Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Ekosuunnittelulaki päivitettiin vastaamaan EU:n energiamerkintäasetuksen säännöksiä

Laki tuotteiden ekologiselle suunnittelulle ja energiamerkinnälle asetettavista vaatimuksista annetun lain muuttamisesta 1175/2018

Tuotteiden ekologiselle suunnittelulle ja energiamerkinnälle asetettavista vaatimuksista annettua lakia (1005/2008, ekosuunnittelulaki) muutettiin, koska Euroopan parlamentin ja neuvoston energiamerkintää koskeva asetus ((EU) 2017/1369, energiamerkintäasetus) edellytti kansallisen lain muuttamista.

EU:n uuden energiamerkintäasetuksen tärkeimpiä tavoitteita on parantaa energiamerkinnän lainsäädäntökehystä ja täytäntöönpanon valvontaa. Lisäksi sen avulla pyritään saavuttamaan unionin vuosille 2020 ja 2030 asetetut energiatehokkuustavoitteet, ympäristöä ja ilmastonmuutosta koskevat tavoitteet sekä vaikuttamaan myönteisesti energiaan liittyvien tuotteiden ja niiden osien ympäristötehokkuuteen. Energiamerkintäasetus korvasi energiamerkintädirektiivin (2010/30/EU), ja asetuksen voimaantulon 1.8.2017 jälkeen kansallisen ekosuunnittelulain päivittäminen tuli ajankohtaiseksi.

Energiamerkintä antaa uuden energiamerkintäasetuksen mukaan asiakkaalle mahdollisuuden tehdä tietoon perustuvia valintoja energiaan liittyvien tuotteiden energiankulutuksen pohjalta. Tiedot auttavat asiakkaita säästämään energiaa ja pienentämään energialaskuja. Ne myös edistävät innovaatioita ja investointeja energiatehokkaampien tuotteiden valmistuksen alalla. Asiakkaiden tietoon perustuvat valinnat ja tuotteisiin liittyvien vaatimusten yhdenmukaisuus unionin tasolla hyödyttävät myös valmistajia, toimialoja ja unionin taloutta.

Energiamerkintäasetuksen mukaan jäsenvaltioiden on säädettävä myös energiamerkintäasetuksen ja delegoitujen säädösten rikkomiseen sovellettavista seuraamuksista ja täytäntöönpanon valvontaa koskevista mekanismeista sekä toteutettava kaikki tarvittavat toimenpiteet niiden täytäntöönpanon varmistamiseksi. Säädettyjen seuraamusten on oltava tehokkaita, oikeasuhtaisia ja varoittavia. Tämän vuoksi ekosuunnittelulaissa tuotteille asetettujen vaatimusten ja energiamerkintäasetuksen tavoitteiden toteutumisen varmistamiseksi tiettyjen lainsäännösten laiminlyönti oli tarpeen säätää rangaistavaksi. Sanktioidut velvollisuuksien laiminlyönnit koskevat pääosin valmistajaa, valtuutettua edustajaa, maahantuojaa tai elinkeinonharjoittajaa. Näiltä toimijoilta vaaditaan erikoisosaamista ja erikoisammattipätevyyttä, jossa korostuu huolellisuusvelvoite.

Ekosuunnittelulakia muutettiin siten, että siihen lisättiin säännökset asetuksen velvotteiden rikkomisesta aiheutuvista seuraamuksista. Lisäksi laista poistettiin asetuksen kanssa päällekkäistä lainsäädäntöä ja tehtiin myös eräitä teknisluontoisia muutoksia.

Laki tuli voimaan 1.1.2019.

Ks. myös hallituksen esitys HE 187/2018 vp.

