Ilmailu
- Uutiset
22.4.2021 14.47
Unionin tuomioistuin: Pelkkä lennon ohjaaminen läheiselle lentokentälle ei oikeuta vakiokorvaukseenLentoliikenteen harjoittajan on kuitenkin omasta aloitteestaan tarjottava matkustajalle korvaus kuljetuksen kustannuksista joko määränpäälentokentälle, jolle varaus on tehty, tai tarvittaessa toiseen matkustajan kanssa sovittuun lähikohteeseen. - Uutiset
15.4.2021 14.40
Internetyhteyspalvelut lentokoneissa - Unionin tuomioistuin tulkitsi ”satelliittivälitteisiä matkaviestinjärjestelmiä” sekä täydentävän maanpäällisen tukiaseman ja liikkuvan maa-aseman käsitteitä MSS-päätöksen valossaSatelliittivälitteinen matkaviestintäjärjestelmä, joka perustuu siirrettyjen tietojen kapasiteetin osalta pääasiallisesti maanpäällisiin tukiasemiin, jotka on asennettu kattamaan koko unionin alue, ei välttämättä ole ristiriidassa EU:n sääntelykehyksen kanssa. Maanpäällisten komponenttien tehostettu käyttö on mahdollista sillä edellytyksellä, ettei kilpailu vääristy ja että järjestelmän satelliittikomponentti on hyödyllinen tosiasiallisesti ja konkreettisesti. - Uutiset
15.4.2021 11.22
Unionin tuomioistuin: Lentomatkustajan ylimääräinen turvatarkastus - pelkkä rahamäärän maksaminen ei voi taata sellaisen henkilön tehokasta oikeussuojaa, joka vaatii sen toteamista, että hän on syrjinnän uhriUnionin tuomioistuin katsoo ruotsalaisessa ennakkoratkaisuasiassa, että unionin oikeus on esteenä kansalliselle lainsäädännölle, jonka mukaan tuomioistuin, jonka käsiteltäväksi saatetaan vahingonkorvauskanne, joka perustuu väitettyyn syrjintään, ei voi todeta, että syrjintää on tapahtunut, kun vastaaja suostuu maksamaan vaaditun korvauksen tunnustamatta kuitenkaan syrjintää. - Uutiset
15.4.2021 9.00
Euroopan unionin yleinen tuomioistuin: Suomen covid-19-pandemian yhteydessä lentoyhtiö Finnairin hyväksi antama takaus on unionin oikeuden mukainenSuomen covid-19-pandemian yhteydessä lentoyhtiö Finnairin hyväksi antama takaus, jonka tarkoituksena on auttaa Finnairia saamaan eläkerahastolta 600 miljoonan euron suuruinen laina, jolla on tarkoitus kattaa sen tarvitsema käyttöpääoma, on unionin oikeuden mukainen. Takaus oli tarpeellinen Suomen taloudessa olevan vakavan häiriön poistamiseksi, kun otetaan huomioon Finnairin merkitys Suomen taloudelle. Myös Ruotsin ja Tanskan SAS:n hyväksi toteuttamat tukitoimenpiteet, joilla on tarkoitus korvata lentojen peruuttamisesta tai lentoaikataulujen muutoksista covid-19-pandemian yhteydessä käyttöön otettujen matkustamisrajoitusten seurauksena SAS:lle aiheutunut vahinko, ovat unionin oikeuden mukaisia. - Uutiset
17.2.2021 13.48
Unionin yleinen tuomioistuin: Ruotsin käyttöön ottama lainatakausjärjestelmä, jolla pyritään covid-19-pandemian yhteydessä tukemaan lentoyhtiöitä, joilla on Ruotsin myöntämä liikennelupa, ja joka on tarkoitettu kyseisen jäsenvaltion taloudessa olevan vakavan häiriön poistamiseen, on unionin oikeuden mukainenKyseessä olevan järjestelmän oletetaan olevan toteutettu unionin edun mukaisesti. - Uutiset
17.2.2021 13.40
Unionin yleinen tuomioistuin: Verojen maksamista koskeva moratorio, jonka Ranska on ottanut käyttöön covid-19-pandemian yhteydessä tukeakseen lentoyhtiöitä, joilla on Ranskan myöntämä liikennelupa, on unionin oikeuden mukainenKyseinen tukijärjestelmä on asianmukainen covid-19-pandemian aiheuttaman taloudellisen vahingon korvaamiseksi, eikä se ole syrjivä. - Uutiset
12.2.2021 7.44
Kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvityksen maksamista, koska vaatimus oli esitetty muulle lentoyhtiölle kuin asetuksen mukaan lennosta vastanneelle lentoliikenteen harjoittajalleMatkustaja oli varannut Finnair Oyj:ltä Tallinna–Helsinki–Alicante -lennot, jotka oli määrä lentää 9.4.2018. Finnair ilmoitti Helsinki–Alicante -lennon perumisesta 10.3.2018. Matkustaja hyväksyi Finnairin tarjoaman uudelleenreitityksen, jonka mukaisesti matkustajan oli määrä matkustaa Tallinnasta Helsingin ja Madridin kautta Alicanteen. Sittemmin uudelleenreititykseen kuulunut lentoyhtiö Iberia Líneas Aéreas de España S. A:n (Iberia) lento IB8396 Madridista Alicanteen peruuntui. Asiassa oli kiistaa matkustajan oikeudesta asetuksen (EY) N:o 261/2004 mukaiseen vakiokorvaukseen Finnair Oyj:ltä. Koska tapauksessa peruttu lentoyhtiö Iberian lento IB8396 oli määrä suorittaa Iberian kalustolla ja miehistöllä sekä Iberian määräämällä reitillä, lautakunta katsoi, että Iberiaa oli pidettävä asetuksessa tarkoitettuna lennosta vastanneena lentoliikenteen harjoittajana. Sen vuoksi vaatimus asetuksen mukaisesta vakiokorvauksesta olisi tapauksessa tullut esittää Iberia Líneas Aéreas de España S.A:lle. - Uutiset
29.1.2021 8.53
Lennot valitusten kärkiaiheena Euroopan kuluttajakeskuksessa vuonna 2020Kuluttajilta tuli 3 350 uutta yhteydenottoa Euroopan kuluttajakeskukseen vuonna 2020. Yhteydenottojen määrä kasvoi 6 % edellisvuoteen verrattuna. Maiden rajat ylittäviä ongelmatilanteita koskevien valitusten kärkiaiheena säilyivät edellisvuoden tapaan lennot. Vajaa kolmannes kaikista yhteydenotoista liittyi vuonna 2020 tavalla tai toisella koronatilanteeseen ja sen aiheuttamiin matkojen peruutuksiin. Euroopan kuluttajakeskuksen käsittelemissä tapauksissa tuotteen tai palvelun myyntitapana on ollut pääosin verkkokauppa tai erilaiset verkkoalustat (77 % tapauksista). Koronan aikaansaamien matkustusrajoitusten myötä kuluttajat eivät tehneet juurikaan hankintoja ulkomailta kivijalkakaupoista matkojen aikana, vaan enenevissä määrin verkon kautta. - Uutiset
22.1.2021 8.18
Valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma ja vaikutusten arviointi lausuntokierrokselle 23. helmikuuta 2021 saakkaLiikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja luonnoksesta valtakunnalliseksi liikennejärjestelmäsuunnitelmaksi vuosille 2021-2032 sekä sen vaikutusten arvioinnista. Lausuntoaika päättyy 23.2.2021. Valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman tavoitteena on lisätä pitkäjänteisyyttä liikennejärjestelmän kehittämiseen koko Suomessa. Suunnitelma laaditaan 12 vuodeksi kerrallaan. - Uutiset
31.12.2020 9.24
KHO:n ratkaisu Utin lentoaseman ympäristöluvastaYmpäristölupa – Lentoasema – Melu – Lupamääräys − Toimintarajoitus – Ympäristölupaviranomaisen toimivalta – Ilmailulaki − Aloiteoikeus – Yhdistys – Yhdistyksen toiminta-alue – Valitusoikeus – Toiminnanharjoittajan vastuu - Uutiset
23.12.2020 14.16
Käräjäoikeus hylkäsi Malmin lentokenttäyhdistyksen kanteen ja vahvisti kentän vuokrasopimuksen päättyneeksi 31.12.2019Malmin lentokenttäyhdistys ry:n velvoitettiin välittömästi häädön uhalla jättämään Helsingin kaupungin vapaaseen hallintaan Helsingin kaupungin 38. kaupunginosassa (Malmi) sijaitseva noin 39.3 hehtaarin alue (Malmin lentokenttä), joka sijaitsee tiloista 91-429-8-250. 91-429- 8-621, 91-429-8-663, 91-429-5-270, 91-429-10-110, 91-429-5-113, 91- 418-1-59,91 -406-1-1.91 -406-1-15, 91-418-6-146 ja 91 -406-1 -5 muodostetulla alueella. (Vailla lainvoimaa 23.12.2020) - Uutiset
23.11.2020 8.18
