mukaisesti poikkeamisluvan. (Ään. 4–1 ja esittelijän eriävä mielipide) - Uutiset
11.9.2015 8.34
Ympäristöministeriö valmistelee luopumista liito-oravan lisääntymis- ja levähdyspaikkojen rajaamisesta ELY-keskusten työtaakan keventämiseksiYmpäristöministeriö selvittää mahdollisuutta luopua liito-oravan lisääntymis- ja levähdyspaikkojen rajaamismenettelystä. Muutoksella halutaan keventää ELY-keskusten työtaakkaa sekä sujuvoittaa hallintoa hallitusohjelman mukaisesti. Muutos ei kuitenkaan heikentäisi liito-oravan suojelua. Liito-orava pysyy EU:n tiukasti suojelemana lajina, jonka lisääntymis- ja levähdyspaikkojen hävittäminen ja heikentäminen on edelleen kielletty. - Uutiset
19.8.2014 11.00
KHO: Seitsemän poikkeuslupaa yhden ilveksen metsästykseen kullakin Pirkanmaalla ja Satakunnassa sijaitsevalla alueella eivät vaarantaneet suotuisaa suojelutasoaSuomen riistakeskus oli seitsemällä eri päätöksellä metsästyslain nojalla myöntänyt kullakin päätöksellä poikkeusluvan yhden ilveksen metsästykseen Pirkanmaalla ja Satakunnassa sijaitsevilla alueilla metsästysvuonna 2011–2012. Kun otettiin huomioon asiassa saatu ilveskantaa koskeva selvitys ja lisäksi se, että hoitosuunnitelman mukaan ilvesten siirtoistutuksia ei tehty, kannanhoidollisen tavoitteen saavuttamiseksi ei ollut käytettävissä muuta tyydyttävää ratkaisua kuin valikoiden ja rajoitetusti tapahtuva metsästys. Kaikki luontodirektiivin 16 artiklan 1 kohdassa ja metsästyslain 41 a §:ssä säädetyt edellytykset poikkeusluville täyttyivät. - Uutiset
16.5.2014 14.14
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu luontodirektiivin tulkinnastaLuontotyyppien sekä luonnonvaraisen eläimistön ja kasviston suojelusta 21.5.1992 annetun neuvoston direktiivin 92/43/ETY 6 artiklan 3 kohtaa on tulkittava siten, että suunnitelma tai hanke, joka ei liity suoraan yhteisön tärkeänä pitämän alueen käyttöön tai ole tarpeellinen sen käytön kannalta, jolla on haitallisia vaikutuksia tällä alueella olevaan luontotyyppiin ja jolla suunnitellaan toimenpiteitä tämän luontotyypin samankokoisen tai suuremman pinta-alan kehittämiseksi tällä alueella, vaikuttaa mainitun alueen koskemattomuuteen. Tällaiset toimenpiteet voidaan tarvittaessa katsoa tämän artiklan 4 kohdassa tarkoitetuiksi ˮkorvaaviksi toimenpiteiksiˮ vain, jos siinä vahvistetut edellytykset täyttyvät. - Uutiset
11.2.2014 14.38
Ympäristöministeriö pyytää lausuntoja luonnoksesta hallituksen esitykseksi luonnonsuojelulain muuttamiseksiLuonnonsuojelulain Natura 2000 -verkostoa koskevaa 10 lukua ehdotetaan muutettavaksi EU:n luontodirektiivin toimeenpanon täydentämiseksi. Lisäksi lakiin ehdotetaan eräitä muita muutoksia. Luonnonsuojelulainsäädäntöä uudistetaan vaiheittain. Nyt lausunnoille lähtevällä ensimmäisellä vaiheella on kiire, koska suuri osa Suomen Natura-alueista olisi tullut perustaa SAC-alueiksi jo vuonna 2011. - Uutiset
24.1.2014 11.11
KHO:n ratkaisu liito-oravan lisääntymis- ja levähdyspaikan laajuudestaELY-keskus oli yhtiön metsänkäyttöilmoituksen johdosta rajannut päätöksellään avohakkuun ulkopuolelle 3,7 hehtaarin suuruisen alueen liito-oravan lisääntymis- ja levähdyspaikkana. Kun otettiin huomioon lainvalmisteluasiakirjoissa sekä ministeriöiden ohjeessa liito-oravan lisääntymis- ja levähdyspaikan pienialaisuudesta esitetty ja myös se lainvalmisteluasiakirjoissa korostettu seikka, että päätöksenteko liito-oravan lisääntymis- ja levähdyspaikkojen suojelusta on hoidettava mahdollisimman yhdenmukaisesti metsänomistajien tasavertaisen kohtelun varmistamiseksi, ELY-keskus oli määritellessään liito-oravan lisääntymis- ja levähdyspaikan 3,7 hehtaarin kokoiseksi arvioinut sen tässä tapauksessa luonnonsuojelulain 49 §:n 1 momentin vastaisesti liian laajaksi. - Uutiset
7.11.2013 12.02
KHO:n ratkaisu luonnonsuojelulain noudattamisesta vesilain mukaisen voimalaitoksen lupa-asian yhteydessäKorkein hallinto-oikeus katsoi muun muassa, että luonnonsuojelulain noudattamisesta voitiin vesilain mukaisen lupa-asian yhteydessä vesilain 1 luvun 23 c §:ssä tarkoitetulla tavalla sinänsä varmistua asettamalla lupamääräyksiä, joissa kielletään luvan saajaa ryhtymästä luvassa tarkoitettuihin toimenpiteisiin ennen kuin luonnonsuojelulaissa tarkoitettu viranomainen on myöntänyt mahdollisesti tarvittavan poikkeuksen, ja tuo päätös on saanut lainvoiman, tai vaihtoehtoisesti todennut, ettei poikkeamisen tarvetta ole. - Uutiset
