Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Ympäristönsuojelulakia muutettiin vastaamaan keskisuuria polttolaitoksia koskevan direktiivin säännöksiä

Laki ympäristönsuojelulain muuttamisesta 1064/2017

Ympäristönsuojelulain (527/2014) muutoksella saatettiin osaksi kansallista lainsäädäntöä Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi (EU) 2015/2193 tiettyjen keskisuurista polttolaitoksista ilmaan joutuvien epäpuhtauspäästöjen rajoittamisesta (jäljempänä keskisuuria polttolaitoksia koskeva direktiivi), joka annettiin 25.11.2015. Direktiiviä sovelletaan vähintään 1 megawatin mutta alle 50 megawatin käyttöön otettaviin polttolaitoksiin 20.12.2018 alkaen, olemassa oleviin polttoaineteholtaan vähintään 5 mutta alle 50 megawatin polttolaitoksiin vuoden 2025 alusta alkaen ja vähintään 1 megawatin mutta alle 5 megawatin laitoksiin vuoden 2030 alusta alkaen.

Aikaisemmin vähintään 1 megawatin mutta alle 50 megawatin polttolaitosten päästöjä ei ole säädetty EU-tasolla, vaan jäsenvaltioilla on ollut vaihtelevasti kansallista lainsäädäntöä tällaisista polttolaitoksista. Suurin osa keskisuuria polttolaitoksia koskevan direktiivin yksityiskohtaisista velvoitteista pantiin Suomessa täytäntöön asetustason sääntelyllä. Aiemmin voimassa ollut alle 50 MW polttolaitoksien velvoitteista säätänyt ns. PiPo-asetus (750/2013) korvattiin uudella valtioneuvoston asetuksella (1065/2017, jäljempänä toimialakohtainen asetus).

Ympäristönsuojelulain muutoksella laajennetaan rekisteröintivelvollisuutta aiempaa pienempiin eli polttoaineteholtaan vähintään 1 megawatin energiantuotantolaitoksiin. Tämä lisää siirtymäsäännösten mukaisessa aikataulussa rekisteröintivelvollisten energiantuotantolaitosten määrää polttoaineteholtaan vähintään 1 megawatin mutta alle 5 megawatin energiantuotantolaitosten kokoluokassa. Aiemmin voimassa olleen sääntelyn mukaan kyseisen kokoluokan energiantuotantolaitokset eivät ole pääsääntöisesti olleet rekisteröinti- tai ympäristölupavelvollisia.

Ks. myös hallituksen esitys HE 167/2017 vp.

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

muutetaan ympäristönsuojelulain (527/2014) 10 §:n 2 momentti, 116 § sekä liitteen 1 taulukon 2 kohdan 3 alakohta a ja liitteen 2 kohta 1,

sellaisina kuin niistä ovat 10 §:n 2 momentti, liitteen 1 taulukon 2 kohdan 3 alakohta a ja liitteen 2 kohta 1 laissa 437/2017,

lisätään lakiin uusi 106 a–106 e § ja niiden edelle uusi väliotsikko sekä 145 §:ään, sellaisena kuin se on laissa 1068/2016, uusi 4 momentti seuraavasti:

10 §
Valtioneuvoston asetukset ympäristön pilaantumisen ehkäisemiseksi eräissä toiminnoissa

Edellä 1 momentissa tarkoitetut säännökset voivat koskea seuraavia toimialoja ja toimintoja:

1) polttoaineteholtaan alle 50 megawatin energiantuotantolaitos, johon kuuluu yksi tai useampi energiantuotantoyksikkö;

2) asfalttiasema;

3) polttonesteiden jakeluasema;

4) toiminta, jossa käytetään orgaanisia liuottimia;

5) jätteen käsittely;

6) maa-, karja-, turkis- ja metsätalous;

7) turvetuotanto;

8) kalankasvatus;

9) kivenmurskaamo, kivenlouhimo ja muu kivenlouhinta;

10) yhdyskuntajätevesien käsittely ja johtaminen;

11) kiinteä betoniasema ja betonituotetehdas.

Selostus:

Pykälän 2 momentin 1 kohdan asetuksenantovaltuutta on selkiytetty siten, että siinä tarkoitettuun polttoaineteholtaan alle 50 megawatin energiantuotantolaitokseen voi kuulua yksi tai useampi energiantuotantoyksikkö.

Keskisuuret energiantuotantoyksiköt ja -laitokset
106 a §
Keskisuuriin energiantuotantoyksiköihin ja -laitoksiin liittyvät määritelmät

Tässä laissa tarkoitetaan:

1) energiantuotantoyksiköllä kattilaa, kaasuturbiinia, polttomoottoria tai mitä tahansa muuta teknistä laitetta, jossa polttoaineet hapetetaan, jotta näin syntyvää lämpöä voidaan käyttää;

2) energiantuotantolaitoksella yhtä tai useampaa samalla laitosalueella sijaitsevaa energiantuotantoyksikköä ja niiden toimintaan kiinteästi liittyviä muita toimintoja;

3) olemassa olevalla energiantuotantoyksiköllä energiantuotantoyksikköä, joka on otettu käyttöön ennen 20 päivää joulukuuta 2018 tai jolle on myönnetty ympäristölupa tai joka on rekisteröity ennen 19 päivää joulukuuta 2017 edellyttäen, että yksikkö on otettu käyttöön viimeistään 20 päivänä joulukuuta 2018;

4) uudella energiantuotantoyksiköllä muuta kuin olemassa olevaa energiantuotantoyksikköä;

5) kaasuturbiinilla pyörivää konetta, joka muuntaa lämpöenergian mekaaniseksi työksi ja koostuu pääasiassa kompressorista, lämpölaitteesta, jossa polttoaine hapetetaan työaineen kuumentamiseksi, ja turbiinista;

6) kaasumoottorilla polttomoottoria, joka toimii ottosyklin mukaisesti ja käyttää kipinäsytytystä polttoaineen polttamiseen;

7) dieselmoottorilla polttomoottoria, joka toimii dieselsyklin mukaisesti ja käyttää puristussytytystä polttoaineen polttamiseen;

8) jalostamopolttoaineella raakaöljyn jalostamisen tislaus- ja konversiovaiheesta saatavia kiinteitä, nestemäisiä tai kaasumaisia poltettavia aineita, mukaan lukien jalostamon polttokaasu, synteesikaasu, jalostamon öljyt ja öljykoksi.

