Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Ympäristöllisiä lupamenettelyitä sujuvoitetaan säätämällä laki eräiden ympäristöllisten lupamenettelyjen yhteensovittamisesta

Laki eräiden ympäristöllisten lupamenettelyjen yhteensovittamisesta 764/2019

Eduskunta sääti uuden eräiden ympäristöllisten lupamenettelyjen yhteensovittamisesta annetun lain (764/2019), jonka tarkoitus on sujuvoittaa ja nopeuttaa ympäristöhankkeiden lupakäsittelyä. Uusi laki mahdollistaa vireillä olevien ympäristöllisten lupahakemusten käsittelyn ajallisen yhteensovittamisen sekä tiettyjen käsittelyyn liittyvien tehtävien yhdistämisen. Samassa yhteydessä säädettiin myös uudistuksista, jotka mahdollistavat tietyissä tilanteissa ympäristövaikutusten arviointimenettelyn ja lupamenettelyn kuulemisten yhdistämisen. Uuden lain tarkoitus on palvella hallinnon asiakkaita helpottamalla käsittelyä sekä edistää erilaisten hankkeiden resurssitehokkuutta.

Ks. myös hallituksen esitys HE 269/2018 vp.

Laki eräiden ympäristöllisten lupamenettelyjen yhteensovittamisesta tulee kokonaisuudessaan voimaan 1.9.2020.

Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:

1 luku
Yleiset säännökset

1 §
Tavoite

Tämän lain tavoitteena on sovittaa yhteen ja jouduttaa ympäristöön vaikuttavien hankkeiden lupamenettelyjä.

Selostus:

Pykälä sisältää koko lain tavoitteen. Tarkoituksena on, että eri lupamenettelyiden päällekkäisyyksiä poistetaan, jolloin menettelyt nopeutuvat. Menettelyiden yhteensovittaminen viittaa lupahakemusten käsittelyvaiheiden ajalliseen ja menettelylliseen yhdentämiseen. Lain tarkoitus on hyödyttää hallinnon asiakkaita ja tehostaa viranomaisten yhteistyötä.

2 §
Lain soveltamisala

Tätä lakia sovelletaan ympäristönsuojelulain (527/2014), vesilain (587/2011), maa-aineslain (555/1981), kaivoslain (621/2011), luonnonsuojelulain (1096/1996), maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999) sekä vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden käsittelyn turvallisuudesta annetun lain (390/2005) mukaisen lupa-asian käsittelyyn.

Selostus:

Pykälä sisältää lain soveltamisalan. Pykälässä luetellaan ne lait, joiden mukaisia lupa-asioita uusi laki koskee. Maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999) mukainen kaavoitusmenettely ei sen sijaan kuulu lain soveltamisalaan.

3 §
Yhteensovitettavat lupamenettelyt

Jos hankkeen toteuttaminen edellyttää ympäristönsuojelulain mukaisen ympäristöluvan, vesilain mukaisen luvan tai maa-aineslain mukaisen ainesten ottamisluvan, lupahakemuksen käsittely voidaan hakijan pyynnöstä sovittaa yhteen seuraavia lupia koskevien hakemusten kanssa:

1) luonnonsuojelulain 31 ja 48 §:n sekä 49 §:n 3 momentin mukainen lupa poikkeamiseen;

2) maankäyttö- ja rakennuslain 125 §:n mukainen rakennuslupa, 126 §:n mukainen toimenpidelupa, 127 §:n mukainen rakennuksen purkamislupa ja 128 §:n mukainen maisematyölupa;

3) kaivoslain 9 §:n mukainen malminetsintälupa, 16 §:n mukainen kaivoslupa ja 22 §:n mukainen kullanhuuhdontalupa;

4) vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden käsittelyn turvallisuudesta annetun lain 23 §:n mukainen lupa vaarallisen kemikaalin laajamittaiseen teolliseen käsittelyyn ja varastointiin sekä 58 §:n mukainen lupa räjähteiden valmistukseen ja varastointiin.

Selostus:

Pykälässä luetellaan lupamenettelyt, jotka voidaan yhteensovittaa. Yhteensovittamisen edellytyksenä on, että hankkeelta pitää edellyttää ainakin yhtä seuraavista luvista: ympäristölupa, vesilupa tai maa-aineslupa. Yhteensovittaminen voidaan toteuttaa hakijan pyynnöstä. Säännöksen 1 momentin kohdissa 1-4 puolestaan luetellaan ne lupamenettelyt, jotka voidaan yhteensovittaa em. lupamenettelyihin. Tarkoitus on, että mikäli samaan hankkeeseen haetaan useita lupia, yhteensovittaminen on mahdollista, jos lupia haetaan eri lupaviranomaisista. Käytännössä yksi hankkeen lupaviranomaisista olisi ainakin joko aluehallintovirasto tai kunnan ympäristönsuojeluviranomainen. Muut viranomaiset olisivat käytännössä Tukes ja kunnan rakennusvalvontaviranomainen. Yhteensovittamista ei voi toteuttaa, jos luvat haetaan samalta viranomaiselta tai jos yhteiskäsittelystä on säädetty muussa laissa.

