Lentoyhtiö
- Uutiset
17.10.2018 13.43
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu julkisen ostotarjouksen yhteydessä käytettävien neuvontapalveluiden arvonlisäveron vähentämisestäKuudennen alv-direktiivin 77/388/ETY 4 ja 17 artiklaa on tulkittava siten, että niissä annetaan pääasiassa kyseessä olevan kaltaiselle yhtiölle, joka aikoo hankkia toisen yhtiön koko osakekannan voidakseen harjoittaa taloudellista toimintaa, joka muodostuu arvonlisäverollisten hallinnointipalvelujen suorittamisesta viimeksi mainitulle yhtiölle, oikeus vähentää julkisen ostotarjouksen yhteydessä hankkimistaan neuvontapalveluista maksamansa koko arvonlisävero, vaikka osoittautuu, että tämä taloudellinen toiminta ei ole toteutunut, kunhan näiden menojen yksinomaisena syynä on suunniteltu taloudellinen toiminta. - Uutiset
12.9.2018 16.16
Unionin tuomioistuin: Lennon peruuntuessa lentoyhtiön on palautettava myös välittäjän lippujen oston yhteydessä perimä palkkio, mikäli se on ollut palkkiosta tietoinenAmtsgericht Hamburg on halunnut selvittää, sisältyykö lipun hintaan, joka on otettava huomioon määritettäessä rahasummaa, joka lentoliikenteen harjoittajan on palautettava matkustajalle lennon peruuntuessa, kyseisen matkustajan maksaman summan ja lentoliikenteen harjoittajan saaman summan välinen erotus, joka vastaa kahden viimeksi mainitun välillä välittäjänä toimineen tahon perimää palkkiota. Unionin tuomioistuin vastaa keskiviikkona (12.9.) antamassaan tuomiossa tähän kysymykseen myöntävästi paitsi siinä tapauksessa, että tämä palkkio on vahvistettu mainitun lentoliikenteen harjoittajan tietämättä, mikä kansallisen tuomioistuimen on tarkistettava. - Uutiset
29.8.2018 9.28
Finnair kieltäytyi maksamasta vakiokorvausta - hävisi oikeudenkäyntikuluriidan hovioikeudessaAsiassa oli Finnairin valituksen johdosta HO:ssa kysymys siitä, oliko yhtiö velvollinen korvaamaan matkustajan oikeudenkäyntikulut KO:ssa ottaen huomioon, että matkustajan asiamies ei ollut ollut yhteydessä Finnairiin ennen kanteen nostamista KO:ssa. Koska Finnair oli menettelyllään antanut oikeudenkäyntiin aiheen kieltäytymällä maksamasta matkustajan vaatimaa vakiokorvausta, ei sille seikalle, että matkustajan asiamies ei ollut ennen kanteen vireillepanoa ollut yhteydessä yhtiöön, voitu antaa ratkaisevaa merkitystä arvioitaessa, oliko matkustaja oikeutettu korvaukseen oikeudenkäyntikuluistaan. Aihetta KO:n tuomion lopputuloksen muuttamiseen ei siten ollut. (Vailla lainvoimaa 29.8.2018) - Uutiset
4.7.2018 15.19
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu lennosta vastaavan lentoliikenteen harjoittajan käsitteestä lennon pitkäaikaisen viivästymisen tapauksessaLennon pitkäaikaisen viivästymisen tapauksessa lentoyhtiö, jonka on maksettava matkustajille kuuluva korvaus, ei ole lentoyhtiö, joka on vuokrannut toiselle lentoa varten käytetyn ilma-aluksen sekä miehistön, vaan lentoyhtiö, joka on päättänyt lennon suorittamisesta. - Uutiset
4.6.2018 7.39
