Uutisten vuosihakemisto, Siviilioikeus 2019
Siviilioikeus 2018 Siviilioikeus 2020
- Uutiset
15.11.2019 14.15
Lausuntotiivistelmä lunastuslainsäädännön korvausperusteiden tarkistamisestaSuuri osa lausunnonantajista kannattaa mietinnössä esitettyjä muutoksia ja pitää niitä tarpeellisina erityisesti täyden korvauksen vaatimuksen toteutumisen kannalta. Kunnat suhtautuvat keskeisiin lakiehdotuksiin pidättyväisesti. Valtaosa kunnista katsoo täyden korvauksen periaatteen toteutuvan jo nykyisen sääntelyn puitteissa, minkä vuoksi ne katsovat, että korvausperusteita koskeva sääntely tulisi pysyttää nykyisenlaisena. - Uutiset
15.11.2019 10.00
Työssään syöpäsairauden vaaralle altistuvien rekisteröintiä tarkennetaan - muutokset voimaan vuoden 2020 alussaTyönantajalla on Suomessa lakisääteinen velvollisuus pitää luetteloa sellaisista työpaikalla käytetyistä aineista, seoksista ja työmenetelmistä, jotka aiheuttavat syöpää tai vaurioittavat perimää. Samoin työnantajan on pidettävä rekisteriä niistä työntekijöistä, jotka altistuvat näille tekijöille. Työnantaja ilmoittaa nämä henkilöt myös Työterveyslaitoksen pitämään niin sanottuun ASA-rekisteriin. - Uutiset
14.11.2019 16.00
Lapsenhuoltolakiin uudistuksia 1. joulukuuta 2019Lapsen huoltoa ja tapaamisoikeutta koskeva laki uudistuu 1. joulukuuta 2019. Uudistuksen keskeinen tavoite on parantaa lapsen edun toteutumista asioissa, jotka koskevat huoltoa ja tapaamisoikeutta. Lakiin tulee uusia säännöksiä huoltajan velvollisuudesta vaalia lapselle läheisiä ihmissuhteita ja suojella lasta kaikenlaiselta ruumiilliselta ja henkiseltä väkivallalta. Molempien vanhempien on myötävaikutettava vahvistetun tapaamisoikeuden toteutumiseen. Lisäksi laissa säädetään vanhemmille velvollisuus ilmoittaa etukäteen toiselle vanhemmalle muuttoaikeistaan, jos muutto vaikuttaisi huollon tai tapaamisoikeuden toteutumiseen. - Uutiset
14.11.2019 15.22
Sosiaaliturva- ja vakuutuslainsäädäntöön tehdään EU:n tietosuoja-asetuksen johdosta muutoksiaTietosuoja-asetuksen kanssa ristiriitaiset tai päällekkäiset säännökset ehdotetaan poistettaviksi, koska EU:n tietosuoja-asetusta sovelletaan jäsenmaissa suoraan. Lisäksi lainsäädäntöön lisättäisiin joitakin tietosuoja-asetusta tarkentavia säännöksiä ja välttämättömiä poikkeuksia tietosuoja-asetuksen velvoitteista. Hallitus antoi asiaa koskevan esityksen eduskunnalle torstaina 14. marraskuuta. Esitys vastaa keskeisiltä osiltaan aiempaa hallituksen esitystä (HE 52/2018), jonka käsittely edellisessä eduskunnassa raukesi. Tarkoitus on, että asiaa koskevat lait tulisivat voimaan mahdollisimman pian. - Uutiset
14.11.2019 15.01
Hallinto-oikeus arvioi etuosto-oikeuden edellytyksiäHallinto-oikeus totesi, että etuosto-oikeuden kohteena olevan määräalan aluetta ei ole yleiskaavassa osoitettu yhdyskuntarakentamiseen. Määräala kuitenkin sijoittuu asemakaava-alueiden väliselle alueelle, ja määräalaa ympäröivällä alueella on tiheää haja-asutusta. Kunta on lupakäytännössään katsonut määräalaan rajoittuvan alueen olevan suunnittelutarvealuetta. Kunta oli jo ennen etuosto-oikeuden käyttämistä omistanut määräalan läheisyydessä kiinteistöjä ja ilmoittanut käyvänsä neuvotteluja hankkiakseen alueelta lisää maata kaavoitusta varten. Edellä lausutun perusteella hallinto-oikeus katsoi, että kunnanhallitus oli osoittanut käyttäneensä etuosto-oikeutta etuostolain 1 §:n 3 momentin mukaisesti maan hankkimiseksi kohtuullisessa ajassa tapahtuvaa yhdyskuntarakentamista varten. Kunnanhallituksen päätös ei ollut lainvastainen. (Vailla lainvoimaa 14.11.2019) - Uutiset