4 §
Suhde muuhun lainsäädäntöön

Lupa-asian käsittelyssä noudatetaan tämän lain lisäksi, mitä 2 §:ssä mainituissa laeissa säädetään.

Selostus:

Pykälän mukaan lupa-asian käsittelyihin sovelletaan 2 §:ssä mainittuja lakeja siltä osin kuin uusi menettelylaki ei sovellu käsittelyyn.

5 §
Yhteensovittava viranomainen

Aluehallintovirasto on yhteensovittava viranomainen, jos yhteen sovitettavana on vesilain mukaisen luvan tai sellaisen ympäristönsuojelulain mukaisen luvan käsittely, jonka se ratkaisee. Muussa tapauksessa kunnan ympäristönsuojeluviranomainen on yhteensovittava viranomainen.

Yhteensovittavan viranomaisen tehtävistä säädetään 2 luvussa.

Selostus:

Pykälän 1 momentissa säädetään siitä, mikä viranomainen vastaa käsittelyjen yhteensovittamisesta. Mikäli aluehallintovirastolla on toimivalta käsitellä hankkeen vesi- tai ympäristölupa, se myös vastaa lupamenettelyjen yhteensovittamisesta. Muussa tapauksessa yhteensovittava viranomainen on kunnan ympäristönsuojeluviranomainen, joka on käytännössä toimivaltainen käsittelemään maa-ainesluvan sekä tietyissä tilanteissa vesi- ja ympäristöluvan.

Pykälän 2 momentti sisältää viittauksen 2 lukuun, jossa säädetään yhteensovittavan viranomaisen tehtävistä.

6 §
Hakijan neuvonta

Hallintolain (434/2003) 8 §:ssä tarkoitetun neuvonnan järjestämiseksi yhteensovittava viranomainen voi hakijan pyynnöstä tai omasta aloitteestaan järjestää tapaamisen hakijan ja hankkeen viranomaiskäsittelyissä toimivaltaisten viranomaisten välille.

Selostus:

Pykälässä säädetään hakijan neuvonnasta. Pykälässä täsmennetään keinoja, joilla hallintolaissa (434/2003) tarkoitettu neuvonta voidaan toteuttaa. Käytännössä neuvontaa on tämän lain mukaan tarkoitus antaa tapaamisessa. Hallintolain 8 §:n sekä hallintolain esitöiden mukaan neuvoja voidaan antaa esimerkiksi menettelyllisiin kysymyksiin liittyen, kuten siihen, miten asia pannaan virelle ja miten siinä on meneteltävä. Neuvoa voidaan antaa myös sisällöllisiin seikkoihin, kuten muodollisiin vaatimuksiin, viranomaiskäytäntöön ja tulkintalinjoihin liittyen. Lisäksi neuvoa voidaan antaa liittyen muutoksenhakuoikeuteen ja oikeuteen täydentää asiakirjoja. Neuvonta on maksutonta.

Tapaamisen järjestämisestä vastaa yhteensovittava viranomainen, ja se voidaan järjestää joko viranomaisen tai hakijan aloitteesta, mutta viimekätinen harkintavalta tapaamisen järjestämisestä on kuitenkin viranomaisella. Tapaamiseen tulee pääsääntöisesti kutsua kaikki viranomaiset, joiden lupaa tai hyväksyntää hanke edellyttää. Myös muita viranomaisia voidaan kutsua tarpeen mukaan.

Tapaamisessa on tarkoitus käydä läpi mm. hankkeen toteuttamisen aikataulua, yhteensovittamisen toteuttamista sekä selvitys- ja tietotarpeet. Lisäksi voidaan mm. käydä läpi kaavoitustarvetta ja tarvetta ympäristövaikutusten arviointimenettelylle. Hankkeesta vastaava tekee suunnitelman lupamenettelyjen etenemisestä viranomaisen kanssa. Suunnitelmalla ei ole kuitenkaan oikeudellista sitovuutta, vaan se on luonteeltaan informatiivinen.

