Lähetetty työntekijä
- Uutiset
15.5.2020 13.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu lähetettyjä työntekijöitä koskevan direktiivin tulkinnasta - pimeän työn teettäminen ja laiton työvoiman lainaaminenEnnakkoratkaisupyyntö – Siirtotyöläiset – Sosiaaliturva – Asetus (ETY) N:o 1408/71 – Sovellettava lainsäädäntö – 14 artiklan 1 kohdan a alakohta ja 2 kohdan b alakohta – Asetus (EY) N:o 883/2004 – 12 artiklan 1 kohta – 13 artiklan 1 kohdan a alakohta – Lähetetyt työntekijät – Yhdessä tai useammassa jäsenvaltiossa työskentelevät työntekijät– Asetus (ETY) N:o 574/72 – 11 artiklan 1 kohdan a alakohta – 12 a artiklan 2 kohdan a alakohta ja 4 kohdan a alakohta – Asetus (EY) N:o 987/2009 – 19 artiklan 2 kohta – E 101 ‑todistus ja A 1 ‑todistus – Sitova vaikutus – Ulottuvuus – Sosiaaliturva – Työoikeus - Uutiset
30.3.2020 9.47
Työryhmä ehdottaa muutoksia työntekijöiden lähettämisestä annettuun lakiinKolmikantainen työryhmä ehdottaa työntekijöiden lähettämisestä annettuun lakiin muutoksia, jotka edistävät lähetettyjen työntekijöiden yhdenvertaista kohtelua palkkauksessa ja työehdoissa työntekomaan kansallisten työntekijöiden kanssa. Muutokset edistäisivät myös ulkomaisten ja kotimaisten yritysten tasavertaista kilpailua. Lausuntoaika työryhmän ehdotuksista päättyy 23.4.2020. Lakiehdotukset tulisivat voimaan 30.7.2020, johon mennessä muutosdirektiivi on pantava täytäntöön. Lähettämisen ennakkoilmoitusta koskevat muutokset tulisivat voimaan teknisten uudistusten jälkeen 1.10.2021. - Uutiset
12.3.2020 12.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu arvonlisäveron vähennyksistä emoyhtiön lainatessa tai lähettäessä työntekijöitä tytäryhtiölleenKuudennen alv-direktiivin 77/388/ETY 2 artiklan 1 alakohtaa on tulkittava siten, että se on esteenä sellaiselle kansalliselle lainsäädännölle, jonka mukaan se, että emoyhtiö lainaa tai lähettää työntekijöitä tytäryhtiölle siten, että ainoana vastikkeena on kulukorvaus, ei ole arvonlisäverotuksen kannalta merkityksellistä, jos yhtäältä tytäryhtiön emoyhtiölleen maksamat määrät ja toisaalta kyseinen lainaaminen tai lähettäminen ovat toistensa edellytyksiä. - Uutiset
23.1.2020 11.00
Hovioikeus arvioi käräjäoikeuden tuomion perustelujen väitettyä puutteellisuutta, lainvalintaa sekä uuden ennakkoratkaisun pyytämisen ja katselmuksen toimittamisen tarpeellisuutta Olkiluoto 3:n ydinvoimalan puolalaisten työntekijöiden palkkaetuja koskevassa riidassaKO:n tuomion perustelujen ei voitu katsoa olevan puutteelliset, vaikka se ei ollut niissä ottanutkaan kantaa saatavien vanhentumista koskevaan lainvalintaan. HO:n ratkaistavana oli lisäksi se, mitä lakia tulee soveltaa arvioitaessa kanteissa tarkoitettujen lähetettyjen direktiiviin perustuvien saatavien siirtokelpoisuutta. Asianosaiset olivat erimielisiä siitä, oliko EUT tässä asiassa antamassaan ennakkoratkaisussa C-396/13 ottanut kantaa tähän kysymykseen. Puolalainen sivuliike oli esittänyt, että HO pyytäisi tässä asiassa EUT:lta vielä uuden