Jätevesijärjestelmä
- Säädökset > Lainsäädäntö657/2020Valtioneuvoston asetus ravinteiden kierrätyksen ja jätevesihuollon energiatehokkuuden hankkeisiin vuosina 2020–2026 myönnettävästä valtionavustuksesta (voimassa 16.9.2020-31.12.2026)
- Säädökset > Lainsäädäntö483/2019Ympäristöministeriön asetus rakennusten jätevesilaitteistoihin tarkoitettujen lattiakaivojen olennaisista teknisistä vaatimuksista
- Säädökset > Lainsäädäntö 16.3.2017/157 Valtioneuvoston asetus talousjätevesien käsittelystä viemäriverkostojen ulkopuolisilla alueilla
- Säädökset > Lainsäädäntö209/2011Valtioneuvoston asetus talousjätevesien käsittelystä viemäriverkostojen ulkopuolisilla alueilla (kumottu)
- Säädökset > Lainsäädäntö128/2006Valtioneuvoston asetus asuntojen korjaus-, energia- ja terveyshaitta- avustuksista (kumoutunut)
- Avustus kiinteistökohtaisen talousjätevesijärjestelmän parantamiseen 3 luku
- Säädökset > Lainsäädäntö542/2003Valtioneuvoston asetus talousjätevesien käsittelystä vesihuoltolaitosten viemäriverkostojen ulkopuolisilla alueilla
- EHS-säädösseurantaUusi ravinteiden kierrätyksen ja jätevesihuollon energiatehokkuuden hankkeisiin myönnettävää valtionavustusta koskeva asetus tuli voimaanSäädösnumero: 657/2020
Julkaisupäivä: 24.9.2020 - Lakikirjasto > ArtikkelitJääskeläinen, Lauri: KHO:2017:122 – jätevesijärjestelmä – luvan myöntämisedellytykset – toimenpidelupa21.12.2017, OikeustapauskommenttiKirjoittaja käsittelee ratkaisua KHO:2017:122. Tapauksessa Lahden seudun rakennuslautakunta hylkäsi (2.12.2014) oikaisuvaatimuksen LVI-insinöörin päätöksestä. Päätöksellä oli hylätty hakemus toimenpideluvan myöntämiseksi ulkopuolisen jätevesijärjestelmän rakentamiseksi ja jätevesijärjestelmän uusimiseksi. Vesihuollon verkosto on laajentunut ja rakennettu siten, että kiinteistön kohdalla on mahdollista liittyä vesi- ja viemäriverkostoon. Kiinteistö sijaitsee pilaantumiselle herkällä...
- EHS-säädösseurantaHajajätevesiasetus korvattiin uudella asetuksella ympäristönsuojelulain muutosten takiaSäädösnumero: 157/2017
Julkaisupäivä: 5.4.2017 - Lakikirjasto > Muut julkaisut Hallanaro, Eeva-Liisa - Kujala-Räty, Katriina: Haja-asutuksen jätevedet - Lainsäädäntö ja käytännöt 20.1.2012
- Lakikirjasto > Muut julkaisut Kattainen, Suvi: Kiinteistökohtaisen jätevedenkäsittelyn säädöksiä ja käytäntöjä - Tietoja 12 EU-valtiosta ja USAsta 11.1.2012
- EHS-säädösseurantaUusi haja-asutusalueiden jätevesiasetusSäädösnumero: 209/2011
Julkaisupäivä: 29.4.2011 - Lakikirjasto > LakimiesMäättä, Tapio: KHO 2002:15. Ympäristölupa.Lakimies 5/2002 s. 788 – 809, Oikeustapauskommentti
- Uutiset
29.2.2024 16.00
Hovioikeus: Kunta oli vahingonkorvausvastuussa vesilaitoksen viemärijärjestelmän tukkeutumisesta aiheutuneesta koko rakennuksen tuhoutumisestaKäräjäoikeus oli velvoittanut Janakkalan kunnan, Janakkalan vesi -nimisen liikelaitoksen omistajana korvaamaan rakennuksen omistajalle vahingonkorvauksena tuhoutuneesta rakennuksesta 105.000 euroa, purkukustannuksista 15.000 euroa sekä tuhoutuneen irtaimiston arvona 10.000 euroa, kaikki 21.12.2020 lukien laskettavine korkolain 4 § 1 momentin mukaisine viivästyskorkoineen. Hovioikeus ei muuttanut käräjäoikeuden tuomiolauselmaa. (Vailla lainvoimaa 29.2.2024) - Uutiset
17.1.2024 8.33
Hovioikeus: Oikeudenkäyntikulut kiinteistön virhettä koskevassa riidassaKäräjäoikeus oli katsonut, että asiassa sovelletaan oikeudenkäymiskaaren 21 luvun 3 §:n 2 momenttia, koska kantajan vaatimus oli hyväksytty osittain ja katsonut asiassa kohtuulliseksi, että kumpikin osapuoli pitää oikeudenkäyntikulunsa vahinkonaan. Vastaaja C vaati kantaja H:ta korvaamaan hänen oikeudenkäyntikulunsa käräjä- ja hovioikeudessa. Asiassa oli ratkaistava, oliko H velvoitettava korvaamaan C:n oikeudenkäyntikulut osittain tai kokonaan. Kysymys myös prekluusiosta. (Vailla lainvoimaa 17.1.2024) - Uutiset