14.11.2019 12.23
Liikennevakuutuskeskus: Kenelle ajoneuvojen tuottama tieto kuuluu? Eurooppalaiset autoalan järjestöt vaativat Euroopan komissiota takaamaan datan saatavuuden lainsäädännölläVakuutusalan eurooppalainen yhdistys Insurance Europe on allekirjoittanut lukuisten eurooppalaisten autoalan järjestöjen kanssa vetoomuksen ajoneuvojen tuottaman tiedon avaamisesta kaikkien alan toimijoiden käyttöön. Vetoomuksessa vaaditaan Euroopan komissiota takaamaan datan saatavuus lainsäädännöllä. Tällä hetkellä ajoneuvoista kertyvä data on autovalmistajien hallussa. Vetoomuksessa mainitaan, että tietojen laajempi hyödyntäminen turvaisi kuluttajien valinnanvapauden, vahvistaisi kilpailua ja mahdollistaisi innovaatioita. - Uutiset
14.11.2019 9.11
KHO:n ratkaisu kunnalle myönnetyn lunastusluvan edellytyksistäKorkein hallinto-oikeus katsoi, että asiassa oli alueen sijaintiin ja kaavoitustilanteeseen nähden selvitetty, että aluetta tarvittiin maankäyttö- ja rakennuslain 99 §:n 3 momentissa tarkoitetulla tavalla kunnan suunnitelmanmukaiseen yhdyskuntakehitykseen. Asiassa ei ollut perusteita katsoa, että lunastusluvan hakeminen olisi valituksissa tarkoitetulla tavalla perustunut sellaiseen kunnan perusteettomaan taloudellisen edun tavoitteluun, jota muun ohella Suomen perustuslaista, Euroopan ihmisoikeussopimuksesta ja Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen oikeuskäytännöstä ilmenevä omaisuudensuojaperiaate huomioon ottaen olisi ollut pidettävä esteenä lunastusluvan myöntämiselle. - Uutiset
13.11.2019 14.00
Kuluttaja-asiamiehen linjaus "Vaikuttajamarkkinointi sosiaalisessa mediassa"Yritys on aina vastuussa markkinoinnistaan riippumatta siitä, minkä tahon se valitsee toteuttamaan markkinointia. Sekä yrityksen että some-vaikuttajan on vaikuttajamarkkinoinnissa varmistettava, että kaupallisesta yhteistyöstä ei muodostu piilomainontaa. Vaikuttajamarkkinointia tekevä yritys on kuluttajansuojalain perusteella vastuussa kaupallisesta yhteistyöstä kertomisesta riippumatta siitä, onko kaupallinen yhteistyö toteutettu ammattimaisen vaikuttajan tai harrastajavaikuttajan kanssa. - Uutiset
13.11.2019 13.30
Tasa-arvovaltuutettu: Kiintiösäännöksen soveltaminen Tampereen yliopiston hallituksessaTampereen yliopistoon on vuonna 2018 valittu hallitus, jonka seitsemästä jäsenestä kaksi on naisia. Tasa-arvovaltuutettu otti selvitettäväkseen, onko hallituksen nimeämisessä noudatettu naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta annetun lain (609/1986, tasa-arvolaki) 4 a §:n säännöksiä. - Uutiset
13.11.2019 12.35
Tukes testautti 20 tatuointi- ja kestopigmentointiväriä: kahdeksasta väristä löytyi terveydelle vaarallisia aineitaTurvallisuus- ja kemikaalivirasto on selvittänyt tatuointi- ja kestopigmentointivärien turvallisuutta. Tukes testautti yhteensä 20 tatuointi- ja kestopigmentointiväriä. Kahdeksan testattua väriä sisälsi kemikaaleja, jotka saattavat aiheuttaa syöpää tai haitata lisääntymistä. Värit sisälsivät erilaisia aromaattisia amiineja, polysyklisiä aromaattisia hiilivetyjä tai raskasmetalleja. Tukes on ollut yhteydessä värejä myyneisiin yrityksiin ja velvoittanut yrityksiä ottamaan terveydelle vaaralliset tatuointivärit pois myynnistä. - Uutiset
