Lentoyhtiö
- Uutiset
19.11.2021 15.30
Kuluttajariitalautakunta: Matkustajilla ei ollut oikeutta vakiokorvaukseen, kun lento peruuntui lentäjien lakon vuoksiKäsillä olevassa tapauksessa SAS:n lentäjien lakko oli alkanut sen seurauksena, että pilottiyhdistykset olivat sanoneet irti yleissopimuksen kesken sopimuskauden eivätkä olleet hyväksyneet SAS:n sovintoesitystä. Kyseessä oli ollut laaja lakko, jossa osapuolina olivat olleet SAS ja useampi pilottiyhdistys. Lautakunta viittasi aiempaan ratkaisukäytäntöönsä ja totesi, että työehtosopimusneuvottelut eivät kuulu lentoyhtiön tavanomaiseen liiketoimintaan tai liikkeenjohdollisiin toimenpiteisiin. Lakko ei ollut seurausta SAS:n toimista eikä sen hallittavissa. Näistä syistä lakko muodosti poikkeuksellisen olosuhteen. Lautakunta totesi vielä, että käytettävissä olevan selvityksen perusteella SAS oli ryhtynyt siltä kohtuudella edellytettäviin toimenpiteisiin peruutuksen välttämiseksi ja peruutettujen lentojen toteuttamiseksi uudelleen reitityksen avulla. Matkustajilla ei ollut oikeutta vakiokorvaukseen. - Uutiset
12.11.2021 13.00
Kuluttajariitalautakunta: Matkustajilla ei ollut oikeutta vakiokorvaukseen lennon viivästymisestä, kun koneesta oli pitänyt turvallisuussyistä poistaa lennolta poisjääneiden matkatavaratNyt käsiteltävässä asiassa lautakunta katsoi, että matkustajien viime hetken yllättävää lennolta jäämistä koskevan 11 minuutin viiveen osalta kyse oli poikkeuksellisesta olosuhteesta. Selvityksen perusteella matkustajien lennon oli määrä laskeutua Muncheniin kello 17.50 ja viivästyksen johdosta se laskeutui vasta 18.05. Matkustajien jatkolento Milanoon lähti 18.35. Lautakunta piti todennäköisenä, että matkustajat olisivat ehtineet jatkolennolleen ilman toisten matkustajien yllättävää lennolta jäämistä ja sen edellyttämää matkatavaroiden poistoa. Lentoyhtiö ei siten ollut velvollinen maksamaan matkustajille vakiokorvausta. - Uutiset
12.11.2021 12.00
Kuluttajariitalautakunta: Matkustajilla ei ollut oikeutta vakiokorvaukseen, kun lento peruuntui edeltävään lentoon vaikuttaneiden sääolosuhteiden vuoksiLentoyhtiön uskottavan kertomuksen perusteella sääolosuhteet olivat lennon aikana huonontuneet siinä määrin, että lentokone oli sääolosuhteiden vuoksi joutunut palaamaan Helsinkiin. Lautakunta piti tällä perusteella riittävästi selvitettynä ja näytettynä, että sääolosuhteet olivat olleet tässä tapauksessa sellaiset, että ne muodostivat poikkeukselliset olosuhteet. - Uutiset
11.11.2021 9.00
Kuluttajariitalautakunta: Helsinki-Krabi-Helsinki lentojen 398 euron hintaa ei voitu pitää niin edullisena, että kuluttajan olisi pitänyt ymmärtää hinnan olevan virheellinenKuluttaja varasi 3.2.2019 itselleen ja vaimolleen matkatoimiston nettisivuilta Helsinki-Krabi-Helsinki lennot ajalle 5.2.2020-20.2.2020 hintaan 398 euroa per matkustaja. Matkatoimisto ilmoitti 4.2.2019 kuluttajalle, että järjestelmässä olleen hinnoitteluvirheen vuoksi lentolippuja ei voida myöntää, sillä matkan todellinen hinta olisi tosiasiassa ollut 1025 euroa matkustajalta. Lautakunta katsoi, ettei hintaa voitu pitää niin edullisena, että kuluttajan olisi pitänyt ymmärtää hinnan olevan virheellinen. Kuluttajan varaamien lentojen ajankohta 5.2.