Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Vaarallisten aineiden kuljetuksesta kappaletavarana aluksessa annettua asetusta muutettiin IMDG-säännöstön muutoksien voimaansaattamiseksi

Valtioneuvoston asetus vaarallisten aineiden kuljetuksesta kappaletavarana aluksessa annetun asetuksen muuttamisesta 1102/2019

Valtioneuvoston asetuksella (1102/2019) muutettiin vaarallisten aineiden kuljetuksesta kappaletavarana aluksessa annettua valtioneuvoston asetusta (666/1998) kansainvälisen merenkulkujärjestön (IMO) meriturvallisuuskomitean (MSC) päätöslauselman MSC.406(96) muutosten osalta. Muutosasetuksilla määriteltiin yksityiskohtaisemmin vaarallisten aineiden kuljetuksesta (VAK) annetun lain (719/1994) valtuuksin kansalliset toimivaltaiset viranomaiset, jotka liittyvät eräisiin uusiin IMDG-säännöstön muutossarjan 38–16 vaatimuksiin sekä päivitettiin viittaus sovellettavaan IMDG-säännöstön muutossarjaan. Vaarallisten aineiden kuljetuksesta kappaletavarana aluksessa annettuun asetukseen lisättiin uusi säännös tartutetun vaarallista tautia kantavan eläimen kuljetuksen hyväksynnästä. Lisäksi asetuksen säännöksiä päivitettiin liittyen yhteisymmärryspöytäkirjaan, jota voidaan soveltaa Itämerellä vaarallisten aineiden kappaletavarakuljetuksissa. Yhteisymmärryspöytäkirja on IMDG-säännöstön 7.9.1.1 kohdan tarkoittama määräaikainen poikkeus IMDG-säännöstön vaatimuksista. Asetukeen tehtiin myös teknisiä korjauksia, kuten viranomaisten nimien päivityksiä.

IMDG-säännöstöllä (International Maritime Dangerous Goods Code) tarkoitetaan ihmishengen turvallisuudesta merellä vuonna 1974 tehdyn kansainvälisen yleissopimuksen (SOLAS-yleissopimus, SopS 11/1981) liitteen VII luvun A säännöstöä, joka sisältää määräyksiä vaarallisten aineiden kuljettamisesta kappaletavarana aluksessa. IMDG-säännöstöön hyväksytyt muutokset sisältyvät IMDG-säännöstön muutossarjaan 38–16, jonka soveltaminen on ollut pakollista vuodesta 2018 lähtien. IMDG-säännösten vaatimuksia uudistetaan kahden vuoden välein muun muassa kuljetusturvallisuuden parantamiseksi ja määräysten harmonisoimiseksi muiden kuljetusmuotojen kanssa sekä tieteen ja tekniikan kehityksen huomioimiseksi.

VAK-laissa säädetään vaarallisten aineiden kuljetuksesta tiellä, rautatiellä, ilma-aluksessa ja kappaletavarana aluksessa.  Muutetut asetukset ovat VAK-lain nojalla annettuja ja tarkentavat sen säännöksiä.  Muutokset sujuvoittavat ja yhtenäistävät eri vaarallisten aineiden kuljetusmuotoja koskevaa sääntelyä. Muutoksien tarkoituksena on parantaa turvallisuutta vaarallisten aineiden kappaletavarakuljetuksissa aluksissa.

Asetus tuli voimaan 4.12.2019.

Ks. myös Liikenne- ja viestintäministeriön muistio.

Valtioneuvoston päätöksen mukaisesti

muutetaan vaarallisten aineiden vaarallisten aineiden kuljetuksesta kappaletavarana aluksessa annetun asetuksen 666/1998) 2 §:n 5 kohta, 3, 4 ja 10 a §, 12 §:n 1 momentti, 13 §:n 2 momentti ja 14 §:n 1 ja 3 momentti,

sellaisina kuin ne ovat, 2 §:n 5 kohta ja 12 §:n 1 momentti asetuksessa 1373/2015, 3 § asetuksessa 248/2013, 4 § asetuksissa 248/2013 ja 1373/2015, 10 a § asetuksissa 1127/2003 ja 172/2011, 13 §:n 2 momentti ja 14 §:n 1 momentti asetuksessa 172/2011 sekä 14 §:n 3 momentti asetuksessa 248/2013, sekä

lisätään asetukseen uusi 4 b § ja 13 §:ään uusi 4 momentti seuraavasti:

