Edilexissä on huoltokatko torstaina 25.4.2024. Palvelussa on tilapäisiä häiriöitä kello 7.00-8.30 välisenä aikana. Pahoittelemme huoltokatkosta aiheutuvaa haittaa.

Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Uudella asetuksella annetaan EU:n melunhallinta-asetusta täydentäviä säännöksiä lentoaseman melun hallinnasta

Valtioneuvoston asetus tasapainoisesta lähestymistavasta lentoaseman melun hallinnassa 1205/2018

Valtioneuvoston asetus on osa niiden viranomais- ja muiden järjestelyjen täytäntöönpanoa, joita aiheutuu tasapainoisen lähestymistavan mukaisista meluun liittyvien toimintarajoitusten asettamista unionin lentoasemilla koskevista säännöistä ja menettelyistä sekä direktiivin 2002/30/EY kumoamisesta annetusta Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksesta (EU) N:o 598/2014 (melunhallinta-asetus). Valtioneuvoston asetuksella annetaan täydentävät säännökset, jotka tarvitaan suoraan sovellettavan EU:n melunhallinta-asetuksen kansallista soveltamista varten. Asetuksen säännökset koskevat lentoaseman meluntorjuntatavoitteen asettamista, yhteistyöryhmää ja sen tehtäviä lentomelun hallinnassa sekä toimintarajoitusten arviointia ja toimintarajoitusta koskevaa päätöstä.

Toimintarajoitusten tarpeen arviointi ja sen perusteella tehtävä päätös toimintarajoituksen asettamisesta etenee EU:n melunhallinta-asetuksen mukaisesti. Melunhallinta-asetuksessa säädetty tasapainoinen lähestymistapa on kansainvälisesti sovittu menetelmä lentomelun hallinnalle. Se edellyttää, että lentomelua vähennetään sen lähteellä eli ilma-alusten melua vähentämällä, maankäytön suunnittelun avulla, lentomenetelmien sekä toimintarajoitusten avulla. Toimintarajoituksilla tarkoitetaan meluun liittyviä toimia, joilla rajoitetaan pääsyä lentoasemalle tai lentoasemakapasiteetin optimaalista käyttöä. Toimintarajoitukset voivat myös kohdistua vaatimukset niukasti täyttävien meluisimpien lentoalusten liikennöinnin rajoituksiin. Lisäksi toimintarajoituksia voidaan soveltaa esimerkiksi tiettyinä vuorokauden aikoina tai ainoastaan lentoaseman tietyillä kiitoteillä.

Vaikka toimintarajoituksia koskeva prosessi etenee EU:n melunhallinta-asetuksen mukaisesti, toimivaltaiset viranomaiset ja niiden vastuunjako sekä kansalliseen päätöksentekoon liittyvät menettelytavat vaihtelevat jäsenvaltioittain. Suomessa ilmailulain (864/2014) mukaan melunhallinta-asetuksen mukainen kansallinen toimivaltainen viranomainen on Liikenne- ja viestintävirasto. Liikenne- ja viestintäviraston toimivalta kuitenkin rajautuu lentoaseman toimintarajoitusten arviointiin ja niiden asettamiseen, ja lentoaseman ympäristölupaan ja lentoliikenteen melun hallintaan liittyvissä asioissa onkin useita toimivaltaisia viranomaisia, joiden valtuudet ja niiden mukaiset tehtävät perustuvat useisiin eri säädöksiin. Melunhallinta-asetuksen lisäksi lentomelun mahdollisille haittavaikutuksille altistumista pyritään rajoittamaan ja vähentämään erityisesti ympäristönsuojelulain (527/2014), maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999), terveydensuojelulain (763/1994) sekä melutason ohjearvoista annetun valtioneuvoston päätöksen (993/1992) mukaisesti ja näihin lakeihin ja niiden nojalla annettuihin alemman asteisiin säädöksiin sisältyvin valtuutuksin.

Koska toimivaltaisia viranomaisia ja muita vastuutahoja on useita, asetuksella annetaan tarkemmat säännökset ilmailulain 129 §:n 3 momentissa tarkoitetusta yhteistyöryhmästä, jonka tehtävänä on välittää yhteistyöryhmän jäsenten kesken tietoa eri viranomaisten ja muiden toimijoiden toimenpiteistä lentomelun hallinnassa ja melun vähentämisessä sekä sovittaa eri viranomaisten toimenpiteitä yhteen ja seurata toimenpiteiden toteutusta.

Asetus tuli voimaan 1.1.2019.

Valtioneuvoston päätöksen mukaisesti säädetään ilmailulain (864/2014) 129 §:n 4 momentin nojalla:

1 §
Lentoaseman meluntorjuntatavoite

Liikenne- ja viestintäviraston tasapainoisen lähestymistavan mukaista meluun liittyvien toimintarajoitusten asettamista unionin lentoasemilla koskevista säännöistä ja menettelyistä sekä direktiivin 2002/30/EY kumoamisesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 598/2014 soveltamisalan piiriin kuuluvalle lentoasemalle asettama meluntorjuntatavoite toimii välineenä lentoaseman liikenteen ja sen ympäristön melutilanteen kehityksen ja meluun liittyvien toimintarajoitusten tarpeen arvioinnissa.

