-
Kunta
- Aloiteoikeus
- Järjestämisvastuu
- Kainuu
- Kunnallinen kansanäänestys
- Kunnallinen työmarkkinalaitos
- Kunnallisvalitus
- Kunnan ilmoitus
- Kunnan luottamushenkilö
- Kunnanhallitus
- Kunnanvaltuusto
- Kunta- ja palvelurakenne
- Kuntajako
- Kuntakonserni
- Kuntalaisaloite
- Kuntaraja
- Kuntaselvitys
- Kuntatalous
- Kuntavaali
- Kuntayhtymä
- Pormestari
- Pääkaupunkiseutu
Kuntajako
- Lakikirjasto > ArtikkelitHeuru, Kauko: Kunta- ja palvelurakenneuudistus16.3.2007, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > ArtikkelitRyynänen, Aimo: Kunnan itsepuolustusoikeus toiseen kuntaan liittämistä vastaan2.2.2006, Asiantuntija-artikkeliPresidentti K. J. Ståhlberg tarkasteli vuonna 1939 ilmestyneessä artikkelissaan "Kunnan itsepuolustusoikeus toiseen kuntaan liittämistä vastaan" yhä edelleen ajankohtaista kunnallisoikeudellista kysymystä. Nykyisen kuntajakolain mukaiset kuntien yhdistämiset edellyttävät kuntien omaa hyväksyntää. Kuntien tahdon vastaisten yhdistämisten toteuttaminen erillislailla saattaa kuitenkin tulla todennäköiseksi, jos keväällä 2005 käynnistetyn kunta- ja palvelurakennehankkeen tavoitteet halutaan...
- Lakikirjasto > ArtikkelitPihlajaniemi, Toivo: Kuntajakolaki selityksineen23.5.2001, KommentaariKyseessä on vuoden 1998 alussa voimaan tulleen uuden kuntajakolain (1196/1997) selitysteos. Kunta on valtioyhteisön osa, jolla on oikeus jäseniään koskevaan itsehallinnolliseen toimintaan, ja valtioalueen osa, joka toimii useimpien hallinto- ja oikeusviranomaisten toimialuejaotusten perusyksikkönä. Kunta on myös maantieteellinen yksikkö, jonka avulla määritetään kansalaisten koti- ja asuinpaikat sekä harjoitetaan monenlaista muutakin paikantamista. Kuntajaotus on siten...
- Uutiset
16.8.2019 11.28
KHO arvioi kuntajaon muutoksen edellytyksiäKorkeimmassa hallinto-oikeudessa oli Nuuksion Siikajärven Asukasyhdistys ry:n valituksesta ratkaistavana, oliko valtiovarainministeriö kuntarakennelain 19 §:n 2 momentissa tarkoitettu harkintavaltansa huomioon ottaen voinut hylätä esityksen Siikajärven kylän läntisen osan siirtämisestä Kirkkonummen kunnasta Espoon kaupunkiin. Asiaa arvioitiin kuntarakennelain 19 §:n 2 momentin 1 ja 2 kohtien nojalla muutosta vastustavan kunnan näkökulmasta. Valtiovarainministeriö oli voinut kuntarakennelain nojalla hylätä Siikajärven kyläyhdistyksen edustajien esityksen. Päätös ei ollut lainvastainen. - Uutiset
10.1.2019 9.51
KHO ei muuttanut valtiovarainministeriön hylkäävän päätöksen lopputulosta Heikinsuon kylän alueen siirtämisestä Pöytyän kunnasta Auran kuntaanKun otettiin huomioon erityisesti siirrettäväksi esitetyn alueen asukasmäärä sekä esitetystä muutoksesta Pöytyän kunnalle aiheutuvat taloudelliset menetykset, esitettyä kuntajaon muutosta ei voitu pitää muutosta vastustavan Pöytyän kunnan kannalta vähäisenä. Kuntarakennelain 19 §:n 2 momentissa säädetyt edellytykset kunnan osan siirtämisestä toiseen kuntaan muutoksen kohteena olevan kunnan valtuuston vastustuksesta huolimatta eivät siten täyttyneet. - Uutiset
