Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Laki jätelain muuttamisesta 747/2007

Lain muutos liittyy jätteiden siirrosta annettuun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseen EY 1013/2006 eli jätteensiirtoasetukseen. Jätelain muutoksella tarkennetaan jätteiden siirtoa koskevaa menettelyä sekä säädetään, että Suomen ympäristökeskus toimii jätteensiirtoasetuksen mukaisena yhteyshenkilönä.

Ympäristöministeriöllä on oikeus määrätä valtakunnallisen jätesuunnitelman jätteen siirtoja koskevan osan sitovasti noudatettavaksi. Samalla on kumottu jätelain 40 § 3 momentti, jossa säädettiin laajemmasta määräysten antovallasta.

Suomen ympäristökeskus voi kieltää aiemman laittoman toiminnan perusteella jätteensiirtoasetuksen mukaisen jätteen siirron sekä päättää, että jätteen vientikielto ei koske tiettyä jätettä, jolla ei ole jätteensiirtoasetuksessa tarkoitettua haitallista ominaisuutta. Suomen ympäristökeskus voi myös päättää, että jäte, joka ei sisälly haitallisten jätteiden luetteloon, kuuluu vientikiellon piiriin, jos jätteellä on jokin jätteensiirtoasetuksessa tarkoitettu haitallinen ominaisuus.

Samassa yhteydessä on muutettu rikoslain 48 luvun 1 §:ää siten, että viittaukset kohdistuvat jätteensiirtoasetukseen.

Ks. myös lain viralliset perustelut: HE 30/2007.

3 §
Määritelmät

Tässä laissa tarkoitetaan:

11) käsittelyllä toimintaa, jonka tarkoituksena on jätteen vaarattomaksi tekeminen tai lopullinen sijoittaminen;
12) valvontaviranomaisella alueellista ympäristökeskusta ja kunnan ympäristönsuojeluviranomaista sekä muutakin viranomaista siltä osin kuin sille on annettu tässä laissa tai sen nojalla säädettyjä tai määrättyjä valvontatehtäviä;
13) jätteen kansainvälisellä siirrolla jätteiden siirrosta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 1013/2006, jäljempänä jätteensiirtoasetus, mukaista jätteen siirtoa Suomesta toiseen Euroopan unionin jäsenvaltioon ja Euroopan unionin jäsenvaltiosta Suomeen, jätteen vientiä Suomesta Euroopan unioniin kuulumattomaan maahan ja tuontia Euroopan unioniin kuulumattomasta maasta Suomeen joko suoraan tai unionin toisen jäsenvaltion kautta sekä jätteen siirtoa Euroopan unioniin kuulumattomasta maasta toiseen Euroopan unioniin kuulumattomaan maahan Suomen alueen kautta.

Selostus:

1 momenttiin on lisätty kohta 13. Kohtia 11 ja 12 on muutettu vain kirjoitusteknisesti.. Jätteensiirtoasetuksen 2 artiklan 34 kohdassa määritellään jätteen siirto ja jätelaissa määritellään nyt jätteen kansainvälinen siirto. Se on siirtoa Suomesta unionin jäsenvaltioon tai unioniin kuulumattomaan maahan tai päinvastoin sekä siirto unioniin kuulumattomasta maasta toiseen Suomen kautta.

36 §
Valtakunnalliset viranomaiset

Suomen ympäristökeskus on jätteensiirtoasetuksessa tarkoitettu toimivaltainen viranomainen ja yhteyshenkilö. Suomen ympäristökeskus valvoo jätteen kansainvälisiä siirtoja koskevien säännösten noudattamista ja vastaa tarvittavasta yhteistyöstä muiden toimivaltaisten viranomaisten kanssa jätteen kansainvälisen siirron valvonnassa.

Selostus:

2 momenttia täsmennetään jätteensiirtoasetuksen mukaisesti. Suomen ympäristökeskus toimii edelleen jätteensiirtoasetuksen mukaisena toimivaltaisena viranomaisena. Suomen ympäristökeskus toimii myös yhteyshenkilönä ja vastaa viranomaisten välisestä yhteistyöstä jätteen kansainvälisen siirron valvonnassa.

39 §
Muut viranomaiset

Jätteen kansainvälistä siirtoa sekä 5 §:n 1 momentissa tarkoitetun tuotteen maahantuontia ja maastavientiä koskevien tämän lain ja sen nojalla annettujen säännösten ja määräysten noudattamista valvoo myös tullilaitos. Jätteen kansainvälistä siirtoa tullilaitos valvoo toimialallaan yhteistyössä Suomen ympäristökeskuksen kanssa. Tullin on tarvittaessa pysäytettävä siirto, joka ei täytä jätteensiirtoasetuksen tai tämän lain vaatimuksia ja ilmoitettava asiasta Suomen ympäristökeskukselle, joka päättää jatkotoimista ilman viivytystä.