12.11.2019 13.39
Hovioikeuden erimielinen tuomio: Asuntoyhtiön oli korvattava vahinko, koska sen oli todettu aiheuttaneen vesivahingon huolimattomuudesta laiminlyömällä kunnossapitovelvoitettaan - menettely oli syy-yhteydessä osakkeenomistajalle vuokranmenetyksenä aiheutuneeseen vahinkoonAsiassa oli kysymys siitä, oliko asuntoyhtiö toiminut siten huolimattomasti, että se oli velvollinen korvaamaan osakkeenomistajan väittämän vahingon. Jos asuntoyhtiön katsottiin toimineen huolimattomasti, kysymys oli lisäksi väitetyn vahingon syy-yhteydestä asuntoyhtiön huolimattomaan menettelyyn sekä vahingon määrästä. Kanteen hylkäävä KO:n tuomio kumottiin. Asuntoyhtiö velvoitettiin suorittamaan osakkeenomistajalle vahingonkorvauksena aiheuttamansa vuokranmenetystä vastaava vahinko yht. 10.000 euroa ajalta 1.9.2014-30.6.2015 ja 1.000 euroa kuukaudessa ajalta 1.7.2015-31.12.2015, yht. 6.000 euroa. Asuntoyhtiö velvoitettiin korvaamaan osakkeenomistajan oikeudenkäyntikulut KO:ssa 7.000 (alv 0%) eurolla ja HO:ssa 4.000 (alv 0%) eurolla korkoineen. Osakkeenomistaja vapautettiin velvollisuudesta korvata asuntoyhtiön oikeudenkäyntikulut KO:ssa. Osakkeenomistajan vahingonkorvausta koskeva vaatimus KO:n tuomion antamisen jälkeiseltä ajalta jätettiin tutkimatta. Erimieltä ollut hovioikeudenneuvos katsoi, että osakkeenomistajan valitus oli kaikilta osin hylättävä. Hän pysytti siten KO:n tuomion lopputuloksen. (Vailla lainvoimaa 12.11.2019) - Uutiset
12.11.2019 13.03
Hovioikeus arvioi muun muassa sovellettavaa lakia, reklamaatiovelvollisuutta ja saatavan vanhentumista asunto-osakeyhtiön vahingonkorvausasiassaHovioikeus katsoi, että ratkaisussa lausutut seikat huomioon ottaen vastaavasti kuin korkeimman oikeuden ratkaisussa KKO 2003:131 on katsottu, että X Oy:n (aiemmin Ky) ja A:n vastuu muutostöiden mahdollisesti aiheuttamista vahingoista asunto-osakeyhtiölle määräytyi sopimussuhteissa noudatettavien periaatteiden mukaisesti. Tällaiseen sopimuksenkaltaiseen suhteeseen asunto-osakeyhtiön ja muutostyön toteutettaneen osakkeenomistajan välille ei ollut perusteltua asettaa reklamaatiovelvollisuutta. Asunto-osakeyhtiöllä ei ollut velvollisuutta reklamoida X Ky:lle vahingonkorvausvaatimusten perusteena olevista väitteistä. Vanhentumislain 7 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaisesti asunto-osakeyhtiön vaatimusten vanhentuminen henkilökohtaisesti vastuunalaista yhtiömiestä kohtaan oli alkanut samaan aikaan kuin kommandiittiyhtiötä kohtaan eli 5.5.2008. Asiassa ei ilmennyt, että vanhentumista A:ta kohtaan oli katkaistu ennen 5.5.2011. Vahingonkorvausvaatimukset A:ta kohtaan olivat vanhentuneet. (Vailla lainvoimaa 12.11.2019) - Uutiset
12.11.2019 12.05
Hovioikeus: Käräjäoikeuden ei olisi tullut jättää osakeyhtiön kuittausvaatimusta Valtiokonttoria vastaan tutkimattaEspoon käräjäoikeus oli yksipuolisella tuomiolla velvoittanut Luontoportti Oy:n maksamaan Valtiokonttorille pääomaa ja korkoa sekä korvaamaan sen oikeudenkäyntikulut korkoineen. Luontoportti Oy oli hakenut takaisinsaantia yksipuoliseen tuomioon ja esittänyt Valtiokonttorin edustamaa kantajaa, Suomen valtiota kohtaan kuittausvaatimuksen, joka oli perustunut Innovaatiorahoituskeskus Business Finlandin (jäljempänä Business Finland, aiemmin Tekes) virheellisestä menettelystä aiheutuneeseen vahinkoon. Käräjäoikeus oli jättänyt kuittausvaatimuksen tutkimatta sillä perusteella, että Valtiokonttori ja Business Finland käyttivät valtion puolesta puhevaltaa omiin toimialoihinsa kuuluvissa asioissa, eikä Luontoportti Oy:n vaatimusta ollut mahdollista tutkia oikeudenkäynnissä, jossa Business Finland ei ollut valtion puolesta vastaamassa vaatimuksiin. Business Finland ei myöskään voinut pelkästään kuultavan asemassa toimia valtion puolesta vastaajana riita-asiassa, eikä kuultavaa kohtaan voitu antaa velvoittavaa tuomiota. Käräjäoikeus oli myös evännyt Luontoportti Oy:n kuittausvaatimuksensa tueksi nimeämän todistelun. Hovioikeus totesi, että estettä Luontoportti Oy:n kuittausvaatimuksen tutkimiselle ei käräjäoikeuden mainitsemilla perusteilla ollut. (Vailla lainvoimaa 12.11.2019) - Uutiset
12.11.2019 11.00
Kykeni pelaamaan golfia - lääkäreitä ja vakuutusyhtiötä erehdyttänyt tuomittiin petoksen asemasta törkeästä petoksesta 1 v 2 kk ehdolliseen vankeusrangaistukseen ja korvamaan vakuutusyhtiölle 19.802,15 euron asemasta 146.047,32 euroaVastaaja oli asiassa kuvatulla tavalla erehdyttänyt lääkäreitä ja sitä kautta vahinkovakuutusyhtiötä antamalla harhaanjohtavaa ja väärää tietoa toimintakyvystään 7.5.2008 – 4.6.2011 ja tämän lisäksi liioitellut kipujaan vuonna 2010. Kun otettiin huomioon vastaajan menettelystä vahinkovakuutusyhtiölle aiheutuneen vahingon määrän lisäksi se, että vastaajan teko oli jatkunut yli 7 vuoden ajan, HO katsoi, että teko täytti törkeän petoksen tunnusmerkistön. HO arvioi, että 1 v 2 kk vankeusrangaistus oli oikeudenmukainen seuraamus vastaajan syyksi luetusta teosta. Asiassa ei ollut perusteita sovitella korvausvelvollisuutta. (Vailla lainvoimaa 12.11.2019) - Uutiset
12.11.2019 9.10
Tyytymättömyyden ilmoitusta koskeva asianajajan kantelu pesänjakajan vapauttamista koskevasta päätöksestä hylättiinAA oli vaatinut, että hänen tyytymättömyyden ilmoituksensa hyväksytään myös siltä osin kuin se oli koskenut KO:n päätöksen perusteluja ja hakemusasian prosessia KO:ssa. AA oli sanotulla päätöksellä vapautettu pesänjakajan tehtävästä. AA oli vedonnut siihen, että pesänjakajan vapauttamista koskevan päätöksen perustelut vaikuttivat myös hänelle maksettavan palkkion suuruuteen. HO katsoi, että KO oli menetellyt oikein jättäessään hyväksymättä tyytymättömyyden ilmoituksen päätökseen siltä osin kuin se oli koskenut päätöksen perusteluja ja hakemusasian prosessia KO:ssa. (Vailla lainvoimaa 12.11.2019) - Uutiset
12.11.2019 8.30
Löytötavarapalveluun soittamisesta 73,75 euron lasku - kuluttajariitalautakunta suositti Suomen Löytötavarapalvelua hyvittämään soitetun puhelun hinnan siten, että kuluttajan maksettavaksi jää 5 euroaKuluttaja oli soittanut Suomen Löytötavarapalvelu Oy:n maksulliseen 0600-alkuiseen palvelunumeroon 26.10.2017. Hän jonotti numerossa noin 24 minuuttia. Kuluttajan mukaan itse puhelu kesti noin puoli minuuttia, sillä kukkaroa ei ollut löydetty. Kuluttaja sai puhelinoperaattoriltaan laskun, jossa tämän puhelun hinnaksi muodostui 73,75 euroa. Lautakunta katsoi, että tapauksessa osapuolten välillä oli sovittu puhelinpalvelun jonotuksen olevan maksullista. Sen sijaan palvelun hinnasta ei voitu katsoa sovitun, koska kuluttajalle ei ollut annettu