Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Vaarallisten aineiden kuljetuksesta rautatiellä annettua asetusta muutettiin vuoden 2019 RID-määräysten muutosten voimaansaattamiseksi

Valtioneuvoston asetus vaarallisten aineiden kuljetuksesta rautatiellä annetun valtioneuvoston asetuksen muuttamisesta 795/2019

Valtioneuvoston asetuksella muutettiin vaarallisten aineiden kuljetuksesta rautatiellä annettua asetusta (195/2002). Asetus on annettu vaarallisten aineiden kuljetuksesta annetussa laissa (719/1994) olevan valtuutussäännöksen perusteella. Asetuksessa säädetään lakia yksityiskohtaisemmin vaarallisten aineiden kuljetusvaatimuksista. Vaarallisten aineiden kuljetusta koskeva lainsäädäntö on pitkälti harmonisoitu kansainvälisesti perustuen kansainvälisiin sopimuksiin ja Euroopan unionin oikeuteen. EU-oikeudessa vaarallisten aineiden kuljetusta sääntelee vaarallisten aineiden sisämaankuljetuksista annettu Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi (2008/68/EY, VAK-direktiivi). VAK-direktiivissä säädetään kansainvälisiä rautatiekuljetuksia koskevan yleissopimuksen (COTIF-yleissopimus, SopS 52/2006) liitteessä C olevat RID-määräykset velvoittavaksi EU:ssa.

RID-määräysten yleisenä tavoitteena on parantaa vaarallisten aineiden kuljetusturvallisuutta. Tähän tavoitteeseen sisältyy onnettomuuksien ehkäiseminen sekä jo syntyneiden, onnettomuuksista aiheutuvien vahinkojen minimoiminen. RID-määräyksiä muutetaan pääsääntöisesti kahden vuoden välein, mikä aiheuttaa suhteellisen tiheään päivitystarpeen kansalliseen lainsäädäntöön. Nyt tarkasteltavana olevalla muutosasetuksella saatetaan kansallisesti voimaan vuoden 2019 RID-määräysten muutokset. Muutokset koskivat muun muassa vaarallisten aineiden luokittelua ja pakkaustodistuksia. Lisäksi huomionarvoinen muutos on se, että pakkauksen rikkoutumiseen liittyvä ilmoitusvelvoite poistettiin asetuksen 21 §:ssä.

Asetus tuli voimaan 28.6.2019.

Ks. myös valtioneuvoston muistio.

Valtioneuvoston päätöksen mukaisesti
kumotaan vaarallisten aineiden kuljetuksesta rautatiellä annetun valtioneuvoston asetuksen (195/2002) 21 §, sellaisena kuin se on asetuksessa 400/2011,
muutetaan 2 §:n 8 ja 13 kohta, 5 §:n 3 momentin 2, 3, 6 ja 7 kohta sekä 5 momentti, 6 §:n 1 momentti, 8 §:n 1 momentin 5 kohta, 9 §:n 4 ja 8 momentti sekä 16 c §:n johdantokappale, sellaisina kuin ne ovat, 2 §:n 8 ja 13 kohta, 6 §:n 1 momentti, 9 §:n 4 ja 8 momentti asetuksessa 1222/2018 sekä 5 §:n 3 momentin 2, 3, 6 ja 7 kohta sekä 5 momentti, 8 §:n 1 momentin 5 kohta ja 16 c §: n johdantokappale asetuksessa 738/2017, sekä
lisätään 5 §:n 3 momenttiin, sellaisena kuin se on asetuksessa 738/2017, uusi 8 kohta, 8 §:n 1 momenttiin, sellaisena kuin se on asetuksissa 475/2013 ja 738/2017, uusi 6 kohta seuraavasti:

2 §
Määritelmät

Tässä asetuksessa tarkoitetaan:
— — — — — — — — — — — — — — — — — — — —
8) säiliöllä säiliövaunun säiliötä, irrotettavaa säiliötä, monisäiliövaunun säiliötä, MEG-konttia, UN-säiliötä ja säiliökonttia;
— — — — — — — — — — — — — — — — — — — —
13) ECM-todistuksella raideliikennelain (1302/2018) todistusta, joka on annettu sertifioidulle kunnossapidosta vastaavalle yksikölle.

