Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Maankäyttö- ja rakennuslakia muutettiin muutoksenhakusäännösten osalta

Laki maankäyttö- ja rakennuslain muuttamisesta 976/2017

Maankäyttö- ja rakennuslain (MRL, 132/1999) muutoksessa on kyse lain mukaisten asioiden muutoksenhakusääntelyn muuttamisesta osana hallintoasioiden muutoksenhakusäännösten tarkistamista koskevaa uudistusta (HE 230/2014 vp), jonka myötä valituslupajärjestelmä otettiin laajasti käyttöön muutoksenhaussa hallinto-oikeuden päätöksestä korkeimpaan hallinto-oikeuteen.

MRL:ssa säädetään alueiden käytön järjestämisestä ja rakentamisen ohjauksesta ja valvonnasta. Laissa on useita säännöksiä, joissa osoitetaan viranomaisille erilaisia päätöksentekotehtäviä. Päätöstyypit voidaan ryhmitellä maankäyttö- ja kaava-asioihin sekä näiden toimeenpanoa edistäviin menettelyihin, rakentamisen lupa- ja valvonta-asioihin, markkinavalvonnassa tehtyihin päätöksiin ja muihin päätöksiin kuten maksuja koskeviin taksapäätöksiin. MRL:n mukaisia viranomaistehtäviä hoitavat ympäristöministeriö ja muut asetuksessa nimetyt ministeriöt, maakuntien liitot, kunnat sekä elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset (ELY-keskukset) ja Turvallisuus- ja kemikaalivirasto. Valtioneuvosto päättää valtakunnallisista alueidenkäyttötavoitteista.

Muutoksessa MRL:n valituslupajärjestelmä uudistettiin vastaamaan hallintolainkäyttölain (586/1996) säännöksiä, ja samalla valituslupajärjestelmää laajennettiin lähes kaikkiin lain asiaryhmiin. MRL:n nojalla hyväksytään valtakunnalliset alueidenkäyttötavoitteet ja maakunta-, yleis- ja asemakaavat. MRL:n mukaisia kaavapäätöksiä tehdään noin 1 300 vuodessa, rakennuslupia myönnetään noin 35 000 vuodessa ja suunnittelutarveratkaisuja ja poikkeuspäätöksiä tehdään yhteensä noin 6 500 vuodessa. Lisäksi toimenpidelupia myönnetään useita tuhansia vuodessa. Asiat voivat olla sisällöltään ja laajuudeltaan hyvin erityyppisiä, ja asianosaisten määrä voi vaihdella muutamista henkilöistä aina useisiin satoihin. Muutoksenhaun kohteena oleva intressi puolestaan vaihtelee julkisoikeudellisista yleisistä intresseistä kahdenvälisiin yksityisoikeudellisiin intresseihin.

MRL:n 187 §:n 1 momentissa säädetään oikaisuvaatimusmenettelyn piiriin kuuluvista asioista. Oikeus vaatimuksen tekemiseen määräytyy samojen perusteiden mukaan kuin asianosaisen valitusoikeus. Muutoksenhausta ja valituslajista säädetään MRL:n 188, 189, 189 a-b, 190 ja 190 a §:ssä ja valitusoikeudesta lain 191–194 §:ssä. Asiasta riippuen päätöksiin haetaan muutosta valittamalla hallinto-oikeuteen siten kuin kuntalaissa (410/2015) säädetään. Joidenkin päätösten osalta muutoksenhakuoikeus määräytyy siten kuin hallintolainkäyttölaissa säädetään.

Eräissä MRL:n asiaryhmissä valituslupajärjestelmä oli jo ennen muutosta käytössä. Muutoksella valituslupajärjestelmän soveltamisalaa laajennettiin uusiin MRL:n asiaryhmiin ja valituslupajärjestelmää tarkistettiin vastaamaan hallintolainkäyttölain säännöksiä niin, että valituslupaa muutoksenhaun edellytyksenä ei enää kytketä viranomaisen päätöksen muuttumiseen hallinto-oikeudessa. Muutoksen myötä valituslupajärjestelmä on kattavasti käytössä kaikissa kaava-asioissa ja muissa kunnan viranomaisen ratkaisuvaltaan kuuluvissa MRL:n mukaisissa asiossa.