ennakkoratkaisun unionin oikeuden tulkinnasta. HO katsoi, että kanteissa tarkoitettujen, lähetettyjen direktiiviin perustuvien, saatavien siirtokelpoisuutta oli arvioitava Suomen lain mukaan riippumatta siitä, mitä lakia työsopimuksissa oli sovittu niihin sovellettavaksi. Ennakkoratkaisu jätettiin pyytämättä. Vaaditun katselmuksen osalta HO totesi asiassa esitetyt näkökohdat huomioon ottaen, ettei katselmuksen toimittamista voitu pitää OK 17 luvun 8 §:n 2-kohdassa tarkoitetulla tavalla tarpeettomana. HO toimittaa sivuliikkeen pyytämän katselmuksen pääkäsittelyn yhteydessä. (Käsittelyratkaisut, joihin ei saa hakea erikseen muutosta). Huom! Ks. myös kanteiden peruuuttamista ja sovintoa koskeva Vaasan hovioikeuden 18.3.2020 antama päätös nro 109. - Uutiset
7.1.2020 14.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu palvelujen tarjoamisen yhteydessä tapahtuvasta työntekijöiden lähettämisestä työhön toiseen jäsenvaltioon annetun direktiivin tulkinnastaPalvelujen tarjoamisen yhteydessä tapahtuvasta työntekijöiden lähettämisestä työhön toiseen jäsenvaltioon annetun direktiivin 96/71/EY 1 artiklan 3 kohdan a alakohtaa on tulkittava siten, että se ei kata sellaisen sopimuksen yhteydessä, jonka ovat tehneet jäsenvaltioon sijoittautunut yritys ja toiseen jäsenvaltioon sijoittautunut yritys, joka on sopimussuhteessa tähän samaan jäsenvaltioon sijoittautuneeseen rautatieliikenteen harjoittajaan, matkustaja-, siivous- tai ravintolapalvelujen suorittamista matkustajille jälkimmäisen jäsenvaltion läpi kulkevissa kansainvälisissä junissa, kun näitä palveluja suorittavat ensin mainitun yrityksen palkkatyöntekijät tai työntekijät, jotka tämä on saanut käyttöönsä samoin ensin mainittuun jäsenvaltioon sijoittautuneelta yritykseltä, ja kun kyseiset työntekijät tekevät merkittävän osan kyseisiin palveluihin liittyvästä työstä ensin mainitun jäsenvaltion alueella ja aloittavat tai päättävät palveluksensa siellä. - Uutiset
23.12.2019 9.30
EU:n tieliikenteen liikkuvuuspaketin sosiaali- ja markkinaosuudesta alustava yhteisymmärrysEuroopan unionin neuvosto, parlamentti sekä komissio ovat päässeet alustavaan sopuun EU:n liikkuvuuspaketti I:n ehdotuksista, jotka koskevat tavara- ja henkilöliikenteen markkinoille pääsyä, ajo- ja lepoaikoja sekä lähetettyjen kuljetusalan työntekijöiden säännöksiä. Liikkuvuuspaketin tavoitteena on yhtenäistää Euroopan unionin kaupallisen tavara- ja henkilöliikenteen sääntelyä ja parantaa valvonnan edellytyksiä. Säännösten hyväksyminen edellyttää vielä Euroopan unionin neuvoston ja parlamentin lopullisen hyväksynnän. Liikkuvuuspaketti I:n on tarkoitus tulla voimaan vuonna 2020. Sen soveltaminen alkaa ajo- ja lepoaikojen osalta välittömästi ja muilta osin vuoden 2021 puolessa välissä. - Uutiset
11.12.2019 9.00
Uudelta komissiolta odotetaan pian työlainsäädäntöä koskevia aloitteitaKomission puheenjohtaja Ursula von der Leyen on ilmoittanut tekevänsä minimipalkkaa koskevan aloitteen toimikautensa ensimmäisen 100 päivän aikana. Aloitteen tavoitteena olisi varmistaa oikeudenmukainen vähimmäispalkka jokaiselle työntekijälle EU:ssa. Lisäksi komissio aikoo ehdottaa direktiiviä alustatyöntekijöiden aseman parantamiseksi. - Uutiset
