Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Vaarallisten aineiden kuljetuksesta rautatiellä annettua asetusta muutettiin vuoden 2019 ADR-määräysten muutosten voimaansaattamiseksi

Valtioneuvoston asetus vaarallisten aineiden kuljetuksesta tiellä annetun valtioneuvoston asetuksen muuttamisesta 796/2019

Valtioneuvoston asetuksella muutettiin vaarallisten aineiden kuljetuksesta tiellä annettua asetusta (194/2002). Asetus on annettu vaarallisten aineiden kuljetuksesta annetussa laissa (719/1994) olevan valtuutussäännöksen perusteella. Asetuksessa säädetään lakia yksityiskohtaisemmin vaarallisten aineiden kuljetusvaatimuksista. Vaarallisten aineiden kuljetusta koskeva lainsäädäntö on pitkälti harmonisoitu kansainvälisesti perustuen kansainvälisiin sopimuksiin ja Euroopan unionin oikeuteen. EU-oikeudessa vaarallisten aineiden kuljetusta sääntelee vaarallisten aineiden sisämaankuljetuksista annettu Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi (2008/68/EY, VAK-direktiivi). VAK-direktiivissä säädetään vaarallisten tavaroiden kansainvälisistä tiekuljetuksia koskevan eurooppalaisen sopimuksen (COTIF-yleissopimus, SopS 23/1979) liitteissä A ja B olevat ADR-määräykset sekä kansainvälisiä rautatiekuljetuksia koskevan yleissopimuksen (COTIF-yleissopimus, SopS 52/2006) liitteessä C olevat RID-määräykset velvoittavaksi EU:ssa.

ADR-määräykset perustavat hyvin samantyyppisiä velvoitteita kuin vaarallisten aineiden rautatiekuljetusta sääntelevät RID-määräykset. ADR-määräysten yleisenä tavoitteena on parantaa vaarallisten aineiden kuljetusturvallisuutta. Tähän tavoitteeseen sisältyy onnettomuuksien ehkäiseminen sekä jo syntyneiden, onnettomuuksista aiheutuvien vahinkojen minimoiminen. ADR-määräyksiä muutetaan usein, mikä aiheuttaa suhteellisen tiheään päivitystarpeen kansalliseen lainsäädäntöön. Nyt tarkasteltavana olevalla muutosasetuksella saatetaan kansallisesti voimaan vuoden 2019 ADR-määräysten muutokset. Muutokset koskivat muun muassa vaarallisten aineiden luokittelua ja pakkaustodistuksia. Lisäksi huomionarvoinen muutos on se, että pakkauksen rikkoutumiseen liittyvä ilmoitusvelvoite poistettiin asetuksen 20 §:ssä.

Asetus tuli voimaan 28.6.2019.

Ks. myös valtioneuvoston muistio.

Valtioneuvoston päätöksen mukaisesti

kumotaan vaarallisten aineiden kuljetuksesta tiellä annetun valtioneuvoston asetuksen (194/2002) 20 §, sellaisena kuin se on asetuksessa 399/2011,
muutetaan 2 §:n 8 kohta, 5 §:n 2 momentin 2, 3, 6 ja 7 kohta sekä 4 momentti, 7 §:n 1 momentin 5 kohta, 8 §:n 3 momentti, sellaisina kuin ne ovat, 2 §:n 8 kohta sekä 8 §:n 3 momentti asetuksessa 1210/2018, 5 §:n 2 momentin 2, 3, 6 ja 7 kohta sekä 4 momentti ja 7 §:n 1 momentin 5 kohta asetuksessa 737/2017, sekä
lisätään 5 §:n 2 momenttiin, sellaisena kuin se on asetuksessa 737/2017, uusi 8 kohta, 7 §:n 1 momenttiin, sellaisena kuin se on asetuksissa 474/2013 ja 737/2017, uusi 6 kohta seuraavasti:

2 §
Määritelmät

Tässä asetuksessa tarkoitetaan:
— — — — — — — — — — — — — — — — — — — —
8) säiliöllä säiliövaunun säiliötä, irrotettavaa säiliötä, monisäiliövaunun säiliötä, MEG-konttia, UN-säiliötä ja säiliökonttia;
— — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

Selostus:

Pykälän 8 kohtaan tehtiin vastaavat määritelmälliset tarkennukset kuin vaarallisten aineiden kuljetuksesta rautatiellä annettuun asetukseen. Säiliövaunu muutettiin säiliövaunun säiliöksi ja monisäiliövaunu muutettiin monisäiliövaunun säiliöksi. Tarkoituksena on, että uudet käsitteet viittaavat paremmin konkreettiseen säiliöön.