-20.2.2020 oli kuitenkin jo mennyt. Lautakunta katsoi, että kuluttaja oli tehnyt sopimuksen lennoista juuri kyseisille päiville, eikä alkuperäisen sopimuksen täyttäminen ollut enää mahdollista. Selvityksen perusteella ei ollut todettavissa, että kuluttaja olisi ostanut uusia lentolippuja peruutettujen lentojen tilalle. Asiassa jäi siten näyttämättä, että kuluttajalle olisi syntynyt matkatoimiston menettelyn seurauksena korvattavaa vahinkoa. Lautakunta ei suosittanut hyvitystä. - Uutiset
5.11.2021 15.00
Kuluttajariitalautakunta: Matkustajalla ei ollut oikeutta saada saman lentokuljetuksen perusteella toista vakiokorvaustaEU-tuomioistuin on todennut, että yhteen ainoaan varaukseen perustuva lento, johon liittyy yksi tai useampi jatkolento, on kokonaisuus, kun on kyse asetuksessa N:o 261/2004 säädetystä matkustajien oikeudesta korvaukseen (Wegener, C 537/17, 18 ja 19 kohta). EU-tuomioistuin on todennut myös, että kun kyse on lennosta, johon kuuluu jatkolentoja, asetuksessa säädetyn kiinteämääräisen korvauksen kannalta merkitystä on pelkästään siihen aikaan nähden todetulla viivästymisellä, jolloin lennon oli aikataulun mukaisesti tarkoitus saapua lopulliseen määräpaikkaan, jolla tarkoitetaan asianomaisen matkustajan viimeisen lennon määräpaikkaa (Folkerts, C-11/11, kohta 35). - Uutiset
5.11.2021 10.00
EU-asetus ei soveltunut lentomatkaan - kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystä jatkolennolta myöhästyneille ja 24 tuntia alkuperäistä lentoa myöhemmin Helsinkiin saapuneille matkustajilleMatkustajat olivat ostaneet Finnair Oyj:ltä lentokuljetuksen Kuala Lumpurista Hong Kongin kautta Helsinkiin 13.1.2017. Lennon AY6614 Kuala Lumpurista Hong Kongiin suoritti Malaysia Airlines. Lento viivästyi tunnin ja 25 minuuttia. Matkustajat eivät ehtineet jatkolennolleen Hong Kongista Helsinkiin, vaan he saapuivat perille 24 tuntia alkuperäistä lentoa myöhemmin. Erimielisyys asiassa koski matkustajien oikeutta asetuksen (EY) N:o 261/2004 mukaiseen korvaukseen lentoyhtiöltä. Lautakunta totesi, ettei Finnair Oyj ollut asetuksessa tarkoitettu lennosta vastaava lentoliikenteen harjoittaja nyt kyseessä olevan Kuala Lumpur–Hongkong -lennon osalta, jonka lähtöpaikka oli siis kolmannessa maassa. Asetuksen 3 artiklan perusteella asetusta sovelletaan matkustajiin, jotka lähtevät kolmannessa maassa sijaitsevalta lentoasemalta jäsenvaltion alueella sijaitsevalle lentoasemalle, mikäli kyseisestä lennosta vastaa yhteisön lentoliikenteen harjoittaja. Asiassa mainituin perusteella lautakunta katsoi, ettei asetus soveltunut nyt kyseessä olevaan lentomatkaan. Tähän ei vaikuttanut se, että matkustajat olivat hankkineet kyseessä olevalle lennolle lentolipun Finnair Oyj:ltä ja lentokuljetuksen lopullinen määräpaikka oli jäsenvaltion alueella Helsingissä. - Uutiset
1.11.2021 16.00
