Ympäristörikkomus
- Uutiset
7.7.2023 10.29
Hämeen ELY-keskus: Hämeenlinnalainen yrittäjä tuomittiin sakkorangaistukseen ympäristönsuojelulain rikkomisestaKanta-Hämeen käräjäoikeus on tuominnut hämeenlinnalaisen jätteenkäsittelytoimintaa harjoittaneen yrittäjän ympäristönsuojelulain rikkomisesta sakkorangaistukseen. (Vailla lainvoimaa 7.7.2023) - Uutiset
24.2.2022 8.45
Haaste-lehden 1/2022 teemana ympäristörikokset ja kestävä kehitysTuoreen Haaste-lehden teemana on ”ympäristörikokset ja kestävä kehitys”. Artikkeleissa pohditaan, miten ympäristörikoksiin puuttumista voidaan tehostaa ja miten niitä voitaisiin ennaltaehkäistä. Numerossa tarkastellaan myös, miten kestävä kehitys ja ilmastonmuutos liittyvät kriminaalipolitiikkaan tai laajemmin oikeuspolitiikkaan. - Uutiset
14.12.2021 12.14
Hovioikeus kumosi käräjäoikeuden tuomion ympäristön turmelemista koskevien syytteiden hylkäämisestä – yhtiölle myös 100.000 euron yhteisösakko ja rikoshyötynä valtiolle 2.505.293,56 euroaHovioikeudessa oli kysymys ensinnä siitä, oliko tekoaikana voimassa olleiden ympäristölupien varastointimäärän rajoittamista koskeva lupamääräys koskenut myös X Oy:n varastoimaa Betoroc-mursketta ja oliko lupamääräystä siten varastointimäärät ylittämällä rikottu. Mikäli yhtiö oli menetellyt ympäristöluvan vastaisesti, kysymys oli siitä, olivatko vastaajat menetelleet tahallisesti tai törkeän huolimattomasti sekä oliko menettely ollut omiaan aiheuttamaan vähäistä suurempaa ympäristön pilaantumista tai sen vaaraa. Mikäli vastaajien katsottiin syyllistyneen ympäristön turmelemiseen, kysymys oli vielä rangaistuksen määräämisestä ja rikoshyödyn menettämisestä. (Vailla lainvoimaa 14.12.2021) - Uutiset
10.11.2020 13.20
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus hylkäsi syytteen ympäristörikkomuksestaYmpäristörikkomuksen syyksilukeminen edellyttää tekijältä tahallisuutta tai törkeää huolimattomuutta. Tältä osin arvioinnissa on otettava huomioon rikoksesta epäillyn toimet kokonaisuudessaan. Ottaen huomioon esitetty selvitys X Oy:n toimittamista lukuisista jätevesialtaan tyhjennyksistä kysymyksessä olevana ajanjaksona, järjestelyn poikkeuksellisuus sekä asian taustat A:n ei ollut hovioikeuden arvion mukaan osoitettu toimineen asiassa tahallisesti tai törkeän huolimattomasti. Hovioikeus päätyi siihen, ettei esitetty selvitys osoita A:n menetelleen tahallaan tai törkeästä huolimattomuudesta käräjäoikeuden hänen syykseen lukeman ympäristörikkomuksen tunnusmerkistön täyttymisen edellyttämällä tavalla. Syyte oli hylättävä. (Vailla lainvoimaa 10.11.2020) - Uutiset
4.5.2020 10.10
Hovioikeus muutti ympäristön turmelemisen ympäristörikkomukseksi ja vapautti vastaajan menettämisseuraamuksestaA:n syyksi luetusta menettelystä ei väitetty aiheutuneen vahinkoa ympäristölle. Syyksiluettujen ajoneuvojen määrän vuoksi myös ympäristölle aiheutunut vaara oli ollut vähäinen. A:n syyksi luettu ympäristön turmeleminen oli kokonaisuutena arvostellen vähäinen. Hän oli sen vuoksi syyllistynyt ympäristön turmelemisen sijasta ympäristörikkomukseen. A:n rikoksella saamaa hyötyä arvioitaessa oli verrattava rikollista menettelyä sitä mahdollisimman lähellä olevaan lailliseen menettelyvaihtoehtoon (esim. KKO 2002:60). A:lle ei olisi aiheutunut kustannuksia, jos hän olisi menetellyt laillisesti pyytämällä Kuusakoski Oy:n noutamaan jätteeksi luokitellut ajoneuvot kierrätykseen. Koska hänelle ei ollut näin ollen syntynyt rikollisesta menettelystä säästöä, vaatimus rikoksella saavutetun hyödyn menettämisestä oli hylättävä. (Vailla lainvoimaa 4.5.2020) - Uutiset
11.12.2019 9.25
Hovioikeus: Torjunta-aineen ruiskutuksen ja naapurin kasveille syntyneiden vahinkojen välillä oli syy-yhteysA esitti vaihtoehtoisena selityksenä valokuvista ilmenneille seikoille, että vahingot johtuisivat hallasta. Hovioikeus ei pitänyt tätä mahdollisena, koska myös sellaiset kasvit, jotka eivät ole erityisen herkkiä kylmyydelle, olivat vahingoittuneet. Näin ollen hovioikeus katsoi, ettei asiassa esitettyä näyttöä kokonaisuutena arvioitaessa jäänyt varteenotettavaa epäilyä siitä, että P:n kasveissa todetut vauriot olivat seurausta A:n suorittamasta torjunta-aineen ruiskuttamisesta. (Vailla lainvoimaa 11.12.2019) - Uutiset
9.8.2019 8.11
Hovioikeus hyväksyi käräjäoikeuden ratkaisun ympäristövahingon vuoksi kaupungille maksettavista korvauksista – kysymys ei ollut ympäristörikkomuksestaVastaaja oli ympäristövahinkojen korvaamisesta annetun lain nojalla velvollinen korvaamaan Hämeenlinnan kaupungille kohtuulliset kustannukset, jotka olivat johtuneet öljyvahingon uhan tai sen vaikutusten torjumisesta ja pilaantuneen ympäristön ennalleen palauttamisesta. (Vailla lainvoimaa 9.8.2019) - Uutiset
16.5.2018 13.00
Ympäristörikoskatsaus 2018: Ympäristön turmelemiseen ja luonnonsuojeluun liittyvien rikosten määrä kasvussaJuuri valmistuneen Kansallisen ympäristörikosten seurantaryhmän katsauksen mukaan esitutkintaviranomaisille tutkintaan tulleiden ympäristön turmelemiseen (192 kappaletta) ja luonnonsuojeluun (46) liittyvien rikosten määrä on viime vuosina ollut kasvusuuntainen. Sen sijaan ympäristörikkomusten (214) määrä on vähentynyt. - Uutiset
30.12.2014 9.22
Hovioikeus muutti käräjäoikeuden tuomion ympäristön turmelemisesta ympäristörikkomukseksi ja alensi ehdollisen vankeuden sakoksi öljyisen jätteen käsittelyä koskevassa asiassaOttaen huomioon pesuveden valumisen osalta ristiriitaiset kertomukset hovioikeus katsoi, ettei asiassa tullut riittävästi selvitetyksi, missä määrin ja missä yhteydessä öljyisiä pesuvesiä olisi päässyt hallin ulkopuolelle eikä menettelyä tältä osin voitu lukea A:n syyksi. Vahinkotapahtumia ei ollut siihen nähden, miten paljon jäteveden tyhjennyksiä oli suoritettu, ollut suurta määrää eikä aiheutunut konkreettinen vahinko ollut suuri. Vahinko oli saatu korjattua poistamalla pilaantunut maa-aines. Asiaa kokonaisuutena arvostellen hovioikeus katsoi, että menettelyssä oli kysymys ympäristörikkomuksesta. (Vailla lainvoimaa 30.12.2014) - Uutiset
22.10.2014 14.05
Työryhmä valmistelemaan ympäristörikostorjunnan strategiaaYmpäristöministeri Sanni Grahn-Laasonen ja sisäministeri Päivi Räsänen ovat asettaneet yhteistyöryhmän parantamaan viranomaisten yhteistyötä ympäristörikosten ehkäisemisessä ja torjunnassa. Ministeriöiden yhteisen työryhmän tavoitteena on saada kokonaiskuva ympäristörikoksiin liittyvästä kansallisesta yhteistyöstä, tunnistaa yhteistyön ongelmakohdat ja laatia ympäristörikostorjunnan strategia ja toimenpideohjelma. Selvityksen kohteena ovat erityisesti viranomaisyhteistyön toimivuus ja ympäristörikosasioiden koko käsittelyketju sekä tässä kokonaisuudessa mahdollisesti ilmenevät ongelmakohdat. - Uutiset
20.12.2013 14.28
Ympäristöverotuksen eri osa-alueita ja näihin liittyviä kannustimia ja rangaistuksia eri maissa analysoituKPMG:n Green Tax Index -raportissa on analysoitu kaikkiaan 21 maan ympäristöverotuksen eri osa-alueita ja näihin liittyviä kannustimia ja rangaistuksia, mukana myös Suomi. Raportti on suunnattu yritysten talous-, vero- ja vastuullisuusjohtajille, mutta siinä on luettavaa myös yritysten hallitusten jäsenille, lainsäätäjille ja viranomaisille sekä median edustajille. - Uutiset
14.10.2013 10.12
Ympäristörikokset kansainvälistyvätKansallisen ympäristörikosseurantaryhmän valmistuneesta ympäristörikoskatsauksesta käy ilmi, että ympäristörikollisuus on yhä enemmän valtioiden rajat ylittävää ja ilmenee monimuotoisena ympäristön turmelemisena. Ympäristörikosten laaja-alainen tarkastelu tulisikin huomioida lainsäädännön ja viranomaisyhteistyön kehittämisessä. - Uutiset
31.7.2013 10.57
Vain murto-osa Suomessa tehdyistä ympäristörikoksista päätyy rikostutkintaanTyypillisiä ympäristörikoksia ovat laittomat kaatopaikat, rakennusjätteiden dumppaaminen ja ongelmajätteiden hävittäminen, ruoppaaminen, rauhoitetun eläimen vahingoittaminen, ympäristölupaehtojen rikkominen ja öljypäästöt mereen. Usein ympäristörikokset tapahtuvat asutuksen ulkopuolella, missä ne jäävät helposti huomaamatta. - Uutiset
11.12.2012 11.54
Ympäristörikoksissa rangaistuskäytäntö on lievä ja syytteiden hylkäämisprosentti korkeaYmpäristörikokset ovat pääasiassa piilorikollisuutta ja menestyvät heikosti suomalaisessa rikosprosessissa. Suomen oikeuskäytännössä on erittäin harvinaista, että joku tuomitaan rangaistukseen törkeästä ympäristön turmelemisesta. Tyypillisimpiä ovat rikkomustyyppiset lainvastaisuudet ja ympäristön turmelemiset. Tyypillisimpiä seuraamuksia ympäristörikoksissa ovat sakkorangaistukset. Tämä käy ilmi Kansallisen ympäristörikosseurantaryhmän juuri valmistuneesta ympäristörikoskatsauksesta. - Uutiset
8.11.2012 9.01
Ympäristöministeriö antoi aluehallintoviranomaisille uuden ohjeen ympäristölupien valvontaan - Talvivaaran vuoksi erityistilanneryhmä ja esitys lisäresursseistaYmpäristöministeriö on antanut uuden valvontaohjeen aluehallintoviranomaisille ympäristölupien valvontaan. Valvontaohjeen oleellisin sisältömuutos on käyttää hallintopakkoa ympäristöluparikkomustilanteissa laillisen tilan palauttamiseksi aikaisempaa ohjetta nopeammin pitkittyvien päästökierteiden ehkäisemiseksi. - Uutiset
28.11.2011 13.03
Ympäristörikosten torjuntaan toivotaan yhteistä strategiaa - rikokset jäävät edelleen usein piiloonKansallinen ympäristörikosten seurantatyöryhmä on laatinut vuosia 2009 ja 2010 koskevan katsauksen ympäristörikostilanteesta Suomessa. Suomessa on selvästi vähemmän poliisin tietoon tulleita ympäristörikoksia kuin muissa Pohjoismaissa. Tehokkaan ympäristörikostorjunnan ja yhtenäisten menettelyjen varmistamiseksi seurantaryhmän suosituksena on, että kaikille ympäristörikosten torjuntaan osallistuville viranomaisille laadittaisiin yhteinen kansallinen ympäristörikostorjunnan strategia. - Uutiset
17.6.2011 14.16
Komissio patistelee jäsenvaltioita noudattamaan ympäristörikoksia koskevia sääntöjä - myös Suomella puutteita laivaliikenteen päästöjen osaltaEuroopan komissio on antanut 12 jäsenvaltiolle kaksi kuukautta aikaa ottaa lainsäädäntöönsä merten saastuttamisesta ja muista ympäristörikoksista langetettavia rangaistuksia koskevat EU:n säännöt. Ympäristönsuojelusta rikosoikeudellisin keinoin annettu direktiivi 2008/99/EY olisi pitänyt saattaa osaksi kansallista lainsäädäntöä 26. joulukuuta 2010 mennessä. Jäsenvaltioista 10 (Kypros, Tšekki, Saksa, Kreikka, Italia, Liettua, Malta, Portugali, Romania ja Slovenia) ei kuitenkaan ole tätä tehnyt. Kahdeksan valtiota (Tšekki, Suomi, Kreikka, Italia, Liettua, Portugali, Romania ja Slovakia) ei ole pannut täytäntöön erillisiä sääntöjä laivaliikenteen aiheuttamasta saastumisesta. Sitä koskeva direktiivi (2009/123/EY) olisi pitänyt panna täytäntöön 16. marraskuuta 2010 mennessä. Jos nämä jäsenvaltiot eivät ilmoita komissiolle korjanneensa asiaa kahden kuukauden kuluessa, komissio saattaa viedä asian EU:n tuomioistuimeen. - Uutiset
15.2.2011 8.50
EIT: Valtio oli vastuussa kaivoksen ja sen laitosten naapureille aiheuttamista ympäristöhaitoista - EIS 8 artikla soveltuiUnkarilaiset valittajat olivat EIS:n voimaantulon jälkeen asuneet yli 12 vuotta vakituisesti alueella, joka normien ja empiiristen tutkimusten mukaan ei ollut saastumisen vuoksi turvallisen asumiskäyttöön. EIS 8 artikla soveltui ja sitä oli rikottu. - Uutiset
10.11.2010 8.45
Ympäristörikosten määrä kasvussa - suurin osa jää kuitenkin pimentoon ja selvittämättäYLE Uutisten mukaan ympäristörikoksia on tullut vuonna 2010 poliisin tietoon ennätysmäärä, noin 600. Suurin osa ympäristöön kohdistuneista rikoksista jää kuitenkin ilmoittamatta. Poliisin mukaan törkeän ympäristörikoksen kynnystä olisikin madallettava, jotta rikoksen tekeminen ei olisi liian helppoa. - Uutiset
14.4.2010 6.14
EIT: Saastuttaneen tehtaan lähellä asuneen henkilön kodin ja yksityis- ja perhe-elämän suojaa loukattiinEIT katsoi Romaniaa koskevassa tapauksessa, että metalleja ja muita saastuttavia aineita ilmakehään päästäneen Sometran tehtaan lähellä asuneen henkilön kodin ja yksityis- ja perhe-elämän suojaa loukattiin, kun tehtaan annettiin toimia sen positiivisen työllisyysvaikutuksen vuoksi seuraamuksia määräämättä.