5 §
Vaarallisten aineiden luokitus

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto voi kuljetusturvallisuuden varmistamiseksi luokitella vaarallisen aineen tai hyväksyä sen luokituksen, jos:
— — — — — — — — — — — — — — — — — — — —
2) on kyse VAK-lain 3 a §:n tai 24 §:n 2 momentin nojalla annetun vaarallisten aineiden aineluettelon yksityiskohtaisista erityismääräyksistä, joissa aineille tai esineille, lukuun ottamatta radioaktiivisia aineita tai esineitä, on annettu luokitukseen liittyvä kuljetusehto;

3) Suomeen toimitettavalla räjähteellä ei ole RID-määräysten mukaista luokitusta ja Suomi on ensimmäinen RID-määräyksiä soveltava maa, johon lähetys saapuu paitsi, jos kuljetusketjuun on liittynyt vaarallisten aineiden meri- tai ilmakuljetus ja räjähteellä on meri- tai ilmakuljetuksen mukainen luokitus;
— — — — — — — — — — — — — — — — — — — —
6) on kyse itsereaktiivisesta aineesta tai orgaanisesta peroksidista, jota ei ole mainittu VAK-lain 3 a §:n tai 24 §:n 2 momentin nojalla annettujen määräysten: a) luokitusta koskevissa luetteloissa, jotka koskevat valmiiksi luokiteltuja itsereaktiivisia aineita tai orgaanisia peroksideja; b) pakkaustapaa koskevassa luettelossa tai säiliöille tarkoitetussa soveltamisehdossa, joita sovelletaan itsereaktiivisille aineille tai orgaanisille peroksideille;

7) Suomeen toimitettavalla itsereaktiivisella aineella tai orgaanisella peroksidilla ei ole RID-määräysten mukaista luokitusta ja Suomi on ensimmäinen RID-määräyksiä soveltava maa, johon lähetys saapuu, paitsi, jos kuljetusketjuun on liittynyt vaarallisten aineiden meri- tai ilmakuljetus ja aineella on meri- tai ilmakuljetuksen mukainen luokitus;

8) on kyse ammoniumnitraattipohjaisesta lannoitteesta, jonka kuljettaminen ilman viranomaisen luokitusta tai hyväksyntää on kielletty ja joka luokittuu vaarallisten aineiden kuljetusluokkaan 5.1 VAK-lain 3 a §:n ja 24 §:n 2 momentin annettujen määräysten mukaisesti.
— — — — — — — — — — — — — — — — — — — —
Säteilyturvakeskus voi kuljetusturvallisuuden varmistamiseksi luokitella radioaktiivisen aineen tai esineen taikka hyväksyä sen luokituksen, jos on kyse VAK-lain 3 a §:n tai 24 §:n 2 momentin nojalla annetun vaarallisten aineiden aineluettelon yksityiskohtaisista erityismääräyksistä, joissa aineille tai esineille on annettu luokitukseen liittyvä kuljetusehto. Jos radioaktiivisen aineen luokitus on virheellinen, Säteilyturvakeskus voi luokitella radioaktiiviselle aineelle asianmukaisen luokituksen kuljetusturvallisuuden varmistamiseksi. Jos radioaktiivisen aineen luokituksessa on epäselvyyttä, Säteilyturvakeskus voi luokitella tai hyväksyä aineelle asianmukaisen luokituksen kuljetusturvallisuuden varmistamiseksi.

Selostus:

Pykälässä muutettiin vaarallisten aineiden luokitusta koskevaa sääntelyä vastaavasti kuin vaarallisten aineiden kuljetuksesta rautatiellä annetussa asetuksessa. Pykälän 3 momentin 2 kohtaa muutettiin siten, että Turvallisuus- ja kemikaalivirasto ei luokittele radioaktiivisia aineita ja esineitä eikä hyväksy niiden luokituksia. Niiden luokittelu ja luokituksen hyväksyminen on Säteilyturvakeskuksen vastuulla, mistä säädetään pykälän 5 momentissa. Lisäksi pykälän 3 momentin 3, 6 ja 7 kohtaan tehtiin muutoksia, joiden tarkoitus on saattaa kotimainen sääntely paremmin vastaamaan kansainvälistä sääntelyä. Pykälän 3 momentin soveltamisalaa rajattiin siten, että säännös ei koske räjähdevaatimuksia, jos ne ovat VAK-ilma tai VAK-merivaatimusten mukaisia. Sama muutos tehtiin 3 momentin 7 kohtaan. Lisäksi 3 momentin 6 kohdan a ja b alakohtia muutettiin siten, että niistä poistettiin rajaus tyypin F organisiin peroksideihin.

Pykälän 3 momenttiin lisättiin uusi 8 kohta. Turvallisuus- ja kemikaalivirastolle annettiin toimivalta hyväksyä ammoniumnitraattipohjaisen lannoitteen luokituksen, kun lannoite luokittuu vaarallisten aineiden kuljetusluokkaan 5.1 (syttyvästi vaikuttavat (hapettavat) aineet). Ammoniumnitraattipohjaisen lannoitteen kuljettaminen ilman tällaista hyväksyntää on kielletty. Lannoitteen koostumusta ja luokitusta koskevista vaatimuksista säädetään VAK-rautatiemääräyksen 2.2 luvussa ja 3.3 luvun 307 erityismääräyksessä.