Selostus:

Lain 10 lukuun polttoainelaitoksia koskevan sääntelyn jälkeen on lisätty uusi väliotsikko "Keskisuuret energiantuotantoyksiköt ja -laitokset". Väliotsikon alle on lisätty uudet säännökset, joilla pantiin täytäntöön pääosa lakitason sääntelyä edellyttävistä keskisuuria polttolaitoksia koskevan direktiivin velvoitteista.

Pykälän 1 kohdan määritelmä "energiantuotantoyksikkö" vastaa pääosin keskisuuria polttolaitoksia koskevan direktiivin 3 artiklan 5 kohtaan sisältyvää määritelmää "polttolaitos". Pykälän 2 kohdan määritelmä "energiantuotantolaitos" on puhtaasti kansallinen määritelmä, jota tarvitaan rekisteröitävien ja luvanvaraisten toimintojen ulottuvuutta täsmentämään. Pykälän 3 kohdan määritelmä olemassa olevasta energiatuotantoyksiköstä vastaa keskisuuria polttolaitoksia koskevan direktiivin määritelmää olemassa olevasta polttolaitoksesta. Pykälän 4 kohdan "uusi energiantuotantoyksikkö" vastaa keskisuuria polttolaitoksia koskevan direktiivin 3 artiklan 7 kohdan määritelmää uudesta polttolaitoksesta. Direktiivin 3 artiklan 12 kohdassa määritellään kaasuturbiini, joka on hieman kansallista määritelmää yksityiskohtaisempi. Sen mukaan määritelmä kattaa sekä avoimen että yhdistetyn syklin kaasuturbiinit sekä yhteistuotannossa käytettävät kaasuturbiinit lisäpolttoaineella tai ilman. Kohtien 6-8 määritelmät perustuvat täysin keskisuuria polttolaitoksia koskevaan direktiiviin.

Määritelmien mukaan viime kädessä energiantuotantoyksikön käyttöönottohetki ratkaisee sen, onko kyse olemassa olevasta vai uudesta energiantuotantoyksiköstä. Ratkaisevaa on siis se, onko käyttöönotto tapahtunut ennen 20.12.2018 tai viimeistään kyseisenä päivänä.

106 b §
Soveltamisala

Sen lisäksi, mitä muualla tässä laissa säädetään, energiantuotantoyksikköön, jossa käytetään kiinteää, nestemäistä tai kaasumaista polttoainetta ja jonka polttoaineteho on vähintään 1 megawatti mutta alle 50 megawattia (keskisuuri energiantuotantoyksikkö), sekä energiantuotantolaitokseen, johon kuuluu yksi tai useampi keskisuuri energiantuotantoyksikkö (keskisuuri energiantuotantolaitos), sovelletaan 106 a–106 e §:ää.

Lain 106 a–106 e §:ää sovelletaan myös uuteen keskisuureen energiantuotantoyksikköön, joka kuuluu sellaiseen 106 c §:ssä tarkoitettuun kokonaisuuteen, jonka yhteenlaskettu polttoaineteho on vähintään 50 megawattia, mutta johon ei sovelleta suuria polttolaitoksia koskevia säännöksiä.

Lain 106 a–106 e §:ää ei kuitenkaan sovelleta:

1) keskisuuriin energiantuotantoyksiköihin, joihin sovelletaan suuria polttolaitoksia koskevia säännöksiä;

2) keskisuuriin energiantuotantoyksiköihin, joihin sovelletaan jätteen polttamista koskevia säännöksiä;

3) keskisuuriin energiantuotantoyksiköihin, joihin sovelletaan liikkuviin työkoneisiin asennettavien polttomoottoreiden pakokaasu- ja hiukkaspäästöjen rajoittamista koskevia säännöksiä;

4) keskisuuriin maatilojen energiantuotantoyksiköihin, joiden kokonaispolttoaineteho on enintään 5 megawattia ja joiden polttoaineena käytetään yksinomaan muiden kuin ihmisravinnoksi tarkoitettujen eläimistä saatavien sivutuotteiden ja niistä johdettujen tuotteiden terveyssäännöistä sekä asetuksen (EY) N:o 1774/2002 kumoamisesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 1069/20099 artiklan a alakohdassa tarkoitettua siipikarjan käsittelemätöntä lantaa;

5) keskisuuriin energiantuotantoyksiköihin, joissa palamisessa syntyviä kaasumaisia tuotteita käytetään esineiden tai aineiden suoraan lämmitykseen, kuivaukseen tai muuhun käsittelyyn;

6) keskisuuriin energiantuotantoyksiköihin, jotka käyttävät palamisessa syntyviä kaasumaisia tuotteita suoraan kaasulämmitykseen, jota käytetään sisätilojen lämmittämiseen työolojen parantamiseksi;

7) jälkipolttoyksiköihin, jotka on suunniteltu puhdistamaan teollisten prosessien poistokaasuja polttamalla ja joita ei käytetä itsenäisinä energiantuotantoyksikköinä;

