Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Jäteasetukseen lisätään jätelakiin perustuvat jätteiden ja sivuvirtojen tietoalustaa ja kunnan toissijaista jätehuoltopalvelua koskevat säännökset

Valtioneuvoston asetus jätteistä annetun valtioneuvoston asetuksen muuttamisesta 1096/2019

Selostettavalla valtioneuvoston asetuksella jäteasetusta (179/2012) muutetaan siten, että siihen lisätään jätteiden ja sivuvirtojen tietoalustaa ja kunnan toissijaista jätehuoltopalvelua koskevasta jätelain (646/2011) muutoksesta (438/2019) johtuvat tarpeelliset säännökset. Vuonna 2011 annettuun jätelakiin lisättiin kokonaisuudistuksen yhteydessä säännökset kunnan toissijaisesta jätehuollon järjestämisvelvollisuudesta. Jätelain 33 §:n mukaan kunta on velvollinen järjestämään jätehuollon toissijaisesti muulle kuin kunnan ensisijaiselle vastuulle kuuluvalle jätteelle, jos jätteen haltija tätä pyytää muun palvelutarjonnan puutteen vuoksi ja jos jäte laadultaan ja määrältään soveltuu kuljetettavaksi tai käsiteltäväksi kunnan jätehuoltojärjestelmässä. Jos kysymyksessä on jatkuvasti ja säännöllisesti tarvittava jätehuoltopalvelu, kunnan on tehtävä siitä jätteen haltijan kanssa sopimus, jonka kesto voi olla enintään kolme vuotta kerrallaan.

Kunnan toissijaisen jätehuoltopalvelun edellytyksenä on jätteen haltijan muun palvelutarjonnan puutteeseen perustuva pyyntö sekä jätteen soveltuminen kunnan jätehuoltojärjestelmään. Silloin, kun kyseessä on muu kuin ennalta arvaamattomasta kiireestä johtuva kunnan toissijainen jätehuoltopalvelu, jonka arvo on vähintään 2 000 euroa vuodessa, jätteen haltijan tulee osoittaa edellä mainittu muun palvelutarjonnan puute käyttämällä jätelain 143 a §:ssä tarkoitettua jätteiden ja sivuvirtojen tietoalustaa. Pyyntö kunnan toissijaisesta jätehuoltopalvelusta voidaan tehdä, kun jätteen haltija on julkaissut tietoalustalla tarjouspyynnön tarvitsemastaan jätehuoltopalvelusta, eikä muuta palvelua ole ollut kohtuullisesti saatavilla vähintään 14 vuorokauden määräajassa.

Kunnan on jätelain 33 §:n 3 momentin mukaan tehtävä sopimus kunnan toissijaisesta jätehuoltopalvelusta jätteen haltijan tai tälle jätehuoltopalvelua tarjoavan yrityksen kanssa. Sopimus voidaan tehdä jätteiden ja sivuvirtojen tietoalustassa tai vaihtoehtoisesti sen ulkopuolella, jolloin kunnan on toimitettava olennaiset tiedot sopimuksesta tietoalustaan viimeistään 14 vuorokauden kuluttua sopimuksen tekemisestä. Tässäkin tapauksessa muun palvelutarjonnan puute on todennettava tietoalustassa edellä selostetun menettelyn mukaisesti. Kunnan on lisäksi toimitettava vuosittain maaliskuun loppuun mennessä tietoalustaan olennaiset tiedot muun kuin kunnan toissijaisen jätehuoltopalvelun kokonaisarvosta ja palvelua käyttävien jätteen haltijoiden kokonaismäärästä sekä olennaiset tiedot annetusta palvelusta jätelajeittain ja käsittelymenetelmittäin eriteltyinä.

Jätelain 33 §:n 5 momenttiin koottujen asetuksenantovaltuuksien nojalla valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä kunnan toissijaista jätehuoltopalvelua koskevaan pyyntöön ja tarjouspyyntöön sisällytettävistä tiedoista, jätelain 33 §:n 3 ja 4 momentissa tarkoitetuista olennaisista tiedoista sekä muista näihin rinnastettavista seikoista. Tämän asetuksenantovaltuuden nojalla jäteasetuksen uusissa säännöksissä säädetään niistä tiedoista, jotka tulee sisällyttää tietoalustassa julkaistavaan tarjouspyyntöön ja kunnan toissijaista jätehuoltopalvelua koskevaan pyyntöön. Tämän lisäksi säädetään kunnan toissijaisesta jätehuoltopalvelusta tehtyjä sopimuksia koskevista olennaisista tiedoista, jotka tulee toimittaa tietoalustaan.