Eduskunnan päätöksen mukaisesti
kumotaan tuotteiden ekologiselle suunnittelulle ja energiamerkinnälle asetettavista vaatimuksista annetun lain (1005/2008) 15–18, 18 a, 19 ja 43 §, sellaisina kuin ne ovat, 15–18, 18 a sekä 19 § laissa 1009/2010 ja 43 § osaksi laissa 1009/2010, sekä
muutetaan 1, 2, 7, 8 ja 37 § sekä 41 §:n 2 momentti, sellaisina kuin ne ovat, 1, 2 ja 8 § osaksi laissa 1009/2010 sekä 7 ja 37 § ja 41 §:n 2 momentti laissa 1009/2010, seuraavasti:

1 §
Lain tarkoitus

Tässä laissa säädetään energiaan liittyvien tuotteiden ekologiselle suunnittelulle asetettavista vaatimuksista. Energiaan liittyvien tuotteiden energiamerkinnälle asetettavista vaatimuksista noudatetaan sitä, mitä energiamerkintää koskevien puitteiden vahvistamisesta ja direktiivin 2010/30/EU kumoamisesta annetussa Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EU) 2017/1369, jäljempänä energiamerkintäasetus, on säädetty.

Tämän lain tavoitteena on edistää kestävää kehitystä parantamalla energiatehokkuutta ja ympäristönsuojelun tasoa sekä energiahuoltovarmuutta.

Selostus:

Pykälää muutettiin siten, että siihen lisättiin viittaukset energiamerkintäasetukseen ja energiaan liittyviin tuotteisiin, joista Euroopan unioni antaa tuoteryhmäkohtaisia vaatimuksia. Muilta osin pykälä säilytettiin ennallaan.

2 §
Lain soveltamisala

Tätä lakia sovelletaan energiamerkintäasetuksen 1 artiklassa tarkoitettuihin tuotteisiin ja energiaan liittyviin tuotteisiin, joista Euroopan unioni antaa tuoteryhmäkohtaisia vaatimuksia.

Tätä lakia ei sovelleta liikennevälineisiin, jotka on tarkoitettu henkilöiden tai tavaroiden kuljetukseen.

Selostus:

Pykälää muutettiin siten, että lain soveltamisalaa rajattiin energiaan liittyviin tuotteisiin direktiivin soveltamisalan mukaisesti. Energiamerkintäasetuksen 1 artiklassa vahvistetaan kohde ja soveltamisala eli puitteet, joita sovelletaan markkinoille saatettuihin tai käyttöön otettuihin energiaan liittyviin tuotteisiin. Artiklassa säädetään myös näiden tuotteiden merkinnästä, tuotteiden energiatehokkuutta sekä energian ja muiden voimavarojen kulutusta käytön aikana koskevien tietojen antamisesta sekä tuotteita koskevien lisätietojen antamisesta.

7 §
Energiaan liittyvän tuotteen vaatimustenmukaisuuden arviointi

Valmistajan tai tämän valtuutetun edustajan on ennen energiaan liittyvän tuotteen markkinoille saattamista tai käyttöön ottamista huolehdittava siitä, että energiaan liittyvälle tuotteelle suoritetaan vaatimustenmukaisuuden arviointi sen varmistamiseksi, että tuote täyttää kaikki tämän lain vaatimukset.

Valtioneuvoston asetuksella säädetään tarkemmin energiaan liittyvän tuotteen vaatimuksenmukaisuuden arviointimenettelystä.

Selostus:

Pykälän valtuussäännös muutettiin vastaamaan nykyistä valtuussännöksen kirjoitustapaa ja pykälän otsikkoa ja tarkoitusta. Hyötysuhdedirektiivin (92/42/ETY) 7 artiklan 2 kohta ja siinä viitatut liitteet III-IV on tarkoitus nostaa ympäristöministeriön määräyksen tasolta valtioneuvoston asetuksen tasolle. Tämän toteuttamiseksi riittää pykälän 2 momentin valtuutus. Hyötysuhdedirektiivin liite V ja 8 artikla on jo toimeenpantu tämän lain voimassa olevilla säännöksillä. Muilta osin hyötysuhdedirektiivi on kumottu komission asetuksella 813/2013.

8 §
Vaatimustenmukaisuusvakuutus

Ennen kuin energiaan liittyvä tuote saatetaan markkinoille tai otetaan käyttöön, siitä on annettava vaatimustenmukaisuusvakuutus. Vaatimustenmukaisuusvakuutuksessa valmistaja tai tämän valtuutettu edustaja vakuuttaa, että energiaan liittyvä tuote on tämän lain mukainen.