2.10.2013 14.01
Luonnonsuojelulainsäädännön kehittämisen ensimmäisen vaiheen ehdotus valmis – kuulemistilaisuus 15. lokakuutaLuonnonsuojelulainsäädännön kehittämisen ensimmäisen vaihe on edennyt työryhmän ehdotukseen, joka on luovutettu ympäristöministeriölle. Uudistus on kolmivaiheinen, ja se pohjaa Suomen ympäristökeskuksen tekemään arvioon luonnonsuojelulainsäädännön toimivuudesta sekä arviosta saatuihin lausuntoihin. Uudistuksen ensimmäinen vaihe keskittyy täydentämään EU:n luonnonsuojelulainsäädännön toimeenpanoa. Ehdotuksesta järjestetään ministeriössä esittely- ja kuulemistilaisuus 15. lokakuuta 2013. Lakiehdotus viimeistellään tilaisuudessa saadun palautteen perusteella viralliseen lausuntovaiheeseen. - Uutiset
11.9.2013 12.17
KHO:n ratkaisu ympäristöministeriön oikeudesta lunastaa maa-alueita luonnonsuojelutarkoituksiinKorkein hallinto-oikeus katsoi muun muassa, että ympäristöministeriö oli voinut lunastaa luonnonsuojelutarkoituksiin myös yksittäisen maanomistajan omistaman alueen siitä huolimatta, että luonnonsuojelulain 68 §:ssä tarkoitettu määräaika Natura 2000 -verkoston toteuttamiseksi oli ministeriön lunastuslupaa myönnettäessä ylitetty. - Uutiset
13.5.2013 16.34
Patruunamäärää rajoitetaan kaikkien lintujen ja joidenkin eläinlajien metsästyksessä - ministeriö korjaa asetusmuutoksessa olevan epäselvyyden ennen sen voimaantuloaMaa- ja metsätalousministeriö muuttaa parhaillaan metsästysasetuksen ampuma-aseita koskevia säännöksiä. Itselataavien aseiden patruunoiden maksimimäärää säädetään tiukemmaksi silloin, kun niillä metsästetään lintu- ja luontodirektiivin piiriin kuuluvia lajeja. - Uutiset
28.1.2013 7.08
Luonnonsuojelulainsäädännön kehittäminen lähti käyntiinYmpäristöministeriö on käynnistänyt työn luonnonsuojelulainsäädännön kehittämiseksi. Työ pohjautuu Suomen ympäristökeskuksen vuonna 2010 laatimaan arvioon luonnonsuojelulainsäädännön toimivuudesta ja arviosta saatuihin lausuntoihin. - Uutiset
25.1.2013 14.14
KHO:n ratkaisu luonnonsuojelulain mukaisesta poikkeamisluvasta pohjanlepakon lisääntymis- ja levähdyspaikallaKorkein hallinto-oikeus katsoi muun muassa, että kun otettiin huomioon kaupungin viranomaisen esittämät vaihtoehtoiset, rakennuksen käytön pohjanlepakoiden lisääntymispaikkana turvaavat ratkaisut, poikkeuksen myöntämiselle rakennuksen purkamiseen ei ollut luontodirektiivin 16 artiklan 1 kohdassa ja luonnonsuojelulain 49 §:n 3 momentissa tarkoitettua perustetta. - Uutiset
27.9.2012 17.00
Asetusluonnos susikannan aiheuttamien vahinkojen vähentämisestä poikkeusluvilla lausunnolleMaa- ja metsätalousministeriö on lähettänyt lausunnolle asetusluonnoksen, jolla rajoitettaisiin suden metsästystä alkaneella metsästysvuodella. Poronhoitoalueen ulkopuolella Suomen riistakeskuksen poikkeusluvilla saaliiksi saatujen susien määrä ei saisi ylittää 10 sutta. Poronhoitoalueelle rajoitusta ei asetettaisi, vaan siellä Suomen riistakeskus voisi myöntää poikkeuslupia erityisen merkittävien porovahinkojen estämiseksi kaikissa EU:n luontodirektiivin mahdollistamissa tilanteissa. - Uutiset
25.1.2012 13.13
KHO:n ratkaisu elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen eri vastuualueiden toimivallastaKorkein hallinto-oikeus katsoi muun muassa, että ELY-keskuksen liikenne ja infrastruktuuri -vastuualueella oli oikeus tiehankkeen toteuttavana tienpitoviranomaisena hakea luonnonsuojelulain mukaista poikkeamislupaa luonnonsuojelulain 49 §:n 1 momentissa tarkoitetusta kiellosta. Saman ELY-keskuksen ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueella oli puolestaan toimivalta ratkaista poikkeamislupahakemus. - Uutiset
10.6.2011 8.15
EU-tuomioistuin: Ranska ei suojellut Strasbourgin lähiympäristössä asuvaa eurooppalaista hamsteria riittävästiEU-tuomioistuin katsoi torstaina 9. kesäkuuta antamassaan tuomiossa, ettei Ranska ole noudattanut luontodirektiivin mukaisia velvoitteitaan, koska se ei ole ottanut käyttöön toimenpideohjelmaa eurooppalaisen hamsterin (Cricetus cricetus) tiukan suojelun varmistamiseksi.