Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Vesilakiin tehtiin sähköiseen asiointiin siirtymistä edistävät muutokset

Laki vesilain muuttamisesta 505/2019

Vesilakia (587/2011) muutettiin vesilain mukaisten asioiden sähköisen käsittelyn edistämiseksi. Lisäksi lakiin tehtiin tarpeelliset muutokset liittyen kuulutuslainsäädännön ajantasaistamiseen.

Sähköisen toimintaympäristön hyödyntäminen hallinnossa on lisääntynyt, ja se on merkittävästi uudistanut valtion, kuntien sekä muiden viranomaisten päätöksentekoa ja viestintää. Sähköisen toimintaympäristön avulla on mahdollista tehostaa toimintaa ja lisätä päätöksenteon valmistelun avoimuutta hyvän tiedonhallinta- ja tietojenkäsittelytavan vaatimukset huomioon ottaen. Voimassaolevan vesilain sääntely ei vastaa sähköisen asioinnin tarpeita, koska lain menettelyt painottuvat perinteiseen, paperiseen, asiointiin. Vesilakiin ei edes sisälly perinteistä tiedottamistapaa täydentävää menettelyä, vaikka viime vuosina hallinnon asiakkaiden asiointi ja viranomaisten menettelyt ovat sähköistyneet. Tämän vuoksi vesilakia on tarpeen ajantasaistaa nykytarpeita vastaavaksi.

Lisäksi hallinnon digitalisoinnin edistämiseksi on toteutettu merkittäviä lainsäädännön muutoksia, joilla on yhteys vesilain sääntelyyn. Vesilain muuttaminen liittyykin myös kuulutuslainsäädännön uudistamiseen, jonka seuraksena laki julkisista kuulutuksista (34/1925, kuulutuslaki) kumotaan ja julkista kuuluttamista koskeva yleissäännös lisätään hallintolakiin (434/2003). Kuulutuslain mukaista julkisten kuulutusten julkaisemista viranomaisen ilmoitustaululla ei voida pitää enää tehokkaana ja ajanmukaisena tiedoksiantotapana, minkä vuoksi kuulutuslakiin perustuva kuntien velvollisuus ylläpitää ilmoitustauluja poistetaan ja hallintolakiin sisällytetään säännökset kuulutusten julkaisemisesta viranomaisen verkkosivuilla yleisessä tietoverkossa. Kuulutuslainsäädännön uudistamisen myötä kuulutuksen lisäksi myös kuulutettavat asiakirjat julkaistaan viranomaisen verkkosivuilla, jollei salassapitosäännöksistä muuta johdu. Vesilaissa olevat viittaukset kuulutuslakiin, kuuluttamiseen ja viranomaisten ilmoitustauluihin tarkistetaankin vastaamaan kuulutusmenettelyä koskevia säännöksiä, ja vesilain mukaisesta julkipanomenettelystä, jossa päätöksen antamisesta ilmoitetaan ennen sen antamispäivää päätöksen tehneen viranomaisen ilmoitustaululla, luovutaan.

Vesilain menettelysäännökset eivät kaikilta osin kannusta ja tue sähköiseen asiointiin viranomaisessa ja asian sähköiseen käsittelyyn viranomaisessa siirtymistä. Sähköinen asiointi valtion lupaviranomaisessa ja valtion valvontaviranomaisessa on nykyään jo yleisempää kuin perinteinen kirjallisessa (paperisessa) muodossa olevien asiakirjojen toimittaminen. Voimassaoleva lainsäädäntö ei kuitenkaan kaikilta osin mahdollista käytettävissä olevien sähköisten menetelmien hyödyntämistä.

Vesilain menettelysäännökset muutetaan jatkossa ensisijaisen asiointimuodon, sähköisen asioinnin, tarpeita vastaaviksi, jolloin mahdollistetaan vesilain mukaisten asioiden sähköinen käsittely aina asian vireillepanovaiheesta päätöksentekovaiheeseen asti. Sähköistä asiointia koskevien sekä julkipanomenettelystä luopumisen johdosta tehtävien muutosten lisäksi vesilain johdon sijoittamista koskevaa ilmoitusmenettelyä koskevaa sääntelyä tarkistetaan siten, että johdon sijoittamisesta toisen vesialueelle säädetty ulotetaan koskemaan myös salmia ja kapeikoita.

Muutokset tulevat voimaan pääasiallisesti 1.1.2020.

Ks. myös hallituksen esitys HE 268/2018 vp.

Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan vesilain (587/2011) 2 luvun 5 a §, 6 §:n 3 momentti ja 15 §:n 2 momentti, 3 luvun 12 § ja 15 §:n 3 momentti, 5 luvun 6 §:n 1 momentti, 31 §:n 1 momentti, 35 §:n 1 momentti ja 37 §:n otsikko ja 1 momentti, 7 luvun 4 §, 8 luvun 8 ja 9 §, 11 luvun 2, 10, 11 ja 22 §, 14 luvun 13 §:n 1 momentti sekä 15 luvun 1 §:n 3 momentti, 3 §:n 1 momentti ja 5 §:n 1 momentti,
sellaisina kuin niistä ovat 2 luvun 5 a § ja 15 §:n 2 momentti laissa 611/2017, 5 luvun 35 §:n 1 momentti ja 11 luvun 10 § laissa 257/2017 sekä 15 luvun 1 §:n 3 momentti ja 3 §:n 1 momentti laissa 975/2017, ja
lisätään 18 lukuun uusi 19 § seuraavasti:

2 luku
Yleiset oikeudet, velvollisuudet ja rajoitukset
5 a §
Johdon sijoittaminen toisen vesialueelle

Hankkeesta vastaavalla on oikeus sijoittaa valtaväylän tai puron alittava vesi-, viemäri- ja voimajohto, tietoliikennekaapeli sekä muu vaikutuksiltaan niihin rinnastuva johto toisenkin vesialueelle, jos sen:

1) sijoittaminen ei edellytä lupaa 3 luvun 2 §:n nojalla;

2) sijoittamisesta ei määrätä ympäristönsuojelulain nojalla;

3) sijoittamisesta ei aiheudu vähäistä suurempaa haittaa alueen omistajalle.

Hankkeesta vastaavan on ilmoitettava 1 momentissa tarkoitetusta toimenpiteestä vesialueen omistajalle vähintään 60 vuorokautta ennen toimenpiteen suorittamista. Yhteisen alueen järjestäytymättömälle osakaskunnalle ilmoitus voidaan toimittaa yhteisaluelain 26 §:n estämättä julkaisemalla tieto ilmoituksesta valtion valvontaviranomaisen verkkosivuilla noudattaen, mitä hallintolain (434/2003) 62 §:ssä säädetään. Tieto ilmoituksesta on lisäksi julkaistava sen kunnan, jonka alueelle johto sijoitetaan, verkkosivuilla noudattaen, mitä kuntalain (410/2015) 108 §:ssä säädetään. Ilmoitusvelvollisuudesta valtion valvontaviranomaiselle säädetään tämän luvun 15 §:ssä.