Teknisten asiakirjojen ja vaatimustenmukaisuusvakuutuksen tulee olla suomen tai ruotsin kielellä taikka muulla Turvallisuus- ja kemikaaliviraston hyväksymällä kielellä.

Vaatimuksenmukaisuusvakuutuksessa ilmoitettavista tiedoista säädetään tarkemmin valtioneuvoston asetuksella.

Selostus:

Pykälää muutettiin lisäämällä siihen lause, että energiaan liittyvän tuotteen tekniset asiakirjat ja EU-vaatimustenmukaisuusvakuutus tulee olla suomen tai ruotsin kielellä taikka muulla turvallisuus- ja kemikaaliviraston hyväksymällä kielellä. Muutoin pykälä säilytettiin ennallaan.

37 §
Rangaistussäännökset

Joka tahallaan tai törkeästä huolimattomuudesta rikkoo

1) 6 §:n 3 momentin nojalla säädettyä tuotteen suunnittelua koskevaa velvollisuutta,

2) 7 §:n velvollisuutta huolehtia vaatimustenmukaisuuden arvioinnista,

3) 8 §:ssä tai sen nojalla säädettyä velvollisuutta antaa vaatimustenmukaisuusvakuutus,

4) valmistajan tai tämän edustajan 12 §:ssä säädettyä tiedonantovelvollisuutta,

5) 13 §:n 1 momentissa säädettyä saatavilla pitovelvollisuutta,

6) 14 §:ssä tarkoitettua velvollisuutta pitää saatavilla tiedot energiaan liittyvän tuotteen kestävästä käytöstä, ekologisesta profiilista ja ekologisen suunnittelun eduista,

7) 28 §:ssä säädettyä tiedonantovelvollisuutta tai 33 §:ssä säädetyn tarkastuslaitoksen tiedonantovelvollisuutta, 

8) energiamerkintäasetuksen 3 artiklan 1–5 kohdassa tarkoitettujen painettujen merkkien ja tuoteselosteen toimittamisvelvollisuutta tai velvollisuutta kiinnittää energiamerkki, varmistaa merkkien ja tuoteselosteiden paikkansapitävyys, mallin yksikön ollessa käytössä pyytää suostumusta kaikkiin muutoksiin, jotka heikentäisivät asiaan kuuluvan tuoteryhmäkohtaisen säädöksen mukaisia yksikön energiatehokkuusmerkinnän parametrejä taikka estää sellaisten tuotteiden markkinoille saattamisen, jotka on suunniteltu niin, että mallin suorituskyky muuttuu automaattisesti testausolosuhteissa,

9) energiamerkintäasetuksen 5 artiklan 1 kohdan a alakohdassa säädettyä jälleenmyyjän esillepanovelvollisuutta,

10) energiamerkintäasetuksen 6 artiklan 1 kohdan a alakohdassa säädettyä tavarantoimittajan tai jälleenmyyjän viittaamisvelvollisuutta, b alakohdassa säädettyä tilanteen korjaamisvelvollisuutta, c alakohdassa säädettyä kieltoa antaa tai esittää tuoteryhmäkohtaisten säädösten soveltamisalaan kuuluvien tuotteiden osalta muita merkintöjä, merkkejä, tunnuksia tai tekstejä, d alakohdan mukaista kieltoa antaa tai esittää tuoteryhmäkohtaisten säädösten soveltamisalaan kuulumattomien tuotteiden osalta jäljitteleviä merkkejä tai e alakohdassa tarkoitettua kieltoa antaa tai esittää muiden kuin energiaa liittyvien tuotteiden osalta jäljitteleviä merkkejä,