hintatietoja heti puhelun alussa. Riittävää ei ole, että puhelinpalvelussa hintatiedon osalta viitataan elinkeinonharjoittajan verkkosivuille, koska sopimusta ei tehdä internetin välityksellä vaan puhelinnumeroon soittamalla. Lautakunta totesi, että hintatieto olisi voitu antaa nauhoitteessa vaivatta ja nopeasti. Lautakunta arvioi, että korkeintaan minuutin kestäneestä, arkipäivänä klo 18.40 suoritetusta puhelinpalvelusta olisi ollut tässä tapauksessa kohtuullista veloittaa 5 euroa. - Uutiset
11.11.2019 16.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu lentäjien työsuhteen automaattisesta päättymisestä 60 vuoden iässäYhdenvertaista kohtelua työssä ja ammatissa koskevista yleisistä puitteista annetun direktiivin 2000/78/EY 2 artiklan 5 kohta ei ole esteenä kansalliselle säännöstölle, jonka mukaan sellaisen yhtiön, joka käyttää ilma-aluksia jäsenvaltion kansallisen turvallisuuden suojaamiseen liittyvässä toiminnassa, palveluksessa olevien lentäjien työsuhde päättyy automaattisesti heidän täyttäessään 60 vuotta, kunhan tällainen säännöstö on tarpeen yleisen turvallisuuden takaamiseksi tässä säännöksessä tarkoitetulla tavalla, mikä ennakkoratkaisua pyytäneen tuomioistuimen on varmistettava. Direktiivin 2000/78 4 artiklan 1 kohta ei ole esteenä kansalliselle säännöstölle, jonka mukaan sellaisen yhtiön, joka käyttää ilma-aluksia jäsenvaltion kansallisen turvallisuuden suojaamiseen liittyvässä toiminnassa, palveluksessa olevien lentäjien työsuhde päättyy automaattisesti heidän täyttäessään 60 vuotta, kunhan tällainen säännöstö on tässä säännöksessä tarkoitetulla tavalla oikeasuhteinen, mikä ennakkoratkaisua pyytäneen tuomioistuimen on varmistettava. - Uutiset
11.11.2019 13.51
Tukes muistuttaa: Kiinteistön haltija, tunnista vastuusi sähköjärjestelmän turvallisuuden ylläpidossaKuluneet tai rikkoutuneet asennukset ja sähköllä toimivat laitteet ja koneet aiheuttavat sähköiskuja, tulipaloja sekä odottamattomia käyttökeskeytyksiä. Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) muistuttaa, että toimitila- ja teollisuusrakennusten ja suurten maatalousrakennusten sähköjärjestelmien lakisääteinen määräaikaistarkastus on olennainen osa kunnossapitoa. Asuinrakennuksille määräaikaistarkastus ei ole pakollinen. - Uutiset
11.11.2019 10.30
Lasten oikeus tavata äitiään poistettiin äidin vaatimuksestaÄiti oli HO:ssa vaatinut, että KO:n määräämä tapaamisoikeus hänen ja lasten välillä poistetaan. Perusteinaan äiti oli lausunut, ettei hän tule tapaamaan lapsiaan isän vaatimin ja KO:n määräämin tavoin. Äidin mukaan KO:n päätös oli lasten edun kannalta haitallinen ja se toimi esteenä sille, että lasten ja äidin tapaamisia järjestettäisiin kulloiseenkin tilanteeseen soveltuvalla tavalla. Isä oli vaatinut, että valitus hylätään. Perusteinaan isä oli lausunut, että sopimukseen perustuva KO:n ratkaisu oli katsottava äitiä sitovaksi. Isän mukaan KO:n vahvistama tapaamisoikeus oli lasten edun mukainen. (Vailla lainvoimaa 11.11.2019) - Uutiset
11.11.2019 9.30
EU:n neuvosto hyväksyi kuluttajansuojaa tehostavan direktiivinEU pyrkii tehostamaan kuluttajansuojaa. Sovittuaan asiasta Euroopan parlamentin kanssa viime maaliskuussa neuvosto hyväksyi 8. marraskuuta direktiivin, jolla nykyaikaistetaan EU:n kuluttajansuojalainsäädäntöä ja helpotetaan kuluttajien oikeuksien toteutumista.