Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Laitelakia muutettiin henkilönsuojainasetuksen ja köysiratalaitteistoasetuksen edellyttämällä tavalla

Laki eräiden teknisten laitteiden vaatimustenmukaisuudesta annetun lain muuttamisesta 215/2018

Selostus:

Lailla (215/2018) muutettiin eräiden teknisten laitteiden vaatimustenmukaisuudesta annettua lakia (1016/2004, ns. laitelaki). Laki sääntelee koneiden, työvälineiden, henkilönsuojainten ja muiden teknisten laitteiden vaatimustenmukaisuutta. Sen tarkoituksena on ehkäistä tapaturman vaaroja ja terveyden haittoja työkäyttöön tarkoitettujen teknisten laitteiden käytössä.

Lakiin tehtiin ne välttämättömät muutokset, jotka aiheutuivat henkilönsuojaimia ja köysiratalaitteistoja koskevista Euroopan Unionin asetuksista (2016/425, 2016/424). Asetukset sääntelevät olennaisessa määrin työssä käytettävien henkilönsuojaimien ja köysiratalaitteistojen vaatimustenmukaisuutta. Asetukset korvasivat henkilönsuojaimia ja köysiratalaitteistoja koskevat direktiivit. Vaikka kyseiset säädökset ovat asetuksena suoraan sovellettavaa oikeutta, ne edellyttävät tiettyjä kansallisia täytäntöönpanotoimia. Täten laitelain muutoksella nimettiin asetusten noudattamista valvovaksi markkinavalvontaviranomaiseksi työsuojeluviranomainen. Lisäksi muutoslaissa on säännökset ohjeiden, tietojen ja merkintöjen kielivaatimuksista ja asetuksissa asetettujen velvoitteiden laiminlyöntien seuraamuksista.

Lain rangaistussäännöstä selkeytettiin kokonaisuutena aiemmasta, minkä lisäksi yhdenmukaistettiin tuotteita koskevaa rikoslakitasoista rangaistussääntelyä. Jatkossa valmistajan, jakelijan tai muun luovuttajan toiminta voi tulla rangaistavaksi terveysrikoksena työturvallisuusrikoksen sijaan myös työssä käytettävien teknisten laitteiden osalta.

Henkilönsuojainasetuksen ja köysiratalaitteistoasetuksen suora sovellettavuus teki asetusten kanssa päällekkäiset laitelain pykälät tarpeettomaksi. Laitelain muutoksella poistettiin nämä säännökset. Lisäksi lakiin tehtiin muita teknisiä muutoksia.

Muutokset tulivat voimaan 21.4.2018.

Ks. myös hallituksen esitys HE 194/2017 vp.

Eduskunnan päätöksen mukaisesti muutettiin eräiden teknisten laitteiden vaatimustenmukaisuudesta annetun lain (1016/2004) 1, 3–5, 9, 12 ja 13 §, sellaisena kuin niistä on 12 § laeissa 45/2006 ja 272/2013, ja lisättiin lakiin uusi 10 a § seuraavasti:

1 §
Lain tarkoitus

Tämän lain tarkoituksena on varmistaa, että kone, työväline tai muu tekninen laite (tekninen aite) on vaatimusten mukainen eikä aiheuta valmistajan tarkoittamassa käytössä tapaturman varaa eikä terveyden haittaa. Lain tarkoituksena on myös varmistaa, että asianmukaisesti suunniteltu, valmistettu ja varustettu tekninen laite voidaan esteettä luovuttaa markkinoille tai käyttöön.

Selostus:

Pykälään tehtiin tekninen muutos poistamalla maininta henkilönsuojaimesta. Maininta kävi tarpeettomaksi, koska henkilönsuojainasetus on suoraan sovellettavaa oikeutta Suomessa.

3 §
Suhde muuhun lainsäädäntöön

Jos muussa laissa on tästä laista poikkeavia säännöksiä teknisten laitteiden markkinoille tai käyttöön luovuttamisesta, niitä sovelletaan tämän lain asemesta.

