Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Tupakkalain muuttamisella pannaan osaltaan täytäntöön komission antama turvaominaisuuspäätös

Laki tupakkalain muuttamisesta 248/2019

Tupakkalakia (549/2016) muutetaan, koska komission täytäntöönpanopäätös tupakkatuotteisiin lisättävien turvaominaisuuksien teknisistä standardeista ((EU) 2018/576, turvaominaisuuspäätös) edellyttää kansallisen lain muuttamista. Lakimuutoksella mahdollistetaan lisäksi asetuksentasoisen sääntelyn antaminen niistä turvaominaisuuspäätöksen säännöksistä, joista ei ole tarpeen säätää laintasoisesti, mutta jotka edellyttävät täytäntöönpanotoimia.

Komission antama turvaominaisuuspäätös on osa tupakkatuotteiden vähittäismyyntipakkausten jäljitettävyyttä ja turvaominaisuuksia koskevaa Euroopan unionin järjestelmää. Järjestelmän tarkoituksena on estää tupakkatuotteiden laitonta kauppaa, joka aiheuttaa veromenetyksiä ja sosiaalisia haittoja jäsenvaltioille. Järjestelmän avulla tupakkatuotteiden vähittäismyyntipakkaukset voidaan paikantaa ja jäljittää koko EU:ssa. Paikannus- ja jäljitysjärjestelmä koostuu nykyisin tupakkatuotedirektiivistä ja sen nojalla annetuista kolmesta komission täytäntöönpanosäädöksestä, joista kaksi koskee tupakkatuotteiden jäljitettävyyttä ja yksi (turvaominaisuuspäätös) turvaominaisuuksia.

Keskeisempiä tupakkalain uudistuksia on, että Suomen nimeämä taho antaa yksilölliset tunnisteet tupakkatuotteiden vähittäismyyntipakkauksiin, jotka on tarkoitettu Suomen markkinoille. Lisäksi lain 32 §:ään lisätään vaatimus, että vähintään yhden turvaominaisuuden aitoustekijän tarjoajista on oltava riippumaton tupakkateollisuudesta turvaominaisuuspäätöksessä tarkoitetuin tavoin.  Säännöksen tehokkuuden varmistamiseksi Valviralle annetaan tiedonsaantioikeus aitoustekijän tarjoajaa ja sen alihankkijoita kohtaan. Sille annetaan myös toimivalta vaatia turvaominaisuuden korvaamista tai muuttamista tilanteissa, joissa turvaominaisuuden aitoustekijän koskemattomuuden epäillään vaarantuneen tai joissa aitoustekijän tarjoaja ei enää täytä riippumattomuutta koskevia vaatimuksia. Riippumattomuutta koskevista velvollisuuksista voidaan antaa tarkempia säännöksiä sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella. Lisäksi tupakkalain 60 §:ää muutetaan sosiaali- ja terveysvaliokunnan ehdotuksen johdosta siten, että tupakkatuotteiden tukkumyynnin edellytyksenä on, että ostajilla on komission jäljitettävyysasetuksen (EU) 2018/574 15 ja 17 artiklassa tarkoitetut tunnistekoodit.

Laki tulee voimaan 20.5.2019.

Ks. myös hallituksen esitys HE 301/2018 vp.

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

muutetaan tupakkalain (549/2016) 2 §:n 42 kohta, 32 §, 60 §:n 1 momentti, 87 ja 119 § sekä 120 §:n 6 momentti, sellaisina kuin niistä ovat 2 §:n 42 kohta ja 32 § laissa 1374/2016, sekä

lisätään 2 §:ään, sellaisena kuin se on osaksi laissa 1374/2016, uusi 43 kohta sekä lakiin uusi 100 a ja 100 b § seuraavasti:

2 §
Määritelmät

Tässä laissa tarkoitetaan:


