Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Laki kemikaalilain muuttamisesta 491/2008

Lain muutos liittyy Euroopan parlamentin ja neuvoston kemikaalien rekisteröintiä, arviointia, lupamenettelyä ja rajoituksia koskevaan REACH-asetuksen täytäntöönpanoon, EY 1907/2006. Muutokset koskevat viranomaisten tehtäviä, asetuksenantovaltuutta, tiedonsaanti- ja tarkastusoikeutta, näytteensaanti- ja tutkimusoikeutta sekä pakkokeinoja ja seuraamuksia.

Kemikaalilain mukaisia valvontatehtäviä hoitavat Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskus (STTV), Suomen ympäristökeskus (SYKE), työsuojelupiirin työsuojelutoimisto, alueellinen ympäristökeskus, kunnan kemikaalivalvontaviranomainen, lääninhallitus, Tullilaitos sekä Kuluttajavirasto. Viranomaisten tehtäviä on tarkennettu RAEACH-asetuksen osalta.

Lain muutoksella on kumottu useita kemikaalilain säännöksiä, koska REACH-asetuksella ja sen nojalla annetuilla säännöksillä on jo muutettu kumotut säännökset. Kumotut säännökset ovat 18a § Olemassa olevat aineet, 20 § Ilmoitusvelvollisuus, 21 § Luovutusrajoitukset, 22 § Muutosilmoitus, 23 § Lisätiedot, 24 § Asetuksenantovaltuus, 52a § Rangaistuksia koskevat viittaussäännökset, 64 § Myrkkyjä ja myrkyllisiä aineita koskevien säännösten soveltaminen, 65§ Käyttöturvallisuustiedotteen antaminen, 68§ Teollista käsittelyä ja varastointia koskeva lupa ja ilmoitus, 68a § Ympäristölle vaarallisten kemikaalien teollista käsittelyä ja varastointia koskeva lupa ja ilmoitus, 68b § Vähäistä teollista käsittelyä ja varastointia koskeva lupa ja ilmoitus sekä 70 § Vireillä olevien asioiden käsittely.

EU:ssa on parhaillaan valmisteilla kemikaalien luokitusta, merkintöjä ja pakkaamista koskeva EY-asetus, ns. GHS-asetus, Globally Harmonised System of glassification and labelling of chemicals.

Ks. myös lain viralliset perustelut: HE 50/2008.

 

2 luku
Valvontaviranomaisten tehtävät keskus-, alue- ja paikallishallinnossa

4 §
Ministeriöt

Selostus:

Luvun ja pykälän nimikkeet on yhtenäistetty.  

5 §
Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskus ja Suomen ympäristökeskus

Tämän lain ja sen nojalla annettujen säännösten ja määräysten noudattamista koskeva valmistettavien ja markkinoille saatettavien kemikaalien ja kemikaaleja sisältävien esineiden ja biosidivalmisteiden valvonta sekä toimeenpanon ja kunnan kemikaalivalvontaviranomaisen valtakunnallinen ohjaus kuuluu:

1) Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskukselle, kun on kyse kemikaalien aiheuttamien terveyshaittojen sekä palo- ja räjähdysvaarojen ehkäisemisestä ja torjumisesta; sekä
2) Suomen ympäristökeskukselle, kun on kyse kemikaalien aiheuttamien ympäristöhaittojen ehkäisemisestä ja torjumisesta.

Lisäksi Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskus vastaa lääninhallitusten valvonnan valtakunnallisesta ohjauksesta.

Sen lisäksi, mitä muualla laissa säädetään, Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskuksen ja Suomen ympäristökeskuksen tehtäviin kuuluu erityisesti toimialoillaan:

1) valvoa REACH-asetuksen II osastossa tarkoitettujen rekisteröinti- ja ilmoitusvelvoitteiden, IV osastossa tarkoitettujen tiedottamisvelvoitteiden, 67 artiklassa tarkoitettujen rajoitusten sekä 113 artiklassa tarkoitetun ilmoitusvelvollisuuden noudattamista;
2) päättää toimista, joita 6 §:n 4 momentissa, 6 a §:n 4 momentissa, 7 §:n 5 momentissa ja 8 §:n 4 momentissa tarkoitettujen valvonnassa havaittujen puutteiden korjaaminen edellyttää;
3) toimia kansallisena yhteysviranomaisena Euroopan kemikaaliviraston ja tämän lain valvontaviranomaisten tiedonvaihdossa;
4) osallistua EU:n jäsenmaiden valvontaviranomaisten väliseen yhteistyöhön ja yhteensovittaa kemikaaliviraston valvontafoorumissa päätettyjen valvontahankkeiden kansallista toimeenpanoa.

Suomen ympäristökeskus valvoo lisäksi 42 §:n sekä vaarallisten kemikaalien viennistä ja tuonnista annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 304/ 2003 ja kansainvälisen kaupan kohteina olevia tiettyjä vaarallisia kemikaaleja ja torjunta-aineita koskevan ilmoitetun ennakkosuostumuksen menettelystä tehdyn Rotterdamin yleissopimuksen (SopS 107/2004) noudattamista, kun kemikaaleja viedään Suomesta.

Selostus:

REACH-asetuksen valvonta ja toimeenpano sekä kunnan kemikaaliviranomaisen ohjaus kuuluvat Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskukselle (STTV) ja Suomen ympäristökeskukselle (SYKE). STTV:n ja SYKEn toimivalta määräytyy viranomaisten toimialan mukaan. STTV:lle kuuluu kemikaalien aiheuttamien terveyshaittojen ja palo- ja räjähdysvaaran torjuminen ja SYKElle ympäristöhaittojen torjuminen.

