Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Vesilakia muutettiin muutoksenhakusäännösten ja valituksen yhteydessä tapahtuvaa kuulemista koskevien säännösten osalta

Laki vesilain muuttamisesta 975/2017

Vesilain (587/2011) muutoksessa on kyse lain mukaisten asioiden muutoksenhakusääntelyn muuttamisesta. Muutokset ovat osa hallintoasioiden muutoksenhakusäännösten tarkistamista koskevaa uudistusta (HE 230/2014 vp), jonka myötä valituslupajärjestelmä otettiin laajasti käyttöön muutoksenhaussa hallinto-oikeuden päätöksestä korkeimpaan hallinto-oikeuteen.

Vesilain nojalla tehdyt päätökset sisältävät usein erityyppisiä julkisoikeuden ja yksityisoikeuden alaan kuuluvia ratkaisuja. Vesitaloushankkeen sallittavuuden ja toteuttamistavan lisäksi vesilain mukaisessa päätöksessä on usein kyse myös käyttöoikeuden perustamisesta toisen omaisuuteen tai tämän lunastamisesta, hankkeesta aiheutuvien vahinkojen ja edunmenetysten korvaamisesta tai yksittäisen asianosaisen velvollisuudesta osallistua hankkeen kustannuksiin. Laskentatavasta riippuen vesilain nojalla voidaan tehdä noin 50 erityyppistä hallinnollista päätöstä. Vesilain mukainen lupaviranomainen on aluehallintovirasto (AVI), joka ratkaisee vesilain mukaiset hakemusasiat. Vesilain mukaisesta laillisuusvalvonnasta sekä yleisen edun ajamisesta vastaa puolestaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus). Lisäksi ELY-keskus hyväksyy vaikutusten tarkkailua ja kalatalousasioita koskevat suunnitelmat. Ojitustoimituksessa käsitellään ne ojitusasiat, joita ei käsitellä kunnan ympäristönsuojeluviranomaisessa.

Ensiasteen muutoksenhaku vesiasioissa on keskitetty asioiden laadun edellyttämän erityisasiantuntemuksen vuoksi yhteen hallinto-oikeuteen. Lupaviranomaisena toimivan AVI:n, valtion valvontaviranomaisena toimivan ELY-keskuksen ja kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen antamaan päätökseen sekä ojitustoimituksessa annettuun päätökseen haetaan vesilain 15 luvun 1 §:n mukaan muutosta valittamalla Vaasan hallinto-oikeuteen hallintolainkäyttölaissa (586/1996) säädetyn mukaisesti. Asian käsittelystä perittävästä maksusta valitetaan samassa järjestyksessä kuin pääasiasta. Käräjäoikeuden päätökseen korvausasiassa haetaan muutosta valittamalla hovioikeuteen siten kuin oikeudenkäymiskaaren (4/1734) 25 luvussa säädetään.

Valituslupajärjestelmä on aikanaan ollut käytössä vesiasioissa. Vesiylioikeuden päätökseen sai hakea muutosta korkeimmasta hallinto-oikeudesta, jos korkein hallinto-oikeus myönsi valitusluvan. Valituslupajärjestelmästä kuitenkin luovuttiin vuoden 2000 ympäristönsuojelu- ja vesilainsäädännön uudistamisen yhteydessä. Valituslupajärjestelmästä luopumisen perusteena oli muun muassa ympäristönsuojelulain ja vesilain kytkeytyminen toisiinsa sekä se, että valituslupajärjestelmää ei katsottu aiheelliseksi esittää ympäristönsuojelulakiin (HE 84/1999 vp).

Ennen muutosta vesilain mukaiseen hallintopäätökseen haettiin muutosta valittamalla hallinto-oikeuteen ja korkeimpaan hallinto-oikeuteen, jolloin hallintoasiassa oli kaksi muutoksenhakuastetta ja samasta asiasta annettiin tällöin kolme kertaa perusteltu asiaratkaisu viranomaisessa tai tuomioistuimessa. Kaikissa näissä vaiheissa asia selvitettiin ja ratkaistiin laissa säädetyssä menettelyssä. Yleensä moniportainen muutoksenhakujärjestelmä parantaa oikeusturvaa, mutta samalla se pidentää lopullisen lainvoimaisen asiaratkaisun saamista, kasvattaa asianosaisten kustannuksia ja lisää hallinnollisia kustannuksia.