27.11.2019 11.00
Käräjäoikeus oli ollut lähetettyjen työntekijöiden työsuhteen päättämisriidoissa täysin passiivinen lähes 4,5 vuoden ajan - hovioikeus korotti valtion maksettavaksi tuomitut hyvitykset 9 000 euroksiKO:ssa käsiteltävänä olleet kolme asiaa olivat liittyneet välittömästä valittajien oikeudelliseen ja taloudelliseen asemaan, joten asia oli ollut heille erityisen merkittävä (vrt. KHO 2019:16). KO oli lisäksi ollut asian käsittelyssä käytännössä täysin passiivinen lähes neljän ja puolen vuoden ajan vuosina 2012-2016. (Vailla lainvoimaa 27.11.2019) - Uutiset
15.11.2019 10.22
Vakuutusoikeuden ratkaisu TyEL-vakuuttamisvelvollisuudesta vapauttamisestaETK voi hakemuksesta vapauttaa ulkomaisen työnantajan velvollisuudesta järjestää työntekijän eläkelain mukainen eläketurva työntekijälle, jonka tämä työnantaja lähettää Suomeen yli kahdeksi vuodeksi tai jonka työskentely lähetettynä työntekijänä Suomessa jatkuu ennalta arvaamattomista syistä yli kaksi vuotta. Vakuutusoikeus katsoi, että A:ta voitiin pitää laissa tarkoitetulla tavalla lähetettynä työntekijänä ja koska kaikki TyEL 149 §:n 2 momentissa säädetyt edellytykset täyttyivät, X:lle tuli myöntää vapautus velvollisuudesta järjestää A:lle TyEL:n mukainen eläketurva ajalle 1.1. - 31.12.2016. Vakuutusoikeus ei ottanut ensi asteena tutkittavakseen, täyttyivätkö edellä mainitut edellytykset ja sovelletaanko A:n työskentelyyn työntekijän eläkelakia enää 1.1.2017 lukien. - Uutiset
4.11.2019 9.28
Työtuomioistuimen lausunto Olkiluodon ydinvoimalatyömaalle lähetettyihin puolalaisen yhtiön työntekijöihin sovellettavasta työehtosopimuksestaAsiassa lausutun perusteella ja erityisesti lausuntoonsa TT 2017:113 viitaten TT lausuntonaan esitti, että Satakunnan KO:n lausuntopyynnössä tarkoitettuihin töihin on TT:ssa esitetyn näytön perusteella tullut soveltaa talotekniikka-alan sähköasennustoimialan työehtosopimusta ja sitä seurannutta sähköistysalan työehtosopimusta. KO:ssa esitettävän näytön varaan jää kuitenkin muun ohella se, mitkä ovat olleet työntekijöiden tosiasialliset työtehtävät ja yhtiön päätoimiala. Edelleen yleisen tuomioistuimen toimivaltaan kuuluu viime kädessä arvioida sitä, mikä on näiden seikkojen merkitys TSL 2 luvun 7 §:ää sovellettaessa. Ks. myös TT 2017:113 ja 2016:107. - Uutiset
23.9.2019 13.00
Suomen ja Japanin välille tulossa sosiaaliturvasopimusSosiaali- ja terveysministeri Aino-Kaisa Pekonen ja Japanin Suomen-suurlähettiläs Takashi Murata ovat allekirjoittaneet Suomen ja Japanin välisen sosiaaliturvasopimuksen 23. syyskuuta Helsingissä. Sopimus sisältää lainsäädännön alaan kuuluvia määräyksiä, jotka edellyttävät eduskunnan suostumusta. Tämän vuoksi eduskunta käsittelee vielä sopimusta ennen kuin se voi tulla voimaan. - Uutiset
3.6.2019 8.00
