Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

JANO-asetusta uudistettiin ja sen soveltamisalaa laajennettiin

Valtioneuvoston asetus nestemäisten polttoaineiden jakeluasemien ympäristönsuojeluvaatimuksista 314/2020

Uusi valtioneuvoston asetus nestemäisten polttoaineiden jakeluasemien ympäristönsuojeluvaatimuksista (314/2020, JANO-asetus) on korvannut vanhan JANO-asetuksen (444/2010). Ympäristönsuojelua koskevat vaatimukset säilyvät uudessa JANO-asetuksessa lähes ennallaan pieniä täsmennyksiä lukuun ottamatta, mutta uudella asetuksella on laajennettu JANO-asetuksen soveltamisalaa koskemaan myös ilmailu- ja raideliikenteen polttoainejakelua, auto- ja työkonevarikoiden jakeluasemia sekä vähintään 12 kuukautta kestävää työmaiden polttoainejakelua. Soveltamisalan ulkopuolelle rajattiin alle 12 kk kestävän työmaiden polttoainejakelun lisäksi myös kaasun jakeluasemat ja maatilojen polttoainejakelu. Lisäksi uudella asetuksella täsmennettiin eräitä säännöksiä ja muutettiin jätehuoltoa, poikkeuksellisia tilanteita, toiminnan muuttamista ja lopettamista koskevia pykäliä ympäristönsuojelulain (527/2014, YSL) ja jätelain (646/2011) uudistuksista johtuen.

Soveltamisalan laajentamisen taustalla on 1.9.2017 voimaan tullut YSL:n muutos rekisteröintimenettelyyn liittyen. Kyseisellä muutoksella muun muassa laajennettiin YSL 116 § koskemaan kaikkia nestemäisiä polttoaineiden jakeluasemia, joiden säiliöiden kokonaistilavuus on vähintään 10 m3. Muutoksen siirtymäsäännöksen mukaan ensimmäistä kertaa rekisteröinnin piiriin tulevat jakeluasemat säilyvät luvanvaraisina, kunnes niitä koskeva asetus tulee sovellettavaksi. Uuden JANO-asetuksen myötä rekisteröinnin piiriin siirretyt jakeluasemat voivat näin ollen rekisteröityä ympäristönsuojelun tietojärjestelmään. Ympäristönsuojeluviranomainen rekisteröi aseman, kun ilmoituksen tiedot täyttävät sen, mitä laissa ja asetuksessa edellytetään, ja asetuksen noudattamista valvotaan jälkivalvonnassa. Myös rekisteröinnin määräajasta säädetään uudessa JANO-asetuksessa.

Uusi asetus tuli voimaan 18.5.2020.

Valtioneuvoston päätöksen mukaisesti säädetään ympäristönsuojelulain (527/2014) 9, 10 ja 117 §:n nojalla, sellaisina kuin niistä ovat 9 § laissa 1166/2018 ja 10 § osaksi laissa 1064/2017:

1 §
Soveltamisala

Tätä asetusta sovelletaan ympäristönsuojelulain (527/2014) 116 §:n nojalla rekisteröitävien nestemäisten polttoaineiden jakeluasemien toimintaan, joiden polttoainesäiliöiden kokonaistilavuus on vähintään 10 m3. Lisäksi asetusta sovelletaan ympäristönsuojelun vähimmäisvaatimuksena nestemäisten polttoaineiden jakeluasemien toimintaan, johon tarvitaan ympäristölupa ympäristönsuojelulain 30 §:n perusteella.

Asetusta ei sovelleta kaasujen jakeluasemiin eikä maatilan tai alle 12 kuukautta kestävään työmaan polttoaineen jakeluun.

Selostus:

Pykälän 1 momentin mukaan asetusta sovelletaan YSL 116 §:n nojalla rekisteröitäviin sen liitteessä 2 tarkoitettuihin nestemäisten polttoaineiden jakeluasemiin, joiden polttoainesäiliöiden kokonaistilavuus on vähintään 10m3. Kokonaistilavuuteen lasketaan mukaan kaikki saman toiminnanharjoittajan polttoainesäiliöt, jotka sijaitsevat asetuksen 2 §:n 1 momentin 3 kohdan mukaisella yhtenäisellä jakelualueella ja jolla asetuksen mukaiset velvoitteet voidaan toteuttaa. Yhteenlaskettavien säiliöiden tulee sijaita toistensa välittömässä läheisyydessä, joka käytännössä tarkoittaa lähes vieretysten, jotta ne laskettaisiin mukaan kokonaistilavuuteen.

Momentin mukaan asetusta sovelletaan lisäksi vähimmäisvaatimuksena jakeluasemiin, jotka vaativat ympäristöluvan YSL 30 §:n nojalla. Ympäristölupa tarvitaan esimerkiksi silloin, kun jakeluasema sijaitsee tai se sijoitetaan pohjavesialueelle. YSL 28 §:ssä säädetään jakeluasemien luvanvaraisuudesta pohjavesialueella ja sen 2 momentissa säädetään rekisterikynnyksen alle jäävien toimintojen luvanvaraisuudesta. Näin ollen asetusta sovellettaisiin myös jakeluasemiin, joiden polttoainesäiliön kokonaistilavuus on alle 10m3, kun ne sijaitsevat tärkeällä tai muulla vedenhankintakäyttöön soveltuvalla pohjavesialueella ja niiden toiminnasta voi aiheutua pohjaveden pilaantumisen vaaraa.

Pykälän 2 momentissa soveltamisalan ulkopuolelle rajataan kaasun jakeluasemat sekä alle 12 kk kestävä työmaiden ja maatilojen polttoainejakelut. Kaasulla viitataan esimerkiksi neste-, maa- ja biokaasuun, eli asetusta ei sovelleta nestemäisiin varastoitaviin kemikaaleihin, jotka normaaliolosuhteissa ovat täysin kaasumaisia. Alle 12 kk kestävässä polttoainejakelussa on tyypillisesti kyse siirrettävistä ja tilapäiseksi tarkoitetuista jakelupaikoista ja polttoaineen tarve on useimmiten melko vähäinen. Peruskorjausten vuoksi perustettavat jakeluasemat katsotaan myös tilapäisiksi jakelupaikoiksi, mikäli jakelutoiminta ei ylitä mainittua 12 kk rajaa. Maatilojen rajaaminen soveltamisalan ulkopuolelle taas perustuu siihen, että maatiloilla tyypillisesti on kyse yhden tilan yksityiskäyttöön tulevasta työkoneiden polttoainejakelusta, eikä sitä näin ollen mielletä jakeluasematoiminnaksi. Vähintään 10m3 polttoainejakeluun sovelletaan maatilojen osalta kauppa- ja teollisuusministeriön päätöstä vaarallisten kemikaalien käsittelystä ja varastoinnista jakeluasemalla (415/1998, jakeluasemapäätös) ja alle 10m3 polttoainejakeluun lakia vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden käsittelyn turvallisuudesta (390/2005, kemikaaliturvallisuuslaki) ja valtioneuvoston asetusta vaarallisten kemikaalien käsittelyn ja varastoinnin valvonnasta (685/2015, kemikaalivalvonta-asetus).

