Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Kemikaalilakiin EU:n CLP-asetuksesta johtuvia muutoksia

Laki kemikaalilain muuttamisesta 408/2009

Lain muutos on liittyy kemikaalien luokitusta, merkintöjä ja pakkaamista koskevan Euroopan yhteisön ns. CLP-asetukseen. Lain muutoksessa säädetään CLP-asetuksen mukaisen kansallisen neuvontapalvelun järjestämisestä, CLP-asetuksen toimivaltaisista viranomaisista, asetuksen noudattamista valvovista viranomaisista ja näiden tehtävistä sekä asetuksen velvoitteiden rikkomisesta seuraavista rangaistuksista. Lisäksi CLP-asetus lisätään kemikaalilain soveltamisalaan ja lakiin lisätään asetuksenantovaltuus CLP-asetuksen noudattamista koskeville, maanpuolustuksen kannalta välttämättömille poikkeukselle.

CLP-asetuksen johdosta muutettiin myös rikoslain terveysrikosta ja ympäristön turmelemista koskevia säännöksiä.

Ks. myös lain viralliset perustelut: HE 43/2009.

 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti muutetaan 14 päivänä elokuuta 1989 annetun kemikaalilain (744/1989) 2 §:n 3 momentti, 5 §, 6 §:n 2 momentti, 7 §:n 4 momentti sekä 8 b, 8 e, 10, 11, 48 a, 52 ja 62 a §, sellaisina kuin niistä ovat 2 §:n 3 momentti sekä 8 b ja 62 a § laissa 628/2007, 5 §, 6 §:n 2 momentti, 7 §:n 4 momentti, 8 e § ja 10 §:n ruotsinkielinen sanamuoto laissa 491/2008, 11 § osaksi laeissa 1412/1992 ja 12/1997, 48 a § mainitussa laissa 1412/1992, laissa 368/1998 ja mainitussa laissa 628/2007 sekä 52 § laissa 404/2002 ja mainituissa laeissa 628/2007 ja 491/ 2008, sekä lisätään lakiin uusi 44 b § seuraavasti:

2 §
Lain soveltamisala


Tätä lakia sovelletaan lisäksi kemikaalien rekisteröinnistä, arvioinnista, lupamenettelyistä ja rajoituksista (REACH), Euroopan kemikaaliviraston perustamisesta, direktiivin 1999/45/EY muuttamisesta sekä neuvoston asetuksen (ETY) N:o 793/93, komission asetuksen (EY) N:o 1488/94, neuvoston direktiivin 76/769/ETY ja komission direktiivien 91/155/ETY, 93/67/ETY, 93/105/EY ja 2000/21/EY kumoamisesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 1907/2006, jäljempänä REACH-asetus, sekä aineiden ja seosten luokituksesta, merkinnöistä ja pakkaamisesta sekä direktiivien 67/548/ETY ja 1999/45/EY muuttamisesta ja kumoamisesta ja asetuksen (EY) N:o 1907/2006 muuttamisesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 1272/2008, jäljempänä CLP-asetus, sekä mainittujen asetusten nojalla annettujen Euroopan yhteisöjen säännösten täytäntöönpanoon.

Selostus:

Pykälän 3 momenttiin lain soveltamisalaan lisättiin EY:n CLP-asetus ja sen nojalla annettujen säännösten toimeenpano.


5 §
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto ja Suomen ympäristökeskus

Tämän lain ja sen nojalla annettujen säännösten ja määräysten noudattamista koskeva valmistettavien ja markkinoille saatettavien kemikaalien ja kemikaaleja sisältävien esineiden ja biosidivalmisteiden valvonta sekä toimeenpanon ja kunnan kemikaalivalvontaviranomaisen valtakunnallinen ohjaus kuuluu:

1) Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle, kun on kyse kemikaalien aiheuttamien terveyshaittojen sekä palo- ja räjähdysvaarojen ehkäisemisestä ja torjumisesta; sekä

2) Suomen ympäristökeskukselle, kun on kyse kemikaalien aiheuttamien ympäristöhaittojen ehkäisemisestä ja torjumisesta.

Lisäksi Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto vastaa lääninhallitusten valvonnan valtakunnallisesta ohjauksesta.

Sen lisäksi, mitä muualla laissa säädetään, Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston ja Suomen ympäristökeskuksen tehtäviin kuuluu erityisesti toimialoillaan:

1) valvoa REACH-asetuksen II osastossa tarkoitettujen rekisteröinti- ja ilmoitusvelvoitteiden, IV osastossa tarkoitettujen tiedottamisvelvoitteiden sekä 67 artiklassa tarkoitettujen rajoitusten noudattamista;

2) päättää toimista, joita 6 §:n 4 momentissa, 6 a §:n 4 momentissa, 7 §:n 5 momentissa ja 8 §:n 4 momentissa tarkoitettujen valvonnassa havaittujen puutteiden korjaaminen edellyttää;