Lennot peruutettiin Ilmailualan Unionin tukilakon vuoksi ja matkustajat uudelleenreititettiin - lentoyhtiö ei ollut velvollinen maksamaan vakiokorvausta matkustajilleMatkustajilla oli vahvistettu varaus Finnair Oyj:n lennoille AY702 ja AY913 Pietarista Helsingin kautta Osloon 25.11.2019. Lennot peruutettiin Ilmailualan Unionin tukilakon vuoksi ja matkustajat uudelleenreititettiin Pietarista Tukholman kautta Osloon, jonne he saapuivat noin 5 tuntia ja 20 minuuttia aikataulusta viivästyneenä. Erimielisyys asiassa koski sitä, olivatko matkustajat oikeutettuja lennon peruuttamisen johdosta asetuksen (EY) N:o 261/2004 mukaiseen vakiokorvaukseen. Kuluttajariitalautakunta katsoi, että tukilakon osalta kyse ei ollut EUT:n ennakkoratkaisussa C-28/20 tarkoitetusta tapahtumasta, jonka alkuperä on lentoliikenteen harjoittajan sisäinen, vaan kyse on lakosta, joka on ulkoinen suhteessa asianomaisen lentoliikenteen harjoittajan toimintaan. Tämän vuoksi lautakunta katsoi, että tukilakossa oli kyse asetuksessa tarkoitetusta poikkeuksellisesta olosuhteesta, joka ei olisi ollut vältettävissä, vaikka lehtoyhtiö olisi ryhtynyt kaikkiin siltä kohtuudella edellytettäviin toimenpiteisiin. Lentoyhtiö ei siten ollut velvollinen maksamaan vakiokorvausta matkustajille. - Uutiset
14.10.2021 16.00
EUT:n ennakkoratkaisu peruutetun lennon korvaamisesta: Tytäryhtiön henkilöstön solidaarinen lakko, jolla tuetaan emoyhtiön henkilöstöä, ei kuulu poikkeuksellisen olosuhteen käsitteen piiriinMatkustajille heidän lennolle pääsynsä epäämisen sekä lentojen peruuttamisen tai pitkäaikaisen viivästymisen johdosta annettavaa korvausta ja apua koskevista yhteisistä säännöistä sekä asetuksen (ETY) N:o 295/91 kumoamisesta 11.2.2004 annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 261/2004 5 artiklan 3 kohtaa on tulkittava siten, että lakkoliike, jonka tarkoituksena on esittää työntekijöiden palkkoja ja/tai sosiaalietuuksia koskevia vaatimuksia ja johon on ryhdytty lennosta vastaavan lentoliikenteen harjoittajan henkilöstön ammattijärjestön kehotuksesta solidaarisesti tarkoituksena tukea lakkoliikettä, joka on aloitettu kyseisen lentoliikenteen harjoittajan emoyhtiötä vastaan ja johon osa tämän tytäryhtiön lennon toteuttamisen kannalta läsnäololtaan välttämättömästä henkilöstöstä osallistuu ja joka jatkuu lakkokehotuksen antaneen ammattijärjestön alun perin ilmoittaman ajankohdan jälkeen, vaikka emoyhtiön kanssa on tällä välin päästy sopimukseen, ei kuulu tässä säännöksessä tarkoitetun poikkeuksellisen olosuhteen käsitteen piiriin. - Uutiset
4.10.2021 13.35
Euroopan kuluttajakeskus Suomessa: Lentoyhtiöiltä parannuksia peruuntuneiden lentojen korvauskäytäntöihinKuusitoista eurooppalaista lentoyhtiötä on sitoutunut parantamaan peruttujen lentojen palautus- ja voucherkäytäntöjään. EU:n kuluttajaviranomaiset käynnistivät yhdessä komission kanssa alkuvuodesta 2021 yhteisvalvontahankkeen, jonka kohteena olivat lentoyhtiöt Aegean Airlines, Air France, Alitalia, Austrian Airlines, British Airways, Brussels Airlines, Easyjet, Eurowings, Iberia, KLM, Lufthansa, Norwegian, Ryanair, TAP, Vueling ja Wizz Air. - Uutiset
27.9.2021 10.43
KKO:n ratkaisu lentomatkustajan oikeuksistaLentoyhtiön lento oli peruutettu, ja matkustajat olivat saapuneet korvaavalla lennolla määränpäähän yli vuorokauden viivästyneinä. Matkustajat vaativat noin kahden vuoden kahden kuukauden kuluttua lennon peruuntumisesta lentoyhtiöltä vakiokorvausta Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 261/2004 nojalla.