2 §
Määritelmät

Tässä asetuksessa tarkoitetaan:
1) jakeluasemalla kiinteää paikkaa jakelualueineen, jakelulaitteineen, nestemäisen polttoaineen säiliöineen sekä mahdollisine huolto- ja pesuhalleineen, josta nestemäistä polttoainetta myydään tai muutoin luovutetaan siirrettäväksi jakelumittarista moottorikäyttöisen ajoneuvon, vesikulkuneuvon, raidekulkuneuvon tai ilma-aluksen polttoainesäiliöön;
2) nestemäisellä polttoaineella moottorikäyttöisessä ajoneuvossa, vesikulkuneuvossa, raidekulkuneuvossa tai ilma-aluksessa polttoaineena käytettävää palavaa nestettä;
3) jakelualueella aluetta tai laituria, jolla jakelulaitteet sijaitsevat ja jolla moottorikäyttöinen ajoneuvo, raidekulkuneuvo tai ilma-alus pysäytetään tai moottorikäyttöinen vesikulkuneuvo kiinnitetään polttoainetäydennystä varten;
4) säiliöiden täyttöpaikalla polttoainesäiliöiden täyttöputkien ympärillä olevaa aluetta, johon säiliöauto tai säiliövaunu pysäytetään polttoaineen siirtoa varten säiliöautosta tai säiliövaunusta varastosäiliöön;
5) kaksivaippasäiliöllä säiliötä, jossa tiiviin teräksisen sisäsäiliön ympärillä on tiivis teräksinen umpinainen vaippa, joka ulottuu vähintään sisäsäiliön korkeimman mahdollisen nestepinnan tasolle.

Selostus:

Pykälän 1 kohdan mukaan jakelupaikalla tarkoitetaan vain kiinteitä jakelupaikkoja, eli uuden asetuksen piiristä rajataan pois siirrettävät jakelupaikat. Jakeluasemina pidetään muun muassa huoltoasemia (mukaan lukien kylmäasemat), auto- tai työkonevarikon yhteydessä olevia sekä työmaa- tai koneurakoitsijan käytössä olevia jakelupaikkoja. Uusi jakeluaseman määritelmä kattaa myös ilma-alusten ja raidekulkuneuvojen nestemäisen polttoaineen tankkauspaikat. Raidekulkuneuvolla viitataan raiteilla liikkumaan tarkoitettuun kulkuneuvoon, vaunuun tai laitteeseen. Ilma-aluksella viitataan ilmailulain (864/2014) määritelmään. JANO-asetuksessa tarkoitettuja ilma-aluksia ovat käytännössä moottorikäyttöiset ilma-alukset.

Jakelu voi olla joko kaupallista tai tapahtua muuna luovutuksena. Myös esimerkiksi tietylle käyttäjäkunnalle rajattu jakelu kuuluu asetuksen piiriin. Nestemäisen polttoaineen jakelulla tarkoitetaan polttoaineen siirtoa jakelumittarista kulkuneuvon polttoainesäiliöön, eikä asetusta näin ollen sovelleta suoraan säiliöautosta tai -vaunusta tehtävään polttoainetäydennykseen. Tällaisia ovat esimerkiksi raidekulkuneuvojen autotankkauspaikat, joissa raidekulkuneuvoja tankataan suoraan säiliöautosta. Vastaavasti säiliöautosta suoraan tapahtuva tankkaus ilma-alusten asematasoilla ei kuulu asetuksen piiriin.

Lisäksi 1 kohtaan tehtiin terminologisia muutoksia, jotka vastaavat nykyistä muuta lainsäädäntöä. Termi ”moottoriajoneuvo” muutettiin ajoneuvolain (1090/2002) mukaiseksi termiksi ”moottorikäyttöinen ajoneuvo”. Vastaavasti ”moottorivene” korvattiin termillä ”moottorikäyttöinen vesikulkuneuvo”.

Pykälän 2 kohdan mukaan nestemäisellä polttoaineella tarkoitetaan palavia nesteitä, joita käytetään polttoaineena. Tällaisia polttoaineita ovat muun muassa 95-/98-oktaaninen bensiini, dieselöljy, kevyt polttoöljy (moottoripolttoöljy), korkeaseosetanoli (E85, RE85), moottoripetroli, lentopetroli (kerosiini) ja lentobensiini. Pykälän 2 kohdan termi "moottorivene" korvattiin edellä mainitulla tavalla termillä "moottorikäyttöinen vesikulkuneuvo". Kohdan määritelmään lisättiin soveltamisalaan uutena tulleet raidekulkuneuvot ja ilma-alukset.

Pykälän 3, 4 ja 5 vastaavat pääosin aikaisempaa JANO-asetusta. Myös pykälän 3 kohdan terminologia päivitettiin vastaamaan ajantasaista lainsäädäntöä ja määritelmää muutettiin uuden soveltamisalan mukaiseksi vastaavasti kuten 1 ja 2 kohdassa. Kohtaan 4 lisättiin maininta säiliövaunusta ja kohdassa 5 termi "kaksoisvaippasäiliö" päivitettiin vastaamaan vaarallisten kemikaalien teollisen käsittelyn ja varastoinnin turvallisuusvaatimuksista annetussa valtioneuvoston asetuksessa (856/2012, kemikaaliturvallisuusasetus) käytettyä "kaksivaippasäiliötä".

3 §
Rekisteröinti-ilmoituksen sisältö

Jakeluaseman toimintaa koskevassa ympäristönsuojelulain 116 §:ssä tarkoitetussa ilmoituksessa on oltava:
1) toiminnanharjoittajan ja jakeluaseman yhteystiedot;
2) tiedot jakeluaseman sijainnista ja sen ympäristöstä sekä alueen kaavoituksesta;
3) tiedot jakeluaseman toiminnasta ja polttoaineista;
4) tiedot jakeluaseman teknisistä rakenteista;
5) tiedot jäte-, sade- ja sulamisvesien käsittelystä sekä päästöistä veteen tai viemäriin;
6) tiedot päästöistä ilmaan;
7) tiedot toiminnassa syntyvistä jätteistä ja jätehuollosta;
8) tiedot riskien hallinnasta ja tarkkailusta sekä merkittävien työvaiheiden laadunvarmistuksesta;
9) tiedot jakeluaseman voimassa olevista luvista, sopimuksista, päätöksistä ja ilmoituksista.