3) toimia kansallisena yhteysviranomaisena Euroopan kemikaaliviraston ja tämän lain valvontaviranomaisten tiedonvaihdossa;

4) osallistua EU:n jäsenmaiden valvontaviranomaisten väliseen yhteistyöhön ja yhteensovittaa kemikaaliviraston valvontafoorumissa päätettyjen valvontahankkeiden kansallista toimeenpanoa;

5) valvoa kemikaalien luokitusta, merkintöjä ja pakkaamista koskevien tämän lain ja sen nojalla annettujen säännösten noudattamista sekä valvoa CLP-asetuksen 4 artiklassa sekä II―IV osastoissa tarkoitettujen luokitusta, merkintöjä ja pakkaamista koskevien velvoitteiden, 40 artiklassa tarkoitetun ilmoitusvelvollisuuden sekä 48 artiklan mainontaa koskevien säännösten noudattamista.

Suomen ympäristökeskus valvoo lisäksi 42 §:n sekä vaarallisten kemikaalien viennistä ja tuonnista annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 304/2003 ja kansainvälisen kaupan kohteina olevia tiettyjä vaarallisia kemikaaleja ja torjunta-aineita koskevan ilmoitetun ennakkosuostumuksen menettelystä tehdyn Rotterdamin yleissopimuksen (SopS 107/2004) noudattamista, kun kemikaaleja viedään Suomesta.

Selostus:

Pykälän otsikossa sekä 1—3 momentissa korvattiin 31.12.2008 saakka keskusviranomaisena toiminut ”Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskus” 1 päivänä tammikuuta 2009 edellä mainitun sekä Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen tilalle perustetun uuden keskusviranomaisen ”Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto” -nimikkeellä.

Pykälän 3 momentin 1 kohdasta poistettiin viittaus CLP-asetuksella kumottuun REACH-asetuksen 113 artiklaan, jossa säädetään aineiden luokitusten ilmoittamisesta Euroopan kemikaalivirastolle. REACH-asetuksen XI osasto (112—116 artikla) koskien luokitusten ja merkintöjen luetteloa on kumottu CLP-asetuksen 57 artiklalla CLP-asetuksen voimaantulosta 20.1.2009 lukien ja vastaavat säännökset on otettu osaksi CLP-asetusta.

Pykälän 3 momentin 5 kohtaan tarkennettiin Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston ja Suomen ympäristökeskuksen valvontatehtävä koskemaan kemikaalien luokitusta, merkintöjä ja pakkaamista koskevien tämän lain ja sen nojalla annettujen säännösten noudattamista. Tarkennuksella ei ole asiasisällöllistä vaikutusta, koska mainitut viranomaiset ovat valvoneet kemikaalien luokitusta, merkintöjä ja pakkaamista nykyisen lain yleisen, valmistettavien ja markkinoille saatettavien kemikaalien valvontaa koskevan lainkohdan nojalla. Pykälässä säädettiin uutena tehtävänä velvoite valvoa myös CLP-asetuksen 4 artiklassa sekä II—IV osastoissa tarkoitettujen kemikaalien luokitusta, merkintöjä ja pakkaamista koskevien velvoitteiden, 40 artiklassa Euroopan kemikaalivirastolle tarkoitettua ilmoitusvelvollisuutta sekä 48 artiklan mainontaa koskevien säännösten noudattamista. CLP-asetuksen 4 artikla ja II—IV osastot ja 48 artikla koskevat kemikaalien luokitusta, merkintöjä ja pakkaamista uuden CLP-asetuksen mukaisesti. CLP-asetuksen siirtymäaikojen aikana nykyisen lainsäädännön ja CLP-asetuksen säännökset ovat voimassa rinnakkain. CLP-asetuksen 40 artikla vastaa edellä mainittua REACH-asetuksen 113 artiklaa.

6 §
Työsuojelupiirin työsuojelutoimisto


Työsuojelutoimisto tekee tarkastuksia kemikaaleja ja niitä sisältäviä esineitä valmistavien, maahantuovien, varastoivien ja käyttävien toiminnanharjoittajien tiloihin ja valvoo REACH-asetuksen II osastossa tarkoitettujen rekisteröinti- ja ilmoitusvelvoitteiden, IV osastossa tarkoitettujen tiedottamista koskevien velvoitteiden, V osastossa tarkoitettujen jatkokäyttäjän velvoitteiden, VII osastossa tarkoitettujen luvanvaraisten aineiden käyttöä koskevien velvoitteiden sekä 67 artiklassa tarkoitettujen rajoitusten noudattamista. Työsuojelupiirin työsuojelutoimisto valvoo lisäksi työssä käytettävien ja valmistettavien kemikaalien luokitusta, merkintöjä ja pakkaamista koskevien tämän lain ja sen nojalla annettujen säännösten ja CLP-asetuksen säännösten noudattamista sekä kemikaaleista 48 a §:n mukaisesti tehtävien ilmoitusten toimittamista.