10.11.2023 12.31
Hallinto-oikeus hylkäsi vesiosuuskunnan valituksen: Kiinteistö oli suoraan lain nojalla vapaa velvollisuudesta liittyä vesiosuuskunnan vesijohtoon ja jätevesiviemäriinPäätöksessä todetun perusteella vesihuoltolain 10 §:n 2 momentin ja 3 momentin 2 kohdan mukaiset edellytykset olivat asiassa täyttyneet, joten kiinteistön oli voitu katsoa olevan suoraan lain nojalla vapaa velvollisuudesta liittyä Villingin vesiosuuskunnan vesijohtoon ja jätevesiviemäriin, eikä asiassa ollut tarpeen arvioida lain 11 §:ssä tarkoitettuja vapauttamisen edellytyksiä. Vesihuoltolain 10 §:n 2 ja 3 momentissa säädetyn vapautumisen edellytyksenä ei ole se, että liittyminen muodostuisi kiinteistönomistajalle kohtuuttomaksi, eikä se, että vesihuollon taloudellinen ja asianmukainen hoitaminen vesihuoltolaitoksen toiminta-alueella ei vaarannu. Ympäristöseuranta- ja -valvontayksikön päällikön päätöstä ei ollut syytä muuttaa. Valitus oli siten hylättävä. (Vailla lainvoimaa 10.11.2023) - Uutiset
4.2.2020 13.15
Hallinto-oikeuden ratkaisu talousjätevesien käsittelyvaatimuksista poikkeamisen edellytyksistäHallinto-oikeus katsoi ympäristöpäällikön toimineen virheellisesti hylätessään hakemuksen pelkästään kustannusten perusteella arvioimatta kuormituksen vähäisyyttä. Hallinto-oikeus myönsi viiden vuoden määräaikaisen luvan poiketa ympäristönsuojelulain 156 a §:ssä tarkoitetuista talousjätevesien perustason käsittelyvaatimuksista. - Uutiset
10.10.2019 8.30
Hallinto-oikeus hylkäsi tukullisen vesihuoltoasiaa koskevia valituksiaTurun hallinto-oikeus on antanut kuusi ratkaisua, joissa kaikissa se hylkäsi vesihuoltolain (119/2001) 10 §:n mukaista velvollisuutta liittyä kunnallisen vesihuoltolaitoksen jätevesiviemäriin koskevat valitukset. Hallinto-oikeus totesi, että arvioitaessa liittymisvelvollisuudesta vapauttamisen edellytyksiä on ensiksi arvioitava muodostuisiko kiinteistön liittäminen viemäriin kiinteistön omistajalle tai haltijalle kohtuuttomaksi esimerkiksi liittämisen aiheuttamien kustannusten suuruuden tai vesihuoltolaitoksen palvelujen vähäisen tarpeen vuoksi. Muut vapautuksen myöntämisen edellytykset tulevat tutkittavaksi ainoastaan siinä tapauksessa, että liittäminen olisi katsottava kohtuuttomaksi. Kohtuuttomuuden arviointia ei voida hallinto-oikeuden mukaan perustaa yksinomaan kiinteistön omistajan tai haltijan henkilöön liittyviin subjektiivisiin syihin. Kohtuuttomuuden ei katsottu olevan käsillä yhdessäkään tapauksessa. (Vailla lainvoimaa 10.10.2019) - Uutiset
1.7.2019 8.30
Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajavinkki: Muista asumiseen ja remontointiin liittyvät oikeutesiKesäkuun kuluttajavinkissä muistutetaan kuluttajia ajankohtaisista asumiseen liittyvistä lainsäädännön muutoksista ja asumisen kuluttajansuojasta. - Uutiset
23.4.2019 11.11
Keskuskauppakamari: Näillä vinkeillä kierrät jätevesiremontin sudenkuopat ja varmistat, että mökkisi arvo säilyyLaki edellyttää, että ranta- ja pohjavesialueilla olevien mökkien jätevedenkäsittely on laitettava kuntoon ennen lokakuun loppua. Siirtymäajan pidennykset sekä vaatimustason muutokset ovat saaneet mökinomistajat kuitenkin odottavalle kannalle. Keskuskauppakamarin hyväksymän HTT-tavarantarkastajan Antti Heinosen mukaan asetuksen lieventäminen ei ole kuitenkaan enää todennäköistä.