Korkeimman oikeuden ratkaisusta ilmenevillä perusteilla katsottiin, että säilyttääkseen oikeutensa asetuksen mukaiseen korvaukseen lentomatkustajan on lähtökohtaisesti vedottava lennon peruuntumiseen ja viivästymiseen tai esitettävä korvausvaatimuksensa lentoyhtiölle kohtuullisessa ajassa. Kun lentoyhtiö oli laiminlyönyt lentomatkustajan korvausoikeutta koskevan tiedonantovelvollisuutensa, lentomatkustajien ei kuitenkaan katsottu menettäneen oikeuttaan vaatia korvausta. - Uutiset
8.9.2021 15.13
Lentoyhtiö Alitalia peruu kaikki lentonsa 15.10. alkaen – toimintaohjeita kuluttajilleItalialainen lentoyhtiö Alitalia on ilmoittanut, että uudelleenjärjestelyn myötä sen kaikki lennot on peruttu 15.10.2021 alkaen ja toiminnot lakkautetaan. Alitalian mukaan kuluttajat, jotka ovat ostaneet lipun 14.10. jälkeen aikataulutetuille lennoille, voivat vaihtaa lippunsa mihin tahansa 14.10. mennessä lennettävään Alitalian lentoon. Mikäli sopivaa lentoa ei löydy, kuluttaja on oikeutettu lipun hinnan täyteen hyvitykseen. - Uutiset
15.7.2021 10.30
EUYT: Austrian Airlinesille myönnetty koronatuki soveltui sisämarkkinoilleUnionin yleinen tuomioistuin vahvisti, että tuki, jonka Itävalta on myöntänyt Austrian Airlinesille sen lentojen peruuttamisesta tai lentoaikataulujen muutoksista covid-19-pandemian vuoksi aiheutuneiden vahinkojen korvaamiseen, soveltui sisämarkkinoille. Koska kyseinen tuki on vähennetty Saksan Lufthansa-konsernille, johon myös Austrian Airlines kuuluu, tässä samassa tilanteessa myöntämistä avustuksista, se ei merkitse liiallista korvausta kyseiselle konsernille. - Uutiset
14.6.2021 14.00
Euroopan kuluttajakeskuksen toimintaohjeita kuluttajille: Norwegianin saneerausmenettelyyn liittyvät rahanpalautuksetSaneerausmenettelyssä oleva lentoyhtiö Norwegian on lähettänyt kesäkuussa englanninkielisen sähköpostin niille asiakkailleen, jotka odottavat yhä rahanpalautuksia ennen 18.11.2020 peruuntuneista lennoista ja ovat siitä saneerauksen aiemmassa vaiheessa Norwegianille ilmoittaneet. Viestin mukaan kyseiset kuluttajavelkojat saavat jako-osuuden, joka koostuu käteisosuudesta ja osinko-osuudesta. Tämä tulee olemaan lopullinen hyvitys kuluttajalle. - Uutiset
20.5.2021 9.37
Unionin yleiseltä tuomioistuimelta kolme ratkaisua valtion koronatuista1. Komission päätös, jolla Portugalin TAP-lentoyhtiön hyväksi myöntämä tuki todettiin sisämarkkinoille soveltuvaksi, kumottiin perustelujen puutteellisuuden vuoksi
2. Komission päätös, jolla hyväksyttiin Alankomaiden KLM-lentoyhtiön hyväksi covid-19-pandemian yhteydessä myöntämä rahoitustuki kumotiin perustelujen puutteellisuuden vuoksi
3. Vakavaraisuustukirahasto espanjalaisille strategisille yrityksille, joilla on tilapäisiä vaikeuksia covid-19-pandemian johdosta, on unionin oikeuden mukainen - Uutiset
5.5.2021 11.00
Hovioikeus: Lentoyhtiö ei ollut rikkonut tasapuolisen kohtelun velvoitetta - lentäjien palkkavaatimukset hylättiinHO katsoi, ettei R10- ja R18-lentäjien pysyvää palkkaluokkaeroa voitu pitää tasapuolisen kohtelun velvoitteen vastaisena. Asiassa lausutuilla perusteilla HO katsoi KO:n tavoin, ettei yhtiö ollut rikkonut tasapuolisen kohtelun velvoitetta. Selvyyden vuoksi HO totesi, ettei asiassa ollut enää HO:ssa ollut kysymys yhdenvertaisuuslain rikkomisesta. Aihetta KO:n tuomion lopputuloksen muuttamiseen pääasian osalta ei ollut. (Vailla lainvoimaa 5.5.2021) - Uutiset