Selostus:

Pykälän 2 momenttiin tarkennettiin työsuojelupiirin työsuojelutoimiston valvontatehtävää koskemaan työssä käytettävien ja valmistettavien kemikaalien luokituksen ja merkintöjen valvonnan lisäksi myös pakkaamista koskevien velvoitteiden noudattamisen valvontaa. Työsuojelupiirin työsuojelutoimistolle lisättiin uutena tehtävänä valvoa CLP-asetuksen noudattamista, koska CLP-asetuksen siirtymäaikojen aikana nykyisen lainsäädännön ja CLP-asetuksen säännökset ovat voimassa rinnakkain. Työsuojelupiirin työsuojelutoimisto valvoo siten sitä, että kemikaalit on luokiteltu, merkitty ja pakattu noudattaen joko tätä lakia ja sen nojalla annettuja säännöksiä tai CLP-asetusta. Työsuojelupiirin työsuojelutoimiston tekemä luokituksen, merkintöjen ja pakkaamisen valvonta tapahtuu käytännössä ensisijaisesti työpaikan työolosuhteita koskevan valvonnan yhteydessä valvottaessa kemikaalien turvallisen käsittelyn edellytyksiä työssä.


7 §
Kunnan kemikaalivalvontaviranomainen


Kunnan kemikaalivalvontaviranomaisen tehtävänä on osallistua sen lisäksi, mitä 8 d §:ssä säädetään, muiden valtakunnallisten valvontahankkeiden toteuttamiseen sekä valvoa erityisesti, että:

1) markkinoille saatettavat kemikaalit on luokiteltu ja pakattu sekä niiden päällykset on merkitty CLP-asetuksen tai tämän lain ja sen nojalla annettujen säännösten mukaisesti;

2) toiminnanharjoittajat ovat toimittaneet 48 a §:ssä tarkoitetut tiedot Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston ylläpitämään kemikaalituoterekisteriin;

3) REACH-asetuksen 31―33 artiklassa tarkoitettuja tiedottamisvelvoitteita noudatetaan;

4) REACH-asetuksen 67 artiklan mukaisia rajoituksia noudatetaan; sekä

5) vaarallisen kemikaalin vähittäismyyntiä koskevia tämän lain ja sen nojalla annettuja säännöksiä noudatetaan.

Selostus:

Pykälän 4 momentin 1 kohtaan lisättiin kunnalle uusi tehtävä valvoa, että markkinoille saatettavat kemikaalit on luokiteltu ja pakattu sekä niiden päällykset on merkitty CLP-asetuksen mukaisesti. Kunnan kemikaalivalvontaviranomainen valvoo edelleen myös nykyisen lainsäädännön mukaisia luokituksia, merkintöjä ja pakkaamista. CLP-asetuksen siirtymäaikojen aikana nykyisen lainsäädännön ja CLP-asetuksen säännökset ovat voimassa rinnakkain. Kunnan kemikaalivalvontaviranomainen valvoo siten sitä, että kemikaalit on luokiteltu, merkitty ja pakattu noudattaen joko tätä lakia ja sen nojalla annettuja säännöksiä tai CLP-asetusta. Lisäksi 4 momentin 2 kohdassa korvattiin 31.12.2008 saakka keskusviranomaisena toiminut ”Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskus” 1.1. 2009 edellä mainitun sekä Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen tilalle perustetun uuden keskusviranomaisen ”Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto” -nimikkeellä.


8 b §
Kansallinen neuvontapalvelu

Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto ja Suomen ympäristökeskus vastaavat kansallisen neuvontapalvelun järjestämisestä REACH-asetuksen 124 artiklan sekä CLP-asetuksen 44 artiklan mukaisen neuvonnan antamiseksi valmistajille, maahantuojille, jatkokäyttäjille, jakelijoille ja muille asianosaisille. Neuvontapalvelun järjestämisestä ja toteuttamisesta voidaan säätää tarkemmin valtioneuvoston asetuksella.

Selostus:

Pykälässä korvattiin 31.12.2008 saakka keskusviranomaisena toiminut ”Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskus” 1.1.2009 edellä mainitun sekä Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen tilalle perustetun uuden keskusviranomaisen ”Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto” -nimikkeellä.

Pykälään lisättiin Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle sekä Suomen ympäristökeskukselle velvoite vastata kansallisen neuvontapalvelun järjestämisestä CLP-asetuksen 44 artiklan mukaisen neuvonnan antamiseksi valmistajille, maahantuojille, jatkokäyttäjille, jakelijoille ja muille asianosaisille.

Pykälään ei esitetä muutoksia siltä osin kuin se koskee neuvontapalvelua ja valtuutta valtioneuvoston asetuksella säätää tarkemmin neuvontapalvelusta, mutta asetuksenantovaltuus koskee nykyisellä sanamuodolla myös CLP-asetuksen mukaista neuvontapalvelua. CLP-neuvontapalvelu on tarkoitus perustaa kesäkuussa 2007 toimintansa aloittaneen REACH-neuvontapalvelun yhteyteen. Toiminnanharjoittajat saavat nykyisin toimivalta REACH-neuvontapalvelulta tietoa ja neuvoja REACH-asetuksen soveltamisesta puhelimitse, sähköpostitse sekä internetin välityksellä osoitteessa www.reachneuvonta.fi. CLP-neuvontapalvelu toteutetaan REACH-neuvontapalvelua vastaavalla tavalla.