Tapaamisessa ei tehdä hanketta tai menettelyä koskevia päätöksiä, eikä tapaamisen järjestäminen merkitse, että lupa-asia olisi vielä vireillä. Tapaaminen tai viranomaisen neuvontavelvollisuus ei myöskään poista hankkeesta vastaavan velvollisuutta koordinoida hanketta. Tapaamisesta laaditaan muistio.

2 luku
Käsittelyn yhteensovittaminen

7 §
Yhteensovittamisen aloittaminen

Hakijan on pyydettävä lupamenettelyjen yhteensovittamista ennen kuin lupahakemuksesta kuulutetaan.

Lupahakemukset on toimitettava viranomaisille sähköisesti. Lupa-asian vireillepanosta ja hakemuksen sisällöstä säädetään 2 §:ssä mainituissa laeissa.

Selostus:

Pykälässä säädetään yhteensovittamisen aloittamisesta. Luvanhakijan on pyydettävä yhteensovittamista, mikä edellyttää myös kaikkien hankkeen lupahakemusten panemista vireille samanaikaisesti. Yhteensovittamispyyntö on esitettävä ennen kuin lupahakemuksesta on kuulutettu, mutta pyynnön voi esittää vielä hakemuksen tultua vireille. Viranomainen voi myös neuvoa hakemuksen vireilletulon jälkeen yhteensovittamisen pyytämisestä.

Lupahakemukset on toimitettava viranomaiselle sähköisesti. Sähköinen käsittely mahdollistaa sen, että yhteensovittaminen tosiasiallisesti nopeuttaa käsittelyä.

8 §
Käsittelyaika

Yhteensovittava viranomainen arvioi yhteistyössä toimivaltaisten lupaviranomaisten kanssa yhteensovitettavien lupahakemusten tavoitteellisen käsittelyajan ja esittää sen perusteella arvion lupa-asioissa annettavien päätösten antamisajankohdasta.

Selostus:

Pykälässä säädetään yhteensovittujen lupahakemusten käsittelyajasta. Pykälä täydentää hallintolain 23 §:n 2 momentin mukaista viranomaisen velvollisuutta esittää arvio päätöksen antamisajankohdasta. Yhteensovittava viranomainen on velvollinen antamaan luvanhakijan pyynnöstä arvion yhteensovitettavien lupa-asioiden aikataulusta. Yhteensovittava viranomainen tekee arvion yhdessä muiden lupaviranomaisten kanssa. Tässä pykälässä tarkoitettu käsittelyaika viittaa alustavaan arvioon käsittelyajasta. Viranomaisen antama arvio käsittelyajasta ei ole sitova.

9 §
Hakemusten täydentäminen

Toimivaltainen lupaviranomainen ilmoittaa yhteensovittavalle viranomaiselle, miltä osin lupahakemusta on täydennettävä. Yhteensovittava viranomainen varaa hakijalle tilaisuuden täydentää hakemusta asettamassaan määräajassa.

Selostus:

Pykälässä säädetään lupahakemusten täydentämisestä. Sen jälkeen kun lupahakemus on toimitettu yhteensovittavalle viranomaiselle, sen on ilmoitettava yhteensovittamisesta muille toimivaltaisille viranomaisille. Muut viranomaiset puolestaan ilmoittavat yhteensovittavalle viranomaiselle mahdollisista lupahakemuksen täydennystarpeista niiden toimivallan puitteissa. Täydennyspyynnöt ilmoitetaan sähköisesti. Kun kaikilta viranomaisilta on saatu täydennyspyyntö tai ilmoitus, ettei täydennys ole tarpeen, yhteensovittava viranomainen ilmoittaa luvanhakijalle kerralla kaikkien toimivaltaisten viranomaisten ilmoitukset. Yhteensovittavan viranomaisen tulee asettaa hakijalle täydennysten toimittamiseen kohtuullinen määräaika, joka on yleensä kaksi viikkoa mutta tarvittaessa pitempi.

10 §
Lausunnot, muistutukset ja mielipiteet

Toimivaltaisen lupaviranomaisen on toimitettava yhteensovittavalle viranomaiselle tieto lupahakemuksesta pyydettävistä lausunnoista. Yhteensovittava viranomainen pyytää lausunnonantajia toimittamaan lausunnot sähköisesti määräajassa.

Lupahakemuksista pyydettävistä lausunnoista ja tahoista, joille on varattava tilaisuus muistutuksen tekemiseen tai mielipiteen ilmaisemiseen, säädetään 2 §:ssä mainituissa laeissa. Yhteensovittavalle viranomaiselle on toimitettava 2 §:ssä mainituissa laeissa tarkoitetut muistutukset ja mielipiteet.