Selostus:

Voimassaolevan pykälän 1 momentissa säädetään hankkeesta vastaavan oikeudesta sijoittaa joen tai puron alittava vesi-, viemäri- ja voimajohto, tietoliikennekaapeli sekä muu vaikutuksiltaan niihin rinnastuva johto toisenkin vesialueelle. Voimassaoleva säännös ei koske valtaväyläsääntelyn piirissä olevia salmia ja kapeikkoja, minkä vuoksi johdon sijoittaminen tällaiselle alueelle edellyttää joko sopimusta alueen omistajan kanssa tai oikeuden hankkimista viranomaisen päätöksellä. Säännöksen soveltamisalaa kuitenkin muutetaan valtavayläsääntelyä vastaavaksi, eli pykälässä tarkoitettu ilmoitusmenettely laajenee kattamaan johdon sijoittamisen myös salmiin ja kapeikkoihin.

Pykälän 2 momentissa säädetään ilmoituksen tekemisestä johdon sijoituspaikan omistajalle. Säännökseen tehdään tekninen tarkistus sen selventämiseksi, että velvollisuus ilmoittaa johdon sijoittamisesta kuuluu hankkeesta vastaavalle. Lisäksi säännöstä tarkastetaan siltä osin kuin siinä on kyse toimenpiteestä ilmoittamisesta yhteisen alueen järjestäytymättömälle osakaskunnalle. Tällä hetkellä ilmoitus voidaan toimittaa yhteisaluelain (758/1989) 26 §:n 3 momentin mukaisesti tai toimittamalla ilmoitus kaikille tiedossa oleville osakkaille. Menettely on osoittautunut työlääksi ja kustannuksia aiheuttavaksi, mitä ei voida pitää asianmukaisena. Sääntelyä tarkistetaan tämän vuoksi siten, että tieto yhteisen alueen järjestäytymättömälle osakaskunnalle voidaan toimittaa yhteisaluelain 26 §:n estämättä julkaisemalla tieto ilmoituksesta valtion valvontaviranomaisen verkkosivuilla hallintolain 62 §:n mukaisesti. Vaikka valtion valvontaviranomaisen verkkosivusto on saavutettavissa vastaavasti kuin kuntien verkkosivustot, alueen omistajien voidaan olettaa saavan paremmin tiedon kuntien verkkosivustoilta. Tämän vuoksi pykälässä säädetään, että tieto ilmoituksesta on lisäksi julkaistava kuntalain (410/2015) 108 §:n mukaisesti siinä kunnassa, jonka alueelle johto sijoitetaan.

6 §
Haitan poistaminen ja ruoppausmassan sijoittaminen

Edellä 1 momentissa tarkoitetusta toimenpiteestä ja työn suorittamistavasta on ilmoitettava vesialueen omistajalle vähintään 30 vuorokautta ennen toimenpiteen suorittamista. Yhteisen alueen järjestäytymättömälle osakaskunnalle ilmoitus voidaan toimittaa yhteisaluelain 26 §:n estämättä julkaisemalla tieto ilmoituksesta valtion valvontaviranomaisen verkkosivuilla noudattaen, mitä hallintolain 62 §:ssä säädetään. Tieto ilmoituksesta on lisäksi julkaistava sen kunnan, jonka alueelle hanke sijoittuu tai sen vaikutukset ulottuvat, verkkosivuilla noudattaen, mitä kuntalain 108 §:ssä säädetään. Ilmoitusvelvollisuudesta valtion valvontaviranomaiselle säädetään tämän luvun 15 §:ssä.

Selostus:

Pykälässä säädetään lietteestä, matalikosta tai muusta niihin verrattavasta vesistön käyttöä koskevaa haittaa kärsivän oikeudesta poistaa haitta ilman vesialueen omistajan suostumusta. Toimenpiteestä on ilmoitettava valvontaviranomaiselle ja vesialueen omistajalle. Hankkeesta on ollut ilmoitettava vesialueen järjestäytymättömälle osakaskunnalle vastaavasti kuin 5 a §:ssä eli toimittamalla ilmoitus yhteisaluelain 26 §:n 3 momentin mukaisesti tai kaikille tiedossa oleville osakkaille.

Pykälän 3 momenttiin tehdään vastaavat tarkistukset kuin 5 a §:n 2 momenttiin, eli ilmoitus yhteisen alueen järjestäytymättömälle osakaskunnalle voidaan toimittaa julkaisemalla tieto ilmoituksesta valtion valvontaviranomaisen verkkosivuilla sekä sen kunnan, jonka alueelle hanke sijoittuu tai sen vaikutukset ulottuvat, verkkosivuilla.

15 §
Ilmoittamisvelvollisuus

Ilmoitus on tehtävä vähintään 30 vuorokautta ennen toimenpiteen aloittamista. Edellä 5 a §:ssä tarkoitetusta hankkeesta ilmoitus on kuitenkin tehtävä vähintään 60 vuorokautta ennen toimenpiteen aloittamista. Hankkeesta vastaavan, joka ei ole luonnollinen henkilö, on tehtävä ilmoitus sähköisesti. Valvontaviranomainen voi erityisestä syystä hyväksyä ilmoituksen antamisen paperisena.


Selostus:

Pykälässä säädetään vähäisistä hankkeista valtion valvontaviranomaiselle tehtävästä ilmoituksesta. Voimassaolevan lain mukaan ilmoitus voidaan antaa viranomaiselle kirjallisesti. Tavoitteena on, että jatkossa ilmoitukset annetaan, mikäli mahdollista, aina sähköisesti.

Pykälän 2 momenttia tarkastetaan siten, että hankkeesta vastaavan, joka ei ole luonnollinen henkilö, tulee antaa ilmoitus sähköisessä muodossa. Kaikissa tilanteissa tämä ei kuitenkaan ole mahdollista, minkä vuoksi lakiin jätetään viranomaiselle mahdollisuus sallia tapauskohtaisesti ilmoituksen jättäminen paperisessa muodossa. Paperisen muodon käyttäminen voi olla perusteltua esimerkiksi tilanteessa, että ilmoitukseen liittyvää aineistoa ei voida vaikeuksitta saattaa sähköiseen muotoon. Luonnollinen henkilö voi lisäksi edelleen ilman erityisiä perusteita tehdä ilmoituksen paperisena.

Johdon sijoittamista toisen vesialueelle koskevan ilmoitusmenettelyn soveltamisala määräytyy 2 luvun 5 a §:n käyttöoikeussääntelyn soveltamisalan perusteella.

3 luku
Luvanvaraiset vesitaloushankkeet
12 §
Tarkkailuvelvoitteen määrääminen

Yhteistarkkailua tai tarkkailusuunnitelman hyväksymistä taikka näiden muuttamista koskeva päätös on tehtävä noudattaen soveltuvin osin, mitä hallintolaissa säädetään, jollei päätöstä tehdä lupaa myönnettäessä tai muutettaessa. Päätös annetaan tiedoksi ja siitä tiedotetaan noudattaen, mitä 11 luvun 22 §:ssä säädetään. Päätöksestä tehtävästä oikaisuvaatimuksesta säädetään 15 luvun 1 §:n 3 momentissa.

Selostus:

Pykälään tehdään julkipanomenettelystä luopumisen ja hallintolain kuulutusmenettelyyn siirtymisen edellyttämät muutokset. Pykälän mukaan tarkkailuvelvoitteen määräämistä koskevan päätöksen tiedoksiannossa ja siitä tiedottamisessa noudatetaan vesilain 11 luvun 22 §:n säännöksiä.