STTV ja SYKE vastaavat valvonnassa tehtävistä päätöksistä, jos valvonta edellyttää toimenpiteitä muulta kuin valvonnan kohteena olevalta toiminnanharjoittajalta. Tällöin alue tai paikallishallintoviranomainen siirtää asian STTV:lle tai SYKElle. Esimerkiksi jos kemikaalien käyttöohjeissa (altistumisskenaariossa) havaitaan puutteita, asia saattaa olla STTV:lle tai SYKElle siirrettävä asia. Sen sijaan jos esimerkiksi käyttöturvallisuustiedotteeseen liitettävässä käyttöohjeessa on puutteita, asia kuuluu paikallisviranomaiselle.

STTV ja SYKE toimittavat valvonnassa tehtyjen tarkastusten tulokset komissiolle ja osallistuvat EU:n kemikaaliviraston valvontafoorumin toimintaan.

SYKE valvoo ns. Rotterdamin sopimuksella säädettyä vaarallisten kemikaalien maastavientiä.

6 §
Työsuojelupiirin työsuojelutoimisto

Työsuojelupiirin työsuojelutoimisto valvoo kemikaalin työssä käyttämisestä aiheutuvan terveyshaitan sekä palo- ja räjähdysvaaran ehkäisemistä ja torjumista koskevien, tämän lain ja sen nojalla annettujen säännösten noudattamista.

Työsuojelutoimisto tekee tarkastuksia kemikaaleja ja niitä sisältäviä esineitä valmistavien, maahantuovien, varastoivien ja käyttävien toiminnanharjoittajien tiloihin ja valvoo REACH-asetuksen II osastossa tarkoitettujen rekisteröinti- ja ilmoitusvelvoitteiden, IV osastossa tarkoitettujen tiedottamista koskevien velvoitteiden, V osastossa tarkoitettujen jatkokäyttäjän velvoitteiden, VII osastossa tarkoitettujen luvanvaraisten aineiden käyttöä koskevien velvoitteiden sekä 67 artiklassa tarkoitettujen rajoitusten noudattamista. Työsuojelupiirin työsuojelutoimisto valvoo lisäksi työssä käytettävien ja valmistettavien kemikaalien luokitusta ja merkintöjä koskevien säännösten noudattamista sekä kemikaaleista 48 a §:n mukaisesti tehtävien ilmoitusten toimittamista.

Työsuojelupiirin työsuojelutoimisto soveltaa 1 ja 2 momentissa tarkoitetussa valvonta- ja tarkastustoiminnassaan työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta annettua lakia (44/2006).

Jos tarkastuksessa havaittujen puutteiden korjaaminen edellyttää toimenpiteitä muulta toiminnanharjoittajalta kuin valvontakohteen toiminnanharjoittajalta, työsuojelupiirin työsuojelutoimisto siirtää siltä osin asian käsittelyn 5 §:ssä tarkoitetuille viranomaisille.

Selostus: Kemikaalilain valvonta kuuluu työsuojelupiirin työsuojelutoimistolle silloin, kun kyse on työssä käytettävien kemikaalien aiheuttamasta terveyshaitasta tai palo- ja räjähdysvaarasta.

Työsuojelutoimisto tekee tarkastuksia kemikaaleja ja niitä sisältäviä esineitä valmistavien, maahantuovien, varastoivien ja käyttävien toiminnanharjoittajien tiloihin. Valvonnassa noudatetaan työsuojelun valvontalakia (44/2006). Mikäli valvonnassa ilmenee puutteita ja niiden korjaaminen edellyttää toimia myös muulta kuin toiminnanharjoittajalta, on asia siirrettävä STTV:lle tai SYKElle.

6 a §
Alueellinen ympäristökeskus ja kunnan ympäristönsuojeluviranomainen

Alueellinen ympäristökeskus valvoo tämän lain ja sen nojalla kemikaaleista aiheutuvien ympäristöhaittojen ehkäisemisestä ja torjumisesta annettujen säännösten noudattamista kemikaaleja käsittelevissä laitoksissa.

Alueellinen ympäristökeskus valvoo aineen käytölle esitettyjä käyttöolosuhteita ja turvallisuustoimenpiteitä koskevan REACH-asetuksen 37 artiklan, luvanvaraisten aineiden käyttöä koskevan VII osaston ja aineen rajoituksia koskevan 67 artiklan säännösten noudattamista. Alueellinen ympäristökeskus tekee tässä tarkoituksessa tarkastuksia kemikaaleja valmistavien, varastoivien ja käyttävien toiminnanharjoittajien tiloihin.

Kunnan ympäristönsuojeluviranomainen valvoo REACH-asetuksen noudattamista kemikaalien ympäristöhaittojen ehkäisemiseksi ympäristönsuojelulain mukaisen valvonnan yhteydessä. Kunnan ympäristönsuojeluviranomaisella on tässä tehtävässään ympäristönsuojelulain 13 luvussa säädetty toimivalta.

Jos tarkastuksessa havaittujen puutteiden korjaaminen edellyttää toimenpiteitä muulta toiminnanharjoittajalta kuin valvontakohteen toiminnanharjoittajalta, alueellinen ympäristökeskus ja kunnan ympäristönsuojeluviranomainen siirtävät siltä osin asian käsittelyn 5 §:ssä tarkoitetuille viranomaisille.

Lisäksi alueellinen ympäristökeskus ohjaa ja valvoo kunnan kemikaalivalvontaviranomaisen toimintaa tämän lain säännösten noudattamisen valvonnassa, kun on kyse kemikaalien aiheuttamien ympäristöhaittojen ehkäisemisestä ja torjumisesta.

