Lentoyhtiö
- Uutiset
23.6.2016 11.00
Kuluttajariitalautakunta: Epäily lentokoneen teknisestä viasta ei ollut poikkeuksellinen tilanne – matkustajilla oli oikeus vakiokorvaukseenTR:n ja SR:n lento Goa–Helsinki 9.1.2014 kello 21.45 oli viivästynyt noin neljä tuntia lentokoneen lennonohjausjärjestelmässä edellisen lennon teknisen välilaskun aikana ilmenneen ilmastointijärjestelmän vikailmoituksen vuoksi. Asiassa oli kysymys matkustajien oikeudesta Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen 261/2004 mukaisiin vakiokorvauksiin. Kuluttajariitalautakunta katsoi, ettei tekninen vika ollut asetuksen tarkoittama poikkeuksellinen tilanne, jota ei voinut ennakoida. Lautakunta suositti, että lentoyhtiö maksaisi matkustajille 600 euron vakiokorvauksen. - Uutiset
22.6.2016 14.33
EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisu lentolipun hinnan osittaisesta palauttamisesta matkustusluokan alentamistilanteessaEU-tuomioistuin antoi keskiviikkona (22.6.) ennakkoratkaisunsa saksalaiselle tuomioistuimelle asiassa, jossa on kyse matkustusluokan alentamisen vuoksi esitetystä lipun hinnan osittaista palauttamista koskevasta vaatimuksesta. - Uutiset
9.6.2016 9.35
Lentomatkustajille korvausta noin viisi tuntia viivästyneestä lennosta - tekninen vika ei johtunut poikkeuksellisista olosuhteistaKuluttajariitalautakunta katsoi, ettei kysymys ollut EU-asetuksessa tarkoitetuista poikkeuksellisista olosuhteista, joten lentoyhtiö oli velvollinen maksamaan kullekin matkustajalle asetuksen mukaisen 250 euron vakiokorvauksen ja vahingonkorvauksena ruokailukustannusten eli 63,70 euron lisäksi taksikustannuksista 39,20 euroa. - Uutiset
29.12.2015 9.11
EU-tuomioistuin: Käyttämättömistä ja palautuskelvottomista lentolipuista on maksettava arvonlisäveroLentoyhtiön suorittamasta lentolippujen luovutuksesta on maksettava arvonlisäveroa tilanteessa, jossa matkustajat eivät ole käyttäneet näitä lippuja eivätkä ole voineet saada niiden hintaa palautetuksi. - Uutiset
21.10.2015 14.39
Kuluttajariitalautakunta: Lennon peruuntuminen aikaisemmalla lennolla tapahtuneen laskeutumistelineen rikkoutumisen vuoksi johtui poikkeuksellisista olosuhteista eikä matkustajilla ollut oikeutta vakiokorvaukseenOttaen huomioon, että laskeutumistelineen vikaantuminen oli tapahtunut samana päivänä ja muualla kuin lentoyhtiön kotikentällä sekä lentoyhtiön selvityksen vian korjaamisen vaativuudesta, lautakunta piti ilmeisenä, että lentoyhtiö oli ryhtynyt kaikkiin siltä kohtuudella edellytettäviin toimenpiteisiin matkustajien kuljettamiseksi määränpäähän mahdollisimman nopeasti. Lautakunta katsoi lentoyhtiön tässä tapauksessa osoittaneen, että lennon peruuttaminen oli johtunut asetuksessa tarkoitetuista poikkeuksellisista olosuhteista eikä matkustajilla näin ollen ollut oikeutta vakiokorvaukseen. - Uutiset
10.9.2015 8.00
EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisu liikkeen luovutuksen käsitteen tulkinnasta työntekijöiden joukkovähentämistilanteessa, ennakkoratkaisupyynnön esittämisvelvollisuudesta ja valtion korvausvastuusta tuomioistuimen aiheuttamasta vahingostaEU-tuomioistuimen keskiviikkona (9.9.) antaman ratkaisun johdosta Portugalin valtio joutuu maksamaan korvauksia TAP-lentoyhtiön aiemman tytäryhtiön Air Atlantiksen työntekijöille, kun Portugalin korkein oikeus oli jättänyt hakematta ennakkoratkaisua liikkeen luovutuksen käsitteen tulkinnasta. - Uutiset
25.8.2015 13.45
Euroopan kuluttajakeskus: Lentoyhtiöt eivät aina noudata kansallisten valvontaelinten ratkaisuja – apua on tarjollaEuroopan kuluttajakeskus saa lähes päivittäin yhteydenottoja, jotka liittyvät lennon viivästyksiin tai peruutuksiin. Suomalaiskuluttajien valitukset koskevat tyypillisesti tilannetta, jossa ulkomainen lentoyhtiö kieltäytyy maksamasta vakiokorvausta ja vetoaa tekniseen vikaan. Jos sovintoratkaisua ei löydy Euroopan kuluttajakeskusten verkoston keinoin, voi kuluttaja saattaa riita-asian kansallisen valvontaelimen käsiteltäväksi. Eräät näistä ottavat kantaa yksittäisiin valituksiin; näin on esimerkiksi Suomessa, Ruotsissa, Espanjassa ja Latviassa. - Uutiset