15 §
Kalatalousvelvoitteen toteuttamissuunnitelma ja kalatalousmaksun käyttösuunnitelma

Päätös kalatalousvelvoitteen toteuttamissuunnitelman hyväksymisestä ja kalatalousmaksun käyttösuunnitelman vahvistamisesta on tehtävä noudattaen, mitä hallintolaissa säädetään. Päätös annetaan tiedoksi ja siitä tiedotetaan noudattaen, mitä 11 luvun 22 §:ssä säädetään hakemusasiaa koskevan päätöksen antamisesta ja tiedottamisesta. Päätöksestä tehtävästä oikaisuvaatimuksesta säädetään 15 luvun 1 §:n 3 momentissa. Päätöstä voidaan muuttaa viran puolesta taikka hankkeesta vastaavan, valvontaviranomaisen, asiassa yleistä etua valvovan viranomaisen, kunnan tai haittaa kärsivän asianosaisen vaatimuksesta.

Selostus:

Pykälään tehdään julkipanomenettelystä luopumisen ja hallintolain kuulutusmenettelyyn siirtymisen edellyttämät muutokset. Kalatalousvelvoitteen toteuttamissuunnitelman hyväksymistä ja kalatalousmaksun käyttösuunnitelman vahvistamista koskevan päätöksen tiedoksiannossa ja siitä tiedottamisessa noudatetaan vesilain 11 luvun 22 §:n säännöksiä.

5 luku
Ojitus
6 §
Ojituksesta ilmoittaminen

Hankkeesta vastaavan on ilmoitettava muusta kuin vähäisestä ojituksesta valtion valvontaviranomaiselle vähintään 60 vuorokautta ennen ojitukseen ryhtymistä. Hankkeesta vastaavan, joka ei ole luonnollinen henkilö, on tehtävä ilmoitus sähköisesti. Valvontaviranomainen voi erityisestä syystä hyväksyä ilmoituksen toimittamisen paperisena. Ilmoitusta ei kuitenkaan tehdä, jos ojituksesta on määrätty 3–5 §:ssä tarkoitetussa päätöksessä, liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetussa laissa (503/2005) tarkoitetussa tiesuunnitelmassa tai ratalaissa (110/2007) tarkoitetussa ratasuunnitelmassa. Ilmoituksen tulee sisältää tiedot hankkeesta vastaavasta, kuvaus hankkeesta ja sen ympäristövaikutuksista sekä hankkeen vaikutusalueesta. Valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä ilmoituksen sisällöstä.


Selostus:

Pykälässä säädetään ojitusta koskevan ilmoituksen tekemisestä valtion valvontaviranomaiselle. Voimassaolevan lain mukaan ilmoitus voidaan antaa viranomaiselle kirjallisesti. Koska tavoitteena on lisätä sähköistä asiointia, pykälän 1 momentin mukaan sellaisen hankkeesta vastaavan, joka ei ole luonnollinen henkilö, tulee tehdä ilmoitus sähköisessä muodossa. Koska kaikissa tilanteissa tämä ei kuitenkaan ole mahdollista, lakiin jätetään viranomaiselle mahdollisuus sallia tapauskohtaisesti ilmoituksen jättäminen paperisena. Lisäksi pykälän mukaan luonnollinen henkilö voi edelleen ilman erityisiä perusteita tehdä ilmoituksen paperisena.

31 §
Ojitustoimituksen vireilletulo

Ojitustoimitusta on haettava asianomaiselta valtion valvontaviranomaiselta. Hankkeesta vastaavan, joka ei ole luonnollinen henkilö, on tehtävä hakemus sähköisesti. Valvontaviranomainen voi erityisestä syystä hyväksyä hakemuksen toimittamisen paperisena. Hankkeesta vastaavan on valvontaviranomaisen pyynnöstä toimitettava hakemusasiakirjat paperisena, jos se on tarpeen asian käsittelyn vuoksi. Valtion valvontaviranomaisen on annettava määräys ojitustoimituksen pitämiseen ympäristöhallinnon palveluksessa virkavastuulla toimivalle henkilölle, jolla on riittävä asiantuntemus (toimitusmies). Valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä toimitusmiehen pätevyysvaatimuksista.


Selostus:

Voimassaolevan lain mukaan ojitustoimituksen vireillepanoa koskeva hakemus voidaan on jätettävä viranomaiselle kirjallisesti.

Pykälään tehdään vastaavat muutokset kuin 6 §:ään. Pykälän mukaan hankkeesta vastaavan, joka ei ole luonnollinen henkilö, tulee jättää hakemus lähtökohtaisesti sähköisessä muodossa. Kaikissa tilanteissa tämä ei kuitenkaan ole mahdollista, minkä vuoksi lakiin jätetään viranomaiselle mahdollisuus sallia tapauskohtaisesti hakemuksen jättäminen paperisena asiakirjana. Lisäksi eräissä tilanteissa saattaa kuitenkin edelleen olla tarpeen, että valvontaviranomainen saa hakemusasiakirjat paperisessa muodossa. Luonnollinen henkilö voi myös edelleen jättää hakemuksen paperisena ilman erityisiä perusteita.

35 §
Kokouksesta ilmoittaminen

Ojitustoimituksen toimituskokouksesta ja loppukokouksesta on vähintään neljätoista päivää ennen kokousta julkisesti kuulutettava valtion valvontaviranomaisen verkkosivuilla noudattaen, mitä hallintolain 62 a §:ssä säädetään. Tieto kuulutuksesta on lisäksi julkaistava niiden kuntien, joiden alueelle ojituksen vaikutukset ulottuvat, verkkosivuilla noudattaen, mitä kuntalain 108 §:ssä säädetään. Ojitussuunnitelma on samassa ajassa toimitettava 33 §:n 2 momentissa mainituille viranomaisille ja asetettava yleisesti nähtäville valtion valvontaviranomaisen verkkosivuille. Toimituskokouksesta ja loppukokouksesta on lisäksi ilmoitettava tiedossa olevalla postiosoitteella lähetetyssä kirjeessä niille maanomistajille, joita ojitus koskee. Jos ojitus koskee toisen maalla olevaa puroa, jossa on voimalaitos tai muu rakennelma, on toimituskokouksesta ja loppukokouksesta ilmoitettava myös laitoksen tai rakennelman omistajalle.


Selostus:

Voimassaolevan pykälän 1 momentin mukaan ojitustoimituksen toimituskokouksesta ja loppukokouksesta on julkisesti kuulutettava vähintään neljätoista päivää ennen kokousta niissä kunnissa, joiden alueelle ojituksen vaikutukset ulottuvat. Jos hakemus koskee YVA-laissa tarkoitettua hanketta, kuulutus on lisäksi julkaistava kuntien Internetsivuilla.

Pykälän 1 momenttia tarkistetaan siten, että fyysisillä ilmoitustauluilla kuuluttamisesta luovutaan ja siirrytään sähköisesti viranomaisen verkkosivuilla tapahtuvaan tiedoksiantoon ja tiedottamiseen. Pykälän mukaan tieto toimituskokouksesta ja loppukokouksesta annetaan tiedoksi julkisella kuulutuksella, joka julkaistaan valtion valvontaviranomaisen verkkosivuilla hallintolain 62 a §:n mukaisesti vähintään 14 päivää ennen kokousta. Vaikka valtion valvontaviranomaisen verkkosivusto on saavutettavissa vastaavasti kuin kuntien verkkosivustot, alueen omistajien voidaan olettaa saavan paremmin tiedon kuntien verkkosivustoilta. Tämän vuoksi pykälässä säädetään myös, että tieto kuulutuksesta on lisäksi julkaistava kuntalain 108 §:n mukaisesti niissä kunnissa, joiden alueelle ojituksen vaikutukset ulottuvat. Sääntelyn tarkoituksena ei ole, että samoja tietoja julkaistaan kahdessa eri paikassa ja näin ollen tehokkaan tiedottamisen kannalta riittävää on, että kunnan verkkosivustolla oleva tieto kuulutuksesta sisältää edelleenohjauksen valtion valvontaviranomaisen verkkosivustolle, josta kuulutus ja hanketta koskevat tiedot löytyvät.