Selostus:

Pykälässä säädetään lausuntojen, muistutusten ja mielipiteiden pyytämisestä. Pykälän 1 momentin mukaan lupa-asiaa käsittelevien viranomaisten on ilmoitettava yhteensovittavalle viranomaiselle tarvittavista lausunnoista, jotka kuuluvat niiden toimivaltaan. Kun yhteensovittava viranomainen on saanut tiedon lausunnoista kaikilta viranomaisilta, sen tulee ilmoittaa niistä kootusti hakijalle. Lausuntopyynnössä pitää mainita, minkä lain mukaan lausuntoa pyydetään, jotta lausunnoista ei tule liian laajoja. Lausunnot toimitetaan sähköisesti.

Pykälän 2 momentti ei tee muutoksia voimassa oleviin lakeihin, vaan sen tarkoitus on olla informatiivinen. 2 momentin mukaan lausunnoista sekä tahoista, joilla on oikeus muistutuksen tai mielipiteen esittämiseen, säädetään lupahakemuksia koskevissa laeissa, jotka on lueteltu edellä 2 §:ssä. Yleisön osallistumissäännöksiä tai viranomaisen toimivaltaa tai oikeutta toimia lausunnonantajana ei muuteta nykyisestä.

11 §
Lupahakemusten tiedoksianto ja siitä tiedottaminen

Yhteensovittavan viranomaisen on annettava lupahakemus tiedoksi julkisella kuulutuksella noudattaen, mitä hallintolain 62 a §:ssä säädetään. Kuulutus ja hakemusasiakirjat on kuitenkin oltava nähtävillä vähintään 30 päivän ajan. Kuulutus ja hakemusasiakirjat voivat sisältää viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999) 16 §:n 3 momentin estämättä toiminnanharjoittajan nimen ja toiminnan sijaintipaikan tiedot. Viranomaisen verkkosivuilla julkaistut henkilötiedot on poistettava viranomaisen verkkosivuilta, kun asiassa annetut päätökset ovat tulleet lainvoimaisiksi.

Kuulutuksen tulee sisältää sen lisäksi, mitä hallintolain 62 a §:n 3 momentissa säädetään, tiivistelmä hankkeesta ja lupahakemuksista sekä muut tiedot, jotka kuulutukseen tulee tämän lain 2 §:ssä mainitun lain mukaan sisällyttää. Jos hanke sisältää maankäyttö- ja rakennuslain tai maa-aineslain mukaisen luvan, on siitä tiedotettava kuulutuksessa.

Tieto kuulutuksesta on lisäksi julkaistava hankkeen vaikutusalueen kunnissa kuntalain (410/2015) 108 §:n mukaisesti sekä toimivaltaisen viranomaisen verkkosivuilla. Lisäksi kuulutuksen julkaisemisesta on tiedotettava ainakin yhdessä hankkeen vaikutusalueella yleisesti leviävässä sanomalehdessä, jollei asian merkitys ole vähäinen tai tiedottaminen ole muutoin tarpeetonta. Toimivaltaiset lupaviranomaiset huolehtivat siitä, että kuulutus ja hakemusasiakirjat ovat sähköisesti nähtävillä myös toimivaltaisen viranomaisen verkkosivuilla vähintään kuulutusajan.

Yhteensovittavan viranomaisen on annettava kuulutus erikseen tiedoksi niille asianosaisille, joita asiat erityisesti koskevat. Tiedoksiantoon yhteisalueen järjestäytymättömälle osakaskunnalle sovelletaan, mitä vesilain 11 luvun 11 §:n 2 momentissa säädetään.

Poiketen siitä, mitä 1–4 momentissa säädetään, maankäyttö- ja rakennuslain mukaisen lupahakemuksen vireilletulosta ilmoittamiseen ja tiedottamiseen sovelletaan, mitä mainitun lain 133 §:n 1 momentissa säädetään. Naapurien kuulemista koskevan selvityksen liittämisestä maa-aineslupaa koskevaan hakemukseen säädetään maa-aineslain 13 §:n 2 momentissa.

Selostus:

Pykälässä säädetään lupahakemuksen tiedoksiannosta ja tiedottamisesta. Pykälän 1 momentin mukaan tiedoksianto tehdään kuuluttamalla lupahakemuksesta hallintolain 62 a §:n mukaisesti. Yhteensovittava viranomainen vastaa tiedoksiantamisesta. Yhteensovittavan viranomaisen on pantava kuulutus ja hakemusasiakirjat nähtäville viranomaisen verkkosivuille vähintään 30 päivän ajaksi, mikä on pitempi kuin hallintolain mukainen kuulutusaika. Tällä turvataan haitankärsijöiden oikeusasema sekä terveellisen ympäristön turvaamisvelvoite. Tarvittaessa kuulemisaika voi olla vieläkin pitempi, esim. 45 päivää.

