Liikennevahinko
- Uutiset
29.10.2015 16.31
Hovioikeus ei määrännyt ennen maksuohjelman vahvistamista maksettuja vakuutuskorvauksia tilitettäväksi velkojilleVelalliselle maksetut vakuutuskorvaukset olivat olleet velallisen henkilöön liittyvien vahinkojen hyvittämistä eivätkä ne olleet sisältäneet korvausta ansionmenetyksestä. Velallisella ei ollut velvollisuutta tilittää kysymyksessä olevia vakuutuskorvauksia (tilapäinen haitta, kosmeettinen haitta ja pysyvä haitta) velkojilleen. (Vailla lainvoimaa 29.10.2015) - Uutiset
21.10.2015 13.54
Hovioikeus ei muuttanut käräjäoikeuden tuomiota liikennevakuutuskorvauksen vanhentumista koskevassa asiassa – vahingonkärsijällä ei ollut selvittämisvelvollisuutta vastuussa olevasta vakuutusyhtiöstäA:lle oli tapahtunut henkilövahinko pyöräkuormaajalla 26.12.2004 ja hän oli hakenut korvausta liikennevakuutuksesta 10.2.2011. Asiassa oli kysymys siitä, oliko oikeus hakea korvausta vanhentunut. A oli aluksi vaatinut korvauksia liikennevakuutuslain 6 §:n 3 momentin mukaisesti ensisijaisen vakuutuksen eli tapaturmavakuutuksen perusteella, jonka kautta A:lle oli maksettu korvauksia, mutta korvausten maksaminen oli lopetettu 14.6.2005. A oli vasta syksyllä 2010 tullut tietoiseksi mahdollisuudesta kohdistaa korvausvaatimus myös A-Vakuutus Oy:öön. Liikennevakuutuslain 11 §:ssä ei ole asetettu vahingonkärsijälle selvittämisvelvollisuutta vastuussa olevasta vakuutusyhtiöstä. Hovioikeus katsoi käräjäoikeuden tavoin A:n täyttäneen selonottovelvollisuutensa, eikä oikeus hakea korvausta ollut vanhentunut. (Vailla lainvoimaa 21.10.2015) - Uutiset
8.9.2015 16.00
Liikennevahingon seurauksena oli syntynyt pysyvänä haittana vaikea aivovamma ja kaularankavamma sekä pysyvä työkyvyttömyys – hovioikeus kumosi käräjäoikeuden tuomionHovioikeus katsoi, että syy-yhteyttä puoltavat seikat olivat painavampia kuin syy-yhteyttä vastaan puhuvat seikat. Tämän vuoksi hovioikeus katsoi, että A:lle oli liikenneonnettomuudessa 11.3.1982 aiheutunut vaikea aivovamma ja kaularankavamma. Nämä vammat oikeuttivat liikennevakuutuslain mukaiseen korvaukseen. Kun muuta merkittävää syytä A:n psyykkisille ja fyysisille oireille ei ilmennyt, hovioikeus katsoi, että A:n työkyvyttömyys johtuu todennäköisesti aivovammasta ja sen jälkitilasta sekä kaularankavammasta. Työkyvyttömyyden alkamisajankohdaksi voitiin vahvistaa A:n ilmoittama ajankohta, jolloin hän ei enää tosiasiallisesti ollut kykenevä työhön. A:lla oli oikeus liikennevakuutuslain mukaisiin korvauksiin työkyvyttömyydestä aiheutuneesta ansionmenetyksestä. (Vailla lainvoimaa 8.9.2015) - Uutiset
17.8.2015 9.11
JSN: Lehti rikkoi yksityisyyden suojaa julkaisemalla onnettomuuskuvanAuton rekisterikilpi oli luettavissa ja auton omistaja oli sitä kautta selvitettävissä. Vaikka kysymyksessä oli julkisella paikalla otettu kuva, lehden olisi pitänyt ottaa huomioon yksityiselämän suoja. - Uutiset
8.7.2015 11.11
KKO: Autolla valopylvään kaatanut oli vastuussa toisen kaatuneeseen pylvääseen autolla törmänneen vahingoistaK oli törmännyt kuljettamallaan moottoriajoneuvolla moottoritiellä valopylvääseen siten, että pylväs oli kaatunut osin vastaan tulevien ajokaistalle. PS oli kuljettamallaan autolla törmännyt tiellä olleeseen pylvääseen. Korkeimman oikeuden ratkaisusta ilmenevin perustein syy-yhteys törmäysten välillä ei ollut katkennut. MS:llä oli auton omistajana oikeus korvaukseen K:n liikennevakuutuksesta. - Uutiset
