Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Maa-aineslain viranomaisten toimivaltaa ja muutoksenhakua koskevia säännöksiä täsmennettiin

Laki maa-aineslain muuttamisesta 977/2017

Maa-aineslain (555/1981) muuttaminen liittyy ympäristöasioiden muutoksenhakua koskevan sääntelyn uudistamiseen, jonka tarkoituksena on ulottaa muutoksenhaun valituslupajärjestelmä koskemaan suurta osaa hallinto-oikeuden päätöksistä. Valituslupajärjestelmän käyttöönotto koskee maa-aineslain lisäksi pääsiassa ympäristönsuojelulain (527/2014) ja vesilain (587/2011) mukaisia asioita. Maa-aineslakiin tehtiin lisäksi eräitä vähäisiä täsmennyksiä ympäristönsuojelulain ja maa-aineslain yhteiskäsittelysäännöksiin. Muutoksilla erilaisten ympäristöllisten lupamenettelyjen muutoksenhakukäytäntöjä siis yhtenäistettiin ja viranomaisten toimivaltaa koskevaa sääntelyä täsmennettiin.

Maa-aineslaki on maa-ainesten ottamisen yleislaki. Maa-aineslain nojalla tehdään päätöksiä muun muassa ottamistoimintaan oikeuttavista lupa-asioista, vakuuden asettamisesta ja laillisen tilan palauttamiseen tähtäävästä hallintopakkomenettelystä. Lain mukaisen toiminnan yleinen ohjaus, seuranta ja kehittäminen kuuluu maa-aineslain mukaan ympäristöministeriölle. Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus ohjaa ja valvoo lain mukaista toimintaa alueellaan, ja kunnan tehtävänä on ohjata ja valvoa maa-ainesten ottamista kunnassa. Kuntien ympäristönsuojelun hallinnosta annetussa laissa (64/1986) tarkoitettu kunnan ympäristönsuojeluviranomainen toimii maa-aineslain pääasiallisena päätöksentekoviranomaisena. Kuntien ympäristönsuojeluviranomaiset toimivat myös lain tarkoittamina valvontaviranomaisina. Yhteiskäsittelyasioissa, joissa maa-ainesten ottaminen edellyttää myös aluehallintoviraston ratkaistavaksi kuuluvaa ympäristölupaa, päätöksiä tekevät lisäksi aluehallintovirastot.

Maa-aineslain valvontaa koskevilla muutoksilla selkiytettiin viranomaisten toimivallan määräytymistä koskevaa sääntelyä koskien maa-aineslain ja ympäristönsuojelulain mukaisen yhteiskäsittelyluvan valvonta-asioita. Lisäksi valtion valvontaviranomaiselle säädettiin vastaavat oikeudet kuin kunnan ympäristönsuojeluviranomaisella tehdä tarkistuksia, suorittaa mittauksia ja ottaa näytteitä valvoessaan valtion lupaviranomaisen myöntämän yhteiskäsittelyluvan mukaista toimintaa. Muutoksenhakua koskevien pykälien osalta sääntelyä selkiytettiin siten, että lain muutoksenhakusääntely koskee kaikkia viranomaisen päätöksiä pelkkien lupapäätösten sijaan. Lisäksi lakiin lisättiin säännös valitusluvasta muutoksenhaussa korkeimpaan hallinto-oikeuteen.

Muutokset tulivat voimaan 1.1.2018.

Ks. myös hallituksen esitys HE 43/2017 vp.

Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan maa-aineslain (555/1981) 4 b §:n 2 momentti ja 20 §:n 1 momentti, sellaisina kuin ne ovat laissa 424/2015, ja
lisätään 14 §:ään, sellaisena kuin se on laeissa 463/1997 ja 424/2015, uusi 5 momentti
seuraavasti:

4 b §
Ottamisen ohjaus ja valvonta

Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus ohjaa ja valvoo tämän lain mukaista toimintaa alueellaan sekä 4 a §:ssä tarkoitetun yhteisen luvan mukaista toimintaa silloin, kun toiminnan lupa-asian käsittely kuuluu valtion ympäristölupaviranomaisen toimivaltaan.