Yhteensovittavalla viranomaisella on velvollisuus huolehtia siitä, että tarvittavat asiakirjat ovat nähtävillä koko kuulutusajan ja ettei Internettiin nähtäville tule salassapidettäviä tietoja. Yhteensovittava viranomainen vastaa tietojen täydentämisestä verkkoon. Asiakirjoihin voi tutustua vain sähköisesti, ellei se ole tietoteknisistä syistä mahdotonta, jolloin tällainen asiakirja tulee pitää nähtävillä viranomaisen määräämässä paikassa.

Pykälän 1 momentissa säädetään tiedonsaannin kannalta välttämättömien henkilötietojen julkaisemisesta. Toiminnanharjoittelijan nimen ja toiminnan sijaintipaikan saa julkaista verkossa kuulutuksen yhteydessä, vaikka toiminnanharjoittaja olisi yksityishenkilö. Henkilötietojen julkaisemisen salliminen tekee poikkeuksen viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (julkisuuslaki, 621/1999) 16 §:n 3 momenttiin. Tiedot on kuitenkin poistettava viimeistään silloin, kun lupa-asia on tullut lainvomaiseksi.

Pykälän 2 momentissa säädetään kuulutuksen sisällöstä. Kuulutuksessa on oltava hallintolain 62 a §:n 3 momentissa vaaditut seikat, tiivistelmät hankkeesta ja lupahakemuksista sekä muut tiedot, jotka vaaditaan eri lupahakemuksia koskevien lakien perusteella. Kuulutuksessa on ilmoitettava, liittyykö hankkeeseen maankäyttö- ja rakennuslain tai maa-aineslain (555/1981) mukaisia lupia, sillä niiden kuuleminen toimitetaan erikseen. Lisäksi on ilmoitettava muistutuksen tai mielipiteen esittämiseen oikeutetut tahot.

Pykälän 3 momentin tarkoituksena on tehostaa tiedonkulkua. Sen mukaan kuulutuksesta on ilmoitettava kuntalain (410/2015) 108 §:n mukaisesti niissä kunnissa, joille hankkeen vaikutukset ulottuvat, sekä toimivaltaisten viranomaisten verkkosivuilla. Toimivaltaisilla viranomaisilla on velvollisuus pitää asiakirjat nähtävillä verkkosivuillaan ainakin kuulutusajan. Kuulutuksesta kuitenkin ilmoitetaan yhteisellä kuulutusilmoituksella. Kuulutuksesta on ilmoitettava lisäksi vähintään yhdessä hankkeen toiminta-alueella ilmestyvässä sanomalehdessä. Lehti-ilmoitusta ei tarvitse tehdä, jos asia on vähäinen tai tiedottaminen on muuten tarpeetonta. Asianosaisten on tarkoitus antaa muistutukset ja mielipiteet samalla kertaa, ja sama koskee yleisön antamia mielipiteitä. Muistutukset ja mielipiteet tulee esnsisijaisesti toimittaa sähköisesti, mutta ne voi myös toimittaa paperilla.

Pykälän 4 momentin mukaan yhteensovittavan viranomaisen tulee antaa kuulutus erikseen tiedoksi niille asianosaisille, joita asia erityisesti koskee. Tiedoksiannosta yhteisalueen järjestäytymättömälle osakaskunalle sovelletaan vesilain (587/2011) 11 luvun 11 §:n 2 momenttia.

Pykälän 5 momentissa säädetään erikseen maankäyttö- ja rakennuslain sekä maa-aineslain mukaisten lupien tiedoksiannosta. Maankäyttö- ja rakennuslain mukaisen rakennusluvan, toimenpideluvan, rakennuksen purkamisluvan tai maisematyöluvan osalta lupahakemuksen vireilletulosta ilmoittamiseen ja tiedottamiseen sovelletaan maankäyttö- ja rakennuslakia ja –asetusta (895/1999). Maankäyttö- ja rakennuslain mukainen naapurien kuuleminen suoritetaan näin ollen yhteensovitettavista lupahakemuksista erikseen. Lisäksi rakennuslupa-asian vireilläolosta tiedotetaan maankäyttö- ja rakennuslain edellyttämällä tavalla rakennuspaikalla. Jos rakennusluvasta kuuleminen edellyttää maankäyttö- ja rakennusasetuksen 65 §: 2 momentin mukaista kuulemista kuuluttamalla, voi kunta niin halutessaan huolehtia kuulutuksista yhtä aikaa tai kuuluttaa asioista erikseen. Maa-aineslupahakemuksen kuulemisen osalta sovelletaan maa-aineslain 13 §:n 2 momenttia, jonka mukaan luvanhakija voi liittää hakemukseen selvityksen naapurien kuulemisesta.