8) ajoneuvon, aluksen tai ilma-aluksen käyttövoiman tuottamiseen käytettäviin teknisiin laitteisiin;

9) merialueella olevilla lautoilla käytettäviin kaasuturbiineihin, kaasumoottoreihin eikä dieselmoottoreihin;

10) katalyyttisiä krakkauskatalyyttejä regeneroiviin laitteisiin;

11) laitteisiin, joilla rikkivety muunnetaan rikiksi;

12) kemianteollisuudessa käytettäviin reaktoreihin;

13) koksaamoihin;

14) Cowperin ilmakuumentimiin;

15) krematorioihin;

16) keskisuuriin energiantuotantoyksiköihin, jotka käyttävät jalostamopolttoaineita yksin tai yhdessä muiden polttoaineiden kanssa energiantuotantoon öljyn- ja kaasunjalostamoissa;

17) selluntuotantolaitosten soodakattiloihin;

18) keskisuuriin energiantuotantoyksiköihin liittyvään tutkimukseen, kehittämiseen ja testaukseen;

19) 31 §:ssä tarkoitettuun koeluonteiseen lyhytaikaiseen toimintaan

Selostus:

Pykälässä säädetään keskisuuria energiantuotantoyksiköitä ja -laitoksia koskevien uusien säännösten soveltamisalasta. Pykälä vastaa keskisuuria polttolaitoksia koskevan direktiivin 2 artiklaa. Pykälän 1 momentilla pantiin täytäntöön keskisuuria polttolaitoksia koskevan direktiivin 2 artiklan 1 kohta ja 2 momentilla direktiivin 2 artiklan 2 kohta. Pykälän 3 momentilla pantiin täytäntöön keskisuuria polttolaitoksia koskevan direktiivin 2 artiklan 3 ja 4 kohdat.

Momentin 1 kohdan suuria polttolaitoksia koskevilla säännöksillä tarkoitetaan valtioneuvoston asetusta suurten polttolaitosten päästöjen rajoittamisesta (936/2014) sekä ympäristönsuojelulain luvun 10 suuria polttolaitoksia koskevia säännöksiä. Momentin 2 kohdassa jätteen polttamista koskevilla säännöksillä tarkoitetaan valtioneuvoston asetusta jätteen polttamisesta (151/2013) sekä ympäristönsuojelulain luvun 10 jätteenpolttolaitoksia ja jätteen rinnakkaispolttolaitoksia koskevia säännöksiä. Momentin 3 kohdassa työkoneisiin asennettavien polttomoottoreiden pakokaasu- ja hiukkaspäästöjen rajoittamista koskevilla säännöksillä tarkoitetaan ns. työkonemoottoreiden tyyppihyväksyntäasetusta eli Euroopan parlamentin ja neuvoston antamaa asetusta (EU) 2016/1628. Momentin 7 kohdan sanamuoto perustuu keskisuuria polttolaitoksia koskevan direktiivin englanninkieliseen versioon, koska direktiivin suomenkielisessä versiossa on kyseisessä kohdassa käännösvirheitä. Momentin 18 kohdassa pantiin täytäntöön direktiivin 2 artiklan 4 kohdan sääntely ja momentin 19 kohdan sääntely perustuu kansalliseen sääntelyyn eli toimialakohtaiseen asetukseen.

106 c §
Uusien keskisuurten energiantuotantoyksiköiden polttoainetehon yhteenlaskusääntö

Jos kahden tai useamman uuden keskisuuren energiantuotantoyksikön savukaasut poistetaan tai tekniset ja taloudelliset tekijät huomioon ottaen voitaisiin toimivaltaisen viranomaisen arvion perusteella poistaa yhteisen piipun kautta, pidetään yksiköitä yhtenä kokonaisuutena, jonka polttoaineteho määräytyy yksiköiden yhteenlasketun polttoainetehon perusteella. Toimivaltainen viranomainen on kunnan ympäristönsuojeluviranomainen tai jos toiminta on luvanvaraista ja toimivaltainen lupaviranomainen on valtion ympäristölupaviranomainen, valtion ympäristölupaviranomainen.

Polttoainetehon yhteenlaskusääntöä sovelletaan 1 momentissa tarkoitettuun kokonaisuuteen kuuluvien energiantuotantoyksiköiden päästöraja-arvojen määrittämiseen, savukaasupäästöjen määräaikaismittausten aikaväliin sekä käyttötuntien laskentaan. Valtioneuvoston asetuksella säädetään tarkemmin yhteenlaskusäännön soveltamisesta.

Selostus:

Pykälässä säädetään uusien keskisuurten energiantuotantoyksiköiden polttoainetehon yhteenlaskusäännöstä. Pykälän 1 momentilla pantiin täytäntöön keskisuuria polttolaitoksia koskevan direktiivin yhdistämistä koskeva 4 artikla.

Pykälän 1 momentin soveltaminen edellyttää, että kaikki kyseessä olevat energiantuotantoyksiköt täyttävät lain 106 a §:n mukaisen uuden energiantuotantoyksikön määritelmän. Pykälässä on tarkoituksella käytetty termiä "kokonaisuus" eikä termiä "energiantuotantolaitos". Pykälän 1 momentissa tarkoitettu viranomaisen arvio tehdään lupaharkinnan yhteydessä. Näin ollen luvanvaraisten toimintojen osalta toiminnanharjoittajan tulee ottaa 1 momentin sääntely huomioon lupahakemusta laatiessaan ja rekisteröitävien toimintojen osalta rekisteri-ilmoitusta laatiessaan. Momentin tarkoittama viranomaisarvio tehdään viimeistään jälkivalvonnan yhteydessä. On kuitenkin tarkoituksenmukaista, että kunnan ympäristönsuojeluviranomainen tekee alustavan viranomaisarvion jo rekisteröintivaiheessa. Pykälän 1 momentin soveltamisessa voi mahdollisesti hyödyntää ympäristönsuojelulain 98 §:n suuria polttolaitoksia koskevan sääntelyn pohjalta kertynyttä oikeuskäytäntöä.