Väitös: Droonit haastavat ilmailun turvallisuutta koskevan lainsäädännönMiehittämättömät ilma-alukset eli droonit ovat muuttaneet merkittävästi siviili-ilmailua. Ne aiheuttavat lukuisia ongelmia erityisesti ilmailun turvallisuutta koskevalle lainsäädännölle. OTM Mikko T. Huttunen erittelee väitöskirjassaan drooneihin liittyviä ongelmia ja niihin pureutuvia lainsäädännöllisiä lähestymistapoja. Siviili-ilmailu on murroksessa. Miehitettyjen ilma-alusten rinnalle ovat nousseet miehittämättömät ilma-alukset eli droonit. Tällä näennäisesti pienellä muutoksella on merkittäviä vaikutuksia siihen, miten liikutamme ilmateitse tavaroita, palveluja ja ihmisiä – mitä ilmailu ylipäätään tarkoittaa. - Uutiset
20.10.2020 13.41
Apulaisoikeuskansleri antoi ratkaisunsa viranomaisen menettelyistä koronaviruksen torjunnassa Suomen lentoasemillaOikeuskanslerinvirastoon saapui kuluvan vuoden keväällä useita kanteluita, joissa pyydettiin tutkimaan viranomaisten lentoasemilla tekemien toimien riittävyyttä koronaviruksen torjunnassa ja selvittämään, kenellä oli tilanteessa johtovastuu. Sekä kanteluissa että julkisuudessa olleiden tietojen perusteella ainakin Helsinki-Vantaan lentoasemalla näytti olleen olennaisia puutteita Suomeen palaavien matkailijoiden ohjeistamisessa ja koronavirustilanteen hallinnassa. Näiden seikkojen vuoksi apulaisoikeuskansleri Puumalainen otti myös omasta aloitteestaan selvitettäväksi viranomaisten menettelyn asiassa. Hänen nyt antamassaan ratkaisussa arvioidaan pandemian torjuntatoimenpiteiden yleistä riittävyyttä lentoasemilla, ja erityisesti Helsinki-Vantaalla maaliskuussa sekä niihin liittyviä laiminlyöntejä, viivästyksiä sekä niiden syitä. Ratkaisussa arvioidaan myös, miten jatkossa häiriötilanteisiin varautumista voitaisiin tehostaa. - Uutiset
9.10.2020 14.41
Malmin lentokenttä - kaupungin hakemus turvaamistoimesta oli voitu hylätäAsiassa oli HO:ssa kysymys turvaamistoimen määräämisen edellytyksistä ja erityisesti siitä, oliko turvaamistoimihakemuksen tosiasiallinen sisältö sama kuin mikä oli kaupungin kannevaatimuksen sisältö pääasiassa. HO:n arvioitavana oli, johtaisiko turvaamistoimen määrääminen siihen, että Helsingin kaupunki jo turvaamistoimen määräämisen perusteella pääsisi siihen asemaan ja saisi sen oikeuden, jota kaupunki kanteellaan vaatii, ja mikä merkitys tällä seikalla olisi arvioitaessa turvaamistoimen määräämisen edellytyksiä. KO:n päätöksen lopputulosta ei muutettu. (Vailla lainvoimaa 9.10.2020) - Uutiset
28.9.2020 10.15
Liikenteen terveysturvallisuutta koskevat lakimuutokset lausunnoille 9. lokakuuta saakkaLiikenne- ja viestintäministeriö on lähettänyt lausunnoille hallituksen esityksen luonnoksen liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalan lainsäädäntöön tehtävistä muutoksista. - Uutiset
3.9.2020 15.00
Unionin tuomioistuin: Peruutetun lennon matkustajalle hotellimajoituksen tarjonnut lentoliikenteen harjoittaja ei voi yksinomaan EU-asetuksen perusteella olla velvollinen korvaamaan matkustajalle hotellin työntekijöiden tuottamuksellisesta toiminnasta aiheutuneita vahinkojaAsetuksen (EY) N:o 261/2004 9 artiklan 1 kohdan b alakohtaa on tulkittava siten, että lentoliikenteen harjoittajalla kyseisen säännöksen nojalla oleva velvollisuus tarjota siinä tarkoitetuille matkustajille ilmaiseksi hotellimajoitus ei merkitse sitä, että kyseisen lentoliikenteen harjoittajan on vastattava yksityiskohtaisista majoitusjärjestelyistä kokonaisuutena. Asetusta on tulkittava siten, että lentoliikenteen harjoittaja, joka on kyseisen asetuksen 9 artiklan 1 kohdan b alakohdan nojalla tarjonnut matkustajalle, jonka lento on peruutettu, hotellimajoituksen, ei voi yksinomaan kyseisen asetuksen perusteella olla velvollinen korvaamaan kyseiselle matkustajalle asianomaisen hotellin työntekijöiden tuottamuksellisesta toiminnasta aiheutuneita vahinkoja. - Uutiset