Tätä lakia ei sovelleta, lukuun ottamatta sen 10 a, 12 ja 13 §:ää, henkilönsuojaimiin, joista säädetään henkilönsuojaimista ja neuvoston direktiivin 89/686/ETY kumoamisesta annetussa Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EU) 2016/425, jäljempänä henkilönsuojainasetus, eikä köysiratalaitteistoihin ja niihin tarkoitettuihin osajärjestelmiin ja turvakomponentteihin, joista säädetään köysiratalaitteistoista ja direktiivin 2000/9/EY kumoamisesta annetussa Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EU) 2016/424, jäljempänä köysiratalaitteistoasetus.

Selostus:

Pykälään lisättiin toinen momentti, jossa säädetään henkilönsuojainasetuksen ja köysiratalaitteistoasetuksen soveltamisesta laitelain sijaan. Asetukset edellyttävät kuitenkin tiettyjä kansallisia täytäntöönpanotoimia. Täytäntöönpanotoimet toteutettiin säätämällä laitelain 10 a §, 12 § ja 13 §, joiden osalta laitelakia sovelletaan myös olennaisessa määrin työssä käytettäviin henkilönsuojaimiin ja köysiratalaitteistoihin.

4 §
Valmistajan yleinen huolehtimisvelvollisuus

Valmistajan tulee suunnitella ja valmistaa tekninen laite rakenteiltaan, varusteiltaan ja muilta ominaisuuksiltaan sellaiseksi, että se soveltuu tarkoitettuun käyttöön eikä tällaisessa käytössä aiheuta tapaturman vaaraa eikä terveyden haittaa. Jos tapaturman vaaraa tai terveyden haittaa ei voida muutoin riittävästi poistaa, on käytettävä tarkoituksenmukaisia suojaustoimenpiteitä. Vaaroista ja haitoista on varoitettava tehokkaasti.

Valtioneuvoston asetuksella annetaan tarkemmat säännökset:

1) koneiden suunnitteluun ja rakenteeseen liittyvistä terveys- ja turvallisuusvaatimuksista, hallintajärjestelmistä, mekaanisen ja muun vaaran torjunnasta, suojuksien ja turvalaitteiden ominaisuuksista; sekä

2) muiden kuin 1 kohdassa tarkoitettujen teknisten laitteiden suunnitteluun ja rakenteeseen liittyvistä terveys- ja turvallisuusvaatimuksista.

Selostus:

Pykälään tehtiin teknisiä muutoksia. Pykälän ensimmäisen momentin aiemman sanamuodon mukaan "mikäli tapaturman vaaraa tai terveyden haittaa ei voida muutoin riittävästi poistaa on valmistuksessa käytettävä tarkoituksenmukaisia suojaustoimenpiteitä". Pykälää muutettiin poistamalla sana valmistus, koska sanaa pidettiin tulkinnanvaraisena. Se saattoi antaa vaikutelman, että olisi kyse teknisen laitteen valmistamisen turvallisuuden parantamisesta, vaikka pykälässä säädetään itse teknisen laitteen turvallisuuden parantamisesta tarkoituksenmukaisin suojatoimenpitein.

Pykälästä poistettiin henkilönsuojainten vaatimustenmukaisuutta koskeva virke, koska henkilönsuojainasetuksessa säädetään samasta asiasta. Samasta syystä poistettiin pykälässä valtioneuvostolle annettu valtuus antaa tarkempaa sääntelyä asetuksella henkilönsuojainten vaatimustenmukaisuudesta. Henkilönsuojaimista annettu valtioneuvoston päätös (1406/1993) päätös kumottiin lakiuudistuksen yhteydessä.

5 §
Vaatimustenmukaisuuden osoittaminen

Painelaitteen asennus-, korjaus- ja muutostöissä sekä sellaisessa painelaitteiden yhdistämisessä, jonka vaatimustenmukaisuutta ei ole osoitettu, on noudatettava 5 §:ssä säädettyjä yleisiä turvallisuusvaatimuksia. Jos painelaitteeseen sovelletaan 14 §:ssä säädettyjä olennaisia turvallisuusvaatimuksia, asennus-, korjaus- ja muutostöissä on noudatettava myös näitä vaatimuksia. Painelaitteiden yhdistämisessä paineenkestoon vaikuttavan rakenteen hitsauksen, lämpökäsittelyn tai muulla tavoin tapahtuvan ominaisuuksien muuttamisen vaatimustenmukaisuus tulee osoittaa soveltuvin vaatimustenmukaisuuden arviointimenettelyin.