42) asuntoyhteisöllä osakeyhtiötä, johon sovelletaan asunto-osakeyhtiölakia (1599/2009), yhteisöä ja säätiötä, johon sovelletaan asumisoikeusasunnoista annettua lakia (650/1990), asunto-osuuskuntaa, yhteishallinnosta vuokrataloissa annetun lain (649/1990) 2 §:ssä tarkoitettua vuokrataloa sekä muuta yhteisöjen omistamaa vuokratalokantaa;

43) aitoustekijällä turvaominaisuuden osaa, josta säädetään tarkemmin tupakkatuotteisiin lisättävien turvaominaisuuksien teknisistä standardeista annetussa komission täytäntöönpanopäätöksessä (EU) 2018/576, jäljempänä komission turvaominaisuuspäätös.

Selostus:

Pykälää muutetaan siten, että siihen lisätään 43 kohta, jossa määritellään aitoustekijä. Määritelmässä viitataan turvaominaisuuspäätökseen. Lisäksi 42 kohtaan tehdään 43 kohdan lisäämisestä johtuva tekninen muutos.

32 §
Tupakkatuotteiden vähittäismyyntipakkausten pakolliset merkinnät

Tupakkatuotteiden vähittäismyyntipakkauksessa on oltava:

1) suomen- ja ruotsinkieliset varoitustekstit tupakkatuotteiden aiheuttamista terveyshaitoista; poltettavaksi tarkoitettujen tupakkatuotteiden vähittäismyyntipakkauksessa on lisäksi oltava kuvalliset varoitukset tupakkatuotteiden aiheuttamista terveyshaitoista sekä suomeksi ja ruotsiksi tupakansavun haitallisuutta koskeva tiedotusviesti ja tupakoinnin lopettamista koskevia tietoja;

2) vähittäismyyntipakkauksen jäljittämistä varten tarkoitettu yksilöllinen tunniste, josta säädetään teknisistä standardeista tupakkatuotteiden jäljitettävyysjärjestelmän perustamista ja toimintaa varten annetussa komission täytäntöönpanoasetuksessa (EU) 2018/574, jäljempänä komission jäljitettävyysasetus, ja jonka on oltava sosiaali- ja terveysministeriön nimeämän tahon antama, sekä väärinkäytöltä suojaava turvaominaisuus, joka koostuu näkyvistä, osittain piilotetuista ja piilotetuista aitoustekijöistä.

Vähintään yhden 1 momentin 2 kohdassa tarkoitetuista aitoustekijöistä on oltava sellaisen kolmannen osapuolen tarjoama, joka on komission turvaominaisuuspäätöksen 8 artiklan 1 kohdassa tarkoitetulla tavalla riippumaton tupakkateollisuudesta.

Sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä:

1) 1 momentin 1 kohdassa tarkoitettujen merkintöjen tekstistä, kuvista, kirjasinlajista ja koosta, väristä, kehystämisestä, pinta-alasta, sijoittelusta, vuorottelemisesta, kiinnittämisestä, rikkoutumattomuudesta ja muusta määrittelystä;

2) 1 momentin 2 kohdassa tarkoitetun yksilöllisen tunnisteen sijoittelusta ja merkitsemisestä pakkaukseen, tunnisteen avulla määritettävistä tiedoista sekä siitä, mitkä tiedot kuuluvat tunnisteeseen ja mihin tietoihin on päästävä sähköisesti sen välityksellä;

3) 1 momentin 2 kohdassa tarkoitetun turvaominaisuuden sijoittelusta ja merkitsemisestä pakkaukseen sekä turvaominaisuuden teknisistä standardeista ja niiden mahdollisesta vuorottelusta;

4) 2 momentissa tarkoitetun aitoustekijän tarjoajan riippumattomuutta koskevista velvollisuuksista.