Valituslupajärjestelmän ulkopuolelle jäävät MRL:ssa olevat sellaiset muutamat päätöksentekotyypit, joiden muutoksenhausta ei ole laissa erityisiä muutoksenhakusäännöksiä. Merkittävimmät asiaryhmät, jotka jäävät valituslupajärjestelmän ulkopuolelle, ovat MRL:n mukaiset ympäristöministeriön päätökset.

Valituslupajärjestelmän käyttöönotolla pyritään kustannusten karsimisen ja käsittelyaikojen lyhentämisen lisäksi parantamaan korkeimman hallinto-oikeuden asemaa ja kehittämään sen tehtäviä hallintolainkäyttöä ohjaavana ylimpänä tuomioistuimena. Valituslupäjärjestelmällä korkeimpaan hallinto-oikeuteen pyritään leikkaamaan edelleen ohjautuvien asioiden määrää, jotta korkeimmalla oikeudella olisi niukkojen resurssien puitteissa paremmat mahdollisuudet keskittyä sellaisten asioiden ratkaisemiseen, joista on tärkeää saada ylimmän oikeusasteen ratkaisu.

Laki tuli voimaan 1.1.2018.

Ks. myös hallituksen esitys HE 43/2017 vp.

Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999) 188, 189, 189 a, 189 b, 190 ja 190 a §, sellaisina kuin niistä ovat 188 § laissa 254/2017, 189 a § laeissa 222/2003 ja 917/2013, 189 b § laissa 222/2003, 190 § osaksi laeissa 1589/2009, 682/2014 ja 204/2015 sekä 190 a § laissa 1261/2014, sekä
lisätään lakiin uusi 190 b § seuraavasti:

188 §
Muutoksenhaku kaavan ja rakennusjärjestyksen hyväksymispäätökseen

Kaavan ja rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevaan päätökseen saa hakea muutosta valittamalla hallinto-oikeuteen siten kuin kuntalaissa säädetään. Hallinto-oikeuden päätökseen saa hakea muutosta valittamalla vain, jos korkein hallinto-oikeus myöntää valitusluvan.

Asuntorakentamisen kannalta tai muutoin yhteiskunnallisesti merkittäväksi katsottavaa asemakaavaa koskeva valitus on käsiteltävä kiireellisenä. Muutoksenhakuviranomaisen on kunnan pyynnöstä ilmoitettava arvio siitä, milloin tällaista kaavaa koskeva päätös annetaan. Jos arvioitua aikaa ei ole mahdollista noudattaa, siitä on ilmoitettava kunnalle.

Kaavan tai rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevan päätöksen katsotaan tulleen asianosaisten tietoon samaan aikaan, kun päätöksen katsotaan kuntalain 140 §:n mukaisesti tulleen kunnan jäsenen tietoon.

Jos hankkeen ympäristövaikutukset on arvioitu siten kuin 9 §:n 3 momentissa säädetään, kaavaa koskevassa valituksessa ei saa vedota siihen, että hanketta koskeva ympäristövaikutusten arviointi on suoritettu puutteellisesti. Valitusoikeudesta arvioinnin puuttumisen tai puutteellisuuden perusteella säädetään ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetun lain 34 §:ssä.

Selostus:

Pykälän mukaan kaavan ja rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevaan päätökseen saa hakea muutosta valittamalla hallinto-oikeuteen kuntalaissa säädetyn mukaisesti. Pykälän 1 momenttiin lisättiin säännös valitusluvasta muutoksenhaussa korkeimpaan hallinto-oikeuteen ja samalla 1 momentista poistettiin tarpeettomana säännös siitä, että kuntalaissa säädettyä oikaisumenettelyä ei sovelleta asemakaavan hyväksymistä koskevissa asioissa silloinkaan, kun päätösvalta on siirretty kuntalaissa 52 §:ssa säädetyllä tavalla kunnanhallitukselle tai lautakunnalle. Säännös oli tarpeeton, koska oikaisuvaatimusmenettelyä ei kuntalain 133 §:n mukaan sovelleta, kun muutoksenhaku ohjataan tehtäväksi valittamalla hallinto-oikeuteen siten kuin kuntalaissa säädetään. Kyseessä oli siis tekninen muutos, jolla ei muutettu säännöksen sisältöä tai tulkintaa.