Jäteasetuksen ja -lain muutoksella parannetaan kunnan toissijaisen jätehuoltopalvelun läpinäkyvyyttä ja kevennetään jossain määrin kuntien jätelaitosten sekä jätteen haltijoiden hallinnollista taakkaa. Asetuksella ei ole merkittäviä vaikutuksia jätelakiin jo hyväksyttyjen säännösten vaikutusten lisäksi, vaan sillä ainoastaan täsmennetään, mitä tietoja tietoalustaan on tuotava menettelyn vaiheissa.

Asetus tulee voimaan 1.1.2020 samanaikaisesti edellä mainitun jätelain muutoksen kanssa.

Valtioneuvoston päätöksen mukaisesti lisätään jätteistä annettuun valtioneuvoston asetukseen (179/2012) uusi 36 a ja 36 b § seuraavasti:

36 a §
Jätteiden ja sivuvirtojen tietoalustassa julkaistavaan tarjouspyyntöön ja kunnan toissijaista jätehuoltopalvelua koskevaan pyyntöön sisällytettävät tiedot

Jätelain 33 §:n 2 momentin mukaisesti jätteiden ja sivuvirtojen tietoalustassa julkaistavassa tarjouspyynnössä on oltava:

1) jätteen haltijan taikka jätelain 33 §:n 1 momentissa tarkoitetun jätteen kuljettajan tai muun toimijan nimi ja yhteystiedot;

2) jätteen laji, ominaisuudet ja määrä;

3) jätteen sijainti mahdollisuuksien mukaan kunnan tarkkuudella;

4) haettava jätehuoltopalvelu ja sen kesto;

5) määräaika tarjousten tekemiselle.

Jätelain 33 §:n 2 momentissa tarkoitettua kunnan toissijaista jätehuoltopalvelua koskevassa pyynnössä on 1 momentin 1–4 kohdassa tarkoitettujen tietojen lisäksi oltava tieto jätteiden ja sivuvirtojen tietoalustassa tapahtuneesta muun palveluntarjonnan puutteen todentamisesta.

Selostus:

Pykälässä säädetään jätteiden ja sivuvirtojen tietoalustassa julkaistavan tarjouspyynnön sisällöstä. Vähimmäistietovaatimukset koskevat vain tarjouspyyntöjä, joiden pohjalta tarjouspyynnön tekijän on tarvittaessa mahdollista edetä tietoalustassa pyytämään kunnalta toissijaista jätehuoltopalvelua. Pykälässä tarkoitettujen pakollisten tietojen ohella tarjouspyyntöön voidaan sisällyttää myös muita tarpeellisia tietoja.

Pykälän 1 momentin 1 kohdan mukaan tarjouspyynnössä tulee olla tarjouspyynnön tekijän nimi ja yhteystiedot. Tarjouspyynnön voi jätelain 33 §:n 1 momentin mukaan tehdä jätteen haltija taikka jätteen kuljettaja tai muu toimija osana tarjoamaansa jätehuoltopalvelua, kun pyyntö koskee jätteen käsittelyä. Näiden tietojen julkisuutta on mahdollista rajata siten, etteivät ne näy muille kuin tietoalustaan kirjautuneille käyttäjille.

Pykälän 1 momentin 2 kohdan mukaisella jätteen lajilla tarkoitetaan tietoja jätejakeesta, eli esimerkiksi onko kyseessä biojäte, maa-ainekset tai sekalainen rakennus- ja purkujäte. Jätteen ominaisuuksilla tarkoitetaan puolestaan etsittävän jätehuoltopalvelun kannalta tarpeellisia tietoja esimerkiksi jätteen alkuperästä, koostumuksesta, olomuodosta tai mahdollisista epäpuhtauksista.

Pykälän 1 momentin 3 kohdassa jätteen sijainti tulee ilmoittaa vähintään kunnan tarkkuudella, mutta myös tarkempi ilmoittaminen on mahdollista esimerkiksi katuosoitteen perusteella. Tarkempi osoite on suositeltavaa ilmoittaa erityisesti silloin, kun etsitään jätteen kuljetuspalvelua.