18.10.2017 9.00
VATT: Kuntaliitokset eivät tuoneet säästöjä mutta vaikuttivat palveluverkkoonVuonna 2009 voimaan tulleilla kuntaliitoksilla ei ollut vaikutusta kuntien kokonaismenoihin. Sen sijaan liitosten sisällä tapahtui merkittäviä palveluverkon muutoksia sosiaali- ja terveydenhuoltoalojen työpaikkojen siirtyessä pienistä liitoskunnista suuriin. - Uutiset
28.6.2017 13.25
KHO:n päätös kuntajaon muutosta koskevassa valitusasiassaAsiassa oli korkeimmassa hallinto-oikeudessa kysymys siitä, oliko valtiovarainministeriö kuntarakennelain 21 §:n 3 momentin nojalla lain 19 §:n 2 momentissa tarkoitettu harkintavaltansa huomioon ottaen voinut hylätä Vihtijärven kyläyhdistys ry:n esityksen Vihdin kunnan Vihtijärven siirtämisestä osaksi Nurmijärven kuntaa ilman kuntarakennelain 14 §:n mukaista valmistelevaa käsittelyä. Edellytyksenä on tällöin, että valtiovarainministeriö katsoo, ettei kuntajaon muuttamiselle ole riittäviä edellytyksiä. Edellä todetun perusteella ja kun otetaan huomioon valtiovarainministeriön päätöksen perustelut sekä korkeimmassa hallinto-oikeudessa esitetyt selvitykset, valtiovarainministeriö oli KHO:n mukaan voinut kuntarakennelain 21 §:n 3 momentin nojalla hylätä heti Vihtijärven kyläyhdistys ry:n esityksen. Päätös ei ollut lainvastainen. Tämän vuoksi valitukset tuli hylätä. - Uutiset
25.11.2016 9.22
KHO kumosi Rääkkylän kunnan pakkoliitoksen Kiteen kaupunkiinKorkein hallinto-oikeus katsoi, että Rääkkylän kunnan kykyä turvata asukkaidensa lakisääteiset palvelut ei tullut arvioida vain voimassa olevan lainsäädännön kannalta, vaan myös sote- ja maakuntauudistuksen kannalta, joka valtioneuvoston linjausten mukaan tulee voimaan vuoden 2019 alussa. Asiassa ei saadun selvityksen perusteella ollut riittävällä varmuudella todettavissa, että Rääkkylän kunta ei sote- ja maakuntauudistuksen toteutuessa kykenisi turvaamaan asukkaidensa lakisääteisiä palveluja. Tämän vuoksi valtioneuvoston päätös oli Rääkkylän kunnan valituksesta kumottava. (Ään. 3–2) - Uutiset
30.9.2016 14.00
KHO kielsi valtioneuvoston päätöksen täytäntöönpanon Rääkkylän kunnan Kiteen kaupunkiin yhdistymistä koskevassa asiassaKHO totesi, että kun otettiin huomioon valtioneuvoston päätöksessään esittämät näkökohdat ja perustelut sekä se, mitä valituksesta ja osapuolten lausunnoista ja asiakirjoista muutoin ilmeni, päätöksen täytäntöönpano oli syytä kieltää, kunnes korkein hallinto-oikeus on ratkaissut asian tai asiassa toisin määrätään. - Uutiset
14.3.2016 16.11