Selostus:

Alueellinen ympäristökeskus valvoo kemikaaleista aiheutuvien ympäristöhaittojen torjumista kemikaaleja käsittelevissä laitoksissa. Valvonta toteutetaan tekemällä tarkastuksia. Valvonta koskee käyttöolosuhteiden ja turvallisuustoimenpiteiden noudattamista, aineiden käyttöä ja rajoituksia. Kunnan ympäristönsuojeluviranomainen valvoo REACH-asetuksen noudattamista ympäristönsuojelulain valvonnan yhteydessä.

Mikäli valvonnassa tulee esille puute, joka edellyttää toimenpiteitä muulta kuin toiminnanharjoittajalta, viranomaisten on siirrettävä asia SYKElle tai STTV:lle.

Alueellinen ympäristökeskus ohjaa ja valvoo kunnan kemikaaliviranomaisen toimintaa.

6 b §
Lääninhallitus

Lääninhallitus ohjaa ja valvoo kunnan kemikaalivalvontaviranomaisen toimintaa tämän lain säännösten noudattamisen valvonnassa, kun on kyse kemikaalien aiheuttamien terveyshaittojen sekä palo- ja räjähdysvaarojen ehkäisemisestä ja torjumisesta. Tämän lisäksi lääninhallitus arvioi kuntien 7 b §:n mukaiset valvontasuunnitelmat sekä niiden toteutumista.

Selostus:

Säännös on siirretty omaan pykälään ja tarkennettu koskemaan nimenomaan kunnan kemikaalivalvontaviranomaista.

7 §
Kunnan kemikaalivalvontaviranomainen

Kunnan kemikaalivalvontaviranomaisena toimii kunnanhallitus, jollei tehtävää ole johtosäännössä määrätty lautakunnalle tai muulle toimielimelle. Valtuusto voi antaa kunnan kemikaalivalvontaviranomaiselle oikeuden siirtää toimivaltaansa edelleen alaiselleen viranhaltijalle. Toimielimellä ei kuitenkaan ole oikeutta siirtää 7 b §:ssä tarkoitettua valvontasuunnitelman hyväksymistä koskevaa toimivaltaansa alaiselleen viranhaltijalle.

Kunta voi sopia toisen kunnan tai kuntayhtymän kanssa, että kunnalle tai sen viranomaiselle tässä laissa säädetty tehtävä, jossa toimivaltaa voidaan siirtää viranhaltijalle, annetaan virkavastuulla toisen kunnan tai kuntayhtymän viranhaltijan hoidettavaksi. Kuntayhtymä voi tehdä toisen kuntayhtymän kanssa edellä tarkoitetun sopimuksen, jos siihen on kuntayhtymän jäsenkuntien suostumus.

Kunnan kemikaalivalvontaviranomainen valvoo tämän lain ja sen nojalla annettujen säännösten noudattamista, kun on kyse kemikaalien markkinoille saattamisesta ja vähittäismyynnistä. Kunnan kemikaalivalvontaviranomainen tekee tarkastuksia erityisesti kuluttajille myytäviä kemikaaleja markkinoille saattavien toiminnanharjoittajien sekä vähittäismyyntiä harjoittavien toiminnanharjoittajien tiloihin.

Kunnan kemikaalivalvontaviranomaisen tehtävänä on osallistua sen lisäksi, mitä 8 d §:ssä säädetään, muiden valtakunnallisten valvontahankkeiden toteuttamiseen sekä valvoa erityisesti, että:

1) markkinoille saatettavat kemikaalit on luokiteltu ja pakattu sekä niiden päällykset on merkitty tämän lain ja sen nojalla annettujen säännösten mukaisesti;
2) toiminnanharjoittajat ovat toimittaneet 48 a §:n 2 momentissa tarkoitetut tiedot Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskuksen ylläpitämään kemikaalituoterekisteriin;
3) REACH-asetuksen 31―33 artiklassa tarkoitettuja tiedottamisvelvoitteita noudatetaan;
4) REACH-asetuksen 67 artiklan mukaisia rajoituksia noudatetaan; sekä
5) vaarallisen kemikaalin vähittäismyyntiä koskevia tämän lain ja sen nojalla annettuja säännöksiä noudatetaan.

Jos kunnan kemikaalivalvontaviranomaisen tarkastuksessa havaittujen puutteiden korjaaminen edellyttää toimenpiteitä muulta toiminnanharjoittajalta kuin valvontakohteen toiminnanharjoittajalta, kunnan kemikaalivalvontaviranomainen siirtää siltä osin asian käsittelyn 5 §:ssä tarkoitetuille viranomaisille.

Selostus:

Kunnan kemikaalivalvontaviranomaisena toimii kunnanhallitus, jollei tehtävää ole siirretty lautakunnalle tai muulle toimielimelle. Tehtävänä on valvoa kemikaalien markkinoille saattamista ja vähittäismyyntiä. Markkinoille saattamisen valvonta sisältää aineiden valmistajien ja maahantuojien valvonnan lisäksi myös seosten valmistajat ja maahantuojat. Kunnan kemikaalivalvontaviranomainen tekee tarkastuksia erityisesti kuluttajille myytäviin kemikaaleihin. Kemikaalien käyttö työpaikoilla ei kuulu kunnan kemikaaliviranomaisen toimivaltaan.

Kunnan kemikaalivalvontaviranomainen valvoo kemikaalien luokitusta, merkintöjä, päällysteitä, tietojen toimittamista kemikaalituoterekisteriin, käyttöturvallisuustiedotteita, tiedottamista esineiden sisältämistä vaarallisista aineista ja muuta tiedottamista sekä REACH-asetuksen rajoitusten noudattamista ja vaarallisten kemikaalien vähittäismyyntiä, muuta luovuttamista ja säilyttämistä.