Selostus:

Pykälän 8 kohtaan tehtiin määritelmällisiä tarkennuksia. Säiliövaunu muutettiin säiliövaunun säiliöksi ja monisäiliövaunu muutettiin monisäiliövaunun säiliöksi. Tarkoituksena on, että uudet käsitteet viittaavat paremmin konkreettiseen säiliöön.

Pykälän 13 kohtaan päivitettiin raideliikennelain säädösnumero.

5 §
Vaarallisten aineiden luokitus

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto voi kuljetusturvallisuuden varmistamiseksi luokitella vaarallisen aineen tai hyväksyä sen luokituksen, jos:
— — — — — — — — — — — — — — — — — — — —
2) on kyse VAK-lain 3 a §:n tai 24 §:n 2 momentin nojalla annetun vaarallisten aineiden aineluettelon yksityiskohtaisista erityismääräyksistä, joissa aineille tai esineille, lukuun ottamatta radioaktiivisia aineita tai esineitä, on annettu luokitukseen liittyvä kuljetusehto;

3) Suomeen toimitettavalla räjähteellä ei ole RID-määräysten mukaista luokitusta ja Suomi on ensimmäinen RID-määräyksiä soveltava maa, johon lähetys saapuu paitsi, jos kuljetusketjuun on liittynyt vaarallisten aineiden meri- tai ilmakuljetus ja räjähteellä on meri- tai ilmakuljetuksen mukainen luokitus;
— — — — — — — — — — — — — — — — — — — —
6) on kyse itsereaktiivisesta aineesta tai orgaanisesta peroksidista, jota ei ole mainittu VAK-lain 3 a §:n tai 24 §:n 2 momentin nojalla annettujen määräysten: a) luokitusta koskevissa luetteloissa, jotka koskevat valmiiksi luokiteltuja itsereaktiivisia aineita tai orgaanisia peroksideja; b) pakkaustapaa koskevassa luettelossa tai säiliöille tarkoitetussa soveltamisehdossa, joita sovelletaan itsereaktiivisille aineille tai orgaanisille peroksideille;

7) Suomeen toimitettavalla itsereaktiivisella aineella tai orgaanisella peroksidilla ei ole RID-määräysten mukaista luokitusta ja Suomi on ensimmäinen RID-määräyksiä soveltava maa, johon lähetys saapuu, paitsi, jos kuljetusketjuun on liittynyt vaarallisten aineiden meri- tai ilmakuljetus ja aineella on meri- tai ilmakuljetuksen mukainen luokitus;

8) on kyse ammoniumnitraattipohjaisesta lannoitteesta, jonka kuljettaminen ilman viranomaisen luokitusta tai hyväksyntää on kielletty ja joka luokittuu vaarallisten aineiden kuljetusluokkaan 5.1 VAK-lain 3 a §:n ja 24 §:n 2 momentin annettujen määräysten mukaisesti.
— — — — — — — — — — — — — — — — — — — —
Säteilyturvakeskus voi kuljetusturvallisuuden varmistamiseksi luokitella radioaktiivisen aineen tai esineen taikka hyväksyä sen luokituksen, jos on kyse VAK-lain 3 a §:n tai 24 §:n 2 momentin nojalla annetun vaarallisten aineiden aineluettelon yksityiskohtaisista erityismääräyksistä, joissa aineille tai esineille on annettu luokitukseen liittyvä kuljetusehto. Jos radioaktiivisen aineen luokitus on virheellinen, Säteilyturvakeskus voi luokitella radioaktiiviselle aineelle asianmukaisen luokituksen kuljetusturvallisuuden varmistamiseksi. Jos radioaktiivisen aineen luokituksessa on epäselvyyttä, Säteilyturvakeskus voi luokitella tai hyväksyä aineelle asianmukaisen luokituksen kuljetusturvallisuuden varmistamiseksi.