Selostus:

Tullilaitoksen tehtäviä täsmennetään. Tullilaitoksen on tarvittaessa pysäytettävä jätteensiirtoasetuksen tai jätelain vastainen siirto ja ilmoitettava asiasta Suomen ympäristökeskukselle. Suomen ympäristökeskuksen on päätettävä jatkotoimista viivytyksettä.

45 §
Jätteen siirto

Jätteen siirrosta ja siirron hyväksymisestä on voimassa, mitä jätteensiirtoasetuksessa sekä tässä laissa ja sen nojalla säädetään. Yksinomaan Suomen alueella tapahtuvasta jätteen siirrosta on kuitenkin voimassa, mitä siitä tässä laissa ja sen nojalla laissa säädetään.

Selostus:

1 momentissa viitataan jätteensiirtoasetukseen, jonka 33 artiklan mukaan jäsenvaltion on luotava sisäisen jätteensiirron valvonta- ja tarkastusjärjestelmä. Tämän vuoksi Suomen sisäiseen jätteensiirtoon sovelletaan jätelakia ja sen nojalla annettuja säännöksiä.

2 ja 3 momentit on kumottu. 2 momenttia vastaava säännös on nyt jätelain 36 § 2 momentissa ja 3 momentti ei ole tarpeen laissa.

46 §
Jätteen siirto käsiteltäväksi toiseen maahan

Sen lisäksi, mitä 45 §:ssä säädetään, jätteen saa siirtää Suomesta toiseen maahan vain, jos:

1) Suomessa ei ole teknisiä tai taloudellisia edellytyksiä taikka tarvittavia käsittelylaitoksia tai -paikkoja jätteen käsittelemiseksi hyväksyttävällä tavalla;
2) jäte käsitellään siellä ympäristönsuojelun kannalta olennaisesti paremmin kuin Suomessa;
3) jäte käsitellään siellä tavalla, joka olisi ympäristönsuojelun kannalta hyväksyttävä Suomessa ja joka on kustannuksiltaan olennaisesti edullisempi kuin käsittely Suomessa; tai
4) siirto tehdään uuden käsittelymenetelmän kokeilemiseksi tai kyseessä on muuta koetoimintaa varten tarpeellisen jäte-erän siirto.

Selostus:

Vastaava säännös on aikaisemmin ollut valtakunnallisen jätesuunnitelman kansainvälisiä siirtoja koskevassa valtioneuvoston päätöksen 4 §:ssä. 5 kohta on poistettu ja siirretty jätelain 48 a §:ksi.

47 §
Jätteen siirto käsiteltäväksi Suomeen

Sen lisäksi, mitä 45 §:ssä säädetään, jätteen saa siirtää Suomeen käsiteltäväksi vain, jos:

1) Suomessa syntyvien jätteiden käsittely ei tämän vuoksi esty eikä viivästy;
2) jäte käsitellään ilman kohtuutonta viivästystä viimeistään vuoden kuluttua siirrosta; ja
3) jäte käsitellään käsittelylaitoksessa tai -paikassa lupaehtojen ja toiminnalle muutoin asetettujen vaatimusten mukaisesti.

Jätettä ei kuitenkaan saa siirtää Suomeen käsiteltäväksi, jos tarkoituksena on:

1) jätteen sijoittaminen maahan, maan päälle tai erityisesti suunnitellulle kaatopaikalle;
2) jätteen polttaminen muussa kuin ongelmajätteen polttoon erikoistuneessa laitoksessa;
3) jätteen biologinen tai fysikaalis-kemiallinen käsittely, jos tällaisessa käsittelyssä syntyvän jätteen jatkokäsittely vaikeuttaa Suomessa syntyvien jätteiden käsittelyä; tai
4) jätteen maaperäkäsittely, syväinjektointi, allastus, vesistöön tai mereen päästäminen, merellä polttaminen tai pysyvä varastointi.

Selostus:

Lähes vastaava säännös on aikaisemmin ollut valtakunnallista jätesuunnitelmaa koskevan valtioneuvoston päätöksen 6 §:ssä. Käsittelyn olisi kuitenkin tapahduttava vuoden kuluessa jätteen vastaanotosta eikä 180 vuorokauden kuluessa, kuten aikaisemmin.