Mikäli valvonnassa tulee esille puute, joka edellyttää toimenpiteitä muulta kuin toiminnanharjoittajalta, viranomaisten on siirrettävä asia SYKElle tai STTV:lle.

7 a §
Valtakunnallinen valvontaohjelma

Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskuksen ja Suomen ympäristökeskuksen tulee laatia tämän lain valvonnan toimeenpanon ohjaamiseksi ja kuntien kemikaalivalvontaviranomaisten toimien yhteensovittamiseksi valtakunnallinen kemikaalilain valvontaohjelma (valvontaohjelma).

Valvontaohjelman tulee sisältää vähintään seuraavat tiedot:

1) tarkastusten sisällön yleinen määrittely;
2) perusteet, joiden mukaan erityyppisten valvontakohteiden riskit arvioidaan ja kohteiden tarkastustiheys määrätään;
3) 7 b §:ssä tarkoitettujen valvontasuunnitelmien toteutumisen arviointia koskevat menetelmät; sekä
4) valvontaohjelman toteutumisen arvioinnissa käytettävät menetelmät.

Valvontaohjelma tulee tarkistaa tarvittaessa, kuitenkin vähintään kolmen vuoden välein.

Tämän lain mukainen valvontaohjelma on osa ympäristöterveydenhuollon valtakunnallista valvontaohjelmaa, johon kuuluvat myös ne muut valtakunnalliset valvontaohjelmat, joista säädetään muissa ympäristöterveydenhuollon laeissa.

Valvontaohjelmassa voidaan päättää toteuttaa myös Euroopan kemikaaliviraston valvontafoorumissa päätettyjä yhdenmukaistettuja, kansallisesti toteutettavia valvontahankkeita.

Tarkempia säännöksiä valvontaohjelman laatimisesta ja sen sisällöstä annetaan valtioneuvoston asetuksella.

Selostus:

Valtakunnallista valvontaohjelmaa koskeva säännös on siirretty omaksi pykäläksi. Valtakunnallisesta valvontaohjelmasta vastaa STTV:n lisäksi myös SYKE. Muuten säännös vastaa aikaisempaa 5 §:n sääntelyä.

7 b §
Kunnan valvontasuunnitelma

Kunnan kemikaalivalvontaviranomaiselle säädettyä säännöllistä valvontaa varten kunnan tulee laatia ja hyväksyä kemikaalilain valvontasuunnitelma (kunnan valvontasuunnitelma) siten, että valvonta on laadukasta ja terveyshaittoja, palo- ja räjähdysvaaroja sekä ympäristöhaittoja ehkäisevää.

Valvontasuunnitelman tulee sisältää vähintään seuraavat tiedot:

1) tarkastusten sisällön määrittely;
2) valvontakohteiden tarkastustiheys; sekä
3) valvontasuunnitelman toteutumisen arviointi.

Kunnan valvontasuunnitelmassa tulee ottaa huomioon 7 a §:ssä tarkoitettu valtakunnallinen valvontaohjelma. Valvontasuunnitelma on tarkistettava tarvittaessa, vähintään kuitenkin kolmen vuoden välein.

Tarkempia säännöksiä valvontasuunnitelman sisällöstä, valvontasuunnitelmaan sisältyvistä tarkastuksista, valvontakohteitten tarkastustiheydestä, näytteenotosta ja valvontasuunnitelman toteutumisen arvioinnista annetaan valtioneuvoston asetuksella.

Selostus:

Kunnan valvontasuunnitelmaa koskeva säännös on siirretty omaksi pykäläksi aikaisemmasta 7 §:stä. Valvontasuunnitelmaa laadittaessa on otettava huomioon myös ympäristöhaittojen huomioiminen.

8 §
Tullilaitos

Tullilaitos valvoo kemikaalien maahantuontia ja maastavientiä koskevien tämän lain ja sen nojalla annettujen säännösten noudattamista.

Tullilaitoksen tehtävänä on valvoa erityisesti, että:

1) REACH-asetuksen II osastossa tarkoitetut rekisteröinnit ja ilmoitukset on tehty tuotaessa aineita ja niitä sisältäviä valmisteita ja esineitä Euroopan unionin ulkopuolelta Suomeen;
2) REACH-asetuksen VII osastossa tarkoitettu lupa on annettu tuotaessa luvanvaraisia aineita ja niitä sisältäviä valmisteita Euroopan unionin ulkopuolelta Suomeen; sekä
3) REACH-asetuksen 67 artiklassa tarkoitettuja kieltoja ja rajoituksia noudatetaan tuotaessa aineita ja niitä sisältäviä valmisteita ja esineitä Euroopan unionin ulkopuolelta Suomeen.

Tullilaitos soveltaa 1 ja 2 momentissa tarkoitetussa valvonnassa tullilakia (1466/ 1994).

Jos tullilaitoksen tarkastuksessa havaittujen puutteiden korjaaminen edellyttää toimenpiteitä muulta toiminnanharjoittajalta kuin valvontakohteen toiminnanharjoittajalta, tullilaitos siirtää siltä osin asian käsittelyn 5 §:ssä tarkoitetuille viranomaisille.