Pykälän 2 momentin mukaan asuntorakentamisen kannalta tai muutoin yhteiskunnallisesti merkittäväksi katsottavaa asemakaavaa koskeva valitus on käsiteltävä kiireellisenä. Momenttia ei muutettu miltään osin. Pykälän 3 momentti sen sijaan kumottiin, jolloin kaavan tai rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevan päätöksen tiedoksisaamista koskeva momentti muuttui pykälän 3 momentiksi. Lisäksi tässä momentissa oleva viittaus kuntalakiin tarkistettiin vastaamaan nykyistä kuntalakia.

189 §
Muutoksenhaku kehittämisaluepäätökseen

Alueen nimeämistä kehittämisalueeksi koskevaan kunnan päätökseen, joka tehdään muutoin kuin kaavan hyväksymisen yhteydessä, saa hakea muutosta valittamalla hallinto-oikeuteen siten kuin kuntalaissa säädetään. Hallinto-oikeuden päätökseen saa hakea muutosta valittamalla vain, jos korkein hallinto-oikeus myöntää valitusluvan.

Selostus:

Pykälän mukaan alueen nimeämistä kehittämisalueeksi koskevaan kunnan päätökseen, joka tehdään muutoin kuin kaavan hyväksymisen yhteydessä, saa hakea muutosta valittamalla hallinto-oikeuteen siten kuin kuntalaissa säädetään. Pykälään lisättiin säännös valitusluvasta muutoksenhaussa korkeimpaan hallinto-oikeuteen.

189 a §
Muutoksenhaku kehittämiskorvauksen määräämistä koskevaan päätökseen

Kehittämiskorvauksen määräämistä koskevaan kunnan päätökseen saa hakea muutosta siten kuin kuntalaissa säädetään. Muutoksenhakuoikeus määräytyy kuitenkin siten kuin hallintolainkäyttölaissa (586/1996) säädetään. Hallinto-oikeuden päätökseen saa hakea muutosta valittamalla vain, jos korkein hallinto-oikeus myöntää valitusluvan.

Kiinteistön arvon määritykseen liittyviltä osin hallinto-oikeuden on pyydettävä asiasta Maanmittauslaitoksen lausunto, jollei se ole ilmeisen tarpeetonta.

Selostus:

Pykälän mukaan kehittämiskorvauksen määräämistä koskevaan kunnan päätökseen saa hakea muutosta siten kuin kuntalaissa säädetään. Muutoksenhakuoikeus määräytyy kuitenkin siten kuin hallintolainkäyttölaissa (586/1996) säädetään. Pykälän 1 momenttiin lisättiin säännös valitusluvasta muutoksenhaussa korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Samalla pykälän 2 momentti, joka sisälsi viittauksen hallintolainkäyttölakiin, kumottiin tarpeettomana, sillä hallintolainkäyttölaki on yleislaki, jota sovelletaan pykälän mukaisissa kunnallisvalituksen piiriin kuuluvissa asioissa täydentävänä lakina ilman sitä koskevaa nimenomaista säännöstäkin. Muutoksen myötä pykälän aikaisemmin 3 momentissa ollut säännös Maanmittauslaitoksen lausunnosta muuttui 2 momentiksi.

189 b §
Muutoksenhaku kehittämiskorvauksen maksuunpanopäätökseen

Muutosta kehittämiskorvauksen maksuunpanoa koskevaan kunnan päätökseen saa hakea valittamalla hallinto-oikeuteen siten kuin hallintolainkäyttölaissa säädetään. Maksuunpanon yhteydessä muutosta ei saa hakea kehittämiskorvauksen määräämisen yhteydessä lainvoimaisesti ratkaistujen korvauksen perusteiden osalta. Hallinto-oikeuden päätökseen saa hakea muutosta valittamalla vain, jos korkein hallinto-oikeus myöntää valitusluvan.

Valitus ei lykkää päätöksen täytäntöönpanoa, jollei muutoksenhakuviranomainen toisin päätä.

Selostus:

Pykälän 1 momentin mukaan muutosta kehittämiskorvauksen maksuunpanoa koskevaan kunnan päätökseen saa hakea valittamalla hallinto-oikeuteen siten kuin hallintolainkäyttölaissa säädetään, mutta maksuunpanon yhteydessä muutosta ei saa hakea kehittämiskorvauksen määräämisen yhteydessä lainvoimaisesti ratkaistujen korvauksen perusteiden osalta. Momenttiin lisättiin säännös valitusluvasta muutoksenhaussa korkeimpaan hallinto-oikeuteen.