22.4.2021 14.47
Unionin tuomioistuin: Pelkkä lennon ohjaaminen läheiselle lentokentälle ei oikeuta vakiokorvaukseenLentoliikenteen harjoittajan on kuitenkin omasta aloitteestaan tarjottava matkustajalle korvaus kuljetuksen kustannuksista joko määränpäälentokentälle, jolle varaus on tehty, tai tarvittaessa toiseen matkustajan kanssa sovittuun lähikohteeseen. - Uutiset
15.4.2021 9.00
Euroopan unionin yleinen tuomioistuin: Suomen covid-19-pandemian yhteydessä lentoyhtiö Finnairin hyväksi antama takaus on unionin oikeuden mukainenSuomen covid-19-pandemian yhteydessä lentoyhtiö Finnairin hyväksi antama takaus, jonka tarkoituksena on auttaa Finnairia saamaan eläkerahastolta 600 miljoonan euron suuruinen laina, jolla on tarkoitus kattaa sen tarvitsema käyttöpääoma, on unionin oikeuden mukainen. Takaus oli tarpeellinen Suomen taloudessa olevan vakavan häiriön poistamiseksi, kun otetaan huomioon Finnairin merkitys Suomen taloudelle. Myös Ruotsin ja Tanskan SAS:n hyväksi toteuttamat tukitoimenpiteet, joilla on tarkoitus korvata lentojen peruuttamisesta tai lentoaikataulujen muutoksista covid-19-pandemian yhteydessä käyttöön otettujen matkustamisrajoitusten seurauksena SAS:lle aiheutunut vahinko, ovat unionin oikeuden mukaisia. - Uutiset
17.2.2021 13.48
Unionin yleinen tuomioistuin: Ruotsin käyttöön ottama lainatakausjärjestelmä, jolla pyritään covid-19-pandemian yhteydessä tukemaan lentoyhtiöitä, joilla on Ruotsin myöntämä liikennelupa, ja joka on tarkoitettu kyseisen jäsenvaltion taloudessa olevan vakavan häiriön poistamiseen, on unionin oikeuden mukainenKyseessä olevan järjestelmän oletetaan olevan toteutettu unionin edun mukaisesti. - Uutiset
17.2.2021 13.40
Unionin yleinen tuomioistuin: Verojen maksamista koskeva moratorio, jonka Ranska on ottanut käyttöön covid-19-pandemian yhteydessä tukeakseen lentoyhtiöitä, joilla on Ranskan myöntämä liikennelupa, on unionin oikeuden mukainenKyseinen tukijärjestelmä on asianmukainen covid-19-pandemian aiheuttaman taloudellisen vahingon korvaamiseksi, eikä se ole syrjivä. - Uutiset
12.2.2021 7.44
Kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvityksen maksamista, koska vaatimus oli esitetty muulle lentoyhtiölle kuin asetuksen mukaan lennosta vastanneelle lentoliikenteen harjoittajalleMatkustaja oli varannut Finnair Oyj:ltä Tallinna–Helsinki–Alicante -lennot, jotka oli määrä lentää 9.4.2018. Finnair ilmoitti Helsinki–Alicante -lennon perumisesta 10.3.2018. Matkustaja hyväksyi Finnairin tarjoaman uudelleenreitityksen, jonka mukaisesti matkustajan oli määrä matkustaa Tallinnasta Helsingin ja Madridin kautta Alicanteen. Sittemmin uudelleenreititykseen kuulunut lentoyhtiö Iberia Líneas Aéreas de España S. A:n (Iberia) lento IB8396 Madridista Alicanteen peruuntui. Asiassa oli kiistaa matkustajan oikeudesta asetuksen (EY) N:o 261/2004 mukaiseen vakiokorvaukseen Finnair Oyj:ltä. Koska tapauksessa peruttu lentoyhtiö Iberian lento IB8396 oli määrä suorittaa Iberian kalustolla ja miehistöllä sekä Iberian määräämällä reitillä, lautakunta katsoi, että Iberiaa oli pidettävä asetuksessa tarkoitettuna lennosta vastanneena lentoliikenteen harjoittajana. Sen vuoksi vaatimus asetuksen mukaisesta vakiokorvauksesta olisi tapauksessa tullut esittää Iberia Líneas Aéreas de España S.A:lle.