Selostus:

Tullilaitoksen tehtäviä koskeva säännös on siirretty omaan pykälään entisestä 8 § 3 momentista. Tullilaitoksen tehtäviin kuuluu kemikaalien yleinen maahantuontia ja maastavientiä koskeva valvonta. Valvonta koskee erityisesti REACH-asetuksen rekisteröintejä ja ilmoituksia, tiettyjä aineita koskevaa lupamenettelyä sekä kemikaaleja koskevia kieltoja ja rajoituksia tuotaessa kemikaaleja Euroopan ulkopuolelta Suomeen.

Tullilaitos noudattaa valvonnassaan tullilakia.

Mikäli valvonnassa tulee esille puute, joka edellyttää toimenpiteitä muulta kuin toiminnanharjoittajalta, viranomaisten on siirrettävä asia SYKElle tai STTV:lle.

8 a §
Kuluttajavirasto

Kuluttajaviraston tehtävänä on valvoa, että eräitä REACH-asetuksen 67 artiklan mukaisia, kuluttajille markkinoitavia esineitä koskevia rajoituksia noudatetaan.

Kuluttajavirasto soveltaa 1 momentissa tarkoitetussa valvonnassa kulutustavaroiden ja kuluttajapalvelusten turvallisuudesta annettua lakia (75/2004).

Kuluttajaviraston valvomista rajoituksista säädetään tarkemmin valtioneuvoston asetuksella.

Selostus:

Kuluttajaviraston tehtävänä on valvoa REACH-asetuksen rajoituksia silloin, kun rajoitus kohdistuu kuluttajille myytäviin esineisiin. Kuluttajavirasto käyttää valvonnassaan kulutustavaroiden ja kuluttajapalvelusten turvallisuudesta annetussa laissa säädettyjä valvontakeinoja.

8 c §
Eräiden Euroopan yhteisön asetusten valvonta

Edellä tässä luvussa tarkoitetut valvontaviranomaiset valvovat myös pesuaineista annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 648/2004 sekä pysyvistä orgaanisista yhdisteistä sekä direktiivin 79/117/ETY muuttamisesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 850/2004 noudattamista kukin toimialallaan.

Selostus:

Säännös on siirretty omaan pykälään entisestä 8a § 3 momentista.

8 d §
Euroopan kemikaaliviraston valvontahankkeet

Edellä tässä luvussa tarkoitetut valvontaviranomaiset osallistuvat Euroopan kemikaaliviraston valvontafoorumissa päätettyihin yhdenmukaistettuihin valvontahankkeisiin.

Selostus:

Euroopan kemikaaliviraston valvontafoorumi koordinoi jäsenmaiden REACH-asetuksen valvontaa ja päättää yhteisistä valvontahankkeista. Kaikilla kemikaalilain valvontaviranomaisilla on velvollisuus osallistua valvontahankkeisiin ja voivat osallistua valvontafoorumin kokouksiin asiantuntijoina Suomen nimeämän foorumin jäsenen mukana. Kemikaaliviraston valvontahankkeet on tarkoitus sisällyttää valtakunnalliseen valvontaohjelmaan.

8 e §
Eräiden Euroopan yhteisön asetusten toimivaltaiset viranomaiset

Suomen ympäristökeskus toimii pesuaineista annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 648/2004 5, 7, 8, 10, 11 ja 15 artiklassa tarkoitettuna toimivaltaisena viranomaisena. Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskus toimii lisäksi asetuksen 10, 11 ja 15 artiklassa tarkoitettuna toimivaltaisena viranomaisena, kun on kyse pesuaineiden aiheuttamien terveyshaittojen ehkäisemisestä ja torjumisesta taikka asetuksen 8 artiklassa tarkoitetun hyvän laboratoriokäytännön noudattamisesta.

Suomen ympäristökeskus toimii pysyvistä orgaanisista yhdisteistä sekä direktiivin 79/117/ETY muuttamisesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 850/2004 15 artiklassa tarkoitettuna toimivaltaisena viranomaisena.

Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskus ja Suomen ympäristökeskus toimivat REACH-asetuksen 121 artiklassa tarkoitettuina toimivaltaisina viranomaisina kumpikin omalla toimialallaan.

Selostus:

Pykälään on siirretty aikaisemmat 8a § 1, 2 ja 4 momentti.

9 §
Asetuksenantovaltuutus

Valvontaviranomaisten tehtävistä, tehtävänjaosta ja yhteistoiminnasta voidaan säätää tarkemmin valtioneuvoston asetuksella.

Selostus:

Asetuksenantovaltuutta on tarkennettu koskemaan valvontaviranomaisten tehtäviä, tehtävänjakoa ja yhteistoimintaa.

40 §
Kemikaalin vähittäismyynnin rajoittaminen ja tietojenantovelvollisuus

Kemikaalia ei saa luovuttaa vähittäismyynnistä, jos on ilmeistä, että kemikaalin käytöstä voi aiheutua erityistä vaaraa terveydelle.

Terveydelle vaarallisen kemikaalin vastaanottaja on velvollinen antamaan tarvittavat tiedot luovuttajalle kemikaalin vastaanottajasta, käyttäjästä ja käyttötarkoituksesta.

Selostus:

Kemikaalilaista on puuttunut perussäännös, joka koskee vähittäismyyntiä. Kemikaaleja ei saa luovuttaa vähittäismyynnistä, jos on ilmeistä, että kemikaalista voi aiheutua erityistä vaaraa terveydelle. Erityistä vaaraa voi aiheutua esimerkiksi silloin, kun on ilmeistä, että kemikaalia aiotaan käyttää väärin.

