Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Valtioneuvoston asetuksella saatettiin voimaan kansainvälisen siivili-ilmailujärjestön vaarallisten aineiden ilmakuljetusta koskevat muutokset

Valtioneuvoston asetus vaarallisten aineiden ilmakuljetuksesta annetun asetuksen muuttamisesta 430/2020

Kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön (ICAO) vaarallisten aineiden ilmakuljetusta koskevat tekniset määräykset (ICAO Doc 9284, ICAO-TI) ovat muuttuneet. Uusi ICAO-TI:n 2019-2020 versio saatettiin kansallisesti voimaan muutosasetuksella (430/2020) vaarallisten aineiden kuljetuksesta annetusta asetuksesta (210/1997). ICAO-TI:n 2019–2020 versio on ollut voimassa 1.1.2019 lähtien ja sen määräykset ovat voimassa vuoden 2020 loppuun asti tai niin kauan kuin seuraavat uudistetut määräykset tulevat voimaan. Vaatimukset ovat suurelta osin yksityiskohtaisia, teknisiä tai teknisluonteisia vaatimuksia. Ne kohdistuvat toimijoihin, jotka kuljettavat vaarallisia aineita tai joiden työtehtävillä on vaikutusta VAK-kuljetuksiin. Muutokset eivät sisällä kansallista harkintaa eikä muutoksilla katsota olevan merkittäviä vaikutuksia.

Kansallinen vaarallisten aineiden ilmakuljetusta koskeva lainsäädäntö perustuu suurelta osin kansainvälisiin määräyksiin. Suomi on kansainvälisen siviili-ilmailun yleissopimuksen (Chicago-sopimus) osapuoli. Tällä sopimuksella luotiin pohja kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön (ICAO) perustamiselle, joka on Yhdistyneiden kansakuntien alainen erityisvirasto. Chicago-sopimuksen nojalla julkaistaan standardeina ICAO-TI -määräykset. Määräyksiä uudistetaan kahden vuoden välein muun muassa vaarallisten aineiden ilmakuljetuksen turvallisuuden parantamiseksi sekä tieteen ja tekniikan kehityksen huomioimiseksi.

Asetus vaarallisten aineiden ilmakuljetuksesta on annettu vaarallisten aineiden kuljetuksesta annetun lain (719/1994, VAK-laki) nojalla. Liikenteen turvallisuusvirasto voi antaa tarkempia teknisiä ja teknisluonteisia vaarallisten aineiden kuljetusmääräyksiä.

Asetus tuli voimaan 12.6.2020.

Ks. myös liikenne- ja viestintäministeriön muistio.

Valtioneuvoston päätöksen mukaisesti:
kumotaan vaarallisten aineiden ilmakuljetuksesta annetun asetuksen (210/1997) 15 §, sellaisena kuin se on asetuksessa 601/2012,
muutetaan 2 §, 4 §:n 2 momentti, 5 §:n 1 momentti, 6 §:n 3 momentti sekä 14 ja 17 a §, sellaisina kuin ne ovat, 2 § ja 4 §:n 2 momentti asetuksessa 399/2018, 5 §:n 1 momentti ja 6 §:n 3 momentti asetuksessa 601/2012, 14 § asetuksissa 601/2012 ja 443/2014 sekä 17 a § asetuksessa 443/2014, ja
lisätään 4 §:ään, sellaisena kuin se on asetuksessa 399/2018, uusi 3 momentti seuraavasti:

2 §
Sovellettavat standardit

Vaarallisten aineiden ilmakuljetuksessa ja tilapäisessä säilytyksessä noudatetaan ICAO-TI:tä sellaisena kuin se on hyväksytty sovellettavaksi vuosina 2019 ja 2020 siten kuin siitä tässä asetuksessa säädetään. Liikenne- ja viestintävirasto antaa tietoja ICAO-TI:stä.

Selostus:

Pykälää muutettiin siten, että sen 1 momentissa oleva ICAO-TI:n painokseen liittyvä viittaus päivitettiin vuosiin 2019–2020. Lisäksi 2 momenttiin tehtiin tekninen muutos muuttamalla Liikenteen turvallisuusviraston nimi Liikenne- ja viestintävirastoksi.

4 §
Vaaralliset aineet matkatavarana

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — —
Kuljetuksen suorittajan, lentopaikanpitäjän ja matkan järjestäjän on varmistettava, että matkustajille tiedotetaan ICAO-TI:n kohtien 7;5, 8;1.1.6 ja 8;1.1.7 mukaisesti, millaisten aineiden kuljetus ilma-aluksessa on kielletty. Kuljetuksen suorittajalla on oltava tiedottamiseen käytettävä menetelmä kuvattuna toimintakäsikirjassa ja muissa soveltuvissa ohjekirjoissa.

Jos kuljetuksen suorittajan toimesta käsimatkatavara on kuljetettava ilma-aluksen ruumassa matkustamon sijasta, on kuljetuksen suorittajan varmistettava matkustajalta, että ruumaan menevä käsimatkatavara ei sisällä sellaisia vaarallisia aineita, joiden kuljettaminen on sallittu vain matkustamossa.