2 §
Määritelmät

Tässä asetuksessa tarkoitetaan:
— — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

5) IMDG-säännöstöllä SOLAS-sopimuksen liitteen VII luvun A osan 1 säännössä määritellyn säännöstön, joka sisältää määräyksiä vaarallisten aineiden kuljetuksesta kappaletavarana aluksessa, muutossarjaa 38–16;
— — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

Selostus:

Pykälän 5 kohtaa muutettiin siten, että jatkossa viitataan IMDG-säännöstön ajantasaiseen muutossarjaan 38–16 vanhentuneen muutossarjan sijaan. Muutossarjan 38–16 soveltaminen on ollut kansainvälisesti pakollista 1.1.2018 alkaen.


3 §
IMDG- ja INF-säännöstöjen soveltaminen

Vaarallisten aineiden kuljetuksiin kappaletavarana aluksissa sovelletaan IMDG- ja INF-säännöstöä siten kuin siitä tässä asetuksessa säädetään. Toiminnanharjoittaja voi halutessaan päättää, että pakattujen vaarallisten aineiden kuljetuksiin sovelletaan IMDG-säännöstöstä poiketen vaarallisten aineiden kuljetuksesta annetun lain (719/1994) lain 6 §:n 4 momentin nojalla tehtyä sopimusta, joka on IMDG-säännöstön kohdassa 7.9.1 tarkoitettu poikkeus.

IMDG- ja INF-säännöstöistä antaa tietoja Liikenne- ja viestintävirasto.

Selostus:

Pykälän 1 momentin 2 virkettä, jossa aikaisemmin viitattiin pakattujen vaarallisten aineiden ro-ro-kuljetuksiin Itämerellä, muutettiin siten, että jatkossa viitataan VAK-lain 6 §:n nojalla hyväksyttyyn sopimukseen ja IMDG-säännöksen kohtaan 7.9.1. Säännöksen muotoilu kattaa yhteisymmärryspöytäkirjan ja tulevaisuudessa mahdollisesti tehtävät muut IMDG-säännöstön 7.9.1 kohdan mukaiset poikkeukset.

Yhteisymmärryspöytäkirjassa on ne IMDG-säännöstöstä poikkeavat määräykset, joita saa soveltaa pakattujen vaarallisten aineiden ro-ro-aluskuljetuksiin Itämerellä. Niiltä osin, kun poikkeavia määräyksiä ei ole, yhteisymmärryspöytäkirjan mukaisissa VAK-ro-ro-kuljetuksissa sovelletaan jatkossakin IMDG-säännöstöä. Päätöksen poikkeavien yhteisymmärryspöytäkirjan määräyksien soveltamisesta tekee toiminnanharjoittaja. Yhteisymmärryspöytäkirjan soveltaminen ei ole pakollista.

Lisäksi 2 momenttiin tehtiin teknisiä muutoksia. Liikenteen turvallisuusvirasto muutettiin Liikenne- ja viestintävirastoksi.

4 §
Vaarallisten aineiden luokitus

Jos IMDG-säännöstössä edellytetään, että toimivaltainen viranomainen luokittelee aineen tai hyväksyy aineen luokituksen, radioaktiivisten aineiden osalta tehtävä kuuluu Suomessa Säteilyturvakeskukselle ja muiden aineiden osalta Turvallisuus- ja kemikaalivirastolle. Viranomainen voi vaatia, että aineen laivaaja tai lastinantaja esittää tulokset testeistä tai muut tarpeelliset tiedot luokituksen selvittämiseksi.

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto ja Säteilyturvakeskus radioaktiivisten aineiden osalta voivat myös hyväksyä luokitusvaatimusten mukaisesti vaarallisen aineen luokituksen, vaikka aineen ominaisuudet eivät vastaa koetulosten perusteella aineelle kuljetusta varten määriteltyä luokitusta.

IMDG-säännöstössä tarkoitetun toimivaltaisen viranomaisen, sen valtuuttaman toimielimen ja Ahvenanmaan maakunnan toimivaltaisen viranomaisen suorittamat aineen luokitukset ja luokituksen hyväksymiset ovat voimassa Suomessa.

Selostus:

Pykälän 1 momenttia täydennettiin siten, että viranomainen voi vaatia myös muita tarpeellisia tietoja luokituksen selvittämiseksi. Lisäksi Säteilyturvakeskuksen nimeen tehtiin tekninen muutos.