Lentoaseman meluntorjuntatavoitetta asettaessaan Liikenne- ja viestintäviraston on otettava huomioon, mitä vaikutuksia tavoitteella on lentoaseman ja Suomen lentoliikennejärjestelmän toiminta- ja kehittämismahdollisuuksien turvaamiseen pitkällä aikavälillä kestävällä tavalla.

Selostus:

Pykälässä säädetään melunhallinta-asetuksen soveltamisalaan kuuluvan lentoaseman meluntorjuntatavoitteesta. Suomessa vain Helsinki-Vantaan lentoasema kuuluu asetuksen soveltamisalan piiriin, ja siten vain Helsinki-Vantaan lentoasemalle asetetaan meluntorjuntatavoite.

Pykälän 1 momentin mukaan Liikenne- ja viestintävirasto asettaa meluntorjuntavelvoitteen lentomelulle altistumista koskevaksi tulevaisuuden tavoitteeksi. Meluntorjuntatavoitetta ja tehtäviä meluselvityksiä sekä -ennusteita käytetään arvioitaessa lentoaseman liikenteen ja sen ympäristön melutilanteen kehitystä sekä toimintarajoitusten tarpeellisuutta.

Pykälän 2 momentin mukaan Liikenne- ja viestintäviraston on meluntorjuntatavoitetta asettaessaan otettava huomioon myös se, miten tavoite vaikuttaa lentoaseman ja Suomen lentoliikennejärjestelmän toimintaan ja kehittämismahdollisuuksiin pitkällä aikavälillä kestävällä tavalla niin, että erilaiset taloudelliset, sosiaaliset ja ympäristövaikutukset otetaan tasapainoisella tavalla huomioon. Meluntorjuntatavoitteen tulee ohjata siten myös maankäytön suunnittelua ja kaavoitusta niin, että lentoaseman melualueelle ei sijoiteta melulle herkkiä toimintoja varmistamatta riittävää meluntorjuntaa.

2 §
Yhteistyöryhmä ja sen tehtävä

Liikenne- ja viestintäministeriö asettaa ilmailulain (864/2014) 129 §:n 3 momentissa tarkoitetun yhteistyöryhmän. Yhteistyöryhmään on kutsuttava mukaan kaikkien niiden tahojen edustajat, joilla on toimivaltaa ja vastuuta ilma-alusten melun vähentämisestä sen lähteellä, maankäytön suunnittelussa, lentomelua vähentävissä lentomenetelmissä ja mahdollisten toimintarajoitusten asettamisessa sekä lentoaseman ympäristöluvan myöntämisessä ja luvan noudattamisen valvonnassa. Liikenne- ja viestintävirasto nimeää yhteistyöryhmän puheenjohtajan.

Yhteistyöryhmän tehtävänä on välittää jäsentensä kesken tietoa eri viranomaisten ja muiden toimijoiden toimenpiteistä lentomelun hallinnassa ja melun vähentämisessä sekä sovittaa eri viranomaisten toimenpiteitä yhteen ja seurata toimenpiteiden toteutusta.

Selostus:

Pykälässä säädetään yhteistyöryhmän asettamisesta, kokoonpanosta sekä sen tehtävistä. Pykälän 1 momentin mukaan liikenne- ja viestintäministeriö asettaa yhteistyöryhmän eri toimivaltaisten viranomaisten ja toimijoiden yhteistyötä varten. Yhteistyöryhmään on kutsuttava mukaan kaikkien niiden tahojen edustajat, joilla on toimivaltaa ja vastuuta ilma-alusten meluhaitan vähentämisessä, maankäytön suunnittelussa, lentomelua vähentävissä lentomenetelmissä ja mahdollisten toimintarajoitusten asettamisessa sekä lentoaseman ympäristöluvan myöntämisessä ja valvonnassa. Pykälän mukaan Liikenne- ja viestintävirasto nimeää yhteistyöryhmän puheenjohtajan. Muita yhteistyöryhmän jäseniä ovat ainakin liikenne- ja viestintäministeriö, ympäristöministeriö, terveydensuojeluviranomainen, lentoaseman melualueella sijaitsevat kunnat, maakuntien liitto, aluehallintovirasto, alueen ELY-keskus, Finavia, suurimmat Helsinki-Vantaan lentoasemalta liikennöivät lentoyhtiöt ja/tai heidän edustajansa sekä mahdollisesti puolustusvoimat.

Pykälän 2 momentissa säädetään yhteistyöryhmän tehtävistä. Yhteistyöryhmän tehtävänä on pykälän mukaan välittää yhteistyöryhmän jäsenten kesken tietoa eri viranomaisten ja muiden toimijoiden toimenpiteistä lentomelun hallinnassa ja melun vähentämisessä sekä sovittaa eri viranomaisten toimenpiteitä yhteen ja seurata niiden toteutusta.