Selostus:

Pykälässä säädetään maa-ainesten ottamisen ohjauksesta ja valvonnasta. Pykälän mukaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus) ohjaa ja valvoo maa-aineslain mukaista toimintaa alueellaan sekä 4 a §:ssä tarkoitetun yhteisen luvan mukaista toimintaa silloin, kun toiminnan lupa-asian käsittely kuuluu valtion ympäristölupaviranomaisen toimivaltaan.

Pykälää muutettiin siten, että 4 a §:ssä tarkoitetun yhteisen luvan mukaisen toiminnan valvonnan vastuita eri viranomaisten välillä täsmennettiin tulkinnallisten epäselvyyksien välttämiseksi. Muutoksessa pykälään lisättiin nimenomainen säännös koskien 4 a §:ssä tarkoitetun yhteisen luvan ohjausta ja valvontaa tilanteessa, jossa lupa-asian käsittely kuuluu valtion ympäristölupaviranomaisen toimivaltaan. Maa-aineslaissa tarkoitetun luvan mukaisen toiminnan ohjaus- ja valvontatehtävien vastuisiin eri viranomaisten välillä sovelletaan siis ympäristönsuojelulain mukaista jaottelua, jonka mukaan valtion ympäristölupaviranomaisen käsittelemää ympäristölupaa valvoo ELY-keskus ja kunnan ympäristönsuojeluviranomainen valvoo käsittelemäänsä ympäristölupaa.

Muutos on yhdenmukainen maa-aineslakiin ja ympäristönsuojelulakiin tehtyjen muutosten kanssa (lait 423-424/2015), joissa säädettiin kyseisten lakien mukaisen luvan edellyttämien hankkeiden lupa-asioiden käsittelyn yhdistämisestä (yhteiskäsittelylupa).

14 §
Valvontaviranomainen ja hallintopakkoasia


Edellä 1 ja 2 momentissa valvontaviranomaiselle säädetyt oikeudet ja velvoitteet koskevat elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusta sen valvoessa 4 a §:ssä tarkoitetun yhteisen luvan mukaista toimintaa kunnassa.

Selostus:

Pykälässä säädetään maa-aineslain tarkoittaman valvontaviranomaisen toimivallasta hallintopakkoasiassa. Pykälään lisättiin uusi 5 momentti, jonka mukaan ELY-keskuksella on oikeus suorittaa pykälässä säädettyjä tarkastuksia ja mittauksia sekä ottaa näytteitä. Ennen lisäystä nämä oikeudet ja velvoitteet koskivat yksinomaan kunnan ympäristönsuojeluviranomaista tämän toimiessa lain tarkoittamana valvontaviranomaisena.

Muutoksella varmistettiin ELY-keskuksen tosiasialliset toimintaedellytykset valvoa maa-ainesten ottoa tilanteissa, joissa lain 4 a §:ssä tarkoitetun yhteiskäsittelyluvan käsittelee valtion ympäristölupaviranomainen ympäristönsuojelulain eri viranomaisten toimivaltaa koskevien säännösten mukaisesti.

20 §
Muutoksenhaku

Tämän lain nojalla annettuun viranomaisen päätökseen saa hakea valittamalla muutosta hallinto-oikeudelta siten kuin hallintolainkäyttölaissa (586/1996) säädetään. Hallinto-oikeuden päätökseen saa hakea muutosta valittamalla vain, jos korkein hallinto-oikeus myöntää valitusluvan.