Valtioneuvoston asetuksella säädetään tarkemmin paineenkestoon vaikuttavan rakenteen asennus-, korjaus- ja muutostyössä noudatettavasta menettelystä sekä menettelyn soveltamisesta 1 momentissa tarkoitetun painelaitteiden yhdistämisen vaatimustenmukaisuuden osoittamisessa.

Selostus:

Pykälään tehtiin henkilönsuojainasetuksesta johtuva tekninen muutos poistamalla nimenomainen maininta henkilönsuojaimista. Lisäksi ensimmäisen momentin kolmanteen kohtaan lisättiin sana tekninen.

9 §
Teknisen laitteen edelleen luovuttajan velvollisuudet

Markkinoille luovutetun teknisen laitteen edelleen luovuttajan on osaltaan varmistettava, että laite on turvallisuuden kannalta siten vaatimustenmukainen kuin se oli markkinoille luovutettaessa. Lisäksi tulee varmistaa, että asianmukaiset ohjeet ovat laitteen mukana.

Selostus:

Pykälästä poistettiin kielivaatimuksia koskevat kohdat, jotka siirrettiin uuteen 10 a §:ään. Siten edelleen luovuttajan kuuluu yhä varmistua, että asianmukaiset ohjeet ovat laitteen mukana.

10 a §
Kielivaatimukset

Teknisen laitteen mukana toimitettavien, turvallista käyttöä koskevien ohjeiden, tietojen ja merkintöjen tulee olla suomen ja ruotsin kielellä. Lisäksi teknisen laitteen vaatimustenmukaisuudesta annetun vakuutuksen on oltava suomen ja ruotsin kielellä.

Valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä ohjeiden, tietojen ja merkintöjen sekä vaatimustenmukaisuudesta annetun vakuutuksen kielestä sekä mahdollisuudesta poiketa 1 momentissa säädetystä kielivaatimuksesta yksikielisissä kunnissa.

Selostus:

Pykälä on uusi, joskin aiemmin laitelain 9 §:ssä säädettiin ohjeiden kielivaatimuksista. Tarkoituksena ei ollut sinänsä muuttaa näitä kielivaatimuksia, vaan ennemminkin varmistaa käsitteiden riittävä kattavuus. Pykälässä säädetään ohjeiden lisäksi tietojen ja merkintöjen kielivaatimuksista.  Ohjeilla, tiedoilla ja merkinnöillä tarkoitetaan ennen kaikkea laitteen käyttöohjeita, mutta ne voivat olla myös muita sanallisia turvallisuus- tai varoitustietoja, jotka ovat liitettyinä käyttöohjeisiin tai itse laitteeseen.

Valmistajan tai muun luovuttajan velvollisuuksiin kuuluu huolehtia asianmukaisista ohjeista, tiedoista ja merkinnöistä. Kielivaatimusten noudattamisen voidaan katsoa sisältyvän näihin velvollisuuksiin.

Mikäli laitteen vaatimustenmukaisuus perustuu EU-sääntelyyn, vakuutuksella tarkoitetaan EU- tai EY-vaatimustenmukaisuusvakuutusta. Vakuutuksen on oltava suomen ja ruotsin kielellä. Eri laitteita koskevassa EU-sääntelyssä on säädetty eri tavoin, miten vakuutus on oltava saatavilla. Yleensä vakuutuksen on oltava laitteen mukana tai sitten siinä annettavat tiedot on sisällytettävä käyttöohjeeseen ja lisäksi ilmoitettava internet-osoite, jossa täydellinen vakuutus on saatavilla.

Pykälän toiseen momenttiin kirjattiin aiempaa täsmällisemmin, miltä osin valtioneuvostolla on valtuudet antaa tarkempaa sääntelyä kielivaatimuksista ja mahdollisuus poiketa pykälässä säädetyistä vaatimuksista

12 §
Lain valvonta

Tämän lain, henkilönsuojainasetuksen sekä köysiratalaitteistoasetuksen noudattamista valvoo työsuojeluviranomainen.