8 e §
Eräiden Euroopan yhteisön asetusten toimivaltaiset viranomaiset

Suomen ympäristökeskus toimii pesuaineista annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 648/2004 5, 7, 8, 10, 11 ja 15 artiklassa tarkoitettuna toimivaltaisena viranomaisena. Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto toimii lisäksi asetuksen 10, 11 ja 15 artiklassa tarkoitettuna toimivaltaisena viranomaisena, kun on kyse pesuaineiden aiheuttamien terveyshaittojen ehkäisemisestä ja torjumisesta taikka asetuksen 8 artiklassa tarkoitetun hyvän laboratoriokäytännön noudattamisesta.

Suomen ympäristökeskus toimii pysyvistä orgaanisista yhdisteistä sekä direktiivin 79/117/ETY muuttamisesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 850/2004 15 artiklassa tarkoitettuna toimivaltaisena viranomaisena.

Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto ja Suomen ympäristökeskus toimivat REACH-asetuksen 121 artiklassa sekä CLP-asetuksen 43 artiklassa tarkoitettuina toimivaltaisina viranomaisina kumpikin omalla toimialallaan.

Selostus:

Pykälän 1 ja 3 momentissa korvattiin 31.12.2008 saakka keskusviranomaisena toiminut ”Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskus” 1.1.2009 edellä mainitun sekä Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen tilalle perustetun uuden keskusviranomaisen ”Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto” -nimikkeellä.

Pykälän 3 momenttia muutettiin siten, että Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto ja Suomen ympäristökeskus toimivat REACH-asetuksen 121 artiklassa tarkoitetun lisäksi myös CLP-asetuksen 43 artiklassa tarkoitettuina toimivaltaisina viranomaisina kumpikin omalla toimialallaan.

CLP-asetuksen 43 artiklassa säädetään jäsenvaltioiden velvollisuudesta nimetä asetuksen toimivaltainen viranomainen tai toimivaltaiset viranomaiset, jotka vastaavat yhdenmukaistettua luokitusta ja merkintöjä koskevista ehdotuksista. Toimivaltaisten viranomaisten sekä asetuksen toimeenpanon valvonnasta vastaavien viranomaisten on toimittava yhteistyössä keskenään CLP-asetuksessa säädettyjen tehtäviensä suorittamiseksi, ja annettava myös muiden jäsenvaltioiden vastaaville viranomaisille tehtävien kannalta tarpeellista ja hyödyllistä tukea. Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston sekä Suomen ympäristökeskuksen on täten asetuksen mukaan toimittava yhteistyössä erityisesti työsuojelupiirin työsuojelutoimiston (6 §) sekä kunnan kemikaaliviranomaisen (7 §) kanssa, jotka tämän lain mukaan Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston sekä Suomen ympäristökeskuksen lisäksi valvovat CLP-asetuksen velvoitteiden noudattamista.

10 §
Kemikaali

Tässä laissa kemikaalilla tarkoitetaan aineita ja seoksia siten kuin ne määritellään REACH-asetuksessa ja CLP-asetuksessa. Valmisteella tarkoitetaan seosta.

Selostus:

Pykälällä muutettiin kemikaalin määritelmää. Pykälän vanhassa kemikaalin määritelmässä tarkoitettu aineen ja seoksen määritelmä on päällekkäinen ja ristiriitainen REACH-ja CLP-asetusten määritelmien kanssa. REACH-ja CLP-asetuksissa määritellään aine ja seos, ja näitä määritelmiä on käytettävä kansallisesti. Pykälässä viitattiin siten REACH- ja CLP-asetuksen mukaisiin aineen ja seoksen määritelmiin.

CLP-asetuksen 2 artiklan 7 kohdan mukaan ”aineella” tarkoitetaan alkuainetta ja sen yhdisteitä sellaisina kuin ne esiintyvät luonnossa tai millä tahansa valmistusmenetelmällä tuotettuna, mukaan luettuna aineen pysyvyyden säilyttämiseksi tarvittavat lisäaineet ja valmistusprosessista johtuvat epäpuhtaudet, mutta lukuun ottamatta liuottimia, jotka voidaan erottaa vaikuttamatta aineen pysyvyyteen tai muuttamatta sen koostumusta.

CLP-asetuksen 2 artiklan 8 kohdan mukaan ”seoksella” tarkoitetaan seosta tai liuosta, joka koostuu kahdesta tai useammasta aineesta.

CLP-asetuksen 2 artiklan 9 kohdan mukaan ”esineellä” tarkoitetaan tuotetta, jolle annetaan tuotannossa erityinen muoto, pinta tai rakenne, joka määrittää sen käyttötarkoitusta enemmän kuin sen kemiallinen koostumus.