Valituslupajärjestelmän käyttöönotolla pyritään kustannusten karsimisen ja käsittelyaikojen lyhentämisen lisäksi parantamaan korkeimman hallinto-oikeuden asemaa ja kehittämään sen tehtäviä hallintolainkäyttöä ohjaavana ylimpänä tuomioistuimena. Valituslupäjärjestelmällä korkeimpaan hallinto-oikeuteen edelleen ohjautuvien asioiden määrää pyritään leikkaamaan, jotta korkeimmalla oikeudella olisi niukkojen resurssien puitteissa paremmat mahdollisuudet keskittyä sellaisten asioiden ratkaisemiseen, joista on tärkeää saada ylimmän oikeusasteen ratkaisu. Oikeuskäytännön ohjaamisen tarvetta korostavat vesilainsäädännön vuoden 2011 kokonaisuudistus sekä muun muassa kehittyvästä Euroopan unionin oikeudesta tulevat säännösten soveltamiskäytännön ohjauspaineet.

Ympäristönsuojelulain (527/2014) ja vesilain mukaisia luparatkaisuja edellyttävän hankkeen lupahakemukset voidaan eräin edellytyksin käsitellä yhdessä ja ratkaista samalla päätöksellä. Muutoksessa myös AVI:n vesitalousasiassa sekä vesilain ja ympäristönsuojelulain mukaisessa yhteiskäsittelyssä tekemää päätöstä koskevaa muutoksenhakumenettelyä muutettiin siten, että valituskirjelmä toimitetaan jatkossa päätöksen tehneen viranomaisen sijaan suoraan Vaasan hallinto-oikeudelle. Muutoksenhakumenettelyä tarkistettiin lisäksi siten, että haettaessa Vaasan hallinto-oikeudelta muutosta vesilain nojalla annettuun päätökseen asianosaisten kuulemisen toimittaa päätöksen tehneen viranomaisen sijasta muutoksenhakutuomioistuimena toimiva Vaasan hallinto-oikeus. Muutos yhtenäistää ympäristönsuojelulain ja vesilain asianosaisten kuulemisessa noudatettavan menettelyn. Lisäksi valituslupajärjestelmää sovelletaan yhteismenettelyn piiriin kuuluviin päätöksiin muutoksenhaussa hallinto-oikeudesta korkeimpaan hallinto-oikeuteen.

Laki tuli voimaan 1.1.2018.

Ks. myös hallituksen esitys HE 43/2017 vp.

Eduskunnan päätöksen mukaisesti
kumotaan vesilain (587/2011) 15 luvun 1 §:n 2 momentti,
muutetaan 13 luvun 6 §:n 3 momentti sekä 15 luvun 1 §:n 3 momentti, 3 § ja 6 §:n 1 momentti, sellaisena kuin niistä on 13 luvun 6 §:n 3 momentti osaksi laissa 531/2014, ja
lisätään 15 lukuun uusi 1 a § seuraavasti:

13 luku
Korvaukset

6 §
Korvausasioita käsittelevät viranomaiset ja tuomioistuimet


Käräjäoikeus käsittelee:
1) henkilövahingon korvaamista koskevan asian;
2) 3 §:n 1 momentissa tarkoitetun asian, jollei asia ympäristönsuojelulain 130 §:n mukaan kuulu lupaviranomaisen käsiteltäväksi;
3) 4 §:ssä tarkoitetun asian, jollei merilaista muuta johdu; sekä
4) 5 §:ssä tarkoitetun asian, jollei 7 §:n 2 momentista muuta johdu tai asiassa ole vireillä 14 luvun 4 §:ssä tarkoitettua hallintopakkomenettelyä.

Selostus:

Vesilain 13 luvun 6 §:ssä säädetään vesilain mukaisten edunmenetysten korvaamista koskevan toimivallan jaosta aluehallintoviraston ja käräjäoikeuden välillä. Aiemmassa sääntelyssä ennakoimattomien vahinkojen korvaamista koskevaan lainkohtaan oli jäänyt virheellinen viittaus ympäristönsuojelulain 128 §:ään. Muutoksenhakusääntelyn uudistamisen yhteydessä pykälän 3 momentin 2 kohdan viittaus korjattiin viittaukseksi ympäristönsuojelulain 130 §:ään, jossa säädetään ennakoimattoman vahingon korvaamisesta.  