Selostus:

Pykälän 3 momentin 2 kohtaa muutettiin siten, että Turvallisuus- ja kemikaalivirasto ei luokittele radioaktiivisia aineita ja esineitä eikä hyväksy niiden luokituksia. Niiden luokittelu ja luokituksen hyväksyminen on Säteilyturvakeskuksen vastuulla, mistä säädetään pykälän 5 momentissa. Lisäksi pykälän 3 momentin 3, 6 ja 7 kohtaan tehtiin muutoksia, joiden tarkoitus on saattaa kotimainen sääntely paremmin vastaamaan kansainvälistä sääntelyä. Pykälän 3 momentin soveltamisalaa rajattiin siten, että säännös ei koske räjähdevaatimuksia, jos ne ovat VAK-ilma tai VAK-merivaatimusten mukaisia. Sama muutos tehtiin 3 momentin 7 kohtaan. Lisäksi 3 momentin 6 kohdan a ja b alakohtia muutettiin siten, että niistä poistettiin rajaus tyypin F organisiin peroksideihin.

Pykälän 3 momenttiin lisättiin uusi 8 kohta. Turvallisuus- ja kemikaalivirastolle annettiin toimivalta hyväksyä ammoniumnitraattipohjaisen lannoitteen luokituksen, kun lannoite luokittuu vaarallisten aineiden kuljetusluokkaan 5.1 (syttyvästi vaikuttavat (hapettavat) aineet). Ammoniumnitraattipohjaisen lannoitteen kuljettaminen ilman tällaista hyväksyntää on kielletty. Lannoitteen koostumusta ja luokitusta koskevista vaatimuksista säädetään VAK-rautatiemääräyksen 2.2 luvussa ja 3.3 luvun 307 erityismääräyksessä.

Pykälän 5 momenttia muutettiin siten, että Säteilyturvakeskus on viranomainen, joka luokittelee radioaktiivisen aineen tai esineen taikka hyväksyy luokituksen, jos kuljetuksen turvallisuuden varmistamiseksi edellytetään viranomaisen hyväksyntä. Yksityiskohtaiset luokitusmääräykset tai vaarallisten aineiden aineluettelon erityismääräykset löytyvät VAK-rautatiemääräyksestä.

6 §
Vaaralliset aineet matkatavarana

Yksityishenkilö saa kuljettaa käsimatkatavarana henkilökohtaiseen tai kotitalouden käyttöön taikka vapaa-ajan tai urheiluharrastuksiin tarkoitettuja pieniä määriä vaarallisia aineita, jotka on pakattu vähittäismyyntiä varten sekä enintään 60 litraa polttonesteitä uudelleentäytettävissä astioissa.

Selostus:

Pykälää muutettiin siten, että yksittäisessä astiassa polttonestettä voi olla enintään 60 litraa. Aiemmin enimmäismäärä oli 5 litraa.  Muutos perustuu RID-määräyksiin. Kuljetusyritys voi asettaa kuljetusehdoilla lainsäädäntöä pidemmälle meneviä rajoituksia itse kuljetettaville VAK-aineille ja niiden määrille.

8 §
Lähettäjä

Lähettäjän yleisistä velvollisuuksista säädetään VAK- lain 8 §:ssä. Lisäksi lähettäjän on:
— — — — — — — — — — — — — — — — — — — —
5) varmistettava, että tyhjät, puhdistamattomat säiliöt, joita ei ole tyhjennetty kaasuista, tai tyhjät puhdistamattomat vaunut sekä irtotavarakuljetuksiin käytetyt vaunut ja kontit on merkitty oikein ja että niissä on oikeat lipukkeet, suurlipukkeet ja merkit ja että tyhjät, puhdistamattomat säiliöt on suljettu ja että edellä tarkoitetut säiliöt, vaunut ja kontit ovat yhtä tiiviitä kuin täytettyinä;

6) käytettävä vain säiliöitä, jotka on hyväksytty ja ovat soveltuvia kyseiseen vaarallisen aineen kuljetukseen ja jotka on merkitty säännösten ja VAK-lain 24 §:n 2 momentin nojalla annettujen määräysten mukaisesti.

Selostus:

Pykälän 1 momenttiin lisättiin uusi 6 kohta. Vaatimus perustuu RID-määräyksiin. Lisäksi pykälän 1 momenttiin tehtiin 5 tekninen muutos.