3.9.2020 13.42
Unionin tuomioistuin: Matkustajat, joiden lennot on peruttu tai joille on aiheutunut pitkä viivästys, voivat vaatia vakiokorvauksen maksamista asuinpaikkansa kansallisena valuuttanaAsetusta (EY) N:o 261/2004 ja erityisesti sen 7 artiklan 1 kohtaa on tulkittava siten, että matkustaja, jonka lento on peruutettu tai viivästynyt pitkäaikaisesti, tai hänen oikeusseuraajansa voi vaatia tässä säännöksessä tarkoitetun korvauksen maksamista sellaisessa kansallisessa valuutassa, joka on käytössä hänen asuinpaikassaan Mainittu säännös on esteenä jäsenvaltion säännöstölle tai oikeuskäytännölle, jonka mukaan matkustajan tai hänen oikeusseuraajansa tässä tarkoituksessa esittämä vaatimus hylätään yksin siitä syystä, että hän on ilmaissut vaatimuksen tässä kansallisessa valuutassa. - Uutiset
14.7.2020 15.40
Unionin tuomioistuimen ratkaisu menetettyjen matkatavaroiden korvaamisestaEU-tuomioistuin katsoi, että Montrealin yleissopimuksen 17 artiklan 2 kappaletta on tulkittava siten, että summa, josta määrätään lentoliikenteen harjoittajan vastuun rajana kirjattujen matkatavaroiden toimittamiseen, tuhoutumis-, katoamis-, vahingoittumis- tai viivästymistapauksessa, on korvauksen yläraja, jota kyseessä oleva matkustaja ei saa suoraan lain nojalla eikä kiinteämääräisesti. Siten kansallisen tuomioistuimen on harkittava korvaus tapauskohtaisesti. Montrealin yleissopimuksen 17 artiklan 2 kappaletta on tulkittava siten, että kansallisen tuomioistuimen on määritettävä korvauksen määrä, joka on maksettava, kun matkustajan kirjattu matkatavara, josta ei ole tehty erityistä ilmoitusta sen etuuden määrästä, joka liittyy matkatavaran määräpaikkaan toimittamiseen, on tuhoutunut, kadonnut, vahingoittunut tai viivästynyt. Nämä säännöt eivät kuitenkaan saa olla epäedullisemmat kuin ne, joita sovelletaan kansalliseen oikeuteen perustuviin samanlaisiin kanteisiin, eikä niillä saada tehdä oikeuksien käyttämistä käytännössä mahdottomaksi tai kohtuuttoman vaikeaksi. - Uutiset
26.6.2020 8.43
Ilmailulakiin uudistuksia erityisesti miehittämättömän ja kevyen ilmailun osaltaEduskunta on hyväksynyt hallituksen esityksen ilmailulakiin tehtävistä muutoksista, joilla täydennetään uudistunutta ilmailun EU-sääntelyä. Uudistukset kohdistuvat erityisesti kevyitä ja miehittämättömiä ilma-aluksia koskevaan sääntelyyn. Muutosten on tarkoitus tulla voimaan miehittämättömän ilmailun EU-sääntelyn mukaisesti 1. tammikuuta 2021. - Uutiset
11.6.2020 16.00
Unionin tuomioistuin: Lentomatkustajan häiritsevä käyttäytyminen voi aiheuttaa poikkeukselliset olosuhteet, jotka voivat vapauttaa lentoliikenteen harjoittajan velvollisuudesta maksaa korvaustaLentomatkustajan häiritsevä käyttäytyminen voi aiheuttaa poikkeukselliset olosuhteet, jotka voivat vapauttaa lentoliikenteen harjoittajan velvollisuudesta maksaa korvausta kyseessä olevan lennon taikka sen itsensä samalla ilma-aluksella suorittaman seuraavan lennon peruuttamisesta taikka pitkäaikaisesta viivästymisestä. Vapautuakseen korvausvelvollisuudestaan lentoliikenteen harjoittajan on kuitenkin kohtuudella edellytettävien toimenpiteiden puitteissa varmistettava matkustajien uudelleenreititys mahdollisimman pian mahdollisesti muiden lentoliikenteen harjoittajien suorittamille muille suorille taikka jatkoyhteyden sisältäville lennoille.