18.6.2015 16.16
Isä kuoli rattijuopon kyydissä - alaikäisellä pojalla ei ollut oikeutta saada korvausta kuolemantapauksen aiheuttamasta kärsimyksestä eikä tilapäisestä haitastaVastaaja oli kuljettanut henkilöautoa Joensuusta Lieksaan yöllä nautittuaan alkoholia niin, että hänen verensä alkoholipitoisuus oli ajon aikana ollut 1,64 promillea. Vastaaja oli menettänyt auton hallinnan, jolloin auto oli suistunut tieltä törmäten lopulta puuhun ja hänen kyydissään ollut B oli loukkaantunut törmäyksessä siten, että hän oli myöhemmin kuollut saamiinsa vammoihin. B:n alaikäisen pojan A:n 10 000 euron korvausvaatimus henkisestä kärsimyksestä ja 5 000 euron vaatimus tilapäisestä haitasta hylättiin. HO tutki KO:n ratkaisun oikeellisuuden. Asiassa ei ilmennyt aihetta ratkaisun muuttamiseen. (Vailla lainvoimaa 18.6.2015) - Uutiset
28.4.2015 12.21
Hovioikeus: Näyttämättä jäi että 25 vuotta sitten tapahtunut liikenneonnettomuus olisi aiheuttanut nivelrikon ja työkyvyttömyyden – käräjäoikeuden tuomio kumottiinA ei ollut solisluun murtuman hoitamisen jälkeen käynyt olkapäänsä vuoksi lääkärissä ennen vuotta 2008. Hän oli ammatiltaan ollut maanviljelijä ja tehnyt fyysisesti kuormittavaa työtä. Heinäkuussa 1983 tapahtuneesta liikenneonnettomuudesta oli kulunut aikaa yli 25 vuotta nivelrikon toteamiseen 5.2.2009, jolloin A oli 48-vuotias. Todistajien kertomuksista ilmeni muita mahdollisia syitä, jotka olivat voineet aiheuttaa nivelrikon. Hovioikeus katsoi jääneen näyttämättä, että liikenneonnettomuudessa A:lle olisi aiheutunut sellainen vamma, josta olisi aiheutunut myöhemmin hänellä todettu nivelrikko. Näin ollen jäi näyttämättä, että nivelrikko ja siitä johtunut työkyvyttömyys olisi aiheutunut liikenneonnettomuudessa saadusta vammasta. (Vailla lainvoimaa 28.4.2015) - Uutiset
19.3.2015 12.05
Hovioikeus: Aivovamma johtui liikenneonnettomuudesta – käräjäoikeuden tuomio kumottiinKun vaihtoehtoisten syiden tueksi esitettyä näyttöä arvioitiin kokonaisuutena, mikään niistä ei hovioikeuden arvion mukaan yksinään tai yhdessä muidenkaan vaihtoehtoisten syiden kanssa noussut varteenotettavaksi selitykseksi W:n oireille. Asiassa ei siten esitetty riittävän painavaa vastanäyttöä sen tueksi, että W:n tämänhetkinen psyykkinen oireilu johtuisi muusta syystä kuin hänen liikennevahingon seurauksena saamastaan aivovammasta. Hovioikeus katsoi, että W:lle oli 20.11.1983 sattuneessa liikennevahingossa aiheutunut vaikea aivovamma ja sen seurauksena haittaluokan 12 mukainen pysyvä vika ja haitta. (Vailla lainvoimaa 19.3.2015) - Uutiset
11.3.2015 15.02
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus katsoi aivovamman syntyneen liikenneonnettomuudesta – vakuutusyhtiö oli korvausvelvollinenHovioikeus totesi, että aivojen kuvantamistutkimuksissa tai neuropsykologisissa tutkimuksissa saadut tulokset eivät riittäneet yksin osoittamaan aivovammaa tai sen yhteyttä onnettomuuteen. Tulokset kuitenkin yhdessä vammamekanismin, mahdollisen muistikatkon sekä M:n toimintakyvyssä ja muistitoiminnoissa havaittujen muutosten kanssa tukivat diagnoosia aivovammasta. Hovioikeus katsoi esitetyn näytön nojalla suoritettavan kokonaisarvion perusteella olevan todennäköistä, että M:lle oli liikenneonnettomuudessa aiheutunut aivovamma. Hovioikeus katsoi toisin kuin käräjäoikeus, että M:lle oli liikenneonnettomuudessa aiheutunut vaikea aivovamma. Hovioikeus katsoi kahden todistajan arvioiden perusteella, että M:lle oli aivovammasta aiheutunut pysyvä haitta, jonka haittaluokka oli 12. (Vailla lainvoimaa 11.3.2015) - Uutiset