Pykälän 2 momentissa säädetään keskisuuria polttolaitoksia koskevan direktiivin mukaisesti siitä, mihin pykälän 1 momentissa tarkoitettuun kokonaisuuteen kuuluvien energiantuotantoyksiköiden ympäristönsuojeluvaatimuksiin polttoainetehon yhteenlaskusääntöä sovelletaan. Momentin mukainen sääntely on tärkeää, koska keskisuurille energiantuotantoyksiköille on toimalakohtaisessa asetuksessa säädetty kansallisia ympäristönsuojeluvaatimuksia (esimerkiksi piipun korkeutta koskeva sääntely), jotka on tarkoituksella haluttu jättää direktiiviin perustuvan yhteenlaskusäännön soveltamisalan ulkopuolelle.

106 d §
Polttoaineiden saatavuushäiriöihin liittyvät poikkeukselliset tilanteet

Jos tavanomaisesti vähärikkistä polttoainetta käyttävä keskisuuri energiantuotantolaitos ei pysty noudattamaan sille ympäristöluvassa asetettuja tai 10 §:n nojalla säädettyjä rikkidioksidin päästöraja-arvoja sen vuoksi, että vähärikkisen polttoaineen toimitukset ovat keskeytyneet vakavan polttoainepulan vuoksi, toiminnanharjoittajan on ilmoitettava asiasta viipymättä kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle tai, jos toiminta on luvanvaraista ja toimivaltainen lupaviranomainen on valtion ympäristölupaviranomainen, valtion valvontaviranomaiselle. Ilmoituksen perusteella kunnan ympäristönsuojeluviranomainen tai valtion valvontaviranomainen voi myöntää toiminnanharjoittajalle enintään kuuden kuukauden ajaksi oikeuden poiketa kyseisten rikkidioksidin päästöraja-arvojen noudattamisesta.

Jos yksinomaan kaasumaista polttoainetta käyttävä keskisuuri energiantuotantolaitos ei pysty noudattamaan sille ympäristöluvassa asetettuja tai 10 §:n nojalla säädettyjä päästöraja-arvoja sen vuoksi, että polttoaineen toimitukset ovat keskeytyneet äkillisesti ja sen olisi muun kuin kaasumaisen polttoaineen käytön vuoksi asennettava savukaasujen puhdistinlaite, toiminnanharjoittajan on ilmoitettava asiasta viipymättä kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle tai, jos toiminta on luvanvaraista ja toimivaltainen lupaviranomainen on valtion ympäristölupaviranomainen, valtion valvontaviranomaiselle. Ilmoituksen perusteella kunnan ympäristönsuojeluviranomainen tai valtion valvontaviranomainen voi myöntää toiminnanharjoittajalle enintään kymmenen päivän ajaksi oikeuden poiketa kyseisten päästöraja-arvojen noudattamisesta.

Kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen ja valtion valvontaviranomaisen on ilmoitettava 1 ja 2 momentin nojalla myönnetyistä poikkeuksista ympäristöministeriölle viipymättä, kuitenkin viimeistään kahden viikon kuluessa poikkeuksen myöntämisestä. Ympäristöministeriö huolehtii siitä, että päätöksistä ilmoitetaan Euroopan komissiolle tiettyjen keskisuurista polttolaitoksista ilmaan joutuvien epäpuhtauspäästöjen rajoittamisesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin (EU) 2015/2193, jäljempänä keskisuuria polttolaitoksia koskeva direktiivi, 6 artiklan 10 kohdan toisen alakohdan ja 6 artiklan 11 kohdan toisen alakohdan mukaisesti kuukauden kuluessa niiden myöntämisestä.

Muissa kuin tässä pykälässä tarkoitetuissa poikkeuksellisissa tilanteissa noudatetaan, mitä 12 luvussa säädetään.

Valtioneuvoston asetuksella säädetään tarkemmin 1 ja 2 momentissa tarkoitetusta ilmoitusvelvollisuudesta sekä mainituissa momenteissa tarkoitettujen poikkeusten myöntämisestä.

Selostus:

Pykälällä pantiin täytäntöön keskisuuria polttolaitoksia koskevan direktiivin 6 artiklan päästöraja-arvoja koskevien 11 ja 12 kohtien vaatimukset.

Pykälän 1 momentti koskee polttoaineen saatavuushäiriöitä tavanomaisesti vähärikkistä polttoainetta käyttävillä keskisuurilla energiantuotantolaitoksilla. Momentissa säädetään sekä toiminnanharjoittajan ilmoitusvelvollisuudesta että toimivaltaista viranomaista koskevasta velvollisuudesta tehdä toiminnanharjoittajan ilmoituksen perusteella päätös tilanteessa, jossa vähärikkisen polttoaineen toimitukset ovat keskeytyneet vakavan polttoainepulan vuoksi.

Pykälän 2 momentti koskee polttoaineen saatavuushäiriöitä yksinomaan kaasumaista polttoainetta käyttävillä keskisuurilla energiantuotantolaitoksilla. Pykälän 1 momentin tapaan myös 2 momentissa säädetään toiminnanharjoittajaa sekä toimivaltaista viranomaista koskevista toimintavelvoitteista.