Rekisteröinti-ilmoitukseen on liitettävä:
1) kartta, josta ilmenee jakeluaseman kiinteistön rajat sekä lähimmät asuin- tai virkistyskäytössä olevat rakennukset, virkistysalueet, luonnonsuojelukohteet, pohjavesialueet ja muut häiriölle alttiit tai herkät kohteet;
2) asemapiirros, johon jakeluaseman toiminnat on merkittävä;
3) asemakaavakartta, jos jakeluasema sijaitsee asemakaava-alueella;
4) poikkileikkauspiirustus säiliöiden täyttöpaikan ja jakelualueen suojauksesta ja maarakenteesta;
5) viemäröintiasemapiirros;
6) 13 §:n 2 momentissa tarkoitettu toimintasuunnitelma.

Selostus:

Pykälän 1 momentti vastaa asiasisällöltään aikaisempaa JANO-asetusta. Momentissa säädetyt tiedot ryhmiteltiin uudelleen, jotta momentti olisi yhdenmukainen muiden ympäristösuojeluvaatimuksia koskevien asetusten kanssa. Momenttiin myös lisättiin viittaus YSL 116 §:ään. Jo rekisteröidyistä jakeluasemista ei tarvitse toimittaa pykälän mukaisia tietoja ennen kuin rekisteröintitietojen muuttaminen on tarpeellista toiminnassa tapahtuvan muutoksen takia.

Pykälään lisättiin 2 momentti, joka sisältää luettelon rekisteröinti-ilmoituksen yhteydessä toimitettavista liitteistä. Rekisteröinti-ilmoitus jätetään kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle 60 päivää ennen toiminnan aloittamista. Mikäli tiedot eivät ole riittäviä valvontaa varten, ympäristönsuojeluviranomainen voi pyytää toiminnanharjoittajaa täydentämään ilmoitusta. Tällöin viranomainen rekisteröi toiminnan tietojärjestelmään täydennyspyynnöstä huolimatta.

4 §
Toiminnan sijoittaminen

Toiminnan sijoittamisesta säädetään ympäristönsuojelulain 11 ja 12 §:ssä.

Selostus:

Pykälän viittaukset YSL:n pykäliin päivitettiin ajan tasalle ja siitä poistettiin muut maininnat jakeluaseman sijoituspaikasta. YSL 12 §:ssä säädetään sijoituspaikan kaavanmukaisuudesta. Jo olemassa olevien jakeluasemien sijoituspaikkojen kaavanmukaisuutta ei tarkisteta uudelleen rekisteröinnin yhteydessä, sillä niiden soveltuvuus asemakaavoihin nähden on tarkistettu jo rakennusvaiheessa. Myös uuden jakeluaseman sijoituspaikan asemakaavanmukaisuus tutkitaan jo rakennusluvan yhteydessä, mutta lisäksi ympäristönsuojeluviranomainen tarkistaa tämän rekisteröinnin yhteydessä. Mikäli jakeluaseman sijoittaminen ilmoitettuun paikkaan on asemakaavan vastaista, viranomaisen tulee ilmoittaa tästä toiminnanharjoittajalle ennen rekisteröintiä.

5 §
Jakeluaseman tekninen rakenne

Sen lisäksi, mitä tässä asetuksessa säädetään, jakeluaseman teknistä rakennetta koskevista vaatimuksista säädetään vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden käsittelyn turvallisuudesta annetussa laissa (390/2005).

Jakeluaseman, josta polttoainetta luovutetaan pääasiassa moottorikäyttöisen ajoneuvon tai moottorikäyttöisen vesikulkuneuvon polttoainesäiliöön, teknisestä rakenteesta säädetään lisäksi vaarallisten kemikaalien teollisesta käsittelystä ja varastoinnista annetun asetuksen (682/1990) 67 §:n nojalla voimaan jätetyissä säännöksissä.

Jakeluaseman, josta polttoainetta luovutetaan moottorikäyttöisen ajoneuvon tai vesikulkuneuvon taikka ilma-aluksen polttoainesäiliöön, nestemäisten polttoaineiden varastointiin ja käsittelyyn tarkoitettujen laitteiden ja rakenneosien on oltava jakeluasemia ja niiden laitteita koskevan standardin SFS 3352 vaatimusten tai muiden vastaavan tasoisten vaatimusten mukaisia.

Selostus:

Pykälän 1 momentti sisältää informatiivisen viittauksen siihen, että jakeluaseman teknisestä rakenteesta säädetään myös kemikaaliturvallisuuslaissa ja sen nojalla annetuissa asetuksissa, erityisesti kemikaaliturvallisuusasetuksessa ja kemikaalivalvonta-asetuksessa.

Pykälän 2 momentti viittaa aikaisemman JANO -asetuksen 1 momentin tavoin jakeluasemapäätökseen, mutta viittaus rajattiin koskemaan vain päätöksen piirissä olevaa polttoainejakelua.

Pykälän 3 momentissa säädetään SFS-standardin nro 3352 tai vastaavan tasoisten vaatimusten soveltumisesta. Uutena sovelletaan SFS-standardissa kuvattua rakennemallia lentoasemien jakeluasemille. Raidekulkuneuvon jakeluasemille ei ole asetettu erillisiä vaatimuksia SFS-standardissa. Sen lisäksi, että uusimman standardin vaatimukset otetaan käyttöön uudisrakentamisessa, niitä sovelletaan myös olemassa olevaan jakeluasemaan viimeistään sille tehtävän olennaisen muutoksen myötä. Olennaisella muutoksella tarkoitetaan merkittävää teknistä parantamista, jossa jakeluaseman tekniset järjestelmät, säiliöt ja putkistot uusitaan.

6 §
Maaperän ja pohjaveden suojelu

Jakeluaseman polttoainesäiliöiden on oltava rakenteeltaan tiiviitä sekä kestettävä mekaanista ja kemiallista rasitusta. Säiliöt on suojattava korroosiolta ja niiden on oltava hyväkuntoisia.

Säiliöt on varustettava vuodonilmaisujärjestelmällä. Säiliöiden on oltava kaksivaippasäiliöitä taikka suoja-altaaseen sijoitettuja yksivaippasäiliöitä. Maan alle sijoitettujen säiliöiden tulee kuitenkin olla aina kaksivaippasäiliöitä. Suoja-altaan tilavuus on mitoitettava siten, että vuototilanteessa suoja-altaaseen sopii vähintään 1,1 kertaa siihen sijoitetun suurimman yksittäisen säiliön tilavuus.