Lupahakemusten tiedoksiantoon ja tiedottamiseen sovelletaan kaiken lisäksi niitä lakeja, jotka on mainittu tämän lain 2 §:ssä.

12 §
Hakijan selitys

Yhteensovittava viranomainen varaa hakijalle tilaisuuden antaa sähköisesti selityksensä hakemusten johdosta annetuista lausunnoista, muistutuksista ja mielipiteistä. Tahoista, joille on lisäksi varattava tilaisuus selityksen antamiseen, säädetään 2 §:ssä mainituissa laeissa.

Selostus:

Pykälässä säädetään selityksen antamisesta. Yhteensovittavan viranomaisen on annettava hakijalle tilaisuus antaa selitys lupahakemuksesta saatuihin lausuntoihin, muistutuksiin ja mielipiteisiin. Lisäksi tilaisuus antaa selitys tulee varata niille tahoille, joilla on siihen oikeus. Kyseiset tahot ilmenevät tämän lain 2 §:ssä luetelluista laeista. Lähtökohtana on, että asianosaisella on oikeus antaa selitys, ja asianosaisten piirin laajuus voi vaihdella eri lupa-asioiden välillä. Uuden lain tarkoitus ei ole muuttaa asianosaiskäsitteen laajuutta. Selitykset annetaan sähköisesti.

13 §
Yhteensovittamisen keskeyttäminen

Yhteensovittava viranomainen keskeyttää hakijan pyynnöstä lupahakemusten käsittelyn yhteensovittamisen. Keskeyttäminen voi koskea myös osaa lupahakemuksista. Keskeyttämisestä on tiedotettava sähköisesti yleisessä tietoverkossa viranomaisen verkkosivuilla.

Selostus:

Pykälä koskee yhteensovittamismenettelyn keskeyttämistä. Hakija voi pyytää yhteensovittavaa viranomaista keskeyttämään yhteensovittamisen missä tahansa vaiheessa ennen lupapäätöksen antamista. Keskeyttäminen voidaan tehdä yhden tai useamman lupahakemusen osalta. Tietyissä tilanteissa yhteensovittamisen keskeyttäminen voi olla tarpeen siksi, että eri lupamenettelyissä pysyttäisiin aikataulussa. Esimerkiksi jotakin lupahakemusta saatetaan täydentää useaan otteeseen, jolloin käsittely voi sen luvan osalta viivästyä ja viivästyttää myös muita hakemuksia. Keskeyttämisestä on tiedotettava verkossa.

14 §
Lupapäätösten antaminen ja tiedoksianto

Kun lupa-asioissa on saatu riittävät selvitykset, yhteensovittava viranomainen ja muut toimivaltaiset lupaviranomaiset sopivat tavoitteellisen määräajan asettamisesta päätösten antamiselle. Toimivaltaiset lupaviranomaiset antavat päätöksensä samanaikaisesti. Viranomaisten on tarpeen mukaan tehtävä yhteistyötä lupamääräysten yhteensopivuuden varmistamiseksi.

Toimivaltaisen lupaviranomaisen on annettava lupapäätöksensä tiedoksi julkisella kuulutuksella noudattaen, mitä hallintolain 62 a §:ssä säädetään. Sen lisäksi, mitä hallintolain 62 a §:ssä säädetään kuulutuksen sisällöstä, lupapäätöstä koskevassa kuulutuksessa on mainittava myös päätöstä koskeva valitusaika. Kuulutus ja lupapäätös on oltava nähtävillä vähintään sen ajan, jonka kuluessa päätökseen voidaan hakea muutosta valittamalla. Kuulutus ja päätös voivat sisältää viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 16 §:n 3 momentin estämättä toiminnanharjoittajan nimen ja toiminnan sijaintipaikan tiedot. Viranomaisen verkkosivuilla olevat henkilötiedot on poistettava viranomaisen verkkosivuilta, kun luvanvarainen toiminta on päättynyt ja 2 §:ssä mainittujen lakien mukaisen toiminnan lopettamista koskevat toimenpiteet on suoritettu.