3 §
Toimintarajoitusten tarpeen arviointi ja päätös toimintarajoituksesta

Jos meluselvitysten ja meluntorjunnan toimintasuunnitelmien valossa on todennäköistä, että meluntorjuntatavoite jää toteutumatta, eikä tämä johdu tilapäisistä syistä, Liikenne- ja viestintäviraston on ryhdyttävä 1 §:ssä mainitun asetuksen mukaisiin toimenpiteisiin toimintarajoituksen tarpeen arvioimiseksi.

Kun Liikenne- ja viestintävirasto on tehnyt arvioinnin toimintarajoituksen tarpeesta ja sen mukaisen esityksen päätökseksi, viraston on esiteltävä arviointi ja päätösesitys 2 §:ssä tarkoitetussa yhteistyöryhmässä, jolloin yhteistyöryhmän jäsenet voivat esittää niistä näkemyksensä.

Liikenne- ja viestintäviraston on kuultava toimintarajoituksen asettamisen tarpeellisuutta arvioidessaan sekä sen asettamisesta päättäessään myös liikenne- ja viestintäministeriötä.

Selostus:

Pykälässä säädetään toimintarajoituksen tarpeen arvioinnista ja päätöksestä asettaa toimintarajoitus. Pykälän 1 momentin mukaan Liikenne- ja viestintäviraston on ryhdyttävä melunhallinta-asetuksen mukaisiin toimenpiteisiin toimintarajoituksen tarpeen arvioimiseksi vain siinä tapauksessa, jos meluselvitysten ja meluntorjunnan toimintasuunnitelman valossa on todennäköistä, että meluntorjuntatavoite jää olennaisesti toteutumatta, eikä tämä johdu tilapäisistä syistä.

Tasapainoisen lähestymistavan mukaisesti ensisijaisesti tulee turvautua muihin meluntorjunta- ja melunhallintatoimenpiteisiin kuin toimintarajoituksiin. Näistä muista tasapainoisen lähestymistavan mukaisista toimenpiteistä ja niiden mahdollisuuksista vähentää lentoliikenteen aiheuttamaa melua tai sen vaikutuksia Liikenne- ja viestintäviraston tulisi saada tietoa yhteistyöryhmän jäseniltä, joiden toimivaltaan tai vastuulle nämä muut toimenpiteet kuuluvat. Jos muut tasapainoisen lähestymistavan mukaiset toimenpiteet eivät ole riittävän tehokkaita lentoaseman meluntorjuntatavoitteen toteutumisen näkökulmasta, Liikenne- ja viestintäviraston tulee arvioida lentoaseman toimintarajoituksen tarpeellisuutta melunhallinta-asetuksen 6 artiklassa tarkoitetulla tavalla ennen kuin virasto voi esittää sellaista lentoasemalle.

Pykälän 2 momentin mukaan Liikenne- ja viestintäviraston on esiteltävä tekemänsä arviointi sekä sen pohjalta laadittu esitys yhteistyöryhmässä, jolloin yhteistyöryhmän jäsenet voivat esittää niistä oman näkemyksensä. Lisäksi viraston on kuultava asianosaisia. Velvollisuudesta kuulemisiin säädetään melunhallinta-asetuksessa, ilmailulaissa sekä hallintolaissa (434/2003), minkä vuoksi näistä ei tarvitse säätää tässä asetuksessa erikseen.

Pykälän 3 momentin mukaan Liikenne- ja viestintäviraston on kuultava asiassa myös liikenne- ja viestintäministeriötä, jota on pidettävä asianosaisena liikennejärjestelmäsuunnittelusta vastaavana ministeriönä.

4 §
Voimaantulo

Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2019. Tällä asetuksella kumotaan valtioneuvoston asetus tasapainoisesta lähestymistavasta lentoaseman melun hallinnassa (401/2016).

Selostus:

Asetus tuli voimaan samana päivänä 1.1.2019 kuin EU:n melunhallinta-asetusta alettiin soveltaa. Asetus kumosi aiemman samannimisen säädöksen.


Suvi Marttinen
Asianajaja
HPP Asianajotoimisto Oy

Puh. +358 9 474 21
suvi.marttinen@hpp.fi

Dokumentin lukeminen vaatii sisäänkirjautumisen

 
 
 
 
 
 
 
 

Tilaaminen

Edilex on Suomen johtava ammattilaisten lakitietopalvelu. Edilex sisältää Suomen laajimman ajantasaisen säädöstietokannan erinomaisin linkityksin oikeustapauksiin, esitöihin ja muihin oikeudellisiin aineistoihin sekä juridisen uutispalvelun. Lakikanava-seurantapalvelussa voit valita aihealueet ja aineistot, joita haluat seurata päivittäin.

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.