Selostus:

Pykälässä säädetään tupakkatuotteiden vähittäismyyntipakkausten merkinnöistä. Pykälän 1 momentin 2 kohtaan lisätään säännös, että vähittäismyyntipakkauksen tunnisteen tulee olla sosiaali- ja terveysministeriön nimeämän tahon antama. Lisäksi samassa kohdassa aitoustekijöitä koskevaa terminologiaa yhdenmukaistetaan turvaominaisuuspäätöksen kanssa siten, että käytetään käsitteitä näkyvä, osittain piilotettu ja piilotettu.

Pykälän 2 momentissa säädetään, että vähintään yhden turvaominaisuuden näkyvistä ja näkymättömistä tekijöistä on oltava tupakkateollisuudesta riippumattoman kolmannen osapuolen tarjoama. Uudella säännöksellä pannaan täytäntöön turvaominaisuuspäätöksen 3 artiklan 2 kohta. Turvaominaisuuspäätöksessä säädetään yksityiskohtaisesti riippumattomuuden tarkemmista edellytyksistä, joita ei toisteta tupakkalaissa. Sen 8 artiklan 7 kohdan mukaan riippumattomia ovat lähtökohtaisesti viranomaiset, julkisoikeudelliset yritykset sekä näiden alihankkijat.

Pykälän 3 momentiksi siirtyy nykyinen 2 momentin säännös.

Pykälän 4 momentissa säädetään sosiaali- ja terveysmininisteriölle annettavasta valtuudesta antaa tarkempia säännöksiä aitoustekijän tarjoajan riippumattomuutta koskevista velvollisuuksista.

60 §
Tukkumyynnin rajoitukset

Tupakkatuotteita saa myydä tukuittain jälleenmyyntiä varten vain 50 §:ssä tarkoitetun ilmoituksen tehneelle tukkukaupalle, jolla on komission jäljitettävyysasetuksen 15 ja 17 artiklassa tarkoitetut tunnistekoodit, sekä vähittäismyyntiä varten vain sille, jolla on kyseiset tunnistekoodit ja:

1) 44 §:ssä tarkoitettu vähittäismyyntilupa ja joka on 46 §:n 1 momentin 2 kohdan tai 49 §:n nojalla ilmoittanut myyvänsä tupakkatuotteita;

2) vanhan tupakkalain nojalla myönnetty vähittäismyyntilupa.


Selostus:

Pykälän 1 momenttia muutetaan siten, että tupakkatuotteiden tukkumyynnin edellytykseksi asetetaan, että tukkukaupalla on jäljitettävyysasetuksen 15 ja 17 artiklassa tarkoitetut yksilöidyt tunnistekoodit. Tarkoituksena on parantaa tupakkatuotteiden jäljitettävyyttä siten, että pakkausten todellinen kuljetusreitti voidaan määrittää. Jakeluketjun jokaisen toimintayksikön, valmistuksesta ensimmäiseen vähittäismyyntipaikkaan saakka, on oltava tunnistettavissa toimintayksikön tunnistekoodilla. Tukkumyyjän on tehtävä myynnistä ensimmäiselle vähittäismyyntipaikalle kirjaukset käyttämäänsä tietojärjestelmään, mikä edellyttää yksilöitävien tunnistekoodien käyttöä.

87 §
Tiedonsaantioikeus

Valviralla ja kunnalla on oikeus saada maksutta ja salassapitosäännösten estämättä tässä laissa tarkoitettujen tuotteiden valmistajilta, maahantuojilta ja myyjiltä sekä muilta viranomaisilta tietoja, jotka ovat välttämättömiä tämän lain ja sen nojalla annettujen säännösten ja määräysten vastaisen toiminnan selvittämiseksi. Lisäksi Valviralla on oikeus saada maksutta ja salassapitosäännösten estämättä 32 §:n 2 momentissa tarkoitetulta aitoustekijän tarjoajalta ja sen mahdollisilta alihankkijoilta komission turvaominaisuuspäätöksen 8 artiklan 3 kohdassa tarkoitetut tiedot.