Selostus:

Pykälän 2 momentissa päivitettiin ICAO-TI:n kohtien viittaukset. ICAO-TI 7;5 luvun mukaan kuljetuksen suorittajan tai hänen käyttämän maahuolintapalvelun sekä lentopaikanpitäjän on varmistettava, että matkustajille tiedotetaan kielletyistä vaarallisista aineista. Annettava tieto sisältää myös kuvallisessa muodossa olevia esimerkkejä kielletyistä vaarallisista aineista. Lisäksi suositellaan, että kuljetuksen suorittaja antaisi tietoa muun muassa verkkosivuillaan vaarallisista aineista, joita saa kuljettaa. ICAO-TI määräyksissä on luettelo sallituista aineista ja niihin liittyvistä ehdoista.

ICAO-TI 7;5 luvun mukaan kuljetuksen suorittajan lähtöselvityshenkilökunnalla tulee olla riittävä koulutus, jotta he pystyvät tunnistamaan sallittuja ja kiellettyjä vaarallisia aineita. VAK-lain 11 §:n 1 momentti edellyttää, että vaarallisten aineiden kuljetukseen liittyviä tehtäviä tekevällä henkilöllä tulee olla tarvittava kuljetuksen turvallisuuden varmistava koulutus tai muu pätevyys tehtävään ja hän on saanut riittävän usein täydennyskoulutusta. Kuljetuksen suorittajan lähtöselvityshenkilökunnan koulutusvelvoitteen voidaan katsoa tulevan velvoittavaksi jo VAK-lain ja VAK-ilma-asetuksen koulutukseen liittyvien pykälien kautta.

ICAO-TI:n 8;1.1.6 ja 8;1.1.7 kohdissa on suosituksia. Kohdan 8;1.1.6 mukaan tahojen, jotka eivät konkreettisesti osallistu matkustajien kuljettamiseen ilma-aluksessa, esimerkiksi matkatoimiston, tulee tiedottaa matkustajia vaarallisista aineista, joita ilma-aluksessa ei saa kuljettaa. Tiedon tulee sisältyä vähintään tiedonantoihin paikoissa, joissa on kosketuspintaa matkustajiin. Kohdan 8;1.1.7 mukaan matkustajan tai hänen puolestaan oston tekevän henkilön tulee osoittaa ennen ostotapahtumaa ymmärtävänsä matkatavaroihin liittyvät vaarallisten aneiden rajoitukset.

Pykälään lisättiin uusi 3 momentti. Jos matkustamossa kuljetettavaksi tarkoitettu käsimatkatavara joudutaan kuljettamaan ruumassa, on kuljetuksen suorittajan varmistettava matkustajalta, ettei käsimatkatavarassa ole vaarallisia aineita, joiden kuljettaminen on sallittu vain matkustamossa. ICAO-TI:n määräyksen osassa 8 määritellään aineita tai esineitä, joiden kuljettaminen on kokonaan kielletty ilma-aluksessa. Määräyksissä määritellään lentomatkustajille ja miehistön jäsenille sallittuja VAK-aineita ja -esineitä, mutta myös aineita tai esineitä, joiden kuljettaminen on kielletty ruumassa ja/tai matkustamossa taikka joiden kuljetuksiin liittyy rajoituksia.

5 §
Vaaralliset aineet lentorahtina

Vaarallisen aineen ilmakuljetukseen on oltava Liikenne- ja viestintäviraston myöntämä VAK-lain 14 a §:n 2 momentissa tarkoitettu kuljetuksen hyväksyntä tai poikkeuslupa, jos vaarallisen aineen ilmakuljetus on ICAO-TI:n mukaan kielletty ilman hyväksyntää tai poikkeuslupaa. Hyväksyntää ja poikkeuslupaa koskevassa hakemuksessa on esitettävä ainakin seuraavat seikat:

1) lähettäjän ja vastaanottajan nimi ja osoite;

2) lähtö- ja määrälentopaikka sekä esitys kuljetusajankohdaksi ja reitiksi;

3) syyt, joiden perusteella hakija pitää kyseisen aineen ilmakuljetusta välttämättömänä;

4) hakijan näkemys siitä, miten ICAO-TI:ssä edellytetty turvallisuustaso saavutetaan;

5) hakijan mahdollisesti määrittelemät turvallisuuden tarkkailutoimet;

6) aineen nimi, vaarallisuusluokka ja YK-numero sekä aineeseen liittyvät tekniset tiedot;

7) tiedot pakkauksesta;

8) tieto kuljetettavan aineen määrästä;

9) tiedot tarvittavasta erityiskäsittelystä;

10) erityiset ohjeet toimenpiteistä hätätilanteissa.
— — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

Selostus:

Pykälän 1 momentin johdannossa mainittu Liikenteen turvallisuusvirasto muutettiin Liikenne- ja viestintävirastoksi. Lisäksi tehtiin tekniset muutokset 1 momentin luettelokohtaan.