Samalla 1 momentin ensimmäistä virkettä täydennettiin lisäämällä siihen muutoksenhakulajia osoittava teksti muutoksen hakemisesta "siten kuin hallintolainkäyttölaissa säädetään", joka osoittaa, että muutoksenhakulajina on kunnallisvalituksen sijaan hallintovalitus. Muutoksen seurauksena pykälän 2 momentti kumottiin tarpeettomana, jolloin pykälän 2 momentiksi jäi päätöksen välitöntä täytäntöönpanokelpoisuutta koskeva säännös.

190 §
Muutoksenhaku muuhun viranomaisen päätökseen

Muutosta kunnan viranomaisen tämän lain mukaiseen muuhun kuin 188, 189, 189 a, 189 b ja 190 b §:ssä tarkoitettuun päätökseen ja maakunnan liiton 33 §:n 3 momentissa tarkoitettuun päätökseen saa hakea valittamalla hallinto-oikeuteen siten kuin hallintolainkäyttölaissa säädetään. Hallinto-oikeuden päätökseen saa hakea muutosta valittamalla vain, jos korkein hallinto-oikeus myöntää valitusluvan.

Tämän lain mukaisen päätöksen tehneellä viranomaisella on valitusoikeus hallinto-oikeuden päätöksestä, jos hallinto-oikeus on muuttanut viranomaisen päätöstä tai kumonnut sen.

Rakennuslupaa, katusuunnitelmaa tai hulevesisuunnitelmaa koskevaan hallinto-oikeuden päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla siltä osin kuin asia on ratkaistu lainvoiman saaneessa asemakaavassa.

Selostus:

Pykälän 1 momentin ensimmäistä virkettä täydennettiin lisäämällä siihen muutoksenhakulajia osoittava teksti muutoksen hakemisesta siten kuin hallintolainkäyttölaissa säädetään, joka osoittaa, että muutoksenhakulajina on hallintovalitus. Lisäksi pykälään lisättiin säännös valitusluvasta muutoksenhaussa korkeimpaan hallinto-oikeuteen.

Ennen muutosta pykälän 1 momentissa oli erikseen lueteltu pykälässä tarkoitetut kunnan, maakunnan ja ELY-keskuksen päätökset, joihin muutosta haettiin valittamalla hallinto-oikeuteen. Momentista poistettiin tarpeettomana ELY-keskuksen päätösten muutoksenhakua koskevat kohdat. ELY-keskuksella ei ole enää edellisen maankäyttö- ja rakennuslain muutoksen (HE 251/2016) jälkeen MRL:iin perustuvia ratkaisutehtäviä, eikä se tee valituskelpoisia hallintopäätöksiä. Näin ollen ei ole tarpeen säädellä erikseen näiden päätösten muutoksenhausta.

Muutoksessa pykälän aikaisemmat 3 ja 4 momentit tiettyjen asioiden valitusluvasta poistettiin tarpeettomina, sillä muutoksen myötä yleinen vaatimus valitusluvasta kattaa myös nämä tilanteet. Aikaisemmin pykälän 5 momenttina ollut säännös asemakaavasta eräiden suunnitelmien valitusperustetta rajaavana tekijänä siirtyi pykälän 3 momentiksi. Tämän 3 momentin mukaan rakennuslupaa, katusuunnitelmaa tai hulevesisuunnitelmaa koskevaan hallinto-oikeuden päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla siltä osin kuin asia on ratkaistu lainvoiman saaneessa asemakaavassa.

190 a §
Muutoksenhaku Turvallisuus- ja kemikaaliviraston päätökseen

Muutosta Turvallisuus- ja kemikaaliviraston 181 §:ssä tarkoitettuun päätökseen saa hakea valittamalla hallinto-oikeuteen siten kuin hallintolainkäyttölaissa säädetään. Hallinto-oikeuden päätökseen saa hakea muutosta valittamalla vain, jos korkein hallinto-oikeus myöntää valitusluvan.

Tämän lain mukaisen päätöksen tehneellä viranomaisella on valitusoikeus hallinto-oikeuden päätöksestä, jos hallinto-oikeus on muuttanut viranomaisen päätöstä tai kumonnut sen. Markkinavalvontaviranomaisen tämän lain tai rakennustuoteasetuksen nojalla antamaa päätöstä on noudatettava muutoksenhausta huolimatta.