41 §
Asetuksenantovaltuus

Valtioneuvoston asetuksella voidaan säätää tarkemmin:

1) vaarallisen tai muutoin terveydelle haittaa aiheuttavan kemikaalin vähittäismyyntiä ja muuta luovuttamista koskevista pakkaamiselle, säilyttämiselle, merkinnöille tai ikärajoille asetettavista edellytyksistä;
2) terveydelle vaarallisen kemikaalin apteekista luovuttamisen edellytyksistä;
3) terveydelle vaarallisen kemikaalin vastaanottajaa koskevan tietojenantovelvollisuuden toteuttamisesta.

Selostus:

Asetuksenantovaltuutta on tarkennettu. Vaarallisen kemikaalin lisäksi myös terveydelle haittaa aiheuttavan kemikaalin vähittäismyynnin edellytyksistä ja myynnin rajoittamisesta voidaan säätää asetuksella. Terveydelle haittaa aiheuttavalla kemikaalilla tarkoitetaan vähittäismyynnissä olevia kemikaaleja, joita voidaan käyttää esimerkiksi imppaukseen tai muuten väärin ja jotka aiheuttavat haittaa. Huumaavat-sana on poistettu kemikaalilaista. Muutoin aikaisemman pykälän 2- 4 kohdat on siirretty kohdiksi 2 ja 3.

47 §
Tiedonsaanti- ja tarkastusoikeus

Valvontaviranomaisella on oikeus saada tämän lain ja sen nojalla annettujen säännösten ja määräysten noudattamisen valvontaa varten tarpeelliset tiedot toiminnanharjoittajalta, kemikaalin omistajalta ja muulta henkilöltä, jota tämän lain ja sen nojalla annettujen säännösten ja määräysten velvoitteet koskevat.

Valvontaviranomaisella on oikeus tehdä tämän lain ja sen nojalla annettujen säännösten ja määräysten noudattamisen valvomiseksi tarvittavia tarkastuksia muualla kuin pysyväisluonteiseen asumiseen käytetyissä tiloissa.

Selostus:

2 momentin sanamuotoa on muutettu. Aikaisemman lain ”asuinhuoneistoissa” on muutettu ”pysyväisluonteiseen asumiseen käytetyissä tiloissa.

48 §
Näytteensaanti- ja tutkimusoikeus

Jollei valvontaviranomainen muutoin saa käyttöönsä kemikaalia koskevia tietoja, sillä on oikeus saada toiminnanharjoittajalta kemikaalista tai kemikaalia sisältävästä esineestä korvauksetta määrältään kohtuullinen ja tutkimusten suorittamiseksi tarpeellinen näyte tämän lain säännösten noudattamisen selvittämiseksi. Kun tällöin tutkitaan kemikaalin laatua, koostumusta tai muuta ominaisuutta, toiminnanharjoittajan on suoritettava tutkimuksista aiheutuvat kohtuulliset kustannukset.

Ennen tutkimusten aloittamista on toiminnanharjoittajalle varattava tilaisuus tulla kuulluksi. Tutkimustulokset on annettava tiedoksi toiminnanharjoittajalle.

Selostus:

Näytteensaanti ja tutkimusoikeus on laajennettu koskemaan myös kemikaaleja sisältäviä esineitä. Tutkimusoikeuden peruste tarkennetaan koskemaan nimenomaisesti lain säännösten noudattamisen selvittämistä.

49 §
Valvontaviranomaisten yhteistoimintavelvollisuus

Tämän lain tai muiden säädösten nojalla kemikaaleja valvovilla viranomaisilla on oikeus saada valvonnan kannalta tarpeellisia tietoja toisiltaan ja käyttää toistensa hankkimia näytteitä tarpeellisiin tutkimuksiin salassapitosäännösten estämättä. Henkilötietojen osalta tietojensaantioikeus koskee vain välttämättömiä tietoja.

Valvontaviranomaisten tulee toimia yhteistyössä keskenään päällekkäisten tarkastusten välttämiseksi aina kun se on tarkoituksenmukaista ja mahdollista. Tässä tarkoituksessa valvontaviranomaisten tulee tiedottaa toisilleen valvontaan liittyvistä suunnitelmistaan.

Kunnan kemikaalivalvontaviranomainen ja lääninhallitus ovat velvollisia pyydettäessä toimittamaan korvauksetta Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskukselle ja Suomen ympäristökeskukselle tarkastuksia, valvontatoimenpiteitä, valvontahenkilöstöä, maksuja sekä valvontaa koskevia muita tietoja tämän lain mukaisen valvonnan ohjausta, seurantaa, raportointia ja tilastointia varten. Tiedot on toimitettava Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskukselle ja Suomen ympäristökeskukselle niiden erikseen määräämällä tavalla.

Valvontaviranomaisen ilmoitus- ja tiedonantovelvollisuudesta voidaan säätää tarkemmin valtioneuvoston asetuksella.

Selostus:

Viranomaisten tiedonsaantioikeus koskee myös salassa pidettäviä tietoja. Viranomaisten on tiedotettava toisilleen valvontaan liittyvistä suunnitelmista päällekkäisten tarkastusten välttämiseksi.

49 b §
Asiantuntijan käyttäminen

Valvontaviranomainen voi tässä laissa tarkoitettua valvontaa toteuttaessaan käyttää apunaan pätevää ulkopuolista asiantuntijaa valvonnan kannalta merkityksellisen seikan selvittämisessä.

Selostus:

Valvontaviranomainen voi käyttää apunaan asiantuntijaa. Valvontaa koskevasta päätöksenteosta vastaa viranomainen. Asiantuntija voi olla tarpeen toimipaikalla tai tuotteessa olevan seikan säännöstenmukaisuuden selvittämiseksi. Asiantuntijan esteellisyyteen ja menettelytapoihin sovelletaan hallintolakia. Asiantuntijan tulee siten olla esimerkiksi riippumaton.