25.5.2015 12.45
Työtuomioistuimen tuomio muissa yhtiöissä kertyneen aikaisemman palvelusajan hyvittämisestä lentoemännän virkaikää laskettaessaTyötuomioistuin on vahvistanut Finnair Oyj:n menettelevän Finnair Oyj:n matkustamohenkilöstöä koskevan työehtosopimuksen 3 §:n vastaisesti hyvittäessään A:n palvelusaikaa lentoemäntänä (ca:na) muissa yhtiöissä. Asia oli ollut siinä määrin tulkinnanvarainen, ettei Finnair Oyj:n ollut katsottava tietensä rikkoneen työehtosopimusta. - Uutiset
3.3.2015 13.00
Lento myöhästyi yli 7 tuntia aiemman lennon aikana iskeneen salaman seurauksena - matkustajilla ei ollut oikeutta vakiokorvaukseenKuluttajariitalautakunta katsoi tapauksessa, jossa lento Helsingistä Phuketiin 2.10.2012 oli viivästynyt yli seitsemän tuntia koneeseen aiemman lennon aikana iskeneen salaman johdosta, että salamanisku ja valmistajan hyväksynnän odottaminen olivat olleet lentoyhtiön vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella. Kyse oli siten ollut poikkeuksellisista olosuhteista eikä matkustajilla ollut oikeutta korvaukseen viivästyksestä. - Uutiset
3.3.2015 9.06
Lähtöselvityksen järjestelmävikaa voitiin pitää poikkeuksellisena olosuhteena - jatkolennolta myöhästyneellä matkustajalla ei ollut oikeutta vakiokorvaukseenLento Helsingistä Pariisiin 27.12.2012 viivästyi lähtöselvitysjärjestelmässä olleen vian vuoksi ja matkustaja ei ehtinyt jatkolennolleen San Joseen. Kuluttajariitalautakunta katsoi, että lähtöselvityksen järjestelmävikaa voitiin tapauksessa pitää poikkeuksellisena olosuhteena, joka oli ollut lentoyhtiön vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella. Lautakunta ei suosittanut asiassa hyvitystä. - Uutiset
27.2.2015 11.15
Lento Hong Kongiin viivästyi vuorokaudella ensimmäisellä lennolla tapahtuneen sairauskohtauksen ja sen aiheuttaman välilaskun vuoksi - uudelleenreititys oli ollut asianmukainen eikä matkustajilla ollut oikeutta vakiokorvaukseenMatkustajien ensimmäinen lento oli viivästynyt, koska lennon oli koneessa tapahtuneen sairauskohtauksen vuoksi täytynyt laskeutua Dresdeniin. Kuluttajariitalautakunta piti sairauskohtausta poikkeuksellisena olosuhteena. Asiassa ei ollut myöskään syytä epäillä lentoyhtiön selvitystä siitä, että matkustajat oli uudelleen reititetty mahdollisimman nopeasti saatavilla olevien lentolippujen puitteissa. Matkustajilla ei siten ollut oikeutta vakiokorvaukseen. - Uutiset
16.2.2015 16.01
Lento Dubaista Helsinkiin myöhästyi edellisellä lennolla ilmenneen ilmanvaihtojärjestelmän vian vuoksi yli 4 tuntia - hovioikeus velvoitti Finnairin maksamaan matkustajalle 600 euron korvauksenKO oli hylännyt matkustajan kanteen katsoen, että teknisen vian takia viivästyminen oli johtunut poikkeuksellisista olosuhteista. HO oli eri mieltä. Se katsoi, että vaikka vika oli sinänsä harvinainen, se oli liittynyt yhtiön tavanomaiseen lentotoiminnan harjoittamiseen sekä ollut luonteensa ja alkuperänsä vuoksi yhtiön tosiasiallisesti hallittavissa. Kun yhtiö ei ollut kyennyt osoittamaan, että lennon viivästyminen olisi johtunut poikkeuksellisista olosuhteista, yhtiö velvoitettiin maksamaan matkustajalle 600 euron korvauksen ja oikeudenkäyntikuluja yli 85 000 euroa. (Ään. Vailla lainvoimaa 16.2.2015) - Uutiset
22.1.2015 9.30
Lento myöhästyi edeltävällä lennolla riehuneen matkustajan vuoksi - ei korvausta 21 tuntia viivästyneestä lennostaMatkustajilla, joiden lento Phuketista Helsinkiin 13.3.2013 viivästyi 21 tuntia sen vuoksi, että matkustajien lentoa edeltävän lennon oli ollut palattava Helsinkiin, sillä lennolla oli ollut muita matkustajia häiriköinyt matkustaja, ei ollut oikeutta EU-asetuksen 261/2004 mukaiseen vakiokorvaukseen. Kyse oli ollut poikkeuksellisista olosuhteista, jotka olivat olleet lentoyhtiön vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella. - Uutiset
