Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Alusjäteasetuksessa säädetyt alusten polttoaineiden rikkipitoisuusrajat päivitettiin vastaamaan kansainvälisiä sopimuksia

Valtioneuvoston asetus merenkulun ympäristönsuojelusta annetun valtioneuvoston asetuksen muuttamisesta 85/2020

Merenkulun ympäristönsuojelusta annettua valtioneuvoston asetusta (alusjäteasetus, 76/2010) muutettiin, koska Kansainvälisen merenkulkujärjestön (IMO) MARPOL-yleissopimuksen (alusten aiheuttaman meren pilaantumisen ehkäisemisestä vuonna 1973 tehty kansainvälinen yleissopimus, SopS 51/1983) liitteeseen tehtiin muutoksia. IMO:n merellisen ympäristön suojelukomitea (MEPC-komitea) muutti lokakuussa 2018 annetulla päätöslauselmallaan MEPC.305(73) MARPOL-sopimuksen liitettä VI, jossa säädetään aluksista aiheutuvan ilman pilaantumisen ehkäisemisestä.

IMO:ssa on uudistettu MARPOL-sopimusta jo aiemmin siten, että 1.1.2020 on tullut voimaan maailmanlaajuinen aluksilla käytettävän polttoaineen rikkiraja 0,50 painoprosenttia. MEPC-komitean muutos tarkoittaa, että aluksella ei saa nyt myöskään kuljettaa yli 0,5 % rikkipitoista polttoainetta, joka on tarkoitettu käytettäväksi aluksella. Kuljetuskiellolla helpotetaan polttoaineiden rikkipitoisuuden valvontaa, sillä ulkomaisten alusten tarkastuksissa on havaittu alusten polttoainetankeissa olleen kiellettyä polttoainetta. Tilanteeseen ei ole voitu puuttua, koska sääntely on koskenut vain aluksella käytettäviä polttoaineita, ei siis kuljetettavia.

MARPOL-yleissopimuksen määräykset on saatettu voimaan merenkulun ympäristönsuojelulailla (1672/2009) ja alusjäteasetuksella. Alusjäteasetus sisältää säännökset aluksilla käytettävien polttoaineiden laatuvaatimuksista, ja asetusta oli edellä mainittujen muutosten johdosta tarpeen päivittää. Lisäksi alusjäteasetuksen matkustaja-alusten polttoaineiden rikkipitoisuutta säännellyt 3 § kumottiin vanhentuneena.

Muutokset tulivat voimaan 1.3.2020.

Valtioneuvoston päätöksen mukaisesti

kumotaan merenkulun ympäristönsuojelusta annetun valtioneuvoston asetuksen (76/2010) 6 luvun 3 §, sellaisena kuin se on asetuksessa 1057/2014, ja

muutetaan 6 luvun 2 § ja 4 §:n 1 momentti, sellaisina kuin ne ovat asetuksessa 411/2017, seuraavasti:

6 luku
Aluksista aiheutuvan ilman pilaantumisen ehkäiseminen

2 §
Polttoaineen laatuvaatimukset ja rikin oksidipäästöjen rajoittaminen

Suomalaisen aluksen purjehtiessa muilla alueilla kuin MARPOL 73/78 -yleissopimuksen VI liitteessä tarkoitetuilla rikin oksidipäästöjen valvonta-alueilla aluksella käytettävän polttoaineen rikkipitoisuus saa olla enintään 0,50 painoprosenttia. Rajoitus koskee myös aluksella kuljetettavaa polttoainetta, joka on tarkoitettu käytettäväksi aluksella.

Suomalaisen aluksen purjehtiessa Itämeren alueella ja muilla MARPOL 73/78 -yleissopimuksen VI liitteessä tarkoitetuilla rikin oksidipäästöjen valvonta-alueilla sekä ulkomaisen aluksen purjehtiessa Suomen vesialueella tai talousvyöhykkeellä aluksella käytettävän polttoaineen rikkipitoisuus saa olla enintään 0,10 painoprosenttia. Aluksella kuljetettavan polttoaineen, joka on tarkoitettu käytettäväksi aluksella, rikkipitoisuus saa kuitenkin olla enintään 0,50 painoprosenttia.

Selostus:

Pykälää muutettiin siten, että pykälän 1 momentti kumottiin, sillä se ei ole enää tarpeellinen. Momentissa säädettiin, että aluksella käytettävän polttoaineen on täytettävä MARPOL-yleissopimuksen VI liitteen mukaiset vaatimukset. Vastaava säännös on merenkulun ympäristönsuojelulaissa. Näin ollen vanhasta 2 momentista tuli 1 momentti, ja vanhasta 3 momentista tuli 2 momentti.

Pykälän uusissa 1 ja 3 momentissa säädetään polttoaineen rikkipitoisuuden enimmäismääristä. Säännöksiin lisättiin maininta siitä, että rikkipitoisuusrajoitukset koskevat paitsi aluksella käytettävää polttoainetta, myös aluksella kuljetettavaa polttoainetta, joka on tarkoitettu käytettäväksi aluksella.

Lisäksi uudesta pykälän 1 momentista poistettiin vanhentunut 1 kohta ja pykälän 2 kohdasta poistettiin aluerajoitus, jonka mukaan rikkipitoisuusrajaa sovelletaan vain Euroopan unionin jäsenvaltioiden aluemerillä, talousvyöhykkeillä ja epäpuhtauksien valvontavyöhykkeillä. Säännös perustui EU:n rikkidirektiiviin (EPNDir (EU) 2016/802), ja aluerajoitus on nykyisin tarpeeton, koska polttoaineen rikkipitoisuusraja on tullut voimaan maailmanlaajuisesti 1.1.2020.

4 §
Euroopan unionin jäsenvaltion satamassa laiturissa olevassa aluksessa käytettävän polttoaineen rikkipitoisuus

Euroopan unionin jäsenvaltion satamassa laiturissa olevassa aluksessa käytettävän polttoaineen rikkipitoisuus saa olla enintään 0,10 painoprosenttia. Runsasrikkisempää polttoainetta saa käyttää muissa kuin 2 §:n 2 momentissa tarkoitetuilla rikin oksidipäästöjen valvonta-alueilla olevissa satamissa ainoastaan, jos laivahenkilökunnalla ei ole riittävästi aikaa toteuttaa tarvittavaa polttoaineen vaihtoa mahdollisimman pian laituriin saapumisen jälkeen ja mahdollisimman myöhään ennen lähtöä. Polttoaineen vaihtoajankohta on merkittävä aluksella pidettävään päiväkirjaan.


Selostus:

Pykälää muutettiin teknisluonteisesti siten, että sen 1 momentin viittaukset asetuksen 2 §:ään päivitettiin vastaamaan siihen tehtyjä muutoksia.


Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä maaliskuuta 2020.


Suvi Marttinen
Asianajaja
HPP Asianajotoimisto Oy
Puh. +358 9 474 21
suvi.marttinen@hpp.fi

Dokumentin lukeminen vaatii sisäänkirjautumisen

 
 
 
 
 
 
 
 

Tilaaminen

Edilex on Suomen johtava ammattilaisten lakitietopalvelu. Edilex sisältää Suomen laajimman ajantasaisen säädöstietokannan erinomaisin linkityksin oikeustapauksiin, esitöihin ja muihin oikeudellisiin aineistoihin sekä juridisen uutispalvelun. Lakikanava-seurantapalvelussa voit valita aihealueet ja aineistot, joita haluat seurata päivittäin.

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.