10 luku
Pakkokeinot ja seuraamukset

51 §
Uhkasakko ja teettämisuhka

Valvontaviranomainen voi tehostaa tämän lain nojalla antamaansa kieltoa tai määräystä uhkasakolla tai uhalla, että tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella.

Uhkasakkoa ja teettämisuhkaa koskevaan asiaan sovelletaan, mitä uhkasakkolaissa (1113/1990) säädetään.

Teettäen suoritetun toimenpiteen kustannukset maksetaan ennakkoon valtion varoista tai, jos teettäminen perustuu kunnan viranomaisen päätökseen, kunnan varoista. Kustannukset saadaan periä laiminlyöjältä ilman tuomiota tai päätöstä siinä järjestyksessä kuin verojen ja maksujen täytäntöönpanosta annetussa laissa (706/2007) säädetään.

Selostus:

Uhkasakkoa ja teettämisuhkaa koskevissa asioissa sovelletaan uhkasakkolakia. Aikaisemmin Turvatekniikan keskus määräsi uhkasakon. 3 momentista on poistettu viittaus jo kumottuun säännökseen 367/61 verojen ja maksujen perimisestä ulosottotoimin ja lisätty viittaus verojen ja maksujen täytäntöönpanoa koskevaan lakiin.

52 §
Kemikaalirikkomus

Joka tahallaan tai huolimattomuudesta

1) laiminlyö 25 §:ssä tarkoitetun hyväksymisen hakemisen, 30 c §:ssä tarkoitetun rekisteröinnin hakemisen taikka 30 e §:ssä tarkoitetun luvan hakemisen tai ilmoituksen tekemisen,
2) laiminlyö 42 §:n 3 momentissa säädetyn ilmoitusvelvollisuuden, vaarallisten kemikaalien viennistä ja tuonnista annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 304/2003 7, 9, 13, 14 ja 16 artiklan mukaisen velvollisuuden antaa tietoja kemikaalin viennistä, 15 artiklan mukaisen kauttakulkua koskevien tietojen luovuttamisen taikka rikkoo 13 artiklassa tarkoitetun vastaanottajamaan tekemää päätöstä tai 14 artiklan mukaista vientikieltoa,
3) rikkoo pesuaineista annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 648/2004 3 ja 4 artiklan säännöksiä pesuaineiden ja niiden sisältämien pinta-aktiivisten aineiden markkinoille saattamisesta, 7 artiklan mukaista testausvaatimusta taikka laiminlyö 9 artiklan mukaisen tietojen toimittamisvelvollisuuden taikka
4) rikkoo pysyvistä orgaanisista yhdisteistä sekä direktiivin 79/117/ETY muuttamisesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 850/2004 3 artiklassa tarkoitettua kieltoa ja rajoitusta taikka laiminlyö 5 artiklan varastoa koskevien määräysten noudattamisen,

on tuomittava, jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta, kemikaalirikkomuksesta sakkoon.

Jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta, kemikaalirikkomuksesta tuomitaan myös se, joka tahallaan tai huolimattomuudesta rikkoo REACH-asetuksen:

1) 5―7, 9, 11 tai 17―19 artiklan mukaisia rekisteröinti- tai ilmoitusvelvollisuuksia Euroopan kemikaalivirastolle;
2) 14 tai 37―39 artiklan mukaisia kemikaalien turvallisuusarviointi-, raportointi-, soveltamis- tai tiedottamisvelvollisuuksia;
3) 22, 24, 40, 41, 46 ja 66 artiklassa tarkoitettujen tietojen toimittamisvelvollisuutta Euroopan kemikaalivirastolle;
4) 31 artiklan velvollisuutta, joka koskee käyttöturvallisuustiedotetta ja siltä edellytettävien tietojen toimittamista vastaanottajalle;
5) 32 artiklan mukaista ainetta tai valmisteita koskevaa tiedottamisvelvoitetta;
6) 33 ja 34 artiklan tiedottamisvelvollisuutta taikka 35 artiklan mukaista työntekijöiden tiedonsaantimahdollisuutta;
7) 36 artiklan mukaista velvollisuutta säilyttää tietoja tai toimittaa niitä toimivaltaiselle viranomaiselle tai Euroopan kemikaalivirastolle;
8) 49 artiklassa tarkoitettujen lisätietojen toimittamisen toimivaltaiselle viranomaiselle;
9) 56 artiklan mukaista markkinoille saattamista tai käyttöä varten koskevaa kieltoa ilman Euroopan kemikaaliviraston kyseiselle aineelle myöntämää nimenomaista lupaa; taikka
10) 67 artiklan mukaista ainetta sellaisenaan, valmisteessa tai esineessä koskevan liitteessä XVII säädetyn rajoituksen noudattamista.

Selostus:

Kemikaalirikkomusten tunnusmerkistöistä on poistettu viittaukset kumottuihin kemikaalilain pykäliin ja lisätty viittaukset REACH-asetuksen tiettyihin velvoitteisiin. Kemikaalilain ja REACH-asetuksen säännösten laiminlyönti- tai rikkomustapaukset on tarkoitus hoitaa ensisijaisesti kemikaalilain 45 § ja 51:ien perusteella. Säännökset koskevat valvontaviranomaisen kieltoja ja rajoituksia sekä uhkasakkoa ja teettämisuhkaa.

Samassa yhteydessä on muutettu rikoslakia. Rikoslain 44 ja 48 lukuihin on lisätty viittaukset REACH-asetukseen ja kyseessä on rikoksen törkeät tekomuodot.