48 §
Jätteen siirron kieltäminen aiemman laittoman siirron vuoksi

Suomen ympäristökeskus voi jätteensiirtoasetuksen mukaisesti kieltää jätteen kansainvälisen siirron, jos ilmoituksen tekijän tai jätteen vastaanottajan on aiemmin lainvoimaisella tuomiolla tai päätöksellä todettu syyllistyneen tahalliseen tai törkeästä huolimattomuudesta tehtyyn laittomaan siirtoon tai muuhun ympäristönsuojelullisista syistä laittomaan toimintaan.

Selostus:

Lähes vastaava säännös on sisältynyt jäteasetuksen 11d §:ään. Uutena edellytyksenä jätteen kansainväliselle siirron kieltämiselle on, että aiempi laiton siirto on todettu tuomiolla tai päätöksellä. Päätöksellä tarkoitetaan valituskelpoista lainvoimaista päätöstä. Toimivaltainen viranomainen on Suomen ympäristökeskus.

48 a §
Jätteen siirto raja-alueella

Jätteen kansainväliseen siirtoon Suomen raja-alueilla sovelletaan, mitä siitä on jätteensiirtoasetuksen 30 artiklassa tarkoitetulla tavalla sovittu Suomen ja toisen Euroopan unionin jäsenvaltion tai Euroopan talousalueeseen kuuluvan valtion kesken.

Selostus:

Jätteensiirtoasetuksen 30 artiklan mukaan jäsenvaltiot voivat tehdä kahdenvälisiä sopimuksia, joilla helpotetaan tiettyjä jätevirtoja koskevia menettelyjä raja-alueilla. Suomella on tarkoitus tehdä tällaiset sopimukset Ruotsin ja Norjan kanssa. Sopimukset koskisivat lähinnä yhdyskuntajätehuollon menettelyn yksinkertaistamista.

48 b §
Jätteensiirtoasetuksen vientikiellon soveltaminen poikkeustapauksessa

Suomen ympäristökeskus voi jätteensiirtoasetuksen mukaisesti päättää:

1) että jätteensiirtoasetuksen 36 artiklan 1 kohdassa tarkoitettu vientikielto ei poikkeustapauksessa koske tiettyä jätteensiirtoasetuksen liitteessä V tarkoitettua jätettä, jos ilmoituksen tekijä luotettavasti osoittaa, ettei kyseisellä jätteellä ole yhtään jätteensiirtoasetuksen 36 artiklan 3 kohdassa tarkoitettua ominaisuutta; sekä
2) että jäte poikkeustapauksessa voidaan luokitella vaaralliseksi jätteeksi ja sen vuoksi soveltaa jätteensiirtoasetuksen 36 artiklan 1 kohdan mukaista vientikieltoa, vaikka jätettä ei mainita jätteensiirtoasetuksen liitteessä V tai se mainitaan sanotun liitteen 1 osan B luettelossa, jos kyseisellä jätteellä on jokin jätteensiirtoasetuksen 36 artiklan 4 kohdassa tarkoitettu ominaisuus.

Suomen ympäristökeskuksen on ennen 1 momentissa tarkoitetun päätöksen tekemistä ilmoitettava asiasta vastaanottomaan toimivaltaiselle viranomaiselle. Suomen ympäristökeskuksen on myös kunkin kalenterivuoden loppuun mennessä ilmoitettava tällaisesta päätöksestä ympäristöministeriölle ja Euroopan yhteisöjen komissiolle.

Selostus:

Vastaava säännös on sisältynyt aikaisemmin jäteasetuksen 11 j §:ään. Termejä on muutettu siten, että jätteen haltija on korvattu termillä ilmoituksen tekijä ja tuontimaa termillä vastaanottomaa.

Suomen ympäristökeskus voi poikkeustapauksessa päättää, että jätteenvientikieltoa ei sovelleta jätteen vientiin sellaiseen maahan, jossa ei sovelleta OECD:n päätöstä hyödynnettävien jätteiden siirrosta. Edellytyksenä päätökselle on, että ilmoituksen tekijä voi osoittaa, ettei jätteessä ole säännöksessä tarkoitettuja haitallisia ominaisuuksia.

Suomen ympäristökeskus voi poikkeustapauksessa päättää, että vientikielto koskee ei-vaarallisten jätteiden luettelossa olevaa jätettä, jos jätteellä on sellaisia ominaisuuksia, että jäte on luokiteltava vaaralliseksi.

48 c §
Jätteensiirtoasetuksen 18 artiklan mukaisen jätteen kansainvälinen siirto

Suomen ympäristökeskuksella on oikeus pyynnöstä saada jätteen kansainvälisestä siirrosta vastaavalta tai jätteen kuljettajalta jätteensiirtoasetuksen liitteessä VII tarkoitetut tiedot jätteensiirtoasetuksen 18 artiklassa tarkoitetuista jätteistä, jos se on tarpeen tarkastuksia ja täytäntöönpanoa varten.