Polttoaineputkisto ei saa läpäistä hiilivetyjä eikä muita polttoaineiden aineosia ja se on suojattava korroosiolta. Putkisto on asennettava ja suojattava siten, että se kestää mekaanista ja kemiallista rasitusta.

Viemäriputkiston ja siihen liitettyjen tarkastuskaivojen, hiekanerottimien ja öljynerottimien sekä liitoksissa käytettävien tiivisteiden on kestettävä polttoaineiden kemiallista vaikutusta. Pesuhallin lattian, hiekanerottimien ja viemäreiden on kestettävä käytettävien pesuaineiden vaikutusta. Viemärijärjestelmä on asennettava siten, että se kestää mekaanista rasitusta.

Säiliöiden täyttöpaikka ja jakelualue on päällystettävä standardissa SFS 3352 määritellyllä kestopäällysteellä tai muulla vastaavan tasoisella kestopäällysteellä. Alueiden maarakenteet on tiivistettävä siten, että polttoaineiden ja muiden jakeluasemalla käsiteltävien ympäristön pilaantumisen vaaraa aiheuttavien aineiden pääsy maaperään ja pohjaveteen estyy.

Säiliöiden täyttöpaikan ja jakelualueen maaperä on tehtävä niin kantavaksi, ettei ajoneuvojen paino aiheuta painumia eikä vaurioita maanalaisia putkistoja ja suojarakenteita.

Selostus:

Pykälä vastaa sisällöltään suurimmaksi osaksi aikaisempaa JANO-asetusta. Sen vaatimukset perustuvat siihen, että jakeluasemien merkittävin ja yleisin ympäristöhaitta on maaperän pilaantuminen polttoainevalumien seurauksena.

Pykälän 2 momenttia muutettiin niin, että säiliöiden on oltava kaksivaippasäiliöitä, jos ne sijoitetaan maan alle. Muussa tapauksessa säiliö voi olla yksivaippainen, kunhan se sijoitetaan suoja-altaaseen. Suoja-altaalle asetetaan kokovaatimus, joka määräytyy säiliön koon perusteella. Muutoksen taustalla on se, että soveltamisalaan lisätyt ilmailu- ja raideliikenteen jakelupaikat tyypillisesti ovat maanpäällisiä yksivaippasäiliöitä. Jatkossa yksivaippasäiliö tulee kuitenkin sijoittaa jo mainittuun suoja-altaaseen.

Pykälän muut momentit vastaavat aikaisemman JANO-asetuksen vastaavia momentteja. Jo olemassa olevaan jakeluasemaan sovelletaan pykälän 2 ja 3 momentin vaatimuksia vasta, kun siihen tehdään olennainen muutos.

7 §
Öljyisten jätevesien käsittely ja johtaminen

Jakelualue, säiliöiden täyttöpaikka, maanalaisten tiivistyskerrosten salaojitus ja muut kohteet, joista voi tulla polttonestevalumia, on viemäröitävä öljynerottimeen, ei kuitenkaan yksinomaan moottorikäyttöisten vesikulkuneuvojen käyttöön tarkoitetun jakeluaseman jakelualue. Pesuhallin ja huoltohallin lattiakaivot on viemäröitävä omaan öljynerottimeen. Käytettävät öljynerottimet on varustettava öljytilan täyttymisestä ilmoittavalla hälytysjärjestelmällä, jota voidaan seurata jatkuvasti.

Jos öljynerottimesta poistuvat vedet johdetaan jätevesiviemäriin tai umpisäiliöön, ne on käsiteltävä standardin SFS-EN-858-1 mukaisessa II luokan öljynerottimessa, josta poistuvan veden hiilivetypitoisuus on alle 100 mg/l.

Jos öljynerottimesta poistuvia vesiä ei johdeta jätevesiviemäriin tai umpisäiliöön, ne on käsiteltävä standardin SFS-EN-858-1 mukaisessa I luokan öljynerottimessa, josta poistuvan veden hiilivetypitoisuus on alle 5 mg/l. Tämän jälkeen ne voidaan johtaa sadevesiviemäriin tai vesistöön.

Jakelualueen ja säiliöiden täyttöpaikan viemärissä on oltava välittömästi öljynerottimen jälkeen näytteenotto- ja sulkuventtiilikaivo, josta voidaan sulkea jakeluaseman jätevesien pääsy vesihuoltolaitoksen viemäriin tai muuhun jakeluaseman jätevesien purkupaikkaan. Näytteenotto- ja sulkuventtiilikaivo on sijoitettava, merkittävä ja suojattava siten, että kaivoon on esteetön pääsy. Sulkuventtiili on voitava sulkea viivytyksettä kaikissa olosuhteissa.

Selostus:

Pykälään on tehty pieniä tarkennuksia aikaisempaan JANO-asetukseen nähden. Pykälän 2 ja 3 momenttia ei muutettu.

Pykälän 1 momentin vaatimusta öljynerottimeen viemäröinnistä koskee myös suoja-altaiden vesiä, mikäli niihin kertyy hule- tai muita vesiä. Momenttiin on lisätty, että vaatimusta ei sovelleta yksinomaan moottorikäyttöisten vesikulkuneuvojen käyttöön tarkoitetun jakeluaseman jakelualueella. Vaatimusta sovelletaan kyseisten jakeluasemien säiliöiden täyttöpaikoilla mahdollisuuksien mukaan. Syy tähän on se, että vaatimusta ei laiturilla sijaitsevaan jakelualueeseen käytännössä ole mahdollista tai tarkoituksenmukaista noudattaa. Lisäksi maalla sijaitsevien säiliöiden osalta viemäröinti ei välttämättä ole mahdollista kohtuullisin kustannuksin esimerkiksi, mikäli ne sijaitsevat kallion päällä.

Pykälän 4 momenttia täsmennettiin siten, että vaatimus sijoittaa näytteenotto- ja sulkuventtiilikaivo öljynerottimen jälkeen koskee vain jakelualueen ja säiliöiden täyttöpaikan vesien viemäröintiä. Mikäli jakelualueen ja täyttöpaikan öljynerottimessa itsessään on sulku, ei näihin tarvitse erikseen sijoittaa sulkuventtiilikaivoa öljynerottimen jälkeen.

8 §
Muiden jätevesien käsittely ja johtaminen

Jakeluaseman talousjätevedet on johdettava vesihuoltolaitoksen jätevesiviemäriin. Talousjätevesien käsittelystä viemäriverkoston ulkopuolisilla alueilla säädetään ympäristönsuojelulain 16 luvussa sekä talousjätevesien käsittelystä viemäriverkostojen ulkopuolisilla alueilla annetussa valtioneuvoston asetuksessa (157/2017).

