Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Erillissopimus M313 saatettiin voimaan valtioneuvoston asetuksella

Valtioneuvoston asetus vaarallisten tavaroiden kansainvälisistä tiekuljetuksista tehdyn eurooppalaisen sopimuksen (ADR) liitteen A 1.5 luvun 1.5.1 kohdan mukaisesta monenkeskeisestä sopimuksesta M313 45/2020

Vaarallisten tavaroiden kansainvälisistä tiekuljetuksista annetussa eurooppalaisessa sopimuksessa (SopS 23/1979, ADR-sopimus) säädetään muun muassa vaarallisten aineiden ja esineiden kuljetusmääräyksistä. Erityisesti ADR-sopimuksen A ja B liitteet sisältävät vaarallisten aineiden luokitusta, pakkaamista ja merkitsemistä koskevia vaatimuksia. Vanhojen räjähteiden merkinnät eivät kuitenkaan enää vastaa voimassaolevia vaatimuksia eivätkä ADR-määräykset salli poikkeamista näistä merkintämääräyksistä. Tästä syystä Ruotsin toimivaltainen viranomainen on laatinut erillissopimuksen M313 vastaavantyyppisen umpeutuneen erillissopimuksen M266 tilalle. Uusi erillissopimus M313 saatettiin voimaan valtioneuvoston asetuksella (45/2020).

Erillissopimus M313 (Carriage of explosive substances and articles belonging to the Armed Forces set to be destroyed) koskee Puolustusvoimien hävitettäväksi kuljetettavien räjähdekollien merkintöjä. Erillissopimuksen mukaan kolleja ei tarvitse merkitä voimassaolevien ADR-vaatimusten mukaan, jos noudatetaan sopimuksen ehtoja. Erillissopimuksen sisältöön ei kuitenkaan ole mahdollista vaikuttaa. ADR-maista Ruotsi, Saksa, Iso-Britannia, Alankomaat, Ranska, Norja, Italia ja Tanska ovat allekirjoittaneet sopimuksen M313.

ADR-sopimuksen 4 artiklan 3 kohdan mukaan osapuolet voivat kahden tai monenkeskisin sopimuksin määrätä, että vaarallisia tavaroita voidaan hyväksyä ADR-kuljetuksiin tietyin ehdoin, vaikka ne olisivat yleisesti ADR-määräyksissä kiellettyjä. Vastaavasti osapuolet voivat sopimuksin (erillissopimus) määrätä, että joitakin vaarallisia aineita kuljetetaan tietyin ehdoin lievemmillä vaatimuksilla. Tällöin on kuitenkin huolehdittava, että erillissopimuksen turvallisuustaso on sama kuin mikä saavutetaan ADR-määräyksiä noudattamalla. Erillissopimus voi olla voimassa enintään viisi vuotta. Suomen allekirjoittamaa erillissopimusta voidaan soveltaa kansainvälisissä ADR-kuljetuksissa niiden ADR-maiden välillä, jotka ovat allekirjoittanet kyseisen erillissopimuksen. Vaarallisten aineiden kuljetuksesta annetun lain (719/1994, VAK-laki) 6 pykälän nojalla ADR-erillissopimusta voidaan soveltaa myös kansallisissa vaarallisten aineiden tiekuljetuksissa.

Asetus tuli voimaan 24.1.2020.

Ks. myös liikenne- ja viestintäministeriön muistio.

Valtioneuvoston päätöksen mukaisesti säädetään:

1 §

Vaarallisten tavaroiden kansainvälisistä tiekuljetuksista tehdyn eurooppalaisen sopimuksen (ADR) (SopS 23/1979) liitteen A 1.5 luvun 1.5.1 kohdan mukainen Helsingissä 20 päivänä tammikuuta 2020 allekirjoitettu monenkeskinen sopimus M313, jonka Liikenne- ja viestintävirasto on tehnyt vaarallisten aineiden kuljetuksesta annetun lain (719/1994) 6 §:n 4 momentin nojalla, tulee voimaan 24 päivänä tammikuuta 2020 alkaen niin kuin siitä on sovittu.
 