Pykälän 3 momentissa säädetään niistä ilmoitusvelvollisuuksista, jotka koskevat 1 ja 2 momentin nojalla tehtyjä päätöksiä. Toimivaltaisen viranomaisen tulee ilmoittaa päätöksistään ympäristöministeriölle ja ympäristöministeriön edelleen Euroopan komissiolle. Ympäristöministeriötä koskeva sääntely on toteutettu viittausmenetelmää käyttäen eli siten, että kansallisessa säännöksessä on ainoastaan viittaus direktiivin säännöksiin. Viittaussäännöksen tarkoittamat direktiivin velvoitteet ovat niin yksityiskohtaisia ja tarkkoja etteivät ne jätä jäsenvaltioille liikkumavaraa täytäntöönpanossa. Tätä sääntelyä soveltaa ainoastaan ympäristöministeriö.

Pykälässä on kyse erityissääntelystä suhteessa lain 12 lukuun, joten pykälän 4 momentissa selvennetään, että muissa poikkeuksellisissa tilanteissa kuin polttoaineiden saatavuushäiriöissä, noudatetaan mitä lain 12 luvussa säädetään.

Pykälän 5 momentissa viitataan valtioneuvoston asetukseen, jossa säädetään tarkemmin pykälän 1 ja 2 momenteissa säädetyistä ilmoitusvelvollisuuksista sekä ilmoitusten perusteella myönnettävistä poikkeuksista.

106 e §
Tietojen rekisteröinti ja julkaiseminen

Kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen tai, jos toiminta on luvanvaraista ja toimivaltainen viranomainen on valtion ympäristölupaviranomainen, valtion ympäristölupaviranomaisen on pidettävä rekisteröitäviä ja luvanvaraisia keskisuuria energiantuotantolaitoksia koskevista tiedoista rekisteriä. Rekisteriin talletetuista tiedoista on yleisessä tietoverkossa julkaistava keskisuuria polttolaitoksia koskevan direktiivin 9 artiklassa ja sen liitteessä 1 tarkoitetut tiedot lukuun ottamatta henkilötietoja. Valtioneuvoston asetuksella säädetään tarkemmin, mitä rekisteriin talletettuja tietoja julkaistaan yleisessä tietoverkossa.

Selostus:

Pykälässä säädetään keskisuuria energiantuotantolaitoksia koskevien tietojen rekisteröinnistä ja julkaisemisesta. Säännöksellä pantiin täytäntöön keskisuuria polttolaitoksia koskevan direktiivin 5 artiklan 5 kohta, jonka mukaan toimivaltaisen viranomaisen on pidettävä rekisteriä kutakin polttolaitosta koskevista tiedoista, mukaan lukien liitteessä I luetellut tiedot sekä 9 artiklan mukaisesti saadut tiedot. Toimivaltaisen viranomaisen on asetettava nämä tiedot julkisesti saataville direktiivin 2003/4/EY mukaisesti. Olemassa olevat polttolaitokset on sisällytettävä rekisteriin rekisteröintipäivästä tai siitä päivästä, jona niille myönnettiin lupa.

Ympäristönsuojelulain 223 §:n nojalla ympäristönsuojelulain 222 §:n tarkoittamaan ympäristönsuojelun tietojärjestelmään on tullut jo ennen tämän lakiuudistuksen myötä tallettaa kaikista rekisteröitävistä ja luvanvaraisista toiminnoista kattavasti tietoja. Talletettavia tietoja ovat muun muassa kaikki rekisteröinti-ilmoituksiin perustuvat tiedot rekisteröitävistä toiminnoista sekä luvanvaraisten toimintojen lupapäätökset, ja näin ollen ympäristönsuojelulain nojalla voimassa olleen talletusvelvoitteen voidaan katsoa kattaneen myös direktiivin 5 artiklan 5 kohdan. Ympäristönsuojelun tietojärjestelmään talletettavia tietoja ovat myös ympäristönsuojelulain 170 §:n mukaiset tiedot, ja tätä kautta talletusvelvoitteen voidaan katsoa kattavan myös direktiivin 5 artiklan 5 kohdassa nimenomaisesti mainitut 9 artiklan mukaiset tiedot.

Ympäristönsuojelulain 223 §:n perusteella tehty tietojen tallettaminen on kuntien osalta ollut ongelmallinen, ja siten ympäristönsuojelun tietojärjestelmän tietosisältö on koostunut pääosin valtion toimivaltaan kuuluvia toimintoja koskevista tiedoista. Tämän 106 e §:n tarkoituksena onkin, että kukin toimivaltainen viranomainen hoitaisi keskisuuria polttolaitoksia koskevan direktiivin edellyttämän tietojen rekisteröinnin ja julkisuusvelvoitteen itsenäisesti, hyödyntäen omia rekistereitään ja järjestelmiään. Pykälän mukaan yleisessä tietoverkossa julkaistavista tiedoista säädetään tarkemmin asetustasolla. Juridisesti kyse on viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain mukaisiin viranomaisen asiakirjoihin sisältyvistä tiedoista, jotka ovat lähtökohtaisesti julkisia. Sääntelyn tavoitteena on tietoteknisten ratkaisujen kehittäminen siten, että kuntien toimivaltaan kuuluvia toimintoja koskevat tiedot saadaan helposti osaksi ympäristönsuojelun tietojärjestelmää.

116 §
Rekisteröinti-ilmoitus toiminnan rekisteröintiä varten

Tämän lain liitteessä 2 säädetystä ympäristön pilaantumisen vaaraa aiheuttavasta toiminnasta on tehtävä rekisteröinti-ilmoitus kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle ympäristönsuojelun tietojärjestelmään rekisteröintiä varten. Rekisteröinti-ilmoituksen sisältövaatimuksista sekä rekisteröitävää toimintaa koskevista ympäristönsuojeluvaatimuksista säädetään 10 §:n nojalla.