11) 20 §:ssä säädetyn velvollisuuden käyttää suomen ja ruotsin kieltä,

12) energiamerkintäasetuksen tuotetietokantaa koskevaa tavaratoimittajien velvoitetta sisältävän 4 artiklan 1 ja 2 kohdassa säädettyä velvoitetta ennen tuoteryhmäkohtaisen säädöksen soveltamisalaan kuuluvan uuden mallin yksikön saattamista markkinoille, syöttää uusi mallin yksikkö tuotetietokannan julkiseen ja vaatimusten noudattamista koskevaan osaan liitteen I mukaiset tiedot tai asettaa tekniset asiakirjat sähköisessä muodossa saataville tarkastusta varten 10 päivän kuluessa markkinavalvontaviranomaisen tai komission esittämän pyynnön vastaanottamisesta, 4 artiklan 4 kohdassa tarkoitettua tavarantoimittajan velvollisuutta ilmoittaa tietokannassa, milloin se ei enää saata markkinoille mallin yksiköitä, 4 artiklan 6 kohdan velvoitetta, kun mallin viimeinen yksikkö on saatettu markkinoille, säilyttää kyseistä mallia koskevat tiedot tuotetietokannan vaatimusten noudattamista koskevassa osassa 15 vuoden ajan tai muun säädetyn ajan ja säilyttää tiedot tietokannan julkisessa osassa taikka

13) 34 §:ssä tarkoitettua rajoitusta, kieltoa tai määräystä,

on tuomittava, jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta, tuotteiden ekologista suunnittelua ja energiamerkinnälle asetettavista vaatimuksista koskevien säännösten rikkomisesta sakkoon.

Joka rikkoo tämän lain nojalla määrättyä, uhkasakolla tehostettua kieltoa tai velvoitetta, ei voida tuomita 1 momentin nojalla rangaistukseen samasta teosta.

CE-merkintärikkomuksesta säädetään CE-merkintärikkomuksesta annetussa laissa (187/2010).

Selostus:

Pykälässä säädetään tiettyjen velvollisuuksien laiminlyömisen rangaistavuudesta. Pykälän viittaukset ekosuunnittelulain kumottuihin 15-18 ja 18 a §:iin muutettiin viittauksiksi energiamerkintäasetuksen 3 artiklan 1-5 kohtiin, 4 artiklan 1-4 ja 6 kohtiin, 5 artiklan 1 kohdan a alakohtaan ja 6 artiklan 1 kohdan a-e alakohtiin.

Pykälän 1 momentin 1-3 kohdissa säädetään rangaistaviksi valmistajan, valtuutetun edustajan, maahantuojan tai elinkeinoharjoittajan velvollisuuden laiminlyönti koskien tuotteen suunnittelua, vaatimustenmukaisuuden arvioinnista huolehtimista tai velvollisuutta antaa vaatimustenmukaisuusvakuutus.

Pykälän 1 momentin 4-9 kohdissa säädetään rangaistavaksi valmistajan tai tämän edustajan tiedonantovelvollisuuden laiminlyönti, saatavillapitovelvollisuuden laiminlyönti, energiaan liittyvän tuotteen kestävää käyttöä, ekologista profiilia ja ekologisen suunnittelun etuja koskevan tiedon saatavilla pitämistä koskevan velvollisuuden laiminlyönti, elinkeinonharjoittajan taikka tarkastuslaitoksen tiedonantovelvollisuuden laiminlyönti, painettujen merkkien ja tuoteselosteen toimittamisvelvollisuutta tai energiamerkin kiinnittämistä koskevan velvollisuuden laiminlyönti sekä merkkien ja tuoteselosteiden paikkansapitävyyden varmistamisen laiminlyönti. Lisäksi pykälän mukaan rangaistavaa on mallin yksikön ollessa käytössä laiminlyödä suostumuksen pyytäminen kaikkiin muutoksiin, jotka heikentävät asiaan kuuluvan tuoteryhmäkohtaisen säädöksen eli delegoidun säädöksen mukaisia yksikön energiatehokkuusmerkinnän parametrejä sekä laiminlyödä velvollisuus estää sellaisten tuotteiden markkinoille saattaminen, jotka on suunniteltu niin, että mallin suorituskyky muuttuu automaattisesti testausolosuhteissa. Rangaistavaa on myös jälleenmyyjän esillepanovelvollisuuden laiminlyönti.