Jos 1 momentissa tarkoitettuja tietoja ei anneta määräajassa, Valvira tai kunta voi asettaa velvoitteen tehosteeksi uhkasakon. Uhkasakon tuomitsee hallinto-oikeus uhkasakon asettajan hakemuksesta. Uhkasakkoa ei kuitenkaan saa asettaa, jos asianomaista on aihetta epäillä rikoksesta ja pyydetty aineisto liittyy rikosepäilyn kohteena olevaan asiaan.

Kunta ja aluehallintovirasto ovat pyydettäessä velvollisia toimittamaan korvauksetta Valviralle tarkastuksia ja muita valvontatoimenpiteitä, valvontahenkilöstöä, maksuja ja valvontaa koskevia muita tietoja tämän lain mukaisen valvonnan ohjausta, seurantaa, raportointia ja tilastointia varten. Tiedot on toimitettava Valviran määräämällä tavalla.

Selostus:

Pykälän 1 momenttia muutetaan siten, että siihen lisätään Valviralle oikeus saada turvaominasiuuspäätöksen 8 artiklan 3 kohdassa tarkoitettuja tietoja. Tiedot on annettava maksutta ja salassapitosäännösten estämättä. 2 momentissa säädetään, että tietojen antamisen tehosteeksi Valvira voi asettaa uhkasakon.

100 a §
Vaatimus turvaominaisuuden korvaamisesta tai muuttamisesta

Kunnan on ilmoitettava heti Valviralle, jos se epäilee 32 §:n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitetun aitoustekijän koskemattomuuden vaarantuneen. Jos Valviralla on syytä uskoa aitoustekijän koskemattomuuden vaarantuneen, sen on vaadittava tuotteen valmistajalta tai maahantuojalta, että kyseinen turvaominaisuus korvataan tai sitä muutetaan.

Selostus:

Pykälällä pannaan täytäntöön turvaominaisuuspäätöksen 6 artiklan 2 kohdassa säädetyt velvollisuudet. Pykälä asettaa kunnalle ilmoitusvelvollisuuden silloin, kun se epäilee aitoustekijän koskemattomuuden vaarantuneen. Kunnan ilmoitusvelvollisuutta voidaan perustella sillä, että aitoustekijän koskemattomuuden vaarantuminen ei yleensä tule rajoittumaan vain yhden kunnan alueelle. Tällöin on tärkeää, että keskusviranomainen saa asiasta heti tiedon.

Lisäksi pykälässä säädetään Valviran velvollisuudesta vaatia turvaominaisuuden korvaamista tai muuttamista, jos se uskoo aitoustekijän koskemattomuuden vaarantuneen. Vaikka asia ei käy pykälästä ilmi, turvaominaisuuspäätös velvoittaa Valviraa myös ilmoittamaan valmistajille, maahantuojille ja kyseisten turvaominaisuuksien tarjoajille turvaominaisuuden vaarantumisesta viiden työpäivän kuluessa. Mikäli vaarantuminen koskee yksittäisen tuotteen sijaan koko markkinoita, Valviran ilmoitus on kohdistettava sosiaali- ja terveysministeriölle, jotta se voi ryhtyä toimenpiteisiin vaadittavien aitoustekijöiden muuttamiseksi.

100 b §
Aitoustekijän tarjoajan riippumattomuuden varmistaminen

Jos 87 §:n 1 momentin nojalla toimitetuista tiedoista tai muutoin ilmenee, että 32 §:n 2 momentissa tarkoitettu aitoustekijän tarjoaja tai sen mahdolliset alihankkijat eivät enää täytä riippumattomuutta koskevia vaatimuksia, Valviran on kohtuullisessa määräajassa ja viimeistään sitä kalenterivuotta, jona tiedot vastaanotettiin, seuraavan kalenterivuoden loppuun mennessä toteutettava kaikki tarvittavat toimenpiteet riippumattomuutta koskevien edellytysten noudattamiseksi.