Selostus:

Jätteensiirtoasetuksen 18 § koskee hyödynnettäväksi siirrettävää ei-vaarallista jätettä ja niiden seoksia. Tällaiset jätteet on luokiteltu jätteensiirtoasetuksen liitteissä III, IIIA ja IIIB. Näiden jätteiden siirto ei edellytä kirjallista ilmoitus- ja hyväksymismenettelyä, vaan jätteiden mukana on pidettävä siirtoasiakirjaa ja siirron järjestäjän ja vastaanottajan välillä on oltava sopimus jätteenhyödyntämisestä. Suomen ympäristökeskuksella on oikeus pyytää tietoja tarkastuksia ja täytäntöönpanoa varten.

60 §
Jäterikkomu
s

Joka tahallaan tai törkeästä huolimattomuudesta

1) rikkoo 5 §:n 1 momentin 1, 3 tai 4 kohdassa, 6 §:n 6 tai 8 kohdassa, 7 §:n 4 momentissa, 17 §:n 1 momentissa, 18 c §:n 4 momentin 2 kohdassa, 18 g §:n 4 momentissa taikka 18 n, 19, 50, 57 tai 73 a §:ssä tarkoitettua kieltoa taikka mainittujen säännösten nojalla annettua kieltoa tai määräystä,
2) laiminlyö 7―9, 12 tai 14 §:ssä, 15 §:n 1 momentissa, 18 c―18 m §:ssä taikka 51 §:n 3 tai 4 momentissa tarkoitetun velvollisuuden taikka
3) tuo maahan, vie maasta tai siirtää Suomen alueen kautta jätettä tämän lain tai sen nojalla annetun säännöksen tai yksittäistapausta koskevan määräyksen tai jätteensiirtoasetuksen vastaisesti,

on tuomittava, jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta, jäterikkomuksesta sakkoon.

Jäterikkomuksesta tuomitaan niin ikään se, joka tahallaan tai törkeästä huolimattomuudesta rikkoo 13 §:n 1 momentin nojalla annettua määräystä tai laiminlyö 11 §:ssä, 20 §:n 1 tai 2 momentissa taikka 21, 49 tai 50 b §:ssä tarkoitetun velvollisuuden.

Selostus:

Rangaistavaa on jätteen tuominen maahan, vieminen maasta tai siirtäminen Suomen alueen kautta jätelain, jätelain nojalla annettujen säännösten tai yksittäistapausta koskevan määräyksen tai jätteensiirtoasetuksen vastaisesti. Jäterikkomuksena on rangaistava sellaiset säännösten vastaiset teot, jotka eivät täytä rikoslain 48 luvun 1 §:ssä mainittujen tunnusmerkistöjen seuraamuksia. Samassa yhteydessä on muutettu rikoslain 48 luvun 1 §:ää.

74 §
Tarkemmat säännökset

Valtioneuvoston asetuksella voidaan säätää:

9) toiminnan ilmoittamisesta jätetiedostoon annettujen säännösten soveltamisesta sekä jätetiedostosta;

Selostus:

9 kohdasta on poistettu viittaus säätää asetuksella jätteen kansainvälisen siirron hyväksymisestä, koska vastaava säännös on nyt siirretty jätelakiin.

 

Tämä laki tulee voimaan 12 päivänä heinäkuuta 2007.

Jätteen siirtoon, jonka Suomen ympäristökeskus on hyväksynyt tai josta sille on ilmoitettu ennen tämän lain voimaantuloa ja josta vastaanottomaan toimivaltainen viranomainen on antanut vastaanottovahvistuksen, sovelletaan tämän lain voimaan tullessa voimassa olleita säännöksiä.

Ennen lain voimaantuloa voidaan ryhtyä lain toimeenpanon edellyttämiin toimenpiteisiin.

 

Suvi Marttinen
Varatuomari
Asianajotoimisto Hammarström Puhakka Partners Oy


Edelliselle sivulle

Dokumentin lukeminen vaatii sisäänkirjautumisen

 
 
 
 
 
 
 
 

Tilaaminen

Edilex on Suomen johtava ammattilaisten lakitietopalvelu. Edilex sisältää Suomen laajimman ajantasaisen säädöstietokannan erinomaisin linkityksin oikeustapauksiin, esitöihin ja muihin oikeudellisiin aineistoihin sekä juridisen uutispalvelun. Lakikanava-seurantapalvelussa voit valita aihealueet ja aineistot, joita haluat seurata päivittäin.

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.