Selostus:

Pykälä koskee lupapäätösten antamista sekä niiden tiedoksiantoa. Pykälän 1 momentin mukaan yhteensovittava viranomainen ja muut toimivaltaiset viranomaiset sopivat keskenään aikataulusta, jonka puitteissa lupapäätökset on annettava. Toimivaltaisilla viranomaisilla on velvollisuus huolehtia siitä, että lupamääräykset ovat keskenään yhteensopivia. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kaikkien viranomaisten tulisi päätyä samaan lopputulokseen esimerkiksi hankkeen sallimisesta, vaan että määräykset ovat teknisesti yhteensopivia ja ristiriidattomia. Toimivaltaisten viranomaisten päätökset annetaan samanaikaisesti.

Pykälän 2 momentin mukaan toimivaltaisen viranomaisen on tehtävä tiedoksianto lupapäätöksestä kuuluttamalla siitä hallintolain 62 a §:n mukaisesti, minkä lisäksi päätöksen valitusaika on ilmoitettava. Yhteensovittava viranomainen vastaa tiedoksiantamisesta. Yhteensovittavan viranomaisen on julkaistava päätös ja kuulutus omilla verkkosivuillaan viipymättä. Lisäksi yhteensovittavan viranomaisen tulee huolehtia siitä, että päätökseen liittyvät asiakirjat ovat nähtävillä verkkosivuilla ainakin valitusajan. Päätös katsotaan annetun tiedoksi 7 päivän kuluessa siitä, kun päätös on julkaistu verkkosivuilla. Muutoksenhaun määräaika alkaa kulua suhteessa kaikkiin yhteensovittamismenettelyn viranomaisiin tiedoksiantopäivästä alkaen siten, että tiedoksiantopäivää ei lasketa mukaan.

Lisäksi 2 momentissa säädetään tiedonsaannin kannalta välttämättömien henkilötietojen julkaisemisesta. Toiminnanharjoittajan nimen ja toiminnan sijaintipaikan saa julkaista verkossa kuulutuksen yhteydessä, vaikka toiminnanharjoittaja olisi yksityishenkilö. Henkilötietojen julkaisemisen salliminen tekee poikkeuksen julkisuuslain 16 §:n 3 momenttiin. Tiedot on kuitenkin poistettava viimeistään silloin, kun luvanvarainen toiminta on päättynyt ja tämän lain 2 §:ssä lueteltujen lakien mukaiset toimenpiteet on suoritettu.

Lupapäätöksen tiedoksiantoon sovelletaan kaiken lisäksi niitä lakeja, jotka on mainittu tämän lain 2 §:ssä.

15 §
Lupapäätöksistä tiedottaminen

Yhteensovittavan viranomaisen on lähetettävä lupapäätökset hakijalle ja niille, jotka ovat päätöksiä erikseen pyytäneet, sekä valvontaviranomaisille ja asiassa yleistä etua valvoville viranomaisille. Yhteensovittavan viranomaisen on lisäksi lähetettävä päätökset tiedoksi niille viranomaisille, joilta on pyydetty lausunto hakemuksista. Päätöksistä on lisäksi ilmoitettava niille, jotka ovat tehneet muistutuksen tai esittäneet mielipiteen asiassa tai ovat ilmoitusta erikseen pyytäneet, sekä niille, joille on annettu lupahakemuksia koskevista kuulutuksista erikseen tieto. Jos muistutuskirjelmässä on useita allekirjoittajia, voidaan päätös toimittaa tai tieto päätöksen antamisesta ilmoittaa vain muistutuksen ensimmäiselle allekirjoittajalle. Yhteensovittavan viranomaisen on lisäksi huolehdittava päätöksen toimittamisesta noudattaen, mitä 2 §:ssä mainituissa laeissa säädetään.

Yhteensovittava viranomainen huolehtii, että tieto kuulutuksesta julkaistaan myös viipymättä toiminnan vaikutusalueen kunnissa kuntalain 108 §:n mukaisesti. Lisäksi kuulutuksen julkaisemisesta on tiedotettava ainakin yhdessä hankkeen vaikutusalueella yleisesti leviävässä sanomalehdessä, jollei asian merkitys ole vähäinen tai tiedottaminen ole muutoin tarpeetonta.