REACH-asetuksen määritelmät ”aineesta”, ”seoksesta” ja ”esineestä” (3 artikla 1–3 kohta) ovat yhdenmukaiset CLP-asetuksen ”aineen”, ”seoksen” ja ”esineen” määritelmien kanssa. CLP-asetuksen 57 artiklan 11 kohdan mukaan korvataan sana ”valmiste” REACH-asetuksen 3 artiklan 2 kohdassa tarkoitetussa merkityksessä eri taivutusmuodoissaan sanalla ”seos” kaikkialla asetuksen tekstissä. Kuitenkin seosdirektiiviä voidaan soveltaa 1.6.2015. Tästä syystä kansallisessa lainsäädännössä voidaan käyttää edelleen myös termiä ”valmiste”.

Molemmissa asetuksissa määritellään aine ja valmiste/seos, joista kemikaali voi koostua. REACH- ja CLP-asetuksia sovelletaan lisäksi ainetta sisältäviin esineisiin. Tästä syystä esitetään, että tässä laissa kemikaalilla tarkoitetaan aineita ja seoksia siten kuin ne määritellään REACH- ja CLP-asetuksissa.

11 §
Vaarallinen kemikaali

Tässä laissa tarkoitetaan terveydelle vaarallisella kemikaalilla kemikaalia, joka elimistöön joutuessaan voi aiheuttaa kemiallisten ominaisuuksiensa vuoksi jo vähäisenä määränä haittaa ihmisen terveydelle.

Ympäristölle vaarallisella kemikaalilla tarkoitetaan kemikaalia, joka ympäristöön joutuessaan voi aiheuttaa jo vähäisenä määränä haittaa elolliselle luonnolle.

Palo- ja räjähdysvaarallisella kemikaalilla tarkoitetaan kemikaalia, joka fysikaalis-kemiallisten ominaisuuksiensa vuoksi voi aiheuttaa tulipalon tai räjähdyksen.

CLP-asetuksen liitteessä VI säädetään eräiden 1―3 momentissa tarkoitettujen kemikaalien luokituksesta ja merkitsemisestä. Sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella säädetään tarkemmin siitä, mitä nämä kemikaalit ovat.

Selostus:

Pykälän otsikko ”Terveydelle vaarallinen kemikaali” muutetaan vastaamaan pykälän sisältöä. Pykälän 1 momentissa säädetään terveydelle vaarallisesta kemikaalista, 2 momentissa ympäristölle vaarallisesta kemikaalista sekä 3 momentissa palo- ja räjähdysvaarallisesta kemikaalista. ”Terveydelle vaarallinen kemikaali” ei täten kata 2—3 momentissa tarkoitettuja vaarallisia kemikaaleja, joten pykälän otsikkoa muutettiin siten, että sana ”terveydelle” poistettiin.

Pykälän 4 momenttia muutettiin siten, että CLP-asetuksen liitteessä VI säädetään eräiden 1—3 momentissa tarkoitettujen kemikaalien luokituksesta ja merkitsemisestä. Sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella säädettiin tarkemmin siitä, mitä nämä kemikaalit ovat. CLP-asetuksen liitteessä VI olevat kemikaalien nimet on tällä hetkellä julkaistu CLP-asetuksessa ainoastaan englanniksi. Siihen asti kunnes CLP-asetuksen VI liitteen kieliversiot suomeksi ja ruotsiksi ovat valmiit, asiasta säädetään kansallisesti sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella. Toiminnanharjoittaja noudattaa CLP-asetuksen VI liitteen luokituksia ja merkintöjä liitteessä mainittujen aineiden osalta, mutta voi tällöin varmentaa aineen nimen suomeksi ja ruotsiksi sosiaali- ja terveysministeriön asetuksesta.

44 b §
REACH-asetuksessa säädettyjä rajoituksia koskevat poikkeukset

Valtioneuvoston asetuksella voidaan säätää poikkeuksia REACH-asetuksen 67 artiklassa tarkoitettuja vaarallisia aineita, seoksia ja esineitä koskevien rajoitusten noudattamisesta sen mukaan kuin REACH-asetuksen XVII liitteessä säädetään. Valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa terveyden ja ympäristön suojelemiseksi tarpeellisia säännöksiä kemikaalien aiheuttamien terveys- ja ympäristöhaittojen ehkäisemiseksi ja torjumiseksi.

Selostus:

Pykälässä säädetään REACH-asetuksessa säädettyjä rajoituksia koskevista poikkeuksista.

48 a §
Tietojen toimittaminen kemikaalista

Toiminnanharjoittajan, joka vastaa REACH-asetuksen 31 artiklassa tarkoitetun kemikaalin saattamisesta markkinoille tai käyttöön Suomessa, on toimitettava tiedot kemikaalista Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle.

Tietojen toimittamisesta säädetään tarkemmin sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella.