16.1.2015 13.05
Liikennevahinkolautakunta suositti moottoripyörän matkustajana olleen kypärän korvaamista liikennevakuutuksestaLiikennevahinkolautakunta totesi, ettei laista tai sen esitöistä ole johdettavissa sellaista johtopäätöstä, että esineen pakollisuuden vuoksi sitä ei voitaisi pitää lain tarkoittamana henkilökohtaisena käyttöesineenä, joiksi vakiintuneessa korvauskäytännössä on katsottu muut moottoripyörän varusteet, kuten ajosaappaat, ajohansikkaat ja ajopuku sekä selkäpanssari. Näin ollen lautakunta katsoi, että kypärää voidaan pitää nykyisin lain tarkoittamana matkustajan henkilökohtaisena käyttöesineenä siitä huolimatta, että kypärä on myös pakollinen turvavaruste. - Uutiset
22.12.2014 9.45
Liikennevahinkolautakunta julkaisi viisi uutta soveltamisohjetta vuodelle 2015Liikennevahinkolautakunta on julkaissut ohjeen kuljettajan palkan korvaamisesta 3/2014, linja-autojen siirtokustannuksista 4/2014, liikennevakuutuksen hoitotuesta ja vaatelisästä 5/2014, Helsingin Liikennelaitoksen raitiovaunujen vaunukohtaisista seisonta-ajan korvauksista 6/2014 sekä työntekijän työeläkevakuutusmaksun, palkansaajan päivärahamaksun ja palkansaajan työttömyysvakuutusmaksun huomioon ottamisesta liikennevakuutuslain perusteella maksettavissa ansionmenetyskorvauksissa vuonna 2015 7/2014. - Uutiset
18.12.2014 10.10
Hovioikeus: Vastoin If:n näkemystä työkyvyttömyys johtui liikennevahingosta – ansionmenetyskorvausta 2.250 euroa kuukaudessa eläkeikään saakkaHovioikeus päätyi esittämillään perusteilla siihen, että liikenneonnettomuuden ja A:lle siinä aiheutuneiden vammojen ja niistä johtuneen pitkäaikaisen ja ankaran kiputilan ja hänelle sittemmin kehittyneiden kognitiivisten oireiden välillä valitsee todennäköinen syy-yhteys. A:n työkyvyttömyys oli näin ollen seurausta liikennevahingosta. (Vailla lainvoimaa 18.12.2014) - Uutiset
10.12.2014 15.00
Liikennevahinkolautakunnan soveltamisohje 2/2014: Liikennevakuutettavien ajoneuvojen seisonta-ajan korvaukset 1.1.2015Liikennevahinkolautakunta on julkaissut liikennevakuutettavien ajoneuvojen seisonta-ajan korvausnormit, jotka ovat voimassa 1. tammikuuta 2015 alkaen. - Uutiset
9.12.2014 13.35
Henkilövahinkojen normikorvausten määrät 2015Liikennevahinkolautakunta on julkaissut tilapäisen haitan, pysyvän haitan sekä pysyvän kosmeettisen haitan korvausnormit, jotka ovat voimassa 1. tammikuuta 2015 alkaen. - Uutiset
29.10.2014 13.27
Ajoneuvoa kiihdytyskaistan kautta oikealta ohittaneella ei ollut oikeutta korvaukseen liikennevahingosta toisen osapuolen ajoneuvon vakuutuksestaKäräjäoikeus katsoi, että huolimatta osittain kuluneista kaistamerkinnöistä A:n oli tullut olosuhteista tapahtumapaikalla kokonaisuutena havaita ja päätellä todellinen asiantila kaistaolosuhteiden ja väistämisvelvollisuuden osalta. Tästä huolimatta A oli pyrkinyt väistämisvelvollisena ohittamaan B:n kuljettaman ajoneuvon kiihdytyskaistan kautta oikealta, mistä oli seurannut liikennevahinko. Sen sijaan mikään seikka asiassa esitetystä näytöstä ei viitannut siihen, että B:n menettely tilanteessa olisi ollut miltään osin tuottamuksellista. Tämä oli jäänyt A:n toteennäyttämättömäksi väitteeksi. Mainituilla perusteilla kanne oli hylättävä. Hovioikeus ei myöntänyt jatkokäsittelylupaa. (Vailla lainvoimaa 29.10.2014) - Uutiset