Pykälään lisättiin uusi 2 momentti ja entinen 2 momentti siirtyi 3 momentiksi. Uusi 2 momentti perustuu IMDG-määräyksen 2.0.0.2 kohtaan. Säännöksen mukaan toimivaltainen viranomainen voi tietyissä tapauksissa hyväksyä luokitusvaatimusten mukaisesti vaarallisen aineen luokituksen, vaikka kuljetettavan aineen ominaisuudet eivät koetulosten perusteella vastaa aineelle kuljetusta varten määrättyä luokitusta. Toimivaltainen viranomainen Suomessa on radioaktiivisten aineiden osalta Säteilyturvakeskus ja kaikkien muiden aineiden osalta Turvallisuus- ja kemikaalivirasto. Viranomaiset voivat hyväksyä luokituksen asetuksessa säädetyissä tilanteissa.

Pykälän voimassa oleva 2 momentti siirrettiin uudeksi 3 momentiksi ja siihen tehtiin teknisiä muutoksia.

4 b §
Vaarallisen tartunnan saaneen elävän eläimen kuljetus

Eläviä eläimiä ei saa käyttää kantajina tartuntavaarallisia aineita kuljetettaessa. Aluehallintovirasto voi kuitenkin hyväksyä kuljetuksen, jos tartuntavaarallista ainetta ei voida kuljettaa millään muulla tavalla tai eläimeen on tarkoituksella tartutettu vaarallinen tauti. Hyväksyntä sisältää tarvittavat kuljetusehdot.

Yleisistä eläinten kuljetusta koskevista vaatimuksista säädetään eläinten kuljetuksesta annetussa laissa (1429/2006) ja eläinten suojelusta kuljetuksen ja siihen liittyvien toimenpiteiden aikana sekä direktiivien 64/432/ETY ja 93/119/EY ja asetuksen (EY) N:o 1255/97 muuttamisesta annetussa neuvoston asetuksessa (EY) N:o 1/2005.

Selostus:

Asetukseen lisättiin uusi 4 b pykälä, joka liittyy tarkoituksella tartutetun elävän eläimen kuljetukseen ja kuljetukseen hyväksynnän antavaan viranomaiseen. Voimassaolevan IMDG-säännöstön 2.6.3.6.1 kohdan mukaan eläviä eläimiä ei saa käyttää kantajina tartuntavaarallisia aineita kuljetettaessa, ellei ainetta voida kuljettaa millään muulla tavalla. IMDG-säännöstössä määritellään tiettyjä tartuntavaarallisia tauteja ja taudinaiheuttajia. Näitä tartuntavaarallisia aineita kuljetettaessa on huomioitava mahdolliset IMDG-säännöstön määräykset.

Muutoksella pyritään varmistamaan sekä VAK-kuljetusturvallisuus ja käsittelyturvallisuus, mutta myös varmistamaan ja huomioimaan kuljetuksessa eläimen turvallisuus ja hyvinvointi. Jos epäillään, että elävä eläin on saanut VAK-määräyksiin luokiteltavan vaarallisen tartunnan, niin myös tällöin tarvitaan viranomaisen hyväksyntä. Suomessa toimivaltainen viranomainen on aluehallintovirasto, joka voi hyväksyä vaarallisen tartunnan saaneen elävän eläimen kuljetuksen.

10 a §
Henkilöstön pätevyys

Vaarallisten aineiden aluskuljetukseen osallistuvalla tulee olla tehtävien asianmukaiseen hoitamiseen soveltuvat työnopastuksen ja koulutuksen avulla hankitut tiedot vaarallisten aineiden turvallisesta käsittelystä kuljetuksessa, jos niiden edellyttäminen perustuu Suomea sitovaan kansainväliseen sopimukseen.

Laivanisännän on varmistettava, että aluskuljetuksiin osallistuvalla on 1 momentissa tarkoitetut tiedot.

Jos maissa työskentelevä 1 momentissa tarkoitettu henkilö ei ole saanut mainitussa momentissa tarkoitettua koulutusta, hänelle on annettava vaarallisten aineiden kuljetuksesta ja tilapäisestä säilytyksestä satama-alueella annetun valtioneuvoston asetuksen (251/2005) 7 §:n mukaista hänen vastuuseensa ja tehtäviinsä soveltuvaa koulutusta IMDG-säännöstön määräyksistä.