Selostus:

Pykälän 1 momentti, jossa säädettiin kemikaalin markkinoille luovuttamisesta vastaavan toiminnanharjoittajan velvoitteesta toimittaa kumottiin. Vanha 2 momentti siirtyi lainkohdan 1 momentiksi kumotetun momentin tilalle.

Pykälän 3 momenttia muutettiin siten, että tietojen toimittamisesta säädettiin tarkemmin sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella pelkän asetuksen sijaan. Vanhan 3 momentin mukaan yksityiskohtaiset säännökset tietojen toimittamisesta annetaan työsuojelusta ja sen valvonnasta vastaavan ministeriön päätöksellä. Sosiaali- ja terveysministeriö on toiminut työsuojelusta ja sen valvonnasta vastaavana ministeriönä 1.4.1997 lukien. Tämän vuoksi viite työsuojelusta ja sen valvonnasta vastaavaan ministeriöön poistettiin. Sosiaali- ja terveysministeriö on antanut momentin nojalla asetuksen kemikaaleja koskevien tietojen toimittamisesta (553/2008).

52 §
Kemikaalirikkomus

Joka tahallaan tai huolimattomuudesta

1) rikkoo 17 §:ssä tarkoitettujen kemikaalin päällystä ja tiedonantovelvollisuutta koskevien säännösten noudattamisen,

2) laiminlyö 25 §:ssä tarkoitetun hyväksymisen hakemisen, 30 c §:ssä tarkoitetun rekisteröinnin hakemisen taikka 30 e §:ssä tarkoitetun luvan hakemisen tai ilmoituksen tekemisen,

3) laiminlyö 48 a §:ssä tarkoitetun tietojen toimittamisvelvollisuuden tai 42 §:n 3 momentissa säädetyn ilmoitusvelvollisuuden taikka laiminlyö vaarallisten kemikaalien viennistä ja tuonnista annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 304/2003 7, 9, 13, 14 ja 16 artiklan mukaisen velvollisuuden antaa tietoja kemikaalin viennistä tai 15 artiklan mukaisen kauttakulkua koskevien tietojen luovuttamisen, rikkoo 13 artiklassa tarkoitetun vastaanottajamaan tekemää päätöstä tai 14 artiklan mukaista vientikieltoa,

4) rikkoo pesuaineista annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 648/2004 3 tai 4 artiklan säännöksiä pesuaineiden ja niiden sisältämien pinta-aktiivisten aineiden markkinoille saattamisesta, 7 artiklan mukaista testausvaatimusta taikka laiminlyö 9 artiklan mukaisen tietojen toimittamisvelvollisuuden taikka

5) rikkoo pysyvistä orgaanisista yhdisteistä sekä direktiivin 79/117/ETY muuttamisesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 850/2004 3 artiklassa tarkoitettua kieltoa ja rajoitusta taikka laiminlyö 5 artiklan varastoa koskevien määräysten noudattamisen,

on tuomittava, jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta, kemikaalirikkomuksesta sakkoon.

Jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta, kemikaalirikkomuksesta tuomitaan myös se, joka tahallaan tai huolimattomuudesta rikkoo REACH-asetuksen

1) 5―7, 9, 11 tai 17―19 artiklan mukaisia rekisteröinti- tai ilmoitusvelvollisuuksia Euroopan kemikaalivirastolle,

2) 14 tai 37―39 artiklan mukaisia kemikaalien turvallisuusarviointi-, raportointi-, soveltamis- tai tiedottamisvelvollisuuksia,

3) 22, 24, 40, 41, 46 ja 66 artiklassa tarkoitettujen tietojen toimittamisvelvollisuutta Euroopan kemikaalivirastolle,

4) 31 artiklan velvollisuutta, joka koskee käyttöturvallisuustiedotetta ja siltä edellytettävien tietojen toimittamista vastaanottajalle,

5) 32 artiklan mukaista ainetta tai valmisteita koskevaa tiedottamisvelvoitetta,

6) 33 ja 34 artiklan tiedottamisvelvollisuutta taikka 35 artiklan mukaista työnantajan tiedonantovelvollisuutta,

7) 36 artiklan mukaista velvollisuutta säilyttää tietoja tai toimittaa niitä toimivaltaiselle viranomaiselle tai Euroopan kemikaalivirastolle,

8) 49 artiklassa tarkoitettujen lisätietojen toimittamisen toimivaltaiselle viranomaiselle,

9) 56 artiklan mukaista markkinoille saattamista tai käyttöä koskevaa kieltoa ilman Euroopan kemikaaliviraston kyseiselle aineelle myöntämää nimenomaista lupaa,

10) 65 artiklan mukaisen lupanumeron lisäämisen merkintöihin taikka

11) 67 artiklan mukaista ainetta sellaisenaan, valmisteessa tai esineessä koskevan liitteessä XVII säädetyn rajoituksen noudattamista.

Jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta, kemikaalirikkomuksesta tuomitaan myös se, joka tahallaan tai huolimattomuudesta rikkoo CLP-asetuksen

1) 4 artiklassa sekä II―IV osastossa tarkoitettuja luokitusta, merkintöjä ja pakkaamista koskevia velvoitteita,

2) 40 artiklassa tarkoitettujen ainetta koskevien tietojen ilmoittamisen Euroopan kemikaalivirastolle taikka

3) 49 artiklassa tarkoitettua velvollisuutta säilyttää tietoja tai toimittaa niitä toimivaltaiselle viranomaiselle, valvontaviranomaiselle tai Euroopan kemikaalivirastolle.

Se, joka rikkoo tämän lain nojalla määrättyä, uhkasakolla tehostettua kieltoa tai määräystä, voidaan jättää tuomitsematta rangaistukseen samasta teosta.

Selostus:

Pykälän 1 momentin 1 kohdassa esitettiin kemikaalirikkomuksena rangaistavaksi nykyisen lainsäädännön mukaisten luokitusta, merkintöjä ja pakkaamista koskevien velvoitteiden rikkominen. Momentin 1 kohdassa säädettiin uutena tekomuotona rangaistavaksi lain 17 §:ssä tarkoitettujen kemikaalin päällystä ja tiedonantovelvollisuutta koskevien säännösten noudattamatta jättäminen. Lisäksi momentin 3 kohdassa säädettiin uutena tekomuotona rangaistavaksi 48 a §:ssä tarkoitettujen tietojen toimittamisvelvollisuutta koskevan velvoitteen laiminlyönti. Kyseisen lainkohdan mukaan REACH-asetuksen 31 artiklassa tarkoitettua kemikaalia koskevat tiedot on toimitettava Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle. Esitetyn muutoksen myötä nykyisen momentin 1—4 kohta siirtyvät momentin 2—5 kohdaksi.

Pykälän 2 momentissa säädetään kemikaalirikkomuksena rangaistaviksi tiettyjen REACH-asetuksen velvoitteiden rikkominen. Momenttiin lisättiin uutena kohtanaan rikkomus-/laiminlyöntitapaus, joka koskee REACH-asetuksen 65 artiklan mukaisen lupanumeron lisäämistä merkintöihin ennen aineen tai ainetta sisältävän valmisteen saattamista markkinoille luvan saanutta käyttöä varten. Kohdan lisääminen on perusteltua valvontaviranomaisten toiminnan tehostamiseksi. Euroopan kemikaaliviraston valvontafoorumissa on nimenomaan kiinnitetty huomiota kyseisen REACH-asetuksen artiklan vastaisen toiminnan sanktioinnin tärkeyteen. Muutetussa pykälässä rangaistukset on numeroitu REACH-asetuksen artiklaviittausten mukaisessa järjestyksessä, jolloin esitetty 65 artiklaa koskeva rangaistussäännös lisättiin momentin 10 kohdaksi, jolloin nykyinen 10 kohta siirtyi momentin uudeksi 11 kohdaksi. Muilta osin lainkohdan aineellinen sisältö pysyi ennallaan.

Lainkohtaan lisättiin uusi 3 momentti, jolloin lainkohdan vanhan 3 momentti siirtyi 4 momentiksi. Uuden 3 momentin mukaan kemikaalirikkomuksena voidaan rangaista CLP-asetuksen 4 artiklassa sekä II—IV osastossa tarkoitettuja luokitusta, merkintöjä ja pakkaamista koskevien velvoitteiden, 40 artiklassa tarkoitettujen ainetta koskevien tietojen ilmoittamisvelvollisuuden Euroopan kemikaalivirastolle sekä 49 artiklassa tarkoitettua velvollisuutta säilyttää tietoja tai toimittaa niitä toimivaltaiselle viranomaiselle, valvontaviranomaiselle tai Euroopan kemikaalivirastolle, rikkominen. CLP-asetuksen velvoitteiden rikkomisesta annetuista kansallisista seuraamussäännöksistä on ilmoitettava Euroopan komissiolle viimeistään 20.6.2010.

Pykälän 2 ja 3 momentissa olevat seuraamussäännökset ovat luonteeltaan lähinnä ennalta ehkäiseviä. Kemikaalilain ja sitä kautta REACH- ja CLP-asetusten säännösten laiminlyönti- ja rikkomustapaukset käsitellään ensisijaisesti kemikaalilain 45 §:n, jossa säädetään valvontaviranomaisten asettamista kielloista ja rajoituksista sekä 51 §:n, jossa säädetään uhkasakosta ja teettämisuhasta, nojalla. Kriminalisointia käytetään vasta, jos 45 §:n mukaiset kiellot ja rajoitukset, joita voidaan tehostaa 51 §:n mukaisilla pakkokeinoilla, osoittautuvat tehottomiksi. REACH- ja CLP-asetusten velvoitteiden rikkomisesta seuraavien rangaistusten tulee olla tehokkaita, oikeasuhteisia ja varoittavia teon vakavuuteen nähden.