Kuulutettavaan asiakirjaan sisältyvien henkilötietojen käsittelyssä noudatetaan hallintolain 62 b §:n säännöksiä, joiden mukaan julkisessa kuulutuksessa ja kuulutettavassa asiakirjassa julkaistaan ainoastaan tiedonsaannin kannalta välttämättömät henkilötiedot. Tiedot voidaan julkaista sen estämättä, mitä viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 16 §:n 3 momentissa säädetään. Tällaisina tietoina on ojitussuunnitelman osalta pidettävä hankkeen vaikutuspiirissä olevia kiinteistöjen tietoja ja niiden omistajien nimiä sekä sellaisten rakennelman haltijoiden, joita ojitus koskee, nimiä ja kiinteistöjen tietoja. Muilta osin hankkeesta tiedottamista koskevaan sääntelyyn ei tehdä muutoksia.

Pykälän mukaan toimituskokouksesta ja loppukokouksesta on lisäksi ilmoitettava tiedossa olevalla postiosoitteella lähetetyssä kirjeessä muun muassa niille maanomistajille, joita ojitus koskee. Näissäkin tilanteissa ilmoitus voidaan antaa asianosaisen suostumuksella tiedoksi myös sähköisenä viestinä.

37 §
Ojitustoimituksen päätöksen tiedoksianto

Ojitustoimituksen päätös on annettava tiedoksi julkisella kuulutuksella valtion valvontaviranomaisen verkkosivuilla noudattaen, mitä hallintolain 62 a §:ssä säädetään. Päätös on annettava 30 päivän kuluessa toimituskokouksesta tai loppukokouksesta, jollei valtion valvontaviranomainen erityisistä syistä pidennä tätä aikaa.


Selostus:

Voimassaolevan lain mukaan ojitustoimituksen päätöksen antamisessa noudatetaan julkipanomenettelyä. Sääntelyä tarkistetaan siten, että julkipanomenettelystä luovutaan ja siirrytään noudattamaan hallintolain 62 a §:n mukaista menettelyä. Päätöksen antamisesta ei jatkossa siis ilmoiteta etukäteen, vaan päätös julkaistaan sen antamispäivänä valtion valvontaviranomaisen verkkosivuilla. Valitukseen oikeutettujen katsotaan saaneen tiedon päätöksestä seitsemäntenä päivänä päätöksen julkaisemisesta. Määräaika valitukseen tekemiseen lähtee kulumaan samanaikaisesti kaikkiin tahoihin nähden vastaavasti kuin julkipanomenettelyssä.

7 luku
Säännöstely
4 §
Esitys säännöstelyyn osallistumisesta

Jos säännöstelystä ilmeisesti aiheutuu hyötyä muille, luvanhakijan on tarjottava hyödynsaajille osallistumista säännöstelyyn toimittamalla asiaa koskevan esityksen lupaviranomaiselle. Kun hakijana on valtion viranomainen, esitystä säännöstelyyn osallistumisesta ei ole tarpeen tehdä.

Esitykseen on liitettävä hankkeen suunnitelma, selvitys hyödynsaajista ja heidän saamansa hyödyn arvioidusta suuruudesta sekä hankkeen kustannusarvio.

Lupaviranomaisen on annettava esitys tiedoksi julkisella kuulutuksella noudattaen, mitä hallintolain 62 a §:ssä säädetään. Lupaviranomaisen on kehotettava hyödynsaajia ilmoittamaan lupaviranomaiselle osallistumisestaan hankkeeseen. Esitystä ei kuuluteta, jos esitykseen liitetyn suunnitelman perusteella on ilmeistä, ettei lupaa sen mukaiseen hankkeeseen voida antaa.

Jos esitys säännöstelyyn osallistumisesta on tehty muulloin kuin lupahakemuksen yhteydessä, hanketta koskeva lupahakemus on tehtävä vuoden kuluessa kuulutusajan päättymisestä, jollei lupaviranomainen hakemuksesta ole pidentänyt määräaikaa.

Selostus:

Pykälässä säädetään säännöstelyyn osallistumisesta ja siihen liittyvästä menettelystä. Pykälässä ja hallintolaissa käytetty käsitteistö ei vastaa kaikilta osin toisiaan, minkä vuoksi pykälään tehdään useita teknisiä muutoksia. Itse osallistumistarjousmenettely säilytetään nykyisellään.

Kuulutushakemuksessa on asiallisesti ottaen kyse osallistumisesityksestä sekä viranomaiselle osoitetusta pyynnöstä antaa sanottu esitys hyödynsaajille tiedoksi. Pykälän nykyinen otsikko ”Kuulutushakemus” korvataan uudella otsikolla ”Esitys säännöstelyyn osallistumisesta”, joka kuvaa paremmin pykälän asiasisältöä. Kuulutushakemus-käsitteestä luovutaan myös pykälässä. Julkipanomenettelystä siirrytään hallintolain 62 a §:n mukaiseen tiedoksiantomenettelyyn, eli esitys säännöstelyyn osallistumisesta annetaan jatkossa tiedoksi julkisella kuulutuksella viranomaisen verkkosivuilla.

8 luku
Vesivoiman hyödyntäminen
8 §
Osallistumistarjous

Aloitteentekijän on tarjottava muille 5 §:n mukaan osallistumaan oikeutetuille osallistumista voimalaitoksen rakentamiseen. Asiaa koskeva esitys on toimitettava lupaviranomaiselle.

Esitykseen on liitettävä hankkeen suunnitelma, selvitys, josta käy ilmi, kenelle käyttöön otettava vesivoima kuuluu, sekä hankkeen kustannusarvio ilmoituksineen siitä, mikä osa kustannuksista on tarkoitettu hankkeeseen osallistuvien rahoitettavaksi. Valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä esityksen sisällöstä ja siihen liitettävistä selvityksistä.

Selostus:

Vesivoiman rakentamishankkeen vireillepanijan on tarjottava vesivoiman omistajille mahdollisuutta osallistua hankkeeseen. Osallistumismahdollisuus annetaan vesivoiman omistajille tiedoksi kuulutusmenettelyllä. Kuulutushakemuksessa on kyse osallistumisesityksestä sekä viranomaiselle osoitetusta pyynnöstä antaa sanottu esitys hyödynsaajille tiedoksi.

Pykälässä ja hallintolaissa käytetty käsitteistö ei vastaa kaikilta toisiaan, minkä vuoksi pykälässä käytetty käsite "kuulutushakemus" korvataan käsitteellä "esitys". Hankkeeseen osallistumisen edellytyksiin sekä tarjouksen yhteydessä esitettäviin asiakirjoihin ei tehdä muutoksia.

9 §
Julkinen kuulutus osallistumisesta voimalaitoksen rakentamiseen

Lupaviranomaisen on annettava 8 §:ssä tarkoitettu esitys tiedoksi julkisella kuulutuksella noudattaen, mitä hallintolain 62 a §:ssä säädetään. Lupaviranomaisen on kehotettava osallistumaan oikeutettuja ilmoittamaan kirjallisesti lupaviranomaiselle osallistumisestaan hankkeeseen sekä esittämään tarvittava selvitys osallistumisoikeudestaan viimeistään kuulutuksessa määrättynä päivänä. Esitystä ei kuuluteta, jos siihen liitetyn selvityksen perusteella on ilmeistä, ettei lupaa hankkeeseen voida antaa.