Selostus:

Pykälä koskee lupapäätöksistä tiedottamista. Pykälän 1 momentin mukaan lupapäätöksen tiedottamisesta vastaa yhteensovittava viranomainen, vaikka sen tiedoksiannosta vastaisi toimivaltainen viranomainen. Yhteensovittava viranomainen myös vastaa lupapäätösten lähettämisestä hakijalle, valvontaviranomaisille, asiassa yleistä etua valvoville viranomaisille, viranomaisille, joilta on pyydetty lausuntoa, sekä niille, jotka ovat pyytäneet päätöksiä erikseen. Lisäksi päätösten antamisesta on tiedotettava muistutuksen tai mielipiteen esittäneille tahoille sekä niille, jotka ovat pyytäneet erikseen tiedottamista tai joille on erikseen annettu tieto lupahakemusten kuulutuksista. Jos muistutuskirjelmässä on useita allekirjoittaneita, tiedottaminen saadaan tehdä vain ensimmäiselle allekirjoittajalle. Tiedottamisessa on noudatettava lisäksi tämän lain 2 §:ssä lueteltuja lakeja.

Pykälän 2 momentin tarkoituksena on tehostaa tiedonkulkua. Sen mukaan yhteensovittavan viranomaisen tulee huolehtia siitä, että kuulutuksesta ilmoitetaan kuntalain 108 §:n mukaisesti niissä kunnissa, joille hankkeen vaikutukset ulottuvat, välittömästi sen jälkeen, kun kuulutukset on julkaistu toimivaltaisten lupaviranomaisten verkkosivuilla. Kuulutustietojen on oltava nähtävillä kuntien verkkosivuilla ainakin valitusajan. Kuulutuksesta on ilmoitettava lisäksi vähintään yhdessä hankkeen toiminta-alueella ilmestyvässä sanomalehdessä. Lehti-ilmoitusta ei tarvitse tehdä, jos asia on vähäinen tai tiedottaminen on muuten tarpeetonta. Lähtökohta on, että sanomalehti-ilmoittaminen on tarpeellista ja se pitää tehdä, vaikka viranomaisella on harkintavaltaa lehtitiedottamisen suhteen. Sanomalehti-ilmoitus on tehtävä ainakin, jos hankkeen lupahakemuksen kuulutuksesta on ilmoitettu sanomalehdessä.

3 luku
Erinäiset säännökset

16 §
Lupamaksut

Tämän lain mukaisesta lupakäsittelyn yhteensovittamisesta valtiolle perittävän maksun suuruus määrätään siten kuin valtion maksuperustelaissa (150/1992) ja sen nojalla annettavassa valtioneuvoston asetuksessa säädetään. Kunnan ympäristönsuojeluviranomainen voi periä yhteensovittamisesta maksun, jonka perusteista määrätään kunnan hyväksymässä taksassa. Muilta osin lupahakemusten käsittelystä perittävistä maksuista säädetään 2 §:ssä mainituissa laeissa.

Selostus:

Pykälässä säädetään lupakäsittelyn yhteensovittamista koskevista maksuista. Yhteensovittamisesta perittävän maksun suuruus perustuu valtion maksuperustelakiin. Edellä mainitusta poiketen kunnan ympäristönsuojeluviranomainen saa periä kunnan määrittelemän taksan mukaisen maksun.

Yhteensovittamismenettelyssä voi ilmetä tilanteita, jotka teettävät viranomaiselle työtä ja jotka eivät kuulu maksuttoman neuvontavelvollisuuden piiriin, mutta eivät ole myöskään varsinaista lupakäsittelyä. Tällaisesta työstä voidaan periä maksu. Lain säätämisen tarkoituksena on tosin ollut, että kyseisenlainen työ vähenisi. Yleinen periaate on, että yhteensovittamismenettelystä koituvat maksut eivät saa olla suurempia kuin maksut, jotka koituisivat tilanteessa, jossa lupahakemukset käsiteltäisiin erikseen. Muista kuin yhteensovittamisesta johtuvista maksuista säädetään tämän lain 2 §:ssä luetelluissa laeissa.

17 §
Voimaantulo

Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä syyskuuta 2020.

Selostus:

Laki eräiden ympäristöllisten lupamenettelyjen yhteensovittamisesta tulee kokonaisuudessaan voimaan 1.9.2020.


Suvi Marttinen
Asianajaja
HPP Asianajotoimisto Oy

Puh. +358 9 474 21
suvi.marttinen@hpp.fi

Dokumentin lukeminen vaatii sisäänkirjautumisen

 
 
 
 
 
 
 
 

Tilaaminen

Edilex on Suomen johtava ammattilaisten lakitietopalvelu. Edilex sisältää Suomen laajimman ajantasaisen säädöstietokannan erinomaisin linkityksin oikeustapauksiin, esitöihin ja muihin oikeudellisiin aineistoihin sekä juridisen uutispalvelun. Lakikanava-seurantapalvelussa voit valita aihealueet ja aineistot, joita haluat seurata päivittäin.

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.