KHO ei muuttanut valtiovarainministeriön päätöstä jolla hakemus kuntajaon muuttamisesta Joutsan ja Toivakan välillä oli hylättyKun otettiin huomioon siirrettäväksi esitetyn Rutalahden kylän pinta-ala ja asukasmäärä, esitettyä kuntajaon muutosta ei voitu pitää muutosta vastustavan Joutsan kunnan kannalta vähäisenä. Kokonaisuutena arvioiden esitetty muutos heikentää muutosta vastustavan kunnan toimintakykyä ja edellytyksiä vastata palvelujen järjestämisestä ja rahoituksesta. Valtiovarainministeriön päätös kuntajaon muutoksen hylkäämisestä ei ollut hallintolainkäyttölain 7 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla lainvastainen. Valitus oli hylättävä. - Uutiset
21.8.2014 10.05
Gradussa tutkittiin kuntaliitosten hyötyjäKuntaliitoksilla ei ole juurikaan vaikutusta sosiaali- ja terveystoimen sekä opetus- ja kulttuuritoimen nettokustannuksiin. Kaikkein selkeimmin kuntaliitokset toivat säätöjä yleishallintoon. Kiistatonta näyttöä kuntaliitosten nettokustannusten kehitystä hillitsevästä vaikutuksesta ei ole havaittavissa. Tulokset käyvät ilmi YTM Niko Vartiaisen pro gradu -tutkielmasta ”Vuosina 2003–2007 toteutettujen kuntaliitosten vaikutukset liitoskuntien nettokustannuksiin” (Itä-Suomen yliopisto, Joensuu). - Uutiset
7.7.2014 12.21
Metropolihallinnosta saatiin 76 lausuntoa – HE-luonnoksen on tarkoitus valmistua 15. syyskuuta mennessäMetropolihallintolakia valmistelevan työryhmän väliraportista saatiin määräaikaan mennessä 76 lausuntoa, joista 24 oli kuntien ja 52 muiden tahojen lausuntoja. Lausuntoaika päättyi perjantaina 4. heinäkuuta 2014. Kunnilla on mahdollisuus täydentää lausuntojaan 25. heinäkuuta asti, jotta kunnat voivat ottaa kantaa väliraportin ehdotuksiin myös valmisteilla olevan sote-järjestämislain näkökulmasta. - Uutiset
6.6.2014 13.03
KHO:n ratkaisu kuntayhtymän jäsenyydestä kuntaliitosten jälkeenKorkein hallinto-oikeus katsoi, että kuntayhtymällä oli oikeus panna vireille hallintoriita-asia sen seikan vahvistamiseksi, ettei Kokkolan kaupunki ollut sen jäsen. Korkein hallinto-oikeus vahvisti, ettei kaupunki ollut tullut kuntayhtymän jäseneksi kuntaliitosten johdosta. Jäsenyys voitiin toteuttaa vain perussopimuksen muutoksella. Kaupungilla ei ollut kuntalain tai kuntajakolain perusteella oikeutta vaatia perussopimuksen muuttamista sen jäsenyyden toteuttamiseksi vastoin jäsenkuntien tahtoa. (Ään.) - Uutiset
11.4.2014 14.19
Valtioneuvoston toimivallan laajentamista kuntien pakkoliitoksiin ei viedäkään eteenpäinKuntarakennelain täydentämiseen liittyvää valtioneuvoston toimivallan laajentamista kuntaliitostilanteissa kaupunkiseutuperusteet täyttävillä alueilla ei viedä eduskuntaan. Lausuntokierros lakiesityksestä päättyi maaliskuun lopussa. Asiasta sovittiin perjantaina 11. huhtikuuta hallituspuolueiden puheenjohtajien kesken. Nyt meneillään oleviin liitosselvityksiin asia ei vaikuta, sillä valmisteltua lakia ei ollut tarkoitus käyttää tällä hallituskaudella. - Uutiset
1.4.2014 14.40