15 luku
Muutoksenhaku ja päätöksen täytäntöönpano

1 §
Muutoksenhaku


Valvontaviranomaisen 3 luvun 11 §:ssä tarkoitettuun yhteistarkkailua tai tarkkailusuunnitelman hyväksymistä tai muuttamista koskevaan päätökseen sekä kalatalousviranomaisen 3 luvun 15 §:ssä tarkoitettuun kalatalousvelvoitteen toteuttamissuunnitelman hyväksymistä ja kalatalousmaksun käyttösuunnitelman vahvistamista koskevaan päätökseen saa hakea kirjallisesti oikaisua lupaviranomaiselta 30 päivän kuluessa päätöksen antamisesta siten kuin hallintolaissa säädetään. Päätös oikaisuvaatimukseen annetaan julkipanon jälkeen ja siitä on tiedotettava siten kuin 11 luvun 22 §:ssä säädetään päätöksen antamisesta ja tiedottamisesta. Oikaisuvaatimukseen annettuun päätökseen saa hakea muutosta siten kuin 1 momentissa säädetään.

Selostus:

Aikaisemmin vesilain 15 luvun 3 §:n mukaan valitukseen liittyvän kuulemisen on toimittanut lupaviranomainen, minkä vuoksi asiakirjat on tullut toimittaa muutoksenhakutuomioistuimena toimivan Vaasan hallinto-oikeuden sijaan AVI:lle. Pykälän 2 momentti, jossa säädettiin valituskirjelmien toimittamisesta lupaviranomaiselle valituksesta kuulemista varten, poistettiin tarpeettomana vesilain 15 luvun 3 §:ssä säädetyn kuulemista koskevan sääntelyn muuttamisen myötä.

Muutoksella pykälän 3 momenttia, jossa säädetään oikaisuvaatimusmenettelyn piirissä olevista päätöksistä, muutettiin siten, että viittaussäännösten lisäksi momenttiin lisättiin oikaisuvaatimusmenettelyn piiriin kuuluvat päätöstyypit.

1 a §
Muutoksenhaku kunnan taksan hyväksymistä koskevaan päätökseen

Kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen vesitalousasian käsittelystä kunnalle perittävän maksun perusteena olevan taksan hyväksymistä koskevaan päätökseen saa hakea muutosta valittamalla siten kuin kuntalaissa (410/2015) säädetään. Hallinto-oikeuden päätökseen saa hakea muutosta valittamalla vain, jos korkein hallinto-oikeus myöntää valitusluvan.

Selostus:

Pykälä lisättiin uutena vesilakiin. Pykälässä säädetään muutoksenhausta vesilain 18 luvun 12 §:n mukaiseen kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen vesitalousasian käsittelymaksua koskevaan taksapäätökseen.

Pykälän mukaan muutosta taksan hyväksymistä koskevaan päätökseen haetaan siten kuin kuntalaissa (410/2015) säädetään. Hallinto-oikeuden päätökseen saa hakea muutosta valittamalla vain, jos korkein hallinto-oikeus myöntää valitusluvan.

3 §
Kuuleminen valituksen johdosta

Vaasan hallinto-oikeuden on tiedotettava 1 §:n 1 momentissa tarkoitetusta valituksesta kuuluttamalla siitä vähintään 14 päivän ajan ilmoitustaulullaan ja hankkeen vaikutusalueen kuntien ilmoitustauluilla. Valitusasiakirjat on pidettävä nähtävillä asianomaisissa kunnissa kuulutusajan.

Vaasan hallinto-oikeuden on varattava luvanhakijalle, niille asianosaisille, joita asia erityisesti koskee, sekä yleistä etua valvoville viranomaisille tilaisuus vastineen antamiseen valituksesta, jollei tämä ole ilmeisen tarpeetonta. Saamelaiskäräjille on varattava tilaisuus vastineen antamiseen, jos hanke sijoittuu tai sen vaikutukset ulottuvat saamelaisten kotiseutualueelle ja hanke voi vaikuttaa saamelaisille alkuperäiskansana kuuluviin oikeuksiin.