Aloitteentekijän on viivytyksettä kuulutuksen julkaisemisen jälkeen todistettavasti toimitettava tieto kuulutuksesta muille käyttöön otettavan vesivoiman osakkaille, joille kuuluu vähintään sadasosa käyttöön otettavasta vesivoimasta.

Vesivoiman osakas, joka ei määräajassa tee 1 momentin mukaista ilmoitusta, menettää oikeutensa osallistua hankkeeseen. Sama koskee ilmoituksen määräajassa tehnyttä osakasta, joka ei 60 päivässä todisteellisen kehotuksen saamisesta allekirjoita yhtiösopimusta siihen liittyvine yhtiöjärjestyksineen tai tee 7 §:n 3 momentin mukaista pyyntöä.

Selostus:

Pykälässä säädetään voimalaitoksen rakentamiseen liittyvän osallistumistarjouksen antamisesta tiedoksi osallistumaan oikeutetuille. Pykälän mukaan esitys annetaan tiedoksi hallintolain 62 a §:n mukaisesti julkisella kuulutuksella. Esitystä ei kuitenkaan ole tarpeen kuuluttaa, jos viranomaiselle toimitetun selvityksen perusteella on ilmeistä, ettei hankkeelle voida myöntää lupaa.

Pykälän 2 momentista poistetaan vaatimus asiakirjojen pitämisestä asianomaisten nähtävänä lupaviranomaisen virkahuoneistossa tai kuulutuksessa ilmoitetussa muussa paikassa. Jatkossa asiakirjat löytyvät viranomaisen verkkosivuilta.

Kuulutettavaan asiakirjaan sisältyvien henkilötietojen käsittelyssä noudatetaan hallintolain 62 b §:n säännöksiä, joiden mukaan julkisessa kuulutuksessa ja kuulutettavassa asiakirjassa julkaistaan ainoastaan tiedonsaannin kannalta välttämättömät henkilötiedot. Tällaisina tietoina on voimalaitoshankkeeseen osallistumisesta koskevan esityksen osalta pidettävä hankkeesta vastaavan lisäksi sellaisten kiinteistöjen tietoja, joihin kuuluvaa vesivoimaa on tarkoitus ottaa käyttöön.

Pykälän 3 momenttiin ei tehdä muutoksia.

11 luku
Hakemusmenettely
2 §
Hakemusasian vireillepano

Asia pannaan vireille lupaviranomaisessa hakemuksella. Hankkeesta vastaavan, joka ei ole luonnollinen henkilö, on tehtävä hakemus sähköisesti. Lupaviranomainen voi erityisestä syystä hyväksyä hakemuksen jättämisen paperisena. Hankkeesta vastaavan on lupaviranomaisen pyynnöstä toimitettava hakemusasiakirjat paperisena, jos se on tarpeen asian käsittelyn vuoksi.

Selostus:

Vesilain voimassaolevan 11 luvun 2 §:n mukaan asia pannaan vireille lupaviranomaisessa kirjallisella hakemuksella. Sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetun lain 9 §:n mukaan vireillepanossa ja asian muussa käsittelyssä vaatimuksen kirjallisesta muodosta täyttää myös viranomaiselle toimitettu sähköinen asiakirja.

Koska muutoksen tavoitteena on edistää viranomaisen kanssa tapahtuvan asioinnin siirtymistä paperisista asiakirjoista sähköisiin, muutetun pykälän mukaan oikeushenkilö hankkeesta vastaavana on jatkossa velvollinen jättämään hakemuksen sähköisessä muodossa. Koska kaikissa tilanteissa tämä ei kuitenkaan ole mahdollista, lakiin jätetään viranomaiselle mahdollisuus sallia tapauskohtaisesti hakemuksen jättäminen paperisena asiakirjana. Lisäksi luonnollinen henkilö voi edelleen ilman erityisiä perusteita jättää hakemuksen paperisena.

Eräissä tilanteissa asian käsittelyn kannalta on edullista, että lupaviranomaiselle on käytössään hakemusasiat tai yksittäinen asiakirja kirjallisessa muodossa. Pykälässä säädetään sen vuoksi, että hankkeesta vastaavan tulee viranomaisen pyynnöstä toimittaa sähköisenä viranomaiselle jätetty asiakirja myös paperisena. Tätä mahdollisuutta tulee kuitenkin käyttää lähinnä niissä tilanteissa, joissa asian käsittely vaatii paperista asiakirjaa, ja jossa asiakirjan tulostaminen viranomaisen itsensä toimesta ei ole mahdollista.

10 §
Hakemuksen tiedoksianto ja hakemuksesta tiedottaminen

Lupaviranomaisen on annettava hakemus tiedoksi julkisella kuulutuksella noudattaen, mitä hallintolain 62 a §:ssä säädetään. Tieto kuulutuksesta on julkaistava hankkeen vaikutusalueen kunnissa noudattaen, mitä kuntalain 108 §:ssä säädetään. Kuulutuksesta on käytävä ilmi, mitä muistutuksia tehtäessä ja mielipiteitä ilmaistaessa on noudatettava. Valtioneuvoston asetuksella annetaan tarkempia säännöksiä kuulutuksen sisällöstä ja sen julkaisemisesta.

Kuulutus ja hakemusasiakirjat on pidettävä nähtävillä 30 päivän ajan lupaviranomaisen verkkosivuilla. Lupaviranomainen voi kuitenkin asian laatu huomioon ottaen päättää, että kuulutus ja hakemusasiakirjat on pidettävä nähtävillä tätä pitempään, kuitenkin enintään 45 päivän ajan.

Kuulutuksen julkaisemisesta on tiedotettava ainakin yhdessä hankkeen vaikutusalueella yleisesti leviävässä sanomalehdessä, jollei asian merkitys ole vähäinen tai tiedottaminen on muutoin tarpeetonta.

Jos hakemus koskee Suomen talousvyöhykkeellä toteutettavaa hanketta, tieto 1 momentissa tarkoitetusta kuulutuksesta on julkaistava kuntalain 108 §:n mukaisesti kunnan verkkosivuilla niissä kunnissa, joiden alueen kohdalla hanke toteutetaan.

Merkitykseltään vähäisissä hakemusasioissa ja hakemusasioissa, joissa 1 momentin tai 11 §:n mukainen tiedoksianto ei asian laadun vuoksi ole tarpeen, tieto hakemuksesta voidaan antaa muulla tavoin. Jos asia ei vaikuta muuhun kuin hakijan oikeuteen tai etuun, tiedoksiantamista ei tarvita.

Selostus:

Pykälän 1 momenttiin tehdään fyysistä ilmoitustauluista luopumisesta ja verkkosivuilla tapahtuvaan tiedottamiseen siirtymisestä johtuvat muutokset. Hakemus annetaan tiedoksi julkisella kuulutuksella hallintolain 62 a §:n mukaisesti, eli hakemusasiakirjat julkaistaan viranomaisen verkkosivuilla ilmoitustaululle sijoittamisen sijaan. Vaikka valtion lupaviranomaisen verkkosivusto ja asiakirjat ovat saavutettavissa vastaavasti kuin kuntien verkkosivustot, kuntien verkkosivuilla tapahtuvaa ilmoittamista hankkeesta pidetään edelleen asianmukaisena tiedonkulun tehostamiseksi. Tämän vuoksi tieto kuulutuksesta tulee pykälän mukaan lisäksi julkaista kuntalain 108 §:n mukaisesti niissä kunnissa, joiden alueelle hankkeen vaikutukset ulottuvat. Kuulutusta siihen liittyvine asiakirjoineen ei kuitenkaan ole tarpeen julkaista kunnan verkkosivuilla.