53 §
Rangaistuksia koskevat viittaussäännökset ja valvontaviranomaisen apuna toimivan asiantuntijan rikosoikeudellinen virkavastuu

Rangaistus vastoin tätä lakia taikka sen nojalla annettuja säännöksiä tai määräyksiä tehdystä terveysrikoksesta säädetään rikoslain (39/1889) 44 luvun 1 §:ssä.

Rangaistus vastoin tätä lakia tai sen nojalla annettuja säännöksiä tehdystä ympäristön turmelemisesta säädetään rikoslain 48 luvun 1―4 §:ssä.

Edellä 49 b §:ssä tarkoitettuun asiantuntijaan sovelletaan hänen suorittaessaan valvontatoimintaan liittyviä avustavia tehtäviä rikosoikeudellista virkavastuuta koskevia säännöksiä.

Selostus:

Vastaavat säännökset ovat aikaisemmin olleet 52a §:ssä. Uuden 3 momentin mukaan asiantuntijaan sovelletaan rikosoikeudellista virkavastuuta koskevia säännöksiä.

55 §
Muutoksenhaku

Kunnan viranhaltijan tämän lain nojalla antamaan päätökseen ei saa valittamalla hakea muutosta. Päätökseen tyytymättömällä on oikeus saattaa päätös 7 §:ssä tarkoitetun lautakunnan tai muun toimielimen käsiteltäväksi. Vaatimus päätöksen oikaisemisesta on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianomainen on saanut päätöksestä tiedon. Päätökseen on liitettävä ohjeet oikaisuvaatimuksen saattamisesta toimielimen käsiteltäväksi. Oikaisuvaatimus on käsiteltävä viipymättä. Oikaisuviranomaisen päätöksestä haetaan muutosta siten kuin hallintolainkäyttölaissa (586/1996) säädetään.

Muun viranomaisen tämän lain nojalla antamaan päätökseen haetaan muutosta siten kuin hallintolainkäyttölaissa säädetään. Edellä 7 b §:ssä tarkoitettua valvontasuunnitelmaa ja 60 §:n 2 momentissa tarkoitettua taksaa koskevaan päätökseen haetaan muutosta valittamalla siten kuin kuntalaissa (365/ 1995) säädetään.

Selostus:

1 momenttiin on lisätty, että oikaisuvaatimukseen annetusta päätöksestä valitetaan hallintolainkäyttölain mukaisesti.

2 momenttiin on muutettu kunnan valvontasuunnitelmaa koskeva viittaus muutettua kemikaalilakia vastaavaksi. Aikaisempi viittaus oli 7 § 3 momentti, nyt 7b §.

56 §
Täytäntöönpano

Tämän lain 7 b §:ssä tarkoitettua valvontasuunnitelmaa koskeva päätös on muutoksenhausta huolimatta täytäntöönpanokelpoinen, jollei valitusviranomainen toisin päätä.

Selostus:

Pykälään on muutettu viittaus muutettua kemikaalilakia vastaavaksi. Aikaisempi viittaus oli 7 § 3 momentti, nyt 7b §.

59 d §
Kemikaalin yleisnimen käyttö ja yksilöivien nimien salassapito

Kemikaalin päällysmerkintöihin ja käyttöturvallisuustiedotteeseen vaadittavat vaarallisten aineiden yksilöivät kemialliset nimet voidaan ilmoittaa yleisnimin silloin, kun aineen aiheuttama vaara on vähäinen. Vaaran vähäisyydestä, nimien ilmoittamismenettelystä sekä Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskuksen oikeudesta hyväksyä yleisnimen käyttöä koskeva hakemus säädetään tarkemmin sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella.

Selostus:

Kemikaalista voidaan käyttää yleisnimeä silloin, kun kemikaalin aiheuttama vaara on vähäinen. Vaaran vähäisyys on tarkemmin määritelty kemikaaleja koskevien tietojen toimittamisesta annetussa sosiaali- ja terveysministeriön asetuksessa seosdirektiivissä säädetyn mukaisesti.

 

Tämä laki tulee voimaan 21 päivänä heinäkuuta 2008. Lailla kumottavaa 21 §:n 2 momenttia ja 23 §:ää sovelletaan 31 päivään heinäkuuta 2008.

Mitä tämän lain 5 §:n 3 momentissa, 6 §:n 2 momentissa, 6 a §:n 2 momentissa, 7 §:n 4 momentissa, 8 §:n 2 momentissa ja 8 a §:n 1 momentissa säädetään REACH-asetuksen 67 artiklan mukaisten rajoitusten valvomisesta sovelletaan vasta 1 päivästä kesäkuuta 2009.

Selostus:

Lain muutokset ovat tulleet voimaan 21.7.2008. REACH-asetuksen rajoitusten valvontaa koskevat määräykset tulevat voimaan 1.6.2009. Samoin rajoituksia koskevaa ns. rajoitusliitettä, liite XVII, sovelletaan 1.6.2009.

 

Suvi Marttinen
Varatuomari
Asianajotoimisto Hammarström Puhakka Partners Oy

 


Edelliselle sivulle

Dokumentin lukeminen vaatii sisäänkirjautumisen

 
 
 
 
 
 
 
 

Tilaaminen

Edilex on Suomen johtava ammattilaisten lakitietopalvelu. Edilex sisältää Suomen laajimman ajantasaisen säädöstietokannan erinomaisin linkityksin oikeustapauksiin, esitöihin ja muihin oikeudellisiin aineistoihin sekä juridisen uutispalvelun. Lakikanava-seurantapalvelussa voit valita aihealueet ja aineistot, joita haluat seurata päivittäin.

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.