Jakeluaseman piha-alueen sade- ja sulamisvesien pääsy öljynerottimiin on estettävä.

Selostus:

Pykälän 1 momentin viittaukset muuhun lainsäädäntöön päivitettiin ajan tasalle.

Pykälän 2 momentissa tehtiin terminologinen muutos. "Hulevesien" sijasta käytetään termejä "sade- ja sulamisvesien", joilla kuitenkin tarkoitetaan samaa kuin ennenkin.

9 §
Ilmaan joutuvien päästöjen rajoittaminen

Jakeluaseman bensiinisäiliöiden täytössä syntyvät bensiinihöyryt on otettava talteen. Bensiinin vuotuiselle kokonaishävikille asetetusta tavoitearvosta säädetään bensiinin varastoinnista ja jakelusta aiheutuvien haihtuvien orgaanisten yhdisteiden päästöjen rajoittamisesta annetussa valtioneuvoston päätöksessä (468/1996).

Moottorikäyttöisten ajoneuvojen polttoainetäydennyksen yhteydessä syntyvien bensiinihöyrypäästöjen talteenotosta säädetään bensiinihöyryjen talteenotosta jakeluasemilla annetussa valtioneuvoston asetuksessa (1085/2011).

Selostus:

Pykälän 1 momentin sanamuotoa muutettiin hieman, jotta pykälän informatiivinen luonne tulisi selkeämmin esille.

Pykälän 2 momenttissa päivitettiin temrinologiaa. Termi "ajoneuvo" korvattiin "moottorikäyttöisellä ajoneuvolla".

10 §
Meluntorjunta

Jakeluaseman sekä siihen liittyvän liikenteen meluhaittojen ehkäiseminen on otettava huomioon toimintoja sijoitettaessa ja suunniteltaessa. Melutason ohjearvoista säädetään melutason ohjearvoista annetussa valtioneuvoston päätöksessä (993/1992).

Selostus:

Pykälään tehtiin ainoastaan pieni sanamuodollinen tarkistus viittauksen osalta.

11 §
Jätehuolto

Jakeluaseman jätehuolto on järjestettävä jätelain (646/2011) mukaisesti siten, että toiminnasta ei aiheudu ympäristön roskaantumista, maaperän pilaantumista tai haittaa terveydelle tai ympäristölle. Tällöin on erityisesti huolehdittava siitä, että:
1) vaaralliset ja hyödyntämiskelpoiset jätteet kerätään talteen ja pidetään erillään muista jätteistä;
2) vaaralliset jätteet ryhmitellään, pakataan ja merkitään ominaisuuksiensa mukaan sekä varastoidaan lukitussa ja katetussa tai muutoin vesitiiviissä tilassa tiivispohjaisella alustalla;
3) nestemäiset vaaralliset jätteet varastoidaan suoja-altaissa;
4) öljynerottimien pohjalietteen määrä ja öljykerroksen paksuus mitataan vähintään
kerran vuodessa ja liete ja öljy poistetaan tarvittaessa sekä toimitetaan asianmukaiseen käsittelyyn;
5) öljyjätteet ja muut vaaralliset jätteet toimitetaan asianmukaiseen käsittelyyn vähintään kerran vuodessa:
6) vaarallisten jätteiden siirrosta laaditaan siirtoasiakirja jätteistä annetussa valtioneuvoston asetuksen (179/2012) mukaisesti;
7) jäte toimitetaan käsiteltäväksi laitokseen, jonka ympäristöluvassa kyseisen jätteen vastaanotto on sallittu.

Selostus:

Pykälän viittaukset jätelainsäädäntöön päivitettiin ajan tasalle. Pykälän kohtia päivitettiin myös vastaamaan ajantasaista jätelakia ja jätteistä annettua valtioneuvoston asetusta (179/2012) ja näissä käytettyjä käsitteitä ”vaarallinen jäte” ja ”jätteiden käsittely”.

Pykälän 2 kohtaan lisättiin vaatimus jätteiden varastoinnista lukitussa tilassa.

Pykälään lisättiin 3 kohdaksi vaatimus nestemäisten vaarallisten jätteiden varastoinnista suoja-altaissa.

Pykälän 6 kohtaa muutettiin aikaisemman JANO-asetuksen vastaavaa kohtaa nähden vain sanamuodon osalta, jotta sen informatiivinen luonne tulisi selkeämmin esille.

12 §
Laitteiston ja rakenteiden määräaikaistarkastukset

Toiminnanharjoittajan on huolehdittava siitä, että jakeluaseman laitteistojen kunto ja toimintakelpoisuus tarkastetaan määräajoin. Polttoainesäiliöiden kunto on kuitenkin tarkistettava vähintään kymmenen vuoden välein. Tarkastuksista laadittavat tarkastuspöytäkirjat on säilytettävä ja pyydettäessä esitettävä valvontaviranomaiselle. Viat tai puutteet, joista voi aiheutua ympäristön pilaantumisen vaaraa on korjattava viipymättä.

Jakelualueen ja säiliöiden täyttöpaikan päällysteen kunto on tarkastettava säännöllisesti vähintään kerran vuodessa. Tarkastuksessa on kiinnitettävä huomiota erityisesti jakelulaitteen alustan ja sitä ympäröivän alueen tiiviyteen sekä jakelualueella näkyviin painaumiin. Tarkastuksessa havaitut vauriot ja puutteet on korjattava viipymättä.

Selostus:

Pykälän 1 momenttia tarkennettiin niin, että velvollisuus määräaikaistarkastuksen tekemiseen osoitetaan selkeämmin toiminnanharjoittajalle. Lisäksi momenttiin lisättiin vaatimus, että jakeluaseman polttoainesäiliöiden osalta tarkastukset on tehtävä vähintään kymmenen vuoden välein. Tarkastusväli vastaa muun muassa standardissa SFS 3352 säiliöille mainittua huoltoväliä. Säännöllisillä tarkastuksilla pyritään ennaltaehkäisemään vahinkotilanteita.

Pykälän 2 momenttiin tehtiin ainoastaan kielellinen muutos. ”Jakelulaitteen ympäristön” sijasta käytetään uudessa asetuksessa ilmaisua ”jakelulaitteen alustan ja sitä ympäröivän alueen”.

13 §
Poikkeukselliset tilanteet

Toiminnanharjoittajan on ympäristönsuojelulain 123 §:ssä tarkoitettujen poikkeuksellisten tilanteiden estämiseksi huolehdittava siitä, että ympäristön pilaantumisen vaaraa aiheuttavat toiminnot on ohjeistettu.