Valvonnasta säädetään työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta annetussa laissa (44/2006), henkilönsuojainasetuksen VI luvussa ja köysiratalaitteistoasetuksen V luvussa. Työsuojeluviranomainen vastaa mainituissa asetusten luvuissa markkinavalvontaviranomaiselle ja jäsenvaltiolle säädetyistä tehtävistä.

Yksityiseen kulutukseen tarkoitettujen tai olennaisessa määrin yksityisessä kulutuksessa käytettävien teknisten laitteiden vaatimustenmukaisuudesta ja valvonnasta säädetään erikseen.

Selostus:

Pykälään tehtiin lisäys, että työsuojeluviranomainen valvoo laitelain lisäksi myös henkilönsuojainasetuksen ja köysiratalaitteistoasetuksen noudattamista. Tällä mahdollistetaan eri laitteisiin kohdistuva yhdenmukainen valvonta ja turvataan valvovan viranomaisen käytettävissä olevat keinot mahdollisimman laajasti.

Pykälän toisessa momentissa säädetään, mihin viranomaisen valvonta perustuu.

Pykälän kolmanneksi momentiksi siirrettiin valvontalaista viittaussäännös. Muutoksella ei ollut tarkoitus muuttaa viranomaisten työnjakoa yksityiseen kulutukseen ja työkäyttöön tarkoitettujen teknisten laitteiden valvonnassa. Yksityiseen kulutukseen tarkoitettujen teknisten laitteiden turvallisuutta valvoo pääsääntöisesti turvallisuus- ja kemikaalivirasto. Valvonnasta säädetään laissa kuluttajien käyttöön tarkoitetuissa henkilönsuojaimissa (218/2018), laissa eräiden tuotteiden markkinavalvonnasta (1137/2016) sekä kuluttajaturvallisuuslaissa (920/2011).

13 §
Rangaistussäännös

Joka tahallaan tai törkeästä huolimattomuudesta rikkoo

1) 4 §:n 1 momentissa tai 2 momentin nojalla säädettyä valmistajan velvollisuutta huolehtia teknisen laitteen turvallisuudesta ja vaatimustenmukaisuudesta,

2) 5 §:n 1 momentissa tai 2 momentin nojalla säädettyä valmistajan velvollisuutta osoittaa teknisen laitteen vaatimustenmukaisuus, koota tekniset asiakirjat, laatia asianmukaiset käyttö- ja muut ohjeet sekä varustaa tekninen laite vaaditulla merkinnällä,

3) 6 §:ssä säädettyä valmistajan velvollisuutta liittää vaarallisen aineen nimi, vaaditut merkinnät ja käyttö- ja turvallisuusohjeet tekniseen laitteeseen,

4) 7 §:ssä säädettyä henkilön, joka luovuttaa teknisen laitteen omissa nimissään ensimmäistä kertaa markkinoille tai käyttöön Euroopan talousalueella, velvollisuutta huolehtia teknisen laitteen turvallisuudesta ja vaatimustenmukaisuudesta,

5) 7 §:ssä säädettyä henkilön, joka luovuttaa teknisen laitteen omissa nimissään ensimmäistä kertaa markkinoille tai käyttöön Euroopan talousalueella, velvollisuutta osoittaa teknisen laitteen vaatimustenmukaisuus, koota tekniset asiakirjat, laatia asianmukaiset käyttö- ja muut ohjeet sekä varustaa tekninen laite vaaditulla merkinnällä,

6) 7 §:ssä säädettyä henkilön, joka luovuttaa teknisen laitteen omissa nimissään ensimmäistä kertaa markkinoille tai käyttöön Euroopan talousalueella, velvollisuutta liittää vaarallisen aineen nimi, vaaditut merkinnät ja käyttö- ja turvallisuusohjeet tekniseen laitteeseen tai

7) 9 §:ssä säädettyä edelleen luovuttajan velvollisuutta varmistua teknisen laitteen vaatimustenmukaisuudesta ja siitä, että asianmukaiset ohjeet ovat laitteen mukana,

on tuomittava, jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta, laiteturvallisuusrikkomuksesta sakkoon.

Jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta, laiteturvallisuusrikkomuksesta
tuomitaan myös se, joka tahallaan tai törkeästä huolimattomuudesta rikkoo

1) henkilönsuojainasetuksen 8 artiklan 1 kohdassa tai köysiratalaitteistoasetuksen 11 artiklan 1 kohdassa säädettyä valmistajan velvollisuutta varmistaa tuotteen vaatimustenmukaisuus,

2) henkilönsuojainasetuksen 8 artiklan 2 kohdassa tai köysiratalaitteistoasetuksen 11 artiklan 2 kohdassa säädettyä valmistajan velvollisuutta laatia tekniset asiakirjat, suorittaa tai suorituttaa vaatimustenmukaisuuden arviointimenettely, laatia EU-vaatimustenmukaisuusvakuutus sekä kiinnittää CE-merkintä,

3) henkilönsuojainasetuksen 8 artiklan 4 kohdassa tai köysiratalaitteistoasetuksen 11 artiklan 4 kohdassa säädettyä valmistajan velvollisuutta varmistaa sarjatuotannossa valmistetun tuotteen vaatimustenmukaisuus,

4) henkilönsuojainasetuksen 8 artiklan 7 ja 8 kohdassa taikka köysiratalaitteistoasetuksen 11 artiklan 7 kohdassa säädettyä valmistajan velvollisuutta varmistaa, että tuotteen mukana tai saatavilla ovat asianmukaiset ohjeet, tiedot tai asiakirjat,

5) henkilönsuojainasetuksen 10 artiklan 1, 2 ja 4 kohdassa tai köysiratalaitteistoasetuksen 13 artiklan 1, 2 ja 4 kohdassa säädettyä maahantuojan velvollisuutta saattaa markkinoille ainoastaan vaatimustenmukaisia tuotteita, varmistaa, että valmistaja on huolehtinut vaatimustenmukaisuuden arviointimenettelystä, teknisten asiakirjojen laatimisesta ja asianmukaisten merkintöjen tekemisestä, että tuotteeseen on kiinnitetty CE-merkintä ja että mukana ovat asianmukaiset ohjeet, tiedot ja asiakirjat taidellä 89 §:n 2 momentin 2 ja 3 kohdassa tarkoitettujen kuljetettavien painelaitteiden tai kuljetettavien painelaitteiden kaltaisten painelaitteiden täyttämiseen käytettävän laitteiston omistajan tai haltijan on pyydettävä tarkastuslaitosta arvioimaan täyttöpaikka ennen laitteiston käyttöönottoa. Käyttöönoton jälkeen täyttöpaikka on arvioitava vähintään kuuden vuoden välein.

6) henkilönsuojainasetuksen 11 artiklan 2 kohdassa tai köysiratalaitteistoasetuksen 14 artiklan 2 kohdassa säädettyä jakelijan velvollisuutta varmistaa, että tuotteeseen on kiinnitetty CE-merkintä, mukana ovat asianmukaiset ohjeet, tiedot ja asiakirjat sekä siitä,
että valmistaja ja maahantuoja ovat huolehtineet asianmukaisten merkintöjen tekemisestä.

Rangaistus terveysrikoksesta säädetään rikoslain (39/1889) 44 luvun 1 §:ssä.


Selostus:

Pykälässä muutettiin laiterikkomuksen syyksiluettavuuden edellytystä. Muutoksen johdosta laiterikkomus ei ole enää tuottamuksellisena rangaistava, vaan edellytetään törkeää tuottamusta. Törkeän tuottamuksen käsite on määritelty rikoslain (39/1889) 3 luvun 7 §:ssä. Perustuslakivaliokunnan lausuntokäytännön mukaan lainsäädännössä tulee edellyttää pääsääntöisesti törkeää huolimattomuutta tavallisen huolimattomuuden sijasta ottaen huomioon erityisesti suhteellisuusperiaatteen ja rikosoikeudellisen laillisuusperiaatteen asettamat vaatimukset.

Pykälä oli aiemmin ns. blankorangaistussäännös, jossa todettiin yleisesti laissa säädettyjen velvollisuuksien rikkomisen rangaistavuudesta. Pykälää selkeytettiin siten, että siitä ilmenee nyt täsmällisemmin ne velvollisuudet, joiden rikkominen on rangaistavaa. Muutos vastaa paremmin rikosoikeudellisen laillisuusperiaatteen asettamia vaatimuksia ja antaa yksilöille mahdollisuuden ennakoida aiempaa paremmin oman toimintansa seurauksia. Rangaistavuuden kattavuutta ei ollut kuitenkaan tarkoitus muuttaa.