Pykälän 5 momenttia muutettiin siten, että Säteilyturvakeskus on viranomainen, joka luokittelee radioaktiivisen aineen tai esineen taikka hyväksyy luokituksen, jos kuljetuksen turvallisuuden varmistamiseksi edellytetään viranomaisen hyväksyntä. Yksityiskohtaiset luokitusmääräykset tai vaarallisten aineiden aineluettelon erityismääräykset löytyvät VAK-rautatiemääräyksestä.

7 §
Lähettäjä

Lähettäjän yleisistä velvollisuuksista säädetään VAK- lain 8 §:ssä. Lisäksi lähettäjän on:
— — — — — — — — — — — — — — — — — — — —
5) varmistettava, että tyhjät, puhdistamattomat säiliöt, joita ei ole tyhjennetty kaasuista, tai tyhjät puhdistamattomat vaunut sekä irtotavarakuljetuksiin käytetyt vaunut ja kontit on merkitty oikein ja että niissä on oikeat lipukkeet, suurlipukkeet ja merkit ja että tyhjät, puhdistamattomat säiliöt on suljettu ja että edellä tarkoitetut säiliöt, vaunut ja kontit ovat yhtä tiiviitä kuin täytettyinä;

6) käytettävä vain säiliöitä, jotka on hyväksytty ja ovat soveltuvia kyseiseen vaarallisen aineen kuljetukseen ja jotka on merkitty säännösten ja VAK-lain 24 §:n 2 momentin nojalla annettujen määräysten mukaisesti.

Selostus:

Pykälän 1 momenttiin lisättiin uusi 6 kohta. Vaatimus perustuu ADR-määräyksiin. Uudella säännöksellä selkeytetään säiliöiden turvallisuusvaatimuksia. Lisäksi pykälän 1 momentin 5 kohtaan tehtiin tekninen muutos.

8 §
Kuljetuksen suorittaja ja liikkuvan kaluston kuljettaja

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — —
Edellä 1 momentissa tarkoitetut velvollisuudet on tehtävä kuljetusasiakirjojen ja muiden asiakirjojen perusteella tarkastamalla silmämääräisesti ajoneuvo ja kontit sekä tarvittaessa kuorma. Kuljetuksen suorittaja ja kuljettaja voivat 1 momentin 1, 2, 5 ja 6 kohdassa tarkoitetuissa tapauksissa luottaa muiden osapuolten hänelle antamiin tietoihin. Kuljetuksen suorittaja saa luottaa 1 momentin 3 kohdassa tarkoitetuissa tapauksissa siihen, mitä merikuljetusta varten laaditussa IMDG-säännöstön mukaisessa pakkaustodistuksessa vakuutetaan.
— — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

Selostus:

Pykälän 3 momentissa muutettiin pakkaustodistusten sääntelyä vastaavasti kuin vaarallisten aineiden kuljetuksesta rautatiellä annetussa asetuksessa. Jatkossa kuljetuksen suorittaja saa luottaa 1 momentin 3 kohdassa tarkoitetuissa tapauksissa siihen, mitä merikuljetusta varten laaditussa IMDG-säännöstön mukaisessa pakkaustodistuksessa vakuutetaan. Todistus edellytetään, jos VAK-kuljetusta rautatiellä seuraa VAK-merikuljetus. Todistuksella vakuutetaan, että pakkaaminen on tehty todistuksen ehtojen mukaisesti.

20 §
Ilmoitus pakkauksen rikkoutumisesta

Selostus:

Pykälässä kumottiin säännös, jonka mukaan lähettäjän, kuljetuksen suorittavan rautatieyrityksen ja vastaanottajan on ilmoitettava tavanomaisessa kuljetusolosuhteessa tapahtuneesta hyväksytyn tai muuten vaatimustenmukaiseksi osoitetun pakkauksen rakenteen rikkoutumisesta. Kumoaminen johtuu siitä, että pykälä on päällekkäinen ilmoitusvelvollisuutta koskevien ADR-määräysten kanssa, jotka on saatettu voimaan aiemmin asetuksen 34 §:ssä. Täten jatkossa ilmoitusvelvollisuudesta säädetään ainoastaan 34 §:ssä. Yleisesti todettakoon, että ilmoittamisvelvollisuuden painopistettä on siirretty siten, että pakkausten viat pyritään havaitsemaan ja ilmoittamaan jo kuljetuksia edeltävissä vaiheissa.


Tämä asetus tulee voimaan 28 päivänä kesäkuuta 2019


Johan Pråhl
Asianajaja
HPP Asianajotoimisto Oy
Puh. +358 9 474 21
johan.prahl@hpp.fi

Dokumentin lukeminen vaatii sisäänkirjautumisen

 
 
 
 
 
 
 
 

Tilaaminen

Edilex on Suomen johtava ammattilaisten lakitietopalvelu. Edilex sisältää Suomen laajimman ajantasaisen säädöstietokannan erinomaisin linkityksin oikeustapauksiin, esitöihin ja muihin oikeudellisiin aineistoihin sekä juridisen uutispalvelun. Lakikanava-seurantapalvelussa voit valita aihealueet ja aineistot, joita haluat seurata päivittäin.

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.