6 §
Lähettäjän velvollisuudet

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — —
Lähettäjän on varmistettava, että pakkaukset soveltuvat niille vaarallisille aineille, joita on tarkoitus kuljettaa. Tieto siitä, miten pakkauksen soveltuvuus on varmistettu, on pyydettäessä toimitettava radioaktiivisten aineiden kuljetukseen tarkoitettujen pakkausten osalta Säteilyturvakeskukselle ja muiden aineiden kuljetukseen tarkoitettujen pakkausten osalta Liikenne- ja viestintävirastolle.
— — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

Selostus:

Pykälän 3 momentissa mainittu Liikenteen turvallisuusvirasto muutettiin Liikenne- ja viestintävirastoksi.

14 §
Viranomaiset

Vaarallisten aineiden ilmakuljetusta ja tilapäistä säilytystä valvoo Liikenne- ja viestintävirasto. Lisäksi vaarallisten aineiden ilmakuljetusta ja tilapäistä säilytystä valvovat Tulli, poliisi ja Rajavartiolaitos kukin toimialallaan.

Radioaktiivisten aineiden kuljetukseen ja tilapäiseen säilytykseen liittyvissä asioissa valvontaviranomaisena toimii Säteilyturvakeskus yhteistyössä 1 momentissa mainittujen viranomaisten kanssa.

Jollei VAK-laissa tai sen nojalla toisin säädetä, ICAO-TI:ssä tarkoitettu vaarallisten aineiden ilmakuljetuksessa ja tilapäisessä säilytyksessä toimivaltainen viranomainen on Liikenne- ja viestintävirasto sekä radioaktiivisten aineiden ilmakuljetuksessa ja tilapäisessä säilytyksessä lisäksi Säteilyturvakeskus.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos voi antaa ICAO-TI:n 2;6.3.3 kohdassa tarkoitettuja biologisia tuotteita koskevia kansallisia vaatimuksia tai rajoituksia.

Selostus:

Pykälän 1 ja 3 momenttien viranomaistahojen nimiin tehtiin tekniset muutokset. Lisäksi 1 momentin puolustusvoimiin liittyvä viimeinen virke kumottiin. Kyseistä säännöstä ei tarvita, sillä asiasta säädetään VAK-laissa.

15 §
Ilmoitus pakkauksen tai säiliön rikkoutumisesta

Selostus:

Pykälä kumottiin. Pykälässä säädettiin lähettäjän, kuljetuksen suorittajan ja vastaanottajan velvollisuudesta ilmoittaa viranomaiselle pakkauksen tai säiliön rikkoutumisesta. Pykälä kumottiin osin päällekkäisen sääntelyn poistamiseksi ja eri vaarallisten aineiden kuljetusmuotojen yhtenäistämiseksi. Lisäksi EU-asetuksissa on säädetty ilmoittamisvelvoitteista yleisemmin kuin mitä kumotussa pykälässä säädettiin.

17 a §
Koulutusta koskevat hyväksynnät

VAK-lain 11 a §:ssä tarkoitettua hyväksyntää haetaan kirjallisesti Liikenne- ja viestintävirastolta hyvissä ajoin ennen koulutuksen aloittamista. Hakemuksessa on annettava seuraavat tiedot:

1) koulutuksen antajan nimi ja yhteystiedot;

2) opetushenkilöstöön kuuluvien nimet ja selvitys heidän pätevyydestään;

3) koulutuksen kohderyhmät;

4) koulutuksen tavoitteet;

5) yksityiskohtainen koulutusohjelma, josta ilmenevät opetusaiheet, niille varattu aika ja opetusmenetelmät;

6) opetusaineisto tai kuvaus siitä;

7) esimerkki kirjallisesta kokeesta.

Jos koulutusta koskevan hakemuksen hyväksymisen jälkeen 1 momentissa tarkoitetut tiedot muuttuvat, muutosten hyväksymistä tulee hakea Liikenne- ja viestintävirastolta viipymättä.

VAK-lain 6 a §:ssä tarkoitetut ulkomaisen viranomaisen tai sen valtuuttaman muun toimielimen antamat koulutuksen hyväksynnät ja todistukset tunnustetaan Suomessa.

Selostus:

Pykälän 1 ja 2 momentteihin tehtiin tekniset muutokset.


Tämä asetus tuli voimaan 12 päivänä kesäkuuta 2020.

Johan Pråhl
Asianajaja
HPP Asianajotoimisto Oy
Puh. +358 9 474 21
johan.prahl@hpp.fi

Dokumentin lukeminen vaatii sisäänkirjautumisen

 
 
 
 
 
 
 
 

Tilaaminen

Edilex on Suomen johtava ammattilaisten lakitietopalvelu. Edilex sisältää Suomen laajimman ajantasaisen säädöstietokannan erinomaisin linkityksin oikeustapauksiin, esitöihin ja muihin oikeudellisiin aineistoihin sekä juridisen uutispalvelun. Lakikanava-seurantapalvelussa voit valita aihealueet ja aineistot, joita haluat seurata päivittäin.

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.