Työskentely ulkomailla yleistyy – näin Kela tukee työnantajiaYhä useampi työnantaja lähettää työntekijöitään ulkomaille tai palkkaa työntekijöitä ulkomailta. Kelan uudistetuilta verkkosivuilta työnantaja saa selkeät ohjeet, joilla työntekijöiden sosiaaliturva-asiat pysyvät kunnossa myös ulkomailla työskentelyn aikana. - Uutiset
9.4.2019 13.00
Hallinto-oikeus hylkäsi tilaajalle määrätystä laiminlyöntimaksusta tehdyn valituksenHAO katsoi ottaen huomioon tilaajavastuulain 1 §:stä ilmenevän tilaajavastuulain tarkoituksen, valittajan menettelyn asiassa sekä valituksenalaisesta päätöksestä ilmenevän laiminlyöntimaksun suuruuteen liittyvän harkinnan, että korotettua laiminlyöntimaksua määrättäessä oli otettu asianmukaisesti huomioon maksun määräytymiseen vaikuttavat seikat. Valittajan laiminlyöntiä ei ollut pidettävä vähäisenä eikä maksun määräämistä ollut olosuhteet kokonaisuutena huomioon ottaen pidettävä kohtuuttomana. HAO totesi, ettei asiassa ollut ilmennyt aihetta laiminlyöntimaksun määräämättä jättämiseen eikä perusteita laiminlyöntimaksun alentamiseen. (Ei lainvoim. 9.4.2019) - Uutiset
10.1.2019 14.15
Asumisperusteinen etuuslainsäädäntö muuttuu huhtikuun alussaMonimutkaiseksi koettu asumiseen perustuva sosiaaliturvalainsäädäntö uudistuu ja Kelan maksamat asumisperusteiset sosiaaliturvaetuudet kuuluvat jatkossa nykyistä selkeämmin niille, jotka asuvat Suomessa ja osallistuvat järjestelmän rahoittamiseen. Hallitus esitti asiaa koskevan lain vahvistamista 10. tammikuuta. Tasavallan presidentin on tarkoitus vahvistaa laki perjantaina (11.1.), ja se tulee voimaan 1. huhtikuuta 2019. - Uutiset
13.11.2018 15.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu palvelujen tarjoamisen vapaudesta - työoikeuden rikkominenSEUT 56 artikla on esteenä jäsenvaltion lainsäädännölle, jonka mukaan toimivaltaiset viranomaiset voivat määrätä tähän jäsenvaltioon sijoittautuneen rakennuttajan lopettamaan maksut johonkin toiseen jäsenvaltioon sijoittautuneelle sopimuskumppanilleen ja maksamaan vakuuden, joka vastaa suuruudeltaan vielä maksamatta olevaa urakkahintaa, sellaisen mahdollisen sakon maksamisen takaamiseksi, joka saatetaan määrätä tälle sopimuskumppanille, mikäli todetaan, että ensin mainitun jäsenvaltion työoikeutta on rikottu. - Uutiset
24.9.2018 15.03
EU:ssa haetaan ratkaisua siihen, millainen toimija eurooppalaisesta työviranomaisesta tuleeEuroopan komissio antoi 13.5.2018 ehdotuksen Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi Euroopan työviranomaisen perustamisesta (ELA). ELA:n tavoitteena on edistää työvoiman oikeudenmukaista liikkuvuutta sisämarkkinoilla ja sillä olisi kolme erityistavoitetta: 1. helpottaa yksityishenkilöiden ja työnantajien kannalta oikeuksia ja velvollisuuksia koskevien tietojen sekä asiaa koskevien palvelujen saatavuutta, 2. tukea yhteistyötä jäsenvaltioiden välillä asiaa koskevan unionin lainsäädännön rajat ylittävässä täytäntöönpanossa, myös helpottamalla yhteisiä tarkastuksia, ja 3. sovitella ja helpottaa ratkaisun löytymistä kansallisten viranomaisten välisissä rajat ylittävissä riita-asioissa tai työmarkkinahäiriöissä ja mahdollisten rajat ylittävien riitojen ratkaisemiseen nopeasti ja tehokkaasti. Euroopan parlamentin tavoitteena on muodostaa kantansa ELA:aan syksyn 2018 kuluessa. Tämän jälkeen se päättää lain lopullisesta muodosta yhdessä jäsenmaita edustavan neuvoston kanssa. - Uutiset