Metropolihallintoon ehdolla kaksi vaihtoehtoista toteuttamistapaaMetropolilainsäädäntöä valmisteleva työryhmä ehdottaa väliraportissaan kahta vaihtoehtoista mallia metropolihallinnoksi. Molemmissa malleissa metropolihallinnon tehtävät liittyvät maankäyttöön, asumiseen ja liikenteeseen (MAL), kilpailukykyyn, elinkeino- ja innovaatiopolitiikkaan sekä segregaatioon eli eriarvoistumiseen, työvoimaan ja maahanmuuttoon. Mallit eroavat toisistaan tehtäväkokonaisuuksien laajuuden sekä muun muassa hallintomallin, aluerajauksen ja rahoituksen järjestämisen osalta. Molempia malleja yhdistää vahva metropolikaava MAL-tehtävien järjestämiseksi. - Uutiset
1.4.2014 8.04
Kuntarakennelain pakkoliitospykälistä annetut lausunnot luettavissa hankerekisteristäLausuntoaika hallituksen esitysluonnoksesta kuntarakennelain muuttamiseksi päättyi maanantaina 31. maaliskuuta 2014. Lausuntoja saapui määräaikaan mennessä 77, joista 35 oli kuntien lausuntoja ja 42 muiden tahojen lausuntoja. Annetut lausunnot ovat luettavissa valtioneuvoston hankerekisteristä. - Uutiset
19.2.2014 15.23
Oikeuskanslerin ratkaisu Lahden seutua koskevasta erityisestä kuntajakoselvityksestäOikeuskanslerille saapuneissa kanteluissa muun muassa epäiltiin kuntajakoselvittäjäksi asetetun henkilön puolueettomuutta kuntajakoselvittäjän tehtävässä. Oikeuskanslerin hankkimista tapahtumatiedoista ja pyytämistä selvityksistä ilmeni oikeuskanslerin päätöksessä kuvattuja seikkoja, jotka voivat synnyttää ulkopuoliselle arvioijalle epäilyn kuntajakoselvittäjän esteellisyydestä kuntajakoselvittäjän tehtävässä. - Uutiset
20.1.2014 13.35
Kuntien pakkoliitospykälät lausunnoilleHallinnon ja aluekehityksen ministerityöryhmä on hyväksynyt lakiluonnoksen valtioneuvoston toimivallan laajentamisesta. Esityksessä valtioneuvostolle ehdotetaan laajennettua toimivaltaa päättää kuntien yhdistymisestä viime kädessä vastoin kunnanvaltuustojen tahtoa. Menettely koskisi kaupunkiseutuja, joiden työssäkäyntialueella on vähintään 100 000 asukasta. Säännöstä ei kuitenkaan sovellettaisi Helsingin työssäkäyntialueella, jossa on parhaillaan käynnissä metropolihallintolain valmistelu. Luonnos hallituksen esitykseksi lähetettiin lausunnoille maanantaina 20. tammikuuta 2014 ja lausuntoaika päättyy 31. maaliskuuta 2014. Lain on tarkoitus tulla voimaan 1. heinäkuuta 2014. - Uutiset
3.12.2013 8.49
288 kunnalta ilmoitus yhdistymisselvityksen alueestaValtiovarainministeriö on saanut 288 kunnalta ilmoituksen alueesta, jolla kunta selvittää yhdistymistä kuntarakennelain selvitysperusteiden mukaisesti. Määräaika sähköisten ilmoitusten jättämiselle päättyi 2. joulukuuta 2013. - Uutiset
23.9.2013 14.00
KHO:n ratkaisu kunnanjohtajan esteellisyydestä esitellä kuntien yhdistymistä koskeva asiaKunnanjohtajan tulevaa asemaa koskevalla osuudella oli kuntaliitosta koskevassa päätöksentekoprosessissa ja suhteessa kunnanvaltuuston päätöksellä ratkaistuun asiakokonaisuuteen vain vähäinen merkitys. Muutoksella oli kunnanjohtajan nykyistä ja tulevaa asemaa ja palkkausta ajatellen tosiasiassa vain suhteellisen neutraali vaikutus. Esteellisyyttä ei ollut syntynyt.