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu lentojen peruuttamisen tai pitkäaikaisen viivästymisen johdosta annettavasta korvauksesta ja avustaMatkustajille heidän lennolle pääsynsä epäämisen sekä lentojen peruuttamisen tai pitkäaikaisen viivästymisen johdosta annettavaa korvausta ja apua koskevista yhteisistä säännöistä sekä asetuksen (ETY) N:o 295/91 kumoamisesta 11.2.2004 annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 261/2004 3 artiklan 1 kohdan a alakohtaa on tulkittava siten, että kyseistä asetusta sovelletaan matkustajan kuljetukseen, joka tapahtuu yhden ainoan varauksen perusteella ja johon sisältyy – matkustajan jäsenvaltion alueella sijaitsevalta lentoasemalta tapahtuvan lähdön ja tämän kolmannen valtion alueella sijaitsevalle lentoasemalle tapahtuvan saapumisen välillä – suunniteltu välilasku unionin ulkopuolella lentokoneen vaihtoineen. - Uutiset
17.4.2018 13.01
Unionin tuomioistuin: Yllättävää rakenneuudistusilmoitusta seurannut lentomiehistön villi lakko ei ole poikkeuksellinen olosuhde, jonka nojalla lentoyhtiö voi vapautua korvausvelvollisuudestaan lennon peruuttamisen tai pitkäaikaisen viivästymisen tapauksessaRiskit, jotka aiheutuvat tällaisiin toimenpiteisiin liittyvistä sosiaalisista seurauksista, liittyvät asianomaisen lentoliikenteen harjoittajan tavanomaiseen toimintaan. - Uutiset
26.2.2018 13.42
KKV muistuttaa: Lennon viivästyessä muista oikeutesi huolenpitoon ja vakiokorvaukseenJos lentosi viivästyy yli 2 tuntia, lentoyhtiön on tarjottava huolenpitoa, joka vaihtelee odotusajan mukaan. Lentoyhtiön on tarjottava aterioita ja virvokkeita kohtuullisessa suhteessa odotusaikaan, hotellimajoituksen ja kuljetuksen lentoaseman ja hotellin välillä, jos yöpyminen on välttämätöntä sekä ilmaiseksi kaksi puhelua tai sähköpostiviestiä. - Uutiset
21.2.2018 8.17
Kuluttajariitalautakunnan ratkaisut koiran lentokuljetuksesta kieltäytymisestä - liian pieni kuljetuslaatikkoMatkustajan tarkoituksena oli matkustaa kahden koiran kanssa Norwegian Air Shuttlen lennolla Helsingistä Malagaan 11.9.2015. Matkustaja jäi pois lennolta lentoyhtiön kieltäydyttyä toisen koiran kuljettamisesta. Erimielinen lautakunta suositti, että Norwegian Air Shuttle ASA palauttaa matkustajalle lentolipun hinnasta 247,85 euroa sekä maksaa 75 euron korvauksen hänelle aiheutuneista taksikuluista. Toisessa tapauksessa matkustajien tarkoituksena oli matkustaa koiran kanssa Norwegian Air Shuttlen lennolla Helsingistä Madridiin 26.10.2016. Matkustajat jäivät pois lennolta lentoyhtiön kieltäydyttyä koiran kuljettamisesta. Yksimielinen lautakunta ei suosittanut hyvitystä asiassa. - Uutiset
8.1.2018 9.00
Kuluttajariitalautakunnan äänestysratkaisu: Lentäjän sairastuminen ja samaan aikaan vaikuttanut työtaistelutoimenpide (ylityökielto) estivät matkustajien oikeuden vakiokorvaukseenLennon viivästyminen oli aiheutunut sairastumisen ja lentotoimintaan vaikuttavan ylityökiellon samanaikaisesta vaikutuksesta. Lautakunnan enemmistö katsoi, että kyse oli ollut poikkeuksellisista olosuhteista, joita ei olisi voitu välttää kohtuudella edellytettävin toimenpitein. Lautakunta ei suosittanut hyvitystä asiassa. Eri mieltä olleiden jäsenten mukaan peruuntuminen ei ollut aiheutunut asetuksessa tarkoitetuista poikkeuksellisista olosuhteista. - Uutiset
8.1.2018 8.30
Kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystä 3 tuntia 5 minuuttia myöhästyneestä Bankokin lennostaViivästyksestä 25 minuuttia oli johtunut siitä, että koneen laskeuduttua kapteenille annettiin pysähtymismerkki liian aikaisin. Tämän seurauksena kone pysähtyi liian aikaisin ja se täytyi siirtää oikealle paikalleen. Lautakunta katsoi, että kyse oli ollut tältä osin seikasta, joka oli ollut lentoyhtiön tosiasiallisen vaikutusmahdollisuuden ulkopuolella. Kun lennon saapumisen 3 tuntia 5 minuuttia kestäneestä kokonaisviivästymisestä vähennettiin poikkeuksellisena olosuhteena pidettävästä liian aikaisesta pysähtymismerkistä johtunut viivästyminen, viivästyksen pituus jäi alle kolmeen tuntiin. Matkustajat eivät tämän vuoksi olleet oikeutettuja vakiokorvaukseen. - Uutiset
24.10.2017 10.00
Kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystä lennolta myöhästyneelle matkustajalleMatkustaja oli katsonut, että lennolta myöhästymisen syynä olivat lähtöselvityksen ja turvatarkastuksen ruuhkat, lähtevien lentojen portteja koskevien yleisten kuulutusten puuttuminen lentoasemalta sekä lennon tarkastuskortin lähtöporttia koskevien tietojen epäselvyys. Matkustaja oli kohdistanut vaatimuksensa lentolippujen välittäjän ohella lentoaseman ylläpitäjään ja lentoyhtiöön. Lautakunta ei suosittanut hyvitystä matkatoimistoon ja lentoyhtiöön kohdistettujen vaatimusten osalta. Lentokentän ylläpitäjän osalta lautakunta ei toimivallan puuttumisen vuoksi antanut ratkaisusuositusta. - Uutiset
24.10.2017 9.30
Kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystä lentoasemalla kaatuneelle matkustajalleValittaja kaatui ja loukkasi polvensa 7.6.2010 Helsinki-Vantaan lentoasemalla, minne hän oli saapunut lentoyhtiön X lennolla Roomasta. Valittajan ratkaisupyyntö koski sitä, olivatko lentoyhtiö tai lentoaseman ylläpitäjä A Oy vastuussa vahingosta. Valittaja vaati, että hänelle maksetaan vamman hoitokuluista, kivusta, särystä ja muista asiassa aiheutuneista kuluista 50 000 euron vahingonkorvaus. Vammasta aiheutui sairaanhoitokulujen lisäksi muita kuluja, kuten lentoliput, taksit ja viiden kuukauden oleskelu Suomessa, koska lentäminen oli valittajalta kielletty. Lautakunta ei suosittanut hyvitystä lentoyhtiöön X kohdistetun vaatimuksen osalta. A Oy:n osalta lautakunta ei toimivallan puuttumisen vuoksi antanut ratkaisusuositusta. - Uutiset
15.9.2017 8.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu lentohenkilökunnan työriitojen toimivaltaisesta tuomioistuimestaBryssel I-asetuksen 19 artiklan 2 alakohdan a alakohtaa on tulkittava niin, että siinä tapauksessa, että lentoyhtiön lentohenkilökunnan tai sen käyttöön annetun lentohenkilökunnan jäsen on nostanut kanteen, sen tuomioistuimen toimivallan määrittämiseksi, jonka käsiteltäväksi asia on saatettu, kyseisessä säännöksessä tarkoitettua käsitettä ”paikkakunta, missä työntekijä tavallisesti työskentelee” ei voida rinnastaa teknisten sääntöjen ja hallinnollisten menettelyjen yhdenmukaistamisesta siviili-ilmailun alalla annetun asetuksen liitteessä olevaan ”kotiaseman” käsitteeseen. ”Kotiaseman” käsite on kuitenkin merkittävä seikka määritettäessä ”paikkakuntaa, missä työntekijä tavallisesti työskentelee”. - Uutiset
8.9.2017 11.21
Unionin tuomioistuin: Matkustajille lennon, johon kuuluu liittymälento, peruuttamisen tai pitkäaikaisen viivästymisen johdosta annettava korvaus on laskettava käyttäen linnuntietä mitattua matkaa lähtö- ja määrälentoaseman välilläSillä, että tosiasiallisesti lennetty lentomatka on liittymälennon vuoksi pidempi kuin lähtö- ja määrälentoaseman välinen välimatka, ei ole vaikutusta korvauksen laskemiseen - Uutiset