Toiminnanharjoittajan on laadittava poikkeuksellisia tilanteita varten toimintasuunnitelma. Toimintasuunnitelman tulee sisältää vähintään ohjeet toimenpiteistä polttoainevuototilanteissa. Toimintasuunnitelma on toimitettava rekisteröinti-ilmoituksen jättämisen yhteydessä kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle ja ympäristöluvan hakemisen yhteydessä toimivaltaiselle lupaviranomaiselle. Toimintasuunnitelmaa voidaan täydentää tai muuttaa myöhemmin ja se on pidettävä ajan tasalla.

Toiminnanharjoittajan on ryhdyttävä viivytyksettä häiriö- tai muun poikkeuksellisen tilanteen edellyttämiin korjaus- tai torjuntatoimiin ympäristön pilaantumisen ehkäisemiseksi ja ympäristölle haitallisten vaikutusten estämiseksi. Poikkeuksellisen tilanteen vaikutusten selvittäminen on aloitettava tilanteen edellyttämässä laajuudessa kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen kanssa sovittavalla tavalla. Poikkeuksellisen tilanteen jälkeen toiminnanharjoittajan on varauduttava asianmukaisin toimenpitein siihen, ettei vastaava tilanne toistu. Poikkeuksellisia tilanteita koskevasta ilmoitusvelvollisuudesta säädetään ympäristönsuojelulain 123 §:ssä.

Poikkeustilanteita varten jakeluasemalla on oltava riittävä alkusammutus- ja vuotojen torjuntakalusto. Jakelulaitteiden läheisyydessä on oltava hätäkytkimet sekä ohjeet menettelystä vuoto- ja tulipalotapauksissa.

Selostus:

Pykälään lisättiin 1 momentiksi maininta ympäristön pilaantumisen vaaraa aiheuttavien toimintojen ohjeistusvelvollisuudesta. Lisäksi siihen lisättiin viittaus YSL 123 §:ään, jotta säännösten yhteys tulisi selkeämmin esille.

Pykälään lisättiin 2 momentiksi maininta velvollisuudesta laatia toimintasuunnitelma, joka sisältää ohjeet toimenpiteistä polttoainevuototilanteissa. Toimintasuunnitelma tulee toimittaa ympäristöluvan hakemisen tai ensimmäisen rekisteri-ilmoituksen yhteydessä. Toimintasuunnitelma on pidettävä ajan tasalla. Sen päivittäminen ei kuitenkaan vaadi viranomaisen hyväksyntää. Soveltamisalalle uusien jo olemassa olevien jakeluasemien tulee toimittaa suunnitelma asetuksen 19 §:n 3 tai 4 momentin siirtymäajan puitteissa. Jo aikaisemman JANO-asetuksen piiriin kuuluvien jakeluasemien osalta sovelletaan suunnitelman toimittamisessa 19 §:n 7 momentin siirtymäaikaa.

Pykälän 3 momentti vastaa aikaisemman JANO-asetuksen 1 momenttia. Momenttiin tehtiin pieniä kielellisiä korjauksia ja lisättiin viittaus YSL 123 §:n ilmoitusvelvollisuuteen.

Pykälän 4 momentti vastaa aikaisemman JANO-asetuksen 2 momenttia.

14 §
Toiminnan ja sen vaikutusten tarkkailu

Toiminnanharjoittajan on järjestettävä jakeluaseman toiminnan käyttötarkkailu, päästötarkkailu ja vaikutusten tarkkailu.

Polttoainesäiliöt on varustettava jatkuvasti seurattavissa olevalla polttoaineen pinnankorkeuden mittausjärjestelmällä. Mitattua polttoaineen määrää on verrattava tankkauskirjanpidosta saatavaan määrään mahdollisten vuotojen havaitsemiseksi.

Kaksivaippasäiliön välitilan vuodonilmaisimen, öljynerottimen öljytilan täyttymisen ilmaisimen sekä maaperän suojarakenteissa mahdollisesti olevien vuodonilmaisimien hälytykset on yhdistettävä jatkuvasti seurattavissa olevaan valvontaan tai hälytysjärjestelmään.

Toiminnanharjoittajan on huolehdittava jakeluaseman rakenteiden ja laitteistojen, kuten polttoainesäiliöiden ja -putkistojen, öljynerottimien, polttoaineiden jakelulaitteiden sekä hälytysjärjestelmän huollosta ja kunnossapidosta siten, ettei niissä käytön aikana ilmene ympäristön pilaantumiseen vaaraa aiheuttavia vikoja tai muutoksia.

Säiliöiden tarkastuspöytäkirjat on säilytettävä ja pyydettäessä esitettävä kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle.

Selostus:

Pykälään tehtiin ainoastaan pari terminologista muutosta. Pykälän 2 momentin termi ”myyntikirjanpito” korvattiin ”tankkauskirjanpidolla” ja 3 momentin termi ”bensiininerotin” poistettiin.

15 §
Merkittävien työvaiheiden laadunvarmennus

Kaikki jakeluaseman suunnitteluun, rakentamiseen ja sen laitteiden asentamiseen liittyvät työvaiheet on suoritettava erityistä huolellisuutta noudattaen. Jakeluaseman tekninen rakenne on tarkastettava rakennus- ja kemikaaliturvallisuusmääräysten ja standardisoitujen ohjeiden mukaisesti työvaiheittain ja ennen aseman käyttöönottoa.

Maaperään asennettavien tiivistysrakenteiden sekä muiden suojarakenteiden asentamisessa on käytettävä pätevää ja kokenutta urakoitsijaa. Työn valvojan on oltava riittävästi asiaa tunteva ja riippumaton. Valvoja vastaa siitä, että asennuksiin liittyvät laadunvalvontatestit ja tiiviyskokeet tehdään ja dokumentoidaan huolellisesti.

Ympäristönsuojelun kannalta erittäin vaativista työvaiheista on laadittava maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999) 121 a §:ssä tarkoitettu laadunvarmistusselvitys. Selvitys on tehtävä ainakin seuraavista työvaiheista:
1) tiivistysrakenteen saumaussuunnitelmasta;
2) tiivistysrakenteen saumauksesta, suojaamisesta kiviltä ja rakenteeseen tehtävien läpivientien saumauksesta;
3) säiliön asennuksesta, ankkuroinnista ja peittämisestä;
4) täyttökerrosten tiivistämisestä kantavaksi;
5) putkiston asentamisesta ja tukemisesta sekä liitoksista;
6) viemäreiden ja kaivojen asentamisesta;
7) maaperän huokosilman sekä pohjaveden havaintoputkien asentamisesta.
Tarkastuksista laadittavat tarkastuspöytäkirjat ja laadunvarmistusselvitys on säilytettävä ja esitettävä pyydettäessä kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle.