Selostus:

Pykälän 1 momenttiin, joka koskee Turvallisuus- ja kemikaaliviraston 181 §:ssä tarkoitetun päätöksen muutoksenhakua, lisättiin säännös valitusluvasta muutoksenhaussa korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Aikaisemman pykälän 1 momentin viittaus hallintolainkäyttölain mukaiseen toimivaltaiseen hallinto-oikeuteen ja sen 3 momentti, jossa oli yleinen viittaus hallintolainkäyttölakiin, poistettiin samalla tarpeettomina.

Pykälän 2 momentin mukaan MRL:n mukaisen päätöksen tehneellä viranomaisella on valitusoikeus hallinto-oikeuden päätöksestä, jos hallinto-oikeus on muuttanut viranomaisen päätöstä tai kumonnut sen. Lisäksi pykälän mukaan markkinavalvontaviranomaisen MRL:n tai rakennustuoteasetuksen nojalla antamaa päätöstä on noudatettava muutoksenhausta huolimatta.

190 b §
Muutoksenhaku kunnan tarkastus- ja valvontatehtäviä sekä hulevesien hallintaa koskevaan taksapäätökseen

Tarkastus- ja valvontatehtävistä, muista viranomaistehtävistä sekä hulevesien hallinnasta kunnalle perittävän maksun perusteena olevan taksan hyväksymispäätökseen saa hakea valittamalla muutosta siten kuin kuntalaissa säädetään. Hallinto-oikeuden päätökseen saa hakea muutosta valittamalla vain, jos korkein hallinto-oikeus myöntää valitusluvan.

Selostus:

Pykälällä lakiin lisättiin säännökset muutoksenhausta maankäyttö- ja rakennuslain 145 §:ssä tarkoitettuihin kunnan tarkastus- ja valvontatehtäviä koskeviin ja lain 103 n §:ssä tarkoitettuihin hulevesien hallintaa koskeviin taksapäätöksiin.

Pykälän mukaan tarkastus- ja valvontatehtävistä, muista viranomaistehtävistä sekä hulevesien hallinnasta kunnalle perittävän maksun perusteena olevan taksan hyväksymispäätökseen saa hakea valittamalla muutosta siten kuin kuntalaissa säädetään. Hallinto-oikeuden päätökseen saa hakea muutosta valittamalla vain, jos korkein hallinto-oikeus myöntää valitusluvan.


Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2018.

Muutoksenhaussa ennen tämän lain voimaantuloa annettuun hallinto-oikeuden päätökseen sovelletaan tämän lain voimaan tullessa voimassa olleita säännöksiä. Todisteellisesti tiedoksiannettavaan hallinto-oikeuden päätökseen, joka on tehty ennen tämän lain voimaantuloa, sovelletaan tämän lain voimaan tullessa voimassa olleita säännöksiä.

Jos muutoksenhakutuomioistuin kumoaa päätöksen, jonka muutoksenhakuun on sovellettava tämän lain voimaan tullessa voimassa olleita säännöksiä, ja palauttaa asian kokonaisuudessaan uudelleen käsiteltäväksi, asia käsitellään ja ratkaistaan kuitenkin tämän lain säännösten mukaisesti.


Selostus:

Muutokset tulivat voimaan 1.1.2018.

Ennen tuota ajankohtaa annettuun hallinto-oikeuden päätökseen sekä todisteellisesti tiedoksiannettavaan hallinto-oikeuden päätökseen, joka on tehty ennen muutoksenhakujärjestelmän voimaantuloa, saa hakea muutosta korkeimmasta hallinto-oikeudesta valituslupaa hakematta. Jos muutoksenhakutuomioistuin palauttaa vanhojen muutoksenhakusäännösten mukaisesti käsiteltävän asian uudelleen viranomaisen käsiteltäväksi, sovelletaan muutoksenhakuun valituslupasääntelyä.


Suvi Marttinen
Asianajaja
HPP Asianajotoimisto Oy

Puh. +358 9 474 21
suvi.marttinen@hpp.fi

Dokumentin lukeminen vaatii sisäänkirjautumisen

 
 
 
 
 
 
 
 

Tilaaminen

Edilex on Suomen johtava ammattilaisten lakitietopalvelu. Edilex sisältää Suomen laajimman ajantasaisen säädöstietokannan erinomaisin linkityksin oikeustapauksiin, esitöihin ja muihin oikeudellisiin aineistoihin sekä juridisen uutispalvelun. Lakikanava-seurantapalvelussa voit valita aihealueet ja aineistot, joita haluat seurata päivittäin.

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.