Rekisteröinti-ilmoitus on tehtävä mainitun liitteen 1 kohdassa tarkoitetun keskisuuren energiantuotantolaitoksen toiminnasta viimeistään 30 päivää ennen toiminnan aloittamista ja kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen on rekisteröitävä keskisuuri energiantuotantolaitos 30 päivän kuluessa rekisteröinti-ilmoituksen tekemisestä. Muusta mainitussa liitteessä tarkoitetusta toiminnasta rekisteröinti-ilmoitus on tehtävä viimeistään 60 päivää ennen toiminnan aloittamista ja kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen on rekisteröitävä toiminta 60 päivän kuluessa rekisteröinti-ilmoituksen tekemisestä.

Jos rekisteröinti-ilmoitus on puutteellinen, on kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen pyydettävä toiminnanharjoittajaa täydentämään sitä. Tällöin 2 momentissa säädetyt rekisteröintiä koskevat määräajat lasketaan siitä päivästä, jolloin rekisteröinti-ilmoitus täyttää 10 §:n nojalla säädetyt sisältövaatimukset.

Edellä 32 §:n 2 momentissa tarkoitetusta jätteen käsittelystä on tehtävä rekisteröinti-ilmoitus valtion valvontaviranomaiselle hyvissä ajoin ennen toiminnan aloittamista ympäristönsuojelun tietojärjestelmään rekisteröintiä varten. Jos rekisteröitävällä toiminnalla on ympäristölupa ja lupa raukeaa 32 §:n 2 momentin nojalla, rekisteröinti-ilmoitusta ei kuitenkaan tarvitse tehdä, vaan viranomainen rekisteröi toiminnan omasta aloitteestaan ja ilmoittaa siitä viipymättä toiminnanharjoittajalle.

Jos rekisteröitävä toiminta on luonteeltaan sekä 2 että 4 momentissa tarkoitettua, rekisteröinti-ilmoitus on tehtävä kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle viimeistään 60 päivää ennen toiminnan aloittamista.

Rekisteröinti-ilmoitusta ei tarvitse tehdä ympäristölupaa edellyttävästä toiminnasta eikä 31 §:ssä tarkoitetusta koeluonteisesta toiminnasta.

Selostus:

Pykälän otsikkoa on muutettu vastaamaan pykälän sisältöön tehtyjä keskisuuria polttolaitoksia koskevan direktiivin edellyttämiä muutoksia. Pykälän 1 momentissa säädetään kaikkia rekisteröitäviä toimintoja koskevasta velvollisuudesta tehdä rekisteröinti-ilmoitus sekä viitataan 10 §:ssä säädettyihin rekisteröinti-ilmoituksen sisältö- ja ympäristönsuojeluvaatimuksiin. Momentin asiasisältö vastaa aiemmin voimassa olleen pykälän 1 momenttia.

Pykälän 2 momentilla pantiin täytäntöön keskisuuria polttolaitoksia koskevan direktiivin 5 artiklan 4 kohta. Keskisuurten energialaitosten toiminnasta on tehtävä rekisteri-ilmoitus viimeistään 30 päivää ennen toiminnan aloittamista ja kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen on rekisteröitävä keskisuuri energiantuotantolaitos 30 päivän kuluessa rekisteri-ilmoituksen tekemisestä. Pykälän 2 momentissa säädetään myös muiden toimintojen rekisteröintimenettelyyn liittyvästä määräajasta, jota lyhennettiin muutoksen myötä 90 päivästä 60 päivään. Yleisellä tasolla rekisteröintiin liittyvien määräaikojen lyhentäminen on myös osa meneillään olevaa ympäristönsuojelun uudistamisen kolmatta vaihetta, jossa on pyritty sujuvoittamaan ja keventämään ympäristömenettelyjä. Tämän lain siirtymäsäännösten mukaisesti pykälän 2 momentin sääntelyä aletaan soveltaa vasta nyt suunnitteilla olevan uuden ilmoitusmenettelyyn liittyvän uudistuksen kanssa samanaikaisesti eli 1.1.2019.

Pykälän 3 momentissa säädetään 2 momentissa säädettyihin määräaikoihin liittyvä täsmennys, joka koskee täydennyspyynnön vaikutusta määräaikoihin.

Pykälän 4 momentti vastaa aiemmin voimassa olleen säännöksen 2 momenttia.

Pykälän 5 momentti vastaa suurelta osin aiemmin voimassa olleen säännöksen 3 momenttia. Momentissa tarkoitettua määräaikaa on lyhennetty 90 päivästä 60 päivään.

Pykälän 6 momentti vastaa aiemmin voimassa olleen säännöksen 4 momenttia.

145 §
Ilmansuojelusuunnitelma

Kunnan on osana suunnitelman laatimista arvioitava tarve soveltaa kyseisen kunnan alueella sijaitseviin keskisuuriin energiantuotantolaitoksiin keskisuuria polttolaitoksia koskevassa direktiivissä säädettyjä päästöraja-arvoja tiukempia raja-arvoja, jos kyseisten raja-arvojen soveltaminen auttaisi tehokkaasti ja huomattavasti parantamaan ilmanlaatua. Arvioinnissa on otettava huomioon mainitun direktiivin 6 artiklan 10 kohdassa tarkoitetun Euroopan komission järjestämän tietojenvaihdon tulokset.