Selostus:

Pykälän 1 momenttiin lisättiin aikaisemman JANO-asetuksen 5 §:n 2 momentin jakeluaseman teknisen rakenteen tarkastusta koskeva jälkimmäinen virke.

Pykälän 2 momenttiin ei tehty muutoksia.

Pykälän 3 momentin viittaus Suomen rakentamismääräyskokoelmaan päivitettiin ajan tasalle viittauksella maankäyttö- ja rakennuslakiin (132/1999, MRL).

16 §
Kirjanpito

Toiminnanharjoittajan on pidettävä kirjaa jakeluaseman toiminnasta. Yhteenveto kirjanpidosta on säilytettävä kuuden vuoden ajan ja pyydettäessä esitettävä kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle.

Kirjanpitoon on merkittävä ainakin seuraavat tiedot:
1) hälytysjärjestelmien, päällysteiden, säiliöiden ja salaojituksen tarkkailukaivojen tarkastuksista ja mahdollisista korjaustoimenpiteistä;
2) öljynerottimien tarkastuksista ja poistetun öljyn ja öljyisen lietteen määrästä;
3) toiminnasta syntyneiden vaarallisten jätteiden toimituspaikasta ja määrästä;
4) polttoaineiden luovutuksesta ja säiliöiden täytöstä;
5) poikkeuksellisista tilanteista ja onnettomuustilanteista;
6) toiminnan ja sen vaikutusten tarkkailusta;
7) henkilökunnan koulutuksesta.

Selostus:

Pykälän 1 momentin kirjanpidon yhteenvedon säilyttämisaikaa yhdenmukaistettiin jätelain kanssa kuudeksi vuodeksi.

Pykälän 2 momenttiin tehtiin muutama terminologinen muutos. Momentin 2 kohdassa ”öljyisen hiekan” sijaista puhutaan ”öljyisestä lietteestä”, kohdassa 3 termi ”ongelma jäte” korvattiin termillä ”vaarallinen jäte” ja kohdassa 5 puhutaan ”häiriön” sijasta ”poikkeuksellisista tilanteista”.

17 §
Ilmoitus toiminnan muutoksista

Valvonnan kannalta olennaisia muutoksia sekä toiminnan pitkäaikaista keskeyttämistä ja lopettamista koskevasta luvanvaraisen ja rekisteröitävän toiminnan ilmoitusvelvollisuudesta säädetään ympäristönsuojelulain 170 §:ssä.

Selostus:

Aikaisemman JANO-asetuksen pykälä toiminnan lopettamisen ilmoitusvelvollisuudesta korvattiin uudella pykälällä toiminnan muutostilanteiden ilmoitusvelvollisuudesta. Uusi pykälä on luonteeltaan informatiivinen ja siinä viitataan suoraan YSL 170 §:ään, jossa kyseisestä ilmoitusvelvollisuudesta säädetään.

18 §
Toiminnan lopettamiseen liittyvät toimet

Jakeluaseman toiminnan päättyessä toiminnanharjoittajan on esitettävä valvontaviranomaiselle suunnitelma jakeluaseman rakenteiden poistamisesta sekä maaperän ja pohjaveden mahdollisen pilaantumisen selvittämisestä.

Toiminta-alue on saatettava toiminnan loputtua sellaiseen kuntoon, ettei siitä aiheudu terveyshaittaa tai ympäristön pilaantumista tai sen vaaraa. Toiminta-alueen siistimisestä ja alueelle varastoitujen jätteiden toimittamisesta käsiteltäviksi säädetään jätelaissa. Toiminnan lopettamisen jälkeisistä vastuista säädetään ympäristönsuojelulain 94 §:ssä.

Selostus:

Pykälän 1 momentti vastaa aikaisemman JANO-asetuksen 17 §:ää.

Pykälän 2 momenttiin lisättiin maininta toiminnanharjoittajan vastuista toiminta-alueen kuntoon saattamiseen ja siistimiseen liittyen toiminnan päättymisen jälkeen.

Momenttiin lisättiin myös viittaus YSL 94 §:ään, jossa säädetään toiminnan lopettamisen jälkeisistä vastuista.

19 §
Voimaantulo- ja siirtymäsäännökset

Tämä asetus tulee voimaan 18 päivänä toukokuuta 2020.

Tällä asetuksella kumotaan nestemäisten polttoaineiden jakeluasemien ympäristönsuojeluvaatimuksista annettu valtioneuvoston asetus (444/2010).

Sellaiseen ilmailu- ja raideliikenteen, auto- ja työkonevarikoiden sekä vähintään 12 kuukautta kestävään työmaan polttoaineen jakeluasemaan, jonka toiminta on aloitettu tai jota koskeva ympäristölupahakemus tai ympäristönsuojelulain 10 a luvussa tarkoitettu ilmoitus on kuulutettu ennen tämän asetuksen voimaan tuloa, sovelletaan tätä asetusta siitä alkaen, kun:
1) jakeluaseman toiminnan tai muun ympäristönsuojelulain liitteen 1 nojalla ympäristöluvanvaraisen toiminnan, jonka osaksi jakeluasema kuuluu, olennaiseen muuttamiseen on haettava ympäristölupa ympäristönsuojelulain 29 §:n nojalla;
2) ympäristönsuojelulain liitteen 4 nojalla ilmoituksenvarainen toiminta, johon jakeluasema liittyy, muuttuu olennaisesti ympäristönsuojelulain 115 a §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla; tai
3) edellä 1 ja 2 kohdassa tarkoitetun toiminnan ympäristölupaa tai ilmoituspäätöstä on tarpeen muuttaa ympäristönsuojelulain 89 §:n nojalla.

Sen estämättä, mitä 3 momentissa säädetään, tätä asetusta sovelletaan sanotussa momentissa tarkoitettuihin jakeluasemiin kuitenkin viimeistään 1 päivästä elokuuta 2023.

Sen estämättä, mitä 3 ja 4 momentissa säädetään, tämän asetuksen 4 §:ää, 5 §:n 3 momenttia sekä 6 §:n 2 ja 3 momenttia sovelletaan 3 momentissa tarkoitettuihin jakeluasemiin kuitenkin vasta, kun jakeluaseman toiminta muuttuu olennaisesti ympäristönsuojelulain 29 §:ssä tai 115 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla siten, että kyse on jakeluaseman merkittävästä teknisestä parantamisesta, jossa aseman tekniset järjestelmät, säiliöt ja putkistot uusitaan.