Selostus:

Pykälän 2 momentti kumottiin, sillä sen sisältämä velvoite sisältyy 1 momenttiin. Kuljetukseen osallistuvalla tulee olla tehtäviensä asianmukaiseen hoitamiseen tarvittavat tiedot liittyen kuljetukseen ja vaarallisten aineiden turvalliseen käsittelyyn. Muutos ei vaikuta voimassaolevaan oikeustilaan.

Pykälän 2 ja 3 momentteihin tehtiin tekniset muutokset, joista osa aiheutui 2 momentin kumoamisesta.

12 §
Selvitys lastattavasta ja purettavasta aineesta

Lastinantaja ja laivaaja ovat vastuussa siitä, että ennen vaarallisen aineen lastausta alukseen aluksen päällikölle tai laivanisännälle annetaan IMDG-säännöstön 5.4 luvussa tarkoitetut tiedot, mainitussa luvussa tarkoitettu lähettäjän vakuutus sekä kontin tai ajoneuvon pakkaustodistus.
— — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

Selostus:

Pykälän 1 momentin viimeinen virke kumottiin. Virke liittyi Liikenne- ja viestintäviraston mahdollisuuteen antaa IMDG-säännöstön poikkeavia määräyksiä Itämerellä tapahtuvia pakattujen vaarallisten aineiden ro-ro-aluskuljetuksia varten. VAK-lain 6 §:n 4 momentissa on Liikenne- ja viestintävirastolle valtuutus tehdä kyseisen momentin mukainen sopimus, joilla voidaan poiketa IMDG-säännöksistä. Oikeustilaan ei siis tullut muutosta, vaan VAK-lain kanssa päällekkäistä sääntelyä poistettiin.

13 §
Aluksella olevat asiakirjat

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — —
Suomalaisen aluksen INF-säännöstön mukaisen valmiussuunnitelman hyväksyy Liikenne- ja viestintävirasto.
— — — — — — — — — — — — — — — — — — — —
Valvontaviranomaiselle ja satamanpitäjälle esitettävään aluksen lastiluetteloon tai ahtauspiirrokseen on selvästi merkittävä, että lasti on vaarallista ainetta.

Selostus:

Pykälän 2 momenttiin tehtiin tekninen muutos muuttamalla Liikenteen turvallisuusvirasto Liikenne- ja viestintävirastoksi. Muutos liittyy liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalalla tehtyyn virastouudistukseen.

Lisäksi 2 momentin toinen virke siirrettiin uudeksi 4 momentiksi, jolloin se on oma kokonaisuus. Oikeustila ei muuttunut.

14 §
Viranomaiset

Vaarallisten aineiden kuljetuksia kappaletavarana aluksessa valvovat Liikenne- ja viestintävirasto, poliisi, Tulli ja Rajavartiolaitos. Puolustusvoimien valvonnassa tapahtuvista kuljetuksista säädetään vaarallisten aineiden kuljetuksesta annetussa laissa.
— — — — — — — — — — — — — — — — — — — —
Jollei vaarallisten aineiden kuljetuksesta annetussa laissa tai sen nojalla toisin säädetä, IMDG-säännöstössä tarkoitettu toimivaltainen viranomainen vaarallisten aineiden kuljetuksessa kappaletavarana aluksessa on Liikenne- ja viestintävirasto. Lisäksi Säteilyturvakeskus on toimivaltainen viranomainen radioaktiivisten aineiden kuljetuksessa kappaletavarana aluksessa.
— — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

Selostus:

Pykälän 1 ja 3 momenttiin tehtiin tekniset muutokset viranomaistahojen nimiin.


Tämä asetus tuli voimaan 4 päivänä joulukuuta 2019


Johan Pråhl
Asianajaja
HPP Asianajotoimisto Oy
Puh. +358 9 474 21
johan.prahl@hpp.fi

Dokumentin lukeminen vaatii sisäänkirjautumisen

 
 
 
 
 
 
 
 

Tilaaminen

Edilex on Suomen johtava ammattilaisten lakitietopalvelu. Edilex sisältää Suomen laajimman ajantasaisen säädöstietokannan erinomaisin linkityksin oikeustapauksiin, esitöihin ja muihin oikeudellisiin aineistoihin sekä juridisen uutispalvelun. Lakikanava-seurantapalvelussa voit valita aihealueet ja aineistot, joita haluat seurata päivittäin.

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.