Tieto valituksesta vastineen antamista varten annetaan siten kuin hallintolaissa säädetään. Vaasan hallinto-oikeuden on samalla ilmoitettava, missä valitusasiakirjat ovat nähtävillä sekä minne vastinekirjelmät voidaan vastineen antamista varten varatussa ajassa toimittaa.

Vaasan hallinto-oikeuden on tilattava asiassa kertyneet asiakirjat valitusasian käsittelyä varten.

Selostus:

Pykälän 1-3 momenttiin tehtiin teknisluontoiset tarkistukset, jotka olivat tarpeellisia valitusasian käsittelyssä noudatettavaan menettelyyn tehtyjen muutosten vuoksi. AVI:lle aikaisemmin kuuluvien tehtävien hoitamisesta huolehtii muutosten myötä Vaasan hallinto-oikeus. Pykälän 4 momentti koskien valitus- ja päätösasiakirjojen lähettämistä Vaasan hallinto-oikeudelle poistettiin tarpeettomana. Lisäksi pykälän 5 momentista poistettiin tarpeettomina ojitustoimitusta ja hallintopakkoasian käsittelyä koskevat erityissäännökset. Asiakirjojen tilaamista koskevat säännökset lisättiin uuteen 4 momenttiin.

6 §
Muutoksenhaku Vaasan hallinto-oikeuden päätökseen

Vaasan hallinto-oikeuden 5 §:ssä tarkoitettuun päätökseen saa hakea valittamalla muutosta vain, jos korkein hallinto-oikeus myöntää valitusluvan.


Selostus:

Pykälään lisättiin säännös valituslupamenettelyn nuodattamisesta muutoksenhaussa korkeimpaan hallinto-oikeuteen.


Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2018.

Muutoksenhaussa ennen tämän lain voimaantuloa annettuun hallintopäätökseen sovelletaan tämän lain voimaan tullessa voimassa olleita säännöksiä.

Muutoksenhaussa ennen tämän lain voimaantuloa annettuun hallinto-oikeuden päätökseen sovelletaan tämän lain voimaan tullessa voimassa olleita säännöksiä. Todisteellisesti tiedoksiannettavaan Vaasan hallinto-oikeuden päätökseen, joka on tehty ennen tämän lain voimaantuloa, sovelletaan tämän lain voimaan tullessa voimassa olleita säännöksiä.

Jos muutoksenhakutuomioistuin kumoaa päätöksen, johon on sovellettava tämän lain voimaan tullessa voimassa olleita säännöksiä ja palauttaa asian kokonaisuudessaan uudelleen käsiteltäväksi, asia käsitellään ja ratkaistaan tämän lain säännösten mukaisesti.

Selostus:

Muutokset tulivat voimaan 1.1.2018.

Ennen tuota ajankohtaa annettuun hallinto-oikeuden päätökseen sekä todisteellisesti tiedoksiannettavaan Vaasan hallinto-oikeuden päätökseen, joka on tehty ennen muutoksenhakujärjestelmän voimaantuloa, saa hakea muutosta korkeimmasta hallinto-oikeudesta valituslupaa hakematta. Jos muutoksenhakutuomioistuin palauttaa vanhojen muutoksenhakusäännösten mukaisesti käsiteltävän asian uudelleen viranomaisen käsiteltäväksi, sovelletaan muutoksenhakuun valituslupasääntelyä.


Suvi Marttinen
Asianajaja
HPP Asianajotoimisto Oy

Puh. +358 9 474 21
suvi.marttinen@hpp.fi

Dokumentin lukeminen vaatii sisäänkirjautumisen

 
 
 
 
 
 
 
 

Tilaaminen

Edilex on Suomen johtava ammattilaisten lakitietopalvelu. Edilex sisältää Suomen laajimman ajantasaisen säädöstietokannan erinomaisin linkityksin oikeustapauksiin, esitöihin ja muihin oikeudellisiin aineistoihin sekä juridisen uutispalvelun. Lakikanava-seurantapalvelussa voit valita aihealueet ja aineistot, joita haluat seurata päivittäin.

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.