Selostus:

Pykälään lisättiin uusi 4 momentti. Momentissa säädetään kunnille velvollisuus arvioida ilmansuojelusuunnitelmien laatimisen yhteydessä tarve soveltaa niiden alueella sijaitseviin keskisuuriin energiantuotantolaitoksiin keskisuuria polttolaitoksia koskevassa direktiivissä asetettuja päästöraja-arvoja tiukempia raja-arvoja, mikäli tällä voidaan olennaisesti ja kustannustehokkaasti parantaa ilmanlaatua kunnissa. Uudella momentilla pantiin täytäntöön keskisuuria polttolaitoksia koskevan direktiivin 6 artiklan 9 kohta. Kyse on ainoastaan arviointivelvollisuudesta, eikä kuntien ole näin ollen mahdollista oikeudellisesti sitovalla tavalla määrätä keskisuurten energiantuotantolaitosten päästöraja-arvoista. Momentti on kirjoitettu osin viittausmenetelmää hyödyntäen, eli kansalliseen sääntelyyn ei suoraan sisällytetä direktiivin sääntelyä, vaan viitataan direktiivin säännökseen.


Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2018.

Tätä lakia sovelletaan joko yhdestä tai useammasta uudesta energiantuotantoyksiköstä muodostuviin energiantuotantolaitoksiin 20 päivästä joulukuuta 2018.

Sellaisen joko yhdestä tai useammasta olemassa olevasta energiantuotantoyksiköstä muodostuvan energiantuotantolaitoksen, jonka polttoaineteho on vähintään 1 megawatti mutta alle 50 megawattia ja jonka toimintaa tämän lain voimaan tullessa harjoitetaan joko rekisteröinnin tai ympäristöluvan perusteella, ei tämän lain voimaan tultua tarvitse tehdä uutta rekisteröinti-ilmoitusta tai ympäristölupahakemusta. Kyseisiä energiantuotantolaitoksia koskevat tiedot on talletettava 106 e §:ssä tarkoitettuun rekisteriin viipymättä sen jälkeen, kun tämä laki on tullut voimaan.

Sellainen joko yhdestä tai useammasta olemassa olevasta energiantuotantoyksiköstä muodostuva energiantuotantolaitos, jonka polttoaineteho on vähintään 1 megawatti mutta alle 5 megawattia ja joka tämän lain voimaan tullessa voimassa olleiden säännösten mukaan voi harjoittaa toimintaansa ilman ympäristölupaa tai rekisteröintiä, on rekisteröitävä tai sen on saatava ympäristölupa viimeistään 1 päivänä tammikuuta 2029, jos se haluaa jatkaa toimintaansa mainitun päivän jälkeen. Toiminnanharjoittajan on tehtävä tällaista energiantuotantolaitosta koskeva rekisteröinti-ilmoitus hyvissä ajoin, kuitenkin viimeistään 30 päivää ennen mainittua päivää tai ympäristölupahakemus viimeistään 1 päivänä tammikuuta 2028. Kyseiset energiantuotantolaitokset siirtyvät 18 luvun mukaisen säännöllisen valvonnan piiriin 1 päivästä tammikuuta 2030. Kyseisiä energiantuotantolaitoksia koskevat tiedot on talletettava 106 e §:ssä tarkoitettuun rekisteriin niiden rekisteröintipäivänä tai sinä päivänä, jolloin niille on myönnetty ympäristölupa.

Tämän lain voimaan tullessa vireillä olevat polttoaineteholtaan vähintään 1 megawatin mutta alle 50 megawatin energiantuotantolaitoksia koskevat rekisteröinti-ilmoitukset käsitellään ja ratkaistaan tämän lain voimaan tullessa voimassa olleen 116 §:n 1 momentin mukaista 90 päivän määräaikaa noudattaen. Muilta osin rekisteröinti-ilmoitus käsitellään ja ratkaistaan soveltaen tätä lakia.

Tämän lain voimaan tullessa vireillä olevat polttoaineteholtaan vähintään 1 megawatin mutta alle 50 megawatin energiantuotantolaitoksia koskevat ympäristölupahakemukset käsitellään ja ratkaistaan loppuun soveltaen tätä lakia.

Tämän lain 145 §:n 4 momenttia ei sovelleta sellaisiin ilmansuojelusuunnitelmiin, joiden laatiminen on kesken tämän lain voimaan tullessa.

Tämän lain 116 §:n 2 momentissa säädettyä 60 päivän määräaikaa sovelletaan vasta 1 päivästä tammikuuta 2019. Siihen saakka sovelletaan tämän lain voimaan tullessa voimassa olleen 116 §:n 1 momentin mukaista 90 päivän määräaikaa.

Selostus:

Ympäristönsuojelulain muutos tuli voimaan 1.1.2018. Voimaantulosäännöksessä on säädetty muutoslain kannalta tarpeellisista siirtymäsäännöksistä. Keskisuuria polttolaitoksia koskevan direktiivin nojalla direktiivi on tullut saattaa osaksi kansallista lainsäädäntöä 17.12.2017.

Pykälän 2 momentti perustuu keskisuuria polttolaitoksia koskevan direktiivin 6 artiklan 7 kohtaan. Siirtymäsäännöksen 3 momentti liittyy siihen, että osa keskisuuria polttolaitoksia koskevan direktiivin soveltamisalaan kuuluvista energiantuotantolaitoksista on jo nykyisen kansallisen sääntelyn perusteella ollut rekisteröitäviä tai luvanvaraisia, eikä niitä näin ollen tarvitse rekisteröidä uudelleen uudistuksen perusteella muuttuneen sääntelyn vuoksi.