Pykälän ensimmäisen momentin 1-3 kohdat koskevat valmistajan velvollisuuksien laiminlyöntiä.

4-6 kohdat koskevat henkilöä, joka luovuttaa teknisen laitteen omissa nimissään ensimmäistä kertaa markkinoille tai käyttöön Euroopan talousalueelle. Henkilö saattaa laitteen omissa nimissään markkinoille esimerkiksi pakkaamalla tai merkitsemällä laitteen omalla kauppanimellään. Tällaista henkilöä koskevat samat velvollisuudet kuin laitteen valmistajaa.

Momentin 7 kohdassa mainitulla edelleen luovuttajalla tarkoitetaan esimerkiksi tukku- ja vähittäiskauppiasta.

Toisessa momentissa säädetään henkilönsuojainasetuksessa ja köysiratalaitteistoasetuksessa säädettyjen velvollisuuksien rikkomisesta. Nämä velvollisuudet kohdistuvat valmistajaan, maahantuojaan ja jakelijaan. Rikkomisen rangaistavuudesta on säädetty myös kyseisissä asetuksissa, mutta rangaistavuudesta oli tarpeen säätää erikseen kansallisessa lainsäädännössä.

Kolmannessa momentissa yhdenmukaistettiin tuotteita koskevaa rikoslakitasoista rangaistussääntelyä. Jatkossa valmistajan, jakelijan tai muun luovuttajan toiminta voi tulla rangaistavaksi terveysrikoksena työturvallisuusrikoksen sijaan myös työssä käytettävien teknisten laitteiden osalta.



Tämä laki tulee voimaan 21 päivänä huhtikuuta 2018.

Henkilönsuojaimet, jotka on saatettu markkinoille ennen 21 päivää huhtikuuta 2019 ja jotka ovat tämän lain voimaan tullessa voimassa olleiden säännösten mukaisia, saavat jäädä markkinoille 21 päivän huhtikuuta 2019 jälkeen. Näihin henkilönsuojaimiin myönnetyt EY-tyyppitarkastustodistukset ja annetut hyväksymispäätökset ovat voimassa 21 päivään huhtikuuta 2023 saakka, ellei niiden voimassaolo pääty sitä ennen.

Ennen tämän lain voimaantuloa markkinoille saatetut köysiratalaitteistojen osajärjestelmät tai turvakomponentit, jotka ovat tämän lain voimaan tullessa voimassa olleiden säännösten mukaisia, saavat jäädä markkinoille tämän lain tultua voimaan. Näille turvakomponenteille myönnetyt todistukset ja annetut hyväksymispäätökset jäävät edelleen voimaan.

Ennen tämän lain voimaantuloa asennetut köysiratalaitteistot, jotka ovat tämän lain voimaan tullessa voimassa olleiden säännösten mukaisia, saadaan ottaa käyttöön tämän lain tultua voimaan.

Selostus:

Laki tuli voimaan samana päivänä, kun henkilönsuojainasetus ja köysiratalaitteistoasetus tulivat sovellettavaksi. Samalla aikaisemmat direktiivit kumoutuivat.

Siirtymäsäännökseen sisällytettiin köysiratalaitteistoasetuksen 46 artiklaa ja henkilönsuojainasetuksen 47 artiklaa vastaavat siirtymäsäännökset. Säännöksillä turvataan markkinoilla toimivien asemaa.


Johan Pråhl
Asianajaja
HPP Asianajotoimisto Oy
Puh. +358 9 474 21
johan.prahl@hpp.fi

Dokumentin lukeminen vaatii sisäänkirjautumisen

 
 
 
 
 
 
 
 

Tilaaminen

Edilex on Suomen johtava ammattilaisten lakitietopalvelu. Edilex sisältää Suomen laajimman ajantasaisen säädöstietokannan erinomaisin linkityksin oikeustapauksiin, esitöihin ja muihin oikeudellisiin aineistoihin sekä juridisen uutispalvelun. Lakikanava-seurantapalvelussa voit valita aihealueet ja aineistot, joita haluat seurata päivittäin.

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.