Pykälän 1 momentin 4 kohdan palvelu yksilöidään käyttämällä valmista palveluluokitusta, minkä lisäksi haettavalle palvelulle voidaan vapaassa kentässä esittää lisämäärittelyjä. Palvelun kesto voidaan määritellä palvelun alku- ja päättymisajankohdan tai sopimuskauden pituuden mukaan taikka muulla tavoin palvelun ajankohtaa tarkentamalla.

Pykälän 1 momentin 5 kohdan mukaan tarjouspyynnöstä on myös käytävä ilmi määräaika tarjousten tekemiselle. Kunnan toissijaisen jätehuoltopalvelun edellytyksenä olevan muun palvelutarjonnan puutteen todentamiseksi vaadittava määräaika on vähintään 14 vuorokautta jätelain 33 §:n 2 momentin mukaisesti.

Perusteena pykälän 2 momentin tarkoittamalle palvelutarjonnan puutteelle voi olla se, ettei tarjouspyynnön tekijä ole saanut tarjouspyyntöönsä 14 vuorokauden vähimmäismääräajassa lainkaan tarjouksia, taikka se, että saadut tarjoukset ovat laadultaan tai hinnaltaan kohtuuttomia. Muun palvelutarjonnan puute todennetaan tietoalustassa läpikäytävän menettelyn ja tarjouspyynnön tekijän tekemän perustellun arvion pohjalta.

36 b §
Olennaiset tiedot kunnan toissijaisesta jätehuoltopalvelusta tehdystä sopimuksesta

Jätteiden ja sivuvirtojen tietoalustaan toimitettavia jätelain 33 §:n 3 momentissa tarkoitettuja olennaisia tietoja kunnan toissijaisesta jätehuoltopalvelusta tehdystä sopimuksesta ovat:

1) sopimuspuolten nimet ja yhteystiedot sekä yritys- ja yhteisötunnukset;

2) jätteen laji, ominaisuudet ja määrä;

3) jätteen sijainti mahdollisuuksien mukaan kunnan tarkkuudella;

4) jätehuoltopalvelun luonne ja kesto;

5) palvelun hinta.

Selostus:

Pykälässä säädetään niistä vähimmäistiedoista, jotka kirjataan jätteiden ja sivuvirtojen tietoalustaan jätelain 33 §:n 3 momentissa tarkoitettuina kunnan toissijaisesta jätehuoltopalvelusta tehtyä sopimusta koskevina olennaisina tietoina.

Pykälän 1 kohdan mukaan sopimuspuolilla tarkoitetaan sopimuksen osapuolina olevia kuntaa tai kunnan jätelaitosta ja jätteen haltijaa tai jätelain 33 §:n 1 momentissa tarkoitettua jätteen kuljettajaa tai muuta toimijaa.

Pykälän 2 ja 3 kohdassa tarkoitetut tiedot sopimuksen kohteena olevan jätteen lajista, ominaisuuksista ja määrästä sekä jätteen sijainnista vastaavat jäteasetuksen 36 a §:n 2 ja 3 kohdan mukaisesti tietoalustaan toimitettuja tietoja.

Pykälän 4 kohdan perusteella tulee ilmoittaa tiedot sopimuksen nojalla annettavan kunnan toissijaisen jätehuoltopalvelun luonteesta ja kestosta. Tarkoitetut sopimustiedot kunnan tulee käytännössä toimittaa itse tietoalustaan.

Pykälän 5 kohdan perusteella olisi ilmoitettava palvelun hinnasta tiedot, jotka kunnan tulee myös toimittaa itse tietoalustaan.


Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2020.


Suvi Marttinen
Asianajaja
HPP Asianajotoimisto Oy

Puh. +358 9 474 21
suvi.marttinen@hpp.fi

Dokumentin lukeminen vaatii sisäänkirjautumisen

 
 
 
 
 
 
 
 

Tilaaminen

Edilex on Suomen johtava ammattilaisten lakitietopalvelu. Edilex sisältää Suomen laajimman ajantasaisen säädöstietokannan erinomaisin linkityksin oikeustapauksiin, esitöihin ja muihin oikeudellisiin aineistoihin sekä juridisen uutispalvelun. Lakikanava-seurantapalvelussa voit valita aihealueet ja aineistot, joita haluat seurata päivittäin.

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.