Kuulutettavaan asiakirjaan sisältyvien henkilötietojen käsittelyssä noudatetaan hallintolain 62 b §:n säännöksiä. Välttämättöminä henkilötietoina on pidettävä hankkeesta vastaavan nimen ja yhteystietojen lisäksi sellaisten hankkeen vaikutuspiirissä olevien kiinteistöjen tietoja, joihin on pyydetty käyttöoikeutta. Pykälän 2 momentista poistetaan säännökset velvollisuudesta toimittaa hakemus liitteineen kuntaan nähtäväksi pitämistä varten. Nähtävillä pitämistä koskeviin aikoihin ei sen sijaan tehdä muutoksia. Kuulutuksen ja hakemusasiakirjojen tulee olla verkkosivuilla 30 päivän ajan, ellei lupaviranomainen asian laatu huomioon ottaen päätä pidemmästä ajasta. Nähtävilläoloajan pituus ei saa kuitenkaan ylittää 45 päivää.

Pykälän 3 momentissa säädetään asian varsinaista tiedoksiantoa täydentävästä, sanomalehdessä julkaistavasta ilmoituksesta. Sanomalehdessä tapahtuvaa ilmoittamista on edelleen pidettävä tarpeellisena tehokkaan tiedottamisen kannalta. Laista poistetaan kuitenkin ilmeisyysvaatimus, jolloin viranomainen voi harkita nykyistä laajemmin sanomalehtikuuluttamisen tarpeellisuutta.

Talousvyöhykkeelle sijoittuvia hankkeita koskevaa 4 momenttia muutetaan siten, että tieto kuulutuksesta on julkaistava ilmoitustaulun sijaan verkkosivuilla niissä kunnissa, joiden alueen kohdalla hanke toteutetaan. Momentista poistetaan lisäksi vaatimus kuulutuksen julkaisemisesta virallisessa lehdessä. Kuulutuksen julkaiseminen virallisessa lehdessä on tehostanut fyysisillä ilmoitustauluilla tapahtuvaa tiedottamista, mutta tiedonvälityksen sähköistymisen myötä sen merkitys jää vähäiseksi.

Vähäisiä hakemusasioita koskevaan pykälän 5 momenttiin ei tehdä muutoksia.

11 §
Tiedon antaminen erikseen

Kuulutuksesta on annettava erikseen tieto niille asianosaisille, joita asia erityisesti koskee.

Yhteisalueen järjestäytymättömälle osakaskunnalle voidaan antaa hakemus tiedoksi yhteisaluelain 26 §:n estämättä julkisella kuulutuksella noudattaen, mitä 10 §:ssä säädetään. Jos hakemus koskee osakkaiden oikeutta muutoin kuin vähäisessä määrin, kuulutuksen julkaisemisesta on tiedotettava ainakin yhdessä toiminnan vaikutusalueella yleisesti leviävässä sanomalehdessä.

Selostus:

Pykälässä säädetään tiedon antamisesta erikseen niille asianosaisille, joita asia erityisesti koskee. Pykälän 1 momenttiin ei tehdä muutoksia.

Pykälän 2 momentissa säädetään kuulutusta koskevan tiedon antamisesta yhteisalueen järjestäytymättömälle osakaskunnalle. Mainitun lainkohdan mukaan tieto voidaan antaa yhteisaluelain 26 §:n estämättä julkisella kuulutuksella kunnan ilmoitustaululla. Koska 11 luvun 10 §:n mukaista menettelyä on pidettävä riittävänä myös yhteisalueen järjestäytymättömän osakaskunnan suhteen, asiaa koskevasta erityissääntelystä luovutaan ja siirrytään tältä osin 10 §:n mukaiseen menettelyyn.

22 §
Päätöksen tiedoksianto ja päätöksestä tiedottaminen

Lupaviranomaisen on annettava hakemusasiaa koskeva päätös tiedoksi julkisella kuulutuksella noudattaen, mitä hallintolain 62 a §:ssä säädetään.

Päätös on toimitettava hakijalle. Päätöksestä on toimitettava jäljennös niille, jotka ovat sitä pyytäneet, valvontaviranomaisille ja asiassa yleistä etua valvoville viranomaisille. Tieto päätöksen antamisesta on lähetettävä sähköisesti tiedossa olevalla osoitteella 11 §:ssä tarkoitetuille asianosaisille, 9 §:ssä tarkoitetuille viranomaisille ja asiassa muistutuksen tehneille sekä mielipiteen ilmaisseille.

Tieto kuulutuksesta on julkaistava hankkeen vaikutusalueen kunnissa noudattaen, mitä kuntalain 108 §:ssä säädetään. Kuulutuksen julkaisemisesta on tiedotettava ainakin yhdessä hankkeen vaikutusalueella yleisesti leviävässä sanomalehdessä, jollei asian merkitys ole vähäinen tai tiedottaminen on muutoin tarpeetonta.

Selostus:

Voimassaolevan pykälän mukaan päätös vesitalousasiassa annetaan julkipanon jälkeen. Pykälää tarkistetaan siten, että julkipanomenettelystä luovutaan, ja että päätös annetaan jatkossa tiedoksi hallintolain 62 a §:n mukaisesti julkisella kuulutuksella. Päätöksen antamisesta ei siis jatkossa enää ilmoiteta ennakolta.

Lupaviranomaisen tulee julkaista päätös verkkosivuillaan, jossa se on pidettävä vähintään muutoksenhaulle säädetyn ajan. Valitukseen oikeutettujen katsotaan saaneen tiedon päätöksestä seitsemäntenä päivänä päätöksen julkaisemisesta. Verkkosivuilla julkaistavan päätöksen henkilötietojen suojasta säädetään hallintolain 62 b §:ssä, jonka mukaan kuulutus ja päätös voivat sisältää julkisuuslain 16 §:n 3 momentin estämättä tiedonsaannin kannalta välttämättömät henkilötiedot. Tällaisina tietoina on pidettävä hankkeesta vastaavan nimen lisäksi hankkeen sijaintipaikan kiinteistötietoja sekä sellaisten kiinteistöjen tietoja, joihin viranomaisen päätöksellä on perustettu käyttöoikeus. Nämä tiedot ovat tarpeellisia, jotta asianosaiset ja yleisö voivat arvioida päätöksen sisältöä sekä muutoksenhaun tarpeellisuutta. Päätöksen sisältämät henkilötiedot on kuitenkin poistettava tietoverkosta nähtävilläpitoajan päätyttyä.

Pykälän 2 momentissa säädetään päätöksen toimittamisesta erikseen lainkohdassa yksilöidyille tahoille sekä päätöksen antamisesta ilmoittamista. Momentin mukaan päätös annetaan kirjallisesti. Ilmoitus päätöksen antamisesta voidaan lähettää sähköisesti tiedossa olevalla osoitteella 11 §:ssä tarkoitetuille asianosaisille, 9 §:ssä säädetyille viranomaisille ja asiassa muistutuksen tehneille sekä mielipiteen ilmaisseille.