Selostus:

Pykälässä säädetään maa-aineslain nojalla annetun päätöksen muutoksenhausta. Pykälän 1 momentin mukaan lain nojalla annettuun viranomaisen päätökseen saa hakea valittamalla muutosta hallinto-oikeudelta siten kuin hallintolainkäyttölaissa (586/1996) säädetään. Pykälää muutettiin siten, että pykälän sääntely ulotettiin koskemaan kaikkien maa-aineslain nojalla tehtävien viranomaispäätösten muutoksenhakua poistamalla sana lupapäätös ja korvaamalla se yleisemmällä sanalla "päätös". Muutoksen seurauksena muutkin kunnallisen viranomaisen tekemät päätökset kuin lupapäätökset käsitellään siis hallintovalituksina kunnallisvalituksen sijaan. Muutoksella palautettiin 2016 voimaan tullutta maa-aineslain 20 §:n (424/2015) muutosta edeltänyt oikeustila muiden päätösten osalta.

Muutos ei koske vuoden 2016 uudistuksen yhteydessä maa-aineslakiin lisättyä 20 a §:ää, jossa säädetään valitukseen oikeutettujen piiristä maa-ainesten ottamista koskevissa lupa-asioissa. Edelleenkin muiden maa-aineslain mukaisten asioiden, kuten hallintopakkoasioiden, osalta valitusoikeus määräytyy siis hallintolainkäyttölain 6 §:n mukaisesti.

Lisäksi pykälään lisättiin säännös valitusluvasta muutoksenhaussa korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Valituslupaa haetaan korkeimmalta hallinto-oikeudelta, ja perusteet sen myöntämiseksi ovat hallintolainkäyttölain 13 §:ssä.


Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2018.

Muutoksenhaussa ennen tämän lain voimaantuloa annettuun kunnan viranomaisen tai hallinto-oikeuden päätökseen, johon on tullut hakea muutosta siten kuin kuntalaissa (410/2015) säädetään, sovelletaan tämän lain voimaan tullessa voimassa olleita säännöksiä. Hallinto-oikeuden päätökseen, joka on annettu tämän lain voimaantulon jälkeen, saa kuitenkin hakea muutosta valittamalla vain, jos korkein hallinto-oikeus myöntää valitusluvan. Todisteellisesti tiedoksiannettavaan hallinto-oikeuden päätökseen, joka on tehty ennen tämän lain voimaantuloa, sovelletaan tämän lain voimaan tullessa voimassa olleita säännöksiä.

Jos muutoksenhakutuomioistuin kumoaa päätöksen, jonka muutoksenhakuun on sovellettava tämän lain voimaan tullessa voimassa olleita säännöksiä ja palauttaa asian kokonaisuudessaan uudelleen käsiteltäväksi, asia käsitellään ja ratkaistaan kuitenkin tämän lain säännösten mukaisesti.

Selostus:

Muutokset tulivat voimaan 1.1.2018. Kuitenkin ennen tuota ajankohtaa annettu kunnan viranomaisen tai hallinto-oikeuden päätös, joka on aiemmin voimassa olleen sääntelyn nojalla käsitelty kunnallisvalituksena, käsitellään siirtymäsäännöksen mukaan kuntalain (410/2015) nojalla.

Lisäksi ennen 1.1.2018 tehtyyn todisteellisesti tiedoksiannettavaan hallinto-oikeuden päätökseen haetaan muutosta aiempien muutoksenhakusäännösten mukaisesti. Jos muutoksenhakutuomioistuin palauttaa vanhojen muutoksenhakusäännösten mukaisesti käsiteltävän asian uudelleen viranomaisen käsiteltäväksi, sovelletaan muutoksenhakuun uutta sääntelyä.


Suvi Marttinen
Asianajaja
HPP Asianajotoimisto Oy

Puh. +358 9 474 21
suvi.marttinen@hpp.fi

Dokumentin lukeminen vaatii sisäänkirjautumisen

 
 
 
 
 
 
 
 

Tilaaminen

Edilex on Suomen johtava ammattilaisten lakitietopalvelu. Edilex sisältää Suomen laajimman ajantasaisen säädöstietokannan erinomaisin linkityksin oikeustapauksiin, esitöihin ja muihin oikeudellisiin aineistoihin sekä juridisen uutispalvelun. Lakikanava-seurantapalvelussa voit valita aihealueet ja aineistot, joita haluat seurata päivittäin.

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.