Selostus:

Uudessa pykälässä säädetään Valviralta vaadittavista toimenpiteistä tilanteissa, joissa aitoustekijän tarjoaja tai sen mahdolliset alihankkijat eivät täytä enää riippumattomuuden edellytyksiä. Toimenpiteiden tehokkuuden varmistamiseksi Valvira voi käyttää 105 §:n mukaista uhkasakkoa tai teettämisuhkaa.

119 §
Hävittäminen

Pidättämiseen oikeutettu virkamies saa todisteellisesti hävittää tai hävityttää sellaisen tupakkatuotteen, poltettavaksi tarkoitetun kasviperäisen tuotteen, sähkösavukkeen tai nikotiininesteen päällyksineen, joka voidaan takavarikoida, jos on syytä olettaa, että se julistetaan menetetyksi, ja jolla ei ole sanottavaa myynti- tai käyttöarvoa.

Selostus:

Pykälän sanamuotoa muutetaan siten, että jos-konjunktio korvaa koska-konjunktion. Muutoksen tavoitteena on huomioida paremmin syyttömyysolettama, joka on rikosoikeuteen keskeisesti kuuluva periaate. Sen käyttöala on laajentunut EU-tuomioistuimen oikeuskäytännön myötä hallintosanktioihin. Periaatteen mukaan jokaista on pidettävä syyttömänä, kunnes hänen syyllisyytensä on todistettu.

120 §
Voimaantulo

Lain 32 §:n 1 momentin 2 kohtaa sekä 6 lukua sovelletaan savukkeiden ja kääretupakan vähittäismyyntipakkauksiin 20 päivästä toukokuuta 2019 ja muiden tupakkatuotteiden vähittäismyyntipakkauksiin 20 päivästä toukokuuta 2024. Ennen näitä ajankohtia vähittäismyyntipakkausten tunnistettavuuteen ja jäljitettävyyteen sovelletaan tämän lain voimaan tullessa voimassa olleita säännöksiä. Savukkeen ja kääretupakan, joka on valmistettu EU:ssa tai tuotu EU:n alueelle ennen 20 päivää toukokuuta 2019, sekä muun tupakkatuotteen, joka on valmistettu EU:ssa tai tuotu EU:n alueelle ennen 20 päivää toukokuuta 2024, vapaassa liikkeessä olosta säädetään kuitenkin komission jäljitettävyysasetuksen 37 artiklassa ja siihen sovelletaan komission turvaominaisuuspäätöksen 9 artiklaa.

Selostus:

Pykälän 6 momenttia muutetaan siten, että siihen lisätään informatiivinen viittaus jäljitettävyysasetuksen siirtymäsäännökseen ja aineellinen viittaus turvaominaisuuspäätöksen siirtymäsäännökseen.


Tämä laki tulee voimaan 20 päivänä toukokuuta 2019.

Mitä 60 §:n 1 momentissa säädetään komission jäljitettävyysasetuksessa tarkoitetuista tunnistekoodeista, sovelletaan savukkeisiin ja kääretupakkaan 20 päivästä heinäkuuta 2019 ja muihin tupakkatuotteisiin 20 päivästä toukokuuta 2024.

Selostus:

Pykälässä säädetään 60 §:n 1 momentin säännösta koskevasta erityisestä siirtymäajasta.


Johan Pråhl
Asianajaja
HPP Asianajotoimisto Oy

Puh. +358 9 474 21
johan.prahl@hpp.fi

Dokumentin lukeminen vaatii sisäänkirjautumisen

 
 
 
 
 
 
 
 

Tilaaminen

Edilex on Suomen johtava ammattilaisten lakitietopalvelu. Edilex sisältää Suomen laajimman ajantasaisen säädöstietokannan erinomaisin linkityksin oikeustapauksiin, esitöihin ja muihin oikeudellisiin aineistoihin sekä juridisen uutispalvelun. Lakikanava-seurantapalvelussa voit valita aihealueet ja aineistot, joita haluat seurata päivittäin.

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.