Pykälän 3 momentissa säädetään, että tieto päätöksen antamisesta on julkaistava ilmoitustaulun sijasta vesitaloushankkeen sijaintikunnan ja vaikutusalueen kuntien verkkosivuilla. Sanomalehdessä tapahtuvan ilmoittamisen on katsottava tehostavan tiedonkulkua ja sen vuoksi säännös siitä säilytetään. Viranomaisen harkintavaltaa ilmoituksen julkaisemisen suhteen kuitenkin laajennetaan. Voimassaolevan lain mukaan kuulutus on tullut julkaista, jollei asian merkitys ole vähäinen tai julkaiseminen on muutoin ilmeisen tarpeetonta. Laista poistetaan ilmeisyysvaatimus, jolloin viranomainen voi harkita nykyistä laajemmin sanomalehtikuuluttamisen tarpeellisuutta.

14 luku
Valvonta ja hallintopakko
13 §
Toimenpiteet valmistumisilmoituksen johdosta

Valtion valvontaviranomaisen on annettava sille toimitettu valmistumisilmoitus julkisella kuulutuksella tiedoksi noudattaen, mitä hallintolain 62 a §:ssä säädetään, jos kyseessä olevasta hankkeesta aiheutuu merkittäviä tai laajalle ulottuvia ympäristövaikutuksia. Tieto kuulutuksesta on julkaistava hankkeen vaikutusalueen kunnissa noudattaen, mitä kuntalain 108 §:ssä säädetään. Kuulutuksen julkaisemisesta on tiedotettava ainakin yhdessä hankkeen vaikutusalueella yleisesti leviävässä sanomalehdessä, jollei asian merkitys ole vähäinen tai tiedottaminen on muutoin tarpeetonta.


Selostus:

Voimassaolevan 13 §:n 1 momentin mukaan valtion valvontaviranomaisen on tiedotettava saamastaan valmistumisilmoituksesta kuuluttamalla siitä julkisella kuulutuksella hankkeen vaikutusalueen kuntien ilmoitustauluilla, jos kyseessä olevasta hankkeesta aiheutuu merkittäviä tai laajalle ulottuvia ympäristövaikutuksia. Lisäksi kuulutuksen julkaisemisesta on ilmoitettava ainakin yhdessä hankkeen vaikutusalueella yleisesti leviävässä sanomalehdessä.

Pykälän 1 momenttia tarkistetaan siten, että valtion valvontaviranomainen antaa sille toimitetun valmistumisilmoituksen tiedoksi julkisella kuulutuksella omilla verkkosivuillaan. Valmistumisilmoituksesta tiedottamista kuntien verkkosivuilla on edelleen pidettävä tiedottamisen tehokkuuden kannalta asianmukaisena, minkä vuoksi tieto kuulutuksesta tulee julkaista myös kuntien verkkosivuilla.

Voimassa olevan pykälän 1 momentin mukaan kuulutuksen julkaisemisesta on lisäksi ilmoitettava ainakin yhdessä hankkeen vaikutusalueella yleisesti leviävässä sanomalehdessä. Voimassaolevan säännöksen mukaan viranomaisella ei ole ilmoituksen julkaisemisen suhteen harkintavaltaa, vaan ilmoitus on julkaistava aina. Pykälää muutetaan tältä osin siten, että viranomainen voi harkintansa perusteella jättää ilmoituksen julkaisematta sanomalehdessä, jos kyse on vähämerkityksellisestä asiasta tai ilmoittaminen harkitaan muutoin tarpeettomaksi.

15 luku
Muutoksenhaku ja päätöksen täytääntöönpano
1 §
Muutoksenhaku

Valvontaviranomaisen 3 luvun 11 §:ssä tarkoitettuun yhteistarkkailua tai tarkkailusuunnitelman hyväksymistä tai muuttamista koskevaan päätökseen sekä kalatalousviranomaisen 3 luvun 15 §:ssä tarkoitettuun kalatalousvelvoitteen toteuttamissuunnitelman hyväksymistä ja kalatalousmaksun käyttösuunnitelman vahvistamista koskevaan päätökseen ja näistä perittävää maksua koskevaan päätökseen saa hakea oikaisua lupaviranomaiselta 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista noudattaen, mitä hallintolaissa säädetään. Lupaviranomaisen on annettava oikaisuvaatimukseen annettu päätös tiedoksi ja tiedotettava siitä noudattaen, mitä 11 luvun 22 §:ssä säädetään. Oikaisuvaatimukseen annettuun päätökseen saa hakea muutosta noudattaen, mitä 1 momentissa säädetään.

Selostus:

Pykälän 3 momentissa säädetään oikaisuvaatimuksen tekemisestä yhteistarkkailua tai tarkkailusuunnitelman hyväksymistä tai muuttamista koskevaan päätökseen sekä kalatalousvelvoitteen toteuttamissuunnitelman hyväksymistä ja kalatalousmaksun käyttösuunnitelman vahvistamista koskevaan päätökseen.

Koska julkipanomenettelystä luovutaan, pykälässä säädetään oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan alkamisesta. Momentin mukaan oikaisuvaatimus tulee tehdä lupaviranomaiselle 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

3 §
Kuuleminen valituksen johdosta

Vaasan hallinto-oikeuden on annettava 1 §:n 1 momentissa tarkoitettu valitus tiedoksi julkisella kuulutuksella noudattaen, mitä hallintolain 62 a §:ssä säädetään. Tieto kuulutuksesta on julkaistava hankkeen vaikutusalueen kunnissa noudattaen, mitä kuntalain 108 §:ssä säädetään.


Selostus:

Pykälän 1 momenttia muutetaan julkipanomenettelystä luopumisen johdosta siten, että säännökset tätä menettelyä koskien poistetaan ja pykälän mukaan valitus annetaan jatkossa tiedoksi hallintolain 62 a §:n mukaisesti julkisella kuulutuksella.

Vaikka Vaasan hallinto-oikeuden verkkosivusto on saavutettavissa vastaavasti kuin kuntien verkkosivustot, alueen omistajien voidaan olettaa saavan paremmin tiedon kuntien verkkosivustoilta. Tämän vuoksi pykälässä säädetään, että tieto kuulutuksesta on lisäksi julkaistava kuntalain 108 §:n mukaisesti niissä kunnissa, joiden alueelle hankkeen vaikutukset ulottuvat.

Pykälän 2—4 momenttiin ei tehdä muutoksia.

5 §
Päätöksen antaminen

Vaasan hallinto-oikeuden on annettava hakemusasiaa koskeva päätöksensä tiedoksi julkisella kuulutuksella noudattaen, mitä hallintolain 62 a §:ssä säädetään. Tieto kuulutuksesta on julkaistava vesitaloushankkeen vaikutusalueen kunnissa noudattaen, mitä kuntalain 108 §:ssä säädetään.


Selostus:

Päätöksen julkipanomenettelystä luovutaan myös muutoksenhakuvaiheessa.Tämän vuoksi Vaasan hallinto-oikeuden päätöksen antamista koskevan pykälän 1 momenttia muutetaan siten, että Vaasan hallinto-oikeuden tulee antaa vesiasiaa koskeva päätöksensä tiedoksi julkisella kuulutuksella. Lisäksi tietopäätöksen antamisesta tulee julkaista vesitaloushankkeen sijaintikunnan ja vaikutusalueen kuntien verkkosivuilla.