Selostus:

Vanhojen räjähteiden merkinnät eivät täytä voimassaolevia kansallisia räjähdekollien VAK-merkintävaatimuksia, jotka vastaavat ADR-määräyksiä. ADR-määräykset eivät salli poikkeamista merkintämääräyksistä. Tämä vuoksi Ruotsin toimivaltainen viranomainen on laatinut erillissopimuksen M313 (liite 1) umpeutuneen erillissopimuksen M266 tilalle. Uusi erillissopimus M313 koskee Puolustusvoimien hävitettäväksi kuljetuttavien räjähdekollien merkintöjä. Selostettavan erillissopimuksen mukaan kolleja ei tarvitse merkitä voimassaolevien ADR-vaatimusten mukaan, jos noudetaan tämän sopimuksen ehtoja. Muita ADR-kuljetusmääräyksiä on kuitenkin noudatettava.
 

2 §

Sopimuksen määräykset ovat asetuksena voimassa. Ahvenanmaan maakuntapäivät ei ole hyväksynyt asetuksen voimaantuloa maakunnassa. Sopimusta ei sovelleta Ahvenanmaan maakunnassa.

Selostus:

Selostettava säädös ei sisällä yksilön oikeuksiin ja velvollisuuksiin liittyviä asioita, jotka perustuslain mukaan kuuluvat lain alaan. Kansainvälisten velvoitteiden voimaansaattamisesta säädetään perustuslain 95 pykälän 1 momentissa, jonka mukaan valtiosopimuksen ja muun kansainvälisen velvoitteen lainsäädännön alaan kuuluvat määräykset saatetaan voimaan lailla. Muilta osin kansainväliset velvoitteet saatetaan voimaan asetuksella.

Ahvenanmaan itsehallintolain (1144/1991) 18 pykälän 21 kohdan mukaan tiet ja tieliikenne kuuluvat Ahvenanmaan toimivaltaan. Itsehallintolain 59 pykälän 1 momentin mukaan Ahvenanmaan maakuntapäivien olisi hyväksyttävä voimaansaattamissäädös, jotta määräys tai määräykset tulisivat voimaan maakunnassa. Ahvenanmaan maakuntapäivät käsittelivät erillissopimusta ja antoivat asiasta päätöksen (BESLUT LTB 73/2019) 25.9.2019, jonka mukaan voimaansaattamisesta annetun asetuksen ei ole tarkoitus tulla voimaan Ahvenanmaalla siltä osin, kun sen katsotaan kuuluvan maakunnan toimivaltaan.
 

3 §

Tämä asetus tulee voimaan 24 päivänä tammikuuta 2020 ja on voimassa 15 päivään kesäkuuta 2023.

Selostus:

Liikenne- ja viestintävirasto on allekirjoittanut erillissopimuksen 20.1.2020. Erillissopimus tuli voimaan allekirjoitusajankohtana. Selostettava voimaansaattamisasetus tuli voimaan 24 päivänä tammikuuta 2020 ja on voimassa 15 päivään kesäkuuta 2023.


Tämä asetus tuli voimaan 24 päivänä tammikuuta 2020


Johan Pråhl
Asianajaja
HPP Asianajotoimisto Oy
Puh. +358 9 474 21
johan.prahl@hpp.fi

Dokumentin lukeminen vaatii sisäänkirjautumisen

 
 
 
 
 
 
 
 

Tilaaminen

Edilex on Suomen johtava ammattilaisten lakitietopalvelu. Edilex sisältää Suomen laajimman ajantasaisen säädöstietokannan erinomaisin linkityksin oikeustapauksiin, esitöihin ja muihin oikeudellisiin aineistoihin sekä juridisen uutispalvelun. Lakikanava-seurantapalvelussa voit valita aihealueet ja aineistot, joita haluat seurata päivittäin.

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.