Pykälän 1 momentin 10 kohdassa säädetään rangaistavaksi energiamerkintäasetuksessa säädetyn tavarantoimittajan tai jälleenmyyjän viittaamisvelvollisuuden laiminlyönti, tilanteen korjaamisvelvollisuuden laiminlyönti sekä tuoteryhmäkohtaisten säädösten soveltamisalaan kuuluvien tuotteiden osalta muiden merkintöjen, merkkien, tunnusten tai tekstien antamista tai esittämistä koskevan kiellon laiminlyöminen, tuoteryhmäkohtaisten säädösten soveltamisalaan kuulumattomien tuotteiden osalta jäljittelevien merkkien antamista ja esittämistä koskevan kiellon laiminlyöminen sekä muiden kuin energiaan liittyvien tuotteiden osalta jäljittelevien merkkien antamista tai esittämistä koskevan kiellon laiminlyöminen.

Pykälän 1 momentin 11-12 kohdissa säädetään rangaistavaksi suomen ja ruotsin kielen käyttämistä koskevan velvollisuuden laiminlyönti sekä tavarantoimittajia koskevan, ennen uuden mallin yksikön markkinoille saattamista koskevan velvollisuuden laiminlyönti. Velvollisuus koskee liitteen I mukaisten uuden mallin tietojen syöttämistä energiamerkintäasetuksen tuotetietokannan julkiseen ja vaatimusten noudattamista koskevaan osaan sekä teknisten asiakirjojen asettamista sähköisessä muodossa saataville tarkastusta varten 10 päivän kuluessa markkinavalvontaviranomaisen tai komission esittämän pyynnön vastaanottamisesta. Rangaistavaa on myös laiminlyödä tavarantoimittajaa koskeva velvollisuus ilmoittaa tietokannassa, milloin se ei enää saata markkinoille mallin yksiköitä, kun mallin viimeinen yksikkö on saatettu markkinoille. Lisäksi rangaistavaa on laiminlyödä kyseistä mallia koskevien tietojen kohdan 12 mukainen säilyttämisvelvollisuus.

Pykälän 1 momentin 13 kohdassa säädetään rangaistavaksi vaatimustenvastaisia energiaan liittyviä tuotteita koskevien rajoitusten, kieltojen tai määräysten laiminlyönti.

Pykälän 2 momentin mukaan rangaistukseen ei voida tuomita samasta teosta sitä, joka rikkoo uhkasakolla tehostettua kieltoa tai velvoitetta. Momentti vastaa pykälän aiempaa 3 momenttia.

Pykälän 3 momenttiin siirrettiin aiemmin pykälän 2 momentissa ollut viittaus lakiin CE-merkintärikkomuksesta (187/2010).

41 §
Voimaantulo

Energiamerkintää koskevia säännöksiä ei sovelleta sellaiseen energiaan liittyvään tuotteeseen, jonka tuotanto on päättynyt ja joka on saatettu markkinoille, ennen kuin kyseistä tuoteryhmää koskevaa Euroopan komission energiamerkintäsäädöstä on sovellettava.


Selostus:

Pykälän 2 momenttia muutettiin siten, että siitä poistettiin säännös siitä, että energiamerkintää koskevia säännöksiä ei sovelletta käytettynä myytävään energiaan liittyvään tuotteeseen, koska asiasta on säädetty energiamerkintäasetuksen 1 artiklan 2 a alakohdassa. Energiamerkintäasetuksen tavoitteena on, että kaikki unionin markkinoille ensimmäistä kertaa saatettavat tuotteet, käytetyt EU:n ulkopuolelta tulevat tuontituotteet mukaan lukien, kuuluvat asetuksen soveltamisalaan. Tuotteet, jotka on asetettu saataville unionin markkinoille toisen tai uudemman kerran, eivät kuulu energiamerkintäasetuksen soveltamisalaan. Muutoin pykälä säilyi ennallaan.


Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2019.


Suvi Marttinen
Asianajaja
HPP Asianajotoimisto Oy

Puh. +358 9 474 21
suvi.marttinen@hpp.fi

Dokumentin lukeminen vaatii sisäänkirjautumisen

 
 
 
 
 
 
 
 

Tilaaminen

Edilex on Suomen johtava ammattilaisten lakitietopalvelu. Edilex sisältää Suomen laajimman ajantasaisen säädöstietokannan erinomaisin linkityksin oikeustapauksiin, esitöihin ja muihin oikeudellisiin aineistoihin sekä juridisen uutispalvelun. Lakikanava-seurantapalvelussa voit valita aihealueet ja aineistot, joita haluat seurata päivittäin.

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.