Valitukseen oikeutettujen katsotaan saaneen tiedon päätöksestä seitsemäntenä päivänä päätöksen julkaisemisesta Vaasan hallinto-oikeuden verkkosivuilla, eli määräaika valitukseen tekemisessä lähtee kulumaan samanaikaisesti kaikkiin tahoihin nähden vastaavasti kuin julkipanomenettelyssä.

Pykälän 2 ja 3 momenttiin ei tehdä muutoksia.

18 luku
Erinäisiä säännöksiä
19 §
Vesitalousasioita koskeva tietopalvelu

Lupaviranomaisen on julkaistava vesitalousasiassa antamansa päätös muutoksenhaulle säädetyn ajan päättymisen jälkeen verkkosivuillaan, jollei sitä asian merkitys huomioon ottaen ole pidettävä tarpeettomana (vesitalousasioiden tietopalvelu). Päätöksessä saadaan julkaista hankkeesta vastaavan nimi sekä hankkeen vaikutuspiiriin kuuluvien kiinteistöjen nimet ja kiinteistötunnukset.

Tiedot saadaan julkaista, jollei salassapitoa koskevista säännöksistä muuta johdu ja ne voidaan julkaista sen estämättä, mitä viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 16 §:n 3 momentissa säädetään. Päätökseen sisältyvät henkilötiedot on poistettava verkkosivuilta sen jälkeen, kun hanke on päättynyt.

Vesitalousasioiden tietopalvelusta voidaan hakea tietoja rajattuina hakuina käyttäen hakuperusteena hankkeesta vastaavan nimeä, hankkeen laatua tai sijaintikuntaa taikka päätöksen tekoajankohtaa.

Selostus:

Voimassa oleva vesilaki ei sisällä säännöksiä vesitalousasioissa annettujen päätösten saattamisesta yleisön saataville sähköisessä muodossa. Aluehallintovirastot ovat kuitenkin julkaisseet verkkosivuillaan olevassa Lupa-Tietopalvelussa ympäristönsuojelulain mukaisten päätösten ohella vesilain nojalla annettuja päätöksiä. Päätösten julkaiseminen on parantanut kansalaisten osallistumis- ja vaikuttamisoikeuksien toteutumisen kannalta merkittävää ympäristötietojen saatavuutta. Menettelyn oikeusperusta on kuitenkin puutteellinen henkilötietojen suojaamisen näkökulmasta, minkä vuoksi lakiin sisällytetään tietopalvelua koskevat säännökset.

Pykälän 1 momentissa säädetään lupaviranomaisen velvollisuudesta julkaista vesitalousasiassa antamansa päätös verkkosivuillaan. Vesitalousasiat ovat hyvin vaihtelevia, eikä kaikkien vesitalousasioiden julkaisemista verkkosivuilla voida pitää tarpeellisena ympäristötiedon saatavuuden näkökulmasta. Viranomaiselle jätetäänkin harkintavaltaa sen suhteen, onko kyse sellaisesta asiasta, että päätöksellä voi olla yleisempää merkitystä ja se tulee tämän vuoksi julkaista tietopalvelussa. Päätös tulee julkaista tietopalvelussa sen jälkeen, kun päätöksen muutoksenhaulle säädetty määräaika ja päätöksen nähtävillä pitoaika on päättynyt.

Pykälän 2 momentissa säädetään tietopalveluun sisällytettävien päätösten sisältämien henkilötietojen käsittelystä. Vesilain mukaisiin luparatkaisuihin sisältyy usein paitsi hankkeesta vastaavan, myös hankkeen vaikutuspiiriin kuuluvien asianosaisten henkilötietoja. Hankkeesta vastaavan nimeä ja hankkeen sijainnin yksilöivää kiinteistötunnusta ja kiinteistön nimeä on pidettävä sellaisina henkilötietoina, joiden tulee ilmetä Lupa-Tietopalveluun sisältyvästä päätöksestä. Nämä tiedot voidaan julkaista sen estämättä, mitä viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 16 §:n 3 momentissa säädetään.

Pykälän 2 momentin mukaan päätökseen sisältyvät henkilötiedot tulee poistaa verkkosivuilta hankkeen päättymisen jälkeen. Säännöksessä tarkoitettu tilanne on kyseessä esimerkiksi määräaikaisen luvan voimassaoloajan umpeuduttua tai kun toiminnanharjoittaja lopettaa toiminnan (esimerkiksi vedenotto tai vedenjohtaminen). Hankkeen päättymisellä ei tarkoiteta hankkeeseen liittyvien rakennustöiden loppuunsaattamista, vaikka hankkeeseen ei tuon ajankohdan jälkeen enää liittyisikään aktiivista toimintaa. Näin ollen esimerkiksi johdon sijoittamista vesialueelle, vesialueen täyttämistä tai keskivedenkorkeuden nostamista tarkoittavan hankkeen valmistuminen ei ole tässä lainkohdassa tarkoitettua hankkeen päättymistä.

Pykälän 3 momentissa säädetään Lupa-Tietopalvelun hakukriteereistä. Momentin mukaan Lupa-Tietopalvelusta voidaan hakea päätöksiä rajattuina hakuina. Yleisön ja asianosaisten tarve saada tietoa vesitalousasioissa annetuista päätöksistä voi koskea joko yksittäistä hanketta tai yleisemmin tietyntyyppisiä hankkeita. Tietopalvelupyynnön lähettävällä taholla ei välttämättä ole tietoa siitä, kuka toimii hankkeessa vastaavana, millaisesta hankkeesta on kysymys tai milloin asia on ratkaistu. Jälkimmäisessä tilanteessa hakua puolestaan ei ole mielekästä rajata jollekin tietylle alueelle. Tämän vuoksi säädetään, että lupatietopalvelusta voidaan hakea tietoja ainoastaan rajattuina hakuina käyttäen hakuperusteena hankkeesta vastaavan nimeä, hankkeen laatua tai sijaintikuntaa tai päätöksen tekoajankohtaa. Tietojen hakeminen asianosaisten nimien tai heidän omistamiensa kiinteistöjen tunnusten tai nimien perusteella ei siis ole mahdollista.

Voimaantulosäännöksen mukaan tämä pykälä tuli muista vesilakiin tehtävistä muutoksista poiketen voimaan jo 1.5.2019.


Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2020. Sen 18 luvun 19 § tulee kuitenkin voimaan jo 1 päivänä toukokuuta 2019.

Selostus:

Muutokset tulevat voimaan vuoden 2020 alusta lukuun ottamatta uutta vesitalousasioiden tietopalvelusta annettua 18 luvun 19 §:ä, joka tuli voimaan mahdollisimman pian eli 1.5.2019 tietopalvelujen oikeusperustan täsmentämiseksi.


Suvi Marttinen
Asianajaja
HPP Asianajotoimisto Oy

Puh. +358 9 474 21
suvi.marttinen@hpp.fi

Dokumentin lukeminen vaatii sisäänkirjautumisen

 
 
 
 
 
 
 
 

Tilaaminen

Edilex on Suomen johtava ammattilaisten lakitietopalvelu. Edilex sisältää Suomen laajimman ajantasaisen säädöstietokannan erinomaisin linkityksin oikeustapauksiin, esitöihin ja muihin oikeudellisiin aineistoihin sekä juridisen uutispalvelun. Lakikanava-seurantapalvelussa voit valita aihealueet ja aineistot, joita haluat seurata päivittäin.

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.