21.1.2015 11.38
KHO:n ratkaisu Helsinki-Vantaan lentoaseman ympäristöluvastaKorkeimmassa hallinto-oikeudessa oli ratkaistavana Finavia Oyj:lle myönnetty ympäristölupa Helsinki-Vantaan lentoaseman toimintaan. Aluehallintovirasto oli myöntänyt ympäristöluvan ja asettanut meluhaitan ehkäisemiseksi lupamääräyksiä. Korkein hallinto-oikeus kumosi viran puolesta ne meluhaittojen ehkäisemiseksi annetut lupamääräykset, joiden todettiin olevan aluehallintoviraston toimivaltaan kuulumattomia toimintarajoituksia ja kuuluvan Liikenteen turvallisuusviraston ratkaistavaksi. - Uutiset
7.1.2015 10.30
Matkustajille EU-asetuksen mukainen 250 euron vakiokorvaus teknisen vian vuoksi viivästyneestä lennostaMatkustajilla, joiden lento Rovaniemeltä Helsinkiin 12.6.2011 oli viivästynyt noin 4 tuntia 40 minuuttia teknisen vian vuoksi, oli oikeus 250 euron korvaukseen EU-asetuksen 7 artiklan perusteella. Lentoyhtiö ei ollut riittävästi osoittanut, että lennon viivästyminen olisi ollut seurausta poikkeuksellisista olosuhteista. - Uutiset
31.12.2014 16.30
Lentokonetta kohdannut salamanisku ja teknisen vian seurannaisvaikutuksesta johtunut lennon viivästyminen oikeuttivat EU-asetuksen mukaiseen vakiokorvaukseenLennon peruuttamisen ei katsottu johtuneen EU-asetuksen 5 artiklan 3 kohdassa tarkoitetuista poikkeuksellisista olosuhteista. Lentoyhtiön ei katsottu osoittaneen, ettei lennon peruuttamista olisi voitu välttää, vaikka kaikki kohtuudella edellytettävät toimenpiteet olisi suoritettu. Kuluttajariitalautakunta suositti, että lentoyhtiö maksaa matkustajille 600 euron vakiokorvauksen kullekin erikseen. - Uutiset
27.11.2014 8.04
EU-tuomioistuin: Lentoaseman porrasajoneuvon törmäämistä lentokoneeseen ei pidetty ˮpoikkeuksellisena olosuhteenaˮ, jonka nojalla lentoliikenteen harjoittaja vapautuu velvollisuudestaan suorittaa korvausta matkustajilleEU-tuomioistuin katsoi saksalaisessa ennakkoratkaisuasiassa, ettei lentoaseman porrasajoneuvon törmäämistä lentokoneeseen ollut pidettävä ˮpoikkeuksellisena olosuhteenaˮ, jonka nojalla lentoliikenteen harjoittaja vapautuu velvollisuudestaan suorittaa korvausta matkustajille kyseisellä lentokoneella toteutettavan lennon viivästyessä pitkäaikaisesti. - Uutiset
11.7.2014 9.01
Kilpailu- ja kuluttajavirasto: Virtuaalilentoyhtiöt rinnastetaan valmismatkaliikelaissa matkanjärjestäjiin – Snowbird Airlines valitti päätöksestäKilpailu- ja kuluttajavirasto kielsi 23. kesäkuuta 2014 tilauslentoyhtiö Snowbird Airlines Oy:tä myymästä lentoja suoraan kuluttajille, ennen kuin yhtiö on rekisteröitynyt KKV:n ylläpitämään matkatoimistorekisteriin tai vaihtoehtoisesti saanut Trafilta luvan lentoliikenteen harjoittamiseen. Yritys on kuitenkin valittanut päätöksestä, joten se voi jatkaa toistaiseksi myyntiä myös kuluttajille, koska päätös ei ole vielä lainvoimainen. - Uutiset
11.3.2014 9.40
Salamaniskun vuoksi viivästyneestä lennosta ei korvaustaMatkustajilla ei ollut oikeutta EU-asetuksen mukaiseen vakiokorvaukseen Nagoya-Helsinki-lennon viivästyttyä noin 31 tuntia ja 40 minuuttia, kun syy lennon viivästykselle oli edellisen lennon Helsinki−Nagoya laskeutumisvaiheen aikana tapahtunut koneeseen kohdistunut salamanisku, joka rikkoi lentokoneen tutkan. - Uutiset
6.3.2014 8.34
Matkustajilla ei ollut oikeutta EU-asetuksen vakiokorvaukseen lennon myöhästyttyä seitsemän tuntia koneen tuulilasin säröytymisen vuoksiTuulilasin säröytymistä jo useampaa lentoa aikaisemmin pidettiin poikkeuksellisena olosuhteena, eikä lentoa olisi voitu lentää toisella koneella ilman kohtuuttomia toimenpiteitä. Phuketista Helsinkiin matkustaneilla ei ollut oikeutta korvauksiin, kun lennon viivästymistä ei olisi voitu kohtuullisin toimenpitein estää.