15.10.2014 8.20
Vesiskootterionnettomuudessa työkykynsä menettäneelle korvausta venevakuutuksestaKO oli tuominnut vakuutusyhtiön suorittamaan vesiskootterionnettomuudessa matkustajana vammautuneelle pysyvästä viasta ja haitasta 23 600 euroa, työansion menetyksestä 1 091 euroa kuukaudessa kunnes kantaja täyttää 65-vuotta, minkä jälkeen korvaus alenee 60 prosenttiin ja yli 21 000 euroa oikeudenkäyntikuluista. Korvausvaatimus kivusta ja särystä oli hylätty. Osapuolet peruuttivat valituksensa HO:ssa ilmoittaen, että olivat päässeet sopuun asiassa. (Ratkaisuun ei saa hakea muutosta) - Uutiset
5.9.2014 9.35
EU-tuomioistuin määritteli "ajoneuvojen käyttämisen" käsitettä - traktoriin kiinnitetyn perävaunun siirtäminen heinävarastoon voisi kuulua käsitteen piiriinMoottoriajoneuvojen käyttöön liittyvän vastuun varalta otettavaa vakuutusta koskevan direktiivin 72/166/ETY 3 artiklan 1 kohtaa on tulkittava siten, että käsitteen ˮajoneuvojen käyttäminenˮ piiriin kuuluu kaikenlainen ajoneuvon tavanomaista käyttötarkoitusta vastaava käyttö. Niinpä mainitun käsitteen piiriin voisi kuulua slovenialaisessa pääasiassa kyseessä olevan kaltainen traktorilla ajaminen maatilan piha-alueella traktoriin kiinnitetyn perävaunun siirtämiseksi heinävarastoon, mikä ennakkoratkaisua pyytäneen tuomioistuimen on varmistettava. - Uutiset
22.8.2014 15.03
Hovioikeuden ratkaisu liikenneonnettomuuden seurauksena aiheutuneesta työkyvyttömyydestä ja liikennevakuutuslain mukaisista korvauksistaAsiassa oli hovioikeudessa kysymys siitä, onko A:lle aiheutunut 2.2.2004 tapahtuneen liikenneonnettomuuden seurauksena kaularanka- ja aivovamma ja onko hän niiden johdosta tullut työkyvyttömäksi. Toisin kuin Helsingin käräjäoikeus, Helsingin hovioikeus katsoi, että A:lla oli oikeus saada liikennevakuutuslain mukaisina korvauksina vaatimansa määrät kivusta ja särystä, pysyvästä haitasta ja ansionmenetyksestä. Hovioikeus katsoi neurologian erikoislääkärin arvion perusteella, että A:lle oli aivovammasta ja kaularankavammasta aiheutunut pysyvä haitta, jonka haittaluokka on ainakin 13. Liikennevakuutuskeskus oli velvollinen suorittamaan korvauksen korotusta A:n vaatimalla tavalla 6.10.2008 lukien. (Vailla lainvoimaa 22.8.2014) - Uutiset
28.7.2014 12.50
Liikennevahinkolautakunta arvioi lesken oikeutta liikennevakuutuksesta maksettavaan korvaukseen elatuksen menetyksestäLesken ansiotuloista ja muista olosuhteista käytettävissä olevan selvityksen perusteella lautakunta arvioi tapauksessa lesken pystyvän elättämään itsensä sillä tavoin vaikeuksitta, ettei hänellä ole tarvetta muuhun elatukseen. Näin ollen lautakunta katsoi, ettei leskellä ollut oikeutta liikennevakuutuksesta maksettavaan korvaukseen elatuksen menetyksestä. - Uutiset
27.1.2014 12.10
EU-tuomioistuin: Aineettomien vahinkojen korvaus liikennevahinkojen korvausjärjestelmässä voi olla pienempi kuin yleisessä vahingonkorvausjärjestelmässäKansalliset säännökset, joissa säädetään liikenneonnettomuuksien osalta erityisistä laskutavoista, jotka ovat vahinkoa kärsineille vähemmän edullisia kuin yleisessä vahingonkorvausjärjestelmässä säädetyt laskutavat, eivät ole EU-oikeuden vastaiset.