6.6.2017 9.17
Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunnalta uusia ratkaisuja esteettömyydestä, kohtuullisista mukautuksista ja saavutettavuudestaVammaisille tarkoitetun kuljetuspalvelun internet -sivuston esteellisyys oli näkövammaisia syrjivä. Tulonmenetys ei oikeuttanut lentoyhtiötä laiminlyömään tarvittavia kohtuullisia mukautuksia. Postin pakettiautomaattien lokeroiden korkeuserot eivät olleet syrjiviä kun vastaava palvelu on saavutettavissa myös pyörätuolin käyttäjälle. Ravintolatilojen esteellisyys ei ollut syrjintää, kun ravintola oli ryhtynyt heti asian havaittuaan toimenpiteisiin esteellisyyden poistamiseksi. Lentoyhtiön varauspalvelujen palvelumaksukäytännöt eivät olleet syrjiviä. - Uutiset
23.3.2017 10.38
Kuluttajariitalautakunta: Finnairin sovintotarjous oli puutteellinenLentoyhtiö antoi kuluttajille puutteellisen kuvan heidän oikeuksistaan Bangkokin lennon viivästystä hyvittäessään. Yhtiö tarjosi lennon viivästyksestä lahjakortin, vaikka matkustajilla oli oikeus suurempaan, rahalliseen korvaukseen. - Uutiset
29.11.2016 9.30
Ulkomailta – Ruotsi: Korkeimman oikeuden ratkaisujaRuotsin korkeimman oikeuden ratkaisut ajalla 8.11.–18.11.2016 koskevat muun muassa myöhästyneestä lennosta maksettavia korvauksia, verosaatavan prekludoitumista sekä estettä luovuttamiselle rikoksen johdosta. - Uutiset
20.10.2016 15.45
Kuluttajariitalautakunta suositti lentoyhtiötä korvaamaan matkustajille vakiokorvauksen teknisen vian - sähköreleen rikkoutumisen - vuoksi peruutetusta Bryssel–Helsinki -lennostaLentoyhtiö ei ollut osoittanut, että kysymyksessä olisi ollut lentokoneen valmistajan tai toimivaltaisen viranomaisen ilmoittama lentoturvallisuuteen vaikuttava piilevä valmistusvirhe tai lentokoneeseen kohdistuva sabotaasi taikka terroriteko. Lautakunta totesi, että tekniset viat lähtökohtaisesti liittyvät lentoliikenteen harjoittajan tavanomaisen toiminnan harjoittamiseen eikä lentoyhtiö tässä tapauksessa ollut esittänyt sellaista selvitystä, jonka perusteella nyt kysymyksessä olevaa teknistä vikaa olisi arvioitava toisin. Näin ollen kysymys ei ollut asetuksessa tarkoitetuista poikkeuksellisista olosuhteista, joten lentoyhtiö oli velvollinen maksamaan asetuksen mukaisen vakiokorvauksen. - Uutiset
10.10.2016 14.00
Kansainvälisen lentoliikenteen päästöjen hyvitysjärjestelmästä ratkaisuKansainvälisen siviili-ilmailujärjestön ICAOn yleiskokouksessa päätettiin 6. lokakuuta kansainvälisen lentoliikenteen päästöjen hyvitysjärjestelmän (Global Market-Based Measure, GMBM) käyttöönotosta. Päätös on historiallinen, sillä koskaan aikaisemmin kokonainen elinkeinoelämän sektori ei ole tehnyt globaalia ratkaisua päästöjensä sääntelystä markkinaehtoisen järjestelmän kautta. - Uutiset
25.7.2016 9.30
Kilpailu- ja kuluttajaviraston viikon vinkki: Tekninen vika vain harvoin pätevä syy olla maksamatta vakiokorvaustaLentojen peruutustilanteissa ja vähintään 3 tunnin viivästystilanteissa kuluttajalla on oikeus vakiokorvaukseen. EU-tuomioistuimen ratkaisukäytännön mukaan tekninen vika on vain äärimmäisen harvoin pätevä syy olla maksamatta vakiokorvausta.