62 a §
Maanpuolustusta koskevat poikkeukset

Valtioneuvoston asetuksella voidaan säätää kansallisista menettelyistä, joilla voidaan tehdä maanpuolustuksen kannalta välttämättömiä poikkeuksia tämän lain, REACH-asetuksen ja CLP-asetuksen noudattamisesta sen mukaan, mitä REACH-asetuksen 2 artiklan 3 kohdassa ja CLP-asetuksen 1 artiklan 4 kohdassa säädetään. Valtioneuvoston asetuksella voidaan tällöin antaa terveyden ja ympäristön suojelemiseksi tarpeellisia säännöksiä kemikaalien aiheuttamien terveys- ja ympäristöhaittojen ehkäisemiseksi ja torjumiseksi.

Selostus:

Pykälää muutettiin siten, että valtuus valtioneuvoston asetuksella säätää poikkeuksia tämän lain ja REACH-asetuksen velvoitteiden noudattamisesta, jos se on välttämätöntä maanpuolustuksen vuoksi, laajennettiin koskemaan myös CLP-asetuksen noudattamista. Pykälän valtuutta täsmennettiin tarkoittamaan kansallisista menettelyistä annettua asetusta poiketen lain aiemmasta sanamuodosta, jonka mukaan valtioneuvoston asetuksella voidaan poiketa tämän lain tai REACH-asetuksen velvoitteista. CLP-asetuksen 1 artiklan 4 kohdan nojalla jäsenvaltio voi sallia vapautuksen CLP-asetuksen noudattamisesta tietyissä erityisissä tapauksissa.

Mikäli tarvetta poikkeukselle ilmenee, poikkeuksen antomahdollisuus ja sen tarve ja tarvittavat riskinhallintakeinot sekä valvonta arvioidaan näitä seikkoja koskevan valtioneuvoston asetuksen valmistelun yhteydessä määriteltävällä tavalla. Valtioneuvoston asetuksen valmistelu on tarkoitus käynnistää vuoden 2009 aikana. Useilla muilla EU-mailla on vastaavalla tavalla säädetty laissa yleinen poikkeusmahdollisuus, kuitenkin niin, että poikkeuksen maanpuolustuksellinen tarve ja ehdot on tarkasti määriteltävä alemmanasteisessa säädöksessä taikka muussa menettelyssä. Poikkeusten tulee koskea vain niitä toimintoja ja niitä aineita, seoksia tai esineitä, joilla on merkitystä maanpuolustuksen kannalta. Poikkeusten haitalliset terveys- ja ympäristövaikutukset on myös pyrittävä minimoimaan. Poikkeusta säädettäessä on varmistettava puolustushallinnon oma valvonta sekä huolehdittava riskinhallintakeinoista.


Tämä laki tulee voimaan 15 päivänä kesäkuuta 2009.

Jos toiminnanharjoittaja CLP-asetuksen 62 artiklan nojalla luokittelee, pakkaa ja merkitsee aineen mainitun asetuksen II, III ja IV osaston säännösten mukaisesti vasta 1 päivästä joulukuuta 2010 ja seoksen vasta 1 päivästä kesäkuuta 2015, sovelletaan luokitukseen, pakkaamiseen ja merkintöjen tekemiseen ennen mainittuja ajankohtia tätä lakia ja sen nojalla annettuja säännöksiä.

Jos toiminnanharjoittaja CLP-asetuksen 61 artiklan nojalla luokittelee, pakkaa ja merkitsee aineen mainitun asetuksen säännösten mukaisesti jo ennen 1 päivää joulukuuta 2010 tai seoksen jo ennen 1 päivää kesäkuuta 2015, aine ja seos on luokiteltava myös tämän lain ja sen nojalla annettujen säännösten mukaisesti.

Ennen lain voimaantuloa voidaan ryhtyä lain täytäntöönpanon edellyttämiin toimenpiteisiin.

HE 43/2009
YmVM 4/2009
EV 53/2009
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EY) N:o 1907/2006 (32006R1907), EUVL L 396, 30.12.2006, s. 1
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EY) N:o 1272/2008 (32008R1272), EUVL L 353, 31.12.2008, s. 1

 

Suvi Marttinen
Asianajaja
Asianajotoimisto Hammarström Puhakka Partners Oy

Puh. +358 9 474 2217
suvi.marttinen@hpplaw.fi

Dokumentin lukeminen vaatii sisäänkirjautumisen

 
 
 
 
 
 
 
 

Tilaaminen

Edilex on Suomen johtava ammattilaisten lakitietopalvelu. Edilex sisältää Suomen laajimman ajantasaisen säädöstietokannan erinomaisin linkityksin oikeustapauksiin, esitöihin ja muihin oikeudellisiin aineistoihin sekä juridisen uutispalvelun. Lakikanava-seurantapalvelussa voit valita aihealueet ja aineistot, joita haluat seurata päivittäin.

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.