9 §
Kuljetuksen suorittaja ja liikkuvan kaluston kuljettaja

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — —
Kuljetuksen suorittaja voi kuitenkin 1 momentin 1, 2 ja 4–6 kohdassa tarkoitetuissa tapauksissa luottaa muiden osapuolten hänelle antamiin tietoihin. Kuljetuksen suorittaja saa luottaa 1 momentin 3 kohdassa tarkoitetuissa tapauksissa siihen, mitä merikuljetusta varten laaditussa IMDG-säännöstön mukaisessa pakkaustodistuksessa vakuutetaan.
— — — — — — — — — — — — — — — — — — — —
Kuljetuksen suorittajan on joko itse tai säiliövaunun haltijan välityksellä huolehdittava siitä, että kunnossapidosta vastaavalle yksikölle on annettu tarvittavat tiedot siitä, mitä säiliövaunun säiliöiden ja niiden varusteiden kunnossapidosta säädetään tavaravaunujen kunnossapidosta vastaavien yksiköiden sertifiointijärjestelmästä ja asetuksen (EY) N:o 653/2007 muuttamisesta annetun komission asetuksen (EU) N:o 445/2011 5 artiklassa.

Selostus:

Pykälän 4 momentissa muutettiin pakkaustodistusten sääntelyä. Jatkossa kuljetuksen suorittaja saa luottaa 1 momentin 3 kohdassa tarkoitetuissa tapauksissa siihen, mitä merikuljetusta varten laaditussa IMDG-säännöstön mukaisessa pakkaustodistuksessa vakuutetaan. Todistus edellytetään, jos VAK-kuljetusta rautatiellä seuraa VAK-merikuljetus. Todistuksella vakuutetaan, että pakkaaminen on tehty todistuksen ehtojen mukaisesti.

Pykälän 8 momenttia tarkennettiin siten, että tarvittavat tiedot voi toimittaa myös säiliövaunun haltijan välityksellä. Tietojen toimittamisessa on myös huomioitava  tavaravaunujen kunnossapidosta vastaavien yksiköiden sertifiointijärjestelmästä ja asetuksen (EY) N:o 653/2007 muuttamisesta annetun komission asetuksen (EU) N:o 445/2011 5 artiklan vaatimukset.

16 c §
Kunnossapidosta vastaava yksikkö

Raideliikennelain 74 §:ssä säädetyn mukaisesti sertifioidun kunnossapidosta vastaavan yksikön on varmistettava että:

Selostus:

Pykälän 1 momentin johdannossa muutettiin viittaus rautatielakiin viittaukseksi raideliikennelakiin.

21 §
Ilmoitus pakkauksen rikkoutumisesta

Selostus:

Pykälässä kumottiin säännös, jonka mukaan lähettäjän, kuljetuksen suorittavan rautatieyrityksen ja vastaanottajan on ilmoitettava tavanomaisessa kuljetusolosuhteessa tapahtuneesta hyväksytyn tai muuten vaatimustenmukaiseksi osoitetun pakkauksen rakenteen rikkoutumisesta. Kumoaminen johtuu siitä, että Euroopan rautatievirasto (ERA) on katsonut, että pykälä on päällekkäinen ilmoitusvelvollisuutta koskevien RID-määräysten kanssa, jotka on saatettu voimaan aiemmin asetuksen 34 §:ssä. Täten jatkossa ilmoitusvelvollisuudesta säädetään ainoastaan 34 §:ssä. Yleisesti todettakoon, että ilmoittamisvelvollisuuden painopistettä on siirretty siten, että pakkausten viat pyritään havaitsemaan ja ilmoittamaan niistä jo kuljetuksia edeltävissä vaiheissa.


Tämä asetus tulee voimaan 28 päivänä kesäkuuta 2019


Johan Pråhl
Asianajaja
HPP Asianajotoimisto Oy
Puh. +358 9 474 21
johan.prahl@hpp.fi

Dokumentin lukeminen vaatii sisäänkirjautumisen

 
 
 
 
 
 
 
 

Tilaaminen

Edilex on Suomen johtava ammattilaisten lakitietopalvelu. Edilex sisältää Suomen laajimman ajantasaisen säädöstietokannan erinomaisin linkityksin oikeustapauksiin, esitöihin ja muihin oikeudellisiin aineistoihin sekä juridisen uutispalvelun. Lakikanava-seurantapalvelussa voit valita aihealueet ja aineistot, joita haluat seurata päivittäin.

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.