Siirtymäsäännökset 4 momentissa säädetään siitä, että osa direktiivin soveltamisalaan kuuluvista energiantuotantolaitoksista ei ole aiemmin voimassa olleen kansallisen sääntelyn perusteella ollut lähtökohtaisesti rekisteröitävä tai luvanvarainen. Kyse on polttoaineteholtaan vähintään 1 megawatin mutta alle 5 megawatin energiantuotantolaitoksista, joiden sääntelyssä on huomioitava keskisuuria polttolaitoksia koskevan direktiivin 2 kohdan toisen alakohdan vaatimukset, joiden mukaan jäsenvaltioiden on toteutettava tarvittavat toimenpiteet sen varmistamiseksi, että 1.1.2029 alkaen olemassa olevia keskisuuria polttolaitoksia, joiden polttoaineteho on enintään 5 megawattia, ei käytetä ilman lupaa tai ilman, että ne on rekisteröity. Momentissa säädetään myös niistä määräajoista, joita ennen toiminnanharjoittajan tulee tehdä rekisteri-ilmoitus tai ympäristölupahakemus. Momenttiin sisältyvä 106 e §:n tarkoittamaan rekisteriin liittyvä velvoite on osa direktiivin 5 artiklan 5 kohdan kansallista täytäntöönpanoa.

Pykälän 5 momentissa on siirtymäsäännös koskien lain 116 §:n 1 momentin mukaisen rekisteri-ilmoituksen käsittelyä ja ratkaisua. Momentin mukaan 1.1.2018 vireillä olleisiin rekisteri-ilmoitusten käsittelyyn ja ratkaisuun sovelletaan edelleen aiemmin voimassa olleen säännöksen mukaista 90 päivän määräaikaa. Muilta osin rekisteri-ilmoitus käsitellään ja ratkaistaan soveltaen tätä lakia.

Pykälän 6 momentin mukaan keskisuuria energiantuotantolaitoksia koskevat ympäristölupahakemukset, jotka ovat olleet vireillä tämän lain voimaan tullessa 1.1.2018, käsitellään ja ratkaistaan loppuun tätä lakimuutosta soveltaen.

Pykälän 7 momentin mukaan ilmansuojelusuunnitelmiin, jotka ovat kesken tämän lain voimaan tullessa, ei sovelleta tämän lain 145 §:n 4 momenttia.

Pykälän 8 momentin mukaan tämän lain 116 §:n 2 momenttiin sovelletaan 60 päivän määräaikaa vasta 1.1.2019, johon asti sovelletaan tämän lain voimaan tullessa voimassa olleen 116 §:n 1 momentin mukaista 90 päivän määräaikaa.

Liite 1

LUVANVARAISET TOIMINNAT

Taulukko 2 Muut laitokset


3. Energian tuotanto

a) Polttoaineiden polttaminen laitoksessa, jossa on yksi tai useampi polttoaineteholtaan vähintään 20 megawatin kiinteää polttoainetta polttava energiantuotantoyksikkö ja laitosalueen kaikkien energiantuotantoyksiköiden yhteenlaskettu polttoaineteho on alle 50 megawattia; energiantuotantolaitoksen polttoainetehoa määritettäessä lasketaan yhteen kaikki samalla laitosalueella sijaitsevat vähintään 1 megawatin mutta alle 50 megawatin energiantuotantoyksiköt.


Selostus:

Liitteen 1 taulukossa 2 on säädetty ympäristönsuojelulaissa tarkoitetuista luvanvaraisista toiminnoista. Lain muutoksella energian tuotantoa koskevaa kohdan 3 alakohtaa 2 täsmennettiin siten, että luvanvaraisen energiantuotantolaitoksen polttoainetehoa määritettäessä lasketaan yhteen kaikki samalla laitosalueella sijaitsevat vähintään 1 megawatin mutta alle 50 megawatin energiantuotantoyksiköt.

Liite 2

REKISTERÖITÄVÄT TOIMINNAT

1. Energiantuotantolaitos, jonka polttoaineteho on vähintään 1 mutta alle 50 megawattia ja jossa jokaisen kiinteää polttoainetta käyttävän energiantuotantoyksikön polttoaineteho on alle 20 megawattia; energiantuotantolaitoksen polttoainetehoa määritettäessä lasketaan yhteen kaikki samalla laitosalueella sijaitsevat vähintään 1 megawatin mutta alle 50 megawatin energiantuotantoyksiköt.


Selostus:

Liitteen 2 kohdassa 1 tarkoitettu rekisteröintivelvollisuus laajennettiin keskisuuria polttolaitoksia koskevan direktiivin soveltamisalan perusteella kaikkiin polttoaineteholtaan vähintään 1 megawatin energiantuotantolaitoksiin. Näin ollen rekisteröintivelvollisuus kattaa myös sellaiset polttoaineteholtaan vähintään 1 megawatin mutta alle 5 megawatin energiantuotantoyksiköt, jotka eivät ole osa muutoin ympäristönluvanvaraista toimintaa, tai jotka eivät sijaitse samalla laitosalueella muiden energiantuotantoyksiköiden kanssa siten, että yksiköiden yhteenlaskettu polttoaineteho olisi yli 5 megawattia.


Suvi Marttinen
Asianajaja
HPP Asianajotoimisto Oy

Puh. +358 9 474 21
suvi.marttinen@hpp.fi

Dokumentin lukeminen vaatii sisäänkirjautumisen

 
 
 
 
 
 
 
 

Tilaaminen

Edilex on Suomen johtava ammattilaisten lakitietopalvelu. Edilex sisältää Suomen laajimman ajantasaisen säädöstietokannan erinomaisin linkityksin oikeustapauksiin, esitöihin ja muihin oikeudellisiin aineistoihin sekä juridisen uutispalvelun. Lakikanava-seurantapalvelussa voit valita aihealueet ja aineistot, joita haluat seurata päivittäin.

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.