6.9.2018 14.43
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu lähetettyjen työntekijöiden sosiaaliturvastaEnnakkoratkaisupyyntö – Sosiaaliturva – Asetus (EY) N:o 987/2009 – 5 artikla ja 19 artiklan 2 kohta – Työntekijät, jotka on lähetetty toiseen jäsenvaltioon kuin mihin heidän työnantajansa on sijoittautunut – Lähtöjäsenvaltion suorittama A1‑todistusten antaminen sen jälkeen, kun vastaanottava jäsenvaltio on tunnustanut työntekijöiden kuulumisen sen sosiaaliturvajärjestelmään – Hallintotoimikunnan lausunto – A1‑todistusten antaminen virheellisesti – Toteaminen – Näiden todistusten sitovuus ja taannehtivuus – Asetus (EY) N:o 883/2004 – Sovellettava lainsäädäntö – 12 artiklan 1 kohta – Toista henkilöä korvaamaan lähetetyn henkilön käsite - Uutiset
29.5.2018 16.38
Euroopan parlamentti hyväksyi lähetettyjä työntekijöitä koskevat säännöt– Työskentelymaan palkkaussäännöt koskevat jatkossa myös lähetettyä työntekijää
– Työntekijä voi olla lähetettynä toiseen EU-maahan korkeintaan 12 kuukautta; jaksoa on mahdollista pidentää 6 kuukaudella
– Lähetettyjä työntekijöitä suojataan jatkossa paremmin petoksilta ja hyväksikäytöltä. - Uutiset
12.4.2018 13.56
Lähetettyjen työntekijöiden direktiivin uudistamisesta löytyi sopuEuroopan Unionin jäsenmaat ovat 11. huhtikuuta 2018 hyväksyneet lähetettyjen työntekijöiden direktiivin kolmikantaneuvottelujen lopputuloksen. Euroopan parlamentti ja neuvosto hyväksyvät virallisesti neuvottelutuloksen kesäkuussa. Kolmikantaneuvottelujen, jonka osapuolina ovat EU-parlamentti, jäsenmaat ja komissio, tulos on tärkeä askel lähetettyjen työntekijöiden yhdenvertaisen aseman ja yritysten tasapuolisten kilpailuedellytysten edistämisessä EU:ssa. Lähetetyt työntekijät ovat työntekijöitä, jotka yhdessä valtiossa oleva työnantaja lähettää tilapäisesti työhön toiseen EU-maahan tarjotessaan rajat ylittäviä palveluita. Suomessa lähetettyjä työntekijöitä on erityisesti rakennusalalla. - Uutiset
6.4.2018 14.00
Laki työntekijöiden ja ammatinharjoittajien lisäeläkeoikeuksista voimaan 1. toukokuuta 2018Tasavallan presidentti vahvisti perjantaina (6.4.) lain työntekijöiden ja ammatinharjoittajien lisäeläkeoikeuksista. Lailla pannaan täytäntöön jäsenvaltioiden välisen työntekijöiden liikkuvuuden edistämistä lisäeläkeoikeuksien hankkimista ja säilyttämistä parantamalla koskevista vähimmäisvaatimuksista annettu Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi. Lisäksi täydennetään yhteisön alueella liikkuvien palkattujen työntekijöiden ja itsenäisten ammatinharjoittajien lisäeläkeoikeuksien suojaamisesta annetun neuvoston direktiivin täytäntöönpanoa.