Sellaiseen muuhun kuin 3 momentissa tarkoitettuun moottorikäyttöisen ajoneuvon tai vesikulkuneuvon polttoaineen jakeluun tarkoitettuun jakeluasemaan, jonka toiminta on aloitettu tai jonka ympäristölupahakemus on kuulutettu ennen 1 päivää kesäkuuta 2010, sovelletaan tämän asetuksen 4 §:ää, 5 §:n 3 momenttia sekä 6 §:n 2 ja 3 momenttia vasta, kun jakeluaseman toiminta muuttuu olennaisesti ympäristönsuojelulain 29 §:ssä tarkoitetulla tavalla siten, että kyse on jakeluaseman merkittävästä teknisestä parantamisesta, jossa aseman tekniset järjestelmät, säiliöt ja putkistot uusitaan. Asetuksen 7 §:n 3 momenttia sovelletaan tässä momentissa tarkoitettuihin jakeluasemiin viimeistään 1 päivästä elokuuta 2023.

Sellaisen muun kuin 3 momentissa tarkoitetun moottorikäyttöisen ajoneuvon tai vesikulkuneuvon polttoaineen jakeluun tarkoitetun jakeluaseman, jonka toiminta on aloitettu tai jonka ympäristölupahakemus on kuulutettu ennen tämän asetuksen voimaantuloa, on toimitettava 13 §:n 2 momentissa tarkoitettu toimintasuunnitelma viimeistään vuoden kuluttua tämän asetuksen voimaantulosta rekisteröinnistä vastaavalle kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle tai toimivaltaiselle lupaviranomaiselle.

Tämän asetuksen voimaan tullessa vireillä oleva jakeluasemaa koskeva ympäristölupahakemus, jota ei ole kuulutettu, raukeaa asetuksen voimaan tullessa ja viranomainen rekisteröi toiminnan ympäristönsuojelun tietojärjestelmään sekä ilmoittaa siitä toiminnanharjoittajalle, jollei kyse ole ympäristönsuojelulain 30 §:ssä tarkoitetusta toiminnasta.

Tämän asetuksen voimaan tullessa vireillä oleva jakeluasemaa koskeva ympäristölupahakemus, joka on kuulutettu, sekä asetuksen voimaan tullessa vireillä oleva jakeluaseman rekisteröinti-ilmoitus käsitellään tämän asetuksen voimaan tullessa voimassa olleiden säännösten mukaisesti.

Mitä 8 ja 9 momentissa säädetään ympäristölupahakemuksesta, sovelletaan myös ympäristönsuojelulain 10 a luvun mukaiseen ilmoitukseen.

Selostus:

Pykälän 1 momentin mukaan uusi JANO-asetus tuli voimaan 18.5.2020 ja sillä kumottiin aikaisempi JANO-asetus.

Pykälän 3-5 momenteissa säädetään siirtymäajoista, jotka koskevat JANO-asetuksen soveltamisalaan uutena tulevia jo olemassa olevia jakeluasemia. Pykälän 3 momentti vastaa osittain aikaisemman JANO-asetuksen 18 §:n 2 momenttia. Uutta asetusta voidaan kuitenkin momentin mukaan soveltaa suoraan YSL:n liitteen 1 nojalla luvitettujen jakeluasemien lisäksi myös jakeluasemiin, jotka kyseisen liitteen perusteella kuuluvat osaksi ympäristöluvanvaraista toimintaa. Lisäksi asetusta voidaan soveltaa jakeluasemiin, jotka liittyvät YSL liitteen 4 mukaiseen ilmoituksenvaraiseen toimintaan. Mikäli uutta asetusta ei 3 momentin perusteella olla jo aikaisemmin sovellettu, siirtyy jakeluasema pykälän 4 momentin mukaan asetuksen piiriin viimeistään 1.8.2023. Tiettyjen asetuksen vaatimusten osalta on pykälän 5 momentissa säädetty edellä mainitusta poikkeavasta siirtymäjärjestelystä. Asetuksen 4 §, 5 §:n 3 momentti sekä 6 §:n 2 ja 3 momentti tulevat sovellettavaksi sitten, kun jakeluaseman toimintaa muutetaan olennaisesti siten, että kyseessä on merkittävä tekninen parantaminen. Tällä tarkoitetaan jakeluaseman teknisten järjestelmien, säiliöiden ja putkiston uusimista. Kyseisen momentin taustalla on jo olemassa olevien jakeluasemien kohtuullisen kohtelun varmistaminen ja toiminnanharjoittajan luottamuksen suojan tarve.

Pykälän 6 momentti perustuu aikaisemman JANO-asetuksen 18 §:n 4 momentin siirtymäsäännökseen. Momentin soveltamisalasta rajattiin kuitenkin nimenomaisesti pois ne jakeluasemat, joita koskee pykälän 3-5 momenttien säännökset. Lisäksi 7 §:n 3 momentin soveltamiselle asetettiin takarajaksi 1.8.2023.

Pykälän 7 momenttiin otettiin muille kuin 3 momentin mukaisille jo olemassa oleville jakeluasemille määräaika täyttää uusi velvoite toimittaa toimintasuunnitelma viimeistään 18.5.2021.

Pykälän 8 ja 9 momentit koskevat jakeluasemia, joiden osalta oli asetuksen voimaan tullessa vireillä ympäristölupahakemuksia. Uuden asetuksen säännösten soveltuminen näiden osalta määräytyy sen mukaan, oliko kyseinen ympäristöhakemus kuulutettu vai ei asetuksen voimaan tullessa.

Pykälän 10 momentilla viitataan jakeluasemiin, jotka kuuluvat osaksi ilmoituksenvaraista toimintaa. Näin ollen pykälän 8 ja 9 momentit soveltuvat myös asetuksen voimaan tullessa vastaavalla tavalla kuulutusvaiheessa olevaan tai jo kuulutettuun ilmoitukseen.


Suvi Marttinen
Asianajaja
HPP Asianajotoimisto Oy

Puh. +358 9 474 21
suvi.marttinen@hpp.fi

Dokumentin lukeminen vaatii sisäänkirjautumisen

 
 
 
 
 
 
 
 

Tilaaminen

Edilex on Suomen johtava ammattilaisten lakitietopalvelu. Edilex sisältää Suomen laajimman ajantasaisen säädöstietokannan erinomaisin linkityksin oikeustapauksiin, esitöihin ja muihin oikeudellisiin aineistoihin sekä juridisen uutispalvelun. Lakikanava-seurantapalvelussa voit valita